Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 15397 ggr
Efva
2009-11-16 17:38

Progressiva glasögon

Har passerat 40-årsgränsen, närsyntheten har fått konkurrens av brist på närseende. Suck. Progressiva  linser funkar inte för mig, så glasögon är under utprovning. Men fasen va svårt det är! Är ju van att ha obegränsat synfält med linser.

Finns det fler som haft problem med att fixa till det här med progressiva glasögon? Vilken sort har ni tyckt varit bäst? Jag har just nu Essilors Physio, som enligt optikern ska vara det bästa dom har (inte tunnaste kanske, men bäst slipning). Och med dom på blir jag sjösjuk….

Hjälp….

Annons:
bustas
2009-11-16 17:46
#1

Problem? Det kan jag lova dig. Jag snubblade och blev snurrig i huvudet. Om jag inte haft en vän som gått igenom dessa problem själv, ja då hade jag skippat dem. Hans råd var enkelt. "Ge dig inte, det tar sin tid" Jag gav inte upp och det tog cirka 6 månader innan jag blev helt fri från problemen och nu är de helt borta och nu trivs jag ypperligt med dem. Så mitt råd är det samma som min väns råd. Ge inte upp!

Vad jag har för fabrikat vet jag ej men de är slipade i Frankrike.

Efva
2009-11-16 17:50
#2

Tack för ditt snabba svar bustas!

6 månader… Obestämd känns inte som att jag kommer att klara av det.  Dom nuvarande har jag haft i 6 veckor och står inte ut längre. Har hållt på sen i april och fått olika slipningar/glas, och jag kraschar ägg mot diskbänken, kliver fel i trappor, vågar inte köra in/ut bilen i garaget (inte köra bil överhuvudtaget förresten) med mina. Blä! Kanske finns det människor som helt enkelt inte kan ha progressiva glasögon? I så fall är jag en av dom, men det känns ju inte kul att behöva släpa med sig läsglasögon och byta hela tiden.

Frankrike… hmm. kanske ska ta mig en tur dit?

bustas
2009-11-16 17:57
#3

Trappor var det jäkligaste för mig samt att titta snett åt sidorna. Det är en tillvänjningstid innan hjärnan tolkar intrycken på rätt sätt. Kanske du borde gå till en ny optiker och mäta synen samt glasögonen så att allt är rätt. Min första optiker här i Litauen mätte helt fel och jag kunde inte använda glasögonen. Optiker nummer två lyckades perfekt. Han skickade alla uppgifter till Frankrike och 2 veckor senare kom de hit.

Efva
2009-11-16 18:10
#4

Jag har ny tid hos optikern på torsdag. Dom har tidigare gjort rumsprogressiva glasögon till mig (det började så, att jag behövde på jobbet) och dom funkar utmärkt. Ser utmärkt rakt fram, både på långt och nära håll (och fixar trappor!). Men på dom finns inte sidoseendet som behövs för att ha glasögonen jämt  och ytan för avståndsseendet är inte så hög (bilkörning osv). Så jag tror nog att optikern är OK. Men jag kan ju alltid ta med dom jag har och kolla med en annan. Tack för tipset!

ebet
2009-11-16 18:24
#5

Gå tillbaka till optikern! Det kan finnas ngt att göra som underlättar din invänjning. Sjustering av själva glasögonen, eller av glassstyrkan. Dessutom så tar det tid att vänja sig. Ju mer du använder de, desto lättare blir det.

Har ganska mycket erfarenhet, både som optiker och som bärare av progressiva. Visst var det svårt i början och det tog några månader för hjärnan att acceptera den nya bilden, men så är det med allt nytt.

Och vad är alternativet? Två/flera par glasögon? Hur kul är det?

Man lär sig med progressiva en ny sorts 'beteende', hur man vrider, höjer huvudet, hur man tolkar bilden. Ge det tid.

Lisabet
2009-11-16 18:33
#6

Jag har haft progressiva glas i flera år nu, och jag har aldrig hört talas om särskillt sidoseende eller rumsprogressiva. Jag har mina på mig alltid, och har inga problem med bilkörning osv.

Men det är ju lite snurrigt att vänja sig. Men det tog inte så lång tid i alla fall för mig. Nu har jag inte så starka glas, om nu det har betydelse, jag är astigmatiker.

Annons:
Efva
2009-11-16 18:43
#7

ebet: Jag har verkligen försökt med dessa nu, i 6 veckor. Men jag mår ständigt illa, det böljar så fort jag rör huvudet i någon riktning, och det måste jag ju göra hela tiden för att hitta skärpan, både på långt håll och på nära håll. Jag tror att jag inte fixar den här glassorten, för det är en annan sort jag har i de rumsprogressiva. Så jag hoppas att jag får byta i så fall. Ett alternativ (omodernt visserligen) är ju att ha bifokala glas. Eller två par glasögon. Inte kul, men kanske det som skulle funka bäst för mig ändå.

Lisabet: det där med sidoseende menar jag att jag med linser inte behöver vrida på huvudet för att se skarpt, utan bara röra ögonen, det går inte med glasögonen, där måste jag vrida på huvudet och hitta skärpan. Jag ser rätt dåligt, -4,5, så det kanske är därför jag har svårt att vänja mig. Och de rumsprogressiva glasögonen har ett fält högst upp där jag ser skarpt på några meters avstånd (för att kunna röra mig inomhus utan problem), och ett fält som är avståndet till datorns skärm, och så ett läsfält.

Andina
2009-11-16 19:19
#8

Jag förlorade hälften av min syn på ena ögat för många år sedan. Det tog ett antal år innan hjärnan kopplat om helt. Numera har jag inga problem med synfelet utan hjärnan har lärt sig att "tolka om". Men det visade för mig att det faktiskt tar ett tag innan nya hjärntrådar skapats för det nya slags seendet. 
Början var naturligt nog värst - avståndsbedömningen var helt galen… vilket resulterade i snubblingar i trappor osv. Det enda jag fortfarande har problem med är mörkerseendet - och det lär inte bli bättre än vad det är idag… ett halvblint öga är halvblint, hur mycket hjärnan än försöker tolka informationen - men kommer ingen information in (p g a att för lite "ljus tränger igenom") så finns det inte heller mer information att 'tolka'.

Jag använder mig av linser - vilket jag också har gjort sedan jag var 18 år (och det är lääääänge se'n). Till det behöver jag nu, sedan ett antal år sedan, även läsglasögon. Men för att hitta dem lätt, bär jag dem alltid på huvudet… Ni vet, de där som använder glasögon som ett slags diadem eller annan hårdekoration… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Efva
2009-11-16 19:31
#9

Andina: Ja, jag har ju också linser i vanliga fall, och läsglasögon alltid i närheten. Nu börjar jag bli mer och mer torr i ögonen och det är skönt att ha glasögon ibland.

Tycker att alla jag pratat med "live" har haft så lätt att ställa om till progressiva glasögon. Det har bara tagit nån dag eller max nån vecka. Fattar inte att det ska vara så svårt för mig…

Anne-
2009-11-16 20:37
#10

Jag var helt säker på att det var fel på mina progressiva glasögon när jag fixade dem. Jag kunde inte läsa med dem, bara om jag blunda med ena ögat eller vred på huvudet. Jag var hos optikern tre gånger och klagade men det mätte mina ögon igen och kollade det progressiva fältet men ingen var fel. Det tog ca 3 månader innan jag hade vant mig. Men nu fungerar det perfekt och jag behöver aldrig tänka på att jag har progressiva längre.

Så ge det en chans innan du ger upp.

Cool

Efva
2009-11-16 22:03
#11

Anne-: Oj, 3 månader… Jag vill ju kunna se nu! Och när jag ser så bra med mina rumsprogressiva så borde jag kunna se med dom "vanliga" progressiva också. Men jag får väl se vad optikern säger och gör på torsdag…

LenaKa
2009-11-16 22:50
#12

När jag fick mina första så tog det flera veckor av illamående och yrsel… men då fixade det sig med någon inställning av bågen. När jag skulle ha nya nåt år senare var det också svårt…så när jag äntligen vant mig så vågade jag inte skaffa nya förrän jag var tvungen. Minns inte vad glasen är för sort, men de är Specsavers dyraste. Det gick bra från första dagen.

Men en sak är säker, när man en gång vant sig är det kanonbra. Skulle inte vilja ha flera par och byta hela tiden. Så stå ut, det är en prövotid. När du är van tycker du att du har obegränsat synfält igen. Skrattande

ebet
2009-11-17 10:52
#13

Vad är skillnaden mellan de problematiska glasen och dina fungerande 'rumsprogressiva' ? Om de är till olika ändamål, då är det inte konstigt att du kan gå på trappor med den ena, men inte med den andra.

Alltså är inte de nya 'rumsprogressiva'?

Annons:
Efva
2009-11-17 11:47
#14

Tack LenaKa, jag hoppas att det blir så för mig också.

ebet: Nej, de nya är inte rumsprogressiva, utan de är helt vanliga progressiva, med ett avståndsfält som är korrigerat för min närsynthet, ett övergångsfält och så en läsdel för min ålderssynthet. De rumsprogressiva är ju inte gjorda med något djup i avståndsseendet, det är ju tänkta för att sitta och jobba vid dator/skrivbord och för att kunna se på några meters avstånd.

Det måste väl ändå vara så att jag ska kunna gå i trappor med bägge glasögonen? Framför allt med de som jag ska ha all tid som jag inte sitter och jobbar? (går inte i så mycket trappor när jag jobbar direkt).

Har varit in och kollat på Essilors och Hoyas hemsidor, och på Hoyas fanns videoklipp med hur man kan uppleva "gamla" progressiva jämfört med deras nya ID-glas. Och PRECIS så är det för mig, det böljar alldeles frenetiskt när man rör huvudet, eller omgivningen rör sig. Och på mina rumsprogressiva som jag ser bra med, så har jag Hoyas ID-glas. Så jag får nog be om att få såna till mina "vanliga" också.

Hoyas sida med "film" (rulla ner lite på sidan och kolla gärna och se om ni haft samma erfarenheter).

ebet
2009-11-17 13:10
#15

Inte ofta, men ibland har jag råkat ut för att en typ av progressiva har fungerat, men inte en annan. Så visst…

Men om jag förstått rätt, så är det som du kallar rumsprogressiva, de är terminalglasögon i princip. De är gjorda på dina arbetsavstånd, och inte för trappspringning. Även om du kan göra det så ligger 'trappavståndet' på en annan del av glaset än i de 'vanliga'. Så det är klart att de nyare känns konstiga.

Så mycket kan jag säga att det är inte meningen att du ska kunna 'springa omkring' i båda glasögonen. Men om de som du ska göra det är sämre, än terminalglasögonen, ja, då skulle jag kolla din syn igen till att börja med, sedan ta ställning till hur glasögonen sitter, och om man ska byta till annan progressiv, eller andra alternativ. (typ gömma dina terminalglasögon några veckor :))

Ballo
2009-11-17 13:44
#16

Jag köpte progresiva för flera år sedan. Kunde inte vänja mig och var och klagade flera ggr. Men då sa bara att jag kommer att vänja mig. Vilket jag inte gjorde.

Så efter 2 år gick jag till en annan optiker och efter undersökning sa han att jag har för stark astigmatism så progresiva eller dubbelslipade inte fungerar på mina ögon.

Den första optikern hade då gått i konkurs, så det var 3.500 kr slängda i sjön.

Jag använder nu 2 par glasögon. + Jag har såna billiga 10kronors liggande på soffbordet, som jag håller framför mina normala glasögon, när jag skall kolla in tvbilagan. Skrattande

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Efva
2009-11-17 14:12
#17

ebet: Om jag skulle gömma mina terminal/rumsprogressiva glasögon får jag nog ta semester (inte helt fel i och för sig…Glad) för enligt optikern ska jag inte ha mina "vanliga" när jag jobbar, för det blir helt fel styrka på avståndet till datorskärmen, och jag kommer att få huvudvärk och andra ögonbesvär. Så det är därför jag har två olika. Har idag vanliga avståndslinser, som jag kompletterar med terminalglasögon (i en styrka) när jag jobbar. Skulle inte fixa att se på skärmen utan dessa glasögon, jag har för stark styrka på linserna för att kunna fixa det. Läsa tidning ska vi inte tala om…

Är du utbildad optiker? Verksam nu?

Ballo: Jag är också astigmatisk, men ingen har sagt att det skulle kunna påverka så att jag inte kan ha progressiva glas. Låter jobbigt att hålla glasögon framför glasögonen för att kunna se….

keja01
2009-11-17 14:17
#18

För en tillräckligt mycket närsynt blir det ju ändå skarpt utan glasögon på nära håll när man ska läsa i en bok. Läsglasögon behövs inte för mig i alla fall. Det räcker då med enkelslipade glasögon mot närsynthet.

Efva
2009-11-17 14:46
#19

keja01: Ja, så är det för mig också. På riktigt nära håll går det bra (eller hyfsat, jag har en styrkeskillnad på 0,75 mellan vänster och höger). Men morgontidningen på köksbordet - icke. Noter i en pärm när jag sjunger med kören - icke. Så det är läsglasögon på det avståndet som jag åsyftar.

Om jag bara inte vore så himla rädd för att något skulle gå fel, så skulle jag operera bort närsyntheten. Men jag är för rädd, har hört/läst om fall som inte lyckats så vidare bra. Och så ändras synen på mitt ena öga gradvis, så det är nog inte aktuellt ändå. Och dom pengarna finns inte heller…

ebet
2009-11-17 15:02
#20

Jo, Efva, äkta optiker här. :) Nu var det ett tag sedan, reumatismen satte punkt för karriären efter en sådär 25 år. Men det var kul så länge det varade, jobbade i Stockholm.

Jag menade inte att du inte ska ha terminalglasögonen när du jobbar. (läs: sitter vid datorn ..typ) Men att du kanske inte ska springa i trappor med den.

Jag rekommenderar att du klagar för optikern, en liten styrkeändring kan t ex göra jättemycket, de får hålla på tills du är nöjd. Jag tyckte alltid att det var spännande att komma på vad som orsakar problem, det tycker säkert din optiker också.

Linser och terminalglasögon är en ypperlig kombination, fast ibland har jag känt att linsbärare har lite svårare men glasögon som 'begränsar', vilket ju alla progressiva glasögon gör.

Ser med spänning fram emot hur det utvecklar sig för dig.

Annons:
Efva
2009-11-17 15:12
#21

ebet: Aj då, beklagar din reumatism! Har en nära vän som har stora bekymmer, så jag vet hur det kan vara.

Jodå, jag kommer nog att se till att jag får något som passar mig i glasögonväg. Jag har ett mycket gott förhållande till min optiker, så jag känner mig inte alls som nån "besvärlig kund" på det sättet. Det är ett litet mysterium för honom också att jag inte fixar dom här nya. Men vi försöker väl vidare… och jag ska meddela här hur det går :-)

Har för övrigt en släkting som är optiker, och hon följer också det här med spänning (hon finns alldeles för långt borta för att det skulle funka med att prova ut hos henne tyvärr). Och jag vet ju genom henne att vi som haft linser länge (drygt 25 år dagligen för mig) har svårare att anpassa oss till "tunnelseende" som jag brukar beskriva för henne. Och hon förordar definitivt Hoyas glas (som jag har i mina rumsprogressiva), så vi får se om jag får byta till det nu, och om det hjälper.

Sen har jag tänkt på att mina ögon sitter rätt djupt, eller långt in, så att säga. Och näsbenet står ut. Så det är ju en bit från ögat till glaset, kanske det också har betydelse för synfältet? Det borde ju vara bredare synfält ju närmare ögat glaset kommer? Eller tänker jag fel?

Hmmm…. mycket att fundera på. Fler kommentarer är hjärtligt välkomna! Glad

ebet
2009-11-17 18:10
#22

Svårt att tro. Möjligen spelar roll vid mycket starka glas. Jag har aldrig sett en så stor näsaFlört att det har blivit ngt större problem Glad

Håller tummarna. Har inte längre någon ,närkontakt, med olika märken på glas, så det ska bli spännande att veta om det blir ngn skillnad om du byter till Hoya.

Efva
2009-11-17 18:47
#23

Tack ebet! För tumhållningen! Och jag ska försöka utvärdera det där med förhållandet mellan näsbenet och ögonen. Och kanske öronhöjden har nån inverkan också rentav? Om jag framför det här på torsdag så ringer nog min optiker efter tvångsvårdare… ObestämdSkrattande

Läste förresten mer på Hoyas hemsida (jag är hemma och är sjuk, därav all denna tid att spendera på nätet….), och där stod det att deras ID-glas (det jag har på de rumsprogressiva) har flacka baskurvor. Kanske det är där i hemligheten ligger? Flackt låter i min värld som ett bra alternativ till "böljande"…Glad

Efva
2009-11-19 14:01
#24

Jaha, då är optikerbesöket avklarat, och jag sitter här med justerade glasögon. Dom är nu längre utflyttade på näsbenet. Och ser i ett mycket smalt fält, både på långt håll och på nära håll. Och väldigt dåligt åt sidorna….

Optikern gjorde en ny mätning, och insåg att värdena inte stämde överens med de värden som glasögonen har. Så han skulle ringa sliperiet och återkomma till mig. Sen gjorde han ett snabbtest. Jag fick hålla upp en lästavla i höjd med mitt lässynfält, och så satte han sig framför mig. Sen skulle jag titta över huvudet på honom genom avståndssynfältet och sen snabb titta ner på lästavlan, utan att röra huvudet. Och han såg direkt att mina ögon fladdrade rejält, så han förstod att det böljade för mig när jag rör huvudet och går omkring och försöker växla mellan synfälten i glasen.

Och sen fick jag fel uppgifter av assistenten jag pratade med i tisdag om vilka glas jag har. Men vi skulle kunna prova att göra ett par progressiva med samma glas som de rumsprogressiva om det inte funkar med mina nya värden. Alternativet är ett par avståndsglasögon för "utomhusbruk" och bilkörning m m. Och ett par rumsprogressiva (inte jobbglasögonen, utan ett par privata) för TV-avstånd och läsning m m. Och han sa faktiskt idag, att det finns människor som inte kan ha progressiva glasögon, och då får man försöka hitta så bra lösning som möjligt.

En variant är ju bifokala, men när han ritade upp var rutan skulle börja på mina glasögon, så var det ju i halva glaset nästan, och jag tror att det skulle bli störande. Men, först ska jag avvakta tills han hör av sig om de nya värdena.

Jag tog förresten aldrig upp mina funderingar om avstånd öga-näsa-öra…Skrattande

ebet
2009-11-19 14:53
#25

Glad

En reflektion bara, visst finns det de som inte kan ha progressiva. Men du har ju redan ett par progr. som fungerar….

Efva
2009-11-19 15:00
#26

Javisst. Så det borde ju inte vara min hjärna som det är fel på…Flört

chapp
2009-11-19 15:19
#27

Äter blåbär och hoppas på att slippa detta problem några år till, peppar, peppar.

Annons:
Ofelia
2009-11-20 00:17
#28

Hur är det egentligen; kan man laseroperera ögonen när man lider av "åldersfel", alltså behöver progressiva? Någon här som har info?

Jag har själv haft progressiva i ca 8 år och visst fungerar det men skulle ju vara skönt att se nåt när det regnar ute eller är skymning(ser inget då trots glasögon). Vore underbart att slippa leta efter läsglasögonen också för jag kan läsa nödtorftigt med de progressiva men inte gärna så länge. Joxigt att flytta runt tidningen eller huvudet för varje rad…

Efva
2009-11-20 10:51
#29

Ofelia: Ja, man kan tydlige operera ögonen även med åldersynthet. Men då är det inte laser som LASIK osv, utan man öppnar en liten flik i ögat och sätter in en ny lins, och den är beständig, men går att rätta till om det skulle bli något fel. Det tar ca 15 minuter och kostar ca 40 000 för bägge ögonen tillsammans. Jag sa nämligen till min optiker igår att om jag inte vore så himla rädd om mina ögon så skulle jag operera dom. Och då sa han att dom hade en länk på sin hemsida (Synsam) till ett företag som hållit på länge med ögonoperationer, så där var jag ut och kikade igår kväll. Det fanns olika alternativ, så man får själv kolla vad som är aktuellt för ens egna synfel:

Medocular 

Sen finns det ju en massa andra kliniker också runtom i landet, som säkert går att få fram om man googlar på ögonkirurgi eller nåt sånt.

Ofelia
2009-11-20 12:35
#30

#29

Oh, tack för länken och infon. Ska läsa runt lite och se om man kan få förtroende för en operation. Lite läskigt är det med ögonen så man får nog kolla hur många det misslyckats på och vad som hände då!

Annars så tycker jag nog det kunde vara värt dom pengarna och glasögonen är inte helt billiga heller. Måste bytas då och då så kostnaden kanske blir densamma. Särskilt om det är så att man ser bra alla tider på dygnet.

Efva
2009-11-20 17:18
#31

Hej igen Ofelia! Hittade en annan länk som också kan vara bra för dig att läsa om du funderar på att operera ögonen: ögonoperation 

och den sträcker sig ända tillbaka till 2003, med massor av frågor om biverkningar och annat, och framför allt berättelser från folk som har opererat sig med olika tekniker och på olika ställen. Det tog tid att läsa igenom alltihopa, men jag tyckte nog att det gav bra information.

Upp till toppen
Annons: