Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

minskade humörsvängningar!?

2009-06-20 15:54 #0 av: cokolada

Nu har jag kört lchf i nästan 2  veckor och märker redan av mina minskade humörsvängningar.. har inte känt av hur det är med koncentrationssvårigheterna, då jag istället brukar vara rastlös.. detta är svårt när man ska plugga oxå! vad har ni märkt av för effekter? är det ngn speciell mat ni kan rekomendera som hjälper extra/som man ska undvika vid koncentrationssvårigheter? (är vegetarian oxå) alla åsikter välkomnas ;)

Anmäl
2009-06-21 18:14 #1 av: cokolada

pekar uppåt.. men inget svar??

Anmäl
2009-06-21 22:50 #2 av: Zepp

Det där med humörsvängningar är sanolikt blodsocker som åker jojo!

Man har sett att män med våldsbetende oftare än andra har lågt blodsocker.. likaså flickor som skadar sig själva!

Såå.. om jag skall rekomendera någon mat som råder bot på detta med fallande blodsocker så är det just LCHF! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-06-21 22:54 #3 av: Wtn3

Det enda jag märkt med min LCHF-kost är att jag tappar vikt, inga andra hälsovinster, men det kan ju ha att göra med att övervikt är den enda sjukdomen jag lider av =)

Anmäl
2010-02-23 15:38 #4 av: timmelin

O vad häftigt. Är ny på denna fokus sida. Men har jag fattat rätt så kan lchf göra att man får mindre humörsvängningar.

Fast man har adhd och äter medecin just för humörsvängningar?

Anmäl
2010-02-23 15:42 #5 av: [godisboll]

Jag har ADHD och har slutat med min medicinering mot just ADHD iom min övergång till LCHF för drygt ett år sedan. Fungerar nu lika bra utan medicin som jag gjorde med medicinen tidigare och jag låg konstant på högdosbehandling!

Anmäl
2010-02-23 15:48 #6 av: timmelin

Detta låter ju toppen. Verkligen värt ett försök.

Godisboll     -     Hade du ritalin eller något liknande innan och har kunnat sluta helt. Låter ju underbart att kosten kan hjälpa en med ens problematik.

Vad jag fattar så finns det massor av recept inne på denna fokus sida också så att man fattar vad man ska äta?

Anmäl
2010-02-23 15:51 #7 av: mikaelj

Mot bipolär sjukdom används anti-epilepsi-mediciner. En annan behandlingsform mot epilepsi är ketogen kosthållning. Alltså borde det hjälpa även där.

The ketogenic diet may have mood-stabilizing properties.
PMID: 11918434
Med Hypotheses. 2001 Dec;57(6):724-6.

El-Mallakh RS, Paskitti ME.

Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, University of Louisville School of Medicine, Kentucky 40292, USA.

The ketogenic diet, originally introduced in the 1920s, has been undergoing a recent resurgence as an adjunctive treatment for refractory epilepsy, particularly in children. In this difficult-to-treat population, the diet exhibits remarkable efficacy with two-thirds showing significant reduction in seizure frequency and one-third becoming nearly seizure-free. There are several reasons to suspect that the ketogenic diet may also have utility as a mood stabilizer in bipolar illness. These include the observation that several anticonvulsant interventions may improve outcome in mood disorders. Furthermore, beneficial changes in brain-energy profile are noted in subjects on the ketogenic diet. This is important since global cerebral hypometabolism is a characteristic of the brains of depressed or manic individuals. Finally, the extracellular changes that occur in ketosis would be expected to decrease intracellular sodium concentrations, a common property of all effective mood stabilizers. Trials of the ketogenic diet in relapse prevention of bipolar mood episodes are warranted.

Anmäl
2010-02-24 18:39 #8 av: [godisboll]

timmelin -Jajamen, hade tagit Ritalin under lång tid och har nu varit helt fri från dessa under ett år. Medicinerar fortfarande mot min bipoläritet, men har kunnat minska även de medicinerna och jag har i princip slutat med benzo och sömntabletter.

Anmäl
2010-02-24 21:54 #9 av: timmelin

O Grattis Glad

Nu har jag kommit igång. Och hoppas på riktigt bra förbättringar förutom att jag blir lite mindre svullo hihi

Fy fasiken att mat kan göra så mycket

Helt otroligt

Nu skiner jag av optimism 

Anmäl
2010-02-24 22:26 #10 av: camsve09

Visst är det fantastiskt vad mat kan göra för oss - eller mot oss.

Godisboll, jag har läst din historia och blir alldeles rörd. Jobbar med tungt medicinerade människor och funderar ofta på om det inte hade gjort mycket för dom med kostförändringar i stället för alla dessa mediciner i långa banor.

Vi slutade tex ha socker på den enheten där jag jobbade ("klienterna" var endast där dagtid, en ren arbetsplats. Funkar så klart inte i deras egna hem osv att bara bestämma sånt hur som helst.) vilket gjorde skillnad på humöret, även om de fortsatte ha 8 sockerbitar i  (liten kopp) hemma....

Anmäl
2010-02-24 22:41 #11 av: Pasi

godisboll - Treligt att höra om förbättringarna - och GRATTIS!Glad

Anmäl
2011-02-13 22:11 #12 av: Jenny40

Jag har alltid varit svag för sötsaker; kakor, godis, glass etc. man kan väl säga att jag näst intill är lite "sockerberoende" - kanske ett släktdrag då flera i min familj/släkt äter enligt min mening ohälsosamt mycket sötsaker! 

Jag har så länge jag kan minnas alltid haft väldiga humörsvängningar, trots att jag inte är diabetiker.
Jag tror att dessa humör toppar helt beror på allt socker jag stoppat i mig av dess olika varianter som finns.

Under våren 2009, fick jag tipset av en kompis som då hade börjat med lchf, att själv börja med det... för det hade verkat positivt för henne på många sätt. Jag trodde hon skämtade först, men gav ändå lchf en chans. Första veckan utan minsta socker gnutta, hade jag huvudvärk, var trött o på fruktansvärt humör. Efter två veckor vände det plötsligt... huvudvärken o sötsuget försvann.. och så även mitt dåliga humör.
Efter ett halvår säger min son en dag till min sambo: "Jag har funderat på en sak, mamma är så mycket gladare nu än vad hon var innan, för hon skriker aldrig åt mig längre. Nu är hon så där snäll och go', precis som en mamma ska vara!! Vad är det som har hänt tror du? Hoppas att hon alltid är en sån här snäll mamma!

Tja, mitt goda humör och mina underbara 55kg höll sig 1,5 år... tills jag förra sommaren på semestern gottade mig särskilt mycket med grillat o mycket vin o öl, som gjorde att jag sakta men säkert gick upp i vikt igen. Och efter ett tag kom även sötsuget tillbaka och jag hade svårt att 'hålla igen' på sötsakerna. Och därmed kom också mitt dåliga humör tillbaks och alla valkar kring midjan.

Så min erfarenhet av socker/sötsaker är att lider man av humörsvängningar som oftast beror på att insulinet som finns naturligt i kroppen hos de flesta människor, sjunker hastigt o går upp snabbt, som det ju gör när man stoppar i sig snabba kolhydrater, som godis, glass, bakverk etc..

Så är nog den bästa metod att råda bot på det - att äta enligt LCHF!! Glad

För två veckor sen tog jag åter tag i mitt liv igen.. dels för viktens skull, för mina knän, mitt självförtroende och inte minst för min sons skull. Jag vill verkligen vara den där snälla o goa mamman, som jag en gång var!

Anmäl
2011-07-14 01:10 #13 av: Lolivia

Vill bara inflika att jag upplever mig som mycket jämnare i humöret! Har bara hållit på i en månad och under de två första veckorna var jag extremt trött med faktiskt jämnare i humöret även då. Jag hoppas verkligen att detta håller i sig då jag är en ganska hetsig varelse till att börja med. Ska även bli intressant att se om kosten på något sett kan motverka deppresion. Har en lätt låg läggning stundtals och har förut medicinerat med ssri men alltid slutat så fort jag känt mig lite bättre p.g.a. väldigt ogillade biverkningar. Jag har ingen diagnos eller liknande men känner ändå att kosten underlättar när det gäller att inte tappa humöret alltför ofta =)

Anmäl
2011-07-14 07:21 #14 av: camsve09

Jag har också mycket jämnare humör numera. Nästan den allra främsta fördelen med LCHF, enligt mig. Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.