Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7940 ggr
Andina
10/17/09, 7:08 PM

D-vitamin bra mot övervikt (fetma)? Översättare?

Finns det någon smart människa här som kan översätta detta till vardagssvenska? Jag har översatt den på translate.google.com - men jag begrep inte så mkt mer ändå…

Har jag förstått det rätt att de misstänker att D-vitamin har en bra effekt på bl a insulinnivåer och mot övervikt - visserligen "fetma"?

Länk: D-vitamin mot övervikt?

"Objective: Because vitamin D deficiency is associated with a variety of chronic diseases, understanding the characteristics that promote vitamin D deficiency in otherwise healthy adults could have important clinical implications. Few studies relating vitamin D deficiency to obesity have included direct measures of adiposity. Furthermore, the degree to which vitamin D is associated with metabolic traits after adjusting for adiposity measures is unclear. Research Design and Methods: We investigated the relations of serum 25-hydroxyvitamin D (25[OH]D) concentrations with indices of cardiometabolic risk in 3,890 non-diabetic individuals; 1,882 had subcutaneous adipose tissue (SAT) and visceral adipose tissue (VAT) volumes measured by multi-detector computed tomography (CT). Results: In multivariable-adjusted regression models, 25(OH)D was inversely associated with winter season, waist circumference, and serum insulin ( P<0.005 for all). In models further adjusted for CT measures, 25(OH)D was inversely related to SAT (-1.1 ng/mL per standard deviation [SD] increment in SAT, P=0.016) and VAT (-2.3 ng/mL per SD, P<0.0001). The association of 25(OH)D with insulin resistance measures became non-significant after adjustment for VAT. Higher adiposity volumes were correlated with lower 25(OH)D across different categories of body mass index (BMI), including in lean individuals (BMI <25 kg/m(2)). The prevalence of vitamin D deficiency (25(OH)D <20 ng/mL ) was 3-fold higher in those with high SAT and high VAT than in those with low SAT and low VAT (P<0.0001). Conclusion: Vitamin D status is strongly associated with variation in subcutaneous and especially visceral adiposity. The mechanisms by which adiposity promotes vitamin D deficiency warrant further study."

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Effie
10/17/09, 8:23 PM
#1

Det jag lyckades förstå var i alla fall att de hittade en relation mellan brist på D-vitamin och fetma, både underhudsfett och fettet runt inälvorna.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Pasi
10/17/09, 8:27 PM
#2

Nja, de menar att "fetma" leder till D-vitaminbrist…. men det kan ju antingen vara så att D-vitaminbrist promotar viktuppgång, eller att  fetma i sig som leder till D-vitaminbrist (eller en kombination).

Lasselars
10/17/09, 8:28 PM
#3

Gör ett försök (edit; andra hann vist före :) )

De undersökte d-vitaminbrist i 3890 icke diabetiker varav man mätte mängden underhudsfett och bålfetma (som sitter runt organen i bålen) på 1882 stycken. Resultatet visade att d-vitaminvärdet 25(OH)D hade ett motsatsföhållande där 25(OH)D sjönk vid vinterförhållanden, ökat midjemått och ökad insulinmängd i blodet…

…Associationen mellan d-vitaminvärdet 25(OH)D och insulinresistens värden blev osignifikanta efter att man hade korrigerat för bålfetma.

Högre mäng kroppsett korrelerar med lägre värden av 25(OH)D (vitamin d) över olika kategorier av BMI, inklusive smala individer med BMI under 25.

Förekomsten av d-vitaminbrist, 25(OH)D (mindre än 20ng/mL) var tre gånger så stor i de med hög mängd underhudsfett och bålfetma än de med låga mängder av underhuds eller bålfetma.

Slutsats: D-vitaminstatus är startkt förknippat med variation av mängd underhudsfett och speciellt "invärtes fett". Mekanismen genom vilken fetma/fettväv främjar d-vitaminbrist måste undersökas vidare.

Andina
10/17/09, 8:42 PM
#4

Åh, tack snälla ni!
Jag blir bara 'fnoskig' när jag ska försöka förstå text som den jag kopierat in… Nyfiken som jag är måste jag tydligen ändå ge mig in i skrifter som denna - men fettet har inte ökat vettet, så smartare än så här är jag  inte.

Tack - nu förstår jag bättre.

Intressant, tycker jag, att det kan finnas samband just mellan fetma (o övervikt?) och D-vitaminbrist!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

kricko1
10/17/09, 9:43 PM
#5

Hmmm… riktigt intressant, undrar vad som är höna och vad som är ägg i den här frågan egentligen…

Dvs. om det är en initialt låg serumnivå av D-vitamin som direkt eller indirekt bidrar till övervikt och fetma, eller om det är fetman i sig som ger låga serumhalter av D-vitamin Obestämd

Kan det lagras eller bindas upp i fettet hos en kraftigt överviktig person och därmed ge ett "falskt" lågt serumvärde månne… för iom. att D-vitamin sägs lagras i fett så förstår jag annars inte varför just en person med extra stora fettdepåer skulle ha låga halter?!

DET låter ologiskt på något sätt… om det inte är så att det kan vara kostberoende…

Jag har för mig att jag läste för ett litet tag sedan att D-vitamin även var involverat när det gällde en del typiska kvinnoproblem som tex. bakteriell vaginos o.dyl.

Lasselars
10/17/09, 10:50 PM
#6

Kanske låses det upp… eller så håller vi tjockisar oss från beachen?

Övervikt är ju ivf i mitt eget fall "känt" för att medföra mindre utomhusaktiviteter med stora delar hud exponerad för solens strålar… Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: