Annons:
Etiketthälsa
Läst 10265 ggr
mazen
2009-07-06 01:38

Gurkmeja

Är det någon eller flera som har erfarenheter gurkmeja eller curcumins hälsoeffekter

Annons:
Zepp
2009-07-06 01:43
#1

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article349610.ab

Har för mig att det finns biverkningar oxå!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cokolada
2009-07-06 01:51
#2

jag älskar gurkmeja! brukar blanda i gurkmeja och cayenne i maten.. spec hemgjorda majonäsen.. har läst flera artiklar där det visade sig att indierna knappt drabbas av demens i äldre dar (tror jag det var), som de  misstänkte var pga gurkmejan

korseett
2009-07-06 02:11
#3

här har du en artikel om det inne på alternativbehandlingar och även en hel del feedback från medlemmar

gurkmeja

[

](http://alternativbehandlingar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=767c64c3-8bea-48f1-bdf0-b88f6184c005)

fiskenihavet
2009-07-06 03:39
#4

#1, vad menar du med att du har för dig att det kan ge biverkningar? Kan du tipsa om du kommer på vart du hörde eller läste det? Tack.

Joula
2009-07-06 11:24
#5

Hej!

Jag fick tipset av min yogalärare att jag skulle äta 1/2-1 tsk gurkmeja varje dag för ledernas skull. Det har jag gjort… men svårt att säga om jag märkt någon effekt…Hade inga ledproblem innan så det var väl mest förebyggande.

En yogavän sa att hennes leder blivit smidigare sedan hon ätit gurkmeja under en längre tid. Tror även det finns naturläkemedel gjord av curcuminet som rekommenderas till reuamtiker.

Men läser man om gurkmejans alla hälsofördelar så känns det som en väldigt billig och bra sak att äta varje dag! Man har väl inget att förlora?!

[Pennylane1]
2009-07-06 11:40
#6

# 2  jag kan inte känna någon direkt smak av det alls! Jo en väldigt otäck om man tar för mycket, som jag gjorde en gång när jag skulle färga majonnäs gul och ha på ägghalvor, det blev så äckligt att jag fick slänga det!

Men jag trodde att det i matlagningen uteslutande användes för färgen och inte alls för smaken!

Annons:
korseett
2009-07-06 12:42
#7

de som redan har mycket magsaftproduktion ska undvika gurkmeja eftersom det stimulerar den produktionen. Har man ont i lederna kan man då använda ingefära på samma vis

Medlem
2009-07-06 13:19
#8

Vill man färga maten utan att få bismak kan man använda safflor som man kan hitta i arabiska affärer. Blötlägga safflorbrlommorna i lite vatten (kokt) sedan kan man använda det till färgningen. Det finns även safflorolja, det är praktiskt men dyrare tror jag.

julia61
2009-07-06 13:26
#9

Fick svullnader i  benen av gurkmejan, om det nu var det. Men det försvann efter att jag slutata med gurkmeja….Men nu är jag ju sån som får de mest underliga biverkningar av olika saker.

Kanske bäst att testa själv först, det kan ju vara bra för digGlad

Zepp
2009-07-06 15:31
#10

Ja.. altså allt som har en medecinsk effekt har även biverkningar.. har för mig jag läste det på Kostdoktorn.. men kan inte hitta det där.. men här har du lite iallafall!

"Varningar, säkerhet och interaktion

Gurkmeja är galldrivande och ska därför inte användas vid blocker gallgång. Kryddan kan vara olämplig om man lider av magsår eller sår på tarmarna.

Kryddan bör inte användas av gravida eftersom den kan dra samman livmodern.

Gurkmeja kan göra det svårare för blodet att koagulera och bör därför inte kombineras med läkemedel med motsvarande effekt eller för personer där ökad blödningsbenägenhet kan vara ett problem."

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/147

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Botte
2009-07-06 16:02
#11

Kör Ekologosk Gurkmeja från Örtapoteket. Enl Ayurveda så har gurkmeja både vatten och fett -lösliga nyttigheter så man ska blanda det med Ghee eller annat stabilt mättat fett som kokosfett, ha det i maten och eftersom mat innehåller vatten får man då effektivt upptag av Curcumin som är den verksamma beståndsdelen, biotillgängligheten sägs vara låg, kompenseras med att blanda i peppar som ökar biotillgängligheten med kanske 1000%

Inflamationshämmande samt hjälper cellerna i ordning enl viss forkning, kanske kan man bekräfta det genom att mäta CRP eller annan inflamationsmarkör i blodprov (googla på CRP och WIKI) för att bekräfta att det gör den nytta som påstås.

Kallas ibland för Indian holy powder", använt i folkmedicin i Kina samt Indien i över 2000 år, idag har man det i plåster! i indien då det är bakteriehämmande. De flesta kan vad jag förstår äta detta i mängder utan biverkningar.

Finns en massa info på nätet om Gurkmeja: Googla på Turmeric, Curcuma Longa, side effects, antioxidants, liver health m.m

Läkemedelsbolagen har upptäckt detta och ville göra syntetisk curcummin, vet att den Indiska regeringen sa blankt NEJ till detta, de (och jag) menar att man inte kan patentera livet, visst är det väl bättre att äta kryddan som är lätt att odla och är jättebillig istället för att äta ett svindyrt läkemedel som ju då har exakt samma effekt.

Kanske gurkmeja blir framtidens statiner?

mazen
2009-07-06 16:49
#12

#11

Botte du verkar inte läst vad jag skrev, jag frågade efter erfarenheter. det du skriver finns redan här och mer därtill. Korseett #3 har en länk med de här uppgifterna + erfarenheter och tips

TACK Glad

Botte
2009-07-06 16:56
#13

jo men erfarenheter är ju ofta subjektiva alltså kanske man ska försöka mäta hälsoeffekterna med t.ex inflammationsmarkörer i blodprov, själv tycker jag att det är en dunderkur med kurcummin

jag "tror" att detta är jättebra men det vore ju flott om man kunde langa fram t.ex 10 vetenskapliga undersökningar av evidensgrad A samt B som stödjer påståendet att Curcummin är så bra som det påstås.

Annons:
mazen
2009-07-06 17:27
#14

#13

Håller med men är halvt pansionerad smed så några forskningsresultat lär inte komma från mej möjligen anekdotiska när jag har provat

Zepp
2009-07-06 18:08
#15

Jooo.. nu hittade jag den eventuella oönskade bieffekten!

 Curcumin hämmar tillväxt av nya blodkärl.. vilket kanske inte alltid är så himla bra!??

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/krydda_f%C3%B6r_eller_mot_fett

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cokolada
2009-07-06 20:13
#16

#6 du måste testa dig fram då till hur mkt gurkmeja som passar dina smaklökar.. klart att dte inte är gott om man råkar lägga i för mkt! innan lchf så åt jag mycket wok och gurkmejan passade jättebra till det,, la oxå i chili och örtkrydda för smaken.. det är godare om man varierar och blandar med olika kryddor! t ex i majonäsen la jag i liite gurkmeja, curry, senap och balsamvinäger… testa med att lägga i lite i taget och smaka därefter! sen kanske det bara är så att du bara tycker att det är helt äckligt! haha men var försiktig med doseringen iaf,, jag har oxå råkat lägga i för mkt och då blir det bara blääääh

[Pennylane1]
2009-07-06 20:18
#17

Men jag använder (använde) gurkmeja i vissa iranska maträtter,(de är inte LCHF så det blir ju inte nåt mer nu just)  det är bara det att jag inte känner av någon smak , det är bara för färgen. Så fort det blir så pass att jag känner nån smalk så smakar det illa. Kanske är det bara så att jag inte gillar gurkmeja Obestämd

cokolada
2009-07-06 20:23
#18

jag förstår hur du menar men jag tror att det skulle vara bra att du blandar i lite andra kryddor oxå. jag tror inte att gurkmeja finns som krydda för att man ska använda det enskilt.. titta t ex på curry; det är gjord av gurkmeja blandat med andra kryddor.. så om du inte gillar det kan du alltid använda curry+ lite extra gurkmeja i matlagningen,, en färdigblandad variant!

[Pennylane1]
2009-07-06 20:52
#19

mmm… fast det verkar ju rätt onyttigt av en del av det ovanstående att döma så det kanske är bäst att nöja sig med den mängd som är i curryn

haneit
2009-07-06 21:21
#20

För mig smakar gurkmeja oerhört illa från första lilla kornet. Tänk så olika det är med smak!

Annons:
cokolada
2009-07-06 21:23
#21

#20 hehe jaa då är det väl att nöja sig med curry, där finns oxå ännu mer goda och nyttiga kryddor blandade! testat att göra egen currysås till kyckling/quornfilé? mumsigt som f*n!

Wildrat
2009-07-06 21:23
#22

Jag gillar absolut inte gul curry men gurkmeja kan jag använda…

cokolada
2009-07-06 21:25
#23

ahahah ni var ju roliga som ställer er åt helt olika sidorFlört

[Pennylane1]
2009-07-06 21:42
#24

egen currysås? Vilkens currysås skulle man annars göra ? ObestämdFlört

Ja currysås till kyckling är ju en klassiker! Numera gör jag den oftast med kokosmjölk. Mums!

mazen
2009-07-06 21:57
#25

Verkar som tråden spårar ur, svårt att se vad egna åsikter om kryddor och mat har med hälsoeffekter att göra. Smaksättning och recept finns det väl andra trådar för

cokolada
2009-07-07 15:52
#26

haha sorriiii mazenSkrattande

fatsdomino
2010-07-14 00:19
#27

Hur mycket kolhydrater per 100 gram finns det i

Gurmeja!!??

Annons:
Pasi
2010-07-14 03:29
#28

#27 Hur många hekto gurkmeja äter du per dag?Skrattande
(vet inte svaret på din fråga, men det blir ju bara relevant om mängden blir stor)

fatsdomino
2010-07-14 09:07
#29

#28      20 gram per dag ren gurkmeja!!

Toppen mot mina leder!!!!!

Upp till toppen
Annons: