Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 15496 ggr
umbra55
6/11/09, 4:10 PM

Aubergine -stekt i ugn

Idag fann jag ett bra och enkelt alternativ till potatis! Ugnsstekt aubergine på italienskt vis.

Skär 1-2 auberginer i centimetertjocka skivor, pensla/doppa dem i olivolja och lägg skivorna lätt omlott på bakplåtspappersklädd långpanna. Strö över örtsalt eller italienska salladskryddor.

Stek i 150 gr i ca 1.5 timmar. Vänd ett par ggr under tiden.

Ätes som antipasti  rumstempererat eller varmt

Aubergine har 3.5 gr kolhydrat per 100 gr..

Annons:
[Pennylane1]
6/11/09, 7:03 PM
#1

mums!!!

fenixthebasketcase
6/11/09, 7:06 PM
#2

Det lät ju som en rätt till och med jag skulle klara av ;)

[iovis]
6/11/09, 8:37 PM
#3

Låter gott ! Ska den vara så länge i ugnen? Bokmärker.

Beate
6/11/09, 8:42 PM
#4

Hur blir den i konsistensen?

roggan
6/11/09, 8:55 PM
#5

Smarrigt

Ytterligare ett hett tips är att steka skivad aubergine i olivolja. lägg sen en skiva prosciotto, en skiva mozarella, riven parmesan, ett blad basilika o hackad vitlök på. Rulla ihop. Jag brukar hälla hemmagjord tomatsås på när vill festa till det men det är inget måste. Jag har massor av riven parmesan på. In i ugnen o gratinera

Jag lovar att aubergine-rullarna har en rykande åtgång. Funkar att värma upp också

marialan
6/11/09, 9:02 PM
#6

Är det bara jag som saltar och vattnar ur auberginerna innan jag använder dem? Tycker de blir mindre blaskiga då…

Annons:
[Pennylane1]
6/11/09, 9:04 PM
#7

det gjorde jag när jag var fettskrämd, nu steker jag i massa fett, och har märkt att det liksom smälter ur igen sen kan man steka på dom så de blir knapriga

marialan
6/11/09, 9:10 PM
#8

Måste jag prova Glad

umbra55
6/12/09, 12:40 AM
#9

De blir lite..mosiga.. men man kan äta dem med knapriga kapris (originalreceptet) eller med parmesanost över ( mitt alternativ).. men grejen är att de känns som ett riktigt tillbehör till maten. Sallad känns ..som garnering.. för mig, oftast, och råkost är tråååkigt.. (sorry grönsaksälskare)

Det räcker nog till en 4-5 måltider ialla fall..

saltar ur gör jag när jag gör lasagne på aubergine, men här funkar det ändå. Ju tunnare skivor desto "sprödare" - den långa tiden i ugnen torkar liksom ur skivorna lite.

Branneli
6/12/09, 1:05 AM
#10

Jag stekte aubergine häromdagen, funkar absolut Glad

Sweli
10/29/11, 5:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Brukar göra gratinerade auberginer fyllda med köttfärs.

Delar auberginer i två, lägger på salt och låt den vara i 1 timme.

skölj med vatten och koka några minuter.

Gropa ur auberginen och hacka. Var försistig så att skalet inte skadas.

Hacka 1 lök och stek i lite smör. Blanda i köttfärs och låt steka en stund. Lägg till auberginen. Lägg till svamp om man önskar.
Salta och krydda enl. smak. Jag använder lite paprika, salt och peppar.
Lite timjan och rosmarin

Lägg auberginerna i en ugnfast form. Fyll auberginerna med röran och strö parmesanost och ev. gratängost eller mottzarella.

Lägg i ugn 200grader tills den har fått fin färg.

Upp till toppen
Annons: