Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Kost och fibromyalgi

2009-08-11 17:16 #0 av: evaekroth

Hej! Jag är helt ny på den sida.

Jag har fått veta att jag har fibro.. Och en vän till mig har det också och hon sa att det man stoppar i sig kan också påverka värken. Är det någon som känner igen sig. Och om det är så vad ska man tänka på när det gäller maten?

Anmäl
2009-08-13 20:39 #1 av: magma

Välkommen hit!

Har du läst i fibromyalgigruppen?

Anmäl
2009-08-14 15:21 #2 av: evaekroth

Hej!

Nej det har jag inte....Vad hittar jag det?

Anmäl
2009-08-14 15:24 #3 av: vinteralvan

I listan här till vänster så finns det olika grupper bl a "Vi som har/har haft fibromyalgi.

Anmäl
2009-08-14 15:28 #4 av: lizaohman

Fibromyalgi är en autoimmun sjukdom - inflammatorisk. Att drastiskt minska kolhydraterna och noga välja vilka man ändå äter är steg ett. Att noga se till att omega-6 halten i födan endast är dubbelt så hög som omega-3 är också viktigt. Välj rätt fett alltså. Förutom den tråd du redan fått tips om, så är Vanliga frågor och svar (nålat till vänster) en mycket bra start för att förstå hur den här kosten påverkar kroppen och varför den är så bra vid inflammatoriska tillstånd.

När du fått till dig grundinfon, så fortsätt gärna diskutera i den här tråden, vi är många som gått den här vägen redan och vill gärna dela med oss. Men som sagt, du behöver veta lite först. Välkommen förresten! Skrattande

Anmäl
2009-08-17 08:15 #5 av: spoketlaban

Jag har fibro och har precis startat med LCHF, jag känner mig piggare och har fått en bättre mage. Värken är svårt att säga så här i början men jag hoppas på att bli bättre.

Anmäl
2009-08-17 15:19 #6 av: evaekroth

#5 det låter hoppfullt. jag har också börjat, började i helgen.

Anmäl
2009-12-03 22:38 #7 av: dhalia

Jag har fibro och gick kosten i 8 v, och värken lättade. Men det kändes när "det värkte ut" och tabl. lindrade inte så mycket.

Ont ska med ont fördrivas sägs det ju, och det stämde i mitt fall, bara bita ihop ;O) och magen har bivit bättre.

Har inte varit lika strikt i kosten, men ej fått tillbaka värken. Och nu börjar jag igen utan "förmåner" strikt lchf :O)

Så visst är kosten bra, rekomenderar den gärna.

Anmäl
2010-03-27 20:52 #8 av: hellah

Fibromyalgi är inte inflammatoriskt. Därför skiljer det sig från de flesta reumatiska sjukdomar.

Anmäl
2010-03-27 22:58 #9 av: Aniara4

Jag trodde att jag inte hade några särskilda problem med smärta. Sen började jag med LCHF och upptäckte hur det kunde kännas när värken försvann! (Eller minskade drastiskt i alla fall.) Trots att värken alltså minskat fick jag nyligen en fibromyalgidiagnos bara på det som har kvar, så fatta hur ont jag hade innan. Men man vänjer sig vid allt...

Anmäl
2010-03-28 15:54 #10 av: hellah

För mej gjorde LCHF ingen större skillnad på fibromyalgin. Men bra på andra sätt.

Jag tränar ca en timme Qi gong, Tai chi , avslappning mm varje dag sedan länge. Det tar bort värsta värken och stelheten. För mig är tröttheten med fibro värst.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.