Annons:
Etiketthälsa
Läst 20565 ggr
magma
11/29/09, 9:19 PM

Räddad av en potatis-2

Eftersom den första "Räddad av en potatis" tråden var över 200 inlägg lång, så låses den och de som vill fortsätta diskutera kan göra det här istället.

Den första tråden finns här.

Annons:
babo
11/29/09, 9:35 PM
#1

ok jag hänger på… intressant

skogs-tolva
11/29/09, 11:54 PM
#2

Jepp, speciellt som det ser ut att fungera…!

frigge
11/30/09, 5:08 PM
#3

intressant. så det tar upp till några dagar innan det fungerar?

Mala09
11/30/09, 5:16 PM
#4

Hänger på..tror värkligen det er en viktig sak.

Sugiyama
12/1/09, 10:48 PM
#5

Mycket intressant, har sett tråden men inte läst tidigare. Går själv på antidepresiva och känner mig lite piggare av det. Ska testa om det här funkar. Jag hade ingen potatis hemma men lite havregryn så nu har jag kokat det och ställt det på svalning att äta innan läggdags.

Sugiyama
12/2/09, 1:27 PM
#6

Rapport från första dagen (natten). Hade svårt att sova men sov sedan gott till ungefär 6. Kände mig pigg men somnade ändå om till 10! Jag ligger sjuk sedan några dagar så det kan påverka. Känner mig i alla fall liksom klarare i skallen idag vilket är positivt. Ska testa ikväll igen. Spännande det här.

Annons:
andreas0
12/2/09, 2:54 PM
#7

Nu vågar jag kommentera här när det är en lite kortare tråd. Kunde inte ens öppna den andra längre tråden.

Om nu teorin om att kolhydraterna ökar blodsockret vilket gör det lättare för hjärnan att ta upp tryptofan stämmer, varför inte testa en gammal huskur istället? Ett stor mugg varm mjölk när man lägger sig. Helst gammaldags helfet såklart.

Ett par deciliter mjölk har tillräckligt med laktos (mjölksocker) för att ge samma effekt som potatisen på blodsockret. Dessutom innehåller mjölk rätt mycket tryptofan, så man får ett extra tillskott av det också inför natten,  vilket inte skadar. Att mjölken ska vara varm är av två anledningar, dels så gör det så att kroppen kan ta upp tryptofanet lättare, och dels så sägs det att laktosen har en lätt lugnande effekt när den är varm.

Sedna kan det ju vara skönt med en varm dryck i vinterkylan/mörkret.

Det är väl värt ett försök i alla fall? Bör ge åtminstonde samma effekt, om inte bättre!

Mala09
12/2/09, 5:44 PM
#8

Möjlig det kan gå men jag är skeptisk till mjölk pgav homogenisering och tror det for min del är mycket bättre med en kall (litt gammal) potatis for nedbrytningen och hur det smältas i kroppen måste ha betydelse.Ni skriver att for en diabetiker kan det inte (Zepp) spela någon roll men jag tror det gör det eftersom poenget är inte att få mer insulin men att få effekten från insulin som stimulerar produktionen av seratonin på kvällen.Så om jag tar insulin till middag som vanligt och äter biff-har jag jo insulin som isåfall skulle fungera (om vi sier det er et poeng bara att ha insulin )men det gör inte det på samma måte som om man har stärkelse att bryta ner eftersom det blir en annan (kemisk?) prosess som startat.Och det er den prosessen vi är intresserad i.Samma som när folk utan diabetes skriver dem känner lågt blodsocker så pratar vi ofta inte om lågt blodsocker men prosessen kroppen har startat for att inte blodsocret skal sjunka.Samma här med potatisen-målet är inte att man vill ha mer insulin men att insulinet skall arbeta på et särskillt vis i kombination med stärkelsen eller vad det är i poatisen som ledar til seratonin/melatonin? produktion.Och det måste vara någon insulin i kroppen for att få till den prosessen-inte mycket-men tilräckligt.

Jag vet inget-men tror definitivt det är bäst med en kall kokt potatis ensam på kvällen och inte alla andra varianter.Annan källa som pasta är inte bra,eller bröd-då har du gluten och jäst med i bildet-frukt jäser okcså och på natten fungerar inte det så bra.Tror jag.

Sugiyama
12/2/09, 6:05 PM
#9

Vad spelar det för roll om man dricker mjölk eller äter potatis. Upplever man att man mår bra på det ena eller andra är väl det huvudsaken.

magma
12/2/09, 6:20 PM
#10

Det är väl bara bra med fler tips? Så kan var och en sedan välja det som man tycker passar en bäst, eller för all del är godast. Själv skulle jag nog hellre dricka mjölk än äta kall potatis…Tungan ute

Mala09
12/2/09, 10:05 PM
#11

Men om mjölk leder till en aggresiv respons från immunforsvaret som hos en diabetiker så spelar det stor roll.Då er det bra att vara medveten om det och inte prova vad som helst och inte få en effekt annat enn för mycket insulin.Bra det fungerar for vissa.Tycker inte alltid det er positivt med massa nya förslag eftersom det sporer av,Men gör det ni tycker är bra.

Sugiyama
12/2/09, 10:13 PM
#12

Jag uppfattade #7 som att han tyckte att man skulle testa mjölken istället för potatisen. Att mjölken skulle vara bättre. Visst är det bra med fler tips men jag diskuterar hellre effekterna än vad som är mest korrekt att äta.

frigge
12/2/09, 10:32 PM
#13

vad är det potatis och mjölk har gemensamt som gör att det funkar lika bra?

Annons:
linneaennil
12/2/09, 10:40 PM
#14

Jag håller med Mala. Mjölk och potatis må innehålla kolhydrater båda två, men vad som händer med dessa så olika livsmedel i kroppen avgör hela skillnaden.

Att säga kolhydrater som kolhydrater i detta fallet, när vi talar om ett visst hormon som vi vill stimulera (om jag har förstått det rätt), är ungefär lika rätt som att säga "kalorier som kalorier" - vi LCHF:are vet ju att skillnaden mellan exempelvis kalorier från fett och kolhydrater gör hela skillnaden mellan viktnedgång eller utebliven sådan.

Stärkelse och laktos behandlas olika i kroppen.

Stärkelsen bryts ner redan i munnen till glukos, medan laktosen behöver enzymer från levern innan den kan tas upp i form av galaktos och glukos. Mjölken tas alltså upp långsammare, och ger en annan typ av blodsockerhöjning. Dessutom så ger mjölk ett stort insulinsvar - kroppen har en tendens att producera mer insulin än vad som behövs för sockret man har ätit. Slutligen är mjölk inflammatoriskt för kroppen genom sina proteiner och laktosen.

Jag ser skillnad - gör ni?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Mala09
12/2/09, 11:30 PM
#15

Presis Linnea!Tack!

magma
12/3/09, 8:40 AM
#16

Om andreas0 tyckte att mjölken var bättre än potatisen eller ej engagerar jag mig inte så mycket i, det jag tyckte var intressant var hans teori.

Den röda tråden är som alltid att man väljer det man mår bäst av, t.ex att om man nu som diabetiker mår bättre av kall potatis än av mjölk så väljer man förstås potatisen? Och om man nu provar mjölk istället för potatis och tycker det fungerar lika bra så väljer man mjölken. Det finns ju de som kan ha svårt för potatis likväl som de som inte kan dricka mjölken. Tänker på en person i den förra tråden som provade potatisen och fick uppblåst mage och mådde allmänt sämre. Om nu mjölk fungerar bättre för henne- toppen! Tycker ivarjefall jag.

linneaennil
12/3/09, 10:37 AM
#17

Absolut :)

Får jag fråga om ni som har serotoninproblem har testat att sluta med kaffe(även andra koffeinprodukter) och kako, samt andra livsmedel som kan påverka kroppens egna signalsubstanser?

Jag hängde inte med i den förra tråden och är inte så insatt; däremot är jag väldigt intresserad av hur kosten påverkar psyket på olika sätt…

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

frigge
12/3/09, 10:51 AM
#18

Men det är ju inte kolhydrater i potatisen som är poängen!

linneaennil
12/3/09, 10:56 AM
#19

Jag uppfattade det som att det var stärkelsen som behövdes för att skapa serotonin.

Vad är det annars i potatisen som ger effekten?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Mala09
12/3/09, 11:47 AM
#20

Från #0 i den originala tråden:

…"Och i denna artikel tog dom upp hur man ska äta för att hjälpa kroppen på traven med att bilda dessa hormoner själv,och det visar sig att den behöver kolhydrater för att tillsammans med Tryptofan bilda serotonin.Tryptofanet i sig är nog inga problem att få i sig med LCHF,då det finns i bl.a ägg,rött kött och kyckling.Sedan stod att det skulle vara en stärkelserik kolhydrat,vilket kan vara orsaken till att grönsaker inte är tillräckliga som kolhydratkälla när det kommer till detta."

Så kombinationen lchf er det som er så bra med lite stärkelse på kvällen -det finns inte i mjölk om jag forstår rätt? Samtidigt er det inte så att en som bara äter grönsaker får effekten som en lchfar i kombination med potatis kan få eftersom man måste ha tryptofan från egg och kött också.

Annons:
Sugiyama
12/3/09, 3:20 PM
#21

#17, nej det har jag inte testat, då skulle jag verkligen må dåligt :)

Jag hade i alla fall inte någon effekt av min gröt idag så jag får nog koka mig en potät i alla fall.

linneaennil
12/3/09, 8:09 PM
#22

#21, okej. Det skulle kunna hjälpa det med tror jag. Eftersom koffeinet och kakaon innehåller ämnen som förvirrar signalsubstanserna / minskar dem, kan ju kaffet i sig vara problemet, även om det såklart tar ett tag att vänja sig av med det.

För mig personligen funkar inte kaffe. Då blir jag trött när jag inte ska vara trött, och kan inte somna om kvällarna.

Kakao i stora mängder gör mig frustrerad, rastlös och det blir omöjligt att slappna av.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Sugiyama
12/4/09, 1:44 PM
#23

Jag upplever inte att jag har de problemen med kaffe, bara om jag dricker det på kvällen. Sen vräker ja ginte i mig choklad heller, det blir en bit ibland, framförallt en viss tid i månaden. Kaffe dricker jag morgon och eftermiddag ,har dragit ner rejält. Men visst tror jag att det kan påverka. Det gör nog alla "droger".

lizaohman
12/5/09, 5:17 PM
#24

Snodde en liten potät från julbordet på jobbet, men den gav ingen effekt. Det är många som sagt att de märkte direkt att det gav effekt. Nu läser jag att det finns de som säger att det behövs provas en längre tid. Jag får se hur jag gör. Jag läste en reklam att nu kan man köpa Melatonin receptfritt i Sverige igen. Det kanske är enklare än att knycka potatisar ;) Någon som har erfarenhet av Melatonin?

Sugiyama
12/5/09, 11:25 PM
#25

Jag såg också reklamen men är skeptisk till att laborera med sådant, testar hellre att trigga den naturliga produktionen. Kände du ingen skillnad alls med någonting? Jag tycker jag blir mer morgontrött och det är inte så positivt. Men kanske man ska ökla på mängden helt enkelt.

andreas0
12/7/09, 5:39 PM
#26

#8, Mjölken som säljs som "gammaldags mjölk" är inte homogeniserad. Det står till och med med relativt stora bokstäver på förpackningen "Ej Homogeniserat". Glad

Det var delvis därför jag rekommenderade den. Så om det är din främsta invändning mot mjölk så bör inte det vara något problem.

Potatis ger visserligen snabbare insulinhöjning pga. att det är stärkelse istället för laktos, men samtidigt är den mer kortvarig. Jag skulle nog hellre vilja ha en effekt som varade lite längre.

Är man laktosintolerant eller har något annat problem med laktos så är det naturligtvis inte det bästa alternativet, men de flesta har inte det.

Jag tar en mugg varm mjölk på kvällen någon gång ibland, en eller två gånger i veckan kanske. Och jag tycker att det ger effekt i alla fall.

Mala09
12/7/09, 6:02 PM
#27

"Sedan stod att det skulle vara en stärkelserik kolhydrat…"

Bra det finns ohomogeniserad mjölk.Men i det här fallet handlar det om stärkelsen betydelse om vi går utifran vad Rustibus refererer till.(Jag har inte boken själv )..så om vi behöver kolhydrater ja klart du kan dricka mjölk-men om vi behöver stärkelse och inte i kombination med något annat som fex fett-(viktig att man inte blandar potatisen med annat.)blir det problematisk både eftersom det inte finns stärkelse i mjölk och det finns fett i den som fungerar tilsammans med kolhydraterna.Men- det kan vara du mår bra av det av andra orsaker.Tycker bara vi måste bevara fokuset på den originala texten som forklarar orsaken till effekten bra och hur hormonerna fungerar.Tror många på KIF kommer gå upp i vikt om dem dricker mjölk eftersom du får lagring av fett pgav kombinationen fett och kolhydrat.

Glad

Annons:
andreas0
12/7/09, 9:34 PM
#28

#27, Jag har inte heller boken, men jag skulle tro att han menar menar stärkelse för att omvandlas till ren glukos och höjer blodsockret och ger insulinutsöndring, i motsats till mat som innehåller fruktos, som inte höjer blodsockret och inte ger insulinutsöndring.

Stärkelse man äter har inte någon speciell annan effekt, det omvandlas till glukos i kroppen inom några minuter från att man har ätit det, så det är glukos som ger effekten. Faktum är att stärkelse görs om till glukos effektivare och snabbare än rent strösocker (sackaros) som består av 50% glukos och 50% fruktos.

Eftersom laktos, precis som stärkelse, också omvandlas till glukos så bör det altså ha samma effekt som stärkelse.

Och är det inte en myt att fett och kolhydrater tillsammans ger inlagring av fettet man äter? Fettet man lagrar när man äter kolhydrater är kolhydrater som har gjorts om till fett i kroppen, inte fettet man åt samtidig tsom kolhydraterna. Vad jag vet har det aldrig visats att fettet man äter lagras som fett i normala fall (endast under sällsynda förhållanden som t.ex. svält). Om det finns någon vetenskap som jag har missat vad gäller det så får ni gärna upplysa mig.

Varför skulle det vara viktigt att man inte blandar kolhydraterna med något annat? Jag kan inte tänka mig någon effekt på matsmältningen som det skulle ge som skulle kunne ge någon negativ effekt på omvandlingen av tryptofan till serotonin/melatonin. Lite protein samtidigt bör tvärtom gynna processen eftersom det då finns mer tryptofan i blodet som kroppen kan använda till omvandlingen. Fett samtidigt bör inte ha någon effekt åt något håll vad jag kan se.

Vi behöver ju inte ta allt som sägs i boken som sanning, vi kan ju analysera det utifrån vad vetenskapen och sunt förnuft säger och se vad som antagligen stämmer ooch vad som antagligen inte stämmer.

Mala09
12/7/09, 10:01 PM
#29

Kort-som sagt är jag inte säker men tror det kan handla om prosessene som händer när stärkelsen bryts ner.Så det är inte poenget att det er något (en kolhydrat-därfor står det i texten att det inte kan vara vilken kolhydrat som häst)..som blir glukos och så utsöndras insulin-det är samspelet mellan stärkelsen i kroppen och insulin-och andra hormoner.Jag tycker inte konsekvent man aldrig borde äta kolhydrater med fett-faktisk är det jo presis det jag gör så blodsockret inte får en snabb höjning enligt GI teorier.Om jag äter kolhydrater.

Men det här handlar inte om vanliga måltider etc-det handlar om en kemisk prosess i kroppen som man mår bra av.Tror jagFlört

kittun
12/10/09, 10:21 AM
#30

Har precis läst boken "potatis, inte prozac!" Och hänger med på den här potatisresan. Från och med två dagar tillbaka äter jag en kall potatis innan läggdags. Jag hoppas att det fungerar! Klarar inte av SSRI-preparat och har ätit Johannesört nu ett år säkert men jag är konstant låg i alla fall. Trött, orkeslös, ledsen och dålig impulskontroll. Är så less på att må så!

nr-9
12/11/09, 12:06 AM
#31

Upp till 40% av befolkningen anses lida av fruktosmalabsorbtion. = Man saknar ett enzym och kan inte ta upp fruktosen i tunntarmen. Fruktosen fortsätter till tjocktarmen där den ställer till oreda.

Är de kanske dessa personer som lättare blir deprimerade?

Varför potatis (som är stärkelserikt) och inte kanske andra kolhydrater som innehåller fruktos skulle fungera:

"So why are we talking about tryptophan? Because, if fructose manages to make it to the lower intestine piranha party, it BONDS with whatever tryptophan is present and renders it also UNABSORBABLE! ..INabsorbable! NOT absorbable! Whatever! You POO IT OUT, okay? Sooo….

No tryptophan, no serotonin, no melatonin, equals miserable, horrible, angry, weepy, depressed, laconic, and thoroughly vicious FructMal sufferer. For a couple days. Then it goes away…..IF :"

taget från:

http://avthompson.wordpress.com/what-is-fructose-malabsorption-disorder/

linneaennil
12/11/09, 12:17 AM
#32

Ja, troligen är inte potatisstärkelse i grunden essensiellt för ett fungerande signalsystem i kroppen..Oskyldig

Det måste ju bygga på något fel som orsakats av exempelvis fruktosmalabsorption, olämpliga livsmedel eller andra obalanser..

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

lizaohman
12/11/09, 12:02 PM
#33

Nu funderar jag - vi sov väl innan potatisen kom till landet på 1700-talet (tror jag det var - sent i historien i alla fall)? Jag blir inte klok på den logik som används i boken, men tänker som några andra att det är nog fler variabler inblandade. Intressant diskussion i alla fall :)

Sugiyama
12/11/09, 4:55 PM
#34

#33 Jag tror det är så att innan potatisen kom så var vi ute när det var dagsljus och sov när det var mörkt. Därför reglerade sig detta av kroppen själv.

Annons:
rob4u
5/10/10, 10:38 AM
#35

Hur går det med potatisen? Fungerar den fortfarande?

anna357
10/29/10, 1:16 PM
#36

Jag for egen del tror att jag kommer att infora potatis i min kost, nar jag val har gatt ner till min tankta vikt.. Vi svenskar ar ju uppbyggda pa potatis. Skillnad ar det ju pa Brod - for gluten/spannmals-allergiker, Pasta(som mestadels ar vitt raffinerat mjol) eller Ris (som i sin fullkornsform sakerligen ar jattebra, men kanske inte alltid for vara svenska magar) Kokt potatis som fatt svalna - hojer ju inte blodsockret namnvart ( det Glykemiska Indexet - har sankts!)

Det har med att ata som man alltid har gjort i Norden, tror jag ar valdigt givande… Skrattande

Medelhavsdieten ar ju fantastiskt bra for de som bor vid Medelhavet!Flört

AnnK
10/15/12, 11:43 AM
#37

Strunt i potatisen (om du inte absolut vill) och kör på extra kokosolja istället, så fick jag bukt med mina depressiva symptom. Jag kör religiöst en eller två matskedar i ljummet vatten varje morgon.

Framåt
10/15/12, 3:09 PM
#38

#37 AnnK! Är du säker på att det är just kokosfettet som haft effekt? Har du testat att låta bli just det och istället ätit andra fettkällor? Vad händer då? Jätteintresserad av svaret!

AnnK
10/15/12, 3:19 PM
#39

#38 ja jag känner mig säker, men har ju inte gjort ett forskningsprojekt utan provat mig fram och känt efter. Men ok, att jag får i mig mer fett genom att jag kan dricka kokosfettet, javisst det skulle väl i teorin kunna ersättas med smör antar jag, men om det skulle få samma resultat, det vet jag inte och det är inte aktuellt för mig att prova heller.

Det finns dock ganska mkt "vittnesmål" på internet om just kokosfettets inverkan på depressiva symptom, framförallt om man googlar på den icke fettskrämda delen av paleon ("stenålderskosten").

Jag är alltid duktig på att äta fett, framförallt smör, men trots högt fettintag fick jag återigen depressiva symptom efter inkörningen/anpassningen till LCHF (gjorde en nystart i juni). Jag hade "glömt bort kokosfettet" den här vändan och började äta det regelbundet igen och fick supersnabb respons vad gäller mina depressiva symptom.

Framåt
10/15/12, 5:47 PM
#40

Tack! Intressant!

Annielle
10/28/16, 3:40 PM
#41

Jätteintressanta trådar! 🙂

Nu är det ju länge sedan den skrevs, så det kanske inte ens finns någon kvar på iFokus i denna tråd?

Skulle vara kul att höra om ni har fortsatt med bra resultat i så fall?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Zepp
11/1/16, 10:17 PM
#42

Vet inte.. läs mitt inlägg på -1!

Fast de mesta flyttade nog över till att testa uppslammad potatistärkelse.. iallafall för något år sedan, när det var poppis?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
11/1/16, 10:49 PM
#43

Det är väl inte riktigt samma sak. I den här tråden är det ju kolhydraterna man vill åt, på ett tidigare stadium än i tarmen.

Zepp
11/1/16, 11:03 PM
#44

Håller med.. fast fokus flyttades mest troligt till potatismjölets underbara effekt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
11/1/16, 11:35 PM
#45

Men det är ju inte alls samma diskussion, inte samma syfte.

Zepp
11/2/16, 8:36 PM
#46

Mnjae.. magic diet som löser alla dina problem.. anser jag, dvs så gott som samma diskution för de flesta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/27/17, 1:49 PM
#47

Suck! Får periodvis sömnproblem, och periodvis sover jag som ett barn.

Nu skulle jag testa den där kokta, kalla potatisen, men det blev en fruktansvärd natt, känner mig halvdöd, har knappt sovit nåt, klarvaken stup i kvarten!!!
Kan jag redan ha överskott på serotonin och må sämre av tryptofanet i potatisen?
Fattar nada, men jo, jag skall prova igen. En gång är ingen gång….

Annielle
6/27/17, 2:19 PM
#48

Oj! Usch vad tråkigt att det blev värre! 😕

Hoppas att det bara var tillfälligt, borde testa själv, känns som om jag inte har något knappt att förlora på det mer än att det känns väldigt motigt att äta en potatis innan läggdags.

Tror definitivt inte att det skulle kunna bero på att du har överskott på serotonin i alla fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Zepp
6/27/17, 11:51 PM
#49

907

Potatisen bidrar inte med Tryptofan utan med Glukos som  höjer ditt blodsocker som höjer ditt insulin som då om galenpannorna har rätt skall leda till att tryptofanet skall transporteras till hjärnan och där omvandlas till Serotonin!

Grejen är att Tryptofan är en aminosyra, dvs en del av proteinet som du äter och det i sig ger en högre insulinutsöndring per se.. än av en kall kokt potatis!

Och det mesta Serotininnet.. cirka 90%  bildas i tarmen, där det har sina specefika funktioner, det reglerar dels peraldistiken och signalerar till tarmväggen att det tillförts tillräckligt med föda.

En helt j*vla annan funktion har serotonin i hjärnan.. där handlar det mer om självkänsla!

Och det serotoninet syntetiseras utav Tryptofan.. om sinnesstämning och övrig social kontext stämmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/28/17, 10:41 AM
#50

Aha! Så serotonin bildas och används dels i hjärnan och dels i tarmen? Av lite olika anledningar och för olika funktioner?

Jag vet inte vad jag skall säga om potatisen. Visst sov jag gott inatt, men det kan ju vara för att jag var så trött efter sömnbristen förra natten.

Så om det är glukos det handlar om kan det i princip vara vilken glukos som helst? Och glukos det sista man äter vill man ju undvika. Men var det inte bra med kall potatis för att få i sig resistent stärkelse också?

Nu kanske jag skall tillägga att jag äter en rätt liberal LCHF. en hel del grönsaker och har även börjat äta lite bröd bakat på teff, durra, kokos och andra glutenfria mjöler. Men kh innehåller de ju!

Hur som vaknade jag med huvudvärk och lite lågt blodsocker. Inte bra.

Margareta
6/28/17, 2:49 PM
#51

Lågt blodsocker kan väl inte vara fel? Det är ju bara om det är nedmedicinerat man behöver vara orolig. Naturligt lågt är väl bara bra. Särskilt om man vill hålla nere vikten. Min högst egna teori är att potatisen i så fall lägger till lite glukos som sen räcker under natten så att levern slipper ägna sig åt glukoneogenesen för att fixa blodsocker och då kan levern ägna sig åt annat istället. Tex fettförbränning. Serotonin, tryptofan ingår i måbra-gungbrädan och den är viktig för att hålla adrenalin och kortisol i schack. Det är också viktigt för fettförbränningen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sindri
6/28/17, 3:57 PM
#52

Jo, så lågt som jag får, som ger falska hungerkänslor är inte kul. Darrig och huvudvärk, precis som innan LCHF.

Jag tror jag skippar potatisen. Bäst mår jag (och sover) när jag kan äta middag tidigt och gå och lägga mig sent. Jag behöver antagligen ett väldigt kort "ätfönster".

Zepp
6/29/17, 8:47 PM
#53

Om man säger som så.. en halv kokt kall potatis på kvällskvisten är nog varken bu eller bä!

Men funkar det så kör på.. och man lär lixom inte hastigt ryckas ur ketos hur som helst.. om nu detta var något man ville uppnå?

Oandrasidan man mäter sällan blodketoner mitt i natten hur som helst!

O den tredje grejen, ett glas varm mjölk med lite socker är en annan gammal huskur för att bli dåsig.. och teorin lyder sålunda, blodsockret rusar upp snabbt och lätt, varvid insulin rusar upp o det värsta och trycker ner det igen, varvid man blir hur dåsig som helst, somnar som en stock!😉

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/29/17, 11:30 PM
#54

Hmmmmm….då kan man lika gärna klämma i sig en av de där hallonbåtarna också……. 😉

Nä, det blir inga kolisar för mig vid läggdags. Jag får svårt nog att sova om jag äter middag för sent. Sömnen är inte perfekt, men duger som den är.

Zepp
6/30/17, 7:44 PM
#55

Finns andra knep att höja Serotoninet, dvs Psykopater med obegränsad självkänsla och noll empatisk förmåga har för det mesta rätt höga halter Serotonin i hjärna.. och inte vet jag men jag misstänker att de sover gott.. kanske främst iomed att de saknar empati.. så då grubblar de knappast över hur andra uppfattar dem?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Annielle
6/30/17, 8:36 PM
#56

Så man ska försöka bli psykopat för att få högre serotoninhalt i hjärnan då menar du?!? 😉

Hör nog tyvärr till en av de som genetiskt sätt har en lägre serotoninhalt förutom allt skit jag har varit med om genom livet som knappast har höjt det lilla jag har.

Har du några andra tips för att höja serotoninet kanske? 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
6/30/17, 9:26 PM
#57

Mm.. det var ju det där knepiga med ökat serotonin!

Iallafall i tarmen så säger låga halter att man bör byta habitat mot ett med bättre tillgång på lämplig föda!

Och i hjärnan säger det nästan samma sak, dvs byt habit mot ett där man uppskattas bättre, slipper en massa skit och får bekräftelse.. lättare sagt än gjort!

Psykopater har som regel inga bekymmer med varken självkänsla eller bekräftelse, de är som regel självbekräftande.. men det är ingen väg jag rekommenderar, dels av personliga skäl men framförallt av sociala!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/30/17, 9:52 PM
#58

Nu gällde det ju inte bara serotonin utan även melatonin. För låg produktion av et kan ju ställa till det en hel del. Och sover man inte så blir man inte glad.

Visst kan man äta Melatonin-tabletter, men ännu bättre vore ju om kroppen naturligt kunde få i sig mer tryptofan som hjälper till att tillverka melatonin och serotonin. Det är ju det hela tråden handlar om.
Kul för de som blev hjälpta av placebo-effekten, men vi andra undrar fortfarande……..

Zepp
6/30/17, 10:09 PM
#59

Prexis.. Melatonin ären del av dygnsrytmen.. när histamin sjunkeroch melatonin stiger så är det dags att lägga sig och sova!

Grejen är att jag har en allergisk diagnos.. och har antihistamintabletetter på recept.. bra tänkte jag, tar dem på natten i stället för en hel natts sömn, döm om min besvikelse!

Dvs jag betvivlar min allergidiagnos, trots små retningar vid pricktest.. f*n nästan vem som helst får en röd plita om någon sticker en med en nål med något ämne i!

Meen det finns bot för detta symptom oxå..dvs Histamin/Melatonin funkar säkert som det skall utan det är nog annat som stör.. och då kommer man osökt tillbaka till Serotoninhalten i hjärnan igen!

Dvs mindre stress, mindre medelålder, mindre skit och mera bekräftelse?

Iallafall så är det mindre man grubblar över vid sängdags, man går och lägger sig när melatoninet stiger och histaminet sjunker och med ett leende på läpparna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
6/30/17, 11:57 PM
#60

Det där med medelålder är ju så dags att säga nu…….😉

Men de andra tre….njaä, det kan jag nog inte skylla på. Är väl mest när det händer barnen nåt det blir jobbigt.

Zepp
7/1/17, 12:50 PM
#61

Jaaa.. om man bara hade vetat att tonåren var höjdpunkten i livet så kanske man hade uppskattat den bättre då när det begav sig?

Då kunde jag lätt sova 12-14 timmar i sträck utan att vakna.. såvida inte någon förälder tyckte att nu får det f*n vara nog!

Och medelålder definieras som så att man vaknar upp och mår dåligt/sovit dåligt utan att ha festat hela natten lång!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
7/1/17, 3:19 PM
#62

Har tyvärr haft sömnproblem hela livet, men som blev värre runt 20 😕

Valnötter kan man ju även testa om man vill boosta melatoninet, ger i alla fall samma effekt för mig som melatonintabletter, sover något bättre i alla fall.

Sen finns det ju en hel del annat man kan göra, som att ha så starkt ljus som möjligt runt sig när man vaknar och på förmiddagen speciellt (helst utomhusljus om man kan) släcka lampor och skippa skärmanvändande av alla slag flera timmar innan läggdags och bara ha tänt levande ljus eller väldigt dämpad belysning utan blått ljus i) göra rummet man sover i kolsvart helst eller sova med en bra sovmask.

Man kan även använda glasögon som är orangetonade för att få bort det blå ljuset på kvällarna.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: