Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12753 ggr
webguide
2009-08-06 15:15

LCHF-restauranger i Stockholm

Jag jobbar i Stockholm ca 2 veckor/månad (jag bor alltså inte där ännu). Jag bor då på hotell så det är lite svårt att laga mat själv + att hinna med det då det blir mycket jobb och möten.

Kan någon rekomendera några bra restauranger i centrala Stockholm där det är "enkelt" att lösa maten enligt LCHF?

Annons:
Margareta
2009-08-06 15:20
#1

På Jensens Boefhouse kan man inte byta (det ingår inte i deras koncept) - men man kan lägga till. Det är alltså möjligt att bli serverad kött och grönsaker med smör, men det kostar någon slant extra för smöret, trots att man inte äter potatis/ris/pasta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

webguide
2009-08-06 16:04
#2

Ah, just ja. Antar att thaihak funkar bra också, bara att utesluta ris.

Hausswolff
2009-08-06 16:34
#3

Thai är helt förkastligt! Maten innehåller en ansenlig mängd soker och stärkelse och det friterade ska vi inte tala om. Nej, asiatisk mat är inte förenligt med sund LCHF-kost.

Jag har ätit på Jensen i Sthlm och det var inga problem att byta ut, helt utan extra kostnad. Detta var början av maj i år. Dålig service att inte kunna plocka bland rätter som ändå finns på menyn… Obestämd

Hausswolff
2009-08-06 16:37
#4

#1 Grekiska kolgrillsrestauranger är riktigt bra med stort utbud, vanliga snabbmatsställen (pizzahak t.ex.) brukar också funka bra. Det är bara att kolla vad som finns att få och komponera en egen rätt med det som står till buds. Har man bara lite fantasi kan man äta praktiskt taget på vilket ställe som helst.

Jag kan rekommendera pizza utan botten (jag brukar få den i folieform, sån där matlådevariant med papplock). :-)

webguide
2009-08-06 16:47
#5

@Hausswolff

Thailändska currys utan ris till görs ju på kokosmjölk, borde fungera bra?

Hausswolff
2009-08-06 17:00
#6

#5 Tja, jag skulle nog hoppa över det också, oljan som används är ofta av en sämre (osund) sort på Thai-restauranger, men vid något enstaka tillfälle är det klart att du kan äta thaimat om du vill. Glad

För egen del tycker jag att det räcker med utbudet på alla andra restauranger så jag unviker thaimaten helt.

Annons:
Trrkek
2009-08-10 13:05
#7

Många caféer och coffeeshops serverar "hälsotallrikar" med keso, kyckling, avocado och grejer.. oftast ingår bulgur eller liknande, men det brukar aldrig vara några problem att byta ut det mot extra dressing eller så!

catlin
2009-08-10 13:10
#8

Jag åt på Bishop's Arms Folkungagatan igår. Den mycket tillmötesgående personalen justerade min wallenbergare så det blev perfekt LCHF. Jag var väldigt nöjd. Broder Tuck på Götgatan har jag också testat. Kan verka som ett stökigt ställe, men maten har varit suverän, generösa köttbitar, fina sallader och aromsmör i mängder!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

raphanus
2011-06-22 22:14
#9

Idag åt jag på Nancy's på Sveavägen 98. De har en LCHF-tallrik för 89 kronor som man får ihopplockad åt sig efter att man pekat på vad man vill ha.

Margareta
2011-06-22 22:57
#10

Det finns en LCHF-restaurang i Liljeholmen - men jag kan inte adressen

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

raphanus
2011-06-22 23:26
#11

#10 - Årstaängsväg 21. Stället heter Restaurang Våg.

[annalinnea]
2011-06-23 07:39
#12

Grekiska Kolgrillsbaren på Kungsholmen! Jag har bara ätit på Grekiska Kolgrillsbaren i Örebro, men där kan man välja salladsbädd istället för pommes/klyftpotatis och jag har alltid blivit hur bra som helst bemött!:)

Café Blåbär på Fleminggatan hade en jättegod kycklingfilé med mozzarella och när jag bad om sallad istället för potatisgratäng fick jag en riktigt flott sallad med fetaost och oliver.

På Akkurat på Söder var det heller inga problem att bara hoppa över potatis, de har en fin salladsbuffé till lunchen.

Tapasrestauranger brukar gå fint också även om man får betala en slant.

sussie
2011-06-23 09:25
#13

I Globen shopping finns Blues de har LCHF på menyn!

Annons:
Miyu
2011-06-23 09:27
#14

Ok Eastanbul (Odengatan) kan man välja mezerätter och röror och bara be om sallad när de frågar vad man vill ha till.

Aniara4
2011-06-23 09:27
#15

De flesta bättre restauranger har inga som helst problem att servera en bra köttbit och byta ut potatisen mot sallad och en smörklick. Just Jensens undviker jag, de tre gånger jag gett mig på att äta där har jag fått köttbitar som varit så sega att de knappt gått att äta, och då har jag ändå inte tagit det billigaste köttet utan typ ryggbiff. Så jag har slutat försöka och går någon annanstans.

Jimmy's Steakhouse på Tjärhovsplan är en personlig favorit nära Slussen. Texas Longhorn (flera restauranger) har också bra kött, men en viss försiktighet med såserna anbefalles på båda ställena.

Jag såg Kostdoktorns inlägg om Restaurang Våg, så nu måste jag nästan gå dit trots att det är nästan hemma! Jättekul att någon börjar skylta med LCHF-mat där vi annars är överösta av asiatiska restauranger och en och annan pizzerior!

Visserligen finns Smakfullt inte så långt därifrån, nära tvärbanestationen Årstadal, och där serveras ambitiös husmanskost med bra råvaror, men dessvärre tycker jag de har för mycket socker i maten de med. När jag var där var kalvbogen sönderfallande mör men såsen smakade sockerlag i mina avvanda smaklökar!

Kernow
2011-06-23 13:08
#16

Ja Jensens skulle jag inte heller rekommendera. Den funkar jättefint i Esbjerg och vissa andra ställen hemma i Danmark men jag har inte träffat på någon svensk version utan segt kött och även i Danmark kan man ha otur.

Jag rekommenderar Östermalmshallen eller Hötorgshallen. Botanisera bland delikatesserna där och hitta dig en sittplats hos de som erbjuder det.

johanx
2011-06-23 14:08
#17

#12 Tycker Grekiska Kolgrillsbaren känns tveksam efter att ha läst på deras hemsida, de verkar ha hakat upp sig på det gröna nyckelhålet vilket ju är tvärt emot LCHF:

"Mina beräkningar visar att hela 9 av de utvalda 26 rätterna håller sig till Livsmedelsverkets kriterier för att kunna märkas med det gröna nyckelhålet. Några mindre justeringar på portionsstorleken kommer att behövas för att hålla sig till kriterierna, men att ha 9 rätter i sin meny, som i princip skulle kunna märkas med det gröna nyckelhålet är ett mycket bra resultat. Särskilt med tanke på att de flesta kedjor och restauranger som profilerar sig med det gröna nyckelhållet endast har ett par rätter i sina menyer.

Grekiska Kolgrillsbaren erbjuder pommes frites, ris och bulgur till många av rätterna på menyn. Bulgur är en relativ ny maträtt i den svenska matkulturen, men den är mycket nyttigare än alternativen och är ett starkt bidrag till att så många rätter kan hålla sig inom marginalerna för det gröna nyckelhålet.

Denna medvetenhet är viktigt inom restaurangbranschen om man vill anpassa sig till den nya trenden och erbjuda sina gäster något som passar just för dem. Med denna inställning är jag övertygad om att Grekiska Kolgrillsbaren kan locka till sig en ny grupp av gäster som kanske skulle välja en annan restaurang som är mer känd för att erbjuda smala rätter."

http://www.grekiskakolgrillsbaren.se/

[annalinnea]
2011-06-25 09:55
#18

Ah, jag har läst det där också, men i praktiken funkar det jättebra att välja salladsbädd som de också har som ett alternativ till pommes och vill man byta ut tzatzikin mot bearnaisesås så är det inget problem.

Man väljer det bästa helt enkelt och  jag har aldrig blivit besviken! :)

Det som är bra är att de har många "rena" rätter, alltså kött och tillbehör separerat, så man inte behöver hålla på och gegga med moussaka eller bröd-rätter eller så. Antar att det finns många fancy restauranger som har bra alternativ, jag har inte såå stor erfarenhet :P

MissMullig
2011-06-26 22:13
#19

Texas Långhorn Restaurang  och Thelins kaffe  Kungsholmen goda sallade

FatboySlim
2011-06-27 00:32
#20

Texas Longhorn. Ta biffen, och byt ut potäterna mot sallad. Lägg till vitlökssmör och be att dom inte kastar på glace´n så är du i hamn!

//Freddie
http://sverigesfetaste.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: