Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5400 ggr
spindelfot
6/30/09, 12:27 AM

Fisk - vilka är 'ok'?

Jag har beslutat att äta mer fisk istället för kött, och har funderat en del över olika fisksorter.

Torsk har jag inte ätit på flera år, pga utfiskningen av den. Nu ska det tydligen vara 'ok' att äta den, men det ställer jag mig skeptisk till, att någonting kan gå från att vara nära utplåning till att plötsligt kunna ätas fritt.. tycker jag låter märkligt. Så torsk äter jag inte.

Nu talar jag främst miljösynpunkt, etiskt och ekologiskt.

Lax och sill äter jag gärna och ofta annars, men inte varje dag kanske.. Vill gärna veta vilka vita fiskar man 'får' köpa. Har ingen fiskhandlare att gå till, det vore ju att föredra men är inget alternativ.

Finns det någon bra 'etisk lista' på vilka fiskar som är okej att köpa?

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Annons:
magma
6/30/09, 12:34 AM
#1

Etiska listor vet jag inte var det kan finnas, kanske hos Miljöverket, Naturvårdsverket eller dylika webbsidor? Annars så tror jag att allaska poollock ska vara OK, likaså sej och förstås även insjöfisk som aborre, gädda, röding, regnbåge…

spindelfot
6/30/09, 12:39 AM
#2

Jag hittade en liten lista faktist. Här

Men jag skulle vilja veta mer egentligen. Det är trist att man är så hjälplös inför myndigheter och butiker.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

cokolada
6/30/09, 12:41 AM
#3

oj vilket sammanträffande! jag kikade faktiskt på det tidigare idag.. här kan du skirva ut och ha med 'rapporten' i fickformat när du är i affären!

http://www.wwf.se/source.php/1196785/WWFs%20Fickguide.pdf

cokolada
6/30/09, 12:42 AM
#4

#2 oj jag var 2  min sen Tungan ute

cokolada
6/30/09, 12:44 AM
#5

är den ngn som råkar veta hur man ser skillnad på gulfenad och blåfenad tonfisk? typ när man köper i burk…

Anders-S
6/30/09, 7:34 AM
#6

Olika guide-råd i #2 och #3 

I 2009 versionen är t.ex. makrill OK.

Annons:
JAUS
6/30/09, 10:24 AM
#7

Själv äter jag inte fisk överhuvudtaget delvis pga utfiskningen, men sill ska väl vara en bra fisk som det finns gott om.

cokolada
6/30/09, 6:33 PM
#8

#6 hmm jag vet inte varför det är så.. jag hittade de på wwf:s hemasida och där uppdateras det väl?

cokolada
6/30/09, 6:34 PM
#9

#5 ???? vet ngn om hur det är med tonfisken??

Anders-S
6/26/13, 12:34 PM
#10

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17026358.ab

_Vätternfisk kan förbjudas

Sik som fiskats i Vättern riskerar att försvinna från butikshyllorna. Livsmedelsverkets provtagningar visar att siken i vissa fall har dubbelt så höga halter av dioxin och PCB mot vad som är tillåtet.
_

Mer i pressmeddelandet från SLV:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Hoga-halter-av-dioxiner-i-sik-fran-Vattern-/

_Höga intag av dioxiner och PCB kan påverka utvecklingen av hjärnan och nervsystemet, vilket bland annat kan ge beteendestörningar.  Ämnena misstänks också påverka immunförsvaret, fortplantningsförmågan, hormonsystem och kunna orsaka cancer. 

 – Den här typen av långlivade ämnen ska inte hamna i miljön överhuvudtaget och förorena maten. Därför måste man spåra källorna som finns och se till att de åtgärdas, säger Anders Glynn.

Det finns fiskar som får säljas i Sverige trots att dioxinhalten är högre än EU:s gränsvärde. Det beror på att Sverige sedan 2002 har ett undantag för vissa inhemska fiskar. Sik finns dock inte med bland dem. De fiskar som omfattas av undantaget är strömming/sill samt vildfångad lax, öring och röding från Östersjöområdet, inklusive Vänern och Vättern. Till följd av undantaget kan dessa fiskar säljas på den svenska marknaden men bör inte ätas oftare än 2-3 gånger per år av barn och kvinnor i barnafödande ålder._

SLV varnar även för botulism:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fall-av-botulism---varning-for-varmrokt-vakuumforpackad-sik/

Caspia
6/26/13, 6:58 PM
#11

Det finns en app som heter FiskKoll.

Envishet och drömmar

Cazzos
6/26/13, 7:29 PM
#12

Naturvårdsverket har en app, som även visar (förutom fisk som är ok) säsongsanpassade frukter och grönsaker som är lämpliga att äta 🙂


Upp till toppen
Annons: