Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 9626 ggr
paperdoll
11/18/09, 11:08 AM

D vitamin?

Hej alla!

Jag tänkte bara höra hur många av er som äter D vitamin tillskott och hur mycket ni äter? Jag har precis ökat till 4000E men vissa säger att det är farligt att äta så mycket D vitamin, vad tycker/tror ni?

Tacksam för svar! Skrattande

Annons:
vinteralvan
11/18/09, 11:16 AM
#1

Jag äter 2000, det tycker jag räcker men det är inte farligt med 4000. Man måste äta extrema mängder under lång tid för att det ska vara farligt.

Andina
11/18/09, 11:40 AM
#2

Jag äter 50.000 IE varannan-var tredje vecka. Nu i förkylnings- och influensatider äter jag dem definitivt varannan vecka.
Precis som vinteralvan skriver, man måste äta väldigt stora doser under en lång tid för att det ska bli obalans.

Det finns många länkar om D-vitamin här på KiF där du kan läsa mer om D-vitamin och doser. Här är en bl a: 
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=64cf752a-3d11-436a-9cd3-460979e934d3#131
(kan inte länka med min dator varför jag klistrar in hela www-adressen).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

paperdoll
11/18/09, 11:53 AM
#3

#2 Okej, så med andra ord bör det inte vara någon fara att äta 4000E nu på vinterhalvåret.. Glad

frigge
11/18/09, 11:53 AM
#4

jag äter 2000 varje dag.

Men första veckan åt jag 4000 om dagen.

Andina
11/18/09, 12:02 PM
#5

#3 - Nej 4000IE är inte farligt, tvärtom kan det vara bra. Jag får i mig ca 3500IE/dag med min 50000IE-kapsel. 
(En burk på 100 kapslar kommer att räcka i flera år om jag inte äter bra mycket mer av dem än vad jag gör idag. = Billig investering.)

Läs i tråden som jag länkat till, och/eller sök på google och skriv D-vitamin site:kolhydrater.ifokus.se så får du upp trådar här på KiF där man diskuterar D-vitaminet. Det är faktisk väldigt intressant - jag visste inte mycket om D-vitamin när jag trampade in här på LCHF-banan men lärt mig mycket här och på andra sajter som länkats till.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

dufva
11/18/09, 12:24 PM
#6

Jag äter 100000-150000ie per månad.

4000-6000ie förbrukas dagligen av kroppen bara för att hålla dig frisk och immunförsvaret på topp.

Alltså är dessa doser ett minimum för att inte kroppen ska få brist under vinterhalvåret

En dag i shorts under sommarsolen ger doser på upp till hundratusen ieGlad

För förgiftning krävs jättedoser på miljontals ie

I doser på upp till 1,5 miljoner ie har ingen lyckats bli förgiftad.

Annons:
Andina
11/18/09, 12:34 PM
#7

Ja, jag har funderat på att öka min dos till 50000IE var 10:e dag. Särskilt nu i mörkret (och innesittare som jag är) och i 'virustider'. Hittills har jag istället kompletterat med lite Kalcipos-D-tillskott lite då och då för att få i mig lite till.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annica38
11/18/09, 12:38 PM
#8

Nu under vintern äter jag 4000ie nästan varje dag (det händer att jag glömmer nån dag ibland!)

Jennix
11/18/09, 12:57 PM
#9

Jag äter 6000 IE per dag, och känner mig rätt bra med det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Adur
11/18/09, 8:34 PM
#10

Jag började med 2000 IE förra vintern och mådde toppen. Men när jag ökade till 4000, kom min foglossningsvärk tillbaka. Skumt. Så jag backade till 2000 igen och värken försvann.

Det kan ju mycket väl vara en slump, men jag nöjer mig ändå med 2000 för närvarande.

Wtn3
11/18/09, 8:37 PM
#11

Jag är väldigt mycket inomhus på sommaren, och när jag väl är ute blir det ofta i heltäckande kläder samt solkräm, så jag käkar 8000 IE om dagen.

LatMask
11/18/09, 9:29 PM
#12

Oj! Wow, Jennix, jag vill minnas att du haft depressionsproblem - är det därför du äter så pass mycket?

Att inte tala om dig, Wtn3, ska den höga dosen kompensera all "försummelse" under året?

Sist men inte minst - en fråga till er bägge: Hur mår ni? Jämför med tidigare!

magma
11/18/09, 9:34 PM
#13

Jag äter 2000 IE (50 mikrogram) och mina barn (4+7 år) får 20 mikrogram/dag.

Annons:
Wtn3
11/18/09, 10:35 PM
#14

#12

Det är tanken iaf, kroppen bildar ju minst 10000 IE dagligen om sommaren under förutsättning att man är utomhus, vilket jag inte är mycket, så jag får rätt dåligt med den varan, sen har jag ökat dosen lite för att jag i november/december brukar vara konstant förkyld, inte extremt men en relativt liten irriterande förkylning som inte vill släppa, eftersom det inte konstaterats några risker med att äta omkring 10000 under en relativt lång tid så tyckte jag att det kan vara värt att testa om ett försök till kompensation för det jag borde fått i somras hjälper, sen i januari/februari kanske jag drar ner lite på det igen och satsar på att vistas mer utomhus till våren och vänja in mig långsamt, jag är såpass känslig att 10-15 minuter i stark sol utan solkräm i början av sommaren kan räcka för att huden ska svida i flera dagar efteråt, därför gör jag mitt bästa för att undvika solen hela sommaren. Än så länge har jag sluppit förkylningen, när jag "bara" åt 4000 IE i september/början av oktober åkte jag på influensa som vanligt, men det är för tidigt att säga om ökningen av D-vitamin är vad som håller min vanliga vinterförkylning borta än så länge, den kanske bara är fördröjd, men om jag inte fått någon före jul är det ett klart tecken på att det hjälpte, en ihållande vinterförkylning har jag nog inte varit utan någon gång i mitt liv.

Jennix
11/18/09, 10:43 PM
#15

#12 Ja, jag har märkt en otrolig förbättring jämfört med tidigare höst/vintrar - förra året alltså, och därför kör jag nu hög dos när det inte är sommar. Jag är mycket piggare, och har i princip ingen deppighet alls, som har med mörkret att göra iallfall.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

paperdoll
11/18/09, 11:14 PM
#16

Med tanke på alla bra svar som jag fått så fortsätter jag att ta 4000E Skrattande

Doc
11/18/09, 11:54 PM
#17

4000E är nog rätt lagom för de flesta.

Allt om D-vitamin

paperdoll
11/18/09, 11:57 PM
#18

#17 Vilken fantastisk information om D vitamin, där står allt jag behövde veta, tack! Glad

JAUS
11/19/09, 3:25 AM
#19

50 000 i veckan.

Effie
11/19/09, 7:16 AM
#20

Jag började med 4000 IE per dag kring nyår, och och kände mig mycket piggare, mer energi.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
andreas0
11/19/09, 7:33 AM
#21

Aftonbladet idag: Brist på d-vitamin och solljus kan förkorta livet med 10 år - http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6143835.ab

[ngupa]
11/19/09, 8:25 AM
#22

jag äter 50.000 i veckan och det gör hela familjen och dottern som brukar komma hem med flera förkylningar har ännu inte haft en sådan…. dels brukar hon få höstdeppressioner och den har heller inte dykt upp på vanlig sätt. Hon tycker mörkret är trist men vem tycker inte det….

Så vi kör 50.000 i veckan under hela vintern nu då det är flunsa tider.

andreas0
11/19/09, 8:54 AM
#23

#22, Jag tycker inte att mörkret är trist, men jag kanske är undantaget som bekräftar regeln Tungan ute

Wtn3
11/19/09, 10:27 AM
#24

Jag är också ett undantag då, trivs utmärkt i mörkret.

paperdoll
11/19/09, 11:50 AM
#25

Jag med! Men blir tyvärr ofta förkyld då..

Godsagare
2/28/12, 1:59 PM
#26

Återupptar tråden…

Idag köpte jag två burkar med Vitamin D (cholecalciferol), "TillVal".

Enligt burken ska man bara ta en tablett om dagen och inte överskrida det.

En tablett ger mig då 400 IE. Det är ju väldigt lite om man jämför med vad det skrivits om i den här tråden.

Är det ok att jag drar i mig 10/dag? I så fall räcker burken bara i 10 dagar.

Var köper ni era D-vitaminer?

Annons:
[myrholingen]
2/28/12, 2:21 PM
#28

Jag köpte nu för någon veckan sen (efter att ha läst om det här på forumet) det är 25oo ie +magnesium. Köpte på hälsokosten. Tar en om dagen de dagar jag är hemma/kommer ihåg

Andina
2/28/12, 3:41 PM
#29

Jag köpte mina från WLS i Holland - och jag vet att många här gör detsamma. 50.000 IE-tabletter, 100 st. Räcker i åratal, beroende på hur mycket man äter - jag äter en tablett var 7-14:e dag… så jag har D-vitamin för ca 3 år om jag inte vimsat runt bland siffrorna helt.

Billigt blir det då också.

(Fast jag ser att de just nu har slut på D3-vitaminet 50.000 IE i lagret…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2/28/12, 3:56 PM
#30

För de som känner sig osäkra på D3-vitaminet och hur höga doser man kan äta m m rekommenderar jag ofta denna video från ett seminarium med Gabriele Stähler. Den är mycket intressant, informativ och seminariet hålls på ett ganska lättsamt sätt. "Du får veta (nästan) allt om D-vitamin!" Flört

Sätt dig ner i lugn och ro, seminariet/videon är ca 1 timma långt! På engelska, men en lättförståelig engelska!

"Bill Ryan från Project Camelot intervjuar Gabriele Stähler om D3-Vitamin. Videon innehåller grunderna du behöver veta om hur D3-Vitamin fungerar i kroppen, hur mycket man ska ta för att förbättra sin hälsa m m."

(Adressen till YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=HH1rB-Ya2UQ)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

yvonnel
2/28/12, 4:40 PM
#31

#29 + #0

Jag kikade in på Hollandslänken, förvånades över språkbristen, borde åtminstone finnas engelsk översättning.

Jag köpte samma styrka (50.000 IU) från Apple Health Foods Redwood City California USA, 180 veggie caps, det var billigt och tullfritt för det var packat som present, mindre än 1 vecka leveranstid. Jag tar 1 kapsel 1g/v.

Lillulla
2/28/12, 4:44 PM
#32

Här är en föreläsning till, på svenska. Mycket bra!

http://www.kostdemokrati.se/links/2011/11/01/mats-humble-om-d-vitamin/

Andina
2/28/12, 4:46 PM
#33

#31 - De hade en engelskspråkig variant tidigare - men nu håller de sig tydligen endast till Holländska, tyvärr. De satsar nog mest på den inhemska marknaden.

Men det går ju att få det något sånär begripligt om man översätter med google - där man kan översätta en hel sajt (lägga in url-adressen) eller kopiera o klistra in vald text.

Och har man köpt en gång, så vet man ju nästa gång vad det är man ska ha…. ;)

Ska ta mig en titt på din leverantör också. Tack för det.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
2/28/12, 4:49 PM
#34

#33 - Vad bra Lillulla, bra med en svenskspråkig verison också! Den ska jag lyssna igenom också. Den är ju också 1 timma lång - så jag får planera in den.

Tack!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Godsagare
2/28/12, 5:05 PM
#35

Tack alla för bra tips!

Jag kikade också på den holländska sidan men gav upp när betalningen blev för krånglig.

Ska kolla den amerikanska sajten nu istället.

Andina
2/28/12, 5:09 PM
#36

#35 - (Den blev nog krånglig eftersom det har slut i lagret på D3-vitaminet just nu (skrev det i #29 men det är nog lätt att missa).)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Godsagare
2/28/12, 5:21 PM
#37

Höll på att beställa nåt annat och insåg att det inte var det du tipsat om…

Nu har jag beställt via det andra bolaget istället, hoppas det blir bra.

Tack igen för goa tips!

Evly
3/9/14, 5:17 PM
#38

Hej!

Tar Etalpha 0,25 mikrogram morgon och kväll pga sköldkörtelunderfunktion samt bisköldkörtelunderfunktion.

Mina värden D-vit. sist var 45 nmol/L. Min hjärtläkare säger att jag inte skall öka dosen Etalpha, men eftersom jag lätt får kramper, så undrar jag om jag inte skulle ta 0,75 mikrogram per dag istf för 0,50 mikrogr?

S-25-OH Vitamin D, ref värden 75-250 nmol/L.

Kan någon med erfarenhet ge tips på detta område?

Upp till toppen
Annons: