Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 20716 ggr
greensis
8/13/09, 9:26 PM

Idétråd Squash/zucchini

Jag blev inspirerad av Kaisakavats samlade broccolitråd.

Fast jag har snåknodd som älskar 'kååli' så är i mina ögon squash/zucchini så mycket mer användbar, med försumbart mer kolhydrater.

Här finns utrymme för receptbyte!

Fabricati diem, pvnc!

Annons:
LatMask
8/13/09, 9:43 PM
#1

Jag kbycker genast blueseas underbara recept:

"Istället för potatissallad…

Här kommer ett recept på "zuccinisallad" som vi hade till grillad fläskfilé, hur gott som helst!

280 g zuccini som man skär upp i små kuber

20 g smör som man steker zuccinin i

150 g creme fraiche, 1 msk majonäs, 1 tsk dijonsenap och 25 g purjolök blandas i en skål. När den stekta zuccinin svalnat blandar ni i den. Smaka av med salt och peppar.

Hur många personer det räcker till? Det är upp till er. Men vi åt upp allt på två personer, det var ju ändå lördag Glad."

Underbart gott till allt grillat!

zyxel
8/13/09, 9:47 PM
#2

Eftersom jag odlar squash i år så har jag provat på en del olika sätt att äta och tillaga det nu på sistone. En sak jag provade var en squash- och lökpaj, utan mjöl förstås!

Skiva ungefär lika mycket lök och squash, bryn i smör i omgångar, lägg över i en pajform. Blanda en äggstanning på ägg, grädde, riven ost. Krydda efter behag och grädda i ugnen tills pajen är gyllene.

beefree67
8/13/09, 9:49 PM
#3

kanske en squashlåda kan smaka Glad

4 port. Squashlåda

500 gr squash (förväll 0,5 cm skivor  i 5 min i lättsaltat vatten)
Skalad om man så vill.

1 strimlad purjo + 200 gr svamp fräses i smör tills all vätska kokat in.
Varva squash med fräset,salta o peppra och häll över äggstanning av :
3 ägg
3 dl mjölk eller grädde o vatten blandat.
Ost på och  in i 200 graders ugn i ca 35 min.

MUMS säger jag bara!

greensis
8/13/09, 9:55 PM
#4

Grön tagliatelle

Hyvla squash med potatisskalare. Lägg ned strimlorna i lättsaltat kokande vatten ca 3-5 min. Ånga av. Servera med smörklick.

Mynta eller gräslök uppepå är oanat gott

Fabricati diem, pvnc!

kaisakavat
8/13/09, 10:07 PM
#5

Bra initiativ Greensis! Glad Tänkte själv att vi kunde fortsätta att bygga ut konceptet..

Jag har nog inget avancerat recept med squasch i, men använder den ofta skivad som "kex" med olika pålägg, t ex kycklingleverpastej på.

I pytter, kalla eller wokade - ferfekt, jättefräscht!

I cole-slaw sallader - tycker squaschen har en uppfräschande effekt där.. blir lite tsatzikistuk på det.. Gärna i med vitlök också.

puschel
8/13/09, 10:08 PM
#6

Squaschbåtar

Välj en inte alltför stor squash. Dela den på längden i 2 halvor. Gröp ur innanmätet, stek köttfärs så den blir smulig. Blanda sedan i innanmätet och t.ex CF. Krydda med det ni gillar. Fyll denna röra i halvorna. Riv över en god ost och gratinera i ugn till osten har fin färg och squashen är lagom mjuk.

Annons:
marialan
8/13/09, 10:10 PM
#7

Jamie Oliver hade squashtema förra veckan på någon kanal. Vände sig mycket till de som odlar själv.

Bl a så friterade han växtdelarna på olika sätt. Skrev inte ned något men blev absolut inspirerad. Här är lite som jag minns;

Fritering; Bladen går att fritera om man gör en LCHF vänlig panering. T ex kan man vända de stora bladen i ägg och sedan doppa i krossade fläsksvålar eller mandelmjöl. Blommorna (!) är ganska stora och går att fylla med ostfyllning (kommer inte ihåg exakt vad han hade). Han blandade ricottaost med många olika örter, salt och peppar. Lade sedan blandningen i en plastpåse som han klippte av ett litet hörn av. Spritsade in smeten i den avlånga ganska slutna blomman och förslöt enkelt alla eventuelle öppningar och sprickor med handen innan de också doppades och friterades i samma smet som löven. Såg mycket intressant ut och kanske kan inspirera någon här?

I övrigt så hyvlade han squash i olika färger med en potatisskalare och stekte upp till en tricolor-pasta!

Ledsen att jag inte kan ge alla detaljer…

ceolas
8/13/09, 10:15 PM
#8

Jag brukar göra "smörgås": Skiva squash på längden, salta och låt vattnet rinna av. Grilla eller stek skivorna någon minut på varje sida. Lägg på en tallrik och ha på valfritt pålägg.

Cajsavarg
8/13/09, 10:27 PM
#9

jag brukar marinera tunna skivor (på längden) i en blandning av olivolja, salt, mycket fint hackad vitlök o persilja. Låt dra minst en timme. Därefter i ugnen på en plåt med bakplåtspapper i ca 225´ tills de börjar att ta lite färg. Lägg upp och ös över vätska som blivit.

Har man en grill med stekskiva så är det ännu bättre på denna.

Är suveränt gott nylagat men om det nu blir rester över (inte särskilt troligt) så går de att äta kalla med.

//Fat makes Me fit//

Puhlo
8/13/09, 10:34 PM
#10

En annan variant på squashbåtar är om man tar kokt skinka, lök, champinjoner och mer squash och steker, har i cf, kokar runt, kryddar med lite oregano. Sen har man guckan i squashbåtarna, har på ost (gärna starkare herrgård eller emmentaler), och sen gräddar man det.

raphanus
8/13/09, 10:42 PM
#11

#4 - Potatisskalartricket brukar jag göra när min längtan efter pasta carbonara blir för stor. Fast jag har äggula, bacon och svartpeppar på i stället. Och kanske lite basilika och vitlök … hihihi.

Rosalita
8/14/09, 1:00 AM
#12

#4 Det låter jättegott, och så enkelt! Det måste jag testa.

LatMask
10/25/10, 11:27 PM
#13

Kan tipsa om en väldigt enkel zucchinipytt: Tärna zucchini smått, stek i smör, salta och peppra - inte fel som varmt tillbehör!

Annons:
squeezetoy
10/25/10, 11:53 PM
#14

Jag brukar dela i två halvor och gröpa ur. Sen blanda lite av det men tonfisk, ett ägg, lite purjo i strimlor och krydda röran med cayenne, salt och peppar, ev blanda i lite majonäs och cremefraiche. Lägg tillbaka i squash-halvorna, riva över ost och gratinera i ugn tills osten fått fin färg.

Mumsigt.

[annalinnea]
10/25/10, 11:54 PM
#15

Stekt tärnad zucchini, stekt hallou)mi och stekt tärnat kött blir tillsammans med ett stekt ägg och en klick kryddsmör en fin matlåda :)

gun92884
10/26/10, 1:44 AM
#16

Appelmos/kram

Skala, karna ur zucchini. Koka upp vatten med nagra appletepasar. Lagg i nagra nejlikor och en bit kanelstang, ev sotningsmedel. Koka som till vanligt applemos/kram och mosa eller lamna bitarna hela. At med vispad gradde :0) 

Ps/ … hela bitar kan ocksa anvandas till appelpaj med ett pajskal gjort av mandelmjol, kokosfett och litet fiberhusk. Vaniljsas till, av gradde, sotningsmedel, aggula och vanilj … Ds/

Chinilla
10/26/10, 2:16 AM
#17

Nu har jag inte jättenoga läst igenom alla inläggen i tråden, så jag får be om ursäkt i förväg ifall jag tar upp samma sak som någon annan redan gjort. Mitt tips är iallafall att göra lasagne med squash. (Byta ut pastan alltså). Gjorde det förra veckan och det funkade ju utmärkt och blev väldigt mycket godare än jag kunnat tro. Det gäller bara att skiva squashen tunt tunt. Tungan ute

mooonlight
10/26/10, 8:36 AM
#18

"Spaghetti"

Skala och dela zucchinin på längden, gröp ur det mjuka. Lägg i ungsfast form / plåt och in i ugnen. Värm tills den mjuknar. Gör sedan strimlor av den med en gaffel.

Ev. rester kan man t.ex. blanda ner i äggröra nästa dag.

csilla75
10/26/10, 12:11 PM
#19

Fransk squashsoppa:

  • ca 1.5 kg  skivad squash (med skal på!)
  • 2 kycklingbuljong-tärningar
  • ca 1 liter vatten

gör inget om vattnet inte täcker squashen, de "faller ihop" under tillagningstiden.

efter att squashbitarna blivit mjukna: 4 bitar "la vache qui rit" mixas in i soppan med en stavmixer tills den blir slät. Äts med riven ost (och vitlökskrutonger).

Salta inte, både buljongen och osten innehåller salt.

Detta är en soppa som t.o.m barnen är förjusta i pga den milda smaken.

csilla75
10/26/10, 12:13 PM
#20

Kom på en till…. Skrattande

Tjocka skivor av squash saltas och peppras. Vändas i uppvispad ägg+lite vispgrädde+riven ost. Steks i kokosfett /smör. Äts med valfri kall röra till.

Annons:
nilekatt
10/26/10, 10:39 PM
#21

Jag lagade en supersmarrig varm sallad idag!

Stek rätt små fläskfilébitar i smör och krydda lätt med salt, peppar och rosmarin. Lägg upp på en tallrik. Stek tärnad zucchini och skivade champinjoner några minuter, salta lätt och lägg detta över fläskfilén. Lägg på en tärnad avokado och strö över lite fetaost.

Gooooooott! Och långt ifrån allt vad gräddsås heter, börjar tröttna på det och vill lära mig laga goda rätter utan massor med grädde. Glad

LatMask
3/10/11, 8:05 PM
#22

Nu har jag "uppgraderat" min simpla zucchinipytt lite: Jag steker fint tärnad zucchini tillsammans med en fint tärnad röd paprika i mycket smör. Det ser vansinnigt sunt ut med grönt och rött, samtidigt som det är rejält mycket fett!

Sindri
3/10/11, 8:14 PM
#23

Squash-halvor som fått rinna av körs ugn tills de blir mjuka, på med svampstuvning och kör i ugn några minuter till.

Finfint som tillbehör - ingen frågar efter potatis.

[ngupa]
3/10/11, 8:57 PM
#24

jag gör just en enkel pytt, tärnad zuccini stekes i smör, salt, peppar och basilika på. luktar och smakar medelhavet, gott till grillat lamm.

Besika
3/11/11, 12:41 AM
#25

Jag gör en "zuccinirösti" som är jättegod, se recept på min blogg Beas Matsedel

yvonnel
3/11/11, 2:28 AM
#26

Jag köpte av misstag squash 3 st. tillsammans 1.1 kg så inte såå stora, men grejen var att jag tänkte på ersättning för potatisgratäng.

Vad tror ni om det? tunt skivad med lök, vitlök och grädde, salt och peppar, kanske lite rivost på toppen. Tänkte göra ett försök, men det var meningen att jag skulle ha rättika som jag inte hittade i hyllan och jag har inte gjort varken det ena eller det andra förut så det blir ett experiment.

Aliki
3/11/11, 7:10 AM
#27

Jag gjorde för någon vecka sedan pyttipanna men lök, zuccini och kasslertärningar.

Stekte först lök o zuccini, som behöver längre tid, i smör o sedan i med kasslertärningarna och kryddor.

Åt med 2 stekta ägg, några rödbetsskivor och 1 liten klick HP-sås….några få kollisar (12gr.) blev från både lök, rödbetor o HP, men det var det värt

Annons:
LatMask
3/11/11, 8:53 AM
#28

Basilika? Det låter jättegott, det måste jag prova nästa gång. Tack för tipset!

Wiff
8/14/11, 7:17 PM
#29

Det kanske är någon mer som fått mycket squash. Jag skall torka in en del för jag hinner inte äta upp allt. Sen kan man bara blötlägga så mycket som man behöver och använda som spagetti eller vad man nu vill ha. Hittade detta nedan från Sigri Sahlins bok Sigris bok om torkning.

Torka Squash

Behöver inte skalas.  Skär i bitar eller riv grovt.  Förväll inte. Torka i bitar eller stavar

Torktid 5-6 timmar                    Temperatur 50 grader

sarwen
8/14/11, 7:59 PM
#30

Min bästa squash: skär skivor eller snarare små stubbar, typ 3 cm, och lägg i ugnsform, ringla över olivolja och strö på flingsalt. Kör rätt länge i ugnen på sådär 225 grader och när de börjar bli mjukt mosiga strör jag över rejält med parmesan eller någon annan god ost och gratinera tills det får färg. Skär man tunnare bitar kan man ha osten på från början, men squashen blir inte riktigt likadan i konsistensen då.

sussie
8/14/11, 8:06 PM
#31

Zucciniplättar. Riv zucini hacka lite lök klipp bacon rör ihop med några ägg stek plättar i massa smör, supergott!

Zuccinigratäng. Tärna och stek zuccini i smör lägg i ungsfastform smula över fetaost lägg på lite körsbärstomater häll över rejält med grädde sen in ugnen, jättegott som ensamrätt eller som tillbehör.

Wiff
8/14/11, 8:26 PM
#32

#30 och #31 Tack för tipsen låter supergott. Jag får testa det imorgon. Tungan ute

MissInAction
9/9/11, 1:24 PM
#33

Åh vad smarriga recept det fanns här! Tackar så mycket, det behöver jag nu när jag har lessnat på de flesta rätter som jag brukar göra Flört

Nu minns jag inte var jag hittade receptet, det kan ha varit i tidningen Buffé. En slags carbonara var det i alla fall!
Man strimlar tunna skivor zucchini med osthyvel, saltar och låter de rinna av. Sedan fräser man dem i mycket smör samt riven/hackad vitlök. På med lite grädde om så önskas. Krydda med salt och peppar. Kanongott till köttfärssås eller egentligen vad som helst i köttväg Glad

Annars är det kanongott att steka skivor av zucchini, aubergin och färska champinjoner i smör och olja. Smaksätt gärna med pressad citron, vitlök och curry. Förr brukade jag servera med couscous men nu blir det kyckling till Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wiff
9/9/11, 2:27 PM
#34

#33 Mums vad gott det låter. Det får jag skriva ut :P

Annons:
Besika
9/9/11, 2:50 PM
#35

Det här har blivit min nya favorit!

Gratinerad zuccini

LatMask
9/9/11, 2:57 PM
#36

Mums så många goda recept! Ett innehöll svampstuvning, och det lät jättegott, men jag kom på att jag inte vet hur man stuvar svamp, särskilt inte som LCHF-are. Recept efterlyses!

Besika
9/9/11, 3:07 PM
#37

Stek svampen och blanda med creme fraiche, som du inte låter koka för då blir den lösare. Mums! :)

Wiff
9/9/11, 3:30 PM
#38

#36 Sen kan man ju reda av med philadelphiaost. :)

LatMask
9/11/11, 3:50 PM
#39

Novisen vid spisen undrar över zucchiniplättar: Ungefär hur mycket av varje ingrediens?

MissInAction
9/11/11, 6:38 PM
#40

Jag brukar fräsa svampen i smör och låta allt vatten koka ur, sedan häller jag på grädde och så får det stå kanske 20-25 min. Lite beroende på hur mycket svamp, jag gör oftast till 2 personer. Enklast att börja med mindre grädde och öka vid behov. Det tjocknar till slut Glad Och som sagts, philadelphia eller liknande går bra att reda med om man vill.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LatMask
9/13/11, 9:40 PM
#41

Ingen som har ungefärliga mått på ingredienser i zucchiniplättar? Det låter så vansinnigt gott!

Annons:
greensis
9/13/11, 11:12 PM
#42

#41 Jag har måtten på zucchiniplättar/raggmunk/rårakor, men i en annan dator. Återkommer.

Fabricati diem, pvnc!

kalliklatt
9/13/11, 11:35 PM
#43

Här kommer recept på en jättegod zucchini-soppa!

600 g Zucchini

270 g lök

2 vitlöksklyftor

1 liter vatten

2 grönsaksbuljongtärningar

2 dl vispgrädde

stek zucchin i stekpanna i två omgångar med 50 gram olivolja till den får fin färg(smaken kommer fram bättre när den steks tycker jag, stek med vitlöken på slutet

skala och dela löken och lägg i buljongvattnet och lägg i zucchinin och vitlöken. Koka mjukt, kanske 10 min. Häll på grädden på slutet. Mixa slät med stavmixer, smaka av med salt och peppar och oregano. Servera med riven parmesanost över. Väldigt mumsig!

innehåller 68 kcal/100 g och 1,5 kh/100 gram.

En lagom portion är 300 gram soppa och 10 gram parmesanost riven över. Den mättar bra!

/H

www.undersextiokilo.wordpress.com

LatMask
9/15/11, 8:50 PM
#44

Snäälla greensis, jag väntar tåligt - nästan - på receptet med någorlunda måttangivelser! Jag har googlat runt på zucchiniplättar med de mest fascinerande innehåll, men inget som jag gillar alls - sojamjöl och fiberhusk, isch! Ditt recept kommer att vara mycket välkommet!

tankgirl
9/16/11, 7:00 AM
#45

Man kan också lägga in squash som man lägger in gurka…. Så här lägger jag in gurka:

1/2 tsk socker,

1/2 tsk salt,

1 tsk ättikssprit,

svartpeppar,

hel koriander,

persilja,

vatten.

Detta för en 3 dl burk och 2-3 Västeråsgurkor

the-fat-cat
9/16/11, 5:03 PM
#46

Jag har inte lagat mat med squash på hur länge som helst, så jag kommer nte ihåg hur mycket vätska den släpper ifrån sig när man steker den. Tänkte prova att göra en squashpytt - ni som har gjort pytt, går det bra att tärna och steka squashen direkt eller bör jag salta och vattna ur tärningarna en stund innan jag steker dem? Vill ju inte att pytten ska börja koka utan vill ha den krispig.

sussie
9/20/11, 6:03 PM
#47

Varit på semester!

squash/zucciniplättar receptet kommer NU!

8 hg squash

1dl hackad persilja

1 riven lök

3 ägg

(3 msk mjöl)

2 paket bacon

Blada ihop stek i massa gott smör.

pamina
9/20/11, 6:15 PM
#48

Hej! Även hos mig dignar trädgården av squash! Det allra enklaste och mycket gott som tillbehör till t ex köttfärssås: Skär dem i kvartar på längden, om de är små, annars kanske man får dela i sex eller åtta "klyftor" koka i saltat vatten lite lätt, häll av och hyvla ner några skivor smör. Lätt som en plätt och den milda smaken kommer verkligen till sin rätt!

Annons:
LatMask
9/20/11, 7:17 PM
#49

Tusen tack för plättreceptet, sussie!

Det ser verkligen helt annorlunda ut än det jag försökte laga efter i söndags, dom "plättarna" blev visserligen ätbara, men förskräckligt fula.

yvonnel
9/22/11, 12:59 AM
#50

Jag hade auberginer som jag gröpte ur och fyllde med bitarna + köttfärs och lök med riven ost och ugnsbakade, min tanke är att man nog kan göra detsamma med squach. Kanske ska man ta bort kärnhuset om det är mycket "moget".

mulligast
8/17/12, 2:45 PM
Bivax
7/26/14, 12:09 AM
#52

Nån mer som drunknar i squash och behöver tips på recept…?

kaisakavat
7/3/17, 8:44 PM
#53

Jag är en ju 'gammal' medlem här, så jag minns äldre trådar.  Puttar upp och lägger till:  

Zuccinibiffar, länk till kostdoktorns recept:  
http://www.kostdoktorn.se/vegetarisk-onsdag-zucchinibiffar-med-tzatziki#more-114506

Jag tog typ lite mindre husk, men la till ett ägg istället - funkade. 🙂 Gott,  jag åt mer än planerat. 

Till det idag: fräst blandfärs med ekologisk tacokrydda (sån med bara kryddor utan tillsatser, noll socker, noll salt. Finns på Coop, bl a), samt bladgrönt, finskuren liten tomat och en klick fet creme fraiche.

Effie
7/4/17, 9:39 AM
#54

Kommer att tänka på den vegetariska lchf-kokboken (den ska jag plocka fram igen; allt jag testat hittills I den har varit gott). Getostgratinerad zucchini var namnam.

I somras hamnade jag på en pub I Hay-on-Wye, på gränsen mellan England och Wales. Zucchini-och-selleri-soppa var jag lite tveksam till; jag gillar inte selleri…men… Tyvärr kunde jag inte få receptet; kocken hade gjort soppan med lite "this and that", och sedan gått ut :-( Jag får väl försöka experimentera, men ville sprida idén.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: