Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 991 ggr
kitabu
7/28/09, 5:34 PM

KH-intag och övervikt hos friska vuxna

Så här skriver prof. Anwar Merchant om sin studie

Carbohydrate Intake and Overweight and

Obesity among Healthy Adults

A. T. Merchant is an associate professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, University of South Carolina,

_

Columbia.

_

The purpose of our study was to find out the type of diet most healthy people who maintain a normal body weight eat. It was NOT to find out the most effective to reduce obesity. Frank Sacks and colleagues reported earlier this year in a clinical trial that high and low carbohydrate were equally effective in bringing about maintaining weight loss if total energy intake was the same. However, it is harder to maintain a diet that is either very high or very low in carbohydrate. Our results need to be interpreted in this context.

I would be happy to answer any questions you may have after you have read the study.

Best wishes,

Anwar

Jag  mailade honom och omtalade att studien väckt uppmärksamhet i Sverige. Jag har fått hela studien. Om någon vill läsa den skickar jag gärna över en kopia.

Helena Hesselmark

Annons:
LindaLee
7/28/09, 5:40 PM
#1

Bra jobbat!

Jag föreslår att du skickar en kopia till Svenska Dagbladet och Aftonbladet om du har möjlighet!

Glad

kitabu
7/28/09, 7:27 PM
#2

Artikeln i SvD har resulterat i en mängd mer eller mindre märkliga inlägg och kommentarer på flera bloggar som också ibland skriver om lågkolhydratkost.

Som prof. Merchant skriver var studien ingen studie om bantningskoster.

Man kan hoppas att det kommer en rättelse i någon tidning, eftersom det verkar vara där de flesta bloggarna hämtar sin information och inte i de aktuella studierna. Sammandraget som man kan komma åt lätt - ger inte alltid den rätta totalvinkeln.

Är man intresserad kan man alltid leta reda på den som ledde studien, maila personen och artigt fråga om man kan få tillgång till hela materialet. Annars kan man betala 25-30 USD så kan man laddda ner studierna. Jag skriver ofta och får nästan alltid mycket intresserade svar och förhoppning om feed-back när jag läst hela studien.

Helena Hesselmark

Upp till toppen
Annons: