Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5204 ggr
Songhios
2009-09-07 10:52

Levern

Läste någonstans att LCHF kost med mycket fett var farligt för levern. Som den personen personligen TRODDE alltså!

Vore roligt att höra om nån har testat sina levervärden "före och efter" LCHF.

Har själv kört 2 veckor idag, mår mycket bättre i magen, gladare och piggare. Men det har inte hänt någonting varken med vikten eller på måttbandet. Nu är jag inte så överviktig, 156 lång 57,7 kg men har en "kalaskula" och rejäla kärlekshandtag! Men jag kör på eftersom jag mår så bra.

Blir så ledsen bara när jag ser alla råd i "Hälso" tidningar, skippa fettet, kör med lättprodukter och välj margarin! Suck, jag tycker så synd om dom som går på denna villfarelse. Vilket jag själv gjort i åratal! Fullkornsprodukter, lättfetter mm.mm. Har ätit strikt efter detta + tränat tränat och åter tränat med nåt ynka kg -. Så nu har jag tröttnat på hårdträningen på gymet när det inte ger resultat. Åt havregrynsgröt med russin och minimjölk i flera år till frukost och tyckte jag var SÅ duktig. Skippade ALLA feta produkter. Ja, suck vad det är svårt ibland det här livetObestämd

Annons:
dufva
2009-09-07 11:06
#1

Levern mår finfint av fett.

Rena semestern för den egentligen.

Det som får levern att slita ut sig är kolhydrater och i synnerhet fruktos.

När levern överbelastas med detta tvingas den producera massor med triglycerider som dessutom är en verklig riskmarkör för hjärtkärlsjukdom.

Äter man fett och lite kolhydrater får man snabbt lägre triglyceridvärden

Songhios
2009-09-07 11:33
#2

Tack!

Då ska min lever fortsätta att ha semesterFlört

Autoimmun
2009-09-07 14:52
#3

Hej!

Jag har autoimmun hepatit. Var åttonde vecka lämnar jag prover.

Jag har ätit LCHF i ett år, och värdena har hela tiden varit bra. 

Lycka till!

mumin61
2009-09-07 16:18
#4

Jag har fått ta leverprov varannan vecka sedan i våras pga medicinering. Mina levervärden har varit bra hela tiden än så länge. Jag har ätit LCHF sedan i februari i år. Tyvärr vet jag inte hur mina levervärden var tidigare.

Sugiyama
2009-09-07 17:46
#5

Åh så väl jag känner igen mig i din berättelse, har också ätit massor med light och gröt varje morgon. Jag har gjort en stor provtagning och alla värden var perfekta. Förstår inte varför just levern skulle belastas av den här kosten. Däremot ska fruktsocker ha samma effekt på levern som alkohol.

lizaohman
2009-09-07 18:17
#6

Jag har haft knackig lever, men mina värden med LCHF har varit normala !

Annons:
Songhios
2009-09-07 18:28
#7

Tack alla för Era svar! Det var svar som jag hoppades påFlört

#5 Ja tänk så sunt vi levt förut, nu har rena förfallet börjat enligt en del "förståsigpåare".

Men vi kör väl på i förfallet va?Oskyldig

LenaKa
2009-09-07 19:02
#8

Mina levervärden var också bra efter 6 månader med lchf.

:-)

babo
2009-09-07 19:33
#9

Denna tråd intressant… så skönt för er som fått bättre levervärden - antagligen måste väl jag ha fått det - fast inte tagit prover….

före och efter…

Seglarina
2013-06-26 23:54
#10

Jag tackar för det som skrivits i denna gamla tråd och aktualiserar den. Jag har länge varit trött  (gammal utbrändhet). Sedan en tid tillbaka har jag också fått tillbaka, efter många års uppehäll, kliande eksem på benen. Nu är det bara ena benet, förr var det båda. Jag har börjat gå till en zonterpeut, som hjälper mig med min hässporre. Häromdagen tryckte hon på den delen av foten som korresponderar med levern, och hon sade att den var ansträngd. Jag har fortfarande svårt att berätta att jag äter lchf i dessa situationer, för jag vill inte ha en föreläsning om hur farligt det är. Det kan inte vara pga alkoholkonsumption, för den är minimal. Däremot har jag ju tidigare ätit antideppmedicin bland annat.

Nu till min fråga: Läkaren har tegit blodprov och sagt att mina levervärden var bra, men då undrar jag nu, är det endast i förhållande till alkohol? Ska det tas andra prover för andra leverförhållanden? Medicin tär nog en hel del på levern eller hur?

Zepp
2013-06-27 00:11
#11

Leverprover är ofta ALAT/ASAT och GT, det är ensymer som har ett samband med levern, då denna är kroppens stora kemifabrik.

Det kallas för leverprover för att dessa görs i levern men kan bero på orsaker utanför denna, tex inflamationer i olika delar av kroppen.

Hög alkoholkonsumtion kan leda till AFLD, vilket är fettlever, som inflamerar levern själv, sen så finns oxå NAFLD, vilket oxå är fettlever men inte av alkohol utan ofta hög glykemisk belastning och fruktos.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: