Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

kan jag äta LCHF och jordgubbar?

2009-06-12 10:23 #0 av: carb

Gladhej!

jag har ätit LCHF sedan 2 januari och det fungerar för det mesta, små återfall då och då i sockerträsket men i det stora hela går det bra.

Nu har jag en undran över jordgubbar som är det absolut bästa jag vet. jag har tidigare nästan levt på jordgubbar på sommaren. hur ska jag göra nu, kan jag fortsätta med LCHF men lägga till jordgubbarna? kan jag äta dom med mjölk? grädde? naturella.? jag är ju orolig att gå upp i vikt så jag vill inte riskera det heller. men jordgubbssuget är stort, hur ska jag göra?

tacksam för råd.

Carina

Anmäl
2009-06-12 10:30 #1 av: nyborjare08

Prova dig fram är mitt tips. Prova att äta några naturella eller med grädde (skippa mjölken - för många kolhydrater). Så ser du hur du reagerar, om du klarar det och fortfarande mår bra eller om det får dig att bli mer sötsugen eller inte.

Anmäl
2009-06-12 10:37 #2 av: Linusmamma

Jag älskar också färska jordgubbar, äter dom med vispad grädde. Försöker att inte äta allt för ofta men samtidigt, hur länge har vi färska jordgubbar??? Säsongen är snart slut.

Anmäl
2009-06-12 10:40 #3 av: andreas0

#0, Jordgubbar innehåller relativt mycket kolhydrater. Det beror väl på hur strikt du vill vara. Om du vill ta dig en portion jordgubbar (osockrade givetvis) ett par gånger under sommaren så är väl inte det hela världen om du inte är jättekänslig för kolhydrater, men det är kanske inte något man stoppar i sig varje dag precis.

Hallon kan vara ett bra alternativ annars som innehåller hälften så mycket kolhydrater som jordgubbar. Fast det kan bli en del ändå, så man kanske inte bör äta hallon varje dag heller.

LCHF+jordgubbar är mycket bättre än tallriksmodellen+jordgubbar i alla fall.

Anmäl
2009-06-12 10:47 #4 av: carb

Hej

tack för svaren.

ja, svaren kändes helt rätt. jag får prova mig fram, går det så går det annars får jag välan göra en omvärdering av de härliga bären. som sagt jordgubbssäsongen är ju så kort.

det är märkligt, det är faktiskt endast jordgubbar som jag känner så här för inget annat i matväg har gett mig förlustångest.

carina

Anmäl
2009-06-12 10:51 #5 av: frukaos

Jag äter jordgubbar när det är sommar. kanske inte så att jag vräker i mig men det är ändå bara Sverige som svenska jordgubbar har :) Fast samtidigt ska man vara medveten om att de innehåller en hel del kolhydrater så du får välja nivå sjålv, baserat på hur "rädd" du är för att stoppa upp en viktnedgång (eller ev. få en viktökning).

Ett tips kanske kan vara att ta ett gäng frusna jordbubbar och mixa med grädde så får du en himmelskt god och läskande glass som smakar mycket jordgubb. Kanske har jordgubbssuget fått sitt då på ett tag :)

Annars är som sagt hallon en bra ersättning tycker jag.

Frukter och bär producerar ett sockerämne för att förhindra frysning. Det gör att bär som fått mogna längre och under kallare förhållanden är sötare. Detta gör att det lite bakvänt är bättre (ur kolis-synpunkt) med billiga bär från Euroshopper än kravmärkta bär från norrland. Så kolla lite olika sorter om du köper frusna bär.

Lev å må!

Anmäl
2009-06-12 11:01 #6 av: carb

bra tips med jordgubbsglassen, då behövs det säkert inte så mycket gubbar för att få den eftelängtade smaken, ska prova redan idagGlad

Anmäl
2009-06-12 12:00 #7 av: chapp

Vispa grädde med Philadephiaost. På med gubbarna, men lite gubbar och mycket gräddost. Gudomligt gott.

Anmäl
2009-06-12 12:13 #8 av: fenixthebasketcase

Vispad grädde med phila, det har jag aldrig tänkt på! Låter gott! :)

Anmäl
2009-06-12 12:47 #9 av: Lava

Jag äter jordgubbar med vispgrädde då och då under sommaren.

Jag får inget sötsug av det, och går inte upp i vikt. Förra sommaren gick jag tom ner i vikt trots jordgubbar varje helg. Man får prova vad som funkar, alla är ju olika :)

Anmäl
2009-06-12 12:56 #10 av: lizaohman

Jag vill minnas att det var SSS som sa att man ska äta bären en stund efter maten och inte tillsammans med fett, så att när kolhydraterna ger en insulinhöjning så finns inget mer än bären att lagra in. Och att man ska "grunda" med en fet måltid förstås en stund innan. Svamlar jag ohemult nu??

Jag åt i alla fall några jordgubbar igår. Tog en i taget och smaskade långsamt och njöt. Jag tror jag åt 7 stycken sammanlagt och det var svenska, små. Bra tips det där med att utomlandgubbarna är mindre söta. MEN när jag ätit jordgubbar i Italien kan jag bara säga att vi har aldrig någonsin ätit sötare gubbar. De kan ju förstås vara odlade i Alperna, men jag misstänker att de avlat fram gubbar med extremsöt smak. De svenska är smakrika men alls inte lika söta. Gillar den syrliga eftersmaken på svenska gubbar, så tungan nästan krullar sig :D 

Anmäl
2009-06-12 13:51 #11 av: chapp

Bästa gubbarna finns i Jämtland! Blir enormt söta och goda men mognar sent, först i augusti och jag tror inte dom säljs i övriga landet. Jämtarna behåller super-gubbarna för sig själva, inte så konstigt. Kanske håller de inte för transport så bra eftersom de är så söta.

Finns ett självplock strax söder om Östersund där jag brukade lägga upp mitt förråd inför vintern, då jag bodde där.

Anmäl
2009-06-12 15:03 #12 av: dufva

"kan jag äta LCHF och jordgubbar?"

Ja du skriver just rätt för jordgubbar kan nog inte räknas in i LCHF.

Men dom går ju att äta ändå Glad

Jag tillåter mig själv färska bär och frukter i måttliga mängder under sommaren, eftersom min filosofi inrymmer att äta säsongsbetonat.

Jag tror att vi under vår utveckling ätit mer kolhydrater under en period på året då ett överflöd har funnits utan att ta skada av det

(och för att det är så jä... gott Flört)

Nackdelen med detta är en viss viktuppgång framåt sensommaren och lite kamp med sötsuget framåt hösten när jag striktar till kosten igen..

Anmäl
2009-06-12 20:31 #13 av: Mervi

Jordgubbar äter jag också, lite, och helst direkt från jordgubbslandet, några få åtgången. Jag får lätt huvudvärk av sockret i dem så jag tar det försiktigt.

Anmäl
2013-05-12 15:18 #14 av: Eneledam

http://www.miljomat.se/html/NaringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=2_160&Q=%E4pple 

Kolla allt här ;)

Jag började med lchf igår Kii spännande!

Anmäl
2014-06-10 12:27 #15 av: Lchfman

Jag vräker i mig jordgubbar.. Borde nog kanske dra ner lite på det.
Det känns inte sååå himla hemskt heller.

Men det är ju så förbannat gott..

Jag äter ju inte en skogaholmslimpa efter heller..

Anmäl
2014-06-11 01:37 #16 av: Cowboy

Jordgubbar är gott men det är onödigt att vispa grädden. Jordgubbar med mjölk är ju en klassiker men det blir ju bara bättre om man byter ut mjölken mot vispgrädde (ovispad).

Anmäl
2014-06-11 12:57 #17 av: OlgaMaria

Jag håller mig nog i stort sett ifrån jordgubbar i år. Jordgubbar, vindruvor och potatis besprutas extremt mycket jämfört med annan frukt och grönt. Men jag har just ätit några ekojordgubbar från frysförpackning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-06-11 13:11 #18 av: dufva

Jag tycker vi bestämmer rakt av att jordgubbar från eget land alltid är Lchf Skämtar

Anmäl
2014-06-11 20:18 #19 av: Zepp

Samma med blåbär man plockat i skogen.. är alltid LCHF.. speciellt skogsplockandet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.