Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Stressad och ofokuserad

2009-07-07 04:57 #0 av: Ewilita

Hejsan.
Jag är i behov av tips och idéer och tankar från er.

Jag har under en längre tid varit väldigt stressad, från sekunden jag vaknar till sekunden jag somnar.
Nu när jag har lite mer ordning och reda på saker och ting så borde jag känna mig lugnare.

Men jag har ändå alltid en inre stress, även om jag är helledig en dag utan någonting att göra så känner jag mig stressad.

Är även väldigt ofokuserad, tex om någon berättar någonting glömmer jag lätt bort vad denne/vi har pratat om.
Ja, det är svårt att förklara kortfattat.

Jag kollade in på http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/ och sökte under stress. Där fanns olika olika tabletter och grejer för sådant.

Vet Ni om det är någonting som fungerar eller har Ni något annat tips?

Är i stort behov av hjälp :/

Tack tack!!

Anmäl
2009-07-07 06:53 #1 av: kaisakavat

Jag är ingen expert/läkare men du kan vara på väg att bli allvarligt stressjuk. Du gör helt rätt i att ta tecknen på allvar!

Verkar som om du är "i spinn", ständigt "på". Efter långvarig stress kan det vara väldigt svårt att bryta detta själv. Vet ju inte vilka piller du menar, men du är definitivt i behov av ordentlig vila, så få åtaganden som möjligt under en tid, lugn och ro och kanske t o m proffessionell hjälp med att varva ner.

Har du försökt prata med din vårdcentral?

Om inte, gör det, beskriv din situation och bed om hjälp. De borde kunna tillhandahålla terapiformer som är bra i dessa lägen. (sjukgymnastik med avslappning, mindfullnessträning, kuratorssamtal, e t c..). Kanske även annat som jag inte känner till.

Var rädd om dig själv och hoppas du snart mår bättre! Glad

Anmäl
2009-07-07 08:52 #2 av: MimLan

Äter du redan LCHF? Ser att du är ny medlem så jag förutsätter att du inte gör det.

Som redan nämnts så behver du dra i handbromsen innan det går helt överstyr. LCHF kan förmodligen inte fixa det när det gått så långt, men för min del försvann all daglig stress/ångest på en gång iom kostomläggningen. Det var en oväntad vinst och är fortsatt den viktigaste förändringen i mitt liv.

Anmäl
2009-07-07 09:01 #3 av: Calmare

Hejsan, en bekant till mig gav mig tipset att dra ner rejält på kaffe/te drickandet, kände mig "speedad" av dryckerna. Det fungerarade för mig och jag har nu lagt av med koffeinet. Glad

Anmäl
2009-07-07 09:20 #4 av: Effie

Jag tycker jag lugnat ner mig och lärt mig fokusera bättre sedan jag började med yoga. I början var det helt hopplöst; tankarna fladdrade och var överallt utom där jag var, men efter ett par år har det blivit lättare att vara här och nu.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2009-07-07 10:10 #5 av: Balanserad

Lägg dej på en spikmatta, men börja väldigt försiktigt, högst 5 min till en början. Märkligt avslappnande kan jag säga. Riktigt bra!

Anmäl
2009-07-07 10:18 #6 av: [bittek]

Jag har samma tips som Balanserad! Spikmatta är det enda som får mig att slappna av ordentligt. Har själv burit runt på en "grundstress"  flera år. Provat meditation, men det gjorde mig ännu mer stressad!

Spikmattan gjorde mig ordentligt avslappnad redan vid första försöket.

Anmäl
2009-07-08 20:05 #7 av: Ewilita

#2 Ja, just nu jobbar jag natt så det går lite bättre, har inte paniken med att "jag måste somna Nu!"
Det fanns typ Berocca och liknande.
Nej jag har inte pratat med dom, kanske kan vara en ide.
Tack så mycket!!

#3 Jag har ätit det ganska strikt i några månader så jag är inte helt ny men har ju inte hållt på så länge.
Skönt för dig!:)

#4 Jag vill verkligen prova på yoga, de är så synd att dom drar ner på det på sommaren. I alla fall i en liten stad som Skellefteå. :/

#5 Jag har en spikmatta som jag har legat på några gånger, tyvärr känner jag alltid att jag 1-2 dagar senare mest har ont i nacken :(
Kanske är en vanesak?

Anmäl
2009-07-09 00:04 #8 av: storost

Att en spikmatta funka - det finns absolut ingen forskning över det och ingen bevis. Det är nu en storsäljare, men du kan använda en valig matta.

Yoga eller autogen training det förreslår jag.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anmäl
2009-08-26 14:33 #9 av: [bittek]

#8:Det är ju precis vad många anser om lchf Flört

För egen del hjälper spikmattan mig att slappna av. I morse la jag mig för första gången på mage. Anledningen var att jag inte gjort "tvåan" på flera dagar. Efter tio minuter sprang jag in på toan.....

Skäms

Anmäl
2009-08-27 15:02 #10 av: storost

Men skillnaden är att över LCHF finns forskningar från 30talet förra årshundret och till gäller det som beprövad enligt livsmedelsverket. Finns det nånting liknande över spikmattor?Skrattande

min egen hemsida.

Anmäl
2009-08-27 15:17 #11 av: julia61

Jag har testat en massa olika avstressande metoder, allt från hypnos, till avslappningsband och allt där emellan, spikmattan är oslagbar!!!

Fast jag måste ännu ha något tunnt tyg mellan mig o den.Glad

Anmäl
2009-08-27 16:09 #12 av: [pappe]

Det enda radikala är att börja skala av i livet. Att fråga sig vad som verkligt är viktigt. Ta bort eller begränsa  sådant som skapar själva stressen och lägg istället till sådant som gör dig glad, som får dig att känna dig fri istället för jagad. Gör upp en "måste"-lista och granska den kritiskt. Vad av det här är egentligen "måsten"? Det som inte är ett absolut måste - bort med det eller delegera ut det på någon annan. Lycka till!

Anmäl
2009-08-27 16:25 #13 av: [bittek]

Det jag menar är att folk vittnar om att de mår bra av spikmattorna eller lchf. Men förståsigpåare anser att man inte kan göra det.

Sen tror jag inte heller att spikmattan kan BOTA sjukdomar. Däremot kan den LINDRA symptom.

Anmäl
2009-08-27 16:37 #14 av: Rebs

Jag har lärt mig att säga "nej" till de aktiviteter jag känner att jag egentligen inte orkar göra. Att tacka nej till den där after-worken eller förmiddagsfikan eller helgshoppingen eller skogsmulle eller vad det nu kan vara. Det kan vara små bagateller. Det viktiga är att man tillåter sig själv att bara "vara" och inte ställa upp på saker bara för att det förväntas av en.

Sen så är det ju viktigt att varva ned innan man ska sova. Och så att ära rätt Flört och motionera regelbundet, men det är väl ganska så självklara saker. Känner man att man inte har tid att motionera så får man prioritera om i sitt schema så att motionen alltid kommer på första plats. Ja, jobbet är ju viktigt också. Men inte så att man måste jobba ihjäl sig. Glad

Nu vet ju inte jag om du är en som tackar ja till mycket och tar på sig mycket och jobbar mycket. Jag bara ville dela med mig av vad jag kunde tillföra diskussionen.

Lycka till!

Anmäl
2009-08-27 18:20 #15 av: storost

Det med lindring av symptomer är absolut möjligt och med att det inte kan bota sjukdomer håller jag med.Glad

min egen hemsida.

Anmäl
2009-08-27 21:35 #16 av: Zepp

Fysikska aktiviteter av rätt sort är avstressande.. speciellt om de görs ensam i självvalt tempo.. det handlar om kontemplation.. dvs man gör monotoma saker egentligen utan syfte annat än att röra på kroppen!

Tex, promenader eller styrketräning.. trädgårdsarbete är oxå bra eller att hugga ved!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-08-28 11:09 #17 av: Rebs

Glömde lägga till att om man är händig av sig så kan man börja med någon form av handarbete eller teckning, målning, scrapbooking, etc... Väldigt, väldigt avstressande och rofyllt!

Anmäl
2009-08-28 13:50 #18 av: parsley

Pia skriver listor om allting, för det har hon läst i tidningen Amelia att man ska göra för att dämpa ångesten, eller något liknande har Jonas Gardell skrivit.

Om spikmattor: Oavsett om det finns någon vetenskaplig utvärdering eller inte, så kan människor känna ett välbefinnande av ligga på eller att ha legat på spikmatta. Placeboeffekten kan vara stark den också.

Hur har du det omkring dig? Har du någon aning om varför du känner dig så stressad? Känner man sig helspeedad och håller på att tappa minnet så är man på väg att bli utbränd och gå in i väggen. Ta tag i det. NU. Kontakta din vårdcentral och hoppas att de kan hjälpa dig. Ställ krav på dem. Jag tror inte det finns något mirakelpiller med vitaminer och kosttillskott som kan hjälpa dig.

Har man konstant ångest och är ständigt stressad så kan man lida av sk generaliserad ångest. Antidepressiva kan hjälpa och få dig att känna dig lugnare. Men nöj dig inte med medicin, se till att du får samtalshjälp också + någon form av fysisk behandling som kan hjälpa dig. Kaisa föreslog en del i #1. Även akupunktur kan verka avslappnande.

LCHF-kost är bra, bättre än annat man kan äta, men har man gått så långt som du verkar ha gjort så kan man behöva mer hjälp än den maten på tallriken kan ge.

Ska bort i helgen så jag har inte möjlighet att följa din tråd på ett tag. Var rädd om dig.

Anmäl
2009-09-06 15:24 #19 av: Ewilita

#12  Ja, jag har en väldigt lång ångest-måste-göra-lista.
Allt från att Försöka hålla lägenheten någorlunda fin till att försöka planera in och puzzla ihop jobbet (är timvikarie) , jag har 3 umgängeskretsar, pojkvän och familj som jag försöker ha tid med. Vill ha tid till motion för jag älskar att röra på mig men jag vet inte vart jag ska stoppa in det. :S Puh..

#14 Jag försöker att inte ta på mig så mycket utöver det jag "måste" och tyvärr drabbar de ju umgängeskretsen :/
Jag skulle vilja börja styrketräna igen eller gå på yoga men de finns inte tid och pengar just nu.
Ska försöka börja cykla till jobbet igen, tyvärr är det 1,5 mil enkel väg och det kan krångla till det när man slutar 21 och börjar 07 dagen efter.
Ska jag då hinna sova lugnt så är de inte ett alternativ :/
Det känns som jag saknar flera puzzelbitar för att få allt att gå ihop!

#18 Jag vet många anledningar till varför jag är stressad och alltid på gång. Jag har så mycket jag vill göra.
Jag och min pojkvän planerar en flytt och måste därför jobba i sinne för att ha råd, jag jobbar i stort sett varje helg, i alla fall någon av dagarna. Jag känner att jag inte har råd att inte jobba under helgdagarna.
Och som jag skrev så är det ett evigt puzzlande och oroande eftersom jag är timvikarie.
Utöver det vill jag ju hinna med vänner, familj, pojkvän, hobby, motion mm.
Jag förstår inte hur folk klarar det.

Tack så jättemycket!

Anmäl
2009-09-06 15:34 #20 av: lizaohman

Ewilita:

Spikmatta har jag just börjat med och det är en märklig känsla när endorfinerna kickar in och smärtan försvinner - för det gör ont i början, absolut! Jag har spikmattor att sälja billigt ifall du vill ha, ta det via meddelande i så fall. Jag har själv bara testat några dagar så jag uttalar mig väldigt försiktigt om den långsiktiga förändringen vad gäller stress. Jag är också hyperstressad och det märks på att jag inte sover - taskig situation på jobbet ligger som grund för detta. Jag har ätit magnesium till kvällen till och från under lång tid och det hjälper att stärka och lugna hjärtat och ska bidra till kvällsro. Dessutom tar jag johannesört under värsta perioderna, Relieve. Vet inte hur den står sig jämfört till andra johannesörtpreparat, men det var det jag fick tag på. Kapseln är mycket stor och illasmakande Skrikandes och man måste ta den på tom mage. Eftersom jag gillar att smaska rätt nära sänggåendet så går den ofta fetbort. Jag får magknip och mardrömmar om det inte gått den rekommenderade timmen från föda till kapsel.

Anmäl
2009-09-06 15:36 #21 av: Jennix

#19  Låter som jag för några år sen. Det som har räddat mig är att vara mer egoistisk och prioritera. Jag kan inte göra allt utan jag gör det jag HELST vill göra, och så behöver jag inte vara bäst på allt heller utan bara ha roligt. Flört

Tänk positivt, ha en stund varje dag då man njuter av att bara existera. Meditation eller bara avkoppling. Upplevelsen är viktig, även om man är stressad så kan man lära sig känna en stund av frihet mitt upp i allt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-09-06 15:47 #22 av: sepersl

hade jag varit du hade jag försökt att aktivt lära dig att koppla av. Det finns massor med sätt men det krävs träning. Denna träning har du nytta av i resten av livet. Du kan välja mellan yoga, meditation, qigong etc... Det är bara att ta något som du tycker passar dig bäst. Glöm inte att det krävs regelbunden träning för att lyckas. Se det som en investering i dig själv. Lycka till!

Anmäl
2009-09-06 16:54 #23 av: Andina

Betr spikmattor så är ju det en gammal, gammal tradition inom yogatraditionen. Fast förr i tiden var det ju inte plastpluggar man använde sig av...
Så belägg för att det fungerar - oavsett om det är placebo, blodcirkulation, endorfinkickar el vad som - finns ju... men kanske inte nedskrivet i Västerländska Vetenskapliga forskningsrön dock - eller kanske finns det nå't om spikmattor att hitta där också...

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-09-06 17:34 #24 av: lizaohman

Andina - jag törs inte prova riktiga spikar Skrattande

Anmäl
2009-09-06 17:35 #25 av: Andina

Lizaohman - Fegis! FlörtKyss

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-09-06 17:36 #26 av: Anne-

Man kommer till olika faser i livet. Ibland måste man tänka mer på sig själv! Kanske måste man inte hålla igång alla umgängeskretser ialla fall inte så regelbundet. Hur rolig är man iallafall när man egentligen inte orkar? Försök känna efter vad som är det viktigaste? Och få tid till det, gärna något som är avkopplade i sig. Kanske avslappnade och kravlös aktivitet med pojkvännen som t ex promenad i lugn miljö, gå på massage tillsammans, laga en god LCHF middag ihop. Hitta oaser i vardagen. Speciellt när du jobbar mycket. Att bara vara ledig en dag i veckan är för lite tid för återhämtning för de flesta. Är det värt det??

Lycka till och försök att unna dig själv tid!

Anmäl
2009-09-06 18:22 #27 av: sunface

Jag känner ungefär som dig Ewilita. Jag äter lchf sedan c:a 14 mån tillbaka och  stressar inte så mycket. Men jag känner ändå en inre stress som kan göra mig galen. Jag funderar över om det kan vara en inre inflammation som man har. Även om det har blivit  mycket lugnare i kroppen under året och jag känner mig mycket bättre i alla avseende så kan jag ha en inre stress.

Min fråga är om man kan ha en inflammation som inte går över utav sig självt utan man kanske behöver inflammationshämmande medikament av något slag.. Eller är det hormoner i obalans?

Anmäl
2009-09-06 18:32 #28 av: cathrine70

Yoga är bra till stress!!

Anmäl
2009-09-06 19:14 #29 av: ullisbullis

Jag tycker det låter som att du arbetar för mycket plus allt annat som du känner krav på att hinna med. Flera som jag känner som har hållt i gång på samma sätt som du verkar göra har förr eller senare "gått in i väggen". Det är nog bäst att du börja prioritera dig själv och vad som är viktigt! Eftersom det kan vara svårt att prioritera när man redan är stressad så kanske din pojkvän kan hjälpa dig att "boka in" ett rimligt schema.

Och så kan jag rekomendera Rosenrot och omega-3. Båda funkar som "avkalkningsmedel" och det blir lättare att tänka klart.

Jag äter bägge dessa och på hösten ökar jag dosen till det dubbla mot höstdepp. Det blir skillnad.

Anmäl
2009-09-08 13:30 #30 av: Ewilita

#20 Jag har en spikmatta redan, jag borde kanske börja använda den igen, det är ju trotts allt inte så långa stunder man ska ligga på den och jag kan försöka göra det till Min Egna stund på dagen.
Bättre än ingen Egen stund på dagen visst! :)

#21 Jag försöker verkligen men jag Vill ju göra så mycket.
Jag ska verkligen försöka!!

#22 Yoga är verkligen någonting jag skulle vilja göra. Har bara testat en gång för många år sedan. Det vore egentligen det perfekta, lära sig andas och slappna av, rensa tankarna och samtidigt få använda kroppen fysiskt. Då är det bara det med pengar och att puzzla in det någonstans. Jag ska kolla upp hur mycket det kan kosta och hur många dagar i veckan det finns möjlighet till det!
Tack!!

#26 Vi försöker hitta tid till att göra sånna saker, små saker är stora saker! Det är så synd att han inte är inne på LCHF ! Jag vill verkligen att han ska förstår vad det innebär och vilka vinster man får! Svårövertalad då han inte har intresset för det. Tack så jättemycket!

#27 Visst är det jobbigt, man kan verkligen bli galen av det.
Ibland känner jag att, kan inte jag stressa ner snart så kommer jag gå en hjärtinfarkt innan jag är 30! Och så stressar man upp sig över det :P

#29 Jag arbetar egentligen inte mer än heltid men det blir ofta att jag måste jobba 6 dagar i veckan för att få ihop tiden,(jobba 3, ledig 1, jobba 3, ledig 1 osv är typiskt) även om det är kortare dagar ibland så tar de energi att vara där, ta sig fram och tillbaka osv.

Jag försöker äta D-vitamin regelbundet och ska köpa hem omega-3 nästa gång jag är inne på stan. Rosenrot är kanske en grej man ska prova. Tack för tipset! Känns som jag behöver något för att tänka klart! :)

Anmäl
2009-09-08 13:58 #31 av: Emea67

Jag mådde som du för tre år sedan! Fick dessutom smärtsam värk i magen som gjorde att jag inte kunde ligga ner, vissa nätter satt jag helt still i en fotölj för att det gjorde så ont. Hade stressat i ca ett års tid med alla måsten jobbade på dagis med möten på kvällstid och fixa barnvakt varannan vecka för mannen jobbade så sent så dagis/fritids han stänga innan han kom hem. Har världens bästa kompis som tog hand om mina barn varenda gång + sina två egna och hon var gravid. Men känslan att vara beroende av henne för att kunna sköta mitt jobb var inte rolig. Så då för tre år sedan klappade jag ihop och var totalt sönderstressad. Bytte jobb och slängde av mig klockan och började prioritera om. Det var inte lätt när man är född med kontrollbehov att allt ska fungera perfekt. Jag slutade stryka kläder och sängkläder, jag tycker om att stryka, anser också att det är livskvalitet med strukna kläder och sängkläder. Men nu gällde det min hälsa och välmående och jag har blivit riktigt duktig på att strunta i saker som "måste" göras.

Att jobba så många dagar som du gör är inte hälsosamt, du måste se till att du får vila emellan i allafall minst två dagar i sträck någon gång i månade och då helst en lördag och söndag så att du kan umgås med din pojkvän och familj i avslappnad miljö. Att dessutom jobba så mycket som du gör inom vården måste ta psykiskt på dig också, andra människor som har behov hela tiden.

Gå igenom vad som är viktigt, är jakten på pengarna allt? Om du inte tar hand om dig nu hur går det sedan med ekonomin om du går in i väggen och blir långtids sjuk?

Vill inte låta arg utan vill att du ska tänka om och ta hand om Dig!

Kramar till dig och hoppas att du hittar en lösning som passar dig!

Anmäl
2009-09-17 21:02 #32 av: Ewilita

#31 Det är inte skönt att höra att någon mått likadant men det är ändå skönt att känna att man inte är ensam och att man har någon som förstår en då ingen annan gör det.
Det är verkligen bra gjort att faktiskt ta tag i och förändra saker i sitt liv, det är lättare sagt än gjort. Man vet att man borde men man skjuter ändå lätt upp det.

Just nu är det lite extremt eftersom jag faktiskt hade (obetald) semester i typ 3 veckor, så du kan ju gissa hur nästa lön kommer se ut och nu måste jag "jobba igen det" för att ha råd med allting. :/
Och just nu ska halva boendet jag jobbar på, dvs. 20 lägenheter, flytta till ett annat boende för det ska renoveras på min arbetsplats.
Så det finns sjukt mycket jobb som dom behöver alla vikarierna till och så ställer man såklart upp för man vet ju inte hur mycke jobb som kommer sen :S

Jag hade faktiskt hela förra helgen ledig:D Rätt stolt över mig själv! :)
Ja, det tar Väldigt mycket psykiskt, med tanke på att där jag har varit mest nu den senaste tiden är ett demensboende och ibland känner man bara att man vill ta fram en gummiklubba :S Men då måste man trycka tillbaka alla känslor.

Det är så komplicerat, vi vill ju flytta, gärna efter årsskiftet runt början av februari och man vill ju inte behöva flytta tillbaka efter ett halvår ifall de skulle krisa sig med jobb eller så, så vi vill vara väl förbededda med lite backup.
Och jag vet att om vi väl kommer iväg, då kommer jag ha minst en månads semester innan jag börjar söka jobb så man kan koncentrera sig på flytten och sen på livet och att få samla ny energi. Håll tummarna för mig/oss :)

Jag tycker inte alls att du låter arg. Jag uppskattar verkligen din omtanke och dina ord! Jag har tyvärr inte hunnit svara tidigare för jag har haft fullt upp.

Men tack så jättejättemycket, det är så skönt att få höra tankar från utomstående!
Stor kram tillbaka på dig!!

Anmäl
2009-09-18 09:30 #33 av: Emea67

Förstår precis hur du känner det där med att någon annan mått lika dåligt, annars har man bara sådana runt om kring sig som vet så himla bra och kommer med goda råd som man inte klarar av och man blir mer stressad.

Min omställning gjorde jag inte från den ena dagen till den andra utan jag har fått kämpa! Jag gjorde kalart för min man att han måste hjälpa/stötta mig att ta endel av ansvatet om barnen typ packa ryggsäckar och ta andra beslut. Fan vad jag kämpade för att kunna släppa kontrollbehovet att allt var rätt gjort mmTyst

Har själv jobbat inom åldringsvården och det sliter man måste vara allert och ha ett stort tålamod och därför behöver man vila emellanåt och göra något helt annat. Kom ihåg, detta var längesedan och inte stresssymptom, att när jag åkte hem från jobbet så satt jag hellre brevid en alkis/lodis på tunnelbanan än någon pensionär Förvånad

Var rädd om dig och ta små små steg bort från alla måsten och stätt dig själv först i välmåendet!

Kram!

Anmäl
2009-09-21 10:55 #34 av: Ewilita

#33 Jag ska verkligen göra mitt bästa!
Tack för allt stöd!

Anmäl
2009-10-10 16:33 #35 av: Ewilita

Lite uppdatering på min hälsa för er som är intresserade :)

Den senaste 1½ månaden har jag i stort sett bara jobbat dag. Dvs inget tjaffs med att ställa om dygnsrytmen till eftermiddag/dag/natt osv.
Så min dygnsrytm är jättebra, jag somnar lätt kl 9 på kvällen nu :P
Vilket betyder att jag inte känner mig stressad att "nu får jag bara sova si och så länge" så jag får oftast sova runt 8 timmar!
Det betyder även att jag kan gå upp i sån tid på morgonen att jag inte behöver stressa mig genom morgonsysslorna och till jobbet, och ändå vara utvilad.
Trycket (ångesten/stressen) över bröstet har minskat och när de kommer smygandes så går de över fortare och är mer kontrollerbart.

Jag har nästan enbart varit på servicehuset och jobbat och inte gembot, så jag har inte haft det lika psykiskt tungt.
Skönt med omväxling = mer energi!

Sen så var jag på mitt första yogapass igår! Lagomt ont i kroppen idag! De ska kännas att man lever va? :)

TACK TACK TACK Alla som stöttat mig!
Ni är värda Guld! (eller gröna skogar som de blir här uppe i norrland;) )
Tack!

Anmäl
2009-10-10 19:59 #36 av: Emea67

Kul att du skriverSkrattande

Tänkte på dig igår och funderade på hur det gick och hur du mår! Och nu vet jag genom din rapport idagGlad

Skönt att du mår bättre och att du faktiskt har fått koll på din stress lite iaf. verkar det som!

Hoppas att det fortsätter lika bra! Du kan väl skriva lite då och då så jag får veta att det fortsätter braFlört

Sköt om dig!

Kram Emea

Anmäl
2009-10-10 20:48 #37 av: Karen

Hej Ewelita,

sa skont att du mar battre!

Jag haller ocksa pa med yoga sedan 3 ar tillbaka, plus att jag hasar runt i joggingsparet.Allt for att fa lugn i mitt kaotiska liv.Har aven en yoga dvd som jag dammar av lite da och da.

Det dar med somn ar ju sa otroligt viktigt, allt faller om man inte sover ok.Min pjojke med special needs har  problem att sova, och da tar vi fram Magnesium tabletter!! For det ar ju muskelavslappnande och fungerar riktigt hyggligt Glad

Anmäl
2009-10-12 10:00 #38 av: Ewilita

Emea67. Nä men. Va glad jag blir :D
Ja, jag hoppas verkligen att det fortsätter lika bra i samma takt! Då kommer jag vara "frisk" snart :)
Nu på fredag åker min pojkvän utomlands i två veckor. Kommer självklart sakna honom i mängder. Men det kan ändå vara nyttig med lite "egen tid". Då har jag verkligen bara mig själv att tänka på !

Det lovar jag att jag ska göra! Tusen tack för din omtanke!!

Karen. Ja det känns verkligen skönt!
Okej, va roligt! Ja, man behöver någonstans där man bara får vara. Släppa allt annat!

Eller hur, det var nog mycke därför jag kände mig så stressad hela tiden. Man va inte trött men man visste att ,jag Måste sova Nu, och sånt gör verkligen att man får en sten i bröstet.
Jaså! Vilket bra tips :) Det kanske är nångting man ska prova.
Tack för tipset :)!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.