Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Magnesium?

2009-11-10 15:17 #0 av: beefree67

Jag har precis köpt magnesium efter att ha läst här någonstans att det ska vara bra för oss som har odef. värk. Jag är rätt säker på att jag har fibro men har inte fått det konstaterat. Skulle bli jätteglad om ngn. kunnig kan berätta om det är bra och hur mycket man ska äta per dag?

Ska även köpa d-vitamin och undrar hur mycket som behövs av det oxå?

Finns det andra ämnen som oxå är bra att äta extra av mot värken. Även mat som är bra efterfrågas?

Anmäl
2009-11-10 15:29 #1 av: Wtn3

Hur mycket extra D-vitamin man tar beror lite på hur ofta man var utsatt för stark sol (utan solkräm) under sommaren, 2000 IE (50 mikrogram) per dag kör vissa, en del upp till 8000 IE per dag.

Anmäl
2009-11-10 18:07 #2 av: JohanBaltic

Jag äter 4000 IU per dag, det är inga problem att äta mer men du bör då testa dig efter ett tag så att du ligger inom rätt intervall.

Läste nyligen en artikel på Journal of American Physicians and Surgeons. "Benefits of Vitamin D Supplementation" går att ladda ner som PDF. Man menar att stora doser, 50 000 IU per dag under flera dagar kan vara nödvändigt för att komma upp till tillräcklig serum nivå.

Enligt artikelförfattarna fungerar det nämligen så att kroppen använder upp tillgänglig D-vitamin för akuta behov om nivån inte är tillräcklig. Detta innebär att D-vitaminets DNA-reparerande funktion (och mycket annat) inte är aktiv förrän serumnivån är återställd till vad som anses naturliga nivåer.

Vid sjukdom, t ex influensa går mer D-vitamin åt (en orsak varför vi är mer sjuka på vintern? när vi har lägre D-vitaminnivå?)

En naturlig nivå av D-vitaminnivå fås om man solar tillräckligt och nivån hamnar då på ca 50 - 70 ng/ml - efter det ökar inte nivån mer med bara solljus. Detta tyder på att en "naturlig" nivå kan vara denna.

Detta var ett snabbt skrivet inlägg - har inte hunnit läsa igenom ordentligt men jag måste gå och laga mat innan hustrun kommer hem! Fisk med pepparot och smält smör och broccoli idag...

Anmäl
2009-11-12 13:00 #3 av: beefree67

Tack för de snabba svaren!

johanbaltic: tack för det intressanta svaret. Undrar vad du kan åstadkomma när du inte har bråttom Flört

Ska absolut börja med D-vitamin snarast.  jag äter även omega 3 från fritt flyt och fiskolja innehåller väl oxå D-vitamin?

Anmäl
2009-11-25 12:46 #4 av: JohanBaltic

Håller på att undersöka hur fiskoljepreparaten är framställda just nu.

Det verkar som att många av oljorna/kapslarna är framställda med värme och att de naturliga A- och D vitaminerna avlägsnas i reningsprocessen för att sedan:

 

  1. Tillsättas syntetiskt, eller,
  2. Tillsätta de tidigare avlägsnade vitaminerna
Det finns oljor som är framställda utan värme och på riktig torsklever där de naturliga vitaminerna finns kvar.
Många av kapslarna är också pressat fiskkött från ansjovis som fiskats utanför sydamerikas västkust (vet inte om det är bra eller dåligt, har inte satt mig in i det). Oljan från dessa kapslar har tydligen inga naturliga A-och D vitaminer utan de tillsätts syntetiskt.
Jag har inte hittat någon olja i Sverige (än, men jag har just börjat leta) som har de naturliga vitaminerna kvar.
Finns intressant läsning här om A/D/K vitaminer och fiskolja.

 

Anmäl
2009-11-25 12:47 #5 av: JohanBaltic

Håller på att undersöka hur fiskoljepreparaten är framställda just nu.

Det verkar som att många av oljorna/kapslarna är framställda med värme och att de naturliga A- och D vitaminerna avlägsnas i reningsprocessen för att sedan:

 

  1. Tillsättas syntetiskt, eller,
  2. Tillsätta de tidigare avlägsnade vitaminerna
Det finns oljor som är framställda utan värme och på riktig torsklever där de naturliga vitaminerna finns kvar.
Många av kapslarna är också pressat fiskkött från ansjovis som fiskats utanför sydamerikas västkust (vet inte om det är bra eller dåligt, har inte satt mig in i det). Oljan från dessa kapslar har tydligen inga naturliga A-och D vitaminer utan de tillsätts syntetiskt.
Jag har inte hittat någon olja i Sverige (än, men jag har just börjat leta) som har de naturliga vitaminerna kvar.
Finns intressant läsning här om A/D/K vitaminer och fiskolja.

 

Anmäl
2009-11-25 12:50 #6 av: JohanBaltic

Hoppsan - råkade bli dubbelt ovan.

Ett tillägg; just nu äter jag 2*5000 IU D-vitamin per dag. Kommer att testa nivån i blodet längre fram.

Äter också tillskott av magnesium och kalcium, viktigt med kalcium när man går upp i D-vitamindos. Ser också till att få i mig ordentligt med A-vitamin.

Upp till 4-5000 IU per dag anses säkert utan kontroll, se till att äta kalcium bara.

Anmäl
2010-03-27 20:55 #7 av: hellah

Magnesium kan hjälpa musklerna att slappna av. Ta det precis innan du går och lägger dig. Många av oss har ju väldigt spända muskler. Funkar för mej, men jag tål bara en halv dagsdos. Prova dig fram till hur mycket du tål, en sort i taget.

Anmäl
2010-03-27 22:46 #8 av: DanielS

Practically Paleo Diet Supplementation: How Much Vitamin D?

Anmäl
2010-03-28 00:07 #9 av: Wildrat

Lagom med magnesium är nånstans mellan effekt och lös i magen. Äter man inte en jättemängd på en gång är överdoseringsresultatet lös mage...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.