Annons:
Etikettövrigt
Läst 10960 ggr
earle
6/9/09, 9:24 PM

Ett par undringar om sprit

Är det någon här som vet hur det förhåller sig med eventuella kolhydrater i smaksatt vodka? Typ Absolut vanilla, Absolut pear etc. Jag har iofs på känn att det rör sig om rena smakessenser utan kolisar, det är ju inte så att smaksatt vodka smakar direkt sött (typ likör). Men jag är ändå såpass osäker att jag vill kolla med er andra härinne…

Samma sak undrar jag också angående bourbon, t.ex. Jack Daniels eller Jim Beam. Det borde rimligtvis inte finnas kolisar i, utan räknas som och vara s.k. ren sprit. Har dock fått någon noja som gnager i bakhuvudet - pga att bourbon till största delen är gjort på majs. Larvigt, antar jag, eftersom annan sprit görs på vete, potatis etc och inte för den skull innehåller kolhydrater. Men samma sak här som med smaksatt vodka: jag känner att jag vill ha lite feedback härifrån innan jag rockar loss på bolaget… Flört

Hoppas på klara besked!

Annons:
Aliki
6/9/09, 10:02 PM
#1

Sök på systembolaget.se 

Alla flaskor har innehållsdeklation, sökte själv på olika viner häromdagen.

Det lägsta kolhydratinnehållet jag sett är midre än 3 gr. / liter. Gäller även Vaniljvodka

earle
6/9/09, 10:21 PM
#2

Tackar för tipset! Glad

Fast "sockerhalt: mindre än 3,0 gram /liter" står på all möjlig sprit därinne och är uppenbarligen något slags inte alltför finkalibrigt standardvärde. Ren vodka, t.ex. innehåller såvitt jag vet absolut noll kolhydrater, ändå skrivs bara "mindre än 3…" på Systembolagets sajt.

Dessutom vet jag inte riktigt hur man ska tolka ordet socker i förhållande till ordet kolhydrater… Obestämd

lizaohman
6/10/09, 12:38 PM
#3

kolla i minmat.net hur mycket kolhydrater socker innehåller.

BalticJohan
6/10/09, 1:34 PM
#4

Kolhydrater är ett samlingsnamn på alla sockerarter. Kolla t ex här på Wikipedia.

Jenny Reimers ( Läs mer här) skriver i detalj om sockerarter, och annat - läsvärt…

God läsning / Johan

BalticJohan
6/10/09, 1:38 PM
#5

Annars innehåller ren sprit väldigt lite sockerarter.

Däremot  har alkohol andra effekter för fettbildning/förbränning som kan vara bra att tänka på för den som vill gå ner i (fett)vikt.

Det har skrivits mycket om det på forumet - bara att använda sökfunktionen.

missaz
6/10/09, 1:57 PM
#6

På SLV´s databas finns inte alla spritsorter med, men whiskey har i alla fall 0% kolhydrater. Ren vodka har ju detsamma, och jag skulle tro att smaksatt vodka är i princip kolhydratsfritt det med, lite kolhydrater finns där nog från frukten och bären (de använder naturlig smaksättning enligt dem själva) men det lilla kan aldrig ha någon betydelse; man lär inte dricka en hel flaska i alla fall (hoppas jag!)

Annons:
Aniara4
6/10/09, 4:00 PM
#7

#6 Nä, dricker man så mycket vodka att kolhydraterna blir ett problem så finns det nog ett större problem att fokusera på först!

missaz
6/10/09, 4:49 PM
#8

#7 Jo, så sant så sant!

lizaohman
6/10/09, 5:00 PM
#9

#7 Skrattandesant

[Pennylane1]
6/10/09, 5:21 PM
#10

heheSkrattande

earle
6/10/09, 6:54 PM
#11

Flera tack utdelas för tipsen! Glad

Utan att vara professor i ämnet, så påstår jag att man väl lite förenklat kan säga så här: sprit är inte fetmande, men den kan eventuellt hjälpa till att sabotera en tänkt viktminskning.

Nä, nu måste jag resa på mig. Har nämligen ett helrör som vädjar till mig om att bli uppdrucket. (OBS: skämt! Flört)

lizaohman
6/10/09, 7:04 PM
#12

Sprit fungerar i slutändan visst som fetmande, triggar fettinlagring alltså. Möjligen hindrar den "bara" kroppen från att använda sig av lagrad energi? Nu har jag inte hela händelseförloppet på mina fem fingrar, eftersom jag nöjde mig med denna kunskap då jag själv inte dricker. Men det finns andra som vet!

earle
6/10/09, 7:16 PM
#13

#12

Ja, alkohol förbränns först och kan såklart spela en roll för den som vill gå ner i vikt - om man får i sig för mycket energi totalt sett. Men jag kan inte absolut inte hålla med om att alkohol skulle trigga fettinlagring. Var har du hört det??

Här är ett klipp från kostdoktorn.se:

Vin eller sprit däremot, innehåller nästan bara energi från alkohol. Denna ger ingen ökning av insulinhalten i blodet, vårt fettinlagrande hormon. Därmed får inte heller fettcellerna signalen att suga åt sig mer fett. Alkoholen förbränns i levern - den kan vid överskott även omvandlas till ättiksyra eller triglycerider och skickas ut i blodet för förbränning i andra kroppsceller.

En del menar att denna förbränning av alkoholen ändå bromsar viktnedgång, genom att ske "istället för" fett som annars kunde förbränts. Som jag ser det, är detta en återgång i den återvändsgränd som kaloritänkande kan leda till. Utan kolhydrater blir det ingen ökad insulinproduktion. Då bör denna förbränning ske ungefär som om man ätit fett istället för att dricka alkoholen. Den rena alkoholen kan alltså ge samma långvariga mättnad som fett, och leda till att man äter mindre av något annat istället.

Länk till hela artikeln: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt

Annons:
lizaohman
6/10/09, 7:21 PM
#14

Jo, jag har läst den artikeln. Där står lite om det jag ville minnas, att levern inte förbränner fett när den är upptagen med alkohol. Jag har också läst om nackdelarna att dricka alkohol, även den kolhydratfria, då man är diabetiker. Men alla gör ju som de vill - och visst måste det ha med både mängd och drickfart att göra, tror jag. Några källförteckningar får du inte av mig.

earle
6/10/09, 7:28 PM
#15

Jo, nackdelar finns förstås. Diabetesaspekten känner jag till iom att min fru är typ 1:a. Hon gör klokt i att undvika fylleslag, tur att sådana ändå inte är hennes stil… Flört

Sen är ju alkoholens beroendeframkallande egenskaper förstås inte att leka med…

[Pennylane1]
6/10/09, 7:44 PM
#16

OT usch vilken vidrig bild du har på din sida… vad vill du säga med den?

missaz
6/10/09, 8:04 PM
#17

#16 Nu var ju jag åxå tvungen att kolla, blev nyfiken när jag såg din kommentar! Och ja; kan bara hålla med; helvidrig! Förvånad

earle
6/10/09, 8:57 PM
#18

Vill inte säga nåt speciellt med den, har väl lite småsjuk humor antar jag. Tyckte ni verkligen att den var så hemsk?

Nåväl, eftersom det kan kvitta för min del så ändrar jag…

missaz
6/10/09, 10:01 PM
#19

#18 Mmm, jag har själv ett kraftigt drag av sjuk humor och hade nog funnit det där ganska komiskt om det inte hade varit ett BARN statyn föreställde… Där går liksom min gräns. Men du får för all del ha kvar bilden för min del! Det är ju ett fritt land vi lever i. Flört

Aliki
6/10/09, 10:06 PM
#20

Är bilden ändrad? Jag har inga glasögon på…men hittar inget "fel".

Ang #13…Mit enda avsteg från LCHF sedan Februari-09 (om än litet) var efter ett par glas vin… mådde dåligt i nästan 1 vecka och viktnedgången, som varit långsam men stabil, avstannade Rynkar på näsan

Så visst har alkoholen påverkan på viktnedgången på ett eller annat sätt …Men det är ju sommar, ljusa långa kvällar, uteserveringar, grilla eller bara sitta ute på altanen och njuta……

Annons:
Pasi
6/10/09, 10:09 PM
#21

Så kallat "ren vodka" består oftast av ren sprit blandat med essens (dvs finkel + ev socker i små mängder)…spritfabrikerna gör precis som hempularen.

[Pennylane1]
6/10/09, 10:13 PM
#22

(# 20 den är ändrad , du kan vara tacksam att du slapp se den, jag är illamående än)

earle
6/10/09, 10:24 PM
#23

Bilden är ändrad. För de som undrar: den föreställde den klassiska statyetten "Kan du inte tala?" med en ditplacerad liten plastsnopp. Lite tramsigt, på sin höjd… tråkigt att det måste uppförstoras i öppet forum (när det finns PM), för det får mig att känna mig komprometterad helt i onödan. Så, nu glömmer vi den.

#19

OK, det är lugnt.

#20

Tolkar det som att du menar att ditt avsteg inleddes med ett par glas vin, inte att vinet i sig var själva avsteget (väldigt starka, konstiga, negativa effekter i så fall). Man kan på ett sätt ge vinet skulden, fast snarare indirekt än direkt…

Jovisst, alkohol kan förstås sätta igång ett sug efter (dålig) mat…en längtan efter något mer, så att säga. Jag kan själv känna det, men är medveten om detta och är därför på min vakt. Kan även känna ett lätt röksug när jag fått ett glas vin eller en whisky (rökte i många år, slutade ifjor), men ignorerar det med lätthet då jag vet att det går över efter några minuter.

Jag dricker mina små doser alkohol, men går ändå ner - eller står i värsta fall still korta perioder. Hade säkerligen gått ner fortare/mer utan alkohol - men lite roligt måste man ha, det finns ju en punkt där det liksom inte blir värt besväret. God mat blir otroligt mycket godare med ett glas rött, om du frågar mig.

Njut på!

beefree67
6/10/09, 10:39 PM
#24

Tack för ett jättebra inlägg Earle!

jag håller verkligen med dig. Att ha ett mål att må bättre är det viktiga och inte att gå ner i en rasande fart, eller hur? Med en stenhård inställning till mat och sprit kommer man inte långt. Så funkar iaf. de flesta enligt min erfarenhet. Att ta det i lagom takt och njuta ibland..om man tål det.. måste vara en bättre taktik för att klara sina mål.

Aliki
6/10/09, 10:42 PM
#25

Jo, indirekt menar jag….där vinet går in går vettet ut!……men gott är det och hör sommarkvällarna till..

[Pennylane1]
6/10/09, 11:10 PM
#26

# 23 Ursäkta mej men liten!? Det var en väldigt rejäl, stor som halva barnet, och jag fick påde pedofili och sodomi i tankarna… måste förklara det så inte folk tror att jag och missaz är helt knäppa.

Ranger79
6/12/13, 10:23 AM
#27

Hej.

Lärde mig av egen erfarenhet. När jag drack öl i tiden gick jag väldigt for upp i vikt och fick ölmage och dubbelhaka, när jag bytte till Jack Daniels med is & Cola light gick jag ner i vikt, nu är dubbelhakan och magen bort.

Det är min egen erfarenhet. Kanske inte funkar för alla men för folk som är väldigt kännsliga för kolhydrater är det ett bättre alternativ än att pimlpa öl.

Annons:
Upp till toppen
Annons: