Annons:
Etikettövrigt
Läst 5478 ggr
LeiThalia
6/2/09, 4:49 PM

Mindre hårväxt med LCHF?

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden så den får bo i "övrigt" tills någon rättar till eventuella misstag.

Jag har en undran som jag inte vet om det går att svara på, men det hade varit kul med ett svar. Jag har PCO-s och har alltså en ökad mängd hårväxt över kroppen, jag har precis börjat med LCHF (igen) så några förändringar räknar jag inte med än..

Nu till frågan: Finns det en chans att min hårväxt minskar när jag äter LCHF? Man vill ju inte gärna se ut som en grottmänniska trots att man äter som en.. ;)

(och om det inte framgår av min "sjukdom" så är jag kvinna, i 23-års åldern dessutom)

Annons:
Muskrat
6/2/09, 4:54 PM
#1

Kan inte svara på frågan direkt faktiskt, men sett många här i forumet rapportera att deras hår och naglar blivit tjockare, starkare och växa snabbare. Inget jag själv noterat dock.

LeiThalia
6/2/09, 4:57 PM
#2

Jag skulle ju bli glad om det INTE blev tjockare och växte snabbare.. ;)

Håret på huvudet är redan som hästtagel och växer supersnabbt.. så blir det detsamma på resten av kroppen får jag väl sänka ner mig i syrabad några ggr i veckan. ;)

fenixthebasketcase
6/2/09, 5:07 PM
#3

Det fanns en tråd för ett tag sedan som handlade om att folk tappade massa hår. Hoppas att du är en av dom isåfall. :)

Sammet1
6/2/09, 5:18 PM
#4

Hittar du svar i den här diskussionen?

**Surface of Velvet
**Core of Steel

LeiThalia
6/2/09, 5:25 PM
#5

Tack!

Det gav ju lite mer hopp kanske.. :)

Även om jag allra helst hade hört om att alla med mkt hårväxt hade sluppit det.. Men man kan inte få allt. :)

fialiten75
6/2/09, 5:34 PM
#6

jag har också PCOS som ju är en hormonrubbnming, eftersom (tror i alla fall jag) hormonbalansen rättar till sig när man äter det man är gjord att äta kan det mycket väl bli så att detta blir bättre för dig.

Jag vet ju itne om du är överviktig, men om du är det och går ner i vikt kommer det även bli bättre iom detta eftersom övervikt försämrar hormonbalansen vid detta syndrom.

Så man har lättare att gå upp i vikt och ju mer man går upp i vikt ju sämre blir man och ju lättare går man upp osv…….. Det motsatta gäller ju då man går ner.

jag fick pga detta syndrom ta sprutor för att bli gravid med mitt första barn, då jag inte hade ägglossning av mig själv. Vägde då kring 90, när jag blev gravid med mitt andra barn vägde jag ca 75 kg och hade regelbunden ägglossning och blev gravid på "naturlig" väg

Jag har ännu inte märkt någon skillnad på hårväxten, men nu när du säger det så växer håret på ben och i ansiktet faktiskt saktare….. Har inte rakat benen på två dar och dom är fortfarande ok..(brukar få raka varje dag om jag ska vara "snygg").

Så jag tror denna kost passar oss med PCOS riktigt bra.

Lycka till!!!

Annons:
LeiThalia
6/2/09, 5:41 PM
#7

Jodå, jag är överviktig, ca 50 kg för mycket.

(110 kg och borde väl väga runt 60 kg, eller det är vad jag har vägt förr när jag varit normalviktig)

Ja, hormonbalansen ska ju rätta till sig, så det hade ju inte varit helt konstigt om man blev av med symptom såsom hårväxt. Ägglossning hade ju varit trevligt också.. jag har inte haft sådant sen 2001-2002 tror jag.

Intressant att du har märkt det, jag håller alla tummar för att det händer mig med.. hade ju varit perfekt nu i bikinisäsong. ;)

Tack!

fialiten75
6/2/09, 5:44 PM
#8

Jag mår otroligt mycket bättre och många av dom symtom jag har på syndromet är mycket bättre ha tålamod så tror jag du kommer märka av det så småningom *L*

LeiThalia
6/2/09, 5:50 PM
#9

Jag har ju inte så många symptom, förutom hårväxt, min kroppsform (breda axlar och liten rumpa, typiskt manlig) och utebliven mens/ägglossning.. så jag märker knappt av det. ;)

Jag har haft PCO-s sen jag var liten (6-7 år, puberteten tiidigt) så jag vet inget annat heller..

Men resten av kroppen känner jag skillnad på, och eftersom jag gjort detta förr så vet jag vad som händer, det är rättså skönt. :)

Ja, tålamod får man nog ha.. allt fixar sig ju tyvärr inte på en dag, även om man vill.

dufva
6/2/09, 5:53 PM
#10

Jodå!

PCOS är en hormonrubbning som är nära associerad till höga insulinnivåer.

När du har mindre påverkan av insulinet finns goda möjligheter att flera andra hormonsystem får möjlighet att komma ibalans.

Bättre hormonbalans kan mycket väl medföra mindre uttalad behåring för dig.

LeiThalia
6/2/09, 6:10 PM
#11

Jag lovar att rapportera om något sådant händer! Undra hur lång tid det skulle kunna ta.. hmm..

MdM-Cernita
6/2/09, 10:16 PM
#12

Jag har Pcos och Lowcarbat några år, min kroppsbehåring kar klart minskat, var riktigt lurvig tididare ända ut på fingrarna. Fick dessutom ett sista är med regelbunden mens, nåt jag aldrig haft i hela mitt drygt 50-åriga liv.

Nog påverkas hormonerna i kroppen av denna kost och det är skönt att få uppleva det.

Naglarna blir däremor starkare!

LeiThalia
6/2/09, 11:20 PM
#13

Det låter ju underbart!

Grattis eller vad man ska säga! :)

Bara att få regelbunden mens är ju en vinst, helt klart. :)

Annons:
Mervi
6/2/09, 11:27 PM
#14

Min dotter är mycket överviktig, håller på att minska i vikt nu med LCHF. Hon har inte någon diagnos på PCO. Hon har diabetes 2 och har varit ganska hårig, har inte haft mens osv. Det senaste halvåret har hennes diabetes blivit bättre, snart är hon helt utan insulin med normala bs-värden. Mensen kommer regelbundet. Hon säger att hon behöver inte raka benen så ofta så det finns nog hopp om för dig med LeiThalia. Jag tror att kroppen läker med kosten.

LeiThalia
6/2/09, 11:31 PM
#15

Så glad jag blir att höra det, inte bara för att det finns hopp för mig utan även för din dotter!

Jag tror nog också att kroppen läker :)

Upp till toppen
Annons: