Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Vågar man äta choklad?

2009-09-07 14:55 #0 av: Liza-bobban

Jag började med lchf för snart tre veckor sedan och gick i början upp två kilo för att nu, totalt ha gått ner fyra kilo. Är lite besatt av vågen och väger mig fyra-fem gånger per dag. Jag är medveten om att jag inte kan ha gått ner något när jag väger mig så ofta men vill mest checka att jag inte har gått upp (ibland har det stigit lite men då har det sjunkit när jag väger mig nästa gång så att säga...för man kan ju inte väga lika hela tiden när man ätit och så).

Jag har börjat få ett sånt himla sötsug nu så jag köpte 86% choklad ifrån Lindt, hittade ingen 90& här där jag bor så jag tog den helt enkelt. Äter ungefär 5-10 gram per dag men försöker minska. Jag tänkte fråga om ni tror att detta kan påverka min viktnedgång eller inte?

Sen undrar jag också hur det är med sötare grönsaker, typ tomat, lök och paprika samt pepperoni på burk, kan man äta det tro?

Anmäl
2009-09-07 15:19 #1 av: KattaMo

Jag vet tyvärr inte om chokladen, men jag har ett bra tips mot sötsug som jag också får.

jag har istället gjort en ägg-"macka"; ett salladsblad, skivat ägg på, räkor, citron och hemgjord majonäs.

Det fungerade faktiskt för mitt sötsug!

Anmäl
2009-09-07 15:19 #2 av: Marimba

Hej där!

Jag vet faktiskt inte om chokladen påverkar viktminskning men jag skulle tro det. Bäst är att utesluta (fast jag vet, skulle inte heller vilja göra det). Däremot undrar jag också om grönsakerna!

Paprika och tomat tillhör mina favoriter, har du märkt om de påverkar sötsuget något? Jag tror inte det gör det för mig, men är inte säker.

Lycka till!

Anmäl
2009-09-07 15:38 #3 av: keja01

En blandning av kakaopulver, kokosflingor och grädde tycker jag smakar väldigt gott utan något extra socker, och äter varje dag. Då behöver man ingen choklad eller godis. Mycket billigare också.

Anmäl
2009-09-07 15:43 #4 av: Liza-bobban

KattaMo --> Tack för tipset, jag behöver alla tips jag kan få nu. Har inte kännt något vidare sötsug tidigare (visst, dom tre första dagarna var svåra men sen vände det) men nu har det varit jobbigt några dagar. Funderar på om jag stoppar i mig något som triggar igång det eller om det kan vara något annat.

Anmäl
2009-09-07 15:46 #5 av: Liza-bobban

Marimba --> Jag måste försöka dra ner på chokladen i alla fall, det är något som är säkert.

Jag vet inte om grönsakerna, dom är ju söta men jag har inte insett förrens jag började med lchf hur söta dom faktiskt är. Min pappa har sagt att man inte ska äta tomat om man kan undvika det så det blir inte så många men ibland kommer det med några i sallader och så. Dom är ju nästa som godis kan jag tycka. Jag brukar äta en eller två skivor och ge bort resten till min man, haha. För säkerhets skull liksom.

Anmäl
2009-09-07 15:47 #6 av: Liza-bobban

keja01 -->  Vilken intressant idé! Det ska jag prova, brukade göra likadant förr fast med oboy, mjölk och cocos och det var ju gott. Hur är det med kolhydrater i kakao förresten?

Anmäl
2009-09-07 15:55 #7 av: berndt

nå jag brukar ta 1-2 bitar mörk choklad (> 80%) till cappuchino 2-3 ggr/vecka och följer jag annars linjen går jag nog ned.... men en viss risk är det att både sötningsmedel och choklad gör att man håller igång sötsuget på en viss nivå...har jag märkt..

ibland kör jag med vispad grädde, sötningsmedel o kakaopulver när jag känner det så :-)

Anmäl
2009-09-07 15:59 #8 av: keja01

#6, Kakaopulver 15g kolhydrat per 100g. 2 teskedar kakaopulver väger 5g. Det blir 0,75g. Den sortens kolhydrat tas upp extra långsamt i likhet med de i nötter. GI-värde 20, där nån sorts socker var satt till värdet 100. Mjölksocker hade GI ungefär 40 i samma tabell.

Anmäl
2009-09-07 16:52 #9 av: Liza-bobban

keja01 --> Jaha, det låter ju intressant. Då kan det inte vara så farligt någon gång ibland då alltså.

Anmäl
2009-09-07 17:13 #10 av: lizaohman

Inte törs äta choklad?? Har du sett skräckfilmen "Tryffeln anfaller??" (det finns en gammal klassiker som heter Tryfiderna anfaller). Skoj åsido så visst kan du ta en 85 - 100 procentig chokladbit ibland. Var dock uppmärksam på VARFÖR du vill ha choklad. Är det det enda suget du har, så kan du behöva tillskott av magnesium. Chokladsug är ofta ett tecken på magnesiumbrist.

Vissa grönsaker (som tomat, som egentligen är ett bär) kan visst trigga ett sötsug, MEN om du inmundigar ordentligt med fett samtidigt så motarbetar det suget. Vi säger rent generellt att sug botas med fett. Ta en god ost och rulla den med smör på. Perfekt mellanmål!

PS. stekt lök är sötare i smaken än rå, så det är jag väldigt restriktiv med.

Anmäl
2009-09-07 17:15 #11 av: goldcamilla

Jag brukar göra en smörkräm av smör, äggulor, Stevia och lite Philadephiaost. När jag blir sugen på något så tar jag en klick av detta och sedan är det suget bortaSkrattande

Anmäl
2009-09-07 17:28 #12 av: dufva

Det är en mängdfråga med chokladen.

Sätter du guldkant på tillvaron med ett par bitar någon gång per vecka påverkar det knappast.

Blir du däremot triggad och äter halva kakan är det klart det gör skillnad.

Samma är det egentligen med tomat och lök som är rätt så kolhydratrika.

En halv lök eller tomat tillsammans med i övrigt bra lchf-mat klarar de flesta utan problem.

För övrigt ska du se till att alltid vara mätt!

Äter du rätt saker bygger du inte fett men möjligen muskler samtidigt som fettvalken krymper

Vi äter oss ner i vikt vi svälter inte..

För många är vågen mer skadlig än nyttig.

Den ljuger som en "borstbindare" Flört

Ställ den i garderoben tills du fått bra kläm på hur kosten fungerar Skrattande

Anmäl
2009-09-07 17:37 #13 av: Agneta2006

Hej, själv slutade jag gå ner i vikt när jag hittade den mörka chokladen. Upplever att jag blir mer nöjd om chokladen har minst 90% kakaohalt. När jag gör ischoklad med 1/2 mörk choklad och 1/2 kokosfett så triggas inte mitt sug efter något sött. Kan ju vara värt att byta ut en del av chokladen mot kakao med tanke på vad keja01 skrev i inlägg 8. Hursomhelst mindre kolhydrater i ischokladen och dessutom får jag i mig mer kokosfett som gör att jag håller mig mätt och nöjd längre mellan måltiderna.  

Anmäl
2009-09-07 17:43 #14 av: spadermadam

Bästa sättet att komma över allt sötsug är att inte göda det. Det kan gälla choklad, vissa grönsaker eller i princip vad som helst som har lite för många kolhydrater.

Fett är och förblir bästa sättet att komma över suget.

Det du beskriver tycker jag verkar som "normala" övergångsbesvär. De som kommer när man hållit på en tid med lchf. De går fortare över om man är strikt och håller ut.

Lycka till!

Anmäl
2009-09-07 17:54 #15 av: Agneta2006

Hej igen glömde säga att om du vill väga dig så gör det inte flera gånger om dagen utan hellre i så fall en gång i veckan eller max en gång per dag och då på morgonen inte efter att du ätit det blir nog ganska missvisande. Köpte själv ett nytt bälte till mina jeans i juni och när jag använde det gamla bältet idag så kunde jag plötsligt dra igen det 2 hål extra, döm om min förvåning då vågen inte visar någon förändring. Så lyssna på de kloka orden från dufva angående vågen. Glad

Anmäl
2009-09-07 18:00 #16 av: Sugiyama

Jag snaskade en hel del i början, en chokladbit, lite nötter, ostrullar osv. Men ajg tycker suget gick över av sig själv, nu blir det några rutor i veckan, nästan aldrig nötter eller annat småätande. Jag resonerade i början att inte var för sträng mot mig själv, hellre att det skulle vara lätt att hålla kosten.

Anmäl
2009-09-07 19:52 #17 av: haneit

Jag har kunnat äta 1-2 rutor mörk choklad om dagen och ändå gå ner i vikt... Det är min guldkant varje dag, för att jag inte ska bli så less...

Anmäl
2009-09-07 22:09 #18 av: Jennix

Jag ser mörk choklad som godis, dvs är man helt fokuserad på att gå ner i vikt så låter man bli det tills man är nöjd med sin viktnedgång och att allt går bra.

Sen är det ju bättre att fuska med en bit 85% mörk choklad än 200 gram mjölkchoklad...så det beror på hur situationen ser ut. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-09-08 00:10 #19 av: Liza-bobban

Mmmm...jag tror jag ska sluta med chokladen på vardagarna men kan nog ta min en bit på lördagen när man vill ha det lite festligare. =)

Annars tycker jag det är lite klurigt  när man är sugen och man inte är hemma, någon som har tips på vad man kan ha i väskan och dämpa suget med?

Anmäl
2009-09-08 04:23 #20 av: JAUS

Ett tips är att aldrig köpa en hel chokladkaka utan endast 1-2st 5g provbitar i taget. Då är det ju omöjligt att äta för mycket. Flört

Anmäl
2009-09-08 12:14 #21 av: Liza-bobban

Jo, jag tänkte så också men dom bitarna jag har hittat som är små är bara max 70% och jag vill ha med högre kakaohalt, plus att jag hört någonstans att marabous inte ska vara så bra för det är mer kolhydrater i den.

Men jag brukar bara ta max en ruta när jag äter ändå. =)

Anmäl
2009-09-08 13:52 #22 av: mammialex

Jag kan absolut inte äta choklad det triggar mig och gör att jag samlar på mig vatten.

Däremot gör jag ibland kokosvåfflor och smaksätter med kakao det kan dämpa sötsuget. serveras med hallon och kokosgrädde.

Jag gör våfflor på följande vis:

1 dl kokosgrädde

2 ägg

1 dl kokos

30 g smör

Anmäl
2009-09-08 14:14 #23 av: JAUS

#21 Har du ingen chokladbutik i närheten där du bor? De brukar ha många olika sorters provbitar att välja mellan.

Ja Marabou ska du undvika.

Anmäl
2009-09-08 15:39 #24 av: Ruska

Jag äter ofta mörk choklad, 85%, och fortsätter gå ner i vikt. Jag tror det är individuellt som allt annat med LCHF. Stannar viktnedgången av eller sötsuget triggas kanske choklad bör undvikas. Jag har resonerat som så att jag hellre går ner lite långsammare än avstår det extra goda i mitt liv. Choklad är ren njutningTungan ute Dessutom nyttig!

Anmäl
2009-09-08 20:18 #25 av: haneit

Ruska:

Jag resonerar precis som du i den frågan! Glad (Fast jag tycker bäst om 70%ig choklad)

Anmäl
2009-09-09 13:42 #26 av: Liza-bobban

Jag tycker ju choklad är så förbaskat gott! Men jag var och handlade igår, köpte massa saker som jag kunde stoppa i mun ifall suget skulle komma fram igen så nu borde jag vara säkrad...ska försöka hålla mig sysselsatt också, för det är när jag inte har något att göra som suget sätter igång...

Anmäl
2009-09-10 11:05 #27 av: Ruska

#26 Med andra ord, du är inte sugen egentligen, utan stressäter! Jag känner igen mej! Det är inte chokladen som är själva problemet utan sinnet som inte får ro. Och så tröstäter vi för att må lite bättre, fördriva en stund av dagen. Mycket destruktivt, för det är inte godsaker vi behöver egentligen.

Jag dämpar en del av min stress med ett oändligt antal koppar te i alla varianter (grönt, svart, rött, vitt, örtte) varje dag. Det är faktiskt lugnande att sitta och smutta på en kopp varmt te! :-) Jag har gjort det till en mysig ritual som jag inte vill vara utan. Jag kryper upp i soffan med min kopp, en filt och gärna en av mina goa små hundar och bara slappnar av. :-)

Anmäl
2009-09-10 13:19 #28 av: Liza-bobban

Oftast kommer det här suget över mig när jag är med och hjälper till på min makes firma (vilket blivit mycket senaste tiden med all bokföring som jag legat efter med osv...), då sitter man och har så jädrans tråkigt när man ska passa butiken och då blir jag så sugen på något att stoppa i munnen. Är jag hemma är det lite lättare för då kan jag ta en kopp kaffe eller gå ut med hunden eller tvätta, ja, vad som helst men här på firman är det helt dött.

Jag ska försöka klura ut något som jag kan göra här när jag bara väntar..

Anmäl
2009-09-10 16:45 #29 av: Trrkek

Kanske ett litet korsord eller sudoku som man snabbt kan skyffla undan när det kommer kunder? Hjärngympa dessutom, superbra ;P

Anmäl
2009-09-10 23:12 #30 av: Liza-bobban

Ja, precis. Det har blivit mycket sånt. Men så tröttnade jag så nu är jag inne på skvallertidningar, mycket intressant.

Dom skriver iofs samma saker i alla tidningar och så har dom ändrat sig i numret som kommer veckan efter, men det är ändå roligt. Haha..

Ska ta min andra kaffebryggare dit tror jag så jag kan göra en kopp ibland. Men vad är bäst egentligen, koffeinfritt eller vanligt?

Anmäl
2009-09-12 15:32 #31 av: lizaohman

100 procent choklad - utan sötningsmedel och med låg bitterhetshalt - hittar du i tunna skivor på pralinhuset på nätet. Bästa jag hittat. Det är sällan jag har chokladsug, dels för att jag äter fetrik mat och tar magnesiumtillskott, men ibland vill jag ha - och då tar jag! Räcker gott och väl att låta en platta smälta i munnen, smaken är mycket rik.

Anmäl
2009-09-14 11:07 #32 av: Ruska

#31: Det här med magnesium återkommer hela tiden. När jag har kramper vet jag att jag har brist på det och då botar jag det på naturlig väg, med kakao och nötter. Har jag inte kramper antar jag att allt är frid och fröjd. Varför uppstår magnesiumbrist hos oss som äter LCHF??? Kanske OT, men passar på att ställa frågan.

Anmäl
2009-09-14 14:43 #33 av: lizaohman

Det finns gott om magnesium i choklad och det vet kroppen förstås ifall men varit chokladoman. Magnesium är vattenlösligt och ska vara i balans med bl a kalcium i kroppen. Det kan svänga däremellan. Eftersom magnesium är vattenlösligt finns teorin att vi blir av med en del vid viktnedgång. Hur det än är med det så visar praktiken att kramp botas med magnesium. När man har balans i mineralgungbrädet får man inte kramp, men det kan återkomma ifall magnesiumtillskottet blir för stort. Då uppträder också diarré. Annars så kissar man ut det kroppen inte kan ta upp, så det är inte giftigt.

PS. Viktnedgången kanske inte syns på vågen, men kroppen gör sig av med onödig vätska och bygger muskler på denna kosten.

Anmäl
2009-09-28 14:24 #34 av: Ewilita

Nu har jag tyvärr inte läst hela tråden men ang. chokladen!
När jag började med lchf var jag van sen tidigare att äta nått gott på kvällen och de satt såklart i sig även när jag ändrade min kost.
Så från början åt jag nån chokladbit eller frysta hallon med grädde nästan varje kväll.
Och efter ett tag kom jag på mig själv med att jag inte ville ha det längre.
Men om jag ändå blir sugen på nått att äta på kvällen så kan ja ta bara kanske ca 7 hallon och en skvätt grädde på de sen är jag nöjd :)

Funkar perfekt för mig i alla fall! :)

Hur går det för Dig nu ?:)

Anmäl
2009-09-30 11:42 #35 av: Liza-bobban

Hej Ewilita! Jo, det går bättre men blir fortfarande sugen på något när jag inte har något att göra eller är uttråkad. Jag tar någon ostskiva och sen är det thé eller kaffe i mängder som gäller! Ibland tar jag någon liten chokladbit men liten ska den vara och jag tar inte mindre än 86%ig

Anmäl
2009-10-01 17:33 #36 av: Ealina

Jag har ätit rätt mycket 86%choklad (och rätt mycket betyder kanske 25-35g om dagen) sedan jag började äta lchfkost för en månad sen (exakt idag!) och jag gick ner 4 kg på 2 veckor ändå. Sedan har det varit stilla..

Spännande det där med magnesiumbrist-teorin. Jag har alltid varit chokladoman och var överlycklig när jag insåg att 86%chokladen gick att äta. Den har liksom varit min belöning på kvällen. Jag vet ju att man inte ska belöna sig själv med mat, men jag har inte lyckats släppa det där ännu..

(och om jag ska vara ärlig, belöning för vaddå? Att jag äter så att jag mår bra? Det borde ju vara belöning i sig själv, hehe)

Nu undrar jag ju hur det skulle gått om jag inte ätit den där chokladen.. Ska nog skaffa Mg-tillskott snarast :)

Anmäl
2009-10-01 17:50 #37 av: sarag

Jag kan också äta 1 bit 86% om dagen och gå ner i vikt. Ibland lägger jag tjockt med kallt smör ovanpå. Gott det med!

Ibland om jag får lite ont i magen (hade ibs-mage innan jag började med LCHF) så tar en bit och helt säkert blir magen lugn o fin igen!

Anmäl
2009-10-02 12:52 #38 av: Liza-bobban

Jag har aldrig fattat den grejen med att ha smör på allting. Många verkar ha smör på det dom äter och i kaffe och så.

Jag vet att jga ska äta mer fett men jag klarar inte av att stoppa i mig smör, det tar emot...försöker ha i mer när jag lagar mat istället, vet inte om det funkar lika bra men det borde göra det.

Anmäl
2009-10-02 12:59 #39 av: Dollan

Jag brukar ha chokladbollar i kylen för att få i mej extra fett+chokladsmaken. Blandar smör och kokosfett med kaffe, kakao, kokos, solroskärnor, sesamfrön,krossade linfrön, liiiiiiite sukrin och vaniljpulver. Lägger i knäckformar och har stående i kylen. Det blir jättegott och det är ett jättebra sätt att få i sej tillräckligt med fett.

Anmäl
2009-10-02 13:01 #40 av: Liza-bobban

Låter intressant, det kan jag ju prova. För jag gjorde en utvärdering på vad jag äter och det verkar vara för mycket protein och för lite fett...tycker det är svårt att få det till en bra balans!

Anmäl
2009-10-02 13:20 #41 av: alicia80

Annika rekomenderar att slicka på en sked smör.

Trodde jag aldrig skulle funka tills jag provade. Tungan ute

Anmäl
2009-10-02 13:28 #42 av: Andina

Jag gör som du, Dollan. Jag gör en "chokladkaka" (i platt låg burk) som jag har stående i kylen att småäta av vid behov - av smör, ibland även kokosfett, 100 % kakao, kokosflingor, kaffe och en droppe pepparmintsolja. När "suget" sätter in (särskilt om jag ätit mkt kolhydrater innan) så tar jag en eller två bitar/kaffeskedar från denna chokladkaka. Gott och Fett!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-10-02 13:52 #43 av: annikanyfiken

Nej, man vågar inte äta choklad!! Jag har just gjort något fruktansvärt. Jag har ätit en 200 g marabou mjölkchoklad med dajmbitar i. Jag åt upp hela kakan på 20 minuter. Kolhydrater 58g per 100 g. Alltså har jag ätit 116 g kolhydrater i ett nafs, Usch, jag skäms

Anmäl
2009-10-02 13:59 #44 av: Dollan

Välj att inte skämmas!!!! Se det som ett planerat avsteg, du köpte ju ändå chokladkakan. Nu är nu och då har redan varit. Ät bra resten av dagen och gå vidare.

Anmäl
2009-10-02 16:38 #45 av: Ruska

#43: Jag räknar inte Marabou som choklad, utan som skräp. Bra choklad är mörk och utan tillsatser! Hsh, sluta skämmas och kör på med LCHF som vanligt. Själv har jag kolhydratsbaksmälla idag. Det bultar bakom ögonen och dessutom är jag uttorkad pga för mkt kaffe under dom senaste stressiga dagarna. Men det är bara att kämpa vidare! :-)

Anmäl
2009-10-02 18:38 #46 av: [Pennylane1]

marabou choklad är jättegott... tyvärr kan jag ju inte äta det längre, mörk choklad är superäckligt, allra godast förutom t.ex. Marabou nötchoklad eller alla ljusa förresten, är en vit choklad med jordgubbar som Lidl har.

SUCK!!!! Saknar!!!

Anmäl
2009-10-02 18:56 #47 av: JAUS

Marabous choklad är billigt skräp, som innehåller transfetter. Att man tycker marabou smakar gott beror endast på sockret, kakaokvalitén är usel. Maroubous chokladkakor förtjänar inte att kallas choklad utan borde istället nedgraderas till godis.

Anmäl
2009-10-02 19:04 #48 av: [Pennylane1]

ja jag är en dålig människa, men jag tycker den är otroligt underbart god!!

Anmäl
2009-10-02 19:14 #49 av: chocolatina

Visst vet jag att Marabou "choklad" är skräp, men gott är det iallafall. Hade dille på "Amigo" innan jag började med lchf men nu har jag ju inget sug alls efter choklad.

Kan bara hoppas att det som många nämner här att om/när suget kommer att det inte smakar gott längre.  Kan liksom inte föreställa mig att jag skulle tycka att det är äckligt med choklad...........

Anmäl
2009-10-02 19:22 #50 av: [Pennylane1]

jag har inte tappat smak för den under dessa 14,5 månader jag kört så det händer nog inte! Men jag har ju inte sockersug direkt... men har smakat någon liten pyttebit nån gång emellanåt.

Anmäl
2009-10-02 19:50 #51 av: flikkan77

Håller helt med Pennylane om vilken choklad som är godast. Tycker att marabou mjölkchoklad är godast. Har ätit lchf i lite mer än ett år nu och fortfarande är det den jag är sugen på när jag är sugen på nått.

Men som sagt, den är lite förbjuden! Åt några bitar för några veckor sen när vi körde långt och jag behövde motivation, men annars har jag inte ätit den på ett år.

Anmäl
2009-10-02 20:01 #52 av: JAUS

Häller man tillräckligt mycket socker på koskit så blir nog även det "gott". OskyldigFlört

Anmäl
2009-10-02 20:04 #53 av: flikkan77

#52 ... nja... är tveksam till att sockret tar bort lukten.. Skrikandes Flört

Anmäl
2009-10-02 20:07 #54 av: annikanyfiken

Ja tyvärr tycker jag inte alls om mörk choklad. Det är liksom inget alternativ alls att äta en bit mörk choklad då jag är sugen på ljus. Jag avstår hellre då faktiskt och äter ost istället.

Men - det här är helt sjukt - men jag har inte vågat äta något alls sedan imorse då jag tryckte i mig hela den där kakan. Jag är så rädd att om jag maxar på med fett nu så lagras det direkt på min redan för stora mage. Men jag börjar bli hungrig, och att äta mer kolhydrater går naturligtvis inte heller. Återstår magert protein. Får väl öppna en burk tonfisk - i vatten!

Anmäl
2009-10-02 20:46 #55 av: [Pennylane1]

barnslig jämförelse, koskit. Kan man inte diskutera som folk? Trovärdigheten försvinner rätt rejält tycker jag när man tar till så oseriösa argument. Tala om vad det är som är så förskräckligt istället för att (ko)blaja!

Anmäl
2009-10-04 21:27 #56 av: Fialotta

Pennylane1 och Annikanyfik: Kan bara hålla med om att Marabus dajmchoklad är GRYM!!! Cool Och att typ all ljus och vit choklad är mumsig!!!  Men tror också att delvis den fick mig på fall i min förra GI-diet...

Böjrade med att jag åt några bitar på lördagen. Gick jättebra, gick ned i vikt ändå varje vecka. Så då blev det några fler bitar, var ju "inga problem". Och sen ännu fler... Brukade "dela" en 200 g med min man, och han fick kanske 50 gFlört...

Nu försöker jag låta bli den helt, IGEN... Det är ju KNARK i den, man blir beroendeFlört!!

Nu har jag fallit för Marabou Premium dark mint (70%). Visst, både för lite kakaohalt och för mycket kolhydrater, men lite ibland bara. Så hoppas vi att jag klarar "lite ibland bara" den här gångenGlad!

Anmäl
2009-10-04 21:49 #57 av: flikkan77

Marabou Premium dark mint (70%), den gillar jag med! ... och min kanin är så galen i den att han måste vara inlåst om jag äter av den och sen måste jag tvätta händerna så han inte känner lukten. Flört

Anmäl
2009-10-04 21:53 #58 av: Fialotta

#57 Hm, den kanske är FÖR god då...Glad??!?!? Om även kaniner blir tokiga, hahaha!!

Anmäl
2009-10-04 22:09 #59 av: flikkan77

#58 Hunden har också lite näsa för när den chokladen kommer fram... Så det är nått speciellt med den. Glad

Anmäl
2009-10-05 09:10 #60 av: Effie

Ljus eller mörk choklad...ja, här är mina erfarenheter:

Chokladoman. Alltid föredragit choklad framför annat godis. Ljus choklad, t.ex. schweizernöt - tills första gången jag väntade barn. Lika chokladsugen, men ljus choklad gick bara inte. Det blev marsipanbröd och pepparmintschoklad för hela slanten. Detta höll i sig till graviditet nr 2. Då gick ljus choklad an igen; även under tredje, vill jag minnas. Men jag övergick till mörk choklad innan jag började med LCHF. I början med LCHF åt jag mörk choklad i perioder, ibland mer, ibland inget alls. F.n. har jag kakao i äggmjölk, men choklad har jag inte ätit på månader. Den smakar för sött - och jag klarar mig utan.

Det ligger två 200-g Marabou chokladkakor i kylen (inte mina). Jag märker att om jag känner mig stressad, så ropar de på mig: bara en bit, eller två!! Men jag vet att de inte hjälper; risken är bara att jag sätter i mig alltihop om jag skulle börja. Och jag tycker inte längre att det smakar gott, så det är absolut inte värt det.

Hur lång tid det tar innan det slutar smaka gott? Vet inte säkert. Jag tror smak och sug fortfarande förändras för mig, fast jag hållit på i snart tre år. Det varierar nog från person till person, även beroende på om man gillade ljus och mörk choklad innan man började. Jag blev väldigt mycket sockerkänsligare på ett år, vet jag säkert.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2009-10-05 12:28 #61 av: haneit

Konstigt med djuren... Jag har annars fått för mig att choklad är jättegiftigt för många djur, bl.a katter. (även hundar trodde jag)

Anmäl
2009-10-05 12:38 #62 av: flikkan77

#61 Choklad är giftigt för hundar och kaniner med, men det hindrar dem inte från att vilja äta det. Har haft katt som var tokig i choklad också. Djur är tyvärr inte så smarta att de inte äter sånt som är giftigt.

Däremot ställer det krav på mig att inte glömma en bit där kanin eller hund kommer åt det. Och för min egen skulle tvätta händerna efter att jag ätit en bit mintchoklad innan jag klappar kaninen, annars biter han mig i fingrarna.

Anmäl
2009-10-05 12:53 #63 av: nenna31

Ett tips på vad man kan ha med sig i väskan....- ölkorv....det tycker jag funkar jätte bra .....ost triggar mig att äta för mycket så ölkorv funkar bäst för mig att ha med som nödproviant.....

Ischoklad ....kanske man skulle prova ....kan man ju kanske smaksätta lite själv om man vill....ska testas snarast...måste bara inhandla coccosfett .....Glad

Anmäl
2009-10-05 13:07 #64 av: Hamka

Jag brukar köra med Carb zones mörka choklad samt de flesta mörka choklad sorter med en kakohalt över 70 % (då de oftast är mjölkfria) fungerar för mig och känner inte mer sug för annat.. utom te eller kaffe då möjligen

Anmäl
2009-10-05 13:12 #65 av: haneit

flikkan77:

Intressant... Man tror ju annars att djur ska vara bättre på att veta vad som är bra för dem. Kossor äter ju t.ex. oftast inte sådant som är giftigt för dem.

Men om något är sötat så kanske det inte går att motstå själva sockret...

Anmäl
2009-10-05 13:34 #66 av: flikkan77

haneit:

Ja, man tycker ju att djur borde vara lite smartare ibland. Kaniner äter till exempel glatt kål fastän det kan ge dem sköldkörtelbesvär. Har för mig att kossor kan äta idegran med om det finns i hagen och det är väl giftigt för dem. Minns inte riktigt vad det var kossor inte tål längre, länge sen jag läste den utbildningen... Glad

Anmäl
2009-10-18 01:22 #67 av: JAUS

#55 Jag tycker faktiskt att konstgjorda transfetter är värre att äta än koskit. Tycker du inte det också?

Anmäl
2018-03-03 16:42 #68 av: P.O

Äta mörk chocklad föryngrar på cellnivå. Och för hjärnan. Det kan man googla på.

Anmäl
2018-03-28 09:56 #69 av: LillaEira

Jag gör chokladbollar på Lindt choklad 99%. Finns i Lindt märkesbutiker t.ex. i Täby C. (StorStockholm) eller på nätet. Jag värmer upp vispgrädde, tillsätter några äggulor, lite sötningsmedel och en stor klick smör. Sedan smälter jag choklad 99% i smeten. På slutet blandar jag LITE kokosflingor i smeten. Lidl (ej Lindt) har finhackade små flingor som passar bra. Dagen efter när chokladmassan har stelnat i kylen, rullar jag bollar i kokosflingor. De flesta chokladbollar fryser jag och tar ut några då och då till kaffet. Nyttigt, gott och lite kollisar.

Anmäl
2018-03-28 14:01 #70 av: CasaRamon

Låter gott. Hur mycket grädde och hur många äggulor?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.