Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

FAKIR – hungrig – ohungrig – mätt!?

2009-07-31 23:50 #0 av: UBCL

Jag planerar att bli fakir under en tid med början nu i augusti tillsammans med min dotter.

Reglerna är enkla Foten i munnen

Enligt Skaldeman ska du göra så här: Uteslut mejeriprodukter, grönsaker och allt annat som innehåller någon form av kolhydrater. Ät enbart kött, fisk, ägg, smör, kokosfett och vad du nu kan komma på som enbart består av fett och protein. Som mikaelj så förtjänsfullt redogör i sin Vanliga frågor och svar.

Dessutom är rådet till alla som vill gå ner i vikt: Ät när du är hungrig och sluta ät när du är mätt, eller ännu hellre innan du är mätt.

Nu är ju jag Skåning och har kanske en annan definition på MÄTT än ni som kommer från magrare nejder Obestämd

Vi brukar äta tills vi inte får ner en bit till, och då är man djäklar i det mätt!

Jag har gått ner från 118 kg (BMI 38,5) till 86 kg (BMI 28)

Jag har en plan – men vill gärna höra om någon annan har några kommentarer till ovanstående?

Anmäl
2009-08-01 00:07 #1 av: Tilda-T

Min kommentar blir;  UBCL nog har du varit med så pass länge så att du borde veta vad som gäller!

Anmäl
2009-08-01 00:25 #2 av: UBCL

Tilda-T, jag ber inte om hjälp.

Som du förstått har jag varit med ett tag, 1 år och 4 månader. Mina funderingar gäller närmast:

1. Hur vet man när man är hungrig? Jag har inte varit hungrig sedan jag började med lchf.

2. Hur vet man när man är mätt ?

Räcker det med ett enda ord för att beskriva den känslan?

Om man jämför med våra ord för ex.vis snö – kramsnö, blötsnö, nysnö och kanske några till – så har grönländarna ca 20 olika ord för snö, varför? Jo därför att dom är beroende av att kunna beskriva exakt vad som väntar där ute.

Kanske skulle vi behöva 20 olika ord för MÄTT, för att kunna ge bästa rådet för hur mycket en fetis får sätta i sig och ändå gå ner i vikt?

Mätt = Ohungrig = Nyäten ?  ?

Sådant vill jag ha idér ikring.

Bertil

Anmäl
2009-08-01 00:34 #3 av: Tilda-T

OK , jag förstår, måste ta lite tid på mig för att formulera dom rätta tankarna kring detta ..........,  återkommer!

20 olika ord för mätt?! Intressant,tankevärt!

Anmäl
2009-08-01 00:56 #4 av: UBCL

UPS! såg just att jag stavat fel i rubriken till hungrig Skrikandes

hungrid??

– beror det på att det var så länge sedan. Någon snäll moderator som kan korra?

Anmäl
2009-08-01 02:30 #5 av: babo

Vi skrev om det för ett tag sedan... jag kom på lite andra ord för den mättnad man känner med LCHF. Har glömt lite nu men det var orden

tillfredsställd - lugn - nöjd... (ej mer sugen)

sedan "hungerkänslan" har ju ändrats betydligt... jag kan gå ganska länge (längre än tidigare iallafall) utan mat men sedan kommer det plötsligt! NU måste jag äta! fast ändå kan jag vänta tills maten är klar (för jag vet att det blir något gott Glad)

... nu försöker jag begränsa intaget och då kommer gärna suget på mer (något annat). Slutat med grädde... men när jag hade grädde tillhands så var jag jämt tiillfredsställd Oskyldig. Få se hur länge jag orkar...

På tal om olika ord för allting, så har eskimåer (tror de var det) massor med ord för "kamrat" - dom har ett ord som betyder (om jag nu kommer ihåg rätt) "jag vill vara din kamrat men vill inte jobba med dig"

Anmäl
2009-08-01 20:24 #6 av: UBCL

Jag är nog mer ute efter ord som betyder; proppmätt, tvärmätt, halvmätt, ätit-men-fortfarande-hungrig, nästan-mätt-men-skulle-nog-vilja-ha-lite-mer-kött, får-inte-ner-en-bit-till, spyr-snart o.s.v men inte med så många ordObestämd

Ang. olika ord. Skånskan har en del bra uttryck, när man uppåt landet säger att: "Jag har brännt mig på brännässlor!" säger man i Skåne: "Jag har nällat mig!" – Det gör dock lika ont Flört

Anmäl
2009-08-01 20:48 #7 av: Aliki

Om jag på morgonen dricker entt stort glas kaffe med grädde och äter 3 kokta ägg mosade med en rejäl klick smör så är jag ohungrig, men absolut inte proppmätt. Däremot så får jag inget sug eller hungerkänslor förrän efter ca 4-5 timmar, vilket borde betyda att jag är just.... mätt.Flört

Häromdagen hade jag en stor matlåda som var tänkt att räcka i 2 dagar (köttfärsås, riven ost, avocado, isbergsallad och majo) men det var så gott att jag åt upp hela redan första lunchen....då var jag proppmätt!!

Vitsen med LCHF kanske är att bli mätt och belåten på högt kaloriintag i form av fett = mindre mängd mat...men vad kan en stackars människa göra när hon har lagat så förbaskat god mat åt sig själv?......äta upp såklart!!!

CoolFortsatt trevlig helg!

Anmäl
2009-08-01 21:04 #8 av: Jennix

Visst finns det olika ord och olika känslor, helt enkelt är det inte att ens veta själv vad man känner. Med övning har jag lärt mig att till viss del skilja på vad som är sockersug, hunger, sug efter nåt speciellt, vad som är känslomässigt framkallat osv.

Mätt är nog lättare för mig, jag äter tills jag är nöjd oavsett hur det känns. Jag kan inte äta för mycket om det inte är socker och sånt inblandat.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-08-01 22:50 #9 av: MissMullig

Tänkte börja med Fakir men är osäker på hur mycke man skall äta om man väger 73kg?

Anmäl
2009-08-02 01:31 #10 av: UBCL

Det är just här som hungrig och mätt kommer in i bilden.

Du skall inte äta förrän du är HUNGRIG

Och du skall sluta äta strax innan du är MÄTT Glad

Hur länge du måste vänta för att bli just hungrig beror på hur mycket du åt senast.

Om du äter dig "lagom" mätt, kanske du varar mätt i ca 3–4 timmar och då ska du på det igen, ätandet alltså.

Därför försöker jag nu reda ut begreppen hungrig vs mätt, dels rent gramatikaliskt och känslomässigt men gärna också fysiskt, alltså jag är så mätt att jag orkar inte gå och lägga mig eller, och det är värre, jag är så hungrig att jag orkar inte äta något Skrikandes

Jag har som tidigare nämts en plan för det här, mer om den senare i tråden Flört

Anmäl
2009-08-02 02:03 #11 av: Andina

Nå't så'nt här`?

Suktad - skulle va gott... nå'n gång
Småsugen - skulle vara riktigt gott
Sugen - jag måste nog ha lite... kanske...
Storsugen - jag bara måste ha
Vansinnessugen - jag blir rabiat om jag inte får

SmåHungrig - kanske ska ta en bit nu när jag tänker på det
Hungrig - det kurrar i magen, jag måste nog ha lite mat
Vrålhungrig - magen skriker, jag måste äta nå't
Bautahungrig - hela jag skriker, var f-n är maten?!?

Smånöjd - jo, det var ju gott
Nöjd - Riktig gott, tar en bit till men se'n är det nog
Nöjdmätt - gott var det, men jag vill inte ha mer
Ohungrig - Vadå, ville jag ha mat nyss? näeh..

Småmätt - jag åt ju nyss (för 5 timmar se'n)
Mätt - nej, tack, jag vill inte ha mer, magen är lugn
Stompmätt/Proppmätt - oj, jag ska nog inte äta lika mkt nästa gång, har lite ont i magen...
Spymätt - Varför åt jag det sista?!? Bluuuääähh... jag spyyyy......r! Nämn aldrig mat i min närhet nå'n mer gång!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-08-02 02:29 #12 av: UBCL

Andina, bra jobbat Glad det där ska jag grunna på !

MissMullig, angående hur mycket mat. Skaldeman skriver i sin bok, Ät dig ner i vikt, sid 138–139, närmast anekdotiskt om hur den engelske läkaren Doktor Donaldson rekommenderar en överviktig kvinna hur hon ska äta: Starta dagen med en rask promenad på 30 minuter. Ät till frukost en biff på minst 250 gram, inte mindre, gärna mer …

Anmäl
2009-08-02 08:50 #13 av: [ngupa]

jag fakirar ju och har så gjort i minst en månad, jag märker ju då att jag bara äter det som jag bestämt mig för att äta ca 200 g av kött eller fisk och ca 20-30 g fett beroende på hur fet maten är. Jag äter upp och känner mig nog inte mätt egentligen, men jag slutar ändå och sedan efter 30 minuter kommer mättnaden, eller mer ett osug eller ohungrig, jag måste inte äta, men skulle kunna...

gör jag ingen aktivitet, så kan suget (verkar finnas i huvudet) finnas, och inte hunger (mer ont/svider i magen) men är jag aktiv med något upplever jag mig mätt.

Så jag har en ranson jag äter helt enkelt, ex 3 ägg o 40-50 g fett= äggmjölk

middag 150-200 g kött/fisk + smör

äggmjölk igen, eller någon makrillburk med noga avsköljd tomat. Stekta ägg m någon kassler eller liknande.

det är vad jag äter, jag är ju kvinna och relativt stillasittande... men jag känner mig ytterst sällan vrålhungrig, och det går ca 4-5 timar mellan maten. Står mig bäst på äggmjölk märker jag, då är det lugnt i magen i minst 5 timmar....

#11 roligt och tänkvärt!

Anmäl
2009-08-02 13:11 #14 av: UBCL

ngupa, har du gått  ner i vikt något på denna månad?

Anmäl
2009-08-02 13:26 #15 av: [ngupa]

Jag har gått ner runt 3 kg. Men jag känner mig mycket smalare som om jag gått ner runt 5....

Just nu står har det stått still de senaste ca 2 veckorna, men jag svälter ju också en candida så  det primära just nu är det och jag ska köra fakir tills jag upplever svmapen gett med sig.

Förhoppningsvis lossnar mer fett i farten...

jag har ingen gram våg, så jag kan bara se runt halva kilon...

Anmäl
2009-08-02 13:32 #16 av: UBCL

Upptäckte nu att det finns en tråd där man bjuder in till kompiskörning på FAKIR, länkarGlad

Anmäl
2009-08-02 13:40 #17 av: UBCL

Andina, en riktigt bra lista, den köper jag rakt av Glad

#13 #15

ngupa – 3 kg på en månad på fakir tycker jag är jättebra, något att se fram emot. Mycket tänkvär också med hur du upplever matintaget i förhållande till dina andra aktiviteter. Det där du säger om en ranson kommer i närheten av den plan jag har. Mer om det senare Flört

Anmäl
2009-08-02 13:43 #18 av: flikkan77

Jag har jättesvårt att veta när jag är hungrig och när jag är mätt. På grund av extrem trötthet så äter jag mest för att hålla mig vaken, är liksom för trött för att känna riktig hunger på nått sätt.

Anmäl
2009-08-02 13:50 #19 av: UBCL

Fakir är kanske inget för dig just nu Obestämd

Du behöver inte nödvändigtvis använda kroppens hunger-/mättnadssignaler för att styra ditt ätande. Med ditt problem skulle jag satsa på att styra min sömn och mina aktiviter och ätande efter ett strikt tidsschema i stället.

Hoppas på bättringGlad

Anmäl
2009-08-02 14:02 #20 av: flikkan77

Nä, just nu skulle jag nog inte orka fakira.

Sömnen styr sig själv, minst 10 timmar per natt gärna 12. Äta skulle jag däremot kanske testa göra efter schema. Det borde ju inte vara så svårt!

Anmäl
2009-08-02 14:36 #21 av: [ngupa]

#17 den planen skulle vi nu snart vilja höra om Oskyldig

ja jag upplever klart hungern i magen som att det svider och molar och den går ju inte att bortse ifrån hur länge som helst, Medans suget som kommer i samband med oaktivitet, blir liksom lite av att "äta för att göra något".

Suget efter sött och pasta o annan skit är borta, det handlar inte om sådant sug...

så jag ransonerar i viss mån intaget, men kan ändå ta något om jag märker sug/hunger på kvällen, är mest då när man sitter i soffan och alla andra gomlar i sig diverse mer eller mindre nyttiga saker, då blir det just lite extra makrill, ett ägg m smör osv...

jag har ju tur som har en familj (dotter och gubbe) som äter liberal lchf...

Anmäl
2009-08-02 15:26 #22 av: UBCL

Du säger att sömnen styr sig själv ??

Jag menar med styrning att om du vaknar med väckarklocka vid samma tid (tidigt 06.00–08.00) varje dag även lördag–söndag, och sedan försöker hålla dig vaken till 21-tiden och då promt gå till sängs. Då blir det ca 10–12 timmar per natt.

Försök få plats med en promenad direkt på morgonen i alla väder (som vilken hundägara som helst) och låt sedan dagen infalla som den vill.

Efter en tid brukar kropp och knopp fatta vad man vill och ställa in sig på de "vanliga" tiderna. Själv vaknar jag oftast strax innan klockan ringer på morgonen och känner mig trött ungefär vid samma tid om kvällarna.

Anmäl
2009-08-02 15:46 #23 av: MissMullig

Hunger känslor blir för min del akuta rätt var det är bara måste jag ha något . Då har ost och smör och lite skinka eller något vart räddningen tills  man hunnit få i gång spisen. Skrikandes

Skall testa göra Äggmjölk det kommer väll bli min räddning om jag nu gillar den.(svårt med kött,fisk  så dax)

Frukosten käns som det svåra med fakir, har svårt att äta så tidigt.

Några tips på enkel och mättad frukost.

Anmäl
2009-08-02 15:53 #24 av: nenna31

Jag är som Skalman...mat- och sovklocka .....Glad

06.30.... väckning med eller utan klocka...hungrig....

07.30.....frukost.....vill ha min baconomelett med smält smör på...mmmm

13.30....Hungrig...äter en enkel lunch....sover/vilar ca. 1 timma......

19.30....Hungrig....tur att den goda grytan/soppan är klar.....

21.30......Pling....oj vad sömning jag är....Gladdags att krypa till sängs....

Sen blir ju natten som vanligt....vaknar 111 gånger ...varje gång jag rör mig.....värk.....urk...tar en tablett till.....men börjar känna att det fungerar bättre för var dag/natt ....

Sorry...UBCL ....Jag kapade visst din tråd .....sorry...men ville bara berätta....Oskyldig

Anmäl
2009-08-02 16:12 #25 av: Andina

#17 - Du får den...  Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Anmäl
2009-08-02 16:21 #26 av: flikkan77

#22 Lägger mig alltid klockan 21 och vaknar efter 10-12 timmar. Klarar inte riktigt av väckarklockor för vaknar jag vid "fel" tid så är jag ännu tröttare än vanligt och då måste jag sova middag sen också. Sen blir det en stress med väckarklockor och sånt är jag lite känslig för. Sover dock aldrig längre än till 9.

Är hundmänniska så en kort promenad blir det på morgonen. Orkar inte så mycket mer och som tur är så är vovven 11 år och har inte så stora krav på långpromenader längre. Försöker att gå två 45 minuters promenader i veckan. Får ofta stanna och vila på halva vägen. Är dessutom glad att vi bor på en gård så vovvan kan aktiveras hemma och vara ute mycket ändå, annars hade jag haft extremt dåligt samvete för hennes skulle.

Det är ingen som vet varför jag är så här trött. Har perfekta blodvärden och sånt så det lutar mot någon form av utmattningsdepression också...

Anmäl
2009-08-02 16:31 #27 av: Effie

Jag hade en bantningsbok en gång (jo, jag har haft många) som hette något i stil med "Lura dina fettceller - det enda sättet för kvinnor att gå ner i vikt".  Den hade en del vettiga råd, bl.a. en tiogradig skala för hunger/mättnadskänslor. 0 var "svimmar av hunger", 10 "spyr av mättnadskänsla", typ. Man skulle enligt den här metoden anteckna varje timme hur hungrig man var, om man åt, och hur mätt man blev. (senare i programmet kom "motionera", "dra ner på fettet" och "dela upp måltiderna i fler men mindre", men början tycker jag var bra).

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2009-08-02 16:35 #28 av: flikkan77

#27 Det där är kanske inte så dumt! ... om man orkar anteckna varje timme. Tyckte om skalan med, "svimmar av hunger". Skrattande

Anmäl
2009-08-02 16:41 #29 av: Effie

#28 ja, tanken var att man skulle göra det i början, för att bli medveten om sina matvanor.

Anmäl
2009-08-02 17:21 #30 av: MissMullig

Effie man får göra tvärt om på slutet då skriva in fett mägnden ist.

Men jag blir verkligen akut hungrig. Från mätt till svimfärdig på sekunder

Anmäl
2009-08-02 18:53 #31 av: UBCL

Planen Glad

Det är flera som varit inne på liknande tankar här, bl.a. ngupas ransoner ingår i min plan.

Vi, min dotter och jag kommer att starta fakiren på morgonen dag 1. Jag kommer att promenera varje morgon med hunden i 45 minuter, vad dottern gör bestämmer hon själv, har jag tur hänger hon med ut och går.

Därefter blir det dusch och rakning och sedan invägning Glad f.n. väger jag 87 kg och det kommer jag troligvis göra även om en vecka när vi startar eftersom jag "stått still" i ett halvår snart Skrikandes

Om vi är hungriga eller inte vid starten vet jag inte. Men jag vet att vi nu kommer att inta ransonen: 250 gr bantarbiff och vatten + lite kaffe. Jag förväntar mig inte att bli mätt på den här portionen, den ska bara ta mig till nästa måltid. Därefter fortgår dagen som vanligt i väntan på att hungerskänslan ska infinna sig.

Hur hungrig man ska vara innan man äter nästa gång återstår att se, vi kommer att gå på känsla och den utmärkta skalan ovan kommer att vara till stor hjälp när vi "känner efter". Jag tror inte vi kommer att ha samma ättider över dagen men jag tror att vi ska ha varje dag som ett eget projekt.

Ransonen ska alltså inte göra oss Stompmätt/Proppmätt - oj, jag ska nog inte äta lika mkt nästa gång, har lite ont i magen... utan mer som Mättnej, tack, jag vill inte ha mer, magen är lugn. Min förhoppning/plan är att kropp och knopp ska lära sig känna igen signalerna hungrig – mätt så att jag kan använda detta i mitt fortsatta lchf-liv efter fakiren.

Någon som tycker att det är verkar vara en bra eller dålig plan Tungan ute

Anmäl
2009-08-02 19:11 #32 av: flikkan77

Kul att du gör det tillsammans med din dotter, UBCL! Hoppas ni kan peppa varandra och att det kommer att gå bra. Tycker det verkar som en bra plan. I alla fall om man tycker om bantarbiffarna! Flört

Anmäl
2009-08-02 19:17 #33 av: UBCL

Det kommer inte att bli bara bantarbiffar, allt som är tillåtet kommer att ingå, se inlägg #0, mikaelj's länkGlad

Anmäl
2009-08-02 19:20 #34 av: flikkan77

#33 Då låter det lite bättre. Kändes lite "tråkigt" med bara bantarbiff. Glad

Anmäl
2009-08-02 19:27 #35 av: babo

Jag låter väl lite negativ men jag fakirar nu och det var länge sedan jag var så "sugen" som jag är nu. Slutat med grädde bl.a. och det var den som gjorde mig tillfreds, nöjd eller vad man skall kalla det.

Dessutom så för att försöka hålla mig någotsånär belåten (mätt) så kommer jag upp i för mycket kcal. Det blir lätt 1500-2000 kcal och det är för mycket för att gå ned i vikt...

Det kanske blir bättre när jag börjar jobba (semester nu) och få annat att tänka på... ledsen att jag låter tråkig Skäms

men lycka till - det verkar vara en bra plan - att börja med promenad osv...Glad

Anmäl
2009-08-02 19:49 #36 av: MissMullig

Babo

Du får öka på fettet det kommer iaf ut snabbt eller?

Anmäl
2009-08-02 19:53 #37 av: AnnaLundgren

Intressant tråd. Bra att du tog upp behovet med mer nyanserad betydlese på mätt och hungrig, bra ordlista sedan;)

Anmäl
2009-08-02 19:55 #38 av: babo

MissMullig - men följer det "andra fettet", det som sitter fast Tyst

följer det med - det är det jag undrar och blivit osäker på nu...

Anmäl
2009-08-02 20:07 #39 av: MissMullig

babo

Ja det verkar ju så men helsäker är jag inte. De finns andra här som är med pålästa en jag

Anmäl
2009-08-02 20:43 #40 av: Aliki

Jag hade ätit ganska strikt LCHF i ca 4 månader då jag fakirade för första ggn i juni....det gick strålande bra de 2 veckorna...bara att öka på fettet och jag höll mig mätt. socialt var det knepigare då jag petade bort varenda liten grönsak från luncher jag blev bjuden på.

Vecka 2 upplevde jag det babo beskriver...fick "sug" efter saker jag inte åt eller drack ens före min LCHFstart som tex cocacola, öl eller smågodis...

....smög då till kylen och tog mig en sked Bregott....så var suget över för den gågen..

Att slippa Kcal.räkning är det bästa med min nuvarande kosthållning..... Önskar detsamma till er övriga kämpar här inne.Kyss

Våga vägra kcal.räkning och acceptera långsam viktminskning!! ...försöker jag peppa mig själv med....Flört

Anmäl
2009-08-02 20:45 #41 av: sepersl

Tjenixen! Jag läste en tråd någon gång där det stod något i stil med: sugen är du när du öppnar kylen för att titta vad som finns att äta - hungrig är  du när du öppnar kylen och tar första bästa (dvs. kan vara något du egentligen inte gillar, men eftersom du är så hungrig så går det ner). Detta tycker jag är en ganska bra beskrivning (kanske för att den passar in på mig Skäms)

Lycka till!

Anmäl
2009-08-05 01:43 #42 av: UBCL

Nu har vi bestämt datum för start av vår Fakir. Det blir på tisda i nästa vecka Foten i munnen

Förutom dottern kommer även min vän Carina från SMÖRHÅLAN 2 med på resan.

Anmäl
2009-08-05 09:42 #43 av: Mervi

Lycka till!

När jag fakirat har jag bara orkat i två veckor. Det kanske är den tredje veckan som man snubblar på.

Jag äter oftast samma mängd mat till mina måltider och med frukosten klarar jag mig hela dagen om det behövs. Det är lite svårt att äta efter hunger när man har  bestämda tider för lunch på jobbet. Jag brukar ta med lite ost/smör-rullar till em-kaffet om det behövs. (går inte när man fakirar, ost går bort)

Jag brukar bli mätt på 3 ägg + smör på morgonen men är inte hungrigare om jag äter 2 ägg.

Intressanta funderingar i tråden.

Anmäl
2009-08-05 09:58 #44 av: Citronita

Det låter som en jättebra plan! Lycka till!

Gillade dessutom mätt/hunger-skalan. Känns som att jag vill göra något kreativt med den. Kanske en tavla till köket?  :-)

Anmäl
2009-08-05 10:46 #45 av: UBCL

hej Mervi, du har bytt bild ser jag, jättefin Glad

Jag kommer också att inta ungefär lika stora portioner varje gång och låta tiden emellan måltiderna avgöra om jag hinner bli hungrig.

Just nu har jag det så här: Hungrig - det kurrar i magen, jag måste nog ha lite mat (hämtat från skalan) och ska strax steka frukostbiff.

Jag har visserligen inte påbörjat Fakiren, den börjar ju på tisdag i nästa vecka, men jag kör med bantarbiffar ändå varje frukost.

Anmäl
2009-08-05 10:53 #46 av: Mervi

Tack!

Det blir en vana att äta ungefär lika mycket.

Lycka till med fakiren.

Anmäl
2009-08-05 12:14 #47 av: negar

Hej!! Intressant tråd.

Jag har själv tänkt en del på detta sista veckan. Jag kom hem från Italien efter en veckas semester och kände att jag ville lära känna mina hunger/mättnads känslor bättre eftersom jag under semester åt ganska mycket mat, även om jag inte var "hungrig" (det var i princip LCHF utom en gång då jag fick en portion hemlagad semifreddo, enda avsteget på hela året...) Italien är ju otroligt enkelt att äta LCHF i, det är bara att skippa pastan som andra rätt och gå direkt på skinkorna, salamin, grönsakerna och ostarna!!

I vilket fall så har jag denna veckan för första gången registrerat i Min mat och jag väntar alltid tills jag blir hungrig innan jag äter. Det kan ta ganska lång tid och det beror helt och hållet på hur mycket jag ätit i föregående måltid. Igår åt jag kanske 200 kcal till frukost ( är inte särskilt hungrig nuförtiden) och sen kan det gå ca 3-4 timmar innan jag blir hungrig, och då känner jag att det suger i magen, jag blir lite darrig och måste ha mat. Igår var jag på stan och köpte mig 2 skivor grillat rimmat fläsk...mycket gott och det stod jag mig på fram till kl. 20 och då hade jag tränat en timma plus att jag cyklat. Jag är i huvudtaget ganska aktiv och jag har saknat hunger känslan en del då maten smakar så gott när man är hugrig...i vilket fall så har jag kommit fram till att jag står mig på mycket mindre mat helt enkelt, det behövs inte så mycket längre. Nu ligger jag runt 1700 kcal per dag och det var stört ömöjligt för 2 år sen, då jag hade varit "vrålhungrig" innan läggdags....klar skillnad alltså.

Det största sitter antagligen i huvudet, att man är så van vid att det ska vara mycket, att man inte riktigt vågar lita på att kroppen själv signalerar vad som behövs och hur mycket. Just nu så är det lite fakir för min del och jag märker att dom där grönsakerna egentligen mest är för att det ska "se" ut som om det är mycket mat....tallriken känns liksom lite tom med 2 små biffar och en rätt stor klick majjo.. :) och att hunger känslan inte är något farligt, nu förtiden så äter jag mig ju mätt, det finns ingen anledning att inte äta om jag faktiskt är hungrig (så var det inte förr då jag alltid var tvungen att ignorera min hunger, annars så skulle jag ätit för mycket i mitt tycke för att klara av att hålla vikten)

oj, det här blev lite längre än jag tänkt men ville berätta att jag tycker att det är viktigt att lära känna sig egen kropp och dess signaler för att bättre kunna anpassa sitt mattintag...

/ Negar

Anmäl
2009-08-05 12:21 #48 av: greensis

ett bidrag till ordförrådet:

Min mormor och hennes systrar (västra Jämtlands fjälltrakter) frågade om man var oäten. Vilket betydde ungefär Har du plats för en liten social måltid?

Som LCHF:are är det en bra term för när magen försynt börjar påpeka att om en timme eller så skulle det vara uppskattat med något istoppat. Då betraktar jag mig som oäten.Flört Inte direkt hungrig, även om jag skulle kunna trycka i mig, men definitivt inte sugen.

Anmäl
2009-08-05 16:14 #49 av: UBCL

Ett tänkvärt inlägg. Jag märker att det är mer än jag som funderat kring det här med hunger/mättnad. Jag hoppas att jag om ca 3 veckor ska ha bra koll på dom här känslorna, för jag tror ungefär som du att det inte bara är fysiskt utan att mycket sitter i huvudet. En del säger ju att om dom har något att göra som upptar tankarna så glömmer dom att känna efter.

hej Greensis Glad

jag undrar om mormor och hennes systrar även använde nyäten när dom kände sig mätta?

Anmäl
2009-08-05 16:26 #50 av: greensis

#49 Jodå, det var artigt att svara: "Nej, bara en slät kopp kaffe, vi är nyätna."

Mätt, däremot, var "så mätt att du inte vill äta mer i samma sittning."

Anmäl
2009-08-05 16:34 #51 av: cattan

Hej!

Jag har länge undrat var fakir är, men nu vet  jag:)

Anmäl
2009-08-05 20:15 #52 av: Aliki

#43 Mervi, förra fakiren åt jag skinka+smörrullar om det kom sug på eftermiddagen (istället för ost)...idag har jag ätit en salami+smörrulle. Får ta det som finns tillgänglingt i kylen på jobbet.

Jag skulle nog "orka" fakir mer än 2 veckor, men det är ju ganska osocialt och när matlagningsinspirationen utblir...

Är glad att jag hittat LCHF just för att inte behöva tänka, räkna och banta....en kort fakir då och då för att komma på rätt spår...men fakir i evigheter...Flörtinte för mig!

Lycka till alla!!

Anmäl
2009-08-06 01:19 #53 av: UBCL

en kompis från Norrköping brukade säga när man ville bjuda på kaffe: "Tack bara en slät kopp med en bulle till." Glad

Anmäl
2009-08-08 14:38 #54 av: AnnaLundgren

Jag börjar fakira på måndag = Jobbstart. JAg ser faktiskt fram mot det hela.

Anmäl
2009-08-08 17:05 #55 av: MissMullig

Kunde inte motstå gräddstuvade kantarellerna i går . men det blir fakir i dag. Frukost äggmjölk sen blir det kräftor Har jätte ont i huvudet idag. Så får se vad det blir till. Tips någon

Anmäl
2009-08-09 00:55 #56 av: UBCL

Jag håller på att mentalt förbereda mig. Glad

När jag äter av våra goda ostar säger jag till hustrun: "Dom där ska jag inte äta från och med tisdag." Och när jag lagar kycklinglever med lök och svamp och grädde och CF och lite tomatpuré tänker, det här blir sista gången på den här favissen på ett bra tag.

Som sagt, på tisdag börjar det! Tungan ute

#54 – Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter här om du inte föredrar en egen tråd!

#55 – Jag hängde inte med där riktigt, har du huvudvärk före dagen-efter efter kräftkalas Flört

Anmäl
2009-08-09 01:46 #57 av: MissMullig

Huvudvärk innan  kräftorna. Sen var det ingen fest utan bara kräftor till middag.

Anmäl
2009-08-10 16:44 #58 av: UBCL

om kräftor: Det blir jag inte mätt på, sådana kan jag äta tills jag svälter ihjäl, äter jag för långsamt kanske ? Flört

Anmäl
2009-08-11 00:33 #59 av: MissMullig

Sant mätt en bart på kräftor blir inte jag heller där av avsteget av fakiren men det var ju bara då

Anmäl
2009-08-11 02:02 #60 av: UBCL

Nu är det tisdagen den 11 augusti knappt och vi börjar Fakira !

Rapport i på kvällarna om vikt och mat och hur det går att hitta hunger/mättnad Obestämd

Anmäl
2009-08-11 08:45 #61 av: Mervi

Lycka till med fakiren!

Anmäl
2009-08-11 09:40 #62 av: nenna31

Följer med intresse tråden.....Lycka till......Glad

Anmäl
2009-08-11 14:31 #63 av: ninaros

TISDAG !!

Efter en god natts sömn, vaknade jag med ett leende, tänkte idag börjar det. Igentligen började jag igår. Handlade kött, fisk och fågel, här skulle det förberedas. Färsbiffarna kryddades och stektes i smör, fågeln styckades, 250g i varje påse och in i frysen. Laxen gick samma väg. Ville slippa affären ett par dagar, man kan ju bli sugen på en morot. Vågen har också kommit fram, måttbandet ligger på bordet, ett rör alvedon ligger redo. Ja, nu väntar jag på mirakel eller katastrof. Tänker städa huset idag, vågar man ha fönstret öppet, med tanke på alla flugor som man suger åt sig. Men det är ju bara första dagen, och jag luktar  fortfarande gott. Har också varit i ryggläge, ja ja!! för mätning allså. Lade mitt gula vattenpass som det så fint heter över magen, mätte höjden. Ja just nu har jag ett manligt mått, men skam den som ger sig. Ser fram emot imorgon. Nu är det tid för en runda med vovarna, passar på när solen lyser över Smörhålan, där jag bor.

Må gott alla fakirer och ni andra, vi hörs imorgon

Kram Carina

"Tjena Bertil allt väl"

Anmäl
2009-08-11 22:04 #64 av: MissMullig

Fakir går inget bra nu då jag äter pencellin är så rutten i magen av den. Får återkomma med det vid annat tillfälle. Hade inte gottn ner något av den :(

Anmäl
2009-08-11 23:20 #65 av: UBCL

Då var det dax Oskyldig

Dottern kom hem från Borlänge i natt med bilen full av grejer inför sin flytt till Lille i Frankrike, resten kommer med flyttbil senare i månaden. Vi satt i soffan och pratade om allt möjligt men även planeringen av vår fakir. Klockan blev närmare 3 på morron innan vi gick till sängs.

Jag klev upp på vanlig tid och startade med hundpromenaden på 45 minuter. Därefter dusch och sedan hämta post och handla mat på CityGross, storpack med malet fläskkött, även en hel del wok-grönsaker till frun, hon ska inte fakira.

Jag vägde mig direkt efter duschen precis som vanligt och vågen stannade på 87 kg, precis som vanligt de senaste 6 månaderna, det brukar diffa på ett kilo ungefär.

Vid nio väckte jag dottern med beskedet att bantarbiffarna skulle bli klara om fem minuter. Sedan scramlade jag två ägg till frun och plattade till vars 250 gram fläskfärs till fakirerna Glad

Någon kanske undrar om jag var hungrig – ja kanske, jag vet inte så noga jag söker ju efter de här signalerna, förhoppningsvis kommer jag på vad jag letar efter.

Dottern kom till bords pigg och glad och sa att det luktade jättegott och rapporterade startvikt till 90,4.

SEDAN ÅT VI  Oskyldig

Dotterna har semester och har begärt 2 dagars krashning d.v.s. att bara äta, sova, kolla dvd, brodera, sova, slappa, ja helt enkelt lata sig. Men hade nog räknat fel på energin för i stället tömde hon bilen, möblerade om ett av våra rum och, okej kollade på två dvd-filmer.

Klockan ett kom önskemål om mat från dottern, hon var hungrig … eller nå't och jag stekte ytterligare 250 gram bantarbiff till henne. Själv hade jag ingen lust att äta och kände mig absolut inte hungrig, kaffe drack jag ju både klockan nio, tolv och tre, det kanske dämpar ev. hungerskänslor?

Eftermiddagen gick åt till att jobba med vår nya hemsida till förlaget, Anna J.D's nya kokbok kommer snart att kunna beställas där.

När klockan började närma sig sju tyckte jag att det skulle bli gott med matObestämd det var nog "Sugen - jag måste nog ha lite... kanske...", från Andinas fina lista #11.

Jag bestämde mig för 350 gr bantarbiff och dottern bad att få 300. Stekte som vanligt i Valio's smör och kryddade med en stor klyfta vitlök fördelat över biffarna, enda kolhydraterna idag, bortsett från kaffet.

Första dagen gick enligt planerna, ser med tillförsikt fram emot nästa.

Nu blir det inte mer mat ikväll, jag tyar ente!

Carina, en sådan rivstart du gjort, du gör verkligen inget halvdant Skrattande

alla varningsklockorna från Trollpyret ringde inte förgäves. Du förbereder dig för både betongkeps och förväntad odör Flört

#61, Mervi, när kommer du till oss på SMÖRHÅLAN? Du har hållt på jättelänge och skulle kunna lära oss andra ett och annat!

Bertil

Anmäl
2009-08-11 23:42 #66 av: Mervi

Jag har så svårt med stora samlingar pga hörseln. Det blir en stressmoment för mig. Jag hade så gärna deltagit. Har verkligen funderat på det och blir så sugen när jag läser tråden.

Jag vet inte vad jag skulle kunna lära er, jag har ätit LCHF i 4 år men går inte ner något, Hoppar bara upp och ner några kilon då och då.

Anmäl
2009-08-12 01:51 #67 av: UBCL

#66 Jag säger bara "erfarenhet" Glad

… och vi är för det mesta bara 8–12 personer på varje möte fast gruppen nu snart är uppe 20 pers.

Nästa möte den 18/8 blir hemma hos mig i Ramlösa, passa på då Flört

Bertil

Anmäl
2009-08-12 09:20 #68 av: Mervi

Tack! Jag klarar inte så många personer, det går bra 2-3 stycken, om det är fler så fixar jag inte det. Tyvärr. Jag måste också se den som pratar för att hänga med. Är man många så pratar men samtidigt och det går inte. Jag vet att även jag gör så ibland.

Det är inte kul men så är det.

Anmäl
2009-08-12 11:45 #69 av: UBCL

Då förstår jag Foten i munnen

Anmäl
2009-08-12 21:03 #70 av: Cecilia84

Hej på er!

Det är jag som är UBCLs dotter. Tänkte att jag skulle rapportera lite nu när vi kommit in på dag två på vår fakir. Jag har kört LCHF tidigare, men nu är det ganska många månader sedan som jag åt renodlat LCHF. De senaste veckorna har jag dessutom hållt på och fixat med en lägenhetsförsäljning eftersom jag ska flytta till Frankrike. Eftersom flyttstädning m.m. tog mycket tid och tankemöda i anspråk har jag dessa veckor inte planerat maten alls. Följaktligen har jag i princip levt på pizza, glass och thaimat. Inte särskilt LCHF... Jag var lite rädd att en abrupt övergång från denna kolhydratstinna diet direkt till fakir skulle påverka kroppen negativt, men än så länge är den snäll i alla fall. Ingen huvudvärk eller knasig mage. Håll tummarna för att det håller i sig.

Om jag ska analysera mina känslor tror jag att jag under dag ett hade ett visst kolhydratsug. Pappas upplägg är ju att vi ska lära oss lyssna på kroppen och inte på knoppen. Vi äter alltså vår ranson samma tid varje morgon och väntar sedan till kroppen säger ifrån att den är hungrig nästa gång. Igår kände jag mig Småsugen (=skulle vara riktigt gott, enligt Andinas lista #11) redan en eller två timmar efter att jag ätit. Det var likadant efter varje mål. Jag insåg ju att jag omöjligen kunde vara i behov av mer mat så snart efter min rejäla ranson, så jag ignorerade känslan tills den gick över i mer hungerskänsla (som för mig innebär att jag känner mig svagt vimmelkantig och dränerad på energi). Resultatet blev att jag åt tre gånger igår. Samma ranson de första två målen (250 g köttfärs + en klick smör) samt 300 g det sista målet.

Idag har kolhydratsuget lugnat sig. Ett par gånger under dagen har jag känt mig SmåHungrig (=kanske ska ta en bit nu när jag tänker på det), men glömt bort det igen eftersom jag var fullt sysselsatt med att titta på film och brodera. Inte någon gång under dagen har jag känt något på skalan Suktad-Vansinnessugen. Vilket är något som aldrig skulle kunna hända med ett kolhydratsug. Där glömmer man inte i första taget att man är hungrig eller sugen på något...

Min bedömning hittills? Det här känns riktigt bra! Fast nu måste vi nog börja variera oss lite. Bantarbiff fyra gånger på raken kan räcka... Ikväll blir det lax med hollandaisesås!

Oj. glömde nästan nämna resultatet på vågen: hade gått ner 0,9 kg i morse. Vågen visade 89,5. Skrattande 

Cecilia

Anmäl
2009-08-12 21:25 #71 av: Mervi

Fakiren brukar ge resultat. Kanonbra jobbat.

Håller med att bantarbiffar tröttnar på ganska snart så lite lax därimellan kommer nog smaka gott.

Lycka till!

Anmäl
2009-08-13 00:07 #72 av: UBCL

Andra dagen till ändaGlad

Trots fakiren lever jag ju ungefär som vanligt med hundpromenad, bantabiffsfrukost och arbete. Skillnaden infinner sig när det är dags för fika, då blir det bare en slät kopp kaffe. Middag vid 20-tiden och den består som vanligt av en massa sovel d.v.s. kött, fisk, fågel eller skaldjur, men nu blir det inga mer grönsaker.

Klockan nio väckte jag dottern och tio mineter senare högg vi in på bantarbiffarna. Efter gårdagens relativt låga intag av mat hade vi båda gått ner i vikt. Jag vägde idag 86,3 (minus 0,7) och dottern 89.5 (minus 0,9). Om det fortsätter så här har vi lättat från jordytan någon gång i november och inträtt i bana runt jorden Oskyldig

Dottern vill gärna "variera sig lite" och inte bara äta bantarbiff. Jag som är man har ju svårt att förstå logiken i detta. Det går väldigt bra att äta smörgås till frukost år ut och år in, eller käka fil med müssli varje dag men att äta bantarbiff två dagar på rad ställer genast till det Förvånad

Så i kväll blev det istället både fisk och skaldjur. 250 g lax vardera och ca 100 g räkor, till det hade vi hemgjord hollandaisesås (jag skulle ljuga om jag sa att det inte var gott!). Just nu är jag "Nöjdmätt - gott var det, men jag vill inte ha mer". Jag märker nu att det fattas några steg emellan Hungrig och Vrålhurngig.

Jag har nu börjat känna mig lite hungrig under och efter hundpromenaden. Under dagen idag åt jag inget alls från 9.30 till 20.00 och det kurrade faktiskt i magen när jag vispade ner smöret i såsen i kväll. Det löser sig nog med hungerskänslorna, nu gäller det bara att identifiera mättnaden.

Hur går det för dig Carina? – Fullt ös, Hedenhös eller, nej förresten det är ju inte paleodiet utan LCHF Skrattande

Ny rapport i morgon.

Bertil

Anmäl
2009-08-13 00:25 #73 av: mia53

Hej, jag hänger med på Fakiren, iallafall en vecka.

Vi hörs, hälsn. miaGlad

Anmäl
2009-08-13 00:31 #74 av: ninaros

ONSDAG

Vaknade i morse, ingen huvudvärk, ingen hunger. Detta låter ju bra. Fick min långa runda med hundarna, på med kaffet och en titt i kylskåpet. Kom underfund med att hela min tid går att tänka på mat. Ska jag äta eller inte, är jag hungrig eller mätt. Har detta gått mig på huvudet. Jag som sysslat med färg och form, älskat extrema kläder, går nu som en grå mus eller bantarbiffsfärgad klädstil. Allt jag äter är grått, kanske en liten rosa lax dyker upp emellanåt. En äggula som får mig att le. Men det räcker inte. Jag lever för mina vackra grönsaker, som just nu inte finns i mitt hem. Mina ögon är ledsna, mina smaklökar uttråkade. Jag måste göra något som piggar upp mig. Det blev IKEA. Kom innanför dörrarna, det luktar korv, med raska steg gick jag förbi, snabbt in till sofforna gäspade, kanske man skulle vila en stund. Gick efter pilarna kom direkt till restaurangen. Ögonen tittade genast på matlistan, läpparna fick sig ett slick. Är jag inte klok. Nä några stearinljus och en liten blomma sen kvickt hem. Blir nästan rädd för mig själv, detta måste snart gå över. Inget på tv ikväll så jag läser Skaldemans nya kokbok eller tittar på bilderna. Detta är njutning för ögonen. En ny dag imorgon, det kan bara bli bättre.

Må så gott vi hörs i morgon

Kram Carina

Anmäl
2009-08-13 01:10 #75 av: Andina

#72 - "Jag märker nu att det fattas några steg emellan Hungrig och Vrålhurngig."

Kanske kan inspirera till "mellanstegen":

GnällHungrig - Varför gnäller katten? Oj, det var visst magen... Maaat!
Storhungrig - Kollar kylen! Det finns alltid nå't jag kan sätta tänderna i... Ole, dole, doff...

Vrålhungrig - magen skriker, jag måste äta nå't - NU!     <<==

?

Anmäl
2009-08-13 01:39 #76 av: UBCL

#73, Mia, tänker du köra som vi, alla ransoner lika stora och låta hungern avgöra när det är dax med nästa måltid?

#74, Carina, du kan klara det. Lägg upp lite sallad och citron på tallriken, några droppar från citronen smakar härligt både på lax och fläsfärsbiffar (tänk dig winerznitschel utan citron?), när du nu inte hittar några tallrikar med blommor på.

Andina, du är vårt stöd, jag ska genast införliva de nya orden i min vokabulär! Glad

Bertil

Anmäl
2009-08-13 12:20 #77 av: UBCL

Inte riktigt klokt det här,

jag gick ner 1,1 och dottern 1,2 Glad

utförlig rapport i kväll.

Bertil

Anmäl
2009-08-13 12:28 #78 av: Mervi

Grattis! Det skulle jag också vilja, här minskar jag med 2 hekto när jag kör fakir. Kul var det i alla fall.

Anmäl
2009-08-13 13:24 #79 av: negar

Vad kul att det går bra!

Har funderat ännu mer på det här med hunger. Det kan variera rätt mycket från dag till dag, vissa dagar vaknar jag med ett litet kurr, andra tar det ett tag innan det kommer igång...och så tycker jag också att kaffe är hungerdämpande. Jag kan ibland känna ett litet sug i magen ca 2 timmar efter frukost, dricker jag då en kopp kaffe så kan det försvinna och jag blir hungrig först ca 2 timmar senare...underligt.

Sen har jag också märkt att jag nu dagarna innan mens är hungrigare, inte sugen men hungrig. Vill liksom ha mer mat än tidigare. Samtidigt har jag märkt att mitt registrerande i Min mat har lett till att jag fått en mycket bättre upfpfattning om fördelningen på maten, jag märker att jag tidigare ätit för mycket protein och nu när fördelningen blivit mer korrekt har jag gått ner i vikt. Jag märker det på att kläder som hade börjat sitta ganska tight har blivit lösare och mina magmuskler syns mer. Jag gick ner i början med denna kost men sen så har det gått upp lite grann, framförallt efter jul och nu i våras. Men nu har jag bättre koll på hur jag ska äta om det ett tag drar iväg med lite väl mycket mat, nötter och LCHF efterätter....

Fortsatt lycka till med Fakiren!!

Anmäl
2009-08-13 17:53 #80 av: sepersl

Stort grattis till viktminskningen!

*Peppningskramar*

Anmäl
2009-08-13 21:49 #81 av: mia53

# 76   Hej , vad roligt att det går så bra för dig o dottern.

Men visst är det  en fantastisk känsla att gå ner i vikt utan att behöva känna sig hungrig,bara lite "omätt"Skrattande ibland. Det har gått bra för mig med - 1.3 kilo så det är härligt när man "stått still" i ett halvår.

Heltklart vet jag att det varit för mycket mejerprodukter o nötter som är min stora svaghet.

Lite ovant att gå o vänta in sina hungerkänslor. Mått lite pyton idag,

trött o "luktar illa", men det var vi ju förberedda på.

# 74  Kämpa på Carina, du klarar det....vi ses på tisdag..kram o godnatt....mia

Anmäl
2009-08-13 23:53 #82 av: UBCL

Tredje dagen till ändaGlad

Natten till torsdag sov jag väldigt gott fram till ca 05.30 då jag vaknade av kramp i benen, och då menar jag kkrrrammpSkrikandes – efter ca tio minuters tassande runt i huset och masserande lugnade det ner sig lite och jag försökte somna om men det gick inte. Så, på med shortsen och tröjan (det var lite svalt) och ecco-skorna. Tobbe är aldrig nödbedd (han skiter vid vilken tid på dygnet som helst) så vi gjorde en tidig hundrunda.

Sedan de vanliga rutinerna, kl 9 knackade jag på dotterns dörr, idag ville hon ha scrambled eggs, 3 st + ca 2,5 vitor, överblivet från gårdagens hollandaiselagande, till det några skivor kokt skinka. Hustrun åt också scrambled men betydligt mindre mängd, hon äter fler mål och fakirar inte.

Och vad åt jag då? Biff så klart. Bara för att sätta allt i rätt perspektiv kan jag berätta att jag åt sallad till lunch, hämtmat från Restaurang Rödbetan i Hbg, under ca 3 år, varje dag. Ibland åt jag med pinnar som en eftergift åt dom som blev trötta på att se mig äta samma mat varje dag. M.a.o. kommer jag inte att ha problemet att bli trött på enformigheten.

Kaffe som vanligt kl 12 och 15 utan tillbehör. Kl 19 tog dottern och jag var sina biffar, dagen till ära kryddat med kanel. Jag stekte dom först i smör och kanelade efteråt, både direkt på det varma köttet och på smöret som fick smälta in medan vi åt, mums Glad

Hunger och mättnad: I morse kände jag mig Gnällhungrig, det kurrade i magen. I kväll märkte jag inget av hunger men just nu är jag rejält mätt Stompmätt, är väl det närmaste jag kan komma.

Som jag skrev i #77 gick både dottern och jag ner över ett kilo sedan igår. Det där om bana runt jorden håller alltså fortfarande.

(Nej så dum är jag inte, jag vet att ca ett kg i veckan är mer än bra!)

En liten fråga till #79 negar: Syns dina magmuskler Förvånad

Carina, jag väntar på dagens rapport, vad har du gjort för undanmanövrar idag, eller börjar suget ge med sig Glad

… och lycka till alla som tänker hänga på och även tack till alla er som stöttar i ord och tanke.

Bertil

Mia, såg ditt inlägg efter jag skickade mitt. TOPPEN Skrattande

På tisdag tänker jag bjuda på fakirmat ! jag mejlar gruppen om detta.

DS

Anmäl
2009-08-14 03:55 #83 av: negar

Hehehe, dom är väl mer markerade nu, istället för att magen var slät med mjuk yta så ser jag konturerna av musklerna även om jag inte spänner magen :) Men jag är absolut inte något sexpack, snarare sex-ig Tungan ute

Anmäl
2009-08-14 21:09 #84 av: Graddnos55

Hej alla Fakirer!

Jag har fakirat i ca tre månader nu och trivs alldeles förträffligt med den här kosthållningen.Har funderat lite över det där med hunger eller sug känslan..kom fram till att jag har haft svårt att lita på min kropps signaler. Jag menar att faktiskt våga vara utan mat när jag inte är hungrig,att jag inte behöver äta mer än en gång per dag ibland,att kroppen faktiskt utnyttjar sitt eget skafferi och nöjer sig med allt som finns på de hyllorna. Gudarna ska veta att jag har samlat i skafferiet ! Att låta kroppen bestämma när den vill ha nytt näringsintag,att våga släppa taget om begreppen frukost/lunch/middag och istället ätaMAT när jag verkligen är hungrig.Vilken befrielse!!

Första tiden av fakiren så var min kropps signaler så svaga så jag var tveksam om det kunde stämma att jag forfarande inte var hungrig då det hade gått 5-6 tim sedan jag åt mitt första mål och inte kunde det väl vara normalt att jag fortfarande var mätt? Lunchen då? Å hur skulle jag hinna med att äta lunch när det snart var dax för middag enligt klockan? Det var det svåraste att våga lita på att kroppen har rätt och vet vad den behöver om vi låter den bestämma och vi lyssnar till den. Det gick lite lättare när jag tog en titt på min kropps egna skafferi och insåg att det inte kommer att bli hungersnöd för min kropp de närmaste 5 åren även om jag bara äter ett mål mat om dagen och känner att jag är nöjd med det.

Energi har jag fått som räcker till alla i kvarteret! Mina vänner kallar mig numera för Duracellkaninen eller Kamelen..går å går å går å aldrig stilla står plus att jag inte äter så ofta.

Vikten är som den är men kroppen har möblerat om så jag upplevs som smalare även om jag inte tappat mer än 3 kg sedan starten. Det kommer väl med tiden när kroppen har läkt ut alla skröpligheter och samtycker med min fåfänga att jag skulle se bättre ut med färre kilon att bära på..men just nu är den upptagen med att städa ut inflammationer å infektioner och då är nog det viktigare än mitt utseende? Jag tror det..

Lycka till alla fakirer!

Gräddnos som lever fett å glatt

Lycka till !

Anmäl
2009-08-14 23:07 #85 av: Cecilia84

Hej alla!

Vad roligt med så många inlägg! Det är både stöttande och intressant att läsa om era erfarenheter. Skönt att veta att man inte är ensam om sina känslor.

Carina: hoppas att det lugnat ner sig lite för dig nu och att du sluppit fler IKEA-episoder. Obestämd

#84 jag känner igen mig i din beskrivning att det är svårt att lyssna på kroppens signaler. Är jag hungrig? Eller är det bara den gamla vanan att gå och vara sugen på något från kolhydrattiden som spökar? Det kanske kan jämställas med fantomsmärtor?

Idag är nog min lugnaste dag hittills. Min resa kan i korthet beskrivas så här:

Dag 1. Åt bantarbiff med smör morgon, middag, kväll. Kolhydratsug.

Dag 2. Åt bantarbiff till frukost, till lunch tog jag en latte gjord på kaffe + äggmjölk (1 ägg, 50 g smör mixat i 3 dl kokt vatten). Middag bestod av lax med hollandaisesås och räkor. Inget kolhydratsug men ganska hungrig mellan lunchen och middagen. Dessutom lite magknip och lös i magen på kvällen (skulle aldrig skrivit det där om att magen var lugn och snäll...).

Dag 3. Scrambled eggs till frukost, till lunch en latte (utökat med ett extra ägg den här gången), middag biff. Ordentligt hungrig mellan lunch och middag. Ska nog sluta med latte till lunch, blir lite för liten ranson tror jag. Magen konstrar fortfarande lite, men inget knip i alla fall.

Dag 4 (dvs idag). Bantarbiff med smör till frukost och lunch. Jag tog en tupplur kl 11 som varade ända till tre (fortfarande ordentligt trött efter flytten), därför vet jag inte riktigt om jag hade några hungerskänslor mellan frukost och lunch. Jag kan dock konstatera att jag inte var vrålhungrig kl 15 (hade då inte ätit på 6 timmar), åt mest för att förebygga eftersom jag skulle hälsa på några vänner och inte skulle äta något förrän ikväll. Nu så här 6 timmar efter lunch hör jag inget skrik alls från magen, men känner mig svagt vimmelkantig och dränerad på energi, så det är nog dags för lite mat. Till kvällsmat blir det lax med kryddsmör (rivet citronskal och örter) samt en liten latte. Magen är lugn, än så länge...

Ha det gott allihop så hörs vi snart igen!

Kram
Cecilia

Anmäl
2009-08-15 00:39 #86 av: mia53

Hej alla Fakirare!

Imorse började jag med en liten kaffe med mycket äggmjölk. Mätt olugn fram till lunch. "Bantarbiff med 30 g citronsmör o 2 skivar bacon..gott. Sen proppmätt länge. Småsugen igen efter ca 5 timmar. Var på fest med buffe´.....Festfat med lax o olika sorters kött o diverse kolisar, men lax o rostbiff med bregott blev det för mig, jag tycker att jag var duktig. Sen kaffe med äggmjölk( som jag hade med i termos, funkade jättebra). Hemma igen o lugn o mätt.

Fast jag är väldigt törstig hela tiden av att fakira, nån mer som är det ? Men iallafall -0.3 kg vid kvällsinvägningen, kan inte låta bli...

Kram o godnatt....mia

Anmäl
2009-08-15 01:00 #87 av: UBCL

Fjärde dagen till ändaGlad

84,9 för far och 87,9 för dotter, hon tar in på mig!

Vaknade 45 min för tidigt men med bara lite kramp i natt. Efter 10 minuters ska jag eller ska jag inte försöka somna om steg jag upp och gick hundrundan.

Bantarbiffar till mig, dottern och sedan arbetat resten av dagen med att lägga upp vår nya hemsida till förlaget. Kvällen var vikt för turande på sundet med mat på Auroras flytande restaurang.

Och hur är det att gå på krogen och fakira? Det gick aldeles utmärkt Skrattande

Jag började med att förklara att jag äter bara kött och smör alt bearnaise. Därefter beställde jag 250 gr kött stekt i smör med sås till, basta. Så mycket kött skulle innebära att jag måste betala för två portioner. Jag sade att nu pratar vi inte om pengar, just nu pratar vi om MAT!Guld i mun

När maten kom in fick jag två korslagda ryggbiffsskivor, lättstekta i smör och med en jättegod bea. Servitrisen sa: "Om du vill ha mer sås är det bara att säga till.

Det var väldigt gott. När hon skulle duka ut snackade vi fakir, lchf och GI en lång stund – en kväll helt i min smak.

#84 Hej Gräddnos, kommer du på tisdag så vi får snacka lite fakir?

Bertil

PS! Hej Mia, du har för vana att alltid smyga in före mig när jag sitter och författar. Riktigt roligt att du är kreativ och löser alla problemen innan dom uppstår, äggmjölk i termos med till festen, smart!

DS

Anmäl
2009-08-15 01:37 #88 av: MissMullig

Bertil varför hade du kramp?

Anmäl
2009-08-15 09:34 #89 av: sepersl

Tjenixen!

För mig går det inte så bra (inte så dåligt heller)...  men jag står still (precis som vanligt). Augusti är rena festmånaden... ska iväg 4 lördagar och späckat schema. Eftersom jag gärna vill dricka mitt vin och äta mina egenplockade kantareller får fakiren vänta tills jag börjar jobba (1/9). Men jag hejar på er som kör på!

Jag kommer gärna på tisdag - har eventuellt en ny väninna med mig.

Bertil! Jag vill gärna ha en vägbeskrivning och en adress!

Vi ses!

//Linda

Anmäl
2009-08-15 11:28 #90 av: finataender

Ni säger att man ska undvika mejeriprodukter under fakir, men hur är det med kolhydratsfri ost? Oskyldig
Jag har 28% Gouda ost som det står 0 g kolhydrater på, är den okej trots allt?

/Ostälskaren.

Anmäl
2009-08-15 11:44 #91 av: Mervi

#90 Osten tillhör inte fakir-maten.

#89 och 86 och 88 kramp kan man få när man kör fakir. Man blir törstigare av att inte äta grönsaker och dricker då mycket vilket gör att man kissar ut en del mineraler. Det är bra att inta lite magnesium, kanske även kalium.

Prova första med mineralsaltet Seltin, det kan hjälpa.

Anmäl
2009-08-15 12:23 #92 av: sepersl

#91 varför tillhör osten inte fakirkosten? Fakir betyder ju 0 kh och innehåller osten inga kh så borde det ju vara ok Foten i munnen

Anmäl
2009-08-15 12:26 #93 av: Graddnos55

Hej Bertil!

Vi får se hur det blir på tisdag.. jag är småförkyld just nu dock ingen svininfluensa!! Trots att jag äter så mycket fläskkött = )

Jag tackar för inbjudan och hör av mig om jag dyker upp!!

Ha det gott alla!!

Lev fett å glatt

Gräddnos

Anmäl
2009-08-15 12:30 #94 av: Mervi

Enligt SSS så är fakir bara kött,fisk.ägg,smör.

Men det är ju var en som själv väljer vad den vill äta. Osten  som inte innehåller några kolhydrater kan du så klart prova. De flesta ostar innehåller 1-2 gram kolhydrater.

Anmäl
2009-08-15 15:22 #95 av: [Pennylane1]

är det inte så att mjölkproteinet i osten kan ställa till det?

Anmäl
2009-08-15 16:16 #96 av: sepersl

#95 ja just det! Det har du rätt i! Tror jag iaf. Har läst det någonstans...

Anmäl
2009-08-15 16:25 #97 av: MissMullig

#91 ahha är det så oki ja jag äter magnesium redan så jag har klarat mig då:)

Jisses nu kommer alla sjukor på mig. Nu är jag snuvig ,hostar och har lite feber det vet ingen ände på allt, får återkomma sen med fakir . Det får bli fakir+ mejeri nu ett tag

Anmäl
2009-08-16 00:29 #98 av: mia53

Hej alla!

Idag har varit en lite trög dag men mycket "oätenkänslor".Kanske för att det är lördag..inget vin , ingen ost...jaja det är väl bara att kämpa på. Äggmjölken fungerar jättebra tycker jag, tack Linda för det tipset.  Sen har det blivit lite bacon o ägg förstås..är det någon som vet hur mucket protein ett ägg innehåller..?

Till kvällen blev det två karre´kotletter´ med hemlagad bea, så gott o vad duktig man känner sig när man lagar den själv  Oskyldig .

Skaldeman påstår att hans smörsåser aldrig "skär" sig ...men det gjorde min men jag styrde upp det med en extra äggula o det blev så gott. Sen var det vågen +0.4......visst är kroppen konstig.

Imorgon ska jag grottvandra på Kullaberg, det ser jag fram emot.

Godnatt alla vänner...sov gott...hälsn. mia

Anmäl
2009-08-16 01:46 #99 av: Andina

100 gram kokt ägg
enligt
minmat.net

Energi kcal: 141,00   Energi kJ: 588,00
  Proteiner: 12,60   Fiber: 0,00
  Kolhydrater: 0,00   Vatten: 76,40
  Alkohol: 0,00      

Fetter:
  Fett: 10,10   Kolesterol: 417,00
  E-mättade: 4,50   Mättade: 2,80
  F-mättade: 1,20      

Vitaminer:
  A: 204,00   B1: 0,10
  B2: 0,40   B3: 0,00
  B6: 0,10   B9: 33,00
  B12: 1,40   C: 0,00
  D: 1,40   E: 1,80

Mineraler:
  Fosfor: 200,00   Järn: 1,90
  Kalcium: 50,00   Kalium: 126,00
  Magnesium: 13,00   Natrium: 132,00
  Selen: 24,00   Zink: 0,30

Så ser det alltså ut på minmat.net betr kokt
ägg.
Och enligt fineli.fi innehåller kokt ägg 12,5 g
protein per 100 g ägg.

Åh, vad ni fakirer är duktiga!!!

Anmäl
2009-08-16 02:48 #100 av: UBCL

Femte dagen till ändaGlad

84,5 för far och 87,6 för dotter, vi fortsätter neråt.

Jag vaknade tidigt som vanligt och låg kvar till kl sju, sedan hundrunda. Det regnade lite men jag gick ändå i bara t-shirt och shorts och blev lite blöt men det var varmt så det gjorde mig inget.

Ingen kramp alls i natt. Igår var det också mindre än natten före, jag hoppas att det är trend som håller i sig. Jag tar 500 IE magnesium varje em före maten och jag dricker inte så mycket vatten, kanske en lyckad kombination?

Trots turandet, som dottern inte var med på, har jag sjunkit lite till och har nu gått ner 2,5 kg sedan start.

På morgonen idag åt vi bantrbiff och sedan tog dottern äggmjölk med vanilj och Nescafé vid tvåtiden. Jag smuttade på den och det var jättegott.

Ikväll har vi festat hemma med entrecôt och hemgjord bea (precis som du Mia) + vitlökssmör. Jag måste säga att jag mår väldigt bra på fakir. Ingen betongkeps, ingen hunger eller sug emellan målen men väl att jag blir väldigt hungrig när jag håller på och lagar till maten – steker biff och gör bea och wokar grönsaker till frun och våra gäster. Jag tror inte heller att jag har börjat lukta illa, i alla fall är det inga flugor omkring mig.

Jag mejlar vägbeskrivning till alla inför tisdagen.

Bertil

Anmäl
2009-08-16 13:59 #101 av: ninaros

Hejsvejs mina vänner !!

Ni undrar kanske vart lilla jag tagit vägen. Kände för att komma iväg en sväng, så datorn fick vara hemma. Dagarna har gott fort och jag mår mycket bättre nu. Har släppt min svarta period och övergått till rött. Nu äter jag endast lax och skaldjur, så kräftor har blivit min passion. Doften på min kropp är fortfarande god, kanske min andedräkt är lite sur, tur det finns B12 att njuta till. Smidigheten har blivit lite stel, krampen har gått från benen till ryggen, så ibland känns det som det farit upp ett kvastskaft och gjort mig rakryggad. Promenader är det bästa som hjälper då. Mina grannar runt om, undrar nog vad jag gör klockan fem på morgonen, rusande runt åkern som en yr höna, för att mjuka upp min kropp. Ja vad gör man inte för att känna sig som en elitidrottareFlört.

Maten funkar väl okej nu, men jag trivs bäst med LCHF och tänker börja med det på tisdag igen. Vikten idag är 2,4 kilo lättare än starten. Får hoppas jag kan hålla dessa kilo borta även med LCHF kosten. Känslan från hungrig till mätt har ibland varit svår, med tanke på att jag är diabetiker. Har inte varit hungrig, men har blivit skakig på grund av utebliven mat. Har då sänkt min insulindos, men sockret far både upp och ner. Har svårt att få den stabil. Nu har jag iallafall provat, är jättenöjd. Så på tisdag kära grönsaker ligger ni på min vackra tallrik igen.

Solen tittar fram, skottkärran och spaden står redan framme. Kanske man skulle skaffa sig lite muskler på armarna så här på söndagen. Mannen är ju bortrest och man måste ju vråla på något.
Må så gott tills nästa gång
Kram Carina
Bertil - Kör hårt
Cecilia - Ska bli trevligt att träffas
Mia - Underbar utflykt, önskar jag var med.
Gräddnos - Har saknat dig, välkommen tillbaka
Smörblomman var är du?
Anmäl
2009-08-16 14:03 #102 av: [Pennylane1]

men ... om du enbart äter lax och skaldjur så äter du väl LCHF rdan nu? Eller LC iallafall?

Anmäl
2009-08-16 15:51 #103 av: ninaros

Nu blir man väl kallad den lilla fuskaren. Var tvungen att kolla kolhydrater i kräftor. 1 kolhydrat på 100g kräftor. Det blir ett par stycken rumpor på 100g. Ja det kan jag väl ta, det gäller ju bara de sista dagarna och det är ju inte på liv och död. Lax är ju godkänt, så det är ju ingen fara.

Ha en fortsatt trevlig dag

Carina

Anmäl
2009-08-16 16:00 #104 av: [Pennylane1]

jaha du menade åt andra hållet... fakir är ju också LCHF det var därför jag blev förvirrad...

Anmäl
2009-08-16 20:19 #105 av: Graddnos55

Hej Ninaros!!

Känns bra att vara lite saknad ibland,det är bra för självkänslan! Tack för det! Jag kommer att vara vid datorn lite då å då den här veckan men sen drar jag iväg igen och kommer nog inte åter förrän mitten av september.Jag är sommarborta som en del av mina vänner kallar det.

Vad duktig du är som tar så bra beslut, att ha vågat prova Fakiren och när du känner att det inte är något som passar dig så hoppar du av fakirtåget och återgår till det som du svarar bäst på,vanlig LCHF-kost. Bra val!! Du är en strong tjej!

Stel på morgonen och kramp lite var stans i kroppen? Det känner jag igen,men jag tar magnesium/B-komb vitamin/D-vitamin och nu har jag faktiskt varit krampfri (inte kramfri!!) 2 nätter i rad. Jag kan tipsa dig om att ta del av den fantastiska divan Kerstin Dellerts lättfattliga och enkla program för stela och knakiga pensionärer,finns på DVD, där plockas stjärnor å hula-hulas så det står härliga till! Varm å mjuk blir man i hela kroppen.Jag startar med torrborstning av hela kroppen å medan kaffet kokar gympar jag med Dellert! Persiennerna drar jag upp när jag är klar..= )

Hoppas att det hjälper dig åxå,kul är det i alla fall och absolut inga konstiga rörelser och du behöver inte ta fram dina gamla Jane Fonda-sparkbyxor å stringtrosor,kör som du är.. Vacker!

Ang K Dellert,hon är 83 och smidigare än jag.. så jag tänkte att kan hon så kan väl jag. Bara så att du inte tror att jag jämnställer dig med en knakig stel pensionär. ; )

Kram

Gräddnos

Ps Smörblomman har semester å är på släktresa i dalarna

Anmäl
2009-08-17 01:33 #106 av: mia53

Hej allihop o tack # 99 för info om ägg. Det blir ju rätt många ägg vissa dagar. Roligt Bertil o Cecilia att det går så bra för er. Det är nog bra att Fakira tillsammans. Söndagen har gått hyfsat bra . Grottutflykten till Kullen i förmiddags var härlig men ganska krävande med mycket klättring....efteråt drack jag min äggmjölk på termos( cafe´et serverade våfflor....) Sen ett par små biffar med beasås från igår ( jag känner mig så tjatig o enformig) men det är enkelt att äta upp resterna. Kvällsmat blev kaffe o skinkrullar med majonnäs. Men nu är jag o-mätt igen...bäst att gå o lägga sig. ny dag imorgon. - 0.5 idag,jag är nöjd med det. Två steg fram o ett steg bak...Godnatt alla...vi ses på tisdag....hälsn...mia   

Flört

Anmäl
2009-08-17 03:03 #107 av: UBCL

Sjätte dagen till ändaGlad

84,4 för far och 87,1 för dotter. Nu minus 3,3 kg för dotter och 2,6 för mig.

Carina, det gär ju jättebra, samma takt som vi ungefär. Ditt problem med sockernivåer kan kanske förklaras om du kollar på den här länken till Annika D.

Vi Lindar jobbar på som tidigare. Ingen av oss har några besvär och idag testade vi verkligen vår motståndskraft. Vi åkte med tillsammans med våra vänner som varit på besök sedan i torsdags till Café Killeröd. Dottern tog en kopp te och jag tog en kopp kaffe, dom andra festade på Marängtårta med vaniljsås och Tryffeltårta. Starkt att stå emot, min kompis som äger caféet bjöd dessutom på allt vi ville ha Skrattande

Ska bli spännande att se vad vågen stannar på i morgon. Lågt hoppas jag så att man får belöning för ståndaktigheten.

Bertil

Anmäl
2009-08-17 09:26 #108 av: sepersl

Nu är jätteduktiga! Jag blir såå taggad att hoppa på! men väntar ett tag till...

vi ses imorgon!

Anmäl
2009-08-17 09:52 #109 av: AnnaLundgren

Vad härligt att läsa om er fakir resa, den är mkt inspirerande.

Anmäl
2009-08-17 10:03 #110 av: nenna31

Grattis alla fakirare.....ni är superduktiga.....jag ska testa vid ett senare tillfälle ......vill njuta av sommaren lite till.....tänker då på bla grädde o hallon/blåbär......visst ja man kan ju frysa in om man vill spara...Flört...har gjort det oxå....

Kör hårt o lycka till.....

Anmäl
2009-08-17 22:16 #111 av: ninaros

Hejsan!!

Idag äter jag upp mina rester av kött, fisk och fågel. Ser väldigt tomt ut i mitt kylskåp. Ska imorgon åka till grönsakshandlaren och frossa i grönt, rött och gult. Lägga upp de vokade grönsakerna på tallriken och med ett leende äta sakta och njuta. Längtar också efter omelett med grädde och bacon. trodde aldrig jag skulle bli så sugen. Vikten är fortfarande minus 2,4 kilo. Jag är nöjd, och hoppas det inte bara är vatten som har försvunnet. Sockret har också lugnat ner sig. Äter jag tre mål om dagen, och dricker mitt äggkaffe imellanåt, så ligger sockret perfekt. Jag kan tyvärr inte vänta att äta tills jag blir hungrig. Mitt insulin har jag sänkt, sen jag började med LCHF, och målet är ju att sänka det mycket mer. Jag är ju fortfarande en nybörjare på LCHF, och jag känner att detta är det rätta för mig. Har också tappat två storlekar sedan jag började med den nya kosten i mars, har 20 kilo kvar till min drömgräns. Bagatell eller vad säger ni!!

Ja, på tal om Kerstin Dellert, inte visste jag att hon gjort en dvd. Gräddnos du sa inte vad den heter, men hon kanske bara har gjort en. Har en del träningsvideo på hyllan, alla är vackra och slimmade och med underbart glittrande dressar. Ibland blir det en titt och då sitter jag i soffan och dricker mitt kaffe, iklädd min senaste dress. Jag blir så förbaskat trött, bara att se allt skuttande, böjande och hoppande. Kvinnor som ler och inte svettas. Ja tack vi köper nog Kerstins video, då kanske jag reser mig från soffan.

Tisdag imorgon och det ska bli kul att träffas igen, vi har ju så mycket att prata om. Alla ni fakirer har varit så duktiga och jag önskar er lycka till i fortsättningen.

Smörisar vi ses

Kram Carina

Anmäl
2009-08-17 23:37 #112 av: UBCL

Sjunde dagen till ändaGlad

Ingen förändring för far men dottern gick upp 0,3 kg Förvånad (Jag tror att någon har varit och bytt batteri i vågen.)

Nu har jag varit besvärsfri från kramper tre nätter på rad, härligt.

Vi äter våra biffar på morgonen, vilket börjar så sakta ropa på lite omväxling, kanske några ägg skulle smaka bra som omväxling. I så fall får det bli 4 stekta med ett par skivor bacon.

I morgon ska jag ha SMÖRHÅLAN på besök, och jag ska bjuda på fakirmat. Dels för att det är vad jag själv och vi som fakirar ska äta och dels för att visa övriga vad man får äta. Det ska bli kul.

Bertil

Anmäl
2009-08-18 00:33 #113 av: mia53

Hej o gokväll!

Ja det är sjunde dan som är slut nu, det har gått rätt bra ändå tycker jag. Fast tidigare idag sa jag till mig själv att om jag inte gått ner nåt ikdag så skulle jag avbryta, men - 0.2 kg, så vi kör väl en vecka till  Bertil o Cecilia ?????

Ska bli roligt att träffas imorgon o prata om veckan som varit.

# 91 mervi... skulle vara trevligt om du ville komma o besöka oss, du har ju så mycket kunskap om LCHF.

# 105 Gräddnos . DVD:n som du skrev om tyckte jag verkade bra även för mig o min stela morgonkropp. Tack för tipset, ska försöka hitta den imorgon. Har provat med lite försiktig yoga , men det är svårt.....

Godnatt...mia

Anmäl
2009-08-18 09:35 #114 av: Graddnos55

Hej!

Vi kanske ska ha en liten Dellertövning nästa gång vi ses på Smörhålan? Fundera på det.

Kram Gräddnos

Anmäl
2009-08-18 09:50 #115 av: Mervi

#113 Jag känner mig väldigt frestat måste jag säga. Just nu har jag semester och fullt upp men jag får fundera på det längre fram i höst.

Lycka till med Fakirandet och grattis till alla minuskilon och hekton.

Själv äter jag UFO just nu (Mindre än 5 g kolhydrater och ibland blir det väldigt lite) Och har faktiskt tappa lite.

Anmäl
2009-08-19 16:21 #116 av: MissMullig

Även jag kör på UFO men har gått upp 1kg ,.

Undrar om det är v-grädden 2 msk i omeletten och kanske ½ dl till sås på middagen

Anmäl
2009-08-19 16:42 #117 av: Mervi

Nej, det tror jag inte, den lilla grädden kan det inte vara, och det ryms väl i UFO. Det kan vara så mycket när det gäller oss kvinnor. Hormoner, vätska i kroppen osv.

Hoppas det går ner till i morgon.

Anmäl
2009-08-19 22:16 #118 av: eskilina

Vilken härlig tråd! Ni som fakirar är oerhört inspirerande Glad

Jag ska skälv sätta igång mitt fakirande på måndag efter att jag sprungit Midnattsloppet. Men jag undrar ni som äter fakirbiffar, det är väl grädde i dem? Eller är jag helt ute o cyklar? Har ni grädde i era fakirbiffar eller har ni uteslutit den?

Lycka till med den fortsatta fakiren!

Anmäl
2009-08-19 22:23 #119 av: [ngupa]

jag fakirar på ännu och är nu inne på min 9 vecka och ser framför mig minst 4 till. Jag rasar inte i vikt men det går ju nerför i alla fall, ca 0.5 kg veckan verkar det bli.

Det som jag tycker är bra är att jag äter mindre nu och ändå är lika mätt Skrattande. dvs klarar mig på 150-200 g lax m 20 g smör till och mina äggmjölkar till frukost och ev till kvällen, eller så blir det då 3 stekta ägg med lite makrill utan tomaten. Grunnar på om aldrig så lite kh gör en mer sugen....

Funkar helt ok ännu så länge.

Anmäl
2009-08-19 22:25 #120 av: Mervi

Om man fakirar har man inte grädde i biffarna. Bara kött, helst 50 % fläskfärs och 50% nötfärs och kryddor.

Anmäl
2009-08-20 01:11 #121 av: UBCL

Åttonde och nionde dagen till ändaGlad

83,9 för far och 86,9 för dotter. Nu minus 3,5 kg för dotter och 3,1 för mig.

Jag fick hjälp att räkna ut mitt intag per dag av Christina, en av tjejerna på SMÖRHÅLAN, ca 160 gr fett, 94 gr protein och 0,2 gr kolhydrater och det blir ca 1800 kcal Glad

Mötet med SMÖRHÅLEGÄNGET var mycket trevligt som vanligt. Jag tror att ytterligare någon kommer att gå på fakiren. Carina som varit med en vecka slutar nu och hoppas att viktnedgången på 2,5 kg ska stanna kvar. Mia kommer att fortsätta minst en vecka till liksom dottern.

Jag räknar med att fortsätta fram till Bok&Biblioteksmässan i Göteborg om en månad. Då ska jag helst ha nått min önskevikt, 80 kg, annars har jag lovat att ha röd skjorta på mig i vår monter. Vi ska ställa ut med vår egen Anna J.D. Jacobssons nya kokbok, Från mitt kök – färdkost på vägen från 137 kg.

Nu måste jag bara jobba lite, det är hemskt mycket att göra på mitt ordinarie jobb.

Anmäl
2009-08-20 02:08 #122 av: mia53

Hej !

Nu är åttonde fakirdagen till ända....Plus minus noll...lite tråkigt men det är bara att kämpa på . En vecka till...Jag ska nog slänga in min skruttvåg i garderoben o tänka mat o välmående istället.

Jag dricker ju lite kaffe varje dag, 2-3 koppar kanske.Men det vill jag ha kvar. Kanske för lite fett..ja man har ju sina funderingar.

#113 Mervi. Alltid lika klok o med goda lugna råd till oss alla, roligt att du funderar på att hälsa på oss i SMÖRHÅLAN framemot hösten. Du är så välkommen.

# 112 Lehna. Bra ide´med en Dellertövning nästa gång vi ses. Hoppas du inte skojade för jag tog det på allvar.

# 121 Bertil ( o Cecilia o Kerstin) Tack för en väldigt trevlig kväll med god o närande fakirmat.,o många fina samtal. Cecilia: jag hör av mig till dig imorgon om flygeln (ska kolla om det finns nån flyttfirma som är rimlig) Dottern Emma undrar om hon kan komma o titta på den nån kväll)  F-låt detta hörde inte till fakir-tråden...

Bertil ! Jobbar du på natten...?

Godnatt o sov gott..hälsn....mia

Anmäl
2009-08-20 11:19 #123 av: sepersl

Hej alla glada!

Jag blev så inspirerad att jag faktiskt ätit fakir i 2 dagar, eller jag ska kanske säga kaffir då jag fortfarande dricker kaffe (som innehåller minimalt med kh. Jag ska försöka hålla mig till ufo i veckorna (mån-fre) och vanlig lchf till helgerna och se hur det funkar för mig. Så här på 3:e dagen kändes faktiskt min kjol lite större i midjan (kanske önskekännande), men vägdag är på måndagar så jag får vänta några dagar innan jag väger mig, men sporrad är jag. Tack för denna fina inspirationstråd!

Kram,

Linda

Anmäl
2009-08-20 15:20 #124 av: MissMullig

Vilken tabb jag gjorde nyss.

nästan 2kg färs några ägg lite vatten öpnar kylen för att ta mitt konsetrerade smör . Bredvid står en litekn skvätt grädde och skräpar slänger i det(ca 3 msk) i smeten.och vips blev det inga fakirbiffar. Snacka om virrpanna.

Ja ja det är bara att ära upp den och köpa ny färs och se till att ingen grädde finns hemma då.

Anmäl
2009-08-20 15:27 #125 av: sepersl

3 msk grädde till 2kg färs - det hade jag kallat fakir ändå eftersom 3msk är ca 50g och det är ca 2g kh.

2 kolhydrater på 2 kg blir då försumbart. Tom mindre än kaffe

Anmäl
2009-08-20 15:47 #126 av: Mervi

Jag håller med sepersl, den lilla mängden gör varken till eller från.

Ät du dina biffa med gott samvete.

Anmäl
2009-08-20 16:09 #127 av: MissMullig

Tack för stöttningen nu fick jaggott samvete igen

*hoppar runt*

Jag fakirar igen Oskyldig

Glömde väga mig får göra det i morgon är min väg dag iaf då

Anmäl
2009-08-20 17:37 #128 av: Graddnos55

#122 Mia!

Hej Mia,vad du är duktig som kämpar på med Fakiren trots att vikten inte "rasar". Jag känner igen problemet,mina kilon är där de är,men jag tror(hoppas)att kroppen på nå´t sätt ändrar form och att det är muskler och inte fett som visar sig på min våg. Har också funderat på att ställa vågen i garderoben men har fortfarande inte gjort slag i saken,vi får se! Jag vet inte heller om jag kan låta bli att gå in i garderoben för att ställa mig på vågen och då blir det lite trångt om utrymmet där plus att jag inte har så bra belysning där inne. Nej den får nog stå kvar i badrummet ett tag till.

Jag menar allvar med Dellert må du tro. Om intresse finns så kan vi ha en liten demonstration nästa möte som jag kommer på,vilket blir någongång september-oktober. Inga förberedelser behövs,alltså inga gympakläder eller liggunderlag m.m Kom som du är- det är så enkelt.. Vi behöver bara varsin stol..å det finns det ju i lokalen.

Må så gott å lev fett å glatt!!

Gräddnos

Anmäl
2009-08-21 01:30 #129 av: UBCL

Tionde dagen till ändaGlad

83,4 för far och 86,4 för dotter. Nu minus 4 kg för dotter och 3,6 för mig, något säger mig att i morgon åker vi upp lite igen, så här bra kan det bara inte fortsätta.Flört

Jag jobbar på med marknadsföring av den nya kokboken, på måndag åker jag till malmö för att förbereda en artikel som som förhoppningsvis snart ska komma in i Hemmet Journal (en halv miljon läsare varje vecka).Glad

Ha det gott alla, fakirare och andra med fett i skallenOskyldig

Anmäl
2009-08-21 14:32 #130 av: sepersl

Jag har kört ufo denna veckan förutom igår och imorse ställde jag mig på vågon och TJOHO! minus 2,2 kg. Inte illa! Nu blir jag taggad att fortsätta, dock med vanlig lchf imorgon pga stor trädgårdsfest.

ha det gott!

Anmäl
2009-08-22 17:22 #131 av: MissMullig

UBCL vad roligt vilket nummer blir det i isf??

Kör UFO nu mår lite taskigt just nu

Anmäl
2009-08-22 20:13 #132 av: UBCL

Härligt, du är duktig Glad

Jag antog helt rätt i mitt senaste inlägg, på fredagsvägningen hade jag gått upp 1,2 kg??? – jag äter ju bara ca 6 hg mat om dagen så troligtvis var det mesta vatten. Anledningen till det kan vara att vi grillade kasslerkotlett till middagsmålet och den var lite väl salt och jag drack en hel del på kvällen. Däremot kan det inte vara så att vågen fått spader, dottern var oförädrad.

Idag på lördagsmorgonen (10.45) hade jag vänt ner till 83,7 så läget är helt under kontroll.

#131 MissMulllig, jag vet inte vilket nummer artikeln kommer i men intervjun kommer att göras ganska omgående, troligtvis före bokmäsan. Hur gick det med vägningen?

Bertil

Anmäl
2009-08-22 22:54 #133 av: MissMullig

UBCL vågen är inte snäll den står still

Anmäl
2009-08-25 14:53 #134 av: ninaros

Hej mina vänner!!

Först och främst tack Familjen Bertil för en trevlig kväll med god fakirmat. Smöret  var ljuvligt, det gör jag så ofta jag kan. Hade vi bott ihop, Skrattande hade det nog gått lättare att fakira. Man behöver mycket stöd av varandra, och så slipper man göra annan kost till resten av familjen. Nu har jag äntligen fått börja på min LCHF kost, och jag trivs som bäst med detta. Har gått upp ett halvt kilo, men har fortfarande två borta. Känns bra. Mina långa promenader har jag inte slutat med, det har blivit som ett gift. Hundarna har fått bli hemma, för nu har jag ökat takten och med en halsduk över munnen springer jag ikapp med skördetröskan. Det är ju mjöl Flörtsom flyger i luften, och det vill man ju inte ha i sig.

Veckan som gått har varit mycket energi, jag har passat mitt barnbarn Hugo. En snabb liten kille, som gärna vill klappa alla mina saker, och det får han gärna göra, bara jag står sidan om. Krampen har försvunnet, eller så har jag inte tid att känna efter. Allt har gått åt rätt håll, sockret håller sig lugnt och stabilt, humöret är positivt, kläderna är i sommarens färger. Fan vad jag låter bra!! Sådana här dagar vill man alltid ha. Eller kanske några.

Mötet nästa gång den 1 sept. kan jag inte komma. Ska in på undersökning mån/tis och vet inte hur jag mår. Ville så gärna att ni skulle komma hem till mig och kolla läget. Så vad säger ni om att komma den 15 sept. istället. Hoppas det är okej.

Må så gott  vi hörs snart

Kram Carina

Anmäl
2009-08-25 14:58 #135 av: mulligast

Måste bara kontra hr angående hungrig/mätt

Jag har precis varit på semester med all inclusive.. = 3 buffémål/dag

Fy fasiken.. hade jag själv valt så hade jag nog bara gått ner och ätit där 1-max 2ggr/dag, men , ja ni vet ungarna va med och de ville äta....

jag var inte hungrig en enda gång på denna resan.. utan tvärtom proppmätt, även när jag vaknade på morgonen, för när man satt där så ville man ju smaka alla oilka varianter så även om jag tog yttepyttelite så....*suck*

Men däremot så fördelen med buffématen det var ju att jag kunde välja precis rätt saker att äta hela tiden;-)

Anmäl
2009-08-28 00:47 #136 av: mia53

# 134 Roligt att det går så bra för dig o att du känner dig nöjd o glad , det skulle vara jätteroligt att komma till Smörhålan den 15.e.

Fakiren är nu inne på sin tredje vecka, men som sagts tidigare så är inte heller min våg snäll...lite besviken att det ska vara så svårt med dom sista kilona. Jag är för det mesta rätt ohungrig men lite trist börjar det bli. Det postiva är förstås att det frigörs en massa tid när det inte ska fixas mat o mellanmål i tid o otid.

Imorgon, fredagkväll ska det iallafall bli "lite " fest. En god biff med beasås o till detta faktiskt ett glas vin........!  Oskyldig

Kram till er alla ...hälsn...miaFlört

Anmäl
2009-08-29 03:48 #137 av: UBCL

Sjuttonde dagen till ändaGlad

de' e' möcke nu!

Dottern har flyttat till Frankrike och har övergått från fakir till UFO.

Jag fortsätter men fakiren ett tag till. Jag gick upp nästan ett kg efter min bottennotering på 83.4, jag har ingen förklaring kanske salt mat och mycket vatten. Nu har jag fortsatt ner och idag vägde jag 83,2Flört

#134 Carina, jag kan ta mötet, så kan alla som kommer passa på att köpa Anna J.D:s nya bok, utan fraktkostnadGlad Jag mejlar till hela listan.

På söndag sticker Kerstin och jag till Karlstad för LCHF.se-event och käkar frukost hemma hos Anna J.D. som följer med till Karlstad för att lansera sin kokbok!!!!

#136 Mia, en god biff är aldrig fel. Om det står stilla på fakir gäller det att hänga i lite till, tålamod!

Ha en fet helg alla Oskyldig

Anmäl
2009-08-29 12:17 #138 av: Evanorm

Så skönt att se att även du UBCL får upp-och-ned på vågen trots ihärdig fakir. Höll på att misströsta då jag dag 11 bottennoterar på 71.8 - för att sedan börja gå upp med 2hg / dag? Mera arg än ledsen - det skall jag säga. Men nu mera fokuserad¨på att hålla i än någonsinn.

Kanske kommer jag äntligen under 70 på MIN 17onde dag? Cool

Anmäl
2009-08-31 13:22 #139 av: sepersl

Efter en veckas semester med vanlig lchf så var mina kilon tillbaka. Inte kul. Imorgon börjar jag jobba efter att ha varit f-ledig i nästan 1,5 år. Min ambition är att köra ufo i veckorna och vanlig lchf på helgerna. Vi får se vad dte ger. Nu blir det svårt för mig att äta när jag är hungrig utan det kommer bli frukost, lunch och middag, men det kanske sätter sprätt på fettförbränningen - vad vet jag. Efter 8 månader på kosten borde kroppen nu vara trygg efter höstens viktväktande. Tyvärr kommer jag inte på era träffar nu när min ridträning börjat igen, men jag håller kontakt med er här.

Kram!

Anmäl
2009-08-31 16:01 #140 av: mia53

# 137 Tack för uppmuntrande ord, det behövs ibland. Nu går vi in på 4:e fakirveckan. Rätt nöjd totalt sett, minus 2.4 kg..men det har gått så trööögt sista veckan.

Igår hade vi födelsedagskalas för min man som fyllde år, jag gjorde som Anna;bakade tårtor men smakade inte en enda smula. strongt tycker jag....Det hade jag aldrig klarat för bara nån månad sedan, så kanske fakirandet har gett såna positiva effekter oxå.

Hälsn...miaCool

Anmäl
2009-09-03 01:37 #141 av: cattabantar

Bra ordlista där om mätt!

Mitt alternativ:

Har upptäckt att om man ska anpassa sig till omvärdens språk finns inte så många ord.

Mätt, hungrig, darrig av matbrist, osugen, paltkoma.

Osugen är man efter mätt normalt. Det är då man blir bjuden på kakor å skit, men då säger jag bara nej tack. Ingen trugar en tjockis och gör de det så frågar jag om jag verkligen hörde rätt - trugar du en tjockis?

Hungrig - magen kurrar och det är absolut dags för mer mat. Skalmanklockan har ringt, tiden är "äta". Är det länge till mat måste mat intagas för att inte nästa steg ska komma.

Darrig av matbrist - hjärnan slutar fungera och man skakar av näringsbristen. Jag kan tom få lätt yrsel och har funnits stirrande in i en vägg med tom blick. Händer hela tiden på mitt jobb. Maten där är FÖR äcklig!

Mätt: kroppen har slutat darra och kurra, du kan koncentrera dig på samtal och törsten gör sig påmind.

Paltkoma: det är för gott och du tar dubbelt så mycket som du borde gjort. Du går från normal till hösäck på max 10 minuter och mår illa i minst 3 timmar. Man kan inte ens sova vid paltkoma. Man sitter och bara känner maten åka hiss.

Därefter kommer mätt igen, osugen, osv

Tyst

Anmäl
2009-09-04 00:38 #142 av: UBCL

Tre veckor på fakir Skrattande

… och jag mår hur bra som helst, vikten fortsätter lååångsamt neråt och min nya bottennotering är 82,9! Sammalagt över 4 kg sedan start och endast 3 kg kvar till min önskevikt, under 80. Jag hade hoppats komma dit lagom till bokmässan men tror inte längre på det.

Mia, jag tycker också att du var strong som inte varken smakade på tårtan eller klämde i dig resterna efter festen. Jag är glad att du hänger med – eller om det är jag som hänger med dig. Jag kör på i ytterligare tre veckor innan jag övergår till UFO, precis som dottern.

#141 Visst är orden viktiga. Glad Just så tänkte ju jag inför den här fakiren och jag tycker att jag haft bra hjälp av att ha lite mer att välja på när jag försökt analysera läget. Är jag hungrig nu och måste äta (SmåHungrig), eller ska jag vänta lite till? Ska jag klämma i mig en köttbit till (Nöjd), eller ska den där lilla rackaren få gömma sig i kylskåpet tills i kväll (Ohungrig)? Se #11.

Anmäl
2009-09-05 01:01 #143 av: UBCL

Fakiren fortsätter att funka.

Nytt personbästa 82,6 kg – nu ner 4,4 sedan fakirstart Glad

Bertil

Anmäl
2009-09-05 01:12 #144 av: Ankimalmkatt

Grattis Bertil, bra jobbat Glad

/Anki

Anmäl
2009-09-05 10:48 #145 av: sepersl

Starkt jobbat Bertil! Hur går det för dottern?

Anmäl
2009-09-05 15:05 #146 av: UBCL

Hon har ännu inte köpt sig en våg där nere i Lille, men idag sa hon att hon känner sig lite smalare (midjorna börjar synasFlört)

Bertil

Anmäl
2009-09-05 23:36 #147 av: sepersl

#146 Vad härligt! Hälsa henne från mig!

Anmäl
2009-09-06 01:48 #148 av: UBCL

Tack, det ska jagGlad

Anmäl
2009-09-06 02:16 #149 av: Anna-fd-137kg

(och från mig med! Glad)

Anmäl
2009-09-07 13:34 #150 av: UBCL

#147 #149
Dottern hälsar och tackarSkrattande och lovar att i väntan på egen uppkoppling ta sig till internetcafé och rapporterar hit!

Jag kör vidare och mår utmärkt på min fakir, senaste vikt är 81,8 och jag har alltså minskat 5,2 kg på fyra veckor. Jag tänker köra vidare fram till bokmässan oavsett vikt. Förhoppningsvis kommer jag att nå min önskevikt, under 80, innan dess. Därefter kommer jag att äta wok men med fortsatt begränsning på mjölkprodukterna.

Bertil

Anmäl
2009-09-07 14:01 #151 av: Andina

Men va' bra ni e'!!! Grattisar!

Anmäl
2009-09-07 14:45 #152 av: Graddnos55

Hej Fakirer!

Jag har efter ca tre månanders fakirande nu återgått till en ny egen modell,Fakir-LCHF. Har börjat ta någon liten kolhydratmager grönsak till maten och det går jättebra. Fortfarande på blommig tallrik! Befarade att vikten skulle dra iväg uppåt men det verkar som det fungerar tvärtom på mig,jag minskar med flera hekton istället! Jag är naturligtvis tacksam för det. så jag fortsätter med det här kosthållet,protein/högt fett och lite kolhydrat, då kroppen ser ut att trivas med det.Mer Fakir än LCHFdock..tycker det är så praktiskt å enkelt med Fakiren så det är lite svårt att byta spår..

Må så gott å lev fett å glatt!

Gräddnos

Anmäl
2009-09-10 13:11 #153 av: UBCL

En månad till ända Glad

Och visst har det gått bra.

Viktminskningen känns stabil med minus 5 kg och jag mår utmärkt. Jag har exempelvis bestämt mig för att inte ta något vaccin för svininfluensan. Dottern trodde att hon blivit smittad men eftersom hon blev frisk på två dagar sa hon att det bara hade varit en "kulting" Flört

Senaste veckan hade jag en helt annan upplevelse av att ha nått normal vikt. För första gången på 25 år skulle jag köpa ny kostym. Henses herrekipering i Hbg har rea så det var dit hustrun släpade mig. Förra gången, då för 25 år sedan fanns det ingen kostym i min storlek i Hbg så efter besök hos Nisses (High & Mighty) blev jag hänvisad till deras huvudbutik i M-ö, jag vägde då 125 kg, så ingen skugga över Nisses.
På Henses i måndags hade jag ingen aning om vilken storlek jag kunde tänkas ha eller var jag skulle börja leta efter något som kunde passa. En av expediterna såg att jag var villrådig och kom till min hjälp. "En kostym", en snabb blick på min lekamen och så "det får nog bli någon av de här."
Han visade fram mig till en stång med en lång rad kostymer, alla i storlek 108. Jag hittade en mörk tjusig sak och provade kavajen. – Den var för stor!

Jag lotsades fram till stången för 104 och nu satt kavajen som den skulle. Sedan skulle jag prova brallorna. Dom brukar alltid sitta åt och måste alltid läggas upp med sisådär 5–7 cm. Men inte den här gången. Perfekt i midjan och längden precis lagom. Började tänka, är det så det känns att kunna gå in i en modebutik och bara hänga på sig något från hyllan? – Både hustrun och expediten godkände passformen och så hade jag köpt kostym för första gången på bra längeSkrattande

=================

#152 Gräddnos, så härligt att höra att du hittat ett bra spår att köra i. Du ska få guida mig när jag lämnar Fakiren om två veckorFlört

Bertil

Anmäl
2009-09-10 15:45 #154 av: Mervi

#153 Grattis! Vilken solskenshistoria. visst är härligt att kunna klä sig i normala storlekar och kläderna sitter bra. Skrattande

Anmäl
2009-09-10 16:13 #155 av: Graddnos55

#153 Gratulerar till din härliga upptäckt vad gäller klädstorleken! Visst är det så att man har sin gamla storlek kvar i hjärmkontoret långt efter det att man har tappat sina överflödskilon. Mentalt tar det ännu längre tid att "bli smal" än vad det gjorde för kroppen att bli av med övervikten. Vi kanske ska lägga in mental träning i den här kosten? Tål att tänka på.= )

Visst kan jag bli guide ut ur Fakiren tillbaka till LCHF-livet,det är så enkelt så..min metod i alla fall. Hoppas att den passar dig med.

kram till er alla! å lev fett å glatt!!

Gräddnos som åker till Visby över helgen, det ska bli jätteintressant.

Anmäl
2009-09-11 09:59 #156 av: sepersl

Åh vilken härlig berättelse! Stort grattis till dig!

Den mentala biten är långt mycket viktigare än vad gemenman man/kvinna tror - är min personliga tro. Är man inställd på en jobbig resa så blir det det. Är man inställd på att äta gott istället så blir det inte så jobbigt.

Min vy av lchf = jag äter "lördagsmiddag" varje dag! Skrattande

Anmäl
2009-09-11 10:06 #157 av: Effie

Grattis; det måste kännas härligt att gå in och handla kostym så där. Själv handlar jag mest på postorder, för jag tycker det är tråkigt att leta kläder i stora storlekar (däremot är min uppfattning om vilken storlek jag borde ha, om jag bara tittar på kläderna och inte på etiketten, ungefär densamma som för trettio år sedan, dvs innan jag gick upp i vikt. Det är inte så lätt att ändra kroppsuppfattning) Obestämd

Anmäl
2009-09-11 15:00 #158 av: Graddnos55

#157 Hej Effie!

Det finns inga " stora" storlekar, det finns bara OLIKA storlekar! Det spelar ingen roll vad som står på etiketten,bara kläderna passar dig.  Strunt i siffrorna,ta det som är snyggt å gör dig glad! Om jag behöver storlek 50,då är det inte någon stor storlek för mig,det är passande/lagom storlek så det så! En som drar storlek 34 tycker att 36/38 är stor storlek,så allt är relativt, inte sant?

Lev fett å glatt!

Gräddnos

Anmäl
2009-09-11 15:13 #159 av: Mervi

#158 Så har jag inte sett på saken, tack för upplysningen. Du har så rätt.Skrattande

Anmäl
2009-09-11 20:43 #160 av: Ankimalmkatt

Hej, 

Du har så rätt #158, det är ju så vi borde tänka. Man luras av ettiketterna. Man klämmer in sej i en mindre storlek som oftast då sitter som ett korvskinn basra för att man inte riktigt vill erkänna att man kanske borde ta en storlek större. 

Eller precis som  #157 skriver , att man inte har riktigt rätt kroppsuppfattning. Jag hatar provrum och har gjort vansinnesköp (speciellt långbyxor) bara för att jag inte vill gå in i provrummet och konfronteras med speglarna där inne. Så då köper man den storleken man "brukar" ha och upptäcker sedan hemma att det nog var något/några nr för små. Skäms Så jag tillhör oxå gänget som helst handlar (ivarjefall byxor) på postorder.

Hädanefter ska jag försöka att tänka som #158, Jag struntar i siffrorna, denna klär mej och då tar jag den (oavsett nr) Glad

/ Anki

Anmäl
2009-09-11 20:54 #161 av: MissMullig

Tar till mig ditt tänk

Anmäl
2009-09-11 22:42 #162 av: Cecilia84

#147 och #149 tack för hälsningarna!

Jag har nu varit i Frankrike i tre veckor. Allt som allt tycker jag att "inskolningen" har gâtt bra. Jag har lämnat fakiren och försöker mig pâ ngn form av UFO, men ibland blir det nog lite för mycket grönt för att det ska vara innanför gränsen. Jag tror ocksâ att jag har lite fel balans pâ fett och protein (för lite fett). Ska försöka ta tag i det nu när jag hittat min matbutik och vet vilka produkter jag gillar. Ni vill nog inte höra om alla mina experiment men jag kan i alla fall säga att det INTE var gott att göra köttbullar pâ enbart nötkött. Torrt och trâkigt! Men smöret som jag gjorde till med rostade, mosade pinjenötter, citronskal, salt och peppar blev riktigt mumsigt!

Jag köpte en vâg härom dagen och "vâgade" till slut gâ upp pâ den ocksâ. Den visade pâ 86 kg vilket fâr mig att tro att jag nog inte gâtt upp sâ farligt pâ den här tiden. Nu gäller det bara att hitta bra rutiner och försöka hitta balansen mellan protein (proteine pâ franska), fett (lipine) och kolhydrater (glucides).

Det finns inga matlagningsmöjligheter pâ jobbet men väl kylskâp och micro sâ det fâr duga. Hemma finns ett minimalt kylskâp och en ännu mindre frys. Sâ jag fâr väl ta tillfället i akt och leva i nuet. ;-) Blir nog inte mkt veckohandlande den här perioden av mitt liv. Tyvärr har jag ingen ugn sâ jag kan inte laga en del av recepten i Anna JD:s vackra kokbok. Men de övriga recepten används flitigt! Desserterna har jag dock inte vâgat mig pâ ännu. Undrar hur länge jag ska lâta det gâ innan jag vâgar ta en bit choklad? Nâgon här som har tips pâ när man vet om man är ute ur sockerberoendet?

Nâväl, det var allt för den här gângen.

Ha det gott!

Kram
Cecilia

Anmäl
2009-09-12 00:20 #163 av: Anna-fd-137kg

Hej Cecila!

Vad roligt med en liten rapport från den tjusiga landet i söder och extra roligt att höra att du använder en del av recepten i kokboken, det gör mig väldigt stolt!  

Ett enkelt svar på chokladdilemmat: när du inte längre undrar om du ska våga ta den där biten kan du prova en liten bit. Du bör nog vänta en stund till tror jag?

Trevlig helg!

/Anna

Anmäl
2009-09-12 14:21 #164 av: sepersl

Härlig rapport från Frankrike!

Jag tror att sockerberoenden är som alkolism dvs. du får bli sockerfri sockerberoende. Förvånad

Det enda sättet att veta är att prova, men att då vara mentalt förberedd Skrattande

Ha det gott!

Anmäl
2009-09-14 23:42 #165 av: Graddnos55

#162 Cecilia!

Lycka till med matlagning och inhandling i det matglada Frankrike! Brist på fina råvaror har du nog inte? Ha det fett å glatt!

Kram

Gräddnos

Anmäl
2009-09-15 00:29 #166 av: mia53

Hej alla Fakirare, vad ni är duktiga o så roligt att höra från dig Cecilia.

Grattis Bertil till ditt klädinköp, så härligt det måste kännas.

Jag avslutar mitt Fakirande ett tag nu,iallafall ett uppehåll. Det har gått förvånansvärt bra med att äta mindre portioner och att lära sig när man är verkligen hungrig o inte bara sugen. Tyvärr fick jag ett litet "återfall" o började tokäta plommon från vårt fina plommonträd i trädgården ( jag har tittat på dom i 2 veckor utan att smaka)

Ja ja det är bara att börja kämpa igen, men ibland känner man sig som en "alkis" på socker. Nu ska jag börja äta "vanlig" LCHF-kost ett tag o laga lite gott ur Annas nya bok. Vi ses på SMÖRHÅLAN...hälsn...miaSkäms 

Anmäl
2009-09-15 08:41 #167 av: sepersl

Ååhh vad jag gillar lchf! Tänk att få äta bea-sås med kött varje dag och så mycket du vill. Detta tycker jag är äkta matglädje. Jag kör hårt på mitt ufo i veckorna och lite mer kolhydrater på helgerna. Det har gått 2 veckor nu och det funkar fint. Jag har tappat 1,7kg. Jag äter oxå mindre då jag blivit mindre hungrig trots att jag börjat träna 3 ggr i veckan. Detta för att hålla fettbrasan uppe. Det enda negativa är min ketonandedräkt. Har fått införskaffa mig SB12 och halitaspray för att folk ska våga närma sig. Det sägs att det är övergående - någon som vet hur länge det håller i sig?

kram på er!

Anmäl
2009-09-15 18:42 #168 av: Graddnos55

#166 Mia!

Ja du,det där med frukt i trädgården är ett dilemma..mina plommon,äpplen å päron delar jag ut till grannar och bekanta. Jag tänker att det blir en sommar nästa år igen?!? Nu är det snart dags för mina tre vinrankor att skänka oss jättefina vindruvor och i år ser druvorna ut att vara extra fin-fina. Det är väl typiskt? Grannarna gnuggar sina händer och ler belåtet. Men nästa år då..! Sockeralkis? Ja det tror jag benhårt på! Sen jag började ta in lite kolhydratmagra grönsaker i min kost så har märkligt nog "suget" kommit tillbaka. Visst är det konstigt? Fett äter jag så det räcker och proteinet håller jag också koll på och inga kolhydrater över 5g/100g kommer över mina läppar,trots det så får jag sötsug ibland? Å kaffe!! Jag skulle kunna,om jag tillät mig,dricka kopiösa mängder varje dag. Kaffetunna,det har jag blivit,men jag håller mig strängt till 3-4 kkp/dag även om det åxå är för mycket. Ja så kan det bli..

Kram !

Gräddnos

Anmäl
2009-09-15 18:52 #169 av: Graddnos55

#165 Sepersl!

Ketonandedräkt? Du menar att du luktar aceton? Jag har hört/läst att det händer en del men inte alla. Jag har inte haft några sådan problem vare sig med andedräkten eller svetten,däremot så luktar min urin lite mysko,inte starkt å äckligt utan bara-annorlunda?!? Eller så har jag haft odörer men en förstående omgivning? Själv har jag ingenting märkt och inte har någon svimmat i min närhet heller.

Du kan prova att tugga på endera persilja eller färsk mynta,det brukar hjälpa vid andedräktsproblem. Passa dig för bakteriedödande munvatten,de dödar nyttiga bakterier åxå,ända ner i magen! Jo just ja,färsk ingefära är också tuggbart,men STARKT och uppfriskande för munnen.

I vilket fall som helst så är ketondoften säkert snart överstånden,såvida du inte bryter kosten å fuskar,och du blir ditt vanliga fräscha muntra jag igen! Lycka till!

Kram

Gräddnos

Anmäl
2009-09-16 12:07 #170 av: nenna31

Gräddnos55....jag känner igen det där med lite "mysko" lukt på urinen....den är oxå väldigt mörk....trots att jag dricker rikligt med vatten...det har jag haft sedan jag började med lchf-kosten....men har inte haft problem med dålig andedräkt och annan kukt från kroppen....konstigt..???Oskyldig

Anmäl
2009-09-16 13:11 #171 av: [Pennylane1]

det är samma här! Och så läser man ibland att urinen ska vara ljus annars dricker man för lite... kan aldrig vara möjligt, jag dricker massor!

Anmäl
2009-09-16 13:36 #172 av: nenna31

Stavar illa ibland ....Gladser jag.....Förvånadkukt ska givetvis vara LUKT.....fniss....Skäms

Anmäl
2009-09-20 16:23 #173 av: UBCL

Slutrapport på min FAKIR Glad

Igår bröt jag fakiren. Bokmässan i Göteborg närmar sig och jag vill hålla vanlig lchf, vilket är tillräckligt problematiskt, under veckan som vi bor på hotell och käkar restaurangmat varje dag. Vid kontroll med hotellet verkar det inte bli något problem med fukostarna i alla fall, ägg och bacon, skinka, prinskorv, salami och ost står på buffén (förutom en massa bröd och müssli förstås).

Hur har det gått?
Över förväntan bra. Som jag skrivit tidigare har viktminskningen hållt i sig och stannade på 5,8 kg. Mitt personbästa är nu 81,2 kg. Jag har verkligen hittat känslan för hunger och mättnad, något sug har jag inte kännt vare sig före eller under fakiren. Andra problem som skulle följa på fakir har jag inte heller kännt av; ingen betongkeps, ingen konstig andedräkt eller illaluktande svettningar. För er som vill prova fakir men drar er av dom anledningarna vill jag ge rådet: prova på, hur det upplevs är helt individuellt.

Kan alla köra fakir?
Ja, naturligtvis! För min del är jag glad för att jag väntade tills mitt lchf-liv var ordentligt etablerat. Jag kunde det mesta om både min status och vad kosten betyder för min kropp. Fakir är också lchf! Skillnaden är att man inte är i närheten av 5% gränsen. M.a.o. alla som kör lchf och hela tiden balanserar på gränsen till mer än 5% kolhydrater försvårar sin viktnedgång, speciellt om man kanske inte har så stor övervikt att ta av. I mitt fall hade kroppen accepterat ett viktläge på ca 10–12 kg över BMI 25 (87 kg, BMI 28,4). Där låg jag kvar i mer än 6 månader +/- 1 kg. Fakiren, helt utan grönt och mjölkprodukter, utom smör, gjorde att jag stadigt minskade med ca 1 kg/vecka. Nuvarande BMI 26,5.

Vad gör jag nu?
I fortsättningen kommer jag att starta dagen, efter promenad, med bantarbiff. Därefter räknar jag med att äta ytterligare ett mål mat, middagen som kommer att innehålla en del wokade grönsaker, jag kommer även att släppa in lite brie-ost men inga andra mjölkprodukter. Jag tror att detta kommer att hålla mig på UFO-nivån. Efter bokmässan kommer jag tillbaka och rapporterar hur det gått.

Jag vill passa på att tacka alla som intresserat sig för oss som fakirat på den här tråden: Hela SMÖRHÅLEGÄNGET, ett särskilt tack till dottern och Carina och Mia som valde att hänga på. Även övriga som bidragit med goda råd, inte minst i utformningen av mätt–hungrig skalan.Flört

Bertil

Anmäl
2009-09-20 16:50 #174 av: [Pennylane1]

Först: Grattis till ditt goda resultat!

citerar: M.a.o. alla som kör lchf och hela tiden balanserar på gränsen till mer än 5% kolhydrater försvårar sin viktnedgång, speciellt om man kanske inte har så stor övervikt att ta av.

det där är högst individuellet det med! Du kan nog inte säga ALLA i det fallet heller! Många går ner alldeles utmärkt med 5%!

(inte jag men jag har sett många som gjrot det iallafall)

Anmäl
2009-09-20 17:14 #175 av: Trollpyret

Det var bra jobbat! Grattis till ett bra resultat! Skrattande

Anmäl
2009-09-20 19:41 #176 av: UBCL

om jag ska förtydliga; ju mer under 5% kolhydrater desto lättare att få viktnedgång. Givetvis är det individuellt, men i mitt fall är det lätt att det blir för mycket kolhydrater med mjölkprodukter och stor variation på grönsaker i woken. Så kom ju också omgående snabb nedgång när jag tog bort alla kh, trots att det handlar om mina sista 10 överviktskilon.

Bertil

Anmäl
2009-09-21 00:22 #177 av: [Pennylane1]

ja det har jag inget att säga om, men som sagt var du skrev ALLA och det håller jag inte med om Glad

Anmäl
2009-09-21 00:49 #178 av: Miyu

Damn, ni är duktiga. Jag skulle aldrig palla fakir, tycker det är lite onödigt strikt också (det är ju knappast något man kör hela livet ändå). Måste äta något sött tillåtet som en atkinsbar varje dag.

Anmäl
2009-09-21 08:30 #179 av: sepersl

Bra jobbat å grattis till din viktnedgång Bertil. Ja, ni andra som hängde på var minst lika duktiga Skrattande

Anmäl
2009-09-21 09:24 #180 av: Effie

Grattis till resultatet! Det är lite tråkigt att äta fakir, men det går an då och då. Svårt att anpassa till omgivningen, som inte äter fakir. Själv har jag varit lite liberalare under helgerna de senaste veckorna; ska nog dra igång ren fakir om ett par veckor igen. Det verkar ändå inte göra någon skillnad. Nästa steg får väl bli att dra ner på mängderna, om det går.

Anmäl
2009-09-21 14:15 #181 av: negar

Grymt bra jobbat! Det var ju verkligen en nedgåg som heter duga och roligt att verkligen se och känna resultat på bara en månad, häftigt!

Anmäl
2009-11-26 23:41 #182 av: UBCL
teori-om-viktminskning-okning.pdf

Uppföljning två månader efter FAKIR

Först måste jag säga att jag håller vikten oväntat bra Glad

Under de här två månaderna har jag och hustrun verkligen hunnit med åtskilligt! Eller vad sägs om följande: Barndop (sondotter som heter Mira), sålt vår firma (som vi startade just som ovanstående son föddes för 30 år sedan), bestämt oss för att bygga ett nytt hus, lagt fast planen för våra pensioneringar, varit på semester en vecka i Frankrike (hos dottern som flyttat till Lille på fyra år).

Min vikt har pendlat en del med korta toppar på över 84 kg men alltid snällt nedåt när vardagen kommit tillbaka. I morse vägde jag 82 kg, alltså +0,8 kg sedan jag avslutade fakiren.

Övrigt: Jag sover ganska lite, 5–6 timmar per natt och jobbar många timmar varje vardag + diverse sånt-som-måste-göras i helgerna – inte underligt kanske att jag ser fram emot pensioneringen i februari (de flesta av mina pensionerade vänner klagar på att dom har ännu mer att göra som pensionärer, så det kanske skiter sig med vilan Flört)

Jag har hunnit fundera en hel del på bantning också. Jag läste bl.a. en bra artikel på Newamill av en A. Karlsson i ämnet som gav mig en del att tänka på. Jag satte ihop några rader som jag lägger upp som pdf till mina egna slutsatser.

Anmäl
2009-11-27 08:25 #183 av: [ngupa]

var hittar man den pdf´en?

Anmäl
2009-11-27 08:33 #184 av: [ngupa]

Nu hittade jag den Skäms

Anmäl
2009-11-27 11:47 #185 av: UBCL

ngupa, visst är jag nyfiken på vad du tänker om den?

Anmäl
2009-11-27 16:48 #186 av: [ngupa]

intressanta teorier och det kan ligga något i dem tror jag.

Men han A.Karlsson verkar inte alls tro på insulinets verkan....

Anmäl
2009-11-28 14:49 #187 av: UBCL

Nej det gör han tydligen inte.

Men jag tycker att vi inte ska förkasta hans åsikter utan i stället försöka tänka efter om det ligger något i resonemangen, uppenbarligen är han väl påläst och vill väl mest föra in lite sunt förnuft i debatten.

"Jag kan börja med att deklarera att syftet med den här artikeln inte är att favorisera eller fördöma någon av dieterna - syftet är snarare att peka ut allvarliga brister i den teoretiska biten."

Om vi till att börja med bortser från insulin och andra hormoner som påverkar fettinlagring och i stället tittar på vad som händer när man äter enligt lchf ser vi att med mycket fett i kosten, och mindre kolhydrater/socker, håller vi oss mätta mycket längre tid och därmed får ett minskat intag av överskottsenergi.

Är det denna enkla sanning som ger så stor effekt på ÖVERvikten?

Jag börjar tro det.

För mig som diabetiker t2 har lchf dessutom andra fördelar; jämt och lågt blodsocker och inget behov av medicinering. Bättre tarmfunktioner, bättre hy, bättre sömn, mindre ledont o.s.v är andra fördelar med kosten som jag och många med mig kan vittna om.

Kosten gör också att jag inte längre äter färdig-mat eller annat som innehåller E. Min omega 3 och 6 balans har blivit mycket bättre sedan jag på inrådan från Eenfeldt, och andra kloka i kretsen kring lchf, börjat med omega-3 komplettering. D-vitamin kan säkert också bidra till min förbättrade hälsa.

Det som A. Karlsson ifrågasätter är att företrädarna för de vitt skilda åsikterna, lchf och lfhc stirrar sig blinda på den egna kostens förträfflighet i stället för att försöka dra nytta av båda kosternas fördelar.

Bertil

Anmäl
2011-03-14 22:20 #188 av: UBCL

Uppdatering,

Nu är det nästan 1 år och 4 måndader sedan jag skrev i den här tråden.

Vikten: Pendlar mellan 86 och 88 så jag har gått upp ca 5 kg.

Vad ska jag göra åt det? Jag minskar mina frukostar till 200 gram smörstekt kött med surkål till – minskar min fika till enbart en kopp kaffe med kokosolja – minskar mina midagare till en tallrik mat utan påfyllning, jag är ju faktiskt mätt ändå ;-)

Kanske kommer jag tillbaka om ett år eller så.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.