Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 44275 ggr
missaz
2009-09-22 22:23

Bröd med brödsmak!

Har just bakat ett bröd som faktiskt smakar BRÖD! På RIKTIGT! T.o.m. konsistensen var helt OK brödkonsistens tyckte jag, inte brödkonsistens som limpa, mer som muffins kanske.

2 rätt stora ägg vispas HÅRT

lite salt och en skvätt grädde tillsätts

1,5 dl pofiber + 2 tsk bakpulver vispas ned

Låt detta stå ett par minuter för att låta fibern svälla lite

klicka ut på bakpapper (jag gjorde 6 rätt små mackor och de blev inte mkt större av att gräddas)

Grädda 200 grader 7-10 minuter (färdiga när de blivit lite gyllene)

Detta blev det bästa LC-bröd jag ätit, smakmässigt ganska precis som scones tycker jag! Sen är frågan hur min känsliga mage reagerar på fibrerna, men det lär jag snart märka; åt två varma bröd med massa smör och ost på direkt….

Annons:
HerrKaos
2009-09-22 22:34
#1

Men pofiber är 12 gr kolhydrater/100 gr…är inte det lite väl mycket?

Obestämd

mikaelj
2009-09-22 22:40
#2

… och hur mycket väger 1,5 dl pofiber …

missaz
2009-09-22 22:44
#3

Tja, ett paket pofiber innehåller 125 gram, jag använde kanske en femtedel av paketet på 1,5 dl. Det skulle alltså bli ca 3 gram kolhydrater på mina 6 kakor = 0,5 gram per macka (från pofibern, liiite kommer ju till med grädde och ägg).

Tyvärr så vägde jag inte, men ungefär så blir det om jag kollar hur mkt som är taget ur paketet. Får väl väga nästa gång för att få fram säkra siffror.

mikaelj
2009-09-22 22:47
#4

Mm, min fråga var retorisk och ställd till #1.  Sila elefanter och svälja mygg, liksom.

----

Receptet liknar mitt mandelbrödsrecept: fiberhusk, malen mandel, vassleproteinpulver, äggula, salt, bakpulver och hårdvispad äggvita. Blir också ganska precis som bröd.

Har du provat med fiberhusk istället för pofiber?

missaz
2009-09-22 22:48
#5

redigerat

missaz
2009-09-22 22:52
#6

#4 Hehe… okej, jag trodde det var en seriös fråga, att du inte visste! Har provat att baka med fiberhusk, men har inte fått till det. Brödet får en "knastrighet" på något vis, annars är ju fiberhusk bra på att ge brödkonsistens. Vet inte om jag gör något fel, för många säger ju att det blir bra med fiberhusk.

Annons:
flikkan77
2009-09-22 22:59
#7

Var köper man po-fiber? Har aldrig hört talas om det…

"You just have to belive…"

missaz
2009-09-22 23:04
#8

#7 På en vanlig matbutik. Jag hade heller aldrig hört talas om det till för ett par veckor sedan, här på KIF. Det står bland bakprodukter eller produkter för glutenintolleranta antagligen.

Anders-S
2009-09-22 23:24
#9

Po-fiber verkar vara en variant av potatismjöl.

missaz
2009-09-22 23:25
#10

#9 Tja, det är fiber från potatis, så potatismjöl fast grövre, och med det mesta utom fibern borttagen. =)

HerrKaos
2009-09-22 23:32
#11

Säkert ett bra bröd…skall testas.

Glad

flikkan77
2009-09-23 10:23
#12

#8 Då ska jag leta i affärerna! Tack.

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
2009-09-24 22:08
#13

det är vad som blir KVAR när dom gjort potatismjöl tror jag, inte potatismjöl alls alltså!

Annons:
cream
2009-09-24 22:18
#14

OT, men själv är jag tveksam om x gram fiber eller x gram kolhydrater är att föredra. Tack för receptet dock, får prova ifall jag blir brödsugen.. Glad

[Pennylane1]
2009-09-24 22:22
#15

ja men ta mjöl istället då! Easy peasy!

cream
2009-09-24 22:27
#16

Jag tror 1,5 dl mjöl innehåller mer än x gram kolhydrater. Så nej, inte så lätt. Men jag tror man bör vara lite försiktig även med fibrer, det min poäng var.

DesK
2009-09-24 22:56
#17

Toppenbra recpt Missaz!  Glad

Nu finns det på Matbröd också med länk hit

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Pennylane1]
2009-09-24 23:01
#18

vill du ha ett hårt tunnbröd där med så har jag ett recept på det här med, tunnbröd alt. till finncrisp heter tråden. Fast det borde redigeras lite, det bästa är på slutet.

DesK
2009-09-24 23:06
#19

#18 du är välkommen att skriva in det själv  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

missaz
2009-09-24 23:08
#20

#16 Vissa magar tål inte fibrer, så är det. Min egen mage är rätt mycket känslig för lite av varje, men detta bröd gick bra i alla fall. Man får väl prova och se om man vill, eller låta bli. Kolhydratsmässigt (och smakmässigt) är det ju i alla fall ett mycket bra bröd.

Annons:
[Pennylane1]
2009-09-24 23:20
#21

nja jag behöver inte ha det där! jag kan det ändå ,-)

DesK
2009-09-24 23:22
#22

jag tänkte mer på dina redigeringar, om du vill delge mig dem så lägger jag in det Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

missaz
2009-09-24 23:23
#23

#17 Kul! Skrattande

vitsippan
2009-09-24 23:31
#24

Ska salt och grädde i efter att man redan vispat äggen hårt?

odhumbla
2009-09-24 23:58
#25

Tusen tack för detta underbara recept! har andra plåten i ugnen nu, i första glömde jag ha i grädde, å då blev det scones (O: super goda var dom! Kul med lite nya recept, jag älskar lembas bröd men i bland saknar jag typ scones eller ett riktigt ljust bröd för tex räkmacka eller kantarelltoast då är detta perfekt! så får lembas bli mitt vardagsbröd (O:

missaz
2009-09-25 00:23
#26

#24 Ja, jag har gjort så eftersom äggen ska vispas hårt till ett skum så har jag inte velat ha i något annat från start. Men det kanske funkar lika bra att ha i det i början och ändå få äggen skummiga? Jag vet inte!

missaz
2009-09-25 00:26
#27

#25 Åh vad kul att höra!!! Skrattande Kan tänka mig att grädden inte gör så stor skillnad kanske…? Jag har i bara en svätt! Idag gjorde jag samma bröd fast med 4 ägg och 2 dl pofiber, blev bra det med. Samma smak, men lite snyggare (mer jämna) eftersom smeten blev lösare. man kan ju experimentera lite! Funderar på att prova att göra detta bröd med solroskärnor någon dag för att se om det bli gott!

Annons:
mariasupernova
2009-09-25 00:29
#28

pofiber inget man kan använda  till pajskal?

missaz
2009-09-25 00:32
#29

#28 Borde kunna funka. Borde funka bra tycker jag! Fast man kanske måste ha i ett ägg för att det ska binda..? Vet inte hur/om det binder med bara smör och vatten. Fast man kan ju alltid testa! Prova! Och berätta hur det blev OM du provar!

vitsippan
2009-09-25 08:25
#30

Vilka goda bröd missaz! Jag har prövat många brödrecept men det här smakar verkligen bröd, precis som du sa! Tack!

musqot
2009-09-25 10:46
#31

Mina ägg får bara lite skum på ytan när jag vispar dom. Eller jag kanske inte har tålamod? Måste man vispa jättelänge?

[Pennylane1]
2009-09-25 10:48
#32

om mna har i saltet innan man vispar går det lättare, eller en gnutta salt iallafall, det blir inte fast skum för mig men ljust och pösigt kan man få det

[Pennylane1]
2009-09-25 10:59
#33

jag har just gjort en smet, den blev en väldigt fast klump! Har jag kanske mindre ägg, mindre "skvätt" grädde? "Skvätt" är ju lite godtyckligt förstås!

Ska testa att rulla bullar för breda ut är nog inte möjligt, platta till bör gå! Återkommer efter gräddning!

[Pennylane1]
2009-09-25 11:29
#34

Nu har jag avnjutit det…

nja, får ta mindre bakpulver, det blev en stark bismak av det, minskade ändå till 1 tsk, brukar ta en halv till så liten sats! Minskar nog pofibrerna till en dl också, eller tar ett ägg till samt mer grädde. Brödet blev nästan som småkakor i konsistensen, ska testa med sötning och nån smaktillsats och rulla små kulor! Borde bli kanon!

Annons:
Anne-
2009-09-25 18:51
#35

Hej har just bakat färdigt. Degen blev ganska lös ( typ som vispad vispgrädde). Det blev 5 plättar och det blev fint gyllengula. Har nu ätit än med bregott och jarlsbergsost på. Mycket gott, har tänkt att äta en till. Dricker tropiskt te med en gräddskvätt till. Underbart, jag har inte hunnit äta lunch så det här blir sen lunch. Har äve stoppat in kycklingklubbor i ugnen till middag lite senare.

Super tack för detta recept! Det är något helt annat än omelettliknande oopsies som jag gjort en gång.

Tack  missaz!

[Pennylane1]
2009-09-25 19:31
#36

hur mycket grädde tog du? Jag gjorde en sats till, med bara 1 dl profiber, men den gick också att rulla. Gjorde gaffelkakor, hade vanilj och citron och lite sukrin, men de blev inte goda, hade behövt mer sötning.  Men som bröd är det helt ok. Ja inte kakorna, blir lite skumt med citronvaniljsmaken till bröd!

flikkan77
2009-09-25 21:34
#37

Suck! I min ica affär hade de inte hört talas om po-fiber och inte hade de någon form av husk eller nått heller.

"You just have to belive…"

Anne-
2009-09-25 21:48
#38

Pennylane1 kan det bero på hur packat profiber är. Jag vägde mina 1.5 dl och de vägde 22 gram. Min skvätt grädde var typ 2 msk. Äggen vägde 63-73 gram styck. Konstigt att det blir så olika. Mina ägg var kylskåpskalla om de kan ha någon betydelse?!

flikkan77 har du frågat om de kan ta hem? Det är semper som tillverkar pofiber. Var bor du? Jag har letat i några affärer men inte hittat, idag hittade jag på ICA maxi i fittja! I hyllan där andra varor typ glutenfritt m.m.

flikkan77
2009-09-25 21:50
#39

anne: Bor i grästorp i västra götaland. De har knappt något alls i sina affärer här. Inget som är udda i alla fall. Letade efter lever idag med, men fanns inte heller.

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
2009-09-25 22:21
#40

mina ägg var också kylskåpskalla. Jag tog nog ungefär lika med grädde… nej jag fattar inte, jag hällde pofibret luftigt så det var inte packat heller!

texarcana
2009-09-25 23:01
#41

Om jag inte fattat helfel, så är väl fibrer i sig alltid s.k. icke digererbara kolhydrater?? Så borde inte nettokolhydratvärdet för pofiber i så fall vara…0 (noll)? Och om så är fallet, no worries ----> ÄT! Glad

(Väl?? Obestämd)

Annons:
[Pennylane1]
2009-09-25 23:05
#42

nej i sverige räknas det inte så. Det som redovisas som kolhydrater ska alltid räknas fullt ut.

texarcana
2009-09-25 23:05
#43

Nota bene - när jag skriver "no worries", så syftar jag på kolhydrataspekten och bortser från fibrernas eventuella effekt på matsmältningsmaskineriet…som för vissa kan vara nog så plågsam.

[Pennylane1]
2009-09-25 23:06
#44

det är 70 % fibrer så kolisarna finns i resten

texarcana
2009-09-25 23:19
#45

Pennylane,

Så i Pofiberfallet kan man alltså säga att innehållet är mer än bara rena fibrer, och att de angivna kolhydraterna påverkar blodsockret? Hmm, i så fall tycker jagt at det är lite smådåligt av Semper att kalla produkten "Pofiber" Kanske borde det istället heta "Bakmix med potatisfiber" eller liknande…

Men hursomhelst - för att återknyta till mikaelj:s (iofs retoriska) fråga i #2, så väger 1 dl Pofiber 17 gram. Alltså väger 1,5 dl Pofiber 25,5 gram. Vilket ger cirka 3 Pofiberhärstammande gram kolhydrater/brödsats. Känns rätt okej, även för de lite mer strikta… Glad

[Pennylane1]
2009-09-25 23:22
#46

det finns väl massor av produkter som heter nåt som inte betcknar 100 % av innehållet?

missaz
2009-09-26 00:32
#47

Kul att brödet gillas av många! Skrattande

Pennylane; jag provade igår att göra brödet med 4 ägg och 2 dl pofiber, blev mycket lösare smet, men samma smak på brödet. Prova mer ägg till mindre pofiber så blir det nog bättre! Fast degen enligt mitt ursprungsrecept blev inte hård som din… bara ganska fast! måste bero på äggstorlek. Jag hade stora ägg och en liten skvätt grädde (jag tippar på 1/3 dl kanske (vet inte exakt eftersom jag hällde direkt ur tetran)

Hoppas det blir bättre nästa gång för dig!

[Pennylane1]
2009-09-26 01:01
#48

det är konstigt, jag testade ju med bara en dl pofibrer men det gick att rulla ändå! ( #36)

Annons:
texarcana
2009-09-26 01:05
#49

Pennylane,

Jo, det gör det ju förstås (utan att det är någon ursäkt, enligt min åsikt). Fast dessa förtjänar många gånger kritik, de också. Tänk bara på sådant som matlagnings"grädde", fettfri "majonnäs" (vilken sanslös motsägelse!) o.dyl. Skamligt och som jag ser det stor ulv-i-fårakläder-varning!

Nåväl, Pofiber är trots allt OK i mina ögon…vill inte att någon ska tro att jag jämställer produkten med livsmedelsindustrins riktiga skräckexempel och avarter.

Medlem
2009-09-27 00:43
#50

Vad innehåller profiber?

Conquest
2009-09-27 01:20
#51

Här är istället ett jättegott lchf-bröd från Matklubben.se

Ingredienser
200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g kruska kli
2 tsk bakpulver
1 msk brödkryddor
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Beskrivning
Mixa först alla de övre ingredienserna till ett mjöl
Vispa sedan i hop de undre ingredienserna

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175-200 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

1 skiva = ca 1,1 kolhydrat

Anne-
2009-09-27 09:59
#52

Ska pröva missaz recept med lite brödkryddor i, återkommer med resultat.

Conquest! Det var just Missaz bröd som var så bra för mig, för det inte innehåller nötter som det mesta av annat brödrecept här på LCHF innehåller. Bra med alternativ för nötallergiker.Skriv gärna i en egen tråd så är det lättare att hitta alla olika brödrecept igen!

[Pennylane1]
2009-09-27 11:56
#53

pofibrer är potatisfibrer, man har tagit bort närapå all stärkelsen.

Lägga in helt nya recept i en annan recepttråd är inte så lyckat tycker jag, modifieringar är helt ok men som Anne- säger lägg i egen tråd!

chilisalsa
2009-09-27 19:18
#54

En liten OT fundering:

Pofiber är nog en biprodukt från att man tar fram potatisstärkelse till maizena och andra produkter. Egentligen borde man kunna göra liknande själv av potatis. Vetemjöl kan man ju tvätta bort stärkelsen nästan fullständigt från så att det bara blir protein (vetegluten) kvar, som man kan baka i ugn som typ vegetarisk skinka.

http://www.recepthjalpen.se/seitan.html

http://www.oxon.se/seitan/recipe.html

Om man river potatis lagom grovt och tvättar ur den i upprepade vattenbad borde den mesta stärkelsen försvinna… sen borde man kunna göra exempelvis gratäng eller janssons frestelse ungefär som vanligt, bara med mer grädde, ost isf stärkelsen…

Nu ska jag testa att göra brödet !

Medarbeterare på Kost

[Pennylane1]
2009-09-27 19:33
#55

maizena har väl inte potatisstärlelse utan majsstärkelse iofs…

Annons:
[Pennylane1]
2009-09-27 19:35
#56

däremot innehåller maizena redning, som är ett senare påfund, potatisstärkelse av någon anledning.

chilisalsa
2009-09-27 20:25
#57

Penny… har inget sånt hemma så jag kan kolla ! Flört

Men jag tänkte på ljus/mörk redning som jag har för mig är potatisstärkelse. Men det är i Sverige det… I det förlovade Corny landet USA är det med all säkerhet majs även i det !

Medarbeterare på Kost

[Pennylane1]
2009-09-27 21:36
#58

Jag vet att maizena är majsstärkelse ( maize = majs)  och vet även att det i redningen är potatismjöl som sagt, du behöver inte kolla Flört

Maerion
2009-10-01 13:37
#59

Jag har nu provat och blev positivt överraskad. Ingen smak av omelett som det lätt blir med bröd av ägg. Det negativa var att de var väldigt kompakta och lite torra. I alla fall känns detta bröd som min räddning just nu när jag är gravidillamående och inte klarar av ägg på morgonen. Var bara sugen på kolhydrater tidigare men i takt med att illamåendet lagt sig så har suget minskat och jag har börjat äta mer "riktig" LCHF igen vilket känns skönt.

Nu har jag i alla fall en ny sats i ugnen som jag modifierat lite och hoppas det blev bättre. Jag tog fem ägg, två dl pofiber, ca 50g smält smör och lite grädde. De har svällt upp mer och ser mer ut som bröd än min tidigare sats. Återkommer med rapport om smak och konsistens när jag provat!

mariasupernova
2009-10-01 13:46
#60

Jag gjorde enligt recept och tyckte att det blev superbra!

Synd bara att det blir så få mackor/sats.

Maerion
2009-10-01 14:11
#61

Sitter just nu med en äggmacka i handen och bara njuter. Satsen blev superbra! Som tekakor ungefär och jag tror att de skulle passa utmärkt som hamburgerbröd.

Tusen tack Missaz för att du räddat mina frukostar!!!

finemangsminister
2009-10-01 14:41
#62

#59

Jag har tidigare gjort de här ett par gånger och också tyckt att de blivit lite torra på sina håll så jag testar ivrigt ditt modifierade recept. Smeten var i högklass! ;)

Annons:
finemangsminister
2009-10-01 14:59
#63

…sådär då var domen här. Det blev ett riktigt saftigt och väldigt gott bröd! :)

Tack Maerion. Modifierade recept borde uppmuntras mer! Själv vågar jag inte :]

missaz
2009-10-01 19:23
#64

Kul att brödet gillas och modifieras till perfektion! Glad Ska testa din variant Maerion.

tjosan
2009-10-01 21:17
#65

Tjoho är det okej att äta ett par sådana "mackor" till frukost med massor av smör och tex skinka, måste bara försäkra mig om att det blir riktig lchf, låter för bra för att vara sant, brödet blev kalassmarrigt.

missaz
2009-10-01 23:27
#66

#65 Jag gör det varje morgon nu och det funkar bra för mig. Det blir ju pyttelite kolhydrater i brödet (ca 0,5 gram per macka) så på det viset är det lugnt. Vissa tål inte fibrer så bra för magen - det ska väl vara det enda problemet jag kan se att vissa kanske kan ha med att äta detta.

missaz
2009-10-02 17:11
#67

En sak tycker jag är lite mysko; att vissa får till en hård deg eller ett kompakt bröd. Det har aldrig hänt mig! Jag har funderat på detta och kommit fram till att det kanske skulle kunna bero på att jag vispar äggen med elvisp ett bra tag. Det kanske är svårt att få till nog hårdvispat om man gör det för hand…? Jag vispar tills äggen ökat i volym rejält och det är som ett skum.

[Pennylane1]
2009-10-02 17:17
#68

jag vispade också med elvisp, plus lite salt för att få det så fast som möjligt! Det blev en fast deg.

missaz
2009-10-02 17:31
#69

#68 Mysko att det blir så olika! Men det är ju iofs bara att ta mer ägg och grädde till mindre pofiber för att få den mindre hård. Glad Jag gör numer min deg på 4 ägg och 2 dl pofiber. Brödet smakar likadant men detta ger ju mer av de nyttiga äggen i varje macka.

Annons:
Andina
2009-10-02 17:44
#70

Mikaelj - #4 - Blir lite nyfiken, när du använder proteinpulvret till brödbak använder du en rejäl dos eller bara lite grann?

Missaz - Tack för receptet på brödet! Jag har inte ätit bröd mer än två ggr sedan mitt inträde i lchf (vanligt bröd dock, p g a "omständigheter") - men nu när denna tråd poppar upp med jämna mellanrum så blir jag så sugen på bröd för första gången! Och jag bara måste prova detta bröd! Kul!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-10-02 17:47
#71

#70 Ja, testa! Jag har inte fallit för något av de LCHF-bröd jag testat tidgare, för att de har inte smakat BRÖD! Men detta gör verkligen det. Tänkte testa att göra det med lite solrosfrön idag för att se om det blir en hit! Har alltid gillat solrosbröd. Glad

[Pennylane1]
2009-10-02 18:23
#72

men det skadar inte att dra ner lite på bakpulvret! Det består mestadels av potatismjöl. Och därmed en del kolisar, jag tycker också att så pass mycket bakpulver ger en lite brännande smak! Så mycket som två tsk brukar användas till betydligt större satser, ett bröd jag bakade i går (från tråden "bröd" , TS ragnhildar) som ger mellan 20 och trettio skivor, beroende på hur tunt man klarar att skiva, hade 2 tsk och det funkade väldigt bra!

Maerion
2009-10-04 09:34
#73

Ville bara tala om att igår när jag skulle göra plättar med mandelmjöl så var mjölet slut men jag var fortfarande sugen på plättar med hallon och grädde. Vad göra? Jo, jag tänkte som så att om pofiber passar till bröd så borde det väl passa även till pannkakssmet? Och det gjorde det! Det var banne mig de godaste plättar jag ätit sen jag konfirmerades:-)

Här är i alla fall receptet:

2 msk pofiber

1 1/2 dl grädde

2 ägg

25g smör.

Jag vispade ihop pofibern med grädden, tillsatte äggen och det smälta smöret och stekte sen i plättlagg på ganska svag värme.  De håller inte ihop lika bra som vanliga plättar så man måste vara lite försiktig när man vänder. Jag åt dessa tillsammans med hallonsylt gjord på Sukrin och vispad grädde. Bästa frukosten på länge måste jag säga.

Missaz, tack ännu en gång för att du fått mig att upptäcka pofiber!

vitsippan
2009-10-04 12:09
#74

Maerion, använde du inget bakpulver när du modifierade till fem ägg, två dl pofiber, ca 50g smält smör och lite grädde?

Är sugen på att testa detta som hamburgerbröd idag. Tungan ute

Maerion
2009-10-04 20:14
#75

#74

Jo, det gjorde jag. Glömde bara att skriva in det. Tog nog ca 2 tsk tror jag.

Blev de bra som hamburgerbröd? Gick det att få dem lite högre?

flikkan77
2009-10-04 20:17
#76

Hittar inte det attans po-fibret ju. Finns varken på Willys, hemköp eller ica. (De har inte husk eller fiberhusk eller för den delen…)

"You just have to belive…"

Annons:
missaz
2009-10-04 21:30
#77

#76 Skumt! Har du frågat på affärerna? Jag har hittat det på alla ica i min stad iaf, även coop!

flikkan77
2009-10-04 21:32
#78

#77 Ja, och de förstod knappt frågan. Hade inte hört talas om po-fiber eller husk. Får åka till en större stad med större affärer och kolla tror jag.

"You just have to belive…"

MissMullig
2009-10-04 21:53
#79

På coop Bromma står det i allergihyllan

Andina
2009-10-04 21:58
#80

Allergihyllan??? Jag har aldrig sett till nå'n "allergihylla" på varken coop eller nå'n annan livsmedelsaffär… Är det nå't liknande som apoteken har…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MissMullig
2009-10-04 22:05
#81

Nej den är insmygen Fråga efter glutenfritt brödmix mmså kommer du säkert till rätt avdelning

missaz
2009-10-04 22:06
#82

#78 Ja, du får nog göra det. Du får köpa på dig flera förpackningar när du väl hittar!

vitsippan
2009-10-04 23:36
#83

Har precis testat Maerions modifiering med 5 ägg, 2 dl pofiber, 2 tsk bakpulver, 50 g smält smör och lite grädde. Ville få till hamburgerbröd och plattade därför inte till dem lika mycket som jag gjorde när jag ville ha scones, utan lät dem vara ganska små och rundade. Gjorde 6 st bröd och resultatet blev jättebra!!! Perfekta i storlek, bra konsistens och supergoda! Maken äter inte LCHF, men gav omedelbart tummen upp. Det har han inte gjort för något LCHF-bröd innan och jag har testat många recept.

Annons:
negar
2009-10-05 14:04
#84

Håller med tidigare talare!!

Detta var det första brödet som faktiskt smakade scones, jätte gott med smör och ost på. (Jag tog lite mindre bakpulver och smält smör i) Det går säkert att modifiera och ändra till så att det passar till allt möjligt som pajdeg, muffins, pannkakor, smörgåstårta, pizzabotten…ja allt möjligt helt enkelt :)

Ni som inte testat, gör det!!

vitsippan
2009-10-05 21:56
#85

Hörrni! Vad ska vi kalla brödet? Så goda bröd måste ju ha ett namn! Po-bröd? Flört

DesK
2009-10-05 22:06
#86

Jag har kallat det Missaz LCHF-bröd inne på matbröd  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

missaz
2009-10-05 22:26
#87

Pones (uttalas pånns) kanske…? Det är vad jag kallar dem för mig själv iaf! Glad

(pones = scones om ni inte förstod tanken…) Flört

vitsippan
2009-10-05 22:30
#88

Ah! Det tycker jag var bra missaz! Pones it is!!!

[Sias]
2009-10-05 22:33
#89

Äntligen ett LCHF-mat-brödrecept utan frön, mandel, nötter, husk. Jag mår inte bra av att äta bröd med sånt i - och sen tycker jag att frön & husk ger en viss bismak som jag inte är så förtjust i. 

Jag gjorde ett stort bröd i dag av receptet med 5 ägg… Smeten fick svälla ca 5 minuter, sen hällde jag ut den på en mindre ugnsplåt med bakplåtspapper (går säkert bra att hälla ut smeten på plåten och låta den svälla där). Gräddade ca 10 minuter. Skar brödet i bitar när det svalnat.

Po-fiber-brödet är neutralt i smaken och därför användbart till mycket.  Rosta. Varma mackor. Smörgåstårta. Pizza - "familjepizza" eller portions.

Tack för receptet Missaz!

negar
2009-10-05 22:46
#90

Pones! Vilket bra namn :)

Annons:
[Sias]
2009-10-06 15:05
#91

#20 "Kolhydratsmässigt (och smakmässigt) är det ju i alla fall ett mycket bra bröd". Ja, jämfört med andra LCHF-matbröd är väl "Pones" bland det kolhydratsnålaste man kan tänka sig?

De flesta andra recept jag tidigare stött på här, har  innehållit en hel del ingredienser med mycket högre kolhydratinnehåll än Po-fiber; 12/100.

Som t ex: Sesamfrön 4,1, Hasselnötter 9,4, solrosfrön 12,0, pumpafrön 12,5, sötmandel 13,4, kruskakli 24,0 (uppgifter från Minmat/Livsmedelsverket).

1 dl Po-fiber väger ca 17 g. 1 dl solrosfrön ca 50 g.

Anne-
2009-10-06 21:22
#92

Hej! Har gjort pones med brödkrydda i, ca 1/2 tsk. Det var mycket gott. Har provat receptet med smör i och det blev saftigare tycker jag. Äter nu en pones med smör och ost till frukost. Passar mig bättre än omelett. Super bra recept! Gott och enkelt att baka!

[Sias]
2009-10-06 23:00
#93

En annan fördel med Pones-receptet. Ingen ost!  Gräddskvätten går nog att ersätta med vatten - då blir brödet helt fritt från mejeriprodukter. Speciellt bra för de som av en eller annan anledning inte klarar av att äta ost, grädde eller väljer att avstå för att deras vikt påverkas negativt av mejeriprodukter.

[Pennylane1]
2009-10-06 23:01
#94

eller smält smör, så får man det inte för fettfritt!

[Sias]
2009-10-06 23:51
#95

#94 Det ingår 50 g smält smör i receptet jag bakat efter, (det med 5 ägg). Man kanske kan öka på det till 75? Men - fett blir det ändå, för jag äter en liiiiten skiva bröd med en rejält stor skiva smör.

vitsippan
2009-10-07 00:04
#96

#92 Brödkrydda, vilken bra idé! Det måste jag prova!

Är det någon som har testat att rosta pones ännu, blir det bra?

flikkan77
2009-10-07 15:31
#97

Yes! Jag har hittat po-fiber! Glad Så någon dag här snart så ska jag baka.

"You just have to belive…"

Annons:
missaz
2009-10-07 15:54
#98

#97 Härligt! Sätt igång och baka, det är sååå lätt och snabbt att göra detta!

flikkan77
2009-10-07 15:56
#99

#98 Tror jag ska göra det imorgon! Just nu sitter jag och passar kaninskrutten så han inte får för sig att han är ensam och hittar på bus.

"You just have to belive…"

Anne-
2009-10-07 21:39
#100

Det går jättebra att rosta ponsen. Jag tycker det är godast lite varma så smöret blir lite varmt och osten mjukare.Skrattande

flikkan77
2009-10-08 12:12
#101

Jättegott! Fast jag råkade ta lite mycket po-fiber så mina fick jag platta ut på plåten. Nästa gång ska jag läsa rätt! Oskyldig

Maken gillar dem med och det är ett pluss!

"You just have to belive…"

MissMullig
2009-10-10 15:44
#102

Oj detta bröd måste jag prova*glad*

magma
2009-10-10 16:06
#103

Gjorde pizza igår med pones som botten, men har inte ätit den ännu- ska bli till lunchen alldeles snart;)

MissMullig
2009-10-10 16:17
#104

Som pizza botten skulle det ju förenkla en hel del då man kommer fron gymet på kvällen och vill ha något snabbt.

Vilket av recepten andvänder du?

Annons:
magma
2009-10-10 19:42
#105

Jag gjorde på 4 ägg, 1,5 dl PO-fiber, salt och smält smör- kanske 30-40 gram. Blev helt OK!

asaml
2009-10-12 14:53
#106

En snabbvariant att göra i micron:

Vispa upp två ägg i en djup tallrik.

Häll i lite drygt 2 msk Po-fiber (lite beroende på äggens storlek)

I krm bakbpulver, lite brödkryddor och sen lite solroskärnor.

Blanda allt, strö över vallmofrön så blir det lite roligare färg.

In i micron ett par minuter.

Färdigt!

Går blixtsnabbt att göra, och blir bra "brödkänsla" tycker jag. Solroskärnonrna ger ett bra tuggmotstånd, men man kan hoppa över dom också.

Andina
2009-10-13 15:40
#107

Tack Missaz för dina Pones! Så gott!

Idag gjorde jag en ponesvariant på gräddfil (som mamma köpt med sig - jag köper inte gf själv) och philadelphia-ost istället för grädde samt någon matsked riven ost i också. (Fast då är det ju egentligen inte "pones" längre… men ändå)

För första gången på många, många år tycker jag det är kul att "baka" bröd igen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-10-13 18:17
#108

Andina; Det är samma här, gillar att baka igen nu när jag kan göra sånt som jag kan äta och som är GOTT! Jag tror att pones kan varieras till det otroliga; olika slags matbröd och fikabröd, det är bara fantasin som sätter gränsen! Pofiber är verkligen en superprodukt!

Anne-
2009-10-13 18:55
#109

Provade att göra Ponesmuffins, jag tillsatte lite vaniljpulver och 1/2 tsk stevia. Det blev 6 muffinsar ( på 5 ägg, 50g smör, liten skvätt grädde, ca 2 dl pofiber, 1 tsk bakpulver). Halva satsen blev bara med vanlij och andra halvan tillsatte jag 2tsk kakao. Blev gott men kunde ha haft i något mer stevia, de blev inte tillräckligt söta för att helt gå under kaffebröd. Men muffinsen fick ändå godkänt.

[Pennylane1]
2009-10-13 19:01
#110

jag tycker steviasötman försvinner vid uppvärmning, använder sukrin till sådant som ska gräddas.

Anne-
2009-10-13 19:05
#111

Ok, fast det står att den ska tåla uppvärmning. Får inköpa sukrin i stället och prova igen. Tack för rådet!

Annons:
[Pennylane1]
2009-10-13 19:13
#112

ja jag har också sett det, men har ändå märkt flera gånger att det inte håller sig sött, även om smeten smakat riktigt sött!

Narcissia
2009-10-13 21:20
#113

Åh, supergott bröd! :) Måste tacka dig, Missaz, för detta recept! :)

missaz
2009-10-13 21:55
#114

#113 Åh vad kul att du gillar det! Skrattande

flikkan77
2009-10-13 22:30
#115

Gillar också brödet. Massor!

Imorgon ska jag göra med brödkryddor i. Glad Mamma tycker dock att det smakar ägg… Förvånad

"You just have to belive…"

missaz
2009-10-14 21:00
#116

#115 Vaa???? Jag känner inte minsta äggsmak! Det måste vara så att din mamma inbillar sig! Flört

flikkan77
2009-10-14 21:05
#117

Tycker inte heller att det smakar ägg, idag var det ännu godare med brödkryddor i dessutom.

Tror mamma har fel på smaklökarna! Oskyldig

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
2009-10-14 21:05
#118

finns sådana som känner ägg i allt! Gör ett formbröd med linfrö och sesamfrö  samt ägg, CF,  yoghurt och riven ost. Smat brödkryddor och torkar det till knäckebröd. Men min systerdotter påstod att hon kunde känna äggsmaken. Helt obegripligt, de smakar som ryyvita nästan exakt!!

Annons:
missaz
2009-10-15 09:23
#119

Jag har själv haft svårt för äggsmak i vissa sorters mjuka kakor när jag var liten, men inte i övrigt och inte sedan jag blev vuxen. Märkligt när människor känner smaker i något som man inte själv känner av alls! Det visar väl kanske att "smaken är som baken".

[Pennylane1]
2009-10-15 13:17
#120

ja och ibland är det psykologiskt, hade jag inte sagt att det var ägg i hade hon nog inte känt äggsmaken heller! Tyst

flikkan77
2009-10-15 15:15
#121

Tyckte inte om sockerkaka när jag var lite, för det smakade ägg. Oskyldig

"You just have to belive…"

missaz
2009-10-15 15:43
#122

#120 Kan vara så! Flört

#121 Samma här….

Andina
2009-10-18 13:17
#123

Fick äntligen fin färg på brödet!
Har en väldigt gammal ugn som fungerar halvdant … så jag har inte lyckats få nå'n fin färg på brödet tidigare.

Nu gjorde jag en variant av ditt pones-recept, Missaz, och penslade med lite av det uppvispade ägget innan jag la' in hela alltet i ugnen. Då fick brödet fin färg!



(Använde lite mixblandn- av kokosflingor, linfrökross, solrosfrö, mandel - och grädde, smör o philadelphia samt lite brödkrydda utöver det ursprungliga receptet.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

DesK
2009-10-18 13:21
#124

Andina, vilka jättefina bröd och bra bilder  Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Andina
2009-10-18 13:27
#125

Tack DesK! Glad

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
MissMullig
2009-10-19 01:17
#126

Andina

Det såg ju jätte gott ut. Hur stor form hadedu för att få till det där
?

Andina
2009-10-19 02:40
#127

MissMullig - Ja, visst ser det gottigt ut! Tack!  Och jag tycker brödet är gott! Det är väldigt mättande och gott. Man behöver inte äta mkt av det förrän man blir mätt. Längtar riktigt till frukosten imorgon - då det blir just detta bröd! Har pippi på bröd nu..
Flört 
Jag är så glad för att jag hittade Missaz' Pones, det fick mig att experimentera och baka bröd igen!

Brödet som du ser på bilderna i #123 ligger på ett fat lika stort som en vanlig mat-tallrik. Jag formade brödet med hjälp av en matslev bara.  (Formens storlek vet jag inte - men den är alltså bra mkt större än en mattallrik…)

Skrev in receptet på Matbröd iFokus (med lite ungefärliga mått): Variant på Missaz' Pones med brödsmak

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-10-19 13:17
#128

det där sista fattade jag inte?! Brödet är ju mindre än mattallriken, ja totala ytan alltså (eftersom man ser delar av tallriken på sidorna), hur kan då formen vara betydligt större!?

Andina
2009-10-19 13:27
#129

Pennylane1 - Vad jag menade är att ugnsformen, som brödet gräddas i, är större än en mattallrik.
Jag häller över degen mitt i ugnsformen och formar se'n till själva degen med en slev.

Blev jag lite tydligare då?Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-10-19 13:34
#130

aha ja det blev helt klart då, tack! Glad

( på nåt sätt fick jag "forma" till "jämna till ytan" och då räckte inte hjärnan till att fatta nåt mer Flört )

negar
2009-10-20 13:32
#131

Jag gjorde pizza i helgen med po-fiber istället för husk och det blev riktigt bra, jag bytte i princip bara ut husken mot po-fiber, tog väl ca 2-3 msk till ett ägg, lite grädde, olja, basilika och vitlökspulver, salt och peppar. Smetade ut det tunt innan jag gräddade själva botten, efter det så la jag på fyllningen och gräddade igen. Det blev mycket bra och det höll ihop och hade ingen bismak vilket husken kan ge ibland. Prova!

Andina
2009-10-20 15:41
#132

Tack, Negar, det ska jag absolut prova! Länge se'n jag åt pizza nu. Kanske blir redan ikväll… mmm…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
DesK
2009-10-20 15:48
#133

Negar jag skriver in ditt fina tips på Matbröd!  Glad

Hoppas att du tycker det är okej?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Andina
2009-10-20 21:34
#134

Nu blev det ingen pizza idag. Men gjorde min version av Missaz' Pones (#123) men tog inte fullt lika mkt av "nötfröblandningen" samt mixade den med äggen så att den blev ännu mer finfördelad. Se'n plockade jag din idé, Negar, med basilika (några färska blad) och vitlökspulver som jag också mixade ner (synd att jag inte hade färsk vitlök…). Hade i någon matsked Keso också när jag mixade. Gjorde matbröd av det alltså. Sååååå gott!!!

När jag ska göra pizza nästa gång ska jag absolut använda mig av detta recept. Jag tror att jag kan ha i lite mer basilika och vitlök när jag ska göra pizzabotten av det!

Visst är väl basilikablomman vacker förresten?! Detta är bara en "knopp" (de blir ju långa stängler med många små vita blommor på).

Hur ska det här sluta??? Jag har ju fått riktigt Pippi på bröd nu! Värre än jag någonsin haft förut… :) Men det här är ju så kul! Missaz' Pones blir här en Massa Pones…

Förlåt, Missaz, att jag norpat så mkt av din tråd!?! Men för mig är detta Missaz' Pones-varianter…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

negar
2009-10-20 22:43
#135

#133. Visst, inga problem.

Kul att det kommer till nytta för andra också Skrattande

Idag gjorde jag rotselleri biffar till middag, jag stekte först rotsellerin i bitar med lök och vitlök i smör, sen pureade jag detta med ett ägg, lite grädde, fransk senap, salt och peppar och en skvätt wochestershire sauce, plus 2-3 msk po-fiber för att hålla ihop det hela. Lät den stå en stund för att svälla, ca 5-10 min och stekte sedan i en blandning av rapsolja och smör. Det blev mycket gott tillsamans med ugnsstekt kyckling och en broccoli-majjo röra..jag åt nog lite för mycket..Skäms

missaz
2009-10-21 00:18
#136

Andina; Norpa på! Det är ju jättekul att det kommer flera varianter! Och superkul att du fått tillbaka bakintresset! (själv har jag ärligt talat aldrig haft ett bakintresse, har alltid avskytt att baka) Skrattande

texarcana
2009-10-21 01:47
#137

#135

De där selleribiffarna verkar helsmaskens! Men pureade…betyder det samma sak som mixade? Eller ska smeten kanske vara mer grovkornig än så??

[Pennylane1]
2009-10-21 12:25
#138

kanske är bättre att lägga matrecept i en annan kategori, blir väldigt svårt att hitta dem i brödtråden!

Jag håller å att försöka få fram ett rosmarinbröd som ska smaka som det de har på COOP som är så ljuvligt. är en bit påväg! Förra blev alldeles för torrt, då gjorde jag pones men med lite sesamförn (malda) och hade i rosmarin och flingsalt i. Nu å morgonen gjorde jag en ny omgång men hade i lite smält smör också. Men de är fortfarande för torra! Mer smör nästa gång!

DesK
2009-10-21 12:58
#139

#138 Testa att ha i smöret i rumsvarma klickar istället för att smälta det. Eller testa att blanda i både olja och smör. Just till rosmarin borde det passa bra med fin olivolja Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
MonicaHansen
2009-10-21 13:06
#140

Det här verkar gott, jag har saknat scones till teet, men hur mycket är en 'skvätt¨' grädde?

missaz
2009-10-21 13:49
#141

#140 En skvätt är väl en skvätt. Flört Jag har aldrig mätt, bara hällt i lite direkt ur paketet, blir nog olika mycket varje gång. Allt mellan ett par msk till runt 1/2 dl kan nog ha hamnat i min smet! Smaken på brödet skiljer sig inte beroende på hur mkt grädde jag tar, det blir bara olika fast/lös smet.

[Pennylane1]
2009-10-21 13:56
#142

# 139 ja just det! Olivolja hade jag ju faktiskt TÄNKT ta i men glömde! SKa det absolut bli nästa gång!

negar
2009-10-22 00:20
#143

Med pureade så menade jag mixade med stavmixern till puré, men inte så att den blev helt slät men lite grovkornig. Fast det är helt upp till en själv och vad man tycker bäst om :)

Anne-
2009-10-23 00:42
#144

I helgen ska jag prova poones med rosmari, olivolja och flingsalt. Men även prova med oliver och solrosfrön som jag hade i ett "vanligt" långpannebröd "förr" i tiden som var gått till vin och grillat.

Återkommer med rapport efter baken! Tungan ute

[Pennylane1]
2009-10-23 10:53
#145

jag tog alldeles för mycket olivolja i mitt fösta försök, bröden riktigt dröp av den! Fick lägga det i papper för att det inte skulle fetta ner överallt. Flingsalt hade jag också i.

Silverscreen
2009-10-25 11:48
#146

Åh så gott! :) Det hår kommer att bakas flera gånger (och jag tyckte nog det var lättare att baka än alla andra varianter jag testat!) :)

Annons:
DesK
2009-10-25 12:07
#147

Fick detta rostat idag till söndagsfrukost. Jag instämmer med er alla detta är jättegott och lättgjort  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Andina
2009-10-25 12:19
#148

Ja, Desk - jag har också rostat mina Pones - sååå gott! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kickili
2009-10-27 11:30
#149

Ååååh dom blev så goda. Fast jag tog fyra ägg, smält smör och creme fraiche, 2dl pofiber, 1msk husk, 2tsk bakpulver vändes i sist. Klickade ut på bakplåtspapper. Blev 7 st rätt så stora fluffiga tekakor som var gudomliga. Lite muffinskonsistens, så man kan nog göra dom i muffinsformar med nån smaktillsats(apelsinskalsrasp, 86% choklad, stevia i nån smak,. Gott gottigottgott. Tack så hemskt mkt för tipset med Pofiber. Jag hittade på Coop, glutenfria hyllan. Hälsn Marie

Fjaellmor
2009-10-27 12:36
#150

Nämmen!

Jag har gjort "tårtbottnar" på pofiver sen i somras..men aldrig tänkt tanken att prova bröd!

Du är ett geni!

Måste genaste experimentera lite..

/Fjällmor

[Pennylane1]
2009-10-27 12:44
#151

# 144 vänligen stava inte pones med två o:n!Skrattande

Ger mig lite äckliga associationer (poo = bajs) Flört

Fjaellmor
2009-10-27 16:39
#152

Nu finns min första kombo av tårtbotten och pones-recepten i bloggen.

här

Tack än en gång för idén!

/Fjällmor

Anne-
2009-10-27 20:04
#153

Pennylane1 Oh I am so sorry!Förvånad

Annons:
texarcana
2009-10-27 20:55
#154

Kanske gillar Winnie the Poo(h) detta bröd..? Cool

Fjaellmor
2009-10-28 11:30
#155

I morse blev en än bättre variant klar - jisses vilken bra idé det här är!

Samma länk som i mitt inlägg ovan

Skrattande

Lava
2009-10-28 13:06
#156

Tack för detta recept! Så gott. Provade att slänga ner en näve riven ost i smeten också, då blev det mer saftigt.

Andina
2009-10-28 13:40
#157

Jag har längtat efter smörgåskex de senaste veckorna. Har digestive hemma, men äter inte dem (de är till papegojorna :)). Men när jag ser dem så blir jag så sugen!

Så, jag gjorde jordnötskex (smörgåskex) på Pones'basis istället! Jag är inte helfrälst på jordnötter men det var den enda nöten, förutom jag själv, som fanns hemma - ska prova med mandel nästa gång. Hade även i lite krossad linfrö och mixade solroskärnor.

Det var helt ok gott för mitt 'behov'! Och äntligen har jag mina smörgåskex! Det blir till att experimentera vidare - med kryddor och annat innehåll. Jag roar mig gott! :)

Jag hade nog för bråttom att ta ut "kexplattan" (= hel bit som jag senare skar upp i mindre kexbitar) - från det gamla tröskverket till ugn - den är flexibel så den kräver att jag också är det… - den kunde ha fått stå inne en stund till för att bli ännu kexigare/krispigare. Det får bli nästa gång.
Ska ev se om jag kan bre ut smeten aningens lite till för att göra dem något tunnare.
Glömde dessutom att lägga till lite bakpulver - men jag vet inte om det gör nå'n skillnad egentligen…?

**Innehåll kexsmeten Totalt:
**Kcal 876 kcal
Protein 26,21 g
Kolhydrater 7,69
Fett 82,43

**Innehåll/Bit (= 12 kexbitar):
**Kcal 73
Protein 2,18 g
Kolhydrater 0,64 g
Fett 6,87 g

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Miiris
2009-10-29 00:31
#158

Mmm… påminner mej om "cornbread". Jättegott!!!

flikkan77
2009-10-29 11:08
#159

Gjorde en sats pones igår och bytte ut ½dl po-fiber mot knäckefrömix som jag köpt i lchf-butiken. Supergott blev det! Glad

"You just have to belive…"

Andina
2009-10-29 11:15
#160

Miiris - #158 - Cornbread hade jag aldrig hört talas om. Googlade lite och såg att stommen till brödet verkar vara filmjölk. Intressant - då bör det gå bra att ersätta filmjölken med t ex yoghurt/crême fraiche/keso osv - och man kan nog hitta en massa kuliga recept på cornbread (cornbread är ju uppenbarligen inte ett slags bröd utan finns i ett otal varianter).

Flikkan77 - Det lät spännande!!! Måste kolla vilka frön en så'n mix består av. Kanske kan göra "smörgåskex" med en så'n mix…. hmmm… experimentlustan lever vidare!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
flikkan77
2009-10-29 11:17
#161

Andina: Mixen innehåller linfrön, sesamfrön och mandelmjöl, något man med andra ord kan göra själv. Men jag var lat och beställde när jag ändå köpte sukrin. Glad

Egentligen är mixen till för att göra kex på.

"You just have to belive…"

Andina
2009-10-29 11:20
#162

Jamen, så ypperligt, Flikkan! Att mixen tagits fram för kex! Nu ska jag bara komma underfund med hur jag kan få mina Pones'kex krispiga också…

Tack!

Jag är "latast i världen" - men jag kommer nog att göra min mix själv gissar jag - när jag får "iver i kroppen" då vill jag "göra nu"!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-10-29 12:19
#163

jag tror man kan torka dom i ugnen, för att få till krispet, jag brukar göra knäckebröd av en limpa med linfrö och sesamfrö, yoghurt ost och vad det är, det brödet funkar utmärkt att skiva och torka i ugnen

Andina
2009-10-29 12:37
#164

Pennylane1 - Jag lät hela först smeten stå i ugnen ca 25 minuter. Då stängde jag av ugnen och lät dem stå kvar inne i ugnen på eftervärme i ca 30 minuter. Men det räckte nog inte. (Har dessutom en gammal och opålitlig ugn.) 
Jag har aldrig gjort varken hårdbröd eller kex tidigare heller… :)

Men jag ska prova att skiva brödet i småkex efter en stund i ugnen och fortsätta att grädda dem i bitar - det kanske är lösningen. Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2009-10-29 13:18
#165

Jag torkar brödet i tre timmar med lite värme på så det behövs definitivt längre tid! Ungsluckan på glänt med hjälp av en slev så all fukt tar sig ut.

Mammacatta
2009-10-30 17:07
#166

Tack för ett jättebra recept! Skrattande Jag vill bara dela med mig av min variant som jag upptäckte när jag skulle prova det här receptet. Jag hade inget po-fiber hemma men tänkte att det borde funka med Fibrex (5,5 g kolisar/100g, fiber på sockerbeta) och det blev ett jättegott bröd med lite fullkornstugg.

Sedan provade jag att använda bikarbonat i st f bakpulver (den har kraftigare hävningseffekt), den behöver lite surt för att jäsa men jag ersatte grädde med yoghurt så det löste sig också.

Så här blev mitt recept:

4 ägg

lite salt

1 dl Fibrex + 1 dl Po-fiber (eller 2 dl av den ena sorten)

50 g smält smör

1 dl naturell yoghurt

1 tsk bikarbonat

Låt svälla, grädda i 200 gr ca 10 min.

Jag gjorde 6 stora kakor av den satsen. Jättegott!

Nästa gång ska jag prova varianter med Po-fiber till pizza, muffins och annat.

Andina
2009-10-31 11:04
#167

Testade att grädda Pones i stekpannan på svag-medelstark värme.
Det gick väl bra - men inte så jättelyckat som matbröd. Däremot tror jag att det blev en alldeles perfekt pizzabotten! Perfekt rund tack vare stekpannan. En så'n botten, med bl a basilika i, blir det nog nästa gång det är pizzatajm!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Fjaellmor
2009-10-31 17:16
#168

och vi har nu gjort muffins av vår variant.. supergoda hälsar barnen!

Skrattande

[Pennylane1]
2009-10-31 17:18
#169

tipsar om mitt recept på chokladmuffins som finns bland recepten på sötsaker och efterrätter, de blir riktigt riktigt goda

flikkan77
2009-11-01 17:57
#170

Muffinsarna är underbart supergoda! Till och med Maken älskade dem och han brukar inte vara så förtjust i mina lchf-substitut till fikabröd och godis.

"You just have to belive…"

[Pennylane1]
2009-11-01 19:14
#171

mina muffins?

flikkan77
2009-11-01 20:14
#172

Japp, dina muffins, pennylane! Har bara inte hunnit skriva det i muffinstråden.

"You just have to belive…"

Andina
2009-11-02 20:19
#173

#167 forts - Gjorde pizza med Pones-receptet till pizzabottnen.

Det blev nog inte så lyckat - pizzan blev god (Mozarella Tomat Svamp m m) men jag tycker inte smaken på bottnen passade till… dessutom gjorde jag nog en för tjock botten, det smakade som "torrt bröd med fel smak". Tyvärr :(

Men - det är så'nt som händer när man provar sig fram.
Men som matbröd är det suveränt!

Nästa test blir nog Pennylanes muffins. Följer jag receptet bör det bli succé att döma av er andra som har testat. Fast jag aldrig har varit nå'n fan av kaffebröd o d - så är det ju gott med nå't litet extra som muffins nå'n gång ibland.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-11-02 21:11
#174

Andina; pizzan SÅG iaf supergod ut! Synd att det inte fungerade… jag har också tänkt tanken att det borde bli bra, men alla "borde" funkar inte i verkligheten! Vi får väl experimentera fram en variant av pones som funkar som pizzabotten! Med mindre pofiber och en rejäl hög riven ost kanske…? *funderar*

Annons:
Andina
2009-11-02 21:22
#175

Absolut, Missaz, det blir absolut en fortsättning på experimenterandet av pizzabottnar också. Låter riktigt smart med riven ost i…! Och, ja, lite mindre av pofibret kanske också är en bra idé. Vi funderar vidare! Jag är en envis en, som inte ger upp så lätt. För - det är ju kul också! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

missaz
2009-11-02 21:40
#176

Andina; Jag tycker det är superkul när det blir bra! Har en kraftfull tendens att bli väldigt deppad över dåliga resultat i köket… vet inte varför, men min mor och mina syskon är likadana; det finns få saker som kan göra mig så ledsen som en misslyckad maträtt eller bakverk! Men självklart ska vi få fram nåt bra! Jag ahr tidigare gjort pizza på en typ av omelettbotten (eller vad man ska säga - kallas det polarbröd tro…?) och det funkar väl. Men riktigt pizza tycker jag inte det blir. Inte heller vill familjen ha det, så då får man göra en vanlig pizza till dem och en annan till mig. Vore bra med en LCHF botten som funkar även för de som inte äter så!

Andina
2009-11-02 21:52
#177

Visst är det kul när det blir bra! Men av "misslyckandena" lär vi oss mest. Och ett 'misslyckande' triggar igång mig ännu mer - det blir en utmaning! En utmaning att hitta en lösning som blir bra!

M a o - jag är nog mer "lösningsorienterad". Jag älskar utmaningar som kräver kreativitet! :)

Så - på't bara! "Självklart" måste det gå att få till en lchf-pizzabotten (med Pones' som grund) som "beter" sig som pizzabotten och smakar bra!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anne-
2009-11-02 22:25
#178

Har gjort pizzabotten med pones. Jag hade 6 ägg och ca 1,75 dl - 2dl pofiber, 2 tsk bakpulver, 50 g smör en skvätt grädde, lite salt och torkad oregano och lite andra torkade kryddor. Smeten blev mycket lös, vilket var min mening. Hällde ut den i en långpanna med teflonyta. Vippa formen så att botten blev tunn och flöt ut över långpanna. Grädda tills den fick fin färg. På med fyllning och la den på gallret i ugnen och gräddade tills fyllningen fick färg.(tomatpuré, skinka, champinjoner, oliver och ost och ytterligare oregano m.m.) Denna pizza var helt OK tycker jag.

missaz
2009-11-02 22:48
#179

Anne-; Hmm… jo, att göra en tunnare smet är nog en god idé! Glad

KattaMo
2009-11-05 17:46
#180

TACK!!!! vilket recept! Jag bakade igår kväll och jag blev alldeles tårögd när jag tog första tuggan!

GladGlad

puniesia
2009-11-09 16:56
#181

Tjena!

Finns knappt något som är godare än gott bröd med lite smör och ost på!

Så.

Jag befinner mig utomlands och vill NU få tag på "pofiber". Kan någon av er snälla människor förklara för mig vad pofiber mer konkret är? Vad ska jag leta efter liksom? Kan inte leta efter "pofiber" emedan språket är ett annat!=)

Har kollat igenom tråden och ser givetvis att pofiber ska vara något slags potatsmjöl rensat på stärkelse. Kan emellertid inte gärna gå in på ett varuhus och fråga, "Hey, säljer ni potatsmjöl utan stärkelse?"

Tack på förhand

=)

Annons:
[Pennylane1]
2009-11-09 17:10
#182

alltså det är snarare potatis rensat på potatismjölet, som är nästan ren stärkelse.  Det är alltså det som är kvar när man framställt potatismjöl, själva potatisfibern, det är inte alls säkert att det finns utomlands då jag tror det är en svensk produkt.

puniesia
2009-11-09 17:14
#183

Ah, okej. Tack för hjälpen.

Finns något motsvarande, som man kan tänkas kunna köpa utomlands?

Mvh

mojan
2009-11-09 17:19
#184

Kan man göra detta bröd i mikron?

Har någon testat?

Det går ju med "Nötbröd"!

[Pennylane1]
2009-11-09 17:26
#185

ingen aning vad som kan finnas där du bor, detta är det enda i sitt slag här som jag hittat iallafall…

jag gör frukostbröd i mikron.

i stort sett enl. receptet fast jag bara höftar lite:

knäcker ett ägg i en djup tallrik, häller på lite pofiber och lite husk, lite salt och rosmarin, en matsked ca grädde och en liten skvätt olivolja och vispar iho med gaffe, sen ett par minuter i mikron. Blir inte så vackert men gott!!

[Pennylane1]
2009-11-09 17:29
#186

bakpulver med för sjutton gubbar! En gnutta.

Andina
2009-11-09 23:20
#187

Puniesia - Jag undrar om du inte kan fråga efter potatisfiber (-pulver) eller motsvarande.

Jag googlade på "potatoes + fiber" och fick upp följande träffar:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=potatoe+%2B+fiber&meta= 

(Kan inte länka med min dator så måste skriva ut hela webbadressen - om den inte är klickbar, kopiera adressen och klistra in i adressraden på din browser.)

* * *

Här är den andra 'träffen' i googlesökningen (har inte kollat in de andra träffarna:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=potatoe+%2B+fiber&meta=

Och den ser ut för att motsvara vårt pofiber ungefär.

Så - jag gissar nog att det finns pofiber i andra länder också!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

puniesia
2009-11-10 15:22
#188

Där ser man!

Tack för hjälpe Andina, ska ta en titt i ett par butiker idag!

Kram

Annons:
Yrja
2009-11-25 19:09
#189

WOW!

För 2 år sen när jag började med LCHF fanns det inte så bra recept på brödliknande produkter - jag valde att hellre avstå än äta de otäckingar jag lyckades baka. Smakade mest plättar o mandel.

Men varför har jag inte tänkt på Pofiber och Fiberhusk tidigare.

Så korkat - jag har ju bakat med sånt i flera år (när sonhustrun inte "tålde" vare sig mjölk eller gluten - men hon har har blivit bra nu med hjälp av LCHF )
Det var bara att rota lite i sina gömmor - jag hittade Fiberhusk och har bakat lite kex idag.
Nu ska jag köpa mera fiberhusk och också Pofiber och börja experimentera så jag kan få lite brödaktigt att lägga allt smör på. Ska bli underbart att få tugga på något frasigt.

Tack alla för att ni finns här - när jag behagar titta in efter så lång tid.

nemorosa
2009-11-28 11:35
#190

Mmmm….så gott, så enkelt!

Tack för receptet!

E-cattan
2009-11-28 22:33
#191

Jag bakade dessa idag! Mums…

De mättade väldigt bra jämfört med  vanligt  bröd!

Ska göras fler gångerSkrattande

beso02
2009-11-28 22:56
#192

Jag gör såna här till varje helg. Den här gången ströde jag riven ost över innan jag gräddade dem. Då kunde jag platta ut dem också utan att kladda. Riktigt gott.

missaz
2009-11-29 00:02
#193

Jag gör dem oftast nu för tiden med riven ost i smeten; det gör bröden saftigare och ännu godare tycker jag!

Took
2009-12-07 19:26
#194

Tack för ett recept på "bröd" som inte innehåller ost och som faktiskt har både trevlig konsistens och smak! Jag gjorde dem precis med 3 riktigt stora ägg, 1,5 dl pofiber, 50 g smält smör, en knivsudd salt och ½ tsk bakpulver. Jag gräddade dem i 200º i 14 minuter i stora ("amerikanska") muffinsformar, och det blev saftig brödkonsistens och fin färg. Jag brukar tycka att bakpulver ger för mycket smak, så därför minskade jag på det och tog ett till ägg istället. Smeten var fluffig och ganska lös, som vispad grädde ungefär, så det funkade fint med muffinsformar.

(Åt precis en av dem som macka med kallskuren lammstek, majonnäs och cornichonger -- mums!)

Jag har testat ett recept med Fibrex och Fiberhusk, och det blev väl OK, men jag har ingen bra apparat som kan mala de där stenhårda Fibrex-flingorna till något som liknar mjöl, och jag pallar helt enkelt inte att stå med morteln i en halvtimme för att få tre små brödkakor… Pofibern var mycket enklare att använda, och smakar väldigt neutralt och bra!

Härnäst ska jag testa att göra dessa med sukrin och pepparkakskryddor! :)

[Sias]
2009-12-11 00:17
#195

#194 Jag använder Fibrex utan att mala till mjöl, blötlägger så flingorna blir mjuka, tycker det fungerar bra. 

Missaz Pones-recept  har jag bakat efter många gånger - men numera bakar jag en lite grövre limpa, med Fibrex. Saftigt och gott matbröd  - med Pones-receptet som grund.

1 limpa

Klä en avlång sockerkaksform med bakpapper.

Blötlägg i en skål; 1 dl Fibrex i 1 dl vatten, låt stå och dra till sig vätskan (= mjukna).

Smält 75 g smör

Vispa i en bunke ihop 4 stora ägg och 4 msk laktosfri 34 % CF, bara så att det blandas (behöver inte vispas kraftigt)

Häll det smälta smöret över de blötlagda, mjuka Fibrex-flingorna och blanda ihop.

Blanda i en skål; 1 1/2 dl Pofiber med 1 1/2 tsk bakpulver, rör sen försiktigt ner i äggsmeten så att Pofibern blandas in väl.

Rör i Fibrex/smör-blandningen och blanda om.

Häll smeten i formen. Låt stå och svälla en stund.

Grädda i 200 grader varm ugn tills limpan är gyllenbrun - känn efter med provsticka att den är genomgräddad.

Lägg limpan på galler och låt svalna under bakduk  i rumstemperatur - gärna över natten.  Linda in limpan i bakpapperet (inte i plastpåse). Förvara i kylskåp.

Den här tråden har blivit så låååång -kanske en tråd "MATBRÖD-RECEPT samling", med de bästa matbrödsrecepten samlade vore något? En tråd med bara recept - utan kommentarer, frågor, etc.

Annons:
Took
2009-12-21 20:54
#196

Jag provade att göra muffins enligt mitt recept à #194 och tillsatte ½ dl sukrin och två teskedar malen kardemumma. Det blev jättebra, tycker jag, och jag kan tillägga att de blir ännu bättre efter ett par dagar i kylskåpet! Nu har jag provat att göra likadant med saffran, de ligger i kylen för att "mogna till" lite inför julen. För är det något jag saknar så är det saffransbullar…

MsJess
2010-01-16 00:48
#197

Missaz, du är en stjärna! Jag äter dina pones till frukost varje dag =) Har dock som så många andra modifierat lite och byter ut större delen av grädden mot majonnäs och tar helt bort bakpulvret. Supergoda -TACK!

Puniesia vart befinner du dig och har du hittat något som liknar POfiber? Jag hjälper dig gärna annars att skicka. Det väger ju nästan ingenting så det bör inte kosta många kronor att skicka även om du är på andra sidan jordklotet ;) Hör av dig om du vill ha hjälp!

/Jessica

Tinaa
2010-02-12 19:03
#198

Nu har även jag provat att baka Pones! Gjorde först med 5 ägg 2 dl pofiber, lite riven ost och 2 tsk bakpulver. De blev jättegoda, men efter en halv minuts tuggande så utvecklades en metallisk känsla i munnen! Blää… starkt brännande, inget trevligt alls.

Nästa sats gjorde jag mindre, 2 ägg, 1 dl pofiber, riven ost, grädde och smör, men inget bakpulver. Detta blev super! De flöt ut lite mer men inte alls farligt. Sonen kom hem precis när de kom ur ugnen.

-Vad har du bakat?

-Provar ett LCHF-bröd, smaka gärna och säg vad du tycker.

Jag sa inte att det kallas Pones.

Han bredde smör på och slukade brödet i 4 tuggor.

- Det smakar som scones, mamma! Tungan ute

Jag googlade lite på bakpulver, med tanke på den där konstiga känslan i munnen. Här stod det lite kuriosa om det:

http://matmolekyler.taffel.se/2010/01/30/bakpulverbluffen-bittert-fluff/

Tinaa
2010-02-12 19:08
#199

Just det, glömde fråga:

Ni som provat detta bröd eller annat med pofiber, hur har era magar reagerat? Man är ju inte van vid fiberrik mat längre och jag känner mig lite bubblig i magen nu efter ett antal Pones, var ju sååå goda! Skäms

Hm, såg att länken i förra inlägget inte blev klickbar… hur gör man det?

Wroncan
2010-02-13 20:31
#200

Gjorde dessa alldeles förträffliga bröd nu=) Så himla goda TACK för att du delade med dig av receptet!

[Sias]
2010-02-14 18:29
#201

#198 Tack för tipset om artikeln! Jättebra info - speciellt för den som upplever detta obehag i munnen efter att ha ätit bröd bakat med bakpulver.

Jag har upplevt det - men har inte trott att det kunde beror på bakpulvret! Misstänkte istället Po-fibern. För det är en helt ny ingrediens vid brödbak, för mig. Bakpulver har jag ju använt så många gånger när jag bakat "vanligt bröd". Men nu förstår jag att det är så.

Har börjat testa att använda bikarbonat till mitt limpbak - har funkat bra, brödet jäser bra -  blir bara lite mörkare i färgen (nämns också i artikeln). Inte upplevt något obehag…

#197   Din variant låter intressant! Vill du dela med dig av receptet?

MsJess
2010-02-18 20:55
#202

#201 självklart! Jag måste bara göra dom igen och skriva ner det, jag höftar alltid ;) Återkommer..

Annons:
Sandrini
2010-03-03 21:40
#203

Provade detta nu & det smakade verkligen bröd. Dock hade jag 3 små ägg o kompenserade med lite med Po-fiber. Det blev väldigt kompakt o "degen" va hård. Nästa gång ska jag ta mindre Pro-fiber o kanske smör. Ersättning för bröd? Jajjemän!

Tackar :))

[Pennylane1]
2010-03-06 10:42
#204

lite fult kanske att inkräkta på missaz recept men mina brödbullar testade jag fram genom att ta bort fettet för man har ju alltid hört att fett tynger degar och de blev faktiskt ytterst porösa och bra, går (enligt mig) inte att skilja från "vanligt" bröd

missaz
2010-03-06 16:40
#205

Pennylane; inte alls fult! Det är väl tvärt om bra om man kan modifiera och förbättra! Jag har själv provat flera olika varianter av detta recept, varför inte söka perfektion om man kan…? Flört

Iansmamma
2010-03-07 15:30
#206

Hej!

När du gör pones med 4 ägg o 2 dl pofiber, blir det typ 8-10 stycken då, eller gör du färre och större? De är i vart fall VÄLDIGT goda. Glad

Hälsningar från receptslaven

missaz
2010-03-07 19:37
#207

#206 När jag gjort enligt ursprungsreceptet har det blivit 6 stycken. Men det är väl en smaksak hur stora man vill ha! Glad

Iansmamma
2010-03-07 19:52
#208

Sant. Jag gjorde en enda platt kaka som jag skar upp efteråt. Det är verkligen kanongott!

Aniara4
2010-03-09 13:27
#209

Jahaja, nu har jag råkat komma över lite pofiber utan att ens leta, jag fick det t.o.m. gratis eftersom datumet just gått ut. Det kan väl inte vara någon fara? Så nu sitter jag och funderar på vad jag ska testa att göra först. Jag har egentligen aldrig varit någon brödmänniska, kakor däremot var jag så förtjust i att jag definitivt inte ska ge mig in i något experimenterande på den fronten, då vet man aldrig hur det slutar! Men paj kan jag längta efter ibland, kanske ska börja där?

Annons:
missaz
2010-03-09 18:21
#210

#209 Paj är ju supergott! Ponesdeg utan bakpulver som man förgräddar innan man fyller och gräddar klart borde kunna bli en hit… Tungan ute

birma
2010-03-19 19:23
#211

Tycker om detta recept som utgår från pofiber. Hade inte hört talas om sådant mjöl tidigare, det är väl inte mjöl direkt. Vet ej hur mjöl definieras. Tog tid innan jag hittade det men för en tid sedan fick jag syn på det på Willys. Bakat brödet några gånger. Väldigt likt vanligt bröd för att vara lchf-bröd, det är bra. Smakar inte omelettaktigt eller knepigt. Bra konsistens. Bra bröd. Tack så mycket.

lchflchf
2010-03-19 20:26
#212

Läste bröd med bröstsmak och blev väldigt oroad :)

Sockersjukan
2010-08-07 12:51
#213

Gjorde min egen variant: 5 ägg, 2 dl pofiber, 1 dl bake pro, 1 dl kruskakli, 2 tsk bakpulver, 50 g smält smör och 1 dl grädde. Och så hällde jag i lite solrosfrön, linfrön och toppade brödet med sesamfrön. Vad tror ni? Är detta en okej variant med tanke på mängden kolhydrater?

Sockersjukan
2010-08-07 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

Okej, matade in receptet i min mat och fick följande procentsatser…helt okej! Och brödet? Mycket lyckat!

lenmor
2010-08-07 19:27
#215

Har precis avnjutit detta underbara nybakade bröd. Det blir bara bättre och bättre för varje gång man gör det. Den här gången hade jag i brödkryddor, anis, fänkål och olivolja. Tog bara 1,5 dl pofiber till 5 ägg, smör och vatten. Degen blev jättlös och jag hällde den på balplåtspapperet. Blev bra, luftig koncistens och god med alla kryddor. Ingen muffinskänsla alls idag.

Är överlycklig över detta recept. Har saknat bröd i flera år och nu kan jag äta "mackor" igen. Glad

Anand
2010-09-05 16:44
#216

Nu har jag testat originalreceptet högst upp. Helt ok och det var riktigt lyxigt att få äta bröd igen men vilken eftersmak!

Det smakar metall i munnen och jag känner mig lite skinnflådd! Undrar vad detta kan bero på, kan det vara bakpulvret som någon skrev om. Nästa gång ska jag prova med bikarbonat istället och sen kanske minska på äggen o se om det går. Jag har inte tålt ägg så bra förut även om jag märkt att det blivit bättre så det kan ju vara att kroppen reagera mot för mycket ägg. Jag har visserligen aldrig fått någon reaktion i munnen förut.

Det är någon mer konstig bismak med som jag inte kan sätta fingret på. Får nog försöka utveckla detta recept lite så det passar mig men gott va det när man åt det :)

Annons:
LCHF-are
2010-09-05 16:54
#217

alltså varför skriver folk om saker de inte har en aning om??

po-fiber är fiber utav torkad potatis och potatis innehåller MYCKET kolhydrater OCH stärkelse.

när man äter LCHF ska man undvika så mycket kolhydrater det bara går..och 12g kolhydrater/10g?? som LCHF-are äter jag ENDAST produkter som innehåller MAX 5g kolhydrater/100g.

känns som en del utav er här inne på LCHF forumet ska vända er till ett GI forum istället..

Anand
2010-09-05 17:05
#218

Protein 5 g

kolhydater 12 g

varav sockerarter <0,1g

kostfiber 70 g

fett <0,5 g

PÅ 100 G Pofiber! En kartong innehåller 125 g. Jag har använt 1,5 dl och kanske tagit en femtedel av kartongens innehåll.

Får jag i mig mycket kolhydrater då tycker du? Det kanske inte är så fel att blanda lite Lchf och Gi, den ene metoden behöver väl inte slå ut den andre.

LCHF-are
2010-09-05 17:16
#219

#218 1,5 dl= ungefär 150g dvs 18g kolhydrater på dina 1,5dl pofiber,JA DET ÄR MYCKET! jag och min sambo äter 25g kolhydrater/dygn!

det finns definitioner på lchf:

De som står bakom förslaget är inga mindre än Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman. Utöver okontroversiella saker som naturlig mat utan onödiga tillsatser, kolhydrater främst från grönsaker och att mättat fett är helt ok så ser det ut så här:

  • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
  • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
  • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
  • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
  • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

så vart ligger du??

jasinska
2010-09-05 17:30
#220

#219 1 dl pofiber väger ca 17 gram, inte 150 gram som du påstår.

1,5 dl pofiber = ca 3 gram kolhydrater

karinafp
2010-09-05 17:36
#221

Men snälla LCHF-are, hur räknar du? Och hur läser du, för den delen? Flört 1,5 dl po-fiber är inte alls 150 g. Hela förpackningen var på 125 g och 1,5 dl var ungefär en femtedel av detta, dvs 25 g. 12 g kolhydrater per 100 g blir 4 g på hela satsen bröd.

I praktiken skulle man alltså kunna sätta i sig två brödsatser på samma dag och ÄNDÅ hålla strikt LCHF.

Och när vi ändå håller på med skola, så lämnar vi mattelektionen och går över till svenska. Det heter VAR ligger du. Vart uttrycker rörelse, var uttrycker befintlighet. Om något rör sig ska man använda vart, om något står still heter det var.

Jösses, får de inte lära sig någonting nuförtiden? Cool

LCHF-are
2010-09-05 17:38
#222

#220?????

nu får du tänka till lite..

1dl=100g vanligtvis…och po fiber innehåller ju 12g/100g och du använder ju 1,5dl???

Andina
2010-09-05 17:45
#223

#219 - Näe, LCHF-are, nu tror jag du har räknat lite fel. ;)

1 dl Pofiber väger ungefär 15 gram. 
Det betyder att 1,5 dl Pofiber väger ca 22-23 gram.
Det betyder också att 23 gram Pofiber innehåller ca 2,8 gram kolhydrater!

Ett paket på 125 gram pofiber = bra många fler deciliter och innehåller ca 15 gram kolhydrater, totalt.

* * *

Så - om nu inte jag vimsat till siffrorna ordentligt så skriver jag om saker som jag har en aning om… ;)

* * *

1,5 dl vatten - väger ungefär 150 gram.
Men 1,5 dl pofiber - ja, som sagt, det väger ca 23 gram.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
jasinska
2010-09-05 17:47
#224

#222 Jo jag läser texten på mitt paket pofiber där det står klart och tydligt 1dl Pofiber = ca 17 g

karinafp
2010-09-05 17:47
#225

Kanske dags att DU tänker till lite, LCHF-are? Det är inte så att 1 dl automatiskt motsvarar 100 g. Det gäller bara för vatten och andra ämnen med samma densitet. 1 dl vetemjöl, t ex, väger 60 g. 1 dl olja väger 90 g. 1 dl kakao väger 40 g. Sånt lär man sig både i hemkunskapen och under kemi- och fysiklektionerna.

Jösses, lär de sig INGENTING i skolan nuförtiden??? Cool

Andina
2010-09-05 17:49
#226

P.S. Kolhydraterna i ett paket med 125 gram pofiber kan ju rimligtvis inte väga mer än hela innehållet…. ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2010-09-05 17:51
#227

Det är lite som frågan om vilket som väger mest,
1 kilo bly eller 1 kilo bomull?

Tankevurpa kallas det! Det gör vi allihop ibland! Särskilt när man ska räkna kolhydrater (gissa om jag vurpade många gånger i början!)…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anand
2010-09-05 18:35
#228

Och där blev det tyst Flört

Då återstår min fråga, mina 1,5 tsk bakpulver som jag då struntar i hur mycket det väger kan det ge denna metallsmak?

Jag kom på vad eftersmaken va, stekt äggvita! Har aldrig gillat det, hihi

[Pennylane1]
2010-09-05 18:40
#229

jag skrev nog ovan att jag känenr en väldigt tydlig bismak av bakpulver och att jag inte kan ta så mycket som 2 tsk till en såpass liten sats, det funkar med en halv enl mitt tycke och då slipper man bismaken. Sen har ju iofs pofiber också en liten bismak.

Andina
2010-09-05 18:40
#230

Ja, bakpulver ger ofta metallsmak! Så prova med lite mindre än 1,5 tsk. Ibland använder jag bakpulver, ibland inte…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
missaz
2010-09-05 18:41
#231

#228 Tur att det blev tyst, det började nämligen bli riktigt pinsamt! Flört

Jag har hört de som struntar i bakpulvret just pga smaken, så säkert är det den som slår igenom. Ta bort det och testa om det blir bättre.

[Pennylane1]
2010-09-05 18:44
#232

oj nu blev det ett par inlägg emellan, jag skriver nytt istället för redigerar, glömde skriva att det ju (för det mesta) är bara 1,5 -2  tsk i en stor sockerkaka som räcker till betydligt mer bitar än denna sats!

Anand
2010-09-05 18:46
#233

Är det nån som har provat utan bakpulver? Jag upplevde det som att degen nästan jäste ändå, det var nog pofibret som svällde men sen upplevde jag ingen jäsning i ugnen som bakpulvret ska stå för.

Andina
2010-09-05 18:49
#234

Jag använder som sagt bakpulver ibland och ibland inte. Egentligen tycker jag inte skillnaden är särskilt stor… Så jag går ifrån bakpulvret mer och mer. Med Pofiber och Fiberhusk blir det bra ändå.

Jag lånar en bakmaskin just nu, med timer - och det är guld att göra brödet där i och ha färskbakat bröd på morgonen!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2010-09-05 18:52
#235

what!!! Det funkar att göra det i bakmaskin!!??

Anand
2010-09-05 18:57
#236

Om man nu ska göra en klump utav det som det nu blir i bakmaskin eller om man häller det i en brödform, har någon ett begrepp om hur länge den ska vara inne då?

Går den att skära upp i skivor? Tänkte på konsistensen, blir ju enklare att få till rostbröd av skivorna.

Andina
2010-09-05 19:07
#237

Ja det går bra att använda bakmaskinen också, Pennylane! Varför skulle det inte göra det? ;)

Och det går alldeles utmärkt att skära brödet i skivor, Anand. Det beror förstås på hur stort bröd man gör, hur stora skivorna blir… Jag gör inga stora satser (äter fortfarande inte särskilt mycket bröd sedan jag gått över till lchf), så mina skivor blir väldigt små. 
Men jag har i lite macadamianötter (saltade) för det mesta - ibland lite solroskärnor och/eller valnötter och annat gottigt också - så brödet blir så mättande. Så jag tycker det är bra med små skivor.

Och visst går de att rosta också! Men jag använder aldrig smör i degen, för då blir inte brödet så bra att rosta… 
Jag tror det var du, Pennylane, som skrev en gång att du väljer att ha smöret på brödet istället för i (kanske t o m i denna tråd) - det tog jag adnotam direkt! Se'n dess ere inge' smör i mitt brö'!

Jag tror det hänger på hur mycket av särskilt Fiberhusk man har, hur skivbart det blir… Gissar jag… har inte tänkt på "frågan". För Fiberhusken är ju ett "lim-medel"

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
[Pennylane1]
2010-09-05 19:10
#238

jo det var jag som skrev det! Ang fett som tynger degen.

Men hur stor sats gör du till bakmaskinen? Nu har jag ju inte ens någon hahaha men jag blev ändå upphetsad…

Andina
2010-09-05 19:15
#239

Jag vet ärligt talat inte… *rodnar*  Jag har bara slängt i ingredienserna lite 'höftigt nonchalant'!  Egentligen tycker jag att det går lika bra att göra det 'manuellt' också! Det är inte så mycket man kommer undan med. Men det som gör det hela värt, som jag tycker, är just att jag kan ställa in den så att den bakar brödet på morgonen medan jag fortfarande reser i DrömLandet - och får vakna till nybakt bröd! Om jag inte kör på timern så kör jag på ett av de kortaste programmen (tror det tar nå'n timma eller så) och låter brödet ligga kvar i eftervärme ett tag.

Jag får behålla maskinen om jag vill… Har inte bestämt mig än… men risk finns att den stannar här. Hoppas jag kommer att använda den då också…  :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2010-09-05 20:39
#240

det är just det där som tilltalar mig! Att ha nybakat bröd på morgonen! Syrran som bakat allt sitt bröd i 45 år har numera en bakmaskin och jag blev lite avis men jag bakar ju inte bröd längre har jag tänkt! Men det gör jag ju ibland… men har inte tänkt att det brödet funkar i bakmaskinen av någon anledning! Förmodligen är jag lite korttänkt! Tungan ute

GoHexan
2010-09-05 20:52
#241

Blev så glad då jag hittade olika brödrecept mm med pofiber. Bakade bröd, pizza mm med detta. Fick vansinnigt ont i magen men kopplade inte detta till pofibern. Men insåg att det nog var det då jag fick ont i magen nästa gång jag käkade bröd med pofiber. Avstod i en vecka och magen skötte sig och gjorde då ett test..Rynkar på näsan..visst var det så, magont direkt.

Jag har aldrig haft problem med magen förr men då jag började med lchf så har jag det mkt oftare…(men det är inte ofta ändå..så jag ska inte klaga Flört)

Andina
2010-09-05 20:55
#242

Oh, vad tråkigt Go'Hexan! Kanske är det fibern som du är känslig för. Har du reagerat likadant på annat fiber - före och efter lchf?
Tänker att det kanske är så att mage och tarmar behöver "vänjas" vid fibrena lite försiktigt…?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anand
2010-09-05 21:04
#243

Idag blev det frossa! Först provade jag att baka detta bröd i morse och det blev ju inte bara att provsmaka en. Nästa kunde ju smaka annorlunda :/ sen kom grannen in med kräftor! De kokades direkt och har sen provsmakats hela eftermiddagen. Det är ju bara jag som äter kräftor här i huset så det blev många att provsmaka.

Nu är jag så mätt och det låter i magen. Kan det vara alla fibrer, hahaha

Återstår att se i morgon om jag ska prova baket igen fast utan bakpulver.

Anand
2010-09-07 01:35
#244

Jag har mixtrat lite nu och kommit fram till att det är när det blir för mycket ägg som det smakar konstigt. Med tanke på att jag inte kunnat äta ägg på ca 20 år så kanske det inte är så märkligt att jag inte är van vid smaken. Sen använder jag inte grädde men det gick bra med vatten.

Jag testade nämligen att göra bara på 1 ägg och då smaka det mycket bättre enligt mina smaklökar. De blev inte lika fluffiga men jag tänkte ha i lite fiber husk o se om det hjälper.

Jag testade också att göra degen väldigt lös, spred ut den på plåten väldigt tunnt och sen gräddade jag dom som vanligt, skar dom i bitar, vände på dom och lät dom stå på eftervärme. Nu har jag kex eller liknande! Väldigt gott med smör o ost på de med.

Det värsta är att dessa gav ju mersmak! Får ju strunta i grönsaker totalt för att kunna äta dessa och ändå hålla mig på bra kolhydratmängd. Jag kanske tröttnar på dom snart Skrattande

Annons:
[linnzy]
2010-12-20 04:04
#245

En snabb fråga, vad ska man använda för kryddor för att få en "julig" smak? Typ som vörtbröd eller kavring? Går det överhuvudtaget?

[Pennylane1]
2010-12-20 08:46
#246

du kanske ska fråga det i en egen tråd, jag menar inte att du inte får fråga här men det kanske vore bra att få frågan i en rubrik så folk ser den? Här kanske inte så många läser?

Annars finns väl färdiga vörtbrödkryddor har jag för mig, men om det är mycket socker i dem vet jag inte.

[linnzy]
2010-12-20 19:31
#247

ah ja jo nä jag tyckte att det var onödigt att skapa en helt ny tråd för det lilla.

Men idag gjorde jag ett bröd med färdigblandad vörtkrydda, inget socker i dem var det men däremot maltmjöl…misstänkter att det är lika illa som vanligt mjöl…

Det blev iallafall gott och duger att ha över julen…

[Pennylane1]
2010-12-20 21:51
#248

va bra! Undrar om man kan doppa med det? Guben vill absolut doppa (jag har alltid HATAT dopp i grytan) en eller annan skiva och köper en hel limpa och sen blir det ju liggande tills man slänger det.

[linnzy]
2010-12-20 23:28
#249

Hmm..läste mig till nånstans att maltmjöl tydligen är helt ok.

Ja, i vår familj har vi aldrig haft dopp i grytan.

Jag gjorde efter ett recept från Airams Matblogg men bytte ut brödkryddorna då mot vörtkryddan.

stormvind
2011-03-03 15:32
#250

Nu har jag testat det modifierade receptet.

Hemma med sjukt barnbarn så vi passade på att baka. Allt flöt ihop till en enda stor kaka. Smaken var sådär, men barnbarnet tyckte om det! Få se vad övriga familjen tycker!

Gose
2011-03-22 18:50
#251

Bakade pones idag…blev så bra !! Äntligen kan jag äta mackor till frukost :)) Tack !!

Annons:
Yrja
2011-05-11 15:40
#252

Har precis gjort en sats Pones (gjorde med 2 dl pofibrer, 2 tsk bakpulver, 5 ägg, 1/2 dl grädde och 50 gram smör) och vägt allt och lagt in i MinMat som summerat till detta.

100 gram Pones innehåller:

12.54 gram protein
4.88 gram kolhydrater (inom 5 gram alltså)
28,93 gram fett
9,68 gram fibrer

Det blev 8 kakor som per styck innehåller detta:

4,76 gram protein
1,85 gram kolhydrater 
11 gram fett
3,68 gram fibrer

Finns inget att klaga på tycker jag!!

nemorosa
2011-05-29 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#253

Tack för tipset och receptet!
Jag lade på lite ost och svarta sesamfrön.

Mvh/Bia

Elshira
2011-06-28 21:43
#254

Testade ts recept samt några andra varianter, men ts bröd var det för mig mest "brödlika brödet", och gott var det! Jag kände i.af inte någon eftersmak av bakpulvret som visa påstod. Prova med 1-1.5 tsk bakpulver annars. Jag hade på lite rosmarin och flingsalt, och då slank en hel ner även hos min "fettskrämnda" pojkvän som jag försöker få med. Han ville ha fler till och med! Jag gjordr tre stora klickar av receptet, blev fint när det inte var en slät tråkig bulle (klickade med stor sked). Putt för ett förträffligt bröd!

Hakuna matata!

hardy
2011-07-11 21:57
#255

ok, po-fiber in på inköpslistan…

återkommer med resultat

hardy
2011-07-12 21:55
#256

#252 - det finns en liten detalj som jag undrar över, du skriver att:

"100 gram Pones innehåller:

12.54 gram protein
4.88 gram kolhydrater (inom 5 gram alltså)
28,93 gram fett
9,68 gram fibrer"

Detta adderar jag ihop till 56,03 gram.

Vad består de övriga 43,97 grammen av???

OCH en annan sak som jag ödmjukt önskar:

Kan ni som tillägg i recepten även skriva gram på alla mått??

typ 5 ägg = ca 300 gram ägg, eller vad det nu väger det som ni använder…

"skvätt" och "antal" är godtyckligt, medan gram är en mycket användbar enhet - för den som är vrålnyfiken på att testa men inte har tillräcklig kunskap om vissa mått (dvs mig)…

lelli
2011-07-13 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Har provat dessa pones idag. super fina o goda. ska dock prova med mindre bakpulver nästa gång eftersom jag tycker (som fler andra) att det blir en lite tråkig metallsmak som sitter i.

Jag gjorde mina i peppakaksformar så det blev hjärtan, tänkte att barnen skulle äta dem då.de blev omtyckta av dem med.

Tack för receptet.. som sagt kanon

[Pennylane1]
2011-07-13 17:14
#258

#256 förmodar det är vatten, allt innehåller ju det. Om man tittar på ett ägg t.ex. och lägger ihop protein och kolhydrater blir det ju en hel del över sas. Så är det med allt.

Annons:
kattöga
2014-07-18 16:40
#259

Vad mycket gott i denna tråd! Här ska provas, testas och smakas! Tack för denna tråd och alla goda brödrecept! Ska bli kul att äta lchf-bröd!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: