Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 4698 ggr
Andina
8/6/09, 12:29 PM

Dioxinhalter i fet fisk

Precis nu när jag börjat "lära mig" att äta lite fisk igen - d v s makrill (på burk i tomatsås hittills ;) …) och lax (kallrökt) - så hittar jag en kommentar av en läsare, på Annika D's blogg,  som hävdar att
_"Sverige godkänner högre dioxinhalter i fisk än vad resten av länderna i EU gör. Dioxin är cancerframkallande. Det är också därför man avråder gravida att äta makrill, lax och strömming."
_Personen som kommenterat har övergått till kosttillskott för att få i sig omega 3.

Själv har detta om dioxin gått mig mer eller mindre förbi, eftersom jag inte ätit djur på många år…

Har sett en del varningar i några trådar här på KiF om att dioxin även finns i godis och i griskkött…
Men i övrigt har jag inte hittat så mkt omnämnt om dioxin här på KiF. Hittade dock en artikel på mimersbrunn.se som kort förklarar detta med dioxin i fisk bl a: Ett arbete om dioxiner.

Jag blir ju självklart sk-tbesviken, jag har ju äntligen "lyckats" att äta lite fisk då och då! Ska jag återgå till mitt l-o-vegetariska liv helt igen och få i mig omega3 via kosttillskott ?
Gråter

Men hur stora är riskerna att få i sig dioxin och i vilka mängder? Vad jag förstår finns inga klara 'besked' än…

Jag har inte googlat särskilt mkt på ämnet dioxin ännu - för jag tror att jag väldigt snabbt blir avskräckt från att äta fisk/djur igen… Så innan jag gör det, vill jag höra om ni, här på KiF, har några åsikter o/e mer kunskap? Jag vet att det finns många här som äter fisk (och ofta nämns just makrill o lax) hur tänker ni?
Bland all den kunskap som finns här på forumet, hur ni ser på detta med dioxinet i fisk o kött?

  ~~         <°))))><          ~~~~~

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Sheena
8/6/09, 1:38 PM
#1

Har ingen aning om ens vad dioxin gör men jag tycker inte man ska stressa upp sig så mkt över alla rapporter. Och det farliga ordet CANCEFRAMKALLANDE!! Hjälp!! Finns nog många saker som är bra mkt farligare än att äta lite makrill.

Vill absolut inte förringa din oro, men ska man oroa sig över allt farligt som kan finnas i maten så borde man inte äta ngt alls för att hålla sig frisk och hur vettigt låter det?

mannepanne
8/6/09, 2:22 PM
#2

Jag tror det är bortom allt tvivel ställt att dioxiner (till vilka man brukar foga förkortningarna PCB och DDT vilka kanske känns bättre igen) är otroligt farliga och kan leda till allsköns problem där cancer "bara" är ett av riskområdena.

BBC har vad som verkar vara en bra översikt (på engelska):

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/medical_notes/358889.stm

Livsmedelsverket har också lite att säga (på svenska):

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14648

Gränsvärden verkar vara ett snårigt ämne.

EU anser att 2 pg/kg kroppsvikt per dag är ok. Det ska inte kunna leda till några skador.

Sverige (och Finland) har undantag "för att kunna sälja fisk från Östersjön på nationella marknader" (det låter ju bra…) och SLV talar om att gränsvärdet för fisk är 8 pg/g fisk färskvikt.

Jag väger 78 kg. Då kan tydligen min kropp utan problem hantera 156 pg dioxiner per dag. Med ovanstående nuffra på max tillåten dioxinhalt i fisk kan jag alltså (förutsatt att gränsvärdena följs, så klart) sätta i mig… …20 gram fisk om dagen…

Det låter ju lite konstigt?

Det finns något som heter TEQ, ett sätt att jämföra giftighet mellan olika ämnen, som kanske ställer till det. Jag finner det rätt förvirrande.

Den här sidan försöker förklara:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Organiska-miljofororeningar/Dioxiner-dibenzofuraner-och-PCB/

"Toxikologisk riskbedömning

En arbetsgrupp under WHO har utfärdat ett provisoriskt tolerabelt månadsintag (PTMI) på 70 pg TEQ/kg kroppsvikt, motsvarande ett dagligt intag på ca 2 pg/kg kroppsvikt (WHO, 2001). Vetenskapliga kommittén för livsmedel inom EU (SCF, Scientific Committe for Food) har också fastställt ett TDI på 2 pg TEQ/kg kroppsvikt (SCF, 2001). Observera att beräknade TDI förutom PCDD och PCDF inkluderar även dioxinlika PCBer (se nedan). SCF konstaterar att intagsberäkningar visar att en relativt stor del av den europeiska befolkningen överskrider TDI då det genomsnittliga intaget av dioxiner och dioxinlika PCBer uppskattas till 1,2-3,0 pg TEQ/kg kroppsvikt och dag.

I konsumentskyddande syfte har EU beslutat om gränsvärden för dioxiner i livsmedel samt åtgärdsgränser för dioxiner i livsmedel. Förslaget trädde i kraft vid halvårsskiftet 2002. Den högsta tillåtna halten i fisk (4 pg WHO-TEQ/g färskvikt) innebär att bland annat strömming och östersjölax har svårt att klara gränsvärdet, med undantag av strömming fångad i Rugenområdet. I november 2006 trädde ett gemensamt gränsvärde för summan av TEQ från dioxiner och dioxin-lika PCBer i kraft (8 pg WHO-TEQ/g färskvikt). Sverige och Finland har dock fått ett undantag från gränsvärdet i fisk, vilket innebär att bl.a. strömming och östersjölax får säljas på hemmamarknaden. EU gav detta undantag eftersom man ansåg att Sverige och Finland har välkända kostråd gällande förorenad fisk, vilket skyddar konsumenterna mot för hög konsumtion."

// Manne

Andina
8/6/09, 2:59 PM
#3

#1 - Njaeh, jag är nog inte så jätteorolig - ännu. Men eftersom jag nu börjat äta fisk igen, så känns det angeläget att lära mig lite mer om detta dioxin, bl a. Och nu har jag påbörjat att läsa… och det ser inte så jätteupplyftande ut. Jag får nog tänka om lite betr hur mkt fisk jag äter/hoppas på att kunna äta…

#2 - Tack för info och länkar. Jag har precis börjat läsa lite, som sagt, i dina länkar.
För det första så har jag inte försökt ta reda på varifrån fisken kommer… blir väl steg 1. Men om den inte kommer från Östersjön borde väl inte automatiskt betyda att den är "ren" från dioxiner… För visst finns väl utsläppen runtom lite överallt i världen.
Som jag förstår det finns dioxin i princip "överallt" - i djur, på växter, i luften osv.
Kan "glädjas" åt att jag som vegetarian ätit mkt grönsaker som jag sköljt väl…  (en fördel i alla fall ;) … om än inte så lchf…).

Genom dina länkar kom jag till denna sida: SLV - Fiskkonsumtion Risk o Nytta

I början av sammanfattningen står (citat):

  1. Uppskattningsvis 5 procent av kvinnor i åldern 17-40 år har ett dioxinintag som överskrider TDI på 2 pg/kg kroppsvikt/dag, men många av dessa åt fet östersjöfisk oftare än verkets nuvarande råd på högst 1 gång per månad. För en kvinna som äter fisk i enlighet med de allmänna råden (mager havsfisk/insjöfisk 2 gånger per vecka och fet fisk, t.ex. odlad lax, 1 gång per vecka) och i övrigt äter enligt näringsrekommendationerna överskrids inte TDI. Däremot kan andelen som överskrider TDI bli kring 35 procent vid följande scenario: total konsumtion av fisk 3 gånger per vecka, varav fet östersjöfisk 1 gång per månad (dvs. motsvarande nuvarande kostråd) och annan fet fisk (t.ex. odlad lax) 3 gånger per månad. Det är därför inte rekommendabelt att generellt föreslå en ökning av konsumtionen av fet östersjöfisk, då utrymmet för en ökad konsumtion för vissa grupper är högst begränsat. Men det finns ingen anledning att helt avråda från konsumtion av fet östersjöfisk.

  2. •Det bör understrykas att PCB och dioxiner ansamlas i kroppen under lång tid, och att det är den totala kroppsbelastningen för dessa ämnen, och inte det aktuella intaget, som är avgörande från risksynpunkt. Överskridande av tolerabelt intag innebär således inte att hälsoeffekter uppkommer, men att säkerhetsmarginalen är mindre. 
     

  3. •Konsumtionen av insjöfisk är låg i befolkningen och intaget av metylkvicksilver överstiger inte JECFA:s provisoriska tolerabla veckointag (PTWI) på 1,6 µg/kg. Begränsad konsumtion av fisk med upp till 1 mg/kg metylkvicksilver (högst en gång per månad) beräknas ge liten risk för att det tolerabla intaget överskrids. Regelbunden konsumtion av insjöfisk med högre halter kan dock leda till att det tolerabla intaget överskrids. Gravida kvinnor är den mest känsliga gruppen i befolkningen för metylkvicksilver på grund av den större känsligheten för effekter hos foster. 
     

  4. •Hos en stor del av befolkningen finns det utrymme att öka fiskkonsumtionen utan att man behöver befara överskridanden av tolerabla intagsnivåer av miljöföroreningar. Konsumtion av de vanligaste fiskarterna 2-3 gånger i veckan, med en blandning av magra och feta fiskarter, innebär liten risk för överskridanden av tolerabla intagsnivåer. Utförda modellberäkningar exemplifierar att ökad konsumtion av fisk ger hälsomässiga fördelar i form av förbättrat näringsintag. Utrymmet för fet östersjöfisk och fisk innehållande höga halter MeHg är däremot begränsat för vissa grupper.

Det låter ju "betryggande" för min del (ej småbarn, ej i den ålder längre då jag tänkt skaffa barn) om jag inte äter fisk för ofta och håller koll på varifrån den kommer… Om man nu känner att SLV är en tillförlitlig källa till information om kosthållning
Obestämd

Men jag fortsätter att läsa på och ser om fler åsikter/tankar/info kommer upp här - så får vi se om jag skippar fiskätandet helt eller inte…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Upp till toppen
Annons: