Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 11177 ggr
Zepp
12/15/09, 11:41 PM

Ekstrem vektreduksjon uten kirurgi

Hittade en intressant artikel på Toxiska epistlar!

En fallraport i en Norsk läkartidning.

"En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene - selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost."

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1921420

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
magma
12/16/09, 1:28 AM
#1

168 kilo på två år?! Oj… Vet knappt om jag ska bli förskräckt eller imponerad!

JAUS
12/16/09, 1:40 AM
#2

I den takten skulle jag också vilja går ner. Jag jag har endast gått ner snart 35kg på ett år vilket betyder 2 år till i samma takt innan jag når normalvikt.

bustas
12/16/09, 7:44 AM
#3

Våra svenska "experter" tycker nog hon borde gå tillbaka till tallriksmodellen då LCHF är farligt på lång sikt. Det är farligt för pensionsbudgeten då vi troligvis blir så gamla så vi belastar denna kassa för mycket. Skämt åsido, det var starkt att detta redovisades i en Läkartidning, men det var ju i Norge.

bustas
12/16/09, 6:46 PM
#4

Puttar tråden då det förvånar mig mycket att så få kommentarer görs till denna banbytande nyhet. Det är nog så gott att tjejen tappat så oerhört många kilon och fått så bra värden. Det är ju dessutom en Läkartidskrift som puplicerar nyheten efter godkännande från högre ort. Skulle detta kunna hända i Sverige? Pepparkakor och Jansson i all ära, men sorry, detta är större!

Denna kommentar har tagits bort.
sigyn
12/16/09, 7:07 PM
#6

Helt otroligt vad många kilon hon gick ner på så kort tid. LCHF-kost som är så fel enligt våra svenska experter. Nu kanske de svenska läkarna kan få upp ögonen för vår kost.

Jag har en svägerska som går hos dietist som helt och hållet håller fast vid tallriksmodellen och rekommenderar Becel mot för höga kolesterolvärden. Dietisteerna skulle behöva lite uppfräschning av sin utbildning och lite mer fakta om de olika fetterna och kollhydraterna som vi stoppar i oss.

Annons:
Roarkish
12/16/09, 8:16 PM
#7

bustas: Pepparkakor, Janssons och känslouttryck följda av hejaramsor är det som engagerar.

Jag läste den här artikeln igår precis när Zepp hade postat den, och tycker givetvis den är högintressant. Jag är dock osäker på att den kommer få några svallvågor att prata om. Jag tror den bara är en i mängden som sakta och säkert kommer att ändra på kostråd i allmänhet.

Ett problem är också att myndigheter har laglig rätt och monopol på kostråd vilket inte gör saken enklare. Egentligen borde vi inte få livsmedelsverket att ändra sig. Vi borde göra oss av med dem.

bustas
12/16/09, 10:09 PM
#8

Nej Roarkish, den är inte en i mängden. Den sticker ut. Har inte sett något liknande i en svensk läkartidskrift. Det är inte VG (Expressen som jämförelse i Sverige) som förmedlar, det är en läkartidskrift och det är skilnaden. Dessutom är det en tjej som varit under strikt kontroll av läkare och dietister sedan barnsben. Tror knappast att ett sådant fall finns i Sverige. Just sådana fall som detta kan ändra folks syn på kostens betydelse för ett bättre leverne.

Roarkish
12/16/09, 10:50 PM
#9

Jag hoppas du har rätt, bustas! Jag är nog lite avtrubbad. Dr Atkins själv hjälpte personligen tusentals patienter, och mer än en handfull i liknande situationer, och det blev ingen snabb revolution p g a det.

bustas
12/17/09, 9:11 AM
#10

Visst Roarkish, det är lätt att misströsta men kanske detta halmstrå är är början till en hel Julkärve.

missaz
12/17/09, 9:32 AM
#11

Detta är jättehäftigt att det uppmärksammats som det gjort, och som sagt inte av skvallerpressen. Otroligt att gå ner så mycket så snabbt också! Men….

Jag håller med Roarkish och är rädd för att det inte kommer längre än så. Ingen revolution, tyvärr. Rynkar på näsan

Denna kommentar har tagits bort.
BoZackrisson
12/17/09, 4:47 PM
#13

Jag har haft lite kontakt med den norska läkaren Sofie Hexeberg som skrev om patientfallet i norska Läkartidningen. Har lagt ut en uppföljning om patientfallet på min blogg:

http://blogg.passagen.se/millimetervagor

Mvh

Bosse

Annons:
Skaldeman
12/17/09, 5:53 PM
#14

Jag snackade med Sofie Hexeberg för några veckor sedan i samband med att vi föreläste tillsammans i Oslo. En klok och koncis dam som har en massa fall i samma stil, men inte med ett lika anmärkningsvärt vikttapp.

Det är ingenting konstigt med detta fall, principiellt. Patienten hade en ovanligt hög utgångsvikt och därför blev det en ovanligt stor viktminskning. Nu var det här en tjej med hög förbränning, hon brände faktiskt 9000 kcal om dagen. Det är bara ett fåtal män som brukar komma upp i sådana siffror. Men det mest ovanliga är att en läkartidning publicerar en sådan text (även om man var tvungen att fundera på saken i ett halvår…)

I Sverige är det få läkare som vågar skriva sådana texter, och när man gör det refuseras de. Min gamle vän Calle Carlsson berättade en gång att han refuserats av Läkartidningen mer än hundra gånger.

Sten Sture

Zepp
12/17/09, 10:49 PM
#15

Jag tycker det är märkligt att inte skvallerpressen har skrivit något.. rekordbantning brukar sälja lösnummer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

missaz
12/17/09, 11:08 PM
#16

Zepp; de kanske behöver tipsas…?

Zepp
4/28/10, 2:41 AM
#17

Så nu har jag tipsat slaskpressen!! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2/12/11, 10:24 PM
#18

Hittade denna gamla tråden.. och inte har jag sett någon artikel i slaskpressen fasten jag tipsade de stora drakarna.

Iallafall för er som inte läst artikeln i den norska läkatidningen, det här är nog rekordet i vikttapp på lågkolhydratkost.

Hennes insulinnivå sänktes flera hundra procent.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
4/1/12, 9:58 AM
#19

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
4/1/12, 11:39 AM
#20

#19skrivet av Zepp

3 år senare och det stretas fortfarande emot Rynkar på näsan

Annons:
Zepp
12/16/12, 3:28 PM
#21

Puffar upp en klassiker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
3/26/13, 7:52 PM
#22

Puff.. för någon som behöver inspiration!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: