Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Andedräkt

2009-08-04 14:06 #0 av: PUMBAS

Jag håller på att bli galen på min andedräkt. Snart börjar  jag jobba och vet att det kan bli ett stort problem då jag arbetar med ungdomar och har mycket närkontakt.

Bävar!

Är det någon som provat det här nya tuggummit som de gör reklam för?

Kommer jag alltid att lukta så här och vad betyder den här stanken? Har ätit lchf i sex veckor nu och har luktat skunk hela tiden. Jag är desperat!

Anmäl
2009-08-04 14:08 #1 av: Margareta

Andedräkten tyder på ketos och det är bra - det går också över.

Vi brukar tipsa om att tex tugga på myntablad (örtkrydda från grönsaksdisken eller en planta i trädgården).

Tuggummin innehåller socker eller sötningsmedel och det gör ingen människa glad/frisk.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-08-04 14:14 #2 av: PUMBAS

Jag är inte så insatt vad det gäller ketos, men betyder det att kroppen jobbar med det den ska, i mitt fall gå ner i vikt.

Tack! ska genast prova det tipset.

Finns det fler huskurer?

Anmäl
2009-08-04 14:18 #3 av: sarag

Jag kan också tipsa om att droppa en-två droppar pepparmyntsolja (finns att köpa på apoteket) på tungan. Håller i sig länge!

Anmäl
2009-08-04 14:21 #4 av: [vaargen]

Eller SB12(inte Flux eller Listerine)

Anmäl
2009-08-04 14:23 #5 av: kaisakavat

Sympatiserar.. Tungan ute

Det går över när kroppen har reglerat produktionen av ketoner. I början blir det en obalans.

Fast jag tror att man får en lite förändrad personlig "lukt" på den här kosten än på "sockerkost"... men jag vet inte. Det behöver ju dock inte alls vara negativt.

Anmäl
2009-08-04 16:10 #6 av: PUMBAS

Tack alla! det är inte så kul när mannen i mitt liv ryggar tillbaka när jag kommer nära.  Gråter Jag ska testa pepparmintsoljan ,SB12, örter och allt vad som krävs.

Anmäl
2009-08-04 16:15 #7 av: Wildrat

Halita spray från Apoteket. Ger frisk andedräkt men innehåller inte fluor.

Anmäl
2009-08-04 18:46 #8 av: LindaLee

Hej Pumbas!

SB12 tuggummina funkar bra, de är så stora så ett tuggummi blir 8 bitar för mig!

Jag ska ta o testa Halita också!

Glad

Anmäl
2009-08-04 19:30 #9 av: PUMBAS

Härligt med en massa tips!

Jag är alltså inte ensam......

Anmäl
2009-08-10 23:29 #10 av: willas

Hjälper faktiskt SB12? Den verkar väl bara i munnen och denna andedräkt beror ju inte på bakterier el dyl i munnen. Det är ju hela ämnesomsättningen som orsakar "ketosandedräkt".

Jag har inte haft problem under de två veckor jag hållit på, men som Pumbas så arbetar jag med ungdomar. Jag är högstadielärare. Ungdomar i den åldern tycker ofta att lärarna är "äckliga". Om jag faktiskt har något som är fysiskt motbjudande (som dålig andedräkt), så kan de tycka att jag är verkligt motbjudande. Det kan faktiskt påverka inlärningen!

Jag skall testa mynta.

På min blogg fick jag tipset att dricka lite bubbelvatten mellan måltiderna eller äta något lite, som t.ex. en bit gurka.

Anmäl
2009-08-10 23:31 #11 av: Beroende

SB12 är faktiskt outstanding men tycker att munsköljen är bättre än tuggummit. Tuggummit känns lite väl sockrigt tycker jag. Men munsköljen är fantastisk. Finns även i små "tuber" engångsdoser som man kan ha i handväskan om det blir panik och man kanske måste vara nära någon hastigt och lustigt.

Anmäl
2009-08-11 17:54 #12 av: Citronita

Men visst innehåller även SB12 sötningsmedel?

Jag har samma problem och fasar över jobbet nästa vecka. I normala fall brukar jag tugga tuggummi men det känns inte så lockande nu...

Anmäl
2009-08-11 19:21 #13 av: lizaohman

SB12 funkar inte för alla, men jag är helnöjd. Och man behöver ju inte köra hela livet.

Anmäl
2009-09-13 23:14 #14 av: sepersl

Jag har käkat lchf sedan jan/feb i år och har fortfarande riktigt dålig andedräkt. Har hört att SB12 inte är bra (missfärgar tänderna?), minns inte riktigt vad som inte var bra.Får väl testa halita-sprayen...

Anmäl
2009-09-13 23:33 #15 av: MissMullig

SB12 kan väll inte missfärja tänderna det är väll  bleker tänderna? natriumfluorid och sorbitol ingår med. Frågan är varför då man bara sköljer med medlet.

Anmäl
2009-09-14 01:05 #16 av: sepersl

blekning är väl en sorts missfärgning? Iaf i min värld Flört

Anmäl
2009-09-14 01:14 #17 av: MissMullig

Ja jo kanske.

Beror på om man röker/snusar el dricker kaffe /the, röttvin då kanske.

Anmäl
2009-09-14 01:27 #18 av: Zepp

Jag vill bara komentera att det finns två typer av dålig andedräkt på denna kosten.. den första o vanligaste är Kethobreath, på grund av att man andas ut överskott av ketonkroppar.. detta försvinner när kroppen vant sig!

Den andra inte lika vanliga är Dragonbreath vilket beror på att man äter för mycket protein i förhållande till fett.. då använder kroppen protein som bränsle när fettet inte räcker till!

Kethobreath luktar acceton!

Dragonbreath luktar amoniak!

Vid Dragonbreath kan det vara som så att man inte är i ketosis då proteinet omvandlas till glukos.. varför man då måste öka fettet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-09-14 09:09 #19 av: sepersl

Tack för ditt inlägg Zepp!

Jag tror inte jag kan få någon i min omgivning att definiera min lukt då de helst inte går nära.Skäms

Däremot så äter jag ca 80g protein, 5g kh, 160g fett på en dag så därför drar jag slutsatsen (175cm, 85kg) att det är kethobreath. Antagligen så har denna hemska andedräkt kommit eftersom jag strypt kh ännu mera än tidigare. Har ätit vanlig lchf i 8 mån och eftersom vikten stod still kör jag nu ufo mån-fre och vanlig lchf till helgen (ca 5-20 kh/dag). Hittade en SB12 där hemma så nu vågade sambon komma nära Skrattande

Anmäl
2009-09-14 10:31 #20 av: MissMullig

sepersl

Vad härligt med närkontakt Glad

Anmäl
2009-09-14 14:42 #21 av: sepersl

jag visst är det Flört

Anmäl
2009-10-12 12:52 #22 av: Rulan

Jag har också haft stora problem. Men nu har jag löst det!!!!

Eftersom jag hela tiden fick ta en tablett tazink (apoteket) för att hålla den dåliga andedräkten borta tänkte jag att jag kanske hade zinkbrist. Jag köpte zinktabletter och dunkade på med 3 ggr dagsdosen första dagen. Nu har jag minskat till 1 tablett/ dag (dagsdos).

Den dåliga andedräkten försvann på en gång!

Anmäl
2009-10-12 13:32 #23 av: raphanus

Vad sägs om att berätta sanningen för dina ungdomar? Jag antar att du är ungdomsledare, lärare eller något annat slags pedagog, en vuxen att se upp till alltså, och då kan du ju berätta för dem om LCHF, vådan av att äta fel mat samt *hrm* ... den lilla vådan av att äta LCHF.

Anmäl
2009-10-12 19:06 #24 av: the-fat-cat

#18 Luktar kethobreath alltid acceton? Och hur snabbt kan det inträffa? Igår luktade killen rutten blomkål, även efter nyborstade tänder, och fortsatte lukta under natten och imorse också... Men ingen acceton. (Däremot luktade hans snus - och han - acceton när snusen legat i rumstemperatur för ett tag sen... Riktigt läbbigt! Skrikandes) Men vi började "helhjärtat" med lchf för bara nån dryg vecka sen, så kan det ha infunnit sig så pass snabbt?

Anmäl
2009-10-12 22:25 #25 av: nikkebe

Min sambo klagar ibland på att min andedräkt inte är så angenäm. Har ätit LC i 1 år så det är inte anpassningsbesvär. Protein äter jag ungefär 2g/kg kroppsvikt (styrketränar och vill lägga på vikt) och tycker inte det borde vara för mycket.

#22 Intressant det där med Zink. Har tidigare övervägt att testa det mot min envisa akne som kan uppenbara sig vid minsta avsteg. Men zink finns ju å andra sidan massor av i kött som är min basföda.

Anmäl
2009-10-12 23:54 #26 av: Zepp

Tränar man en del så omsätter man oxå en hel del protein.. och omsätter man en hel del protein så är det inte helt omöjligt att det är Dragon Breath.. fast då av helt naturliga orsaker!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-10-14 09:17 #27 av: sepersl

Jag tycker detta är orättvist Rynkar på näsan

Jag tror inte att jag äter för mycket protein - käkar ca 2000kcal / dag och då med fördelning på minst 75/20/5%. dvs. inte dragon breath

Det är inte omställningsbesvär då jag hållt på med lchf i 9 mån.

Varför har jag riktigt dålig andedräkt?

Anmäl
2010-01-06 23:49 #28 av: Rulan

Jag skrev här i inlägg #22 om ev. zinkbrist. Jag kunde efter ett tag konstatera att det inte hjälpte i längden - Men nu har det verkligen blivit mycket bättre!! Jag misstänkte att jag hade magnesiumbrist så jag började med att ta magnesiumtabletter med B6, krom,B3 och lite annat. Efter ett tag försvann den dåliga andedräkten. Det skulle vara intressant om någon annan kunde prova detta - det kan finnas ett samband. Dessutom har jag allmännt börjat må bättre.

Anmäl
2012-01-15 20:45 #29 av: Sugiyama

Jag tar upp den här tråden eftersom matsmältningstråden hjälpt mig att komma tillrätta med den vidriga andedräkten jag lidit av i 3 år. Det verkar vara så att många problem med andedräkt beror på att matsmältningen inte fungerar som den ska. Nu har jag börjat äta saltsyretabletter och magenzymer inför varje måltid och äntligen är andedräkten fräsch igen.

Anmäl
2013-08-05 01:27 #30 av: luddet77

29 vad är det för tabletter?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.