Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Vi som varit allergiska?

2009-06-01 02:12 #0 av: Anterrabae

Det kanske kan bli en grupp... iofs är allergi autoimmunt så denna tråd passar där med.

Vill bara berätta...

Jag har sen 10-12 års åldern varit allergisk mot tomat. I perioder har det varit jätteilla,  och i perioder har det varit ganska ok. När jag varit som sämst har jag inte kunnat få i mig spår av tomat ens utan att svullna igen i halsen. Läskigt. Dessutom har jag varit gruvligt allergisk mot pollen av alla slag, samt allt som har samma struktur.

Där började mina allergier.. Sen har det vuxit med framför allt frukt, banan, kiwi, papaya, hjortron.. I princip allt där man äter kärnorna. Reaktionen har alltid varit den samma, klåda och svullnad i tunga och hals. Anafylaktiskt..

För två år sedan (drygt) började jag med LCHF, och av naturliga skäl så försvann spannmål ur min kosthållning. Höll mig ganska strikt första halvåret och så, köpte sen en sallad med nybakt bröd och smakade bara lite lite... Resultatet blev att magen pajade fullständigt, jag kunde inte äta fast föda på en vecka och mådde illa i två månader. Jag kunde konstatera att jag inte tål spannmål, verkligen inte tål.

Även om jag tappade LC:n under graviditeten så har jag givetvis hållit mig i från spannmål, framförallt sädesslagen.

Nu två år senare har jag inte kännt av pollen alls, trots att det varit ett hemskt pollenår enl. allergiska bekanta. Jag har testat banan, utan att reagera på det. Har ätit mycket banan till och med, lixom för att provocera lite.

Dessutom tål jag numera tomat... Ja det är sant! Jag har ätit det varje dag i en vecka utan att känna av det minsta lilla. Inte har jag heller börjat reagera på andra saker.. Coolt värre.

Det har tagit över två år, men ååå vad det är värt det!

Hav förtröstan kära allergiker, det kan vända! Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl
2009-06-01 07:21 #1 av: MdM-Cernita

Vilken solskenshistoria, hoppas fler blir hjälpta.

Anmäl
2009-06-01 09:28 #2 av: ingrid-in-sweden

Min laktosintolerans är så gott som helt bortblåst. Lustigt att det var spannmålen som gjorde det :) så nu är det grädde ost och creme fraiche som äts med stort nöje.

Banan har jag inte vågat testa ännu, brukar få lite andnöd av den :/

Bättre hälftens gräsallergi är mycket bättre men det kan också ha att göra med åldern.

Anmäl
2009-06-01 09:38 #3 av: Mojjan73

Min pollenallergi är nästintill bortblåst. Skrattande Jag har ätit tabletter varje dag från mars till september år efter år och har jag missat en tablett så har jag blivit jättedålig.

Laktosintoleransen är också borta.. den har jag haft sedan barnsben. Känns fantastiskt att kunna äta vanliga mejeriprodukter igen.

Anmäl
2009-06-01 10:23 #4 av: fenixthebasketcase

Wow, gratulerar! Synd att min laktosintolerant inte vill ge med sig.. =/

Anmäl
2009-06-01 12:52 #5 av: lil-sis

Jag hoppas på mindre pollenproblem nästa år Skrattande Nu är det piller, ögondroppar och nässpray morgon och kväll, annars fungerar jag inte. Och jag som trodde att jag bara var allegisk mot björk...

Anmäl
2009-06-02 12:15 #6 av: Lottalis

#Anterrabea

Vilkentur att du får positiv respons av kosten.

Jag hoppas det blir annorlunda för mig också. Nu har jag det bra innomhus eller i husbilen som är pollenskyddad. Sent om kvällen smyger jag mig ut och kollar om det går att vara ute en stund och böka i trädgården.

Du inger hopp till oss andra!Skrattande

Anmäl
2009-06-02 17:37 #7 av: Anterrabae

Jo knepigt är det här allergierna, men det stämmer faktist bra med hur sk basallergi fungerar. Rekommenderar en bok som heter "nu räcker det!" av Ursula Johnsson om just basallergier.

De vanligaste formerna är mot mjölk och mot spannmål, har man basallergi mot båda måste man utesluta båda för att andra allergier ska läka.

Kan ju tillägga att även jag varit laktosintolerant, i mer eller mindre allvarlig omfattning... Efter Spannmålet försvan ur kosten var det den första grejen som blev bra.

Hoppas verkligen att fler kan slippa sina allergier, det är verkligen skönt!

//Ida

Anmäl
2009-06-02 17:43 #8 av: ingrid-in-sweden

Det lustiga är apropos mjölkallerigi att MJÖLK funkar fortfarande dåligt men grädde å creme fraiche i måttliga mängder är helt ok.

Testade å göra eget smör och provade att smutta på kärnmjölken - det som blir över vid smörtillverkning som är smockens med mjölkdelen s a s - DEN tålde jag inte alls :))

Som barn gick det bra med opastöriserad ohomogeniserad mjölk ifårn granngården.

Så det hrä med vad man tål och inte är verkligen lite olika.

Innan - längre tilbaks - kunde jag itne ens SE å en hårdost utan å bli dålig i maggen.

Anmäl
2009-06-02 17:55 #9 av: Anterrabae

Inte konstigt att du reagerade på kärnmjölken, det är ju där laktosen finns... Har man minsa lilla intolerans mot laktos går kärnmjölk och vassle "fetbort"..

Det är samma med mjölk vs grädde och creme fraiche... mjölken innehåller mer laktos.. Sen har min man läst på nåt ställe att kroppen lättare kan hantera delarna i ohomogeniserad mjölk bättre än i homogeniserad, låg eller opastöriserad bättre än högpastöriserad osv.. Det stämmer ju väldans bra med dina erfarenheter oxå.

(sitter för övrigt och dricker ett glas gräddmjölk nu, blev så godissugen att det fick gå som godis)

//Ida

Anmäl
2009-06-03 10:13 #10 av: ingrid-in-sweden

Men hursomhaver - det är skillnad som nattådag :) jag tycker själv jag tål det hyfsat :)

Bättre hälften vevar ihop superdyrbarfin cacao och grädde till en sorts mousse när han känenr för någe godisaktigt. Den mättar!!!

Överhuvudtaget - det är som allting går bättre med mage och kost med lite kolhydrater. Humöret är så lugnt och fint att jag t o m lyckats sluta bita på naglarna....i alle fall har jag inte bitit på 2,5 månader!!

Anmäl
2009-06-03 10:57 #11 av: fenixthebasketcase

Jag testade att steka i vanligt smör men magen reagerade direkt.. =/ Tillbaka till laktosfritt smör..

Anmäl
2009-06-04 18:59 #12 av: Anterrabae

#11 Tråkigt att du reagerade på smöret, men det är å andra sidan skönt att veta vart man har sina gränser...

#10 Ibland när jag är riktigt godissugen kan jag unna mig lite banan blandat med vispad grädde, och ev en ruta 72%-ig till det. Det är godis vill jag lova.

Banan och vispad grädde får även funka som godis/mellis till lilltjejen på ett år.

//Ida

Anmäl
2009-06-04 19:12 #13 av: Aniara4

Roligt att så många blir bättre. Mina allergier är "still going strong" efter 1½ år på LCHF. Men det kanske kommer - hoppas kan man ju alltid. Kanske när jag äntligen lyckas sluta med grädden i kaffet?

Anmäl
2009-06-04 20:40 #14 av: Anterrabae

Aniara:

Det är klart att det är jobbigt att allergierna håller i sig, jag har flera av mina kvar oxå.. Jag gissar att jag hade tur så att säga eftersom min (vad det verkar) svåraste allergi är vete, något som inte är särskillt svårt att undvika. Min man har sina problem i stort kopplade till mjölk, och det gissar jag att min dotter oxå har.. Då är det betydligt svårare att hålla sig "ren". När allergin ligger på spannmålsplanet försvinner den ju av sig självt när man äter LC..

Det känns ju inte så kul att byta ut mjölkprodukterna mot havre, ris eller soya när man vill vara LC, och i synnerhet inte när man vet vad processerna som de utsatts för innebär.

//Ida

Anmäl
2009-06-05 10:20 #15 av: fenixthebasketcase

Banan,vispad grädde och lite choklad lät väldigt väldigt mumsigt. :)

Anmäl
2009-06-06 18:40 #16 av: Anterrabae

det är det.. och stillar det mesta i Godissugsväg.. men man får se upp lite med banan eftersom den är söt så det förslår.. lite banan och mycket grädde är bra. =)

//Ida

Anmäl
2009-06-06 19:17 #17 av: Lottalis

Visst är det kul när man tål mera.

Jag var ute på eftermiddagen i blåsten och pollentider. Det reagerar min astma på. Det var så kallt att jag kunde sätta halssdyddet på, drog det allt upp och satte Köld-andningsskyddet under visste inte alls av blåsten. Friskt och kul, allt pollen hade säkert blåst bort, den besvärade mig inte ett dugg.

Va kul att kunna va ute!Skrattande Jag blir tåligare med lchf kosten.

Anmäl
2009-06-06 21:47 #18 av: [Saiva]

Jag är också björkpollenallergiker och har korsallergi mot mat. Min allergi har inte försvunnit men jag är symptomfri om jag undviker spannmål och mjölkprodukter och håller ner kolhydratmängden. :o) Det funkade förra året men det är ju så gott med grädde och ost så i år fick jag knapra antihistamin. ;o)

Matallergin blir jag också så att slemhinnorna i munnen och halsen sväller, kliar och gör ont. Reagerar på det mesta ttycker jag, äpplen, päron, alla stenfrukter, råa morötter, tomat, rå kokos, banan, alla "nötter", många grönsaker... Synd för jag ÄLSKAR mogna päron... Skäms

Kanske att mina allergier kan läka men jag kan nog inte hålla mig borta från mjölkprodukter så länge. Skäms Jag brukar dra ner på dem någon vecka innan pollensäsongen börjar och hålla det till björken slutat blomma. Det brukar gå fint. :o)

Anmäl
2009-06-06 22:11 #19 av: [bittek]

När min dotter fick diagnosen glutenintolerant och vi kört glutenfri diet i ett år så försvann hennes äggviteallergi och laktosintolerans! Vi fick förklaringen att de sistnämnda var sekundära, dvs en följd av att hennes tarmsystem var i olag pga glutenet.

Så ni som slutat med spannmål och blivit kvitt allergier har kanske förklaringen där!

Anmäl
2009-06-07 00:28 #20 av: Mala09

Jag med! Gluten tror jag är kärnan! Och tar man bort spannmål tar man bort gluten, som du Anterrabae!Cool 

Diabetes 1 kan kopplas till celiaki-samma gen.(des08 New england Medical Journal) Så möjlig at man har det från födselen,och får ulika problemer beroende på vad man utsettes for.Jag är 100 prosent säker på at min kolik som bebis, astma och diabetes 1 kan relateres till gluten.Så glad jag har hittat det, innan jag är 30,och inte om 30 år.Kvinnan som tipsade meg har inte hittat det för hon var 60, och har svaka led,går med krycka.Tåler mjölk jättebra nu!Hurra!

Anmäl
2009-06-08 19:15 #21 av: chapp

Min kattallergi är i stort sett borta. Klappade och höll i ett par katter idag och ingen reaktion alls. Kanske om det gällde en längre exponering, om jag satt med en katt i famn hela dagen (men vilken katt skulle gå med på det, nån måtta får det väl vara!). Pollenallergin är också borta, i stort sett. 90% av allergin är borta är min överslagsräkning.

Anmäl
2009-06-11 17:49 #22 av: Mala09

Nu har jag kollat boken om Basallergi.Och et tag blev jag övertygat om at sluta med mjölk.Men .. väljer nu att tro på att det är gluten/spannmål som är problemet som 19# beskriver.Men, det kan jo vara att man mår bra av att utesluta en del mjölkprodukter.Vill inte ha en super begrensat kost heller.Blir mycket tråkigt.Och fetter från mjölkprodukter blandt annat kan vara det som gör att en blir mindre allergisk, skyddande faktor? ? 

Finns det åsikter eller erfarenheter ang.div.mjölkprodukter?F.ex ost har inte samma deler som yoghurt fex.Geitost liknar mer på vår morsmjölk och har mindre kasein..Undrar att ha kvar yoghurt men ta bort ost.Anterrabae, tycker du att gravida har nytte av att utesluta basallergimat? Eller recker det att inte använda mjölkersättning och välling? 

Anmäl
2009-06-13 03:12 #23 av: Anterrabae

Basallergiteorin går ju ut på att man kan vara basallergisk mot olika saker. Jag är tex basallergisk mot spannmål, eller rättare sagt sädesslagen, hela kornen inte bara gluten. Jag har inte basallergi mot mjölk. De tre vanigaste är mjölk, säd och gluten. Man behöver inte ha alla.

Är man bara basallergisk mot mjölk så hjälper det inte att utesluta gluten och eller spannmål. Man kan inte välja.

Lättast att kolla av vilka man har är att ta bort allt som har med spannmål och mjölk att göra, vara fri ett tag, sen införa ett i taget i ett par veckor och se om man reagerar på nåt konstigt sätt.

Man behöver inte vara utan mat man tål, men om man utsätter sig för sina basallergier under graviditet kommer barnets immunförsvar lära sig samma fel som mammans, dvs barnet kommer ärva basallergierna. Detta passerar även över i bröstmjölken, är mamman basallergisk och utsätter sig för det hon inte tål kommer barnets kropp få problem att skilja artfrämmande ämnen från artegna.

Det som beskrivs ovan gällande glutenallergi och andra sk sekundära allergier är just precis så basallergi fungerar. Man kan vara basallergisk mot gluten men reagera på fisk, tar man bort gluten så försvinner fiskallergin. Detta var det min diabetesläkare som förklarade för mig. Sammanhanget förstod jag inte förrän jag läste basallergiboken.

//Ida

Anmäl
2009-06-13 13:19 #24 av: Mala09

Ja-tack, intressant.Har aldrig sett linken till jäst från spannmål innan jag läs om spannmålallergi,eller glutamat.Att tomater och svamp kan ha glutamat är konstig men hjälper att veta.Jag uteslutade mjölk produkter en dag och mitt blodsocker gick tilbaks till sitt gamla 15,5 etc-mår bra av mjölk produkter-och tror att spannmål är min basallergi.Inte gluten-bara.Logisk med kännsligheten mot jäst etc.Som du sier,(dumt at jag inte registrerte det -tenkte inte )man kan inte välja.Jag är bara glad att basallergiern min inte gjelder mjölk.Men har man det,är det inget att göra tyvärr.Du har en bra diabetesläkare!

Anmäl
2009-06-15 23:02 #25 av: Lottalis

Vi var borta hela helgen tillsammans med ett tusentals andra. Mycket folk mycket parfym -- jag klarade det otroligt bra. Över all förväntan.Skrattande

Anmäl
2009-06-26 01:34 #26 av: Anterrabae

lottalis: skönt att det gick så bra..

Fick veta här om dagen, vissa sorters jäst görs visst på vete. Har inte haft  någon koll på det eftersom bröd är uteslutet ur mitt liv..

//Ida

Anmäl
2009-06-28 03:57 #27 av: Schnigel

Åh hoppas det funkar för mig med Förvånad Så det kan funka med matallergin med? Är jätte allergisk mot ägg, testade de i höstas och det gick inte alls bra fick världen chock och de sa att det är ingen idee att testa igen, men det kanske är det alltså?

Anmäl
2009-06-28 10:15 #28 av: sepersl

Hej! Behöver er expertis!

Har precis fått reda på att min son (3,5år) är kraftigt allergisk mot björk, timotej och häst. Lite allergisk mot hund och möget.

Försöker dra ner på kolhydraterna till honom (ej lätt då maken ej tror på lchf), ger honom extra omega-3 (eye q), extra lactobaciller (holistics), han får clarityn 5ml varje dag + livostine ögondroppar.

Hans reaktion har hittills enbart varit ögonen (svullna). Vad kan jag mer göra?

Anmäl
2009-06-28 13:30 #29 av: Mala09

Dersom din egg allergi er mot proteinet i egg, tror jag inte det kan gå bort.Min laktos intolerans gick bort,och i stor entusiasm tenkte jag at egg kunne introduseras också-men nej...Beretta om ditt resultat iallafall,intressant.Cool

Anmäl
2009-06-28 15:13 #30 av: Schnigel

Aha, mjo var allergisk mot proteinet i mjölken med föut men det växte bort för ca 3 år sen... Men man får hoppas kanske på att det blir bättre då? Förvånad

Anmäl
2009-07-02 16:32 #31 av: Anterrabae

sepersi:

Det är jättejobbigt när ens barn blir så allergiska. Får sonen någon form av vitaminer? Kan rekommendera mivitotal för barn, morgon och kväll samt extra c-vitamin med bioflavonider. Hög dos c-vit. Kommer nog att lätta lite för pojken iaf. Se till att ge minst rekommenderad dagsdos, men under perioden allergin är som värst kan dosen lätt dubblas eftersom rekommenderade doser i sverige är så låg. (det är en minimidos för att man inte ska få brister) VId allergi förburkar man mycket mer vitaminer och mineraler än annars.

Schnigel: Det beror på om dina allergier är primära eller sekundära, är de primära dvs det är dessa ämnen du är allergisk emot så kommer de inte försvinna med lchf, om de däremot är sekundära så kommer de försvinna såvida det är någon form av kolhydratmat du inte tål och du undviker den.

Lite smolk i bägaren har jag fått.. Nu när vi är mitt i stora gräsklippsperioden, när alla bönderna tar hand om sitt hö... då har jag blivit sååå grymt allergisk. Det var bara träden av pollenproducerande växter som jag blev fri ifrån, hittills. Just nu är jag alltså sjukt allergisk just nu. Proppar i mig vitaminer, mineraler, fettsyror, antioxidanter, fettsyror... samt homeopatisk allergimedicin, och allopatisk (vanilig) allergimedicin... Ändå kan jag inte gå ut förren fram på kvällen, trött som ett as... Jag längtar till pollensesången är över. *tycker lite synd om mig själv, och alla andra som lider*

//Ida

Anmäl
2009-07-02 16:47 #32 av: Schnigel

Ok attans gissar på att de är primära, är allergisk sen föddseln menmen ^^

Anmäl
2009-07-02 17:02 #33 av: Lottalis

# Anterrabea

Jag sitter också inne helst med fönstren stängd. Men det blir jätte varmt.

Jag kan ju inte ta många mediciner pga AIH, men iom att inflamationen har lagt sig så ser det ut att ha förbättrat både pollen och lukt känsligheten. Kanske lchf hjälper till.

Förra vintern skaffade vi en gammal husbil som vi renoverade och sanerade från damm och ev mögel. Luftintagen är täckta att de tar bort pollen, den hjälpte mig mycket förra sommaren när jag var sjuk och svag i pollentider.(provtagningar och läkarbesök klarade jag ensam) I samma veva kom ju vårt första barnbarn. Nu blir bilen kallad mormorsbil kunde inte leva utan den då. Nu kan jag vara ute mycket mer men inte helt, beror också på vad som blommar.

Anmäl
2009-07-02 17:11 #34 av: Kalle-B

Det där med allergier är knepigt.Obestämd

Hade kraftig hösnuva från ca 12 års ålder  - men den försvann nästan helt i 45-årsåldern. Men jag kan fortfarande känna av det ibland. Det är ingen skillnad med eller utan LCHF.

Anmäl
2009-07-02 17:12 #35 av: sepersl

#31 Han får i dagsläget: ekokött, ekogrönsaker, lactobaciller, omega-3 + allergimedicin (clarityn).

Får åka och inskaffa dina förslag. Tack!

Anmäl
2009-07-03 14:13 #36 av: Anterrabae

Schnigel... Jag trodde oxå att de flesta av mina allergier var primära, det var inte förrän jag började utesluta vissa födoämnen konsekvent som jag märkte att det var annorlunda... Jag måste hålla mig ifrån ALLT som kommer från vete och korn framför allt, men är lite känslig för råg och havre oxå.. alla tillsatser som kan vara baserade på vete måste bort.. maltodextrin, glukoser av olika slag, veg fetter som jag inte vet vart det kommer ifrån, stärkelse som jag inte vet vad som är ursprunget osv. Till vardags är det inte svårt, så undviker man ju dessa tillsatser, men när man är bortbjuden eller ute så blir det knivigare... Men det går. Det var kämpigast i  början att komma ihåg. Stora typiska kolhydratlivsmedel är inte så svåra att undvika, men när de stoppar in sånt i köttprodukter, och sk "bra ute-mat" blir det värre. Hoppas dina allergier lättar, som bonus med lchf.. Kom ihåg att det tar lång tid för kroppen.. Det har tagit mig 2 år innan jag märkte att allergierna började lätta och försvinna.

Lottalis: Med ordentligt med vitaminer så funkar det över förväntan, vissa dagar är givetvis värre än andra... men det går. Nu verkar det mesta av höet vara slaget.. phu...

Kalle-B: Det låter som min man.. Han har varit dålig varje år, sämre än mig faktist.. I år känner han inget alls.

sepersi: Var inte rädd för c-vitaminerna... Det kan kännas som man tar sjukt mycket, men har man kvar besvären så tar man inte tillräckligt, överflödet kissas ut. Lycka till, hoppas pojken blir bättre..

//Ida

Anmäl
2009-07-04 18:21 #37 av: Mala09

Inte säker om ni diabetiker typ 1-or med spannmålsallergi vet at levemir er gjort på något sett på/av "bakers yeast". Jag tar lantus och den är inte baserat på det.Glad !(Even med nye studier kring lantus+cancer.Finns det något som inte har en undersökning som viser den linken?Kaffe reduserer risken så då hoppast jag det jämnar ut seg.)

Anmäl
2009-07-05 00:53 #38 av: Anterrabae

oj, hade ingen aning om levemir... Själv har jag insulinpump. Bara direktverkande insulin,  novorapid, inget annat insulin.

Innan pumpen hade jag Lantus och Humalog.

//Ida

Anmäl
2009-07-08 20:39 #39 av: Schnigel

Anterraba.. aha okej, så det kan vara vete och sånt so gör så man är allergisk, eller har jag förståt fel? Vad betyder egentligen orden "pirmära" och "sekundära"? Skäms

Anmäl
2009-07-24 00:17 #40 av: Anterrabae

#39 Oj förlåt! Tänkte inte på att det kunde vara krångliga ord.

Primära betyder första och syftar på grundallergin, dvs det man eg är allergisk emot. I mitt fall spannmål.

Sekundär betyder andra och syftar till det man reagerar på som man eg tål. Tex Jag reagerade på pollen, mjölk och tomat (bla), trodde med andra ord att det var det jag var allergisk emot, när det egentligen var sädesslagen jag var allerigisk emot. Alltså var pollen,mjölk och tomat "andra-allergier" för mig, dvs sånt jag reagerade på och var tvungen att undvika pga allergi mot något helt annat (det primära eller grundallergin, sädesslag)

När jag så slutade med det jag verkligen inte tålde, grundallergin (sädesslagen) så läkte mina "andra-allergier" de sekundara och försvann..

Om jag skulle haft tomat som grundallergi, eller primär allergi så skulle den inte blivit bra och försvunnit för att jag slutade med spannmål.

Hoppas jag inte rört till det mer nu.. Har jag det så säg till,  isf får jag försöka förklara igen.. Flört

//Ida

Anmäl
2009-07-24 00:17 #41 av: Anterrabae

Förlåt sent svar förresten, har varit på semester...

//Ida

Anmäl
2009-07-24 00:46 #42 av: Schnigel

Hehe ok, tror jag förstår, att det är något annat som har gjort så man har blivit kännslig för något annat menar du? Tungan ute Hoppas du har haft en skön semester! Skrattande

Anmäl
2009-07-25 01:38 #43 av: Anterrabae

Jo precis så, menade jag!

Jo semestern var bra. Det var lugnt och skönt vi var hos mina föräldrar.. lånade deras lägenhet när de var borta, umgicks med brorsan och hans familj samt gamla barndomsvänner. 

//Ida

Anmäl
2009-07-25 01:42 #44 av: Schnigel

Åh va mysigt, var det här i sverige på landet eller? :)

Anmäl
2009-07-25 01:46 #45 av: Anterrabae

Bor på landet i bohuslän.. så vi åkte upp till Stockholm.. Eller strax utanför närmare bestämt.. Åt skärgården till. Badade i östersjön, solade och goade oss.. Cool

//Ida

Anmäl
2009-07-25 01:50 #46 av: Schnigel

Ååh mysigt, vvill också bada men inte vart nåt bra väder här tycker jag Förvånad

Anmäl
2009-07-25 15:24 #47 av: Anterrabae

Vi hade jättetur med vädret, dock har det regnat nu när vi kommit tillbax till västkusten. Idag är det väl hyfsad. Tyvärr hade det blåst frånlandsvind ett par dagar, så det var lite kallt i vattnet.. Men ettåriga dottern dök och badade för fullt. Förvånad

//Ida

Anmäl
2009-07-25 17:39 #48 av: Mala09

Har en fråga ang.Spannmålsintolerans-kan man dricka whisky? Jag vet att som glutenallergiker kan man det, då alkoholen "brinner upp" glutenet.Så det måste funka också ang.annat spannmål? Dricker du whisky Anterrabae?

God sommar!

Anmäl
2009-07-25 22:30 #49 av: Schnigel

åh va härligt {#emotions_dlg.laughing} haha va söt! Kan man simma när man är så liten? {#emotions_dlg.surprised}

Anmäl
2009-07-26 02:33 #50 av: Anterrabae

Mala09: Jag klarar små mängder whiskey och vodka (och allt annat som är gjort på vete/spannmål) i små mängder och vid väldigt enstaka tillfällen mot att jag blir lite kass i magen.. Så jag gissar att svaret eg är nej.. Det går inte..

Men jag är extremt känslig i perioder. I mina mest känsliga perioder så kan jag inte äta ägg från hönor som käkat vete/bröd (och ev andra spannmål, har itne så stor koll på vad de käkat. VIssa går andra inte), samma för annat kött där djuren fått spannmål. Som tur är de tillfällena mer och mer sällsynta.

Schnigel: Jo det var något babysimsliknande. Det började med att hon kröp på bottnen, och sen fortsatte hon även när hon inte bottnade.. med ansiktet ner under ytan. Hon tog sig fram metodiskt och utan rädsla i rörelsena.. Det var kul att se. Men jag fiskade upp henne ganska snart, jag vågade inte låta henne bli rädd och låta henne simma så länge hon ville/orkade/kunde.. Hade jag funnit mig hade jag tagit kort.

//Ida

Anmäl
2009-07-26 04:20 #51 av: Schnigel

aoow va söt, häftigt att man kan sånt när man är så liten Skrattande

Anmäl
2009-07-26 10:44 #52 av: Mala09

Tack! Intressant vad du berettar om ägg, jag kommer att kolla om jag tåler ägg från höns som inte har ätit vete.om det finns.Har aldrig tänkt det kan vara orsaken till min reaktion på ägg.Tror du har rätt ang.whisky (vodka har vel inte spannmål?potatis det är gjort på tror jag.,men jag blir lite dårlig av det också.Möjligens det har med tarmen som lekker av det att göra-om man har något allergen där som får inntrede via alkoholen.)Even om jag vill tro det är ok har min "indre röst" sagt det inte är så.Det får bli vin i stället.Glad

Anmäl
2009-07-26 11:39 #53 av: raphanus

Jag gick i många år halvt om halvt övertygad om att jag var mjölkallergiker och avstod därför från ost, smör, mjölk, grädde och framförallt min älskade frukostyoghurt. Utan mjölk i kosten höll sig eksemen på mina händer någorlunda  i schack. (I stället åt jag fruktsoppa från Ekströms. Smart kille, va?)

Sen började jag med LCHF, och började återinföra yoghurt mm. i kosten, dock utan bröd, flingor, pasta. mjöl, socker och potatis till. Nu har jag inga eksem, trots att jag äter mycket mjölkprodukter igen. Däremot kan avsteg med mjölmat ge utslag.

Anmäl
2009-07-26 11:57 #54 av: MonicaHansen

Laktosintolerant innan LCHF med svåra IBS-besvär.

Efter bara några veckor med LCHF helt borta!

Inget ont i magen, ingen gasmage och normal bra avföring:)

Anmäl
2009-07-26 12:29 #55 av: lc-solkatt

Det är konstigt med laktos.....allergin orsakas utav pastöriseringen....men mjölet måste vara det som sätter igång det hela...

Anmäl
2009-07-26 13:48 #56 av: sepersl

#55 kan du förklara varför pastöriseringen är orsaken? och  varför du tror att mjölet triggar det`?

//Nyfiken...

Anmäl
2009-07-26 15:02 #57 av: Mala09

Spannmål/glutenallergi är det som orsakar en tarm som inte kan fungera normalt och,produsera enzymer som behövs för att spalta laktos etc.Jag åt inte mjölkprodukter ett år och är så glad jag tåler det nu på spannmålfri hög fett kost! Mer fett gör att vi blir mindre allergiske /intolerante också.Det finns många gamla tråder som diskuterar laktosintolerans som går bort med lchf.

Anmäl
2009-07-26 16:39 #58 av: lc-solkatt

Vet faktiskt inte. Det var bara något min pappa (dr Sundberg)sa när vi pratade om allergier och sedan frågade jag inte mer om det. Jag kan fråga honom om pastöriseringens påverkan.

Anmäl
2009-07-26 16:43 #59 av: sepersl

#58 ja, fråga gärna - jag vill gärna veta...

Anmäl
2009-07-27 03:25 #60 av: Anterrabae

spännande det där om pastörisering... Vill oxå veta mer. =)

Ang starkvarorna.. Vodka ska göras på potatis och brännvin på säd, nu mera görs allt på säd det är billigast. Har inte hittat vare sig vodka eller brännvin gjord på potatis.. Det är dock svårt att kolla eftersom man inte behöver redovisa innehållet på starkvarorna.

Kommentar på babysim.. Ju tidigare man börjar desto duktigare blir dom och desto tryggare. Vi har dock inte gått på babysim, men dottern älskar vatten både att bada i, leka med och dricka. Vatten är hennes element sas, precis som för hennes far.. Att de kan simma under vattnet och hålla andan är reflexer som brukar växa bort under det första året om man inte tränar reflexen och håller den vid liv, Hon verkar ha den kvar iaf.

//Ida

Anmäl
2009-07-27 03:49 #61 av: Schnigel

aha, oj va häftigt :o Älskar också vatten :3

Anmäl
2009-07-27 11:56 #62 av: Mala09

Intressant att läsa om födsel i vatten, om jag får välja om jag får barn skulle det vara bra.(Men det blir jo spesialist mottakningen vet jag)Vissa tror vi stammer från havet millioner av år sedan.

Det så lugnt och mindre brutalt ut (dokumentar) både for bebis och mamma.Att ligga på rygg är jo inte särskillt praktisk,med tanke på tyngdekraft etc.Det är fantastisk med dessa reflexer.:)

Tack,ang tips.Synd att allt görs på spannmål nu -fisk som äter spannmål, det är jo absurd och helt mot naturen.Inte så lessen över vodka,har aldrig varit en stor fan av det.Men irritert över att dem också byter till spannmål.Inte konstig folk blir allergisk.Nesta generasjon blir säkert enda fler allergisk eftersom spannmålproteinet finns överallt.

Anmäl
2009-07-27 12:09 #63 av: subcalva

#55 o 58, jag har läst att det snarare är homogeniseringen snarare än pasöriseringen som ställer till det men mjölken. Det vore intressant att höra din pappas teori om du har lust att skriva ner den.

Anmäl
2009-07-27 12:23 #64 av: Pasi

#60 Normalt skall riktig vodka vara gjort på säd (korn), vilket är logiskt eftersom vodka funnits mycket längre än potatisenFlört.... medans brännvin (samma sak egentligen) får vara gjort på vad som helst.

I dagsläget är nog den mesta vodkan gjord på finsprit med tillsatt "essens" (finkel), precis som hempularen kan göra. De flesta likörer och smaksatta spritsorterna är också gjorda på samma sätt - sprit och essens.

Några spår av gluten finns inte kvar i sprit efter destillationen.
Om gluten skulle följa med vid destillationen så skulle det förekomma i även regnvattnet, vilket skulle medföra att allt vatten i slutändan skulle innehålla gluten.

#61 "Vodka" - Namnet är en diminutivform (lilla vatten) av ryskans ord vatten, enligt wiki.Tungan ute

Anmäl
2009-07-27 14:09 #65 av: Mala09

bra info, om du har läst tråden kan du se att jag är medveten om at gluten inte finns kvar, men jag frågade om det också var så att spår av all spannmål inte bara gluten, kan finns.Glad 

Anmäl
2009-07-28 11:55 #66 av: lc-solkatt

Frågade pappa igår. Jag hade missuppfattat det en aning: det är mjölkproteinet som ändrar struktur vid upphettning och kan orsaka bl.a. mjölkproteinintolerans och att man blir känslig för andra ämnen- det är allergiframkallande. Alltså är det inte laktosen utan proteinet.

Anmäl
2009-07-28 12:46 #67 av: Pasi

#65 Nä, det finns knappast några spannmålsmolekyler över huvudtaget i sprit....och skulle det råka finnas så försvinner de garanterat i kolningen.
Däremot kan man aldrig vara säker på vad essenserna, som de tillsätter, innehåller för nåt......men håller man sig till den billigaste spriten så har de normalt inte kostat på essens.

Anmäl
2009-07-28 13:19 #68 av: sepersl

#66 Hhmm, intressant. Är det då så att om jag dricker mjölk direkt från kossan så "triggar" det inte allergier? Och är det vår processade mjölk som ger allergier? Min mamma (född -56) drack mjölk från kossan och hennes generation är mindre allergiska?

Det här var intressant... vill verkligen lära mig mer!

Anmäl
2009-07-28 16:46 #69 av: Anterrabae

Pasi, tack för vodkaförtydligandet... brukar blanda ihop dem.. Jag vet att den ena alltid ska vara spannmålsbaserat medan den andra kan vara potatis, men sällan är det. Nu vet jag att det ska vara brännvin isf.

Gällande att det inte ska finnas något kvar av spannmålet kan jag köpa, men något i spriten reagerar jag på.. Gissar att det är lika knasigt som att jag kan reagera på kött och ägg som kommer från djur som ätit säd. Värst är de stackars djuren som fått bröd. Har en grannbonde som ägnar sig åt sånt.

Ang. homogenisering av mjölken håller jag helt med om att det inte är bra, särskillt när det gäller lättmjölk. Då är fettet så sönderslaget att tarmen inte kan hantera det och fettmolekylerna passerar obearbetade ut i blodet.

//Ida

Anmäl
2009-07-28 21:05 #70 av: Mala09

Och hur blir det då med cappucino och latte mjölk, då är mjölken först homogeniserad,senn upphetat,och proteinet/molekylet /mjölksockeret ytterligare endrat,om man har den i för länge i maskinen som blåser luft i mjölken,luktar det jättesött.(Erfarenhet med jobb) vissa gillar det,kan inte vara bra for en..

Anmäl
2009-07-28 21:21 #71 av: Lisabet

Min mjölkproteinallergi bröt ut när jag började med LCHF och ökade mängden grädde, smör och creme fraiche. Jag har nog i och för sig alltid varit känslig, men inte begripit det.

Nu har jag varit mjölkfri i drygt ett år och räknar med att jag får avstå kanske för resten av livet. Testade för ett tag sen med getyoghurt, lite tre dagar i rad. Den var god, men jag kände av det de två sista dagarna, så det går också bort.

Min dotter (också mjölkallergisk) har som plan att hon ska ha getter, hoppas att det blir av och att vi tål obehandlad getmjölk.

Anmäl
2009-07-28 21:28 #72 av: Mala09

Har du kollat om det är spannmålen som är basallergien som utlöser mjölkallergien?

Anmäl
2009-07-28 22:41 #73 av: Lisabet

#72 Vet inte riktigt hur det skulle gå till.

Bröd äter jag ju inte, men en del havre blir det, framför allt i havregrädde. Det skulle vara svårt att avstå i matlagningen. Har just ätit glass på frusna hallon och havregrädde.

Lite glutenfritt mjöl till sås också, jag kan inte reda sås utan mjöl och dottern och barnbarnen äter bara glutenfritt.

Anmäl
2009-07-29 01:28 #74 av: Anterrabae

Prova att reda med potatis eller majsstärkelse, i de flesta glutenfria mjölmixar finns vetestärkelse.. Personligen tål jag inte det.

Gällande latte osv.. Personligen är jag inte känslig mot mjölk i någon form längre, vi köper hem ohomogeniserad i den mån det finns i affären.. Men ute på stan orkar jag inte jaga ohomogeniserat..

//Ida

Anmäl
2009-07-29 09:51 #75 av: sepersl

red såsen med en äggula eller med philadelphiaost

Anmäl
2009-07-29 11:48 #76 av: Lisabet

Inte bra att reda sås med ost när man inte tål mjölkprotein.

Reda med äggula? Tycker inte att det tjocknar, men gör antagligen fel.

Men det blir nog inget problem, för nu mådde jag inte så bra av havregrädden, så jag får nog dra ner på sådan sås och bara äta majonäs (hemrörd). Undrar hur man kan smaksätta den så att den passar till hallon också eller som efterrätt någon gång.

Anmäl
2009-07-29 11:58 #77 av: Mala09

#74 Ja,min kommentar var antagligen lite fanatisk.Tenkte på det i går,min sambo dricker mjölk i massa the och jag stör mej inte alls på det,det kan vara ohelsosamt psykisk,och lite praktisk, att jaga alla "perfekte" livsmedel och visse bivärkningar kan jo gå att leva med.(lite eksem f.eks).Jag tål mjölk nu också,men dricker det inte pgav blodsockret.Äter ost,yoghurt,alla mat produkter som cremefraiche etc.När det kommer till pasteurisering äter jag gärna slika produkter, och om jag blir gravid iallafall.Mycket är säkert sanningar  ang.dårliga sider med behandling,samtidigt är det ingen risk jag vill ta med listeria etc.och äta opasturiserad.(om gravid)Och att vara underernärad är iallafall inte bra.

#73 Jag tror det kan vara bra att ta bort hvetedrycken och annat spannmål i en period och testa om du får en skillnad när du provar mjölk senn (ätbara produkter brukar vara lättare for kroppen änn dryck-mjölk.).Jag äter 100% glutenfritt,men inte glutenfria produkter.Llite som light produkter är dem,allt som är en produkt som liknar något annat men inte är det kan ha konstiga saker i.Men jag vet min sambo mår prima och är eksemfri efter 30 år med svåra utslag,han äter glutenfritt bröd varje dag.Det är vel individuellt hur kännslig en er.

Om du har en stavmixer,kan du laga såser som inte behöver särskillt med redning,och råd ang potatismjöl och ägg är jo bra.Olja och vinäger/citron efter att du har mixat grönsakerna + kryddor är jo en ide´.

Anmäl
2009-08-04 18:46 #78 av: Mala09

Kollade en äldre tråd som du Pasi länkade till bra artikkler ang.Krom/insulin/ och hittade en också om spannmål via kött.Anterrabae, du skriver du kan regaera på kött från djur som äter spannmål,jag undrar vilket kött du äter då och hur kan jag hitta det som inte är spannmåls-kött.Renskav måste vara ok,?

(Mercola.com lower grains lower insulin resistance.)

Anmäl
2009-08-12 02:54 #79 av: Anterrabae

#78 Det där med köttet är lite lurigt.. oftast märker jag det på att jag mår illa när jag äter köttet och vill inte äta särskillt mycket av det. Har dock inte märkt något mönster i när det blir så.

Det är lite av en chansning varje gång om man så säger.. Naturbeteskött eller gräskött funkar alltid. Är jag i en känslig period får jag väl  hålla mig till det.

Det är det enda jag kommit fram till iaf.

//Ida

Anmäl
2009-08-21 17:26 #80 av: nixitch

Detta är ju väldigt intressant:

Jag har vart pälsdjursallergiker sen 4-årsåldern med astmasymptom. Nu är jag 39.

När jag för ca 5 år sedan körde en strikt stenåldersdiet så försvann i princip alla symptom. Helt otrolig känsla att få gosa med hundar och katter vilket aldrig tidigare ens vart å tänka på.

När jag hade gått ner mina typ 20 kilo så av flera olika anledningar började en långsam återgång till min tidigare kost och tillhörande övervikt.

Fet och depravererad konstaterade jag att allergin var tillbaka med samma omfattning som den vart hela mitt liv.

För ca 1-1,5 år sedan gick jag över till LCHF och med några få undantag har jag varit väldigt strikt.

En långsam viktnedgång (lite för långsam kan jag tycka ibland, men so what) och det roligaste av allt. Allergin är helt borta igen.

Har en granne med nyinskaffad hund som jag har slickandes i ansiktet mest hela tiden, så himla kul!!!

Min bästa förklaring till detta fenomen är att jag tror att det är mjölprodukterna som sabbar mest. Även om jag inte tidigare har märkt/förstått att jag haft problem med mjöl. I stenålderkosten är ju även mjölkprodukter borttagna, men nu mumsar jag ostar på löpande band. Så den största likheten mellan kosterna är ju att mjölprodukterna är borta.

Har annu inte testat om jag klarar hästar, vilket är det ultimata testet. När jag var liten fick jag en allergisk reaktion av att se hästar på tv... Men det kommer vad det lider.

Anmäl
2009-08-25 02:36 #81 av: Anterrabae

häftigt nixitch!

Kan ju även lägga till att ytterligare frukter som jag inte tålt på mååånga år  kan nu förtäras till stor glädje.. Får passa mig för förmånga kolisar bara.

De senaste tillskotten i skaran är Kiwi och krusbär. Nu tål jag dem igen.. Förut svullnade jag i halsen av dem och fort gick det!

//Ida

Anmäl
2009-08-25 10:27 #82 av: vickiskrylbo

Jag har en fundering ang pollenallergi. Jag har haft det sen jag var liten och fått olika mycket allergi olika år. Jag har ätit en Clarityn/Loratadin/dag så gott som året om. Efter nästan ett år med LCHF kunde jag ta bort tabletterna och klarade mig bra nu i våras. Men... I början av sommaren var jag tvungen att börja ta en tablett/dag och det köndes ok. Sedan mitten av sommaren har jag haft klåda, svullnat upp och fått varklumpar och trådar i ögonen väldit ofta. Har tagit upp till 2-3 Loratadin/dag enligt råd från läkare på vårdcentralen.Detta har hjälp sisådär, men nu de senaste veckorna hjälper inte heller det... Igår hade jag tagit tre tabletter, men ögonen rann ändå igår kväll... Vad gör man, har ni några råd? Kan det vara annat än allergi? Jag trodde först att jag blivit allergisk mot vin, för det kom ofta när jag druckit vin och då när jag skulle gå och sova. Men nu kommer det annars också, så jag vet varken ut eller in...

Anmäl
2009-08-25 16:34 #83 av: gentiana

Jag har haft soleksem i 50 år, sen jag var 4 1/2 år. På somrarna har jag haft långbyxor och långärmat. Den här sommaren har jag kunnat vara ute i solen utan besvär. Jag har mest bott i shorts och linne. Dessutom har jag varit på stranden i bikini (jag har gått ner 20 kg också, så det var inga problem att hitta en bikini som passade.) Har upplevt den skönaste sommaren på 50 år! Jag har ätit LCHF sen oktober 2008 och jag fuskar sällan.

Anmäl
2009-08-26 21:52 #84 av: Anterrabae

härligt att höra gentiana! Visst är det underbart när man får en massa fördelar utöver de man vågade hoppas på från början..

//Ida

Anmäl
2009-08-29 16:59 #85 av: Voltaire

Intressant om funderingar kring huruvida man kan bli påverkad av kyckling, gris, lamm, nöt. Hittade följande intressanta info i länken nedan, det står att "odlat" kött har sämre kvalitet än vilt.

http://www.manniskofoda.se/artikelvisning.php?artikelid=1

Jag har ätit endast vilt kött och fisk i två månader nu och mår äntligen bättre från diareer och illamåenden.

Jag började LCHFa med SSS 2005, och åt mycket mjölkprodukter. Nu kan jag konstatera att jag lider av svår candida, som jag nog haft hela mitt liv.

Om det är candida eller basallergi som är hönan/ägget kan jag avgöra om ett år kanske.

Mats-Eric Nilsson är ju också på spåret om vad som gör oss sjuka. Jag äter bara naturlig mat, som SSS skriver. Tyvärr är inte vårt kött naturlig mat längre, och jag får lindrig astma av ägg och kyckling.

Min lätt överviktig tonårige son får äta mycket av allt, dvs även potatis och ris, men inte gluten och mjölkprotein, socker, jäst, glutamat, nu har han blivit rent mager, och finnarna är borta!

Anmäl
2009-08-30 11:28 #86 av: Mala09

Jag är glad du har hittat lösningen Voltaire! Jag har också uteslutit gluten och är som ett nytt människa.Efter å ha läst om det i relation til mina egne grejer, kom jag över gluten intolerans som en typisk orsak till vad som på norska heter elveblest, kliande röda utslag- och min kompis som hadde haft det här en vecka och var hemma från jobbet då hon var så dårlig (och hon är en person som jobbar på) blev tipsad om det.Nu har hon holdt det i sjakk en bra stund, hon behövde even byta schampo eftersom många har veteprotein i seg.Inspirerad av det här slutade min sambo med gluten, och hans atopiske eksem forsvann.nu på semester et par avsteg, mycket stort utslag direkt och det varade i dagar,så man blir mycket kännslig.tror i kombination med att dricka mjölk blev det even sämre-av någon orsak.Slembildning från mjölken gör möjligens att glutenet binder seg i kroppen eller något.

Jag känner många som kan bota sin eksem med gluten och mjölkfri mat, eller bara glutenfri, mjölk ensam går jo oftast bra.Men jag har innsett det inte går att hjälpa folk som inte vill.-tyvärr.Glad for din son också! Glad

Anmäl
2009-08-30 22:46 #87 av: Voltaire

Det är ju det som är den stora upplevelsen med LCHF, man blir fri från en massa krämpor som man troddde var normalt. Tex pollenallergi, tryck över bröstet med andfåddhet, tom olustkänslor liknande ångest som jag haft hela livet är borta. Finns ju dom som tror att glutenintolerans ligger bakom tex schitzofreni. Men det känns snopet att man ska få astma av ägg o kyckling, bara för att dom får gluten i sitt foder, men jag får väl äta vilt.

Tandhälsan blir ju också bättre, det upptäckte ju Skaldeman också.

Anmäl
2009-12-05 17:23 #88 av: Mala09

Ursula Johnsson var det Linnea-den här tråden är till deg.Om du vill kan du hitta Ursula Johnssons bok gratis på internet.

Anmäl
2009-12-05 20:25 #89 av: pamina

Hej!

Jag har reserverat boken på biblioteket men det dröjer ett tag innan jag kan få den så jag tänkte passa på att ställa en fråga till er som vet redan nu:

Är tanken att man ska utesluta all spanmål och alla mjölkprodukter helt för alltid eller ska man göra det för en period?

Anmäl
2009-12-05 20:42 #90 av: linneaennil

Jag skulle tro att besvären kommer tillbaka om man äter det man inte tål, framförallt när det gäller spannmål. Mjölk är jag osäker på; möjligen beror det på om den är homogeniserad eller inte.

Anmäl
2009-12-05 22:55 #91 av: Voltaire

Enligt Ursula Johnsson ska man ju kunna "vaccinera" sig mot dessa basallergiska ämnen: gluten och mjölkprotein. Jag har boken ,men har ännu inte hunnit läsa hela, som jag förstår det ska man ta ett preparat som inte finns att köpa längre, men hon skrev i ett brev till mig att man kan göra detta preparat själv, men svarade sen aldrig på hur man gör. Har inte heller kunnat finna receptet i hennes bok.

Jag har inte heller fattat hur länge man ska avhålla sig innan man börjar med att införa ämnet igen. Men man har ju "vaccinerat" jordnötsallergiska barn, genom mycket små doser som man sedan ökat på. Men dom har väl haft flera års avhållsamhet innan?

Spanmål har jag inget behov av att äta, men jag saknar mjölkproteinets alla härligheter. Många säger att överkänslighet beror på homogeniseringen, ska försöka experimentera med det om jag får tillgång till ohomogeniserade produkter. Någon som vet nån som kan sälja, och får dom göra det?

Anmäl
2010-01-02 21:32 #92 av: pamina

Hej igen!

Nu har jag läst boken. Den är ganska "flummigt" skriven men ok, vad teorin går ut på framgår ju!

Jag har inte uteslutit mjölkprodukter tidigare. I morgon börjar jag enligt basallergiteorin. Det ska bli intressant - och svårt. (smör!!!) Mitt mål är att bli av med eksemet.

Är det någon som har provat de där homeopatiska preparaten (eller likvärdiga, jag ser att de tydligen inte finns att köpa längre)  och vill berätta?  Även andra erfarenheter av basallergidieten mottages tacksamt.

Anmäl
2010-01-02 23:07 #93 av: Mala09

Jag kan iallafall beretta att jag,linnea och nr 9 som alla har typ 1 diabetes har uteslutit gluten och kasein efter delvis inspiration från michellestype1diabetes.blogspot.com-alla har vi märkt att vi kan redusera insulinet och jag har också tydlig forbättring på utslag som jag har kopplat till candida men nu tror är en direkt mjölkproteinallergi.Så det är definitivt en teori med massa bra och riktig i sig.Men om man kan introdusera det har jag ingen svar på.Vad gäller diabetes 1 fick Michelle problem när hon efter 6mnder utan kasein (mjlkprotein-det finns olika det hr finns i komjölk och särskillt skandinaviska)..med blodsockret.Jag har en kompis som har blivit kvitt sin allergi på en glutenfri kost, men mjlkfri behövs inte-bara man aktar lite och inte dricker glas av det.(For honnom men folk har jo olika saker).På ett vis är jo diabetes och allergi ganska lika saker eftersom båda är et resultat av ett aggresivt immunforvsvar-så jag tror det kan vara smart att utesluta mjölkprotein ja.Senn måste du bara prova och se om den kommer tilbaks eller inte.

Anmäl
2010-01-19 16:15 #94 av: Mala09

Puttar till nicesandara.

Anmäl
2010-04-24 21:33 #95 av: sjarmisa

hva er spannmjøl da? Er norsk og skjønner ikke hva det er hehe..men har en del allergier jeg og merker enten er det egg eller så er det melk her...får eksem som går og kommer hele tiden og jeg prøver meg fram med kosten nå.......reagerer på nøtter også....dette er vanskelig synes jeg hva skal man spise til slutt? hehe...

Prøver meg på mye fett og kjøtt og lite karbo nå...men vi får se hvordan det går...

Anmäl
2010-04-24 21:56 #96 av: JAUS

Någon som provat vaccinet Grazax i tablettform mot gräspollen. Det ska tydligen gå att bota allergin helt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.