Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 8585 ggr
Monesse
8/13/09, 7:13 PM

Äggplanta?

Köpte en idag och fick för mig att det ska bli gott med köttfärs. Någon som har tips på att tillreda?

Annons:
DesK
8/13/09, 7:24 PM
#1

Skär äggplantan i skivor, lägg på ett fat och salta lätt, på med ett lager till salta tills allt är saltat. Låt stå ca en halv timme och skjölj sedan skivorna.  Under tiden gör du din favoritköttfärssås. Krydda gärna köttfärssåsen lite extra och låt den vara lite blöt, alltså inte helt färdig.Varva aubergineskivorna med köttfärssåsen och ost i en form och grädda ca 45 min.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

copia
8/13/09, 7:28 PM
#2

Skiva äggplantan, stek den några minuter i smör och lägg i en form. Stek köttfärs, krydda med rosmarin, salt och peppar. Lägg färsen ovanpå. Blanda turkisk yougurt, riven ost och majonnäs och bred över. In i ugnen i en halvtimme.

kan varieras i det oändliga med andra kryddor, tomatkross,svamp etc.. Lycka till.

Tisdag
8/13/09, 7:33 PM
#3

Aubergin rullar. Förbered som i #1 (skär tunt på längden, salta och skölj), rulla sedan in någont gott, som tex. köttfärs, god ost, lamfärs med feta eller något annat gott. Gratinera.

fellfrosch
8/13/09, 7:38 PM
#4

Hur smakar aubergine/äggplanta ungefär? Har aldrig ätit det

Monesse
8/13/09, 8:11 PM
#5

Svårt att beskriva men en kryddad lös potatis. Någon annan som har bättre smaklökar?

Tack alla ni för superbra recept.

Just nu har man råd att köpa äggplantan.

Hittade  bra planta på Lidl.

fellfrosch
8/13/09, 8:30 PM
#6

hehe det låter ju onekligen intressant Flört

Annons:
Clara41
8/13/09, 9:17 PM
#7

Skiva äggplantan, vänd i vispat ägg blandat med Herbamare och stek i mycket olivolja/smör. Servera antingen som tillbehör i st. för potatis eller ät bara skivorna. Gott!

marialan
8/13/09, 10:51 PM
#8

Panera cm-tjocka skivor genom att doppa i lättvispat ägg och vända i en blandning av riven ost, finhackad mandel, salt och peppar. Mandel/ost fördelningen ska vara ca 50/50. Låt ligga och villa en lite stund innan du steker på medelvärme eller något över. Akta så du inte vänder dem i onödan medan du steker.

Själv saltar jag alltid ur dem som någon beskrivit ovan men det går också utan då de blir färdiga ganska snabbt.

Görs i vanliga fall på ost och skorpmjöl och har ett fint italienskt namn som jag tyvärr inte minns. Blir godare än man tror!

marialan
8/13/09, 10:59 PM
#9

Och glöm inte;

Baba ghanoush!!!

Exotiskt, gott och anorlunda, både som pålägg och tillbehör.

Tisdag
8/14/09, 3:12 AM
#10

Och fylld aubergine… Dela, gröp ur, fyll med köttfärs, på med ost, krydda.

DesK
8/14/09, 8:56 AM
#11

Copia, Tisdag och Marialan, vilka bra receptidéer ni har skrivit. Niu blir det aubergine från affären idag  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Llasa
8/14/09, 9:25 AM
#12

En god italiensk förrätt är oxå parmigiana. Skiva, salta, låt ligga ett tag. Pensla med olivolja och grilla sedan i ugnen. När de fått fin färg tar du ut dem (ca 15 min). Lägg på en god tomatsås. Tex krossade tomater kokade med en hel lök eller några hela vitlöksklyftor och en stor klick smör och lite oregano. (Man tar sen bort löken vid servering.) Hyvla sen parmesan ovanpå. Supergott!

Tar man en klick köttfärssås mellan tomaten och osten blir det gudomligt!

loreena
12/21/09, 2:09 PM
#13

hm.. låter gott. Måste nog pröva jag med. Den smakar alltså lite beskt om man inte saltar av den först?

Annons:
sussie
12/21/09, 3:21 PM
#14

Jag tycker det är helt onödigt att salta ur den.

Evanorm
12/21/09, 3:22 PM
#15

Det var ett problem förr, men med dagens odlingstekninker så ska det inte behövas.Skrattande

Medlem
12/21/09, 7:34 PM
#16

Tänkte bara säga att receptet på riktig baba ghannoudj innehåller inte yoghurt. Man skall dessutom inte dela aburginen utan man sticker den med kniven några ggr och ställer in den i ugnen. Sedan håller man i den under rinnande kallt vatten i den ena handen och skala den i denandra så blir det lättare att bli av med skalet utan att köttet följer med. Pressa aburginen lätt för att bli av med så mkt vätska som möjligt och sedan kör den i matberedaren tillsammans med vitlök, citronsaft och tahini.

sofiecoe
12/22/09, 7:20 AM
#17

Är tahini OK ur LCHF synpunkt? Det borde väl vara det eftersom det mest består av sesamfrön.. Någon som vet?

Medlem
12/22/09, 10:39 AM
#18

#17 Tahini innehåller en del kolisar ja men den lilla mängd som används i t. ex baba ghannoudj är mycket liten.

sofiecoe
12/23/09, 7:55 AM
#19

OOhh va bra, är en av mina favoriter, men har aldrig gjort det själv, bara blivit bjuden, men det ska testas.

marimu
12/23/09, 8:34 AM
#20

Jag brukar bara skära auberginen i små bitar och steka i mycket smör. Jag tycker om den lite beska smaken och den feta känslan av smöret. Ibland skär jag även squash i små bitar och steker med auberginen. Bra att ha som tillbehör till köttet eller vad man nu äter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: