Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5579 ggr
Simon-A
2009-08-08 15:48

Begreppet LCHF bra?

Vem kom på att kalla LCHF för LCHF? Jag är lite skeptisk till själva begreppet:

-Det säger inget i sig själv, kräver en förklaring.
-Det är störst i sverige, men förkortningen står för något som är på engelska.
- Det går typ inte att säga på engelska iaf. Man säger "Lowcarb-diet" på engelska.
- Det är inte "klatchigt".
- Det är svårt att komma ihåg en bokstavskombination, alla kommer ihåg "atkins" för det är lätt att säga och kan inte blandas ihop med något annat.
- Folk brukar säga lite tveksamt: LCHF? Jaha det är det där låg kolhydrat mycket fett….. Då borde det heta LKHF isf?
- Ja som sagt jag tycker det är ett virrigt och lite trist namn.

Jag brukar själv säga, stenålderskost, jägarkost eller bara "Jag äter inte kolhydrater".

Dags att komma på något bättre innan allt blivit för stort tycker jag.

Men nu får jag kanske mothugg av "etablisemanget", typ förtegaget LCHF.se t.ex  ;D

/Simon

Annons:
fellfrosch
2009-08-08 15:56
#1

Håller med dig, men jag tror att det redan är för stort för att ändras tyvärr

Diran
2009-08-08 15:59
#2

Nu är du ironisk va?

Wtn3
2009-08-08 16:01
#3

Många tycker ju tydligen att vår lilla "rörelse" ska vara fri från kommersiella intressen, se på kritiken mot lchf.se till exempel, så det kanske är bra att den har ett oklatschigt begrepp ;o)

Diran
2009-08-08 16:04
#4

Det var alltså inget ironiskt inlägg?? Jag trodde det helt och hållet var ett skämt!!

starhawk
2009-08-08 16:04
#5

Är också lite obekväm med det, men i nuläget är det nog omöjligt att ändra på det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

babo
2009-08-08 16:12
#6

Jag tror nog att LCHF är bra - internationellt också - men jag tror det kan förväxlas med (endast) Low Carb… utomlands som nödvändigtvis inte innebär High Fat (tror jag) och absolut inte det rätta fettet.

I längden tror jag nog att ordet LCHF håller.

Jag brukar säga att jag "undviker vissa kolhydrater"… och finns det tillfälle så nämner jag att jag inte äter ligthprodukter utan riktigt smör osv. Jag säger aldrig att jag äter enligt LCHF.

De allra flesta tar det positivt…. Förvånansvärt tror jag inte jag har stött på något negativt…

Edit:

… jag säger nog LCHF också - många har ju hört det så här dags….

Annons:
Wtn3
2009-08-08 16:14
#7

Av någon anledning verkar det inte vara lika kontroversiellt att säga att man undviker lightprodukter och snabba kolhydrater som att säga lite kolhydrater och mycket fett, det har jag noterat.

Diran
2009-08-08 16:16
#8

I min åsikt så funkar inte något bara för att det har ett klitchigt namn, lätt att komma ihåg och självförklarigt.. Funkar det så är det för att folk har vett nog att ta redo på mer och följa vad det fått lära sig om de tror på det.

Jennix
2009-08-08 16:19
#9

Beror ju på vad man menar. Jag har redan från början funderat på hur BRETT begreppet är och den exakta definitionen är inte helt klar. Det finns många som använt sig av det, redan från början, och det finns många olika varianter.

Jag föredrar själv att säga att jag äter lågkolhydratkost eller nåt annat, för jag tycker inte det är mängden fett som man ska fokusera på utan att det är viktigare att dra ner på kolhydrater och ta bort det som är skadligt.

Alla som är härinne äter heller inte LCHF, en del äter Atkins eller annan lågkolhydratkost, men det beror som sagt var på hur man definierar det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
2009-08-08 16:27
#10

Mnja.. jag skulle nog säga tvärtom.. egentligen skall man inte fokusera på vad man tar bort utan vad man lägger till så egentligen.. enligt mitt förmenande så borde det heta Högfettkost!!

Och jag tror det är så namnet kommit till och förklaringen till att det är på engelska.. för LOWCARB är det ursprungliga och någon har lagt till HIGHFAT för att betona att vi ersätter kolisarna med fett!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

PatrikHagglund
2009-08-08 16:33
#11

Benämningen LCHF kom en väninna till Annika Dahlqvist på runt slutet av 2005, enligt svaret på en fråga min fru ställde på en av hennes föreläsningar. Första belägget för att Annika använder det på sin blog som jag kan hitta är 10 januari 2006.

Jag bukar säga lågkolhydratskost om jag inte använder LCHF. Fler benämningar ser jag inget akut behov av.

babo
2009-08-08 16:37
#12

#10 Zepp - Förstår vad du manar men rent praktiskt… så måste man ibland "förklara" att man (jag) undviker vissa kolhydrater, säg när man är ute och äter med några… eller har något hemma… fettet kommer (läggs på) sedan…

starhawk
2009-08-08 16:47
#13

Tidigare använde jag ibland utrycket "animalisk högfett kost" numera säger jag mest LCHF, kanske dags att gå tillbaka Obestämd

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Zepp
2009-08-08 17:07
#14

#12

Problemet är större än då.. fördetförsta vet inte folk vad en kolhydrat är.. var dessa finns mest utav i.. och skillnaden mellan kolhydrater och kalorier!!

Nu.. när tidnigar o annat har accepterat LCHF som begrepp är det bara att köra på.. egentlien är det att föredra, annars så hade det varit ännumera förvirrande.. Dalkvistdieten.. Atkinsdieten.. Skalldemandieten.. GI-Nolldieten… osv ..osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
2009-08-08 17:27
#15

#12: Fast GI-Noll dieten är ju kort och kärnfullt och talar om vad det handlar om

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wtn3
2009-08-08 18:10
#16

Fast inte alla har koll på GI, de vet möjligen att det handlar om mer fullkorn, men att kött och fett inte har något GI (eller snarare GI 0) är det färre som vet.

babo
2009-08-08 18:18
#17

#15 Starhawk - ja de flesta nämner GI-noll - det är väl mer utbrett -

det händer jag säger så också - eller någon annan fyller i… Många hänger med vad det gäller - upplever inte att det är något problem- Det har hänt något radikalt i samhället bara på ett halvår, upplever jag…

Upplever det med de jag umgås med och kollegor osv…

evacarina
2009-08-08 20:04
#18

Tycker inte alls att GI-noll är speciellt bra. Inte för mig i alla fall. Passar sämre in på det jag äter än LCHF. Lite synd att det inte framgår att många, kanske de allra flesta, äter en renare mat med mindre skit i.

Kanske LCMF vore nåt? LowCarbMoreFat eller LessCarbMoreFat Tungan ute

marialan
2009-08-08 20:31
#19

Har också gått och tänkt mycket på det här. Träffar mycket folk och tycker det är lite jobbigt med förklaringarna, Sedan som en del säger ligger inte namnet  så bra på tungan heller.

Men som Zepp säger så upplever jag nog också att folk i gemen inte vet vad kolhydrater är - eller var de är. Och då finns det inga snabba förklaringar.

Har varit uppmuntrad av trådar här att säga till på restaurang vad jag vill ha men får ytterst sällan maten på det sätt jag bad om. Visst har de tagit bort potatisen men inte har de laggt till något fett eller lite extra sallad istället. Vågar inte lita på att jag blir mätt på restaurang - äter alltid hemma innan.

Säger nog hellre Atkins hädanefter på restaurang.

Har beställt broschyrerna som jag alltid ser till att ha ett ex i handväskan av. Många blir ju dessutom väldigt intresserade när man börjar prata om det och då kan man i alla fall påverka folk lite.

kaisakavat
2009-08-08 21:12
#20

Håller med trådstartaren.

Jag använder bara LCHF här på forumet. Så fort man försöker använda det annars så blir det "problem" i kommunikationen och folk får koncentrera sig på att förstå förkortningen istället för att greppa hur jag äter.

Inte för att det upprör/stör mig heller.. Det är bara inte ett så bra "begrepp".. Obestämd

Att många inte har så bra koll på "vad kolhydrater är" - det är väl knappast förmildrande när det gäller LCHFbegreppets lämplighet eller inte.. Det gör ju bara saken värre.. typ.. allt blir ännu tjorvigare..

Annons:
kaisakavat
2009-08-08 21:33
#21

Förresten.. jag har så smått börjat använda ett annat uttryck, det sedan min kompis dotter 12 år (från USA) frågade mig:

"Have you allways been a meat-a-tarian?" Skrattande

fellfrosch
2009-08-08 22:10
#22

Hehe jag säger att jag är karnivor ibland bara för att få tyst på diskutionen snabbt Flört Men är det lite mer allmänbildade männsikor säger jag bara att jag är väldigt överkänslig mot kolhydrater och äter inte det

keja01
2009-08-09 01:04
#23

De personer som inte vet något om vad kolhydrater är kan inte ha fått godkänt i hemkunskapen på högstadiet, skulle jag tro. Den undervisningen kanske startade på 70-talet? På 90-talet lärde de ut i hemkunskapen bland annat livsmedelsverkets kostråd, att det var farligt med mättat fett, kommer jag ihåg.

Wtn3
2009-08-09 01:08
#24

#23

Hmm, jag som trodde att vi blev mer och mer indoktrinerade ju längre tiden gick, men på vår hemkunskap 98-99 fick vi faktiskt lära oss att laga mat och städa, ingen propaganda om att viss typ av mat var onyttig…

keja01
2009-08-09 01:15
#25

På min skola var det i alla fall teoriundervisning i kostkunskap också med skriftliga prov och betyg. SLV:s kostråd var också med.

Wtn3
2009-08-09 01:35
#26

Jag minns förvisso att det trycktes mycket på att äta grönsaker, men några varningar för kött (mättat fett) fanns det inte.

Bernice
2009-08-12 20:29
#27

När folk frågar vad jag äter, brukar jag svara: det mesta, utom potatis och spannmål. Det blir nästan aldrig någon diskussion då.

Annons:
kaisakavat
2009-08-12 20:34
#28

#27 Ja, det är ett bra sätt att "avdramatisera".. Glad

Magica1970
2009-08-12 20:35
#29

#0 Men nu får jag kanske mothugg av "etablisemanget", typ förtegaget LCHF.se t.ex  ;D

Töntig kommentar. Klart som fan att du kan förvänta dig mothugg. Detta är ett stort forum med mångs duskussionsglada människor Glad

raphanus
2009-08-12 20:59
#30

Klart att förkortningen är lite otymplig, men man vänjer sig. Vi har redan vant oss vid KPML(r), NSMPD, DILLIGAF och DRTSAEGSPT, så då kan vi säkert lära oss en förkortning till utan att det skadar.

Jag har en LCHF-knapp på jackan ibland. En del frågar vad det betyder, andra skiner upp och säger att de "äter så själva". För de oupplysta fungerar en jackknapp med LCHF på ungefär som en post-it-lapp med förkortningen "NPMF?" på. De som inte vet vad det betyder, frågar, och när man väl har dem på kroken kan man passa på att ge en liten föreläsning.

kaisakavat
2009-08-12 21:37
#31

#30 Ja, frågar de så får de ju skylla sig själva!! *LOL* Cool

Simon-A
2009-08-27 21:09
#32

Ja. LCHF blir väl kvar och etablerar sig säkert ordentligt om en tid. Vi får väl stå ut med att det är lite otympligt så länge.

zebrarandig
2009-08-28 05:39
#33

Det mesta idag är ju olika typer av bokstavskombinationer.

ADHD, LCHF, AIDS, HIV mm. Man använder bokstavskombinationer i mestadels negativt syfte.

Jag brukar säga att "jag äter inte kolhydrater, men det är klart att jag tar en bulle om du propsar, för det förstör inte min fettdrift i någon större utsträckning."

JAUS
2009-08-28 06:18
#34

Low Carb High Fat heter det, LCHF är bara en förkortning. Tycker namnet är utmärkt då det är generell nog och beskriver kosten bra. Gi-noll är mest förvirrande för de flesta. Sen kan man använda den svenska direktöversatta varianten också så jag ser inga problem med det.

Annons:
haneit
2009-08-28 09:28
#35

Jag tycker också att namnet inte fungerar så bra här i Sverige… De yngre, som är bättre på engelska fattar fort, men äldre, som inte är lika bra på engelska blir förvirrade… Sen, när man förklarat lite kommer kommentaren: "Jaha, du äter GI!" Glad

Cheesus
2009-08-28 10:08
#36

Jag brukar börja med att säga att jag äter mycket fett. Jag riktigt betonar att det är fettet som är det speciella och viktiga. De flesta är vana att man alltid tar bort något i sin kost. Och speciellt fettet!

Sen lägger jag till att jag äter bara lite av kolhydraterna, och absolut inte socker, mjölmat eller potatis.

Nu när många på jobbet vet hur jag äter och det har spridits till andra har jag hör kollegor säga "Så du äter den där fettdieten"….

raphanus
2009-08-28 10:18
#37

Den där fettdieten…

Solklart! Vi kallar det DDF helt enkelt.

evacarina
2009-08-28 12:25
#38

#37 Perfekt!! DDF ligger bra i munnen

AnnaLundgren
2009-08-28 13:11
#39

Ja den komentaren om DDF har jag också fått. Överlag har dock begreppet förkortningen då) LCHF fastnat i folkmedvetandet. Det blir sällan långa disskusioner numera bortsett från när jag ska hja något på en restaurang.

Värre är det när man säger att man ska BARFA katterna;)

Layza
2013-07-16 12:22
#40

Jag säger att jag äter protein och fett med lite grönsaker till. Jag får aldrig negativa kommentarer, ALDRIG! Men så är jag också väldigt lugn i förhållande till maten och tänker att andra får äta precis det de vill och då låter de mig göra det jag vill. När någon visar intresse så förklarar jag lite mer.

På restauranger och caféer är det sällan problem. På café ber jag om en macka utan bröd och på restauranger får jag grönsaker i stället och extra smör och majonnäs när jag ber om det.

LCHF är inte en så kul benämning och jag tror att det på sikt kommer att komma någon annan. Tills vidare är den praktisk och bra. Nästan alla i Sverige kan engelska.

Eftersom LCHF är så stort i Sverige och så många strålande människor i vårt land spridit och sprider denna visdom kanske Sverigedieten är ett bra namn!

Inkanyezi
2013-07-16 14:38
#41

Jag är gammal nog att inte ha haft hemkunskap i skolan, det var inte uppfunnet ännu. Vi hade visserligen syslöjd när jag gick i småskolan, som det hette innan det blev låg- och mellanstadium, men någonting med kost ingick aldrig i undervisningen under min skoltid. Men engelska fick man lära sig, och gammal som jag är är jag nog bättre på det än de flesta yngre. Det råkade vara det enda ämne som jag skrev stort A på studentuppsatsen i. Jag har alltså gått i folkskola, realskola och gymnasium, grundskolan var ett senare påfund.

Det enda jag minns om presentationen av kost var kostcirkeln, och jag har också sett pyramiderna, men i skolan i lite annan form, där de mer representerade vem som åt vad och var man stod i näringskedjan. Jag är nöjd med att hamna någonstans i toppen av den.

Och jag brukar nämna att det handlar om mycket fett och lite av sånt som innehåller kolhydrater, i den ordningen. Och fettdiet har det kallats någon gång. Om man ser till definitioner, så har jag aldrig varit vän av att väga och mäta, även om jag det sista året har varit väldigt nyfiken på min egen vikt, mest för att se när det ska bli stopp på viktnedgången. Det är väl rimligt att anta att man inte går ner hur mycket som helst om man fortsätter äta sig ordentligt mätt vid varje måltid och aldrig går hungrig någon längre tid.

Men ett kilo om året har jag tappat i sex år, och det ser ut som om det kanske blir ett kilo till under det sjunde. Min bottennotering på vågen är nu 54 kg, och jag väger 55 kg om man ser de sista två månaderna som statistiskt relevanta. När jag började ta bort kolhydrater och ersätta med fett vägde jag 62, och jag är 163 cm lång.

Och är min kost verkligen LCHF? Jag har kollat en eller annan gång och räknat på vad jag äter, och jag kommer till omkring 60 g kolhydrater nu, och tidigare har jag legat så högt som 80 per dygn. Det finns ju många som går in för att nolla, eller för att komma ner till 20 gram, men jag ser det nästan som ogörligt. I så fall får jag ta till drastiska mått, eller åtminstone utesluta kaffe med mjölk som jag dricker nästan varje dag. Och så måste jag skippa honungen i teet. Det är inte många gram, men för att minska till så lite som under tjugo gram per dygn funkar det inte med mjölk och honung.

Och så är det ju jordgubbar, smultron och körsbär nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: