Annons:
Etiketthälsa
Läst 16281 ggr
mojan
2009-11-09 16:56

Fettinlagring i levern.

Har varit på ultraljudsundersökning av bl a levern p g av förhöjda levervärden under 1 år.

Jag har inte helt gått över till "njutkosten", jag tar det försiktigt, byter ut efterhand.

Nu när jag håller på att övergå så får jag besked från min läkare att jag har fettinlagringar i både lever och stora kroppspulsådern, som svar på undersökningen.

Ska jag nu förbränna fett med fett?
Jag är helt villrådig!
Hjälp mig att förstå.  Kommer njutkosten öka fettinlagringen eller försvinna?

Annons:
Lisabet
2009-11-09 17:03
#1

Om jag förstår dig rätt så har du fettinlagring nu, som du har fått innan du började med LCHF.

Alltså är inte fett i maten orsak till fettinlagringen, eller åt du mycket fett förut i kombination med kolhydrater?

mojan
2009-11-09 17:15
#2

Lisabet … jo, jag har nog ätit mycket dåligt fett i samband med kolhydrater. Fick veta av dietist och läkare att allt med nyckelhål var det bästa för mig. Så jag åt så under ett 10-tal år … större och större blev jag. Har inte tagit östrogen och då kan man också öka i vikt.

Jag slutade röka för 12 år sedan … om det kan göra någon skillnad. Man kan ju inte veta hur organen ser ut innan om man inte gör en undersökning.

Triglyceriderna är också påverkade. Även om jag medicinerar så vill dom inte gå ner. Däremot ligger jag bra i kolesterol med mediciner.

Varför får man fettinlagringar?
Jag är orolig!

Lisabet
2009-11-09 17:37
#3

Jag förstår att du är orolig, det skulle jag också vara.

Men det jag försöker säga, utan att vara någon expert, är att det var dåigt fett i samband med mycket kolhydrater som gav dig fettinlagring, eller åtminstone bidrog till det, så skulle det bästa vara att sluta med sådan kost.

Gäss får fettinlagring i levern (=gåslever) av för mycket gröt, dvs kolhydrater, men det är ju gäss det. Vet inte om människor fungerar lika på den punkten.

Andra kanske har bättre kunskaper.

mojan
2009-11-09 17:44
#4

Lisabet … tack för att du tog dig tid att förklara. Jag tror att du har rätt. Jag har suttit och läst lite om just statiner om hur dom förstör mer än hjälper.

Tack än en gång. Skrattande

Zepp
2009-11-09 18:48
#5

Det kallas för NAFL.. Non Alcoholic Fatty Liver, vilket är en av komponenterna i Metabolt syndrom, diabetes osv!

Orsaken är överbelastning av lever av kolhydrater, snabba speciellt och fruktos är ännu jävligare!

Genetisk predisposition kanske är den största orsaken när det kommer till kritan, plus en del annat!

Iallafall så finns förutom medecin bara en kausal behandling, dvs behandling av orsaken.. minimerande av kolhydrater, eliminerande av snabba kulhydrater och helt utesluta fruktos!

Träning, motion och sånt är så klart bara positivt och att undvika stress o sånt!!

"Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is fatty inflammation of the liver when this is not due to excessive alcohol use. It is related to insulin resistance and the metabolic syndrome, and may respond to treatments originally developed for other insulin-resistant states (e.g. diabetes mellitus type 2), such as weight loss, metformin and thiazolidinediones"

"NAFLD is associated with insulin resistance and the metabolic syndrome (obesity, combined hyperlipidemia, diabetes mellitus (type II) and high blood pressure)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-alcoholic_fatty_liver_disease

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mojan
2009-11-09 20:39
#6

Zepp … tack för ditt svar. Har just kollat på The doctors på TV4+ och där pratades det om olika sätt att gå upp i vikt av. Bl a av vissa mediciner, uteslutande av östrogen, kolhydrater, för lite sömn, stress och för lite motion.

Jag tycks ha alla odds emot mig. Jag medicinerar, jag lider av inre stress, jag har sovit dåligt i många år, har ätit för mycket kolhydrater, tar inget östrogen och tar statiner.

Jag vet vad jag ska göra efter ditt svar och efter ha sett programmet … övergå helt till LCHF. Det övriga kan jag inte göra något åt. Kanske det blir en ändring till det bättre med kostomläggningen.

Tack än en gång för ditt svar.

Annons:
Zepp
2009-11-09 21:07
#7

Man skall ju alldrig utesluta att det är helt andra orsaker oxå.. men det är mödan värt att testa att köra LCHF fullt ut.

Och givetvis om man har sjukdommar att man blir rätt medecinerad o behandlad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
2009-11-10 01:02
#8

mojan

Kroppen är fantastisk på att reparera sig bara den får rätt förutsättningar.

Höga triglyceridvärden får man främst av för mycket kolhydrater så med lchf fullt ut kommer du att få förbättrade värden på några veckor.

Zepp

Visst tar fruktosen vägen över levern men jag är ändå övertygad om att säd och dess produkter med sin långvariga effekt på insulinutsöndring som är bäst på att framkalla fettlever.

Hade frukten varit värst hade man nog matat fåglarna med bananer iställetFlört

Zepp
2009-11-10 20:35
#9

Ioförsej så har du säkert rätt och egentligen sker bara fettinlagring vid överintag av kolhydrater.. eller vid insulinresistens.. tänkte mest på fruktos som HFCS (High Fruktos Corn Syrup) som finns i alltmera livsmedel.. och det är rätt lätt att dricka till en fruktosbomb för kroppen!

Det är rätt svårt att äta såpass mycket frukt att det leder till en fruktosbomb för kroppen, men det är iallafall onödigt när man redan har börjat på en fettlever!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ove-D
2014-06-05 09:38
#10

Jag vet att detta är en gammal tråd men sökte på fettinlagring i levern.

Jag har googlat lite och det verkar som även detta är kolhydraternas fel. Men vad gör man då åt det? Någon som blivit hjälpt av MSM+magnesium? Vad är statiner? Hur påverkar östrogen?

Zepp
2014-06-05 12:00
#11

Curbing Carbs More Effective Than Cutting Calories to Reduce Liver Fat

http://www.a-health-blog.com/curbing-carbs-more-effective-than-cutting-calories-to-reduce-liver-fat.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ove-D
2014-08-27 16:31
#12

Finns det något på svenska?

Annons:
Sindri
2014-08-27 18:31
#14

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos

http://www.diabetes.fi/sv/diabetesforbundet_i_finland/tidningar_och_material/artikelarkiv/kost_motion_bantning/fruktos_den_varsta_av_alla_sockerarter.5134.news

http://www.kostdemokrati.se/midi/2012/07/19/socker-ar-ett-gift/

Det bästa sättet att bli av med fettlever är alltså att undvika socker, alkohol och övervikt. Något mirakelmedel som "tar bort" fettlevern finns inte.
Minst av allt statiner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statin

http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol/statiner

Statiner anses av många vara "medicinen från helvetet"

Ove-D
2014-08-28 00:28
#15

Tack #13-14

fiskenihavet
2014-09-01 15:20
#16

Hur hänger detta samman med feks light läsk?

Zepp
2014-09-01 16:41
#17

Det hänger förmodligen inte ihop alls?

Såvida inte lightkonsumtionen upprätthåller en preferens för sött och man äter annat med socker i för stora mängder.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: