Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 12657 ggr
Cajsavarg
2009-08-24 17:12

Hur lång hållbarhet har äggmjölk?

Har nu inhandlat ickesaltat smör o tänkte nu testa äggmjölk. Det låter inte så gott (även om jag läst en del lyriska kommentarer) men jag måste ju ge det en chans!

Nu undrar jag hur länge håller detta? När man ska dricka det så att säga nästa gång, måste det då vispas upp eller så?

Kan man dricka hur mycket som helst?

Och till sist, men inte minst, vilka är era favoritsmaksättningar? Vad får mig att bara älska detta?

//Fat makes Me fit//

Annons:
spkn1
2009-08-24 17:27
#1

Kul att du kör på osaltat smör. Salt förstör smaken i alltför mycket, där salt inte ens är nödvändigt. Tyvärr inser väl inte tillverkare att man själv kan salta sina frysta räkor om man vill att det ska smaka salt och inte räka..

Jag tycker det funkar bäst direkt, och varmt. Kallt får en konstig lukt (men smakar ok)

Givetvis kan du dricka så mycket du orkar.. som med all naturlig mat. Dör gör du knappast ;). Men det innehåller ju såklart en del energi.

Jag puffar lite kanel uppepå ibland, annars är det absolut gott som det är! Jag skulle köra naturellt innan jag testade massor med olika smaksättningar. Du lär gilla smaken, den är knappast "svår" på något sätt.

Vissa kan uppleva illamående men det gissar jag skulle bero på undermedveten fettskrämdhet.. för övrigt funkar det bra med väldigt lite tillsatt fett också. Jag kan köra på enbart ägg ibland, men smör gör det godare.

musqot
2009-08-24 17:39
#2

Jag är själv nybörjare på äggmjölk. Men jag smaksätter med kanel, kardemumma och lite kakao. Jättegott att ha i kaffet! Och sen en sked vispad grädde ovanpå… mums.

Jag häller upp det som blir över på en liten plastflaska, typ Loka, och har den i kylen. Lätt att skaka om sen innan man ska använda den.

Anne-
2009-08-24 21:11
#3

Jag har haft äggmjölk i kylen på jobbet i 5 dagar och det smakade bra. Hemma tar den slut snabbare och har därför inte problemet där.

Tycker också att den är godsast varm och skummig men den är helt ok att ha kall i kaffet. Smaksätter den inte.

Cajsavarg
2009-08-25 15:22
#4

Hejsan!

Tack för alla tipsen!

Nu har jag provat att göra äggmjölken. Att jag har väntat så länge (se´n april) förstår jag inte, när det var så gott!!

Jag drack upp alltihop, först med lite vanilj, se´n med kanel på toppen o sista muggen med nedvispad kakao. Alltihop väldigt gott, men… oj så mätt jag blev Foten i munnen. Det var 3 timmar sen´o inte behöver jag ngn mat på länge än! Hade tänkt ha det som mellanmål men nu verkar det som att jag har bytt ut hela lunchen.

En tanke… skulle man kunna byta ut frukost o lunch mot äggmjölk o bara äta middag en tid för att kunna få fart på den än så länge obefintliga viktminskningen?

//Fat makes Me fit//

Floydian
2009-08-27 12:23
#5

*puff* #4 var en intressant fråga

[ngupa]
2009-08-27 13:25
#6

#4 Det är jag övertygad om att man kan…. jag gör det…

Annons:
Mojjan73
2009-08-27 15:04
#7

#4 Det kan man absolut. Jag dricker ägglatte till frukost och sen äter jag lunch och kvällsmat som vanligt. Om det blir någon slurk kvar av äggmjölken så tar jag den oftast innan jag lägger mig om jag känner att jag är lite sugen. Jag går ner iaf….

JAUS
2009-09-28 17:28
#8

Någon som förvarat äggmjölk längre än en vecka?

idaa
2009-11-03 12:02
#9

hur länge håller sig äggmjölk utanför kylskåp?

cnidaria
2009-11-03 17:42
#10

#9 inte så länge, en timme skulle vara max för min del och då skulle jag värma upp den igen (på spisen). Den är en god grogrund för bakterietillväxt och på en timme blir det ju några stycken om det är med nån från början… I köket skulle vi absolut inte låta den stå framme i rumstemp

Sugiyama
2009-11-03 18:25
#11

Oj, jag glömmer min framme ibland över dagen och den smakar bra ändå. Vill inte ställa in den varm i kylskåpet. Jag har inte blivit minsta sjuk heller av att dricka den efter att den stått framme så länge.

cnidaria
2009-11-03 18:45
#12

#11 tur för dej. Själv är jag "skadad" av mitt jobb och Hälsovårdsmyndigheten (!). Funderar på bla Salmonellan, men det finns kanske inte kvar på våra ägg längre, alla tvättas väl nuförtiden?

Wtn3
2009-11-03 19:13
#13

Visst kan man ersätta en måltid med äggmjölk om man vill, men om det hjälper viktminskningen vet jag inte, min äggmjölk brukar ha likadant energi- och fettinnehåll som en vanlig måltid.

Annons:
Mozzarellan
2009-11-03 19:39
#14

Drack min första äggmjölk idag o nu 7 timmar senare  mätt men lite glatt invärtes liksom..kanske inte skulle dricka allt på en gång.

2 äg

5ogr smör

2 dl vatten.

Finns en tråd om detta

Sugiyama
2009-11-04 20:58
#15

#12 nä det är tur man inte vet allt. Äggen tvättas och alla höns- och kycklingbesättnignar testas mot salmonella. Nu brukar jag inte ha min äggmjölk framme men det händer ibland. Jag brukar alltid lukta och provsmaka om jag är tveksam.

Andina
2009-11-05 08:54
#16

Jag använder min äggmjölk mestadels i kaffet. Och gillar den bäst när den fortfarande är varm. Därför häller jag min äggmjölk i en termos där den håller värmen bra under dagen. Jag gör inte mer äggmjölk än vad som går åt under en dag.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

camsve09
2009-11-05 09:56
#17

Jag hade en äggmjölkperiod, men jag körde i lite för mycket kokosfett i min en dag och fick riktigt ont i magen och mådde illa… Efter det har jag inte gjort mer äggmjölk, men nu är det nog dags igen!

Med osaltat smör och med bara liiiiite kokosfett den här gången.

Jag brukade dricka en rejäl mugg på morgonen, stod mig länge på den. Det som blev över hade jag i kaffet.

Ny morgon, ny äggmjölk. Jag har inte förvarat den mer än ett par dygn.

Sugiyama
2009-11-05 14:02
#18

Ja jag blev också dålig av kokosoljan i början. Drog ner rejält och har sedan ökat på långsamt. Nu kan jag ha rätt mycket igen.

Pussgurkan
2009-11-08 01:52
#19

Ska testa äggmjölk men några frågor..

  • Hur gör ni med smöret - smälter man det och på med varmt vatten?
  • Har sett att ägg och smör förhållandet varierar - Hur mycket smör har ni per ägg?
  • Kan man laga mat på/med äggmjölk - typ gratänger eller såser?
Wtn3
2009-11-08 10:28
#20

Jag lägger smöret i samma kastrull som vattnet, det har smält när vattnet börjar koka upp, jag kör med 2 ägg och 50 gram smör. Aldrig testat det som sås eller gratäng, har lite svårt att tro att äggmjölk med kanel och kokosflingor (som jag smaksätter det med) passar i sås, haha, men om man gör neutral äggmjölk kanske det går bättre…

Annons:
Andina
2009-11-08 10:42
#21

#19

2 dl vatten + 25 g smör (minst) + 1-2 st ägg
eller 4 dl vatten + 50 g smör (minst) + 2-3 st ägg (dubbel sats)

Jag gör som Wtn3, kokar upp med smör i. När det kokar knäcker jag i äggen. Snabbt ner med mixerstaven, mixar en kort stund. Därefter vispar jag lite med handvisp också för att få det riktigt skummigt - så jag får min äggmjölks-cappuccino skummig på ytan. (Om jag har färdig äggmjölk i termos skakar jag om ordentligt innan jag häller det i kaffet. Har jag färdig äggmjölk i kastrull vispar jag om den med handvisp igen - under svag värme om den inte fortfarande är varm). 
Jag använder bara min äggmjölk i kaffet.

Jag testade att ha varm äggmjölk i sås - det gick bra när jag inte lät det koka mer. Däremot gick det inte alls bra att ha den i sås och låta det koka - då "koagulerade" äggen och allt blev grynigt. Smaken var det inget fel på, men det kändes inte särskilt 'gottigt' med den gryniga såsen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Sugiyama
2009-11-09 10:54
#22

Jag tar rumstempererat smör och kokosolja kanske 50 g totalt. Lägger i 2 äggulor och kryddor. Häller över 4-5 dl kokande vatten från vattenkokaren medan jag mixar med staven. Har aldrig använt äggmjölken i maten utan jag anväder den istället för grädde i kaffet.

Vinnaren
2015-01-30 22:48
#23

Jag hällde precis upp en omgång äggmjölk i en termos som jag har stående på min byrå. Tänkte dricka äggmjölken antingen till frukost eller lunch i morgon. Tror ni att den håller sig till lunchen eller att äggmjölken hinner bli dålig tills dess? Håller den sig överhuvudtaget över natten stående i termos (som står i rumstemperatur)? En dum fråga kanske, är det äggen eller smöret som blir dåligt när det inte står i kylskåp - eller både och?  Jag vill helst ha min äggmjölk om inte varm (vet inte hur bra termosen håller äggmjölken rykande varm), så i alla fall ljummen, därav att jag inte förvarar den i kylskåpet…

Sindri
2015-01-31 00:16
#24

Nä, jag skulle inte förvara den i termos. Tror det kan bli äggröra. Men du märker väl.
Men mat som förvaras varmt skall hålla en viss temperatur. Över natten och till lunch är en lång tid. Jag skulle kyla ner den och värma försiktigt i mikro på svag effekt, alt. i vattenbad. Eller ta lite mindre vatten än jag vill ha, kyla ner och spä på med mer kokande vatten nästa dag.

Vinnaren
2015-01-31 01:16
#25

Jag drack upp den nu istället och gör ny i morgonbitti. Vill inte chansa att det luktar skunk i morgon.  Termosen går nämligen inte att värma i mikron så … ;) Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: