Annons:
Etiketthälsa
Läst 24451 ggr
ZandraGjers
10/13/09, 12:49 AM

Hur ska Urinet se ut??

Hej en av mina 1000 frågor.

Hur ser erat urin ut?

Innan jag började med denna kosten, då man både käkade de ena och de andra så va mitt urin väldigt gult. å hade man ätit mycket skräpmat så kunde de vara mörkgult.

Oftast kan man ju se på urinet hur bra man äter.

Å nu e de så ljust och fint, jag hoppas att de ska va så!?

Mvh Zandra

Annons:
the-fat-cat
10/13/09, 1:12 AM
#1

Är ingen urinexpert, men vad jag har fått lära mig för länge sen så är ljusare "bättre". Är urinen mörk har man tydligen vätskebrist. Och det brukar ju märkas när man vaknar törstig på morgonen och slår en drill… Flört

Skowne
10/13/09, 2:01 AM
#2

Urinet ska vara så ljust som möjligt, helst nästan genomskinligt. Ju gulare det är desto högre koncentration av "gifter" är det i urinet.

Zepp
10/13/09, 2:19 AM
#3

Mnja det är väl ingen vetenskap med urinfärg, det bero ju lite på vad man äter o dricker oxå.. men ljusgult har jag fått för mig är lagom.. helt vitt som vatten tyder mest på att man dricker för mycket!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
10/13/09, 9:23 AM
#4

jag har fått mörkare med denna kost fast jag dricker väldigt mycket mer! Men jag tror inte det är nåt farligt, fast det "ska vara" ljust. Så för dig är det helt normalt säkert!

Tisdag
10/13/09, 1:45 PM
#5

Mycket vatten spär ut färgen, men sen kan urinet "färgas" av olika matvaror som, rödbeta, b-vitamin osv.

JAUS
10/13/09, 1:58 PM
#6

Så länge det är gult och inte brunt eller genomskinligt så är det nog ingen fara.

Annons:
missaz
10/13/09, 2:01 PM
#7

Mitt urin är mörkare och luktar mer på denna kost (har ätit LCHF i 1,5 år) och jag tror inte att det beror på mer gifter i min kropp eftersom jag förutom att dra ner på kolhydraterna även äter så ren mat som möjligt nu - något jag inte funderade så mkt på förr.

nenna31
10/13/09, 2:12 PM
#8

Min urin är avsevärt mörkare ….luktar ofta starkt …..jag dricker rikligt med vatten…..men äter oxå väldigt strikt för det mesta …..ialla fall till vardags….Flörtmen kankse jag skulle öka drycken lite …ska testa….

flikkan77
10/13/09, 2:29 PM
#9

Mitt är neongult på grund av b-vitaminerna.

"You just have to belive…"

ZandraGjers
10/13/09, 8:55 PM
#10

Hmm de verkar ju vara väldigt personligt dehär med urinen och dess färg.

Jag har hört att man kan se på urinen när man e inne i Ketosen, för längesedan köpte jag kettosticks på Apoteket som man kunde doppa i urinet och de visade vart man låg i förloppet.

Men de visade aldrig de resultatet jag ville se hehe. Tänke att de kanske kunde göra de med denna dieten eftersom jag sköter mig slaviskt =)

misty09
8/18/11, 11:56 AM
#11

Letat fram en gammal tråd istället för att starta en ny.

Min urin har blivit så mörk och luktar fränt på sista tiden. Förstår ju att det har med LCHF att göra men är det någon som vet om man bör oroa sig?

Dricker bra och urinen är faktiskt lite ljusare på morgonen efter nattens fasta än senare under dagen Obestämd

Protein intaget är som förr…..faktiskt som innan LCHF också ungefär. Jag har bara ersatt kolhydrater med fett och äter fortfarande det andra som förr. Ex 1 kycklingfilé /kotlett mm till målen så att det skulle bero på proteinöverskott har jag svårt att tro.

Har inte ont eller sveda så infektion är det inte. Är annars en "urinvägsinfektionsmänniska" så det vet jag vad det är.

Någon som har liknande upplevelse?

Lolivia
8/18/11, 12:29 PM
#12

Ingen skum lukt (efter omställnigsperioden) men mitt är mörkare än förut och har plötsligt bubblor i sig. Tycker att det är lite läskigt. Under omställningen drack jag extremt mycket vatten och nu dricker jag nog rätt så lagom. Har tyvärr inte något svar på undringarna eftersom jag funderar över samma grej.

sepersl
8/18/11, 7:43 PM
#13

sedan jag bytte till lchf har urinen blivit mörkare och luktar mer. Vissa dagar är det ljusare än andra men oftast mörkt trots att jag dricker mkt

Annons:
JAUS
8/19/11, 3:34 AM
#14

Om man äter onödigt mycket protein så blir urinen mörkare. Minska mängden protein och öka fettandelen istället.

misty09
8/19/11, 7:37 AM
#15

#14 Fast som jag skrev äter jag inte mer protein nu än innan LCHF. Kan inte minska, då blir det ju bara en smörklick på tallriken Flört

Lolivia
8/19/11, 9:31 AM
#16

Har också läst det + att bubblor i urinen kan vara proteinöverskott, men precis som # 15 äter jag inte mer protein nu än innan…

Lchfman
5/20/13, 9:16 PM
#17

Inga definitiva svar alltså?

Jag insåg att jag hade rödbrunt urin idag, känske även härom dagen med, men tänkte inte så noga på det då.
Någon som vet mer nu?

Zepp
5/20/13, 9:54 PM
#18

Helt frisk urin är genomskinlig eller svagt gulfärgad. Om du kastar en blick ner i toaletten på morgonen kommer du sannolikt att se att kisset är rejält gulfärgat. Men det är helt normalt efter en natt utan vätska.

– Om man har druckit lite blir den gulare, koncentrationen av urin är högre. Om du i stället har druckit mycket blir den vitare, säger Stefan Jacobson, professor i njurmedicin vid Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Ett enkelt kissprov på en sticka ger svaret på om det finns spår av bakterier, socker, ketoner, blod eller proteiner - ämnen som sipprar ut i samband med sjukdomar och kroppsliga besvär.

– Socker i urinen tyder på diabetes, ketoner också. Men man kan även få ketoner om man inte har ätit på ett dygn eller bantar, förklarar Stefan Jacobson,

Röd, gul eller vit. Färgen på ditt kiss kan också säga något om vilket problem du eventuellt lider av. Röd urin är en larmklocka. Det kan betyda cancer, njurinflammation eller skador i urinblåsan.

– Men den kan även bli rödaktig när du har käkat rödbetor eller tagit vissa mediciner.

Att kika ner lite extra i toalettstolen när du slår en drill kan alltså vara en god idé. Men grips inte av panik om du tycker att färgen inte är sig lik. Ditt kiss kan variera i flera gula toner utan att det är något fel. Ja, det kan till och med vara grönt.

Ett tecken på att man är utomjording?

– Ha, ha. Nej, det beror snarare på att man har ätit av ett visst födoämne som färgar urinen.

http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article10290909.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Baiyoke]
5/21/13, 6:43 AM
#19

Att pinka rött kan också beropå att man har joggat länge typ en maraton. Då är det tillplattade röda blodkroppar man pinkar ur sig efter allt stampande med fötterna som krossar dom små hemoglobinerna. En fördel med det är att man utvinner ett eoforiskt knark av det. Alltså ett naturligt knark som finns i höljet runtom dom röda blodkropparna… kommer inte ihåg vad det kallas för.. huum! Hjälp!

Därav, iallafall, är en osak till varför man kan bli joggingberoende. 😃

Lchfman
5/21/13, 7:59 AM
#20

#18, japp den texten hittade jag med innan.

Men jag har för mig jag läste någonstans i ett inlägg hör att någon skrev att  "allt är ok, urinet är rödaktigt och jag har ketoner i kisset" eller nåt sånt? Eller så kommer jag ihåg fel.

Får hålla koll på detta ett tag.

# 19

Hum, jasså? den har jag inte hört innan, behöver nog lite källor på det. Skall googla, eller du kanske har en länk som du känner till?

Du tänker inte på endorfiner? Dessa tillverkas i hypofysen om jag inte miss fel.

Inte från nåt trasigt hölje i en blodkropp.. Men kanske menar du nåt annat?

Annons:
[Baiyoke]
5/21/13, 8:35 AM
#21

Just det endorfiner!

Jo, dom tillverkas i hypofysen av kanske andra skäl i små mängder vid vissa omständigheter. Att bli kär, att känna sig lyckosam, orgasm osv.

Har just nu inte källan till vart jag har läst detta just nu. Men att runt dom röda blokropprna så i höljet runt dom så finns det något eller i det som påverkar oss på samma sätt som ovan… fast kanse mera om man utsätter sig för denna plåga!

Detta var en bok jag läste för länge sedan som handlade om maratonlöpning.

Jag till kallar som alla andra vid härdsmälta… Zepp!

odezza
5/21/13, 1:10 PM
#22

Jag spelar afrikanska trummor, djembe… och bland mästertrummare, dvs sådana som trummar hårt och länge, är det känt att man kan pissa blod…

Det beror på att man slår sönder röda blodkroppar i händerna. De trasiga röda blodkropparna förs sedan via blodbanorna till njurarna. Blir det för mycket kan njurarna i värsta fall klegga igen, och sluta fungera. Ett dödligt tillstånd!

Det gäller att ta paus ibland, och dricka mycket vatten, speciellt om det är varmt.

Att maratonlöparna drabbas av liknande, tycker jag inte verkar så långsökt. Men teorin att det trasiga höljet skulle frisätta endorfiner var ny information för mig.

"still lost in space and time"

[Baiyoke]
5/21/13, 1:44 PM
#23

#22 skrivet av odezza

Jag är själv uppvuxen i östafrika med svenska föräldrar. Min pappa jobbade som arkitekt för SIDA mellan 1968-1974. Jag har just upptäckt ett fenomen som kallas för TCK, Third culture kid, vilket jag är till 100%. Kul att få din respons här! Jag känner inte till djembe… är det östafrikanskt?… Jag lyssnar ofta på östafrikask musik, känns som hemma! Nåja, kanske att det finns en sanning i att det gömmer sig lite knark i våra kroppar helt lagligt. Jag tror så!

odezza
5/21/13, 2:58 PM
#24

Jag har inget afrikanskt påbrå, eller bakgrund.

Djemben är ursprungligen västafrikansk, men den har spridit sig över Afrika, och hela världen. Idag ser man knappt något band, som spelar s k "world music", utan att det ingår en djembe. Djemben ser ut så här!

Jag spelar också doundoun, sangban och kenkeni, som är bastrummor som ingår i en djembeensemble. Dom ser ut så här!

Det har dock varit lite skralt med trummandet på sistone, pga en värkande axel. Men trumspelandet har varit utvecklande för mitt keyboardspelande, som jag utövar med mitt rockband Miners Motala. Ska iväg och repa ikväll, så jag hinner inte skriva så mycket mer.

"still lost in space and time"

[Baiyoke]
5/21/13, 3:32 PM
#25

Intressant, repa bra!

Upp till toppen
Annons: