Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 12650 ggr
eva-
2009-07-31 15:17

honung för huden m.m

Har ni en burk honung hemma som ni nu inte längre smaskar i er av?

Då kan jag tipsa om att det är fiiint för huden att kleta på honungen på rengjord hud o låta verka så länge man känner för. Huden blir len o fin o återfuktad.

Även påsen med havregryn kan användas. mixa grynen till fint mjöl, blanda med vatten/grädde/olja till lagom konsistens o kladda på i ansiktet. mkt len o mjuk hud efteråt.

andra tips från //hälsa.msn.se

Äggvitemask
Knäck ett ägg i en skål och separera gulan från vitan. Vispa äggvitan hårt och applicera smeten i ansiktet. Låt verka i fem minuter innan du tvättar bort masken. Proteinet i äggvitan ger en riktig fuktboost för din hud. Masken fungerar perfekt för alla hudtyper (men bäst på fet hud, har man torr hud så kan det vara skönt med kokosolja efter)
**
Kroppskur av avokado**
Gröp ur två avokador och lägg den i mixern några sekunder tills den blivit krämig och klumpfri. Smörj in kroppen med avocadokrämen och låt verka i 20 minuter. Skölj av och märk en tydlig förändring. Ingredienserna i avokadon gör garanterat din hud mjuk och återfuktad.
**
Fin glans med vinäger**
Blanda en deciliter vinäger med fyra delar kolsyrat vatten i en flaska. Häll över blandningen i ditt hår, låt verka i 15 minuter och tvätta sedan med schampo. När håret torkar kommer håret att glänsa som aldrig förr.
**
Tandkräm mot finnar**
Att applicera tandkräm på röda finnar har troligtvis de flesta redan testat. Applicera ett tunt lager tandkräm på finnen och låt verka under natten. Detta absorberar överflödig olja runt finnen så att huden inte blir ännu mer tilltäppt. Tvätta av ansiktet noggrant på morgonen där på.

Avslappnad med grönt te
Om ansiktet känns irriterat eller uppsvullet är detta knepet för dig. Låt en påse med grönt té ligga i varmt vatten ett par minuter. När tepåsen har svalnat baddar du ansiktet med den. Påsen innehåller höga halter antioxidanter som har en lugnande effekt på irriterad hud.
**
Raka benen med balsam**
Är ditt raklödder slut är balsam en räddare i nöden. Balsam mjukar upp hårstråna vilket underlättar för rakningen. Avsluta med att smörja in benen med en mjuk hudlotion.

Annons:
babo
2009-07-31 15:47
#1

Tack för tipsen - speciellt äggvitemasken :)

lizaohman
2009-07-31 15:47
#2

Eller blanda honung, krossade havregryn med en lämplig olja (vetegroddsolja t ex). Använd som ansiktsmask, hårinpackning. Förr i tiden så åt jag upp det som blev över :D

Fått många komplimanger för håret efter att ha använt denna hårmask.

haneit
2009-07-31 15:57
#3

Men tandkräm på finnarna borde väl bli alldeles för starkt för hyn? Jag vill minnas att jag provade under tonåren och det sved och jag fick röda fläckar när jag lämnat tandkrämen på under natten…

eva-
2009-07-31 16:04
#4

# jag har inte problem med finnar, men har provat ngn gång med en klick tandkräm på en blemma, låtit sitta över natten. tyckte det blev bättre, o då har jag ändå rätt känslig hud.

men man stryker ju inte på en massa, bara en knappnålsstor klick?

mumin61
2009-07-31 16:14
#5

Det är bra att smörja in benen med olivolja efter man rakat dem. Men nu med LCHF behöver man ju inte raka benen så ofta längre. Bra för mej som sett ut som om jag var adopterad från apberget på skansen.

eva-
2009-07-31 16:19
#6

jag brukar ta kokosolja efter rakning:)

mumin - va?! får du mindre hår på benen av lchf? jaha, kan ju bara önska att det får den effekten på mig oxå.. jag är fortfarande lurvig…

Annons:
spkn1
2009-07-31 16:29
#7

Känns som mycket hokus pokus, men det är väl bättre än att slänga honungen. Skrattande

aussiemia
2009-07-31 16:52
#8

Tandkrämstipset har jag provat en gång och

finnen utvecklade sig till en böld utan dess like.

aswedishsmorgasbord.com

mammaru
2009-07-31 17:16
#9

Honungens mest förvånande egenskap är enligt min mening att den får ordning på infekterade sår. Ilsket röda sår blir snällt rosa på en timme. Jag har läst lite olika teorier om vad det beror på, men hittade för en tid sedan en förklaring om att honung innehåller väteperoxid - så kanske är det därför?

I alla fall är det en riktigt bra hjälp om man har problem med varig sår!

eva-
2009-07-31 17:30
#10

#7 haha, "hokus pokus" nä du…

honung har förutom antioxidanter dokumenterat stark antibakteriell effekt, så det funkar bra på sår som mammaru skriver.

#8 ok, då låter vi tandkrämen hålla sig på tandborsten!

mumin61
2009-07-31 18:06
#11

#6

Ja, jag har aldrig haft så lite hår på benen som nu! Jag vet inte vad det skulle bero på om inte kosten, kan det ha med hormoner att göra? I vilket fall som helst är det jätteskönt o slippa raka benen var dag.

Joula
2009-07-31 18:09
#12

Själv så använder jag flytande honung som ansiktstvätt och det är det bästa jag någonsin provat för att balansera min feta hy. Masserar in en klick på torr hud och sköljer sedan med ljummet vatten (och se till att hålla tungan rätt i mun Tungan ute )

Anders-S
2009-07-31 18:14
#13

Testade först alcogel och sedan pepparmyntsolja på en liten, liten, fästing som satt så att jag inte fick loss den.  Den dog och lossnade enkelt nästa dag. Pepparmyntsolja kan också användas för att bedöva utslag i tandköttet. Akta dock ögonen för pepparmyntsolja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: