Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem

LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Angående grädde

2009-09-12 13:35 #0 av: Karinz

Det är en sak som förvirrar mig. Hela grejen med lchf verkar vara att man ska äta mycket fett om man vill gå ner i vikt. Samtidigt finns det de som menar att grädde inte är bra och undviker mjölkprodukter? Går man upp av möljkprodukter? Är 3 dl i maten för två stycken inte bra om mna vill gå ner i vikt? *förvirrad*

Anmäl
2009-09-12 13:43 #1 av: Jennix

Ja, det finns inget enkelt svar på den frågan.

För det första handlar forumet om lågkolhydratkost, inte bara om LCHF, så det finns många olika varianter och alla ger olika råd - och man får själv testa sig fram till vad som funkar.

Det går inte att säga att grädde är dåligt, generellt sett, MEN det visar sig ju att många måste minimera mjölkprodukter av olika slag för att gå ner i vikt eller för att få hälsofördelar. Dock smör är nog något som de flesta klarar av, men däremot grädde, creme fraiche och ost är inte alla som kan äta och ändå gå ner i vikt.

Mjölkprodukter är det som man råder att man ska testa utan OM man ätit LCHF ett längre tag och inte går ner i vikt eller till och med går upp i vikt eller får svullen mage.

Det finns alltså inte ETT råd som passar alla.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-09-12 13:44 #2 av: Iansmamma

Mjölkproduker, bl.a. grädde innehåller kolhydrater. För somliga funkar inte det utan de måste avstå från dessa för att gå ner i vikt. Men det gäller inte alla; beror på hur kolhydratkänslig man är. Man får väl prova sig fram antar jag.

Anmäl
2009-09-12 13:50 #3 av: Karinz

Hm okej, gäller det de som har mycket övervikt eller lite? För jag tänkte jag har mycket övervikt och har precis lagt av med stora lass med godis flera dagar i veckan, då borde kanske inte grädde vara så illa?

Anmäl
2009-09-12 13:51 #4 av: Wtn3

Hos känsliga personer kan mjölkproteinet ge insulinutsöndring och därför motverka fettförbränning, men för de allra flesta är feta mejerier en utmärkt fettkälla, det går inte att säga på förhand om man kommer vara känslig för dem eller inte, det får man prova sig fram till, märker man att viktminskningen uteblir med mejeriprodukter men kommer igång när man byter ut dem mot annat fett kan man konstatera att man troligen tillhör de känsliga. Det finns inte heller något samband mellan mjölkproteinskänslighet och hur stor övervikt man har.

Anmäl
2009-09-12 13:54 #5 av: Karinz

Okej, tack för förklaringarna! Jag har ju precis börjat (12 dagar) så jag antar att det tar ett tag tills man börja märka nåt Skrattande

Anmäl
2009-09-12 14:08 #6 av: Margareta

Ta bort en sak i taget är mitt tips - så blir omställningen inte så krävande. Klarar du mejerier behöver du inte ta bort dem.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-09-12 15:07 #7 av: Jennix

#2  Fast just anledningen till att många inte tål mejerier har inte riktigt med kolhydratshalten att göra, utan är mer komplicerad än så.

Jag kan äta mycket mer kolhydrater om de kommer från grönsaker än om de kommer från grädde.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-09-12 15:14 #8 av: Gunnell

#7 Kan det ha att göra med att kolhydrater från grädde/mjölk är mjölksocker? Alltså att en kolhydrat inte enbart är en kolhydrat utan även beroende på vilken typ av.

Själv har jag dragit ner på mjölkprodukter helt förutom grädde och creme fraiche (använder mest grädde) och även på kolhydrater i övrigt, därför unnar jag mig grädde som jag faktiskt inte vill vara utan.

Anmäl
2009-09-12 15:34 #9 av: Jennix

#8  Jag tror det är något sådant. Jag kan tyvärr inte förklara det, men hoppas att någon annan kan hjälpa till med en mer vetenskaplig förklaring.

Det är uppenbart att olika människor reagerar olika på olika kolhydrater iallafall. Socker, stärkelse, nötter, mejerier, kaffe, frukt osv. kan få olika människor att stå stilla eller gå upp i vikt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-09-12 15:46 #10 av: Wtn3

Det är snarare mjölkproteinet som spökar för de flesta, genom att det kan ge insulinpåslag trots att det inte höjer blodsockret. Kolhydraterna i mejerier är ganska oskyldiga, så länge man inte förtär så mycket att man kommer upp i de nivåer där viktminskningen hade stannat av även av andra kolhydrater.

Anmäl
2009-09-12 16:01 #11 av: Jennix

Tack Wtn3! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-10-02 09:18 #12 av: netza

Tror du får testa dig fram. Jag kan äta mjölkprodukter utan problem. Nästan allt mitt fett (bortsett från kött) kommer från mjölkprodukter och jag går ner.

Anmäl
2009-10-02 09:26 #13 av: HerrKaos

Det är som sagts troligen väldigt individuellt hur man reagerar på grädde. Jag personligen får i mig ungefär 5dl/ dag och det funkar bra för min del.

Anmäl
2009-10-02 09:41 #14 av: alicia80

Lchf utan mjölkprodukter blir lite för trisst tycker jag.

Anmäl
2009-10-02 11:33 #15 av: Roarkish

En personlig erfarenhet är att jag verkar ha svårt för den svenska grädden. Jag åt LCHF i England där det finns fetare grädde som jag åt ganska rikligt av, och jag gick ner bra med vikt under den tiden. Sedan jag kom till Sverige så har jag i stort sett lagt av med grädde eftersom viktnedgången stannade, med bra resultat.

Det kan iofs bero på andra saker, men jag är misstänksam!

Jag har ersatt grädde med äggmjölk till kaffe etc.

Anmäl
2009-10-10 17:00 #16 av: Karinz

Jag måste säga att jag har ätit grädde och fett i stora mängder och trodde jag hade gått ner ca 5 kg på 1 ½ månad. När jag ställer mig på vågen upptäcker jag dock att det var 20! Lchf äger!

Så jag verkar inte ha problem med mjölkprodukter Skrattande

Anmäl
2009-10-10 17:17 #17 av: Gunnell

#16 Hur är det möjligt att gå ner 20 kg på 1½ månad?? Det är alltså många kilon per vecka...

Anmäl
2009-10-10 18:11 #18 av: Karinz

ja ingen aning. 20 kg är vad jag tror att det är. Jag vägde mig i våras och då vägde jag 122, sedan åkte vi på kolissemester och jag har svårt att tro att jag gick ner av det! Jag vet dock inte helt säkert vad jag vägde precis innan och jag provade lchf i två veckor innan det. Men nu står vågen på 103 och jag har två klädstorlekar mindre. Pojkvännen verkar ha gått ner minst en storlek. Jag funderar på om det har att göra med att vi har mycket övervikt (över 40 kg vardera innan)? Men vi klagar inte, bara att tacka och ta emot Glad

Anmäl
2009-10-10 18:14 #19 av: mikaelj

Kolhydrater (laktos) i mjölk är ganska långsamma...

Anmäl
2009-10-10 19:10 #20 av: keja01

Grädde innehåller bara 2% mjölkprotein medans en vanlig ost sådär 20-30% ungefär.

Anmäl
2009-10-10 23:56 #21 av: alicia80

Oj! Är det så stor skillnad på ost och grädde? Är det hårdostar eller brie och mögel? Kan man se innehållet av mjölksocker på innehållsförteckningen? För inte räknas de i kolhydratmängden väl?

nu blev de många frågor Tungan ute

Men det känns som jag lägger på mig vid för mycket mjölkprodukter. Vet inte fall de är grädden eller osten eller båda delarna. Kanske ska testa att uteslute ost ett tag.

 

Anmäl
2009-10-11 00:25 #22 av: Wtn3

Visst, ost innehåller sissodär 13 gånger mer protein än grädde, men det frigör inte 13 gånger så mycket insulin, det är rätt ovanligt att folk som kan konsumera grädde inte kan konsumera ost i viktminskningsperspektiv, är man mejerikänslig så är man gäller vanligen, har som sagt inte hört om speciellt många som kan använda mycket grädde men ingen ost, i alla fall inte när det gäller viktminskningen, sen finns det de som rapporterar att de har svårt med hårdost för att det gör dem hårda i magen.

Anmäl
2009-10-11 09:29 #23 av: alicia80

Har för mig SSS skrev något om de i sin bok. Att han kumde äta mycket grädde men inte ost vid viktminskning eller var det tvärt om?

Anmäl
2009-10-11 09:58 #24 av: Gunnell

Det är väl mjölksockret som är boven i grädde?

Anmäl
2009-10-11 11:00 #25 av: Wtn3

#23

Ingetdera mig veterligen, SSS åt både ost och grädde under sin viktminskning. Han kallade ost för naturlig mat eftersom ostliknande massa finns naturligt i diande kalvar, och kalvar var säkert ingen främmande föda för stenåldersmänniskorna. Att SSS behövde hålla sig borta från ost men inte grädde under viktminskningen är inget jag minns, men jag kan ha fel...?

#24

Nix, det är mjölkproteinet som är den bov man brukar peka ut i det dramat. Mjölksockret verkar inte ha några extra insulinfrigörande egenskaper jämfört med andra kolhydrater.

Anmäl
2009-10-11 11:25 #26 av: Gunnell

#25 Varför är det så? Jag menar, varför påverkar just mjölkproteinet insulinet och inte mjölksockret?

Anmäl
2009-10-11 11:51 #27 av: Gunnell

Hittade detta inlägg om mjölk och allt vad det innebär.

Anmäl
2009-10-11 13:23 #28 av: mikaelj

Kolhydrater och protein höjer insulinnivån. Det mesta gör det, och det är så det skall vara. Däremot har mjölkprotein en förmåga att höja proteinet väldigt snabbt. Ihop med glukagon som höjer blodsockret igen för att man inte skal drabbas av för lågt blodsocker.

Att mjölksockret, laktos, inte påverkar blodsockernivån (och därigenom insulinnivån) särskilt mycket beror på att det bryts ned till glukos och galaktos. Galaktos bryts sedan ned i levern. Ungefär som strösocker, som ju har lågt glykemiskt index. Jag vet inte (tror inte) att det har fruktosets dåliga effekter, men även då rör det sig om så försvinnande mängder att det inte spelar roll.

Det är inte så enkelt som att "insulin höjs, dåligt!" - det finns mycket att tänka på.

Anmäl
2009-10-11 14:21 #29 av: alicia80

Tyst

Anmäl
2019-06-26 22:43 #30 av: Nickefox

För min del så för jag av med mellan 2 till 3 liter 40 procentig vispgrädde i veckan till frukost muslin.. Har samma vikt som som för 25 år sedan, 80 kg o är 182 lång..

Kolestrol värden som är bra 1 .8 ldl o 2.1 hdl. Kvot på 1.75.

Har använt så här mycket grädde i 1 år

Anmäl
2019-06-28 20:52 #31 av: Siggebus

Mycket och mycket fett...… grejen är att när du tar bort sockret måste du ersätta energin med något annat och då är det ju det naturliga fettet.
Jag fick i alla fall lära mig att man absolut inte ska vräka i sig fett men inte vara rädd för det och det fett man äter ska vara fullfeta produkter. Alltså fullfet grädde på 40 % (inte den 36 % där man tillsatt karragenan i stället, fullfet créme fraiche etc. 

I början överdrev jag nog fettmängden men nu är jag mer normal men alltid fullfeta produkter. 
Som andra här har sagt - börja inte plocka bort en massa saker med en gång utan prova dig fram. Och när du känner att det inte funkar så måste du vara ÄRLIG mot dig själv! HAR du verkligen inte "unnat" dig en massa felaktiga saker? 
Jag läste mycket av det som Sten Sture Skaldeman skrivit i början av min lchf-"karriär" och en sak jag verkligen tog till mig var det han sa om att "unna" sig fel saker ibland. Han menar att varje gång du stoppar i dig något godis, läsk eller annat tokigt så är det som att trycka på stopp-knappen i fettförbränningen du kommit in i. Att jag tog till mig det är för jag har verkligen upplevt det själv. 

Efter en bra period där jag gick nedåt i vikten så fuskade jag plötsligt med något - övertalade mig själv att nu har jag ju varit så duktig så nu får jag unna mig  Ledsen
Då stannade viktnedgången upp, jag samlade vätska (kunde ibland öka i vätskevikt på ett par kilo och sedan tog det ett tag att få bort det och återgå till nedgången. 
Detta var väldigt frustrerande och onödigt.

Anmäl
2019-07-02 13:33 #32 av: hemul

Nu är jag lite misstänksam mot JG (och alla andra självutnämnda hälsogurus), men den här sammanställning av studier är väldigt upplyftande för oss som gillar mejeriprodukter.

https://traningslara.se/mjolk-mejeriprodukter-och-halsa/


Anmäl
2019-07-02 20:22 #33 av: Zepp

Jaja.. JG är lite suspekt.. oandrasidan så är han Djävulens advokat, dvs han köper inte LCHF-argumentet alls!

Bra så, så att vi andra halleluja-individer får fucking tänka till lite extra!

Hur som helst, man finner vad man söker på de mest oväntade ställen, dvs jag är laktosintollerant och nyttjar i princip inga andra mejerier än smör och ost!

"Slutligen blir det då en studie som undersökt risken att dö mellan olika grupper som dricker olika mycket mjölk eller konsumerar andra mejeriprodukter. Risken att dö är ju alltid 100 procent men en persons risk i förhållande till någon annans kan ju vara olika. I just det här fallet har man då undersökt hur intaget av mjölk och mejeriprodukter påverkar den risken. Resultatet blev att man inte kunde se högre eller lägre risk hos personer baserat på om de fick i sig mycket eller lite mejeriprodukter."

https://traningslara.se/mjolk-mejeriprodukter-och-halsa/

Halleluja.. dvs jag lär inte dö i förtid på grund av låg mejerikonsumtion!

Dvs jag räknar nu med att få leva iallafall tills jag blir 102, sen så har jag lixom inte andra planer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2019-07-03 07:52 #34 av: Effie

OK, jag ser att tråden är gammal...men jag har en sak att tillägga.

Jag var på LCHF-campingen I Säffle I helgen som gick - och ett föredrag som jag tyckte var mycket intressant handlade om matintoleranser.  Vissa av oss reagerar på t.ex. mejerier, spannmål, ägg  och får diverse problem (ingen viktnedgång, trötthet, magproblem, hudproblem, depression, t.o.m. autoimmuna sjukdomar).

Så man kan inte saga generellt att det är bra eller dåligt.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.