Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Formgivare sökes!

2009-12-18 23:32 #0 av: Skaldeman

Hej på er!

Nu är innehållet till min nya bok klart, men vi har inte något tillräckligt bra omslag. Det skulle vara kul att ha någonting annat än Skaldeman i för stora byxor.

Boken heter alltså: "Varför går jag inte ner i vikt?" Dessutom ska det stå "FAQ" och mitt namn på framsidan. Är det någon som har en bra/kul idé?

Den som kommer in med ett användbart omslag kan förvänta sig ett blygsamt honorar och en signerad bok.

Gnugga geniknölarna!

Sten Sture

Anmäl
2009-12-19 00:14 #1 av: Roarkish

Tyvärr erbjuder jag ingen hjälp Skaldeman eftersom min röst absolut ligger på en Skaldeman i för stora byxor!

Lycka till med din nya bok.

Anmäl
2009-12-19 01:04 #2 av: MatsL

Vad sägs om följande: En tecknad "huvudfoting" i form av en personvåg som kliar sig i huvudet.

Anmäl
2009-12-19 02:15 #3 av: Tisdag

Jag tänker mig en tjej (eller kille) som står lite undrande med godis/bröd osv. bakom ryggen.

Det är inte lätt att rita på datorn... Tungan ute

Jag har tyvärr inte något roligt ritprogram heller så ni får hålla tillgodo med typsnittet...

Anmäl
2009-12-19 10:17 #4 av: Andina

En tanke kanske...?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2009-12-19 10:40 #5 av: Andina

Eller nå't så'nt här kanske?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Anmäl
2009-12-19 10:56 #6 av: Anmaja

# 3 - Tisdag

Vore kanske mer passande om hon/han har light- o lättprodukter bakom ryggen?  För såna var vi väl de flesta av oss och så undrade vi varför vi inte gick ner i vikt?

Förvånad

För övrigt tycker jag författaren själv ska ståta på sin nya boks framsida.!

Flört

Anmäl
2009-12-19 11:02 #7 av: Andina

5# - en variant - där Herr Författare själv ståtar med en bild i "gungbrädan"...

Anmäl
2009-12-19 11:05 #8 av: Tilda-T

kan någon ge en förklaring till förkortningen FAQ, tack?

Anmäl
2009-12-19 11:07 #9 av: Andina

Frequent Asked Questions. ("Ofta förekommande frågor")

Brukar användas när man söker svar på frågor.

Anmäl
2009-12-19 11:21 #10 av: Zepp

Gungbrädan tycker jag är en kul ide.. men sätt nykelhålsmäket på ena sidan och en obes person på andra sidan med ett frågetecken ovanför!

Och varför inte "FAQ om LCHF", tycket LCHF har blivit ett sånt etablerat begrepp nu.. eller, FAQ om "LCHF?", GI-Noll?, Atkins?, LowCarb?, Lågkolhydratkost?..osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2009-12-19 11:24 #11 av: rapu

fyndiga omslag, Andina, men frequently.....

Anmäl
2009-12-19 11:36 #12 av: Mala09

Om du behver illustrationer inni boken av karakterer i olika situationer eller med olika utryck/humör-känner jag en person som är dyktig.Om intresserad kan du skicka ett mail till min ifokus adress så kan jag visa något denna person har illustrerat i uppdrag for en hundvårdskola fex.

Anmäl
2009-12-19 12:13 #13 av: Andina

1# - Ska Skaldeman figurera med för stora byxor då kommunicerar inte boktiteln med bilden...
I så fall bör titeln heta något i stil med "Varför går jag ner i vikt?"... men det är ju inte, vad jag förstår, vad bokens innehåll handlar om....

Anmäl
2009-12-19 12:22 #14 av: Andina

10 # - "LCHF" i gungbrädans "mittpunkt"... :)

Anmäl
2009-12-19 12:26 #15 av: Anmaja

# 13 -  "Varför går jag ner i vikt?" tycker jag är en bättre titel, som får mig att tänka till.

Anmäl
2009-12-19 12:30 #16 av: decibelle

Käre Sten Sture!

Ett par frågor innan jag börjar... Har du tänkt att omslaget skall vara en illustration eller fotografi? Gillar du mest stilen på omslaget för "GI-noll" eller för "Frågor och svar om Skaldemans diet"? Vilket känns mest passande för bokens målgrupp? 

//Kram Linda

Anmäl
2009-12-19 12:43 #17 av: Andina

Anmäl
2009-12-19 13:01 #18 av: matsmurfen

Borde inte LCHF vara på den nedre vågdelen, och nyckelhålet på den övre...?

Anmäl
2009-12-19 13:07 #19 av: matsmurfen

...och varför inte lägga flera saker på den övre delen, t.ex GDA, eller något annat med mycket kolhydrater i?

Anmäl
2009-12-19 13:21 #20 av: Andina

#18-19
Det bör väl vara tvärtom? Det man blir stor och tung av bör ju finnas på den nedre delen... Och det man blir lätt av tynger inte ner gungbrädan alls... :)

Anmäl
2009-12-19 13:37 #21 av: Andina

(Nu får ni säga åt mig att hejda mig...!)

Anmäl
2009-12-19 14:06 #22 av: Lynxx

FAQ - kan åxå tolkas som ''F**k You'' - för engelsktalande bör kanske tilläggas...

-----

Vad är deadline för förslag?

/????? ? ?

Anmäl
2009-12-19 14:14 #23 av: matsmurfen

#20  tja, det förstås... men man kan nog tolka gungbrädan olika... vi vill ju inte att LCHF ska tolkas som fjäderlätt och inte hjälpa - för det gör det ju inte ovan i "gungbrädan", den sidan "går ju inte ner", däremot hjälper LCHF förmodligen på en vanlig badrumsvåg. Om man ser till bokens titel "Varför går jag INTE ner i vikt", så är ju inte frågan varför LCHF inte hjälper.

Jag vill bara säkerställa att nyckehålet inte uppfattas som något bra Skrattande

Anledningen till att jag ville ha nyckelhålet och mycket kolhdyrater på den övre delen är ju förstås att de inte får vikten att minska... alltså att trycka ner gungbrädan.

Gungbrädan är nog öppen för tolkning?

Synpunkter på detta?!

Anmäl
2009-12-19 14:30 #24 av: Skaldeman

Flera bra förslag och idéer här. Tack för det! Den lilla tävling är öppen i flera dagar till. Jag har skickat länken till min förläggare så får vi se vad han säger.

När det gäller tekniken så finns det inga formkrav. Två färger är billigare än fyra, men fyrfärg går också an.

Problemet med att visa mig i för stora brallor är ju att jag har gått ner. Kör man det temat får man nog byta titel till "Därför går du inte ner i vikt", "Därför går jag ner i vikt", eller något liknande. Men det kolliderar en smula med skrivsättet i boken.

Fler förslag! Oavsett vad vi väljer så kommer Andina hur som helst att få en signerad bok för visat intresse.

Sten Sture

Anmäl
2009-12-19 15:13 #25 av: Mala09

Kan jo ha den typiska tallriksmodellen tilsammans med nyckelhålet också..

Anmäl
2009-12-19 15:34 #26 av: Tisdag

#6 Ja, det är sant, light grejer...

#22 Det kanske kan bli titeln... Flört FAQ (F**k) Varför går jag inte ner i vikt?

Anmäl
2009-12-19 17:14 #27 av: kitabu

Till pedagogikens grunder hör att aldrig skriva (eller rita) något som är fel. Det är lika lätt att det felaktiga då stannar kvar som det riktiga. Per definition bprde det då inte finnas nyckelhål på något som förespråkar lågkolhydratkost.

Helena Hesselmark

Anmäl
2009-12-19 17:29 #28 av: Andina

#24 - Skaldeman - Oj! Jag tackar och bugar!
Och har samtidigt roligt  :)

#27 - Håller helt med dig Kitabu! Ville dock visa hur det kan se ut "enl önskemål".

Anmäl
2009-12-19 17:34 #29 av: Andina

Kanske en trind mage med för små byxor?
Kan tryckas i två färger: Svart (gråskala) + annan dekorfärg.
Eller tryckas i en färg: Svart (gråskala)

Anmäl
2009-12-19 18:25 #30 av: jasinska

Här kommer min killes bidrag!

Anmäl
2009-12-19 18:28 #31 av: Andina

Den var lite underfundigt fyndig, Jasinska!  
Kul!

Anmäl
2009-12-19 18:30 #32 av: willas

Min favorit är vågen i "4. Och #29 med den trinda magen som nummer två.

Anmäl
2009-12-19 18:33 #33 av: bustas

Andina, Hur skulle det se ut om ditt sista förslag här ovan har ett stort frågetecken skappat av en räcka svagt tecknade sockerbitar över magen?

Anmäl
2009-12-19 19:00 #34 av: Andina

Enfärgstryck igen med bild på
"fertilitets-/kvinnogudinnan "

"This stone sculpture represents fertility.
She is a very common sculpture. She is
also known as the woman goddess."

Anmäl
2009-12-19 19:12 #35 av: Andina

#33 -

:)

Anmäl
2009-12-19 21:00 #36 av: Andina

4-färgsalternativ till #34

Anmäl
2009-12-19 21:10 #37 av: hemul

Vad bra du är, Andina! Jättesnygga grejer. Du måste vara proffs. :)

Anmäl
2009-12-19 21:17 #38 av: Andina

Tack, Hemul!!! *rodnar*

Anmäl
2009-12-19 21:24 #39 av: bustas

Du är för jäklig Andina!!!!

Anmäl
2009-12-19 22:07 #40 av: Andina

#39 - Bustas

Det sa' mina föräldrar också när jag var tonåring...! 

Tack i alla fall! :)

Anmäl
2009-12-20 01:12 #41 av: jasinska

Här kommer en annan version

Anmäl
2009-12-20 01:32 #42 av: Margareta

Ni är verkligen duktiga. Jag är superimponerad av flera alternativ.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-12-20 02:51 #43 av: JAUS

#4 Har du varit hemma hos mig och fotograferat min våg? Både siffertalet och vågen ser ruskigt välbekanta ut. FörvånadFlört

Anmäl
2009-12-20 11:27 #44 av: Andina

Old style

Nu får ni snart säga åt mig att sluta...
det verkar inte finnas nå't stopp i mig...

Anmäl
2009-12-20 11:29 #45 av: Andina

#43 - Jaus - Du avslöjar mig! :)

Anmäl
2009-12-20 12:18 #46 av: parsley

Mycket som är bra. Gillar den sista, med gamla metoder så går man inte ner i vikt.

Anmäl
2009-12-20 13:04 #47 av: bustas

Men med ännu äldre metoder så går man ner.

Anmäl
2009-12-20 14:12 #48 av: Skaldeman

Ja, nu kan du sluta Andina! Det har kommit in massor med begåvade förslag, jag har valt min vinnare, men det är min förläggare som avgör.

Ska Andina eller Jasinskas kille vinna? Resultatet meddelas kommande vecka.

Tack för visat intresse. Nu vet vi att vi inte behöver gå utanför vår egen krets när vi ska ha ett bokomslag!

Sten Sture

Anmäl
2009-12-20 14:35 #49 av: bustas

SSS, omslaget ja, och innehållet lika så.Flört

Anmäl
2009-12-20 14:39 #50 av: Andina

Jag håller på dig "Jasinskas kille" - det omslaget säger allt!

:)

Anmäl
2009-12-20 22:08 #51 av: kreativika

Här är mitt bidrag ^^

Anmäl
2009-12-20 22:47 #52 av: Andina

Kult kreativt, Kreativika!!!

Anmäl
2009-12-20 23:04 #53 av: kreativika

Haha, tack :D

Anmäl
2009-12-20 23:38 #54 av: Internettan

Ja du, Andina - du har inte tappat tävlingstakterna ser jag. Jag förstår att du saknat helgtävlingarna. Tur att du fick en chans att "ladda ur dig" i denna tråden, för man förstår att din "idé-väska" blivit en aning överfull på sistone... Skrattande

Anmäl
2009-12-20 23:50 #55 av: Skaldeman

Massor med kreativitet. Vi motbevisar nu tesen att hjärnan måste ha socker för att fungera.

/SSS

Anmäl
2009-12-21 00:06 #56 av: Andina

SSS - :)

(har inte tillgång till smilisarna)

Anmäl
2009-12-21 00:12 #57 av: Andina

#54 - Internettan - Du vet inte hur rätt du har!!! Jag har kanske inte saknat tävlingen som sådan - men jag har saknat det som sätter fart på kreativiteten och fantasin! Jag älskar att leka och låta fantasin spela iväg och kreativiteten flöda så gott det går.
Att vinna är egentligen inte alls så intressant - visst det är kul - men så länge "tävlingen" pågår flödar också kreativiteten. Och det är ju den delen som är så kul!

Ja, jag hoppas helgtävlingarna tar fart snart igen!!! :)

Anmäl
2009-12-21 02:24 #58 av: Conquest

SSS. Vi möttes i Ystad i april 09 och vad som slog mig var din underbara släta hy.

Jag har observerat andra mega-bantare som fått opererat bort löst skinn här och var, men inte du, vad jag vet.

Snygg som en barnrumpa i ansiktet! Om uttrycket tillåts?

Mitt förslag till framsidan är helt enkelt en ansiktes-närbild på SSS.

Anmäl
2009-12-21 06:59 #59 av: matsmurfen

kreativika #51, den där var snygg!

Anmäl
2009-12-21 12:43 #60 av: Skaldeman

Conquest,

det var ju vänligt sagt. Jag var tvungen att gå och titta mig i spegeln. Ja, jag är nog ganska slät, med tanke på att jag snart är 70.

Men så har det inte alltid varit. Hösten 2004 vägde jag 76 och såg enligt kära hustrun ut som en pensionär! Då hade jag gått ner 73 kg på drygt två år och kragnumret hade krympt från 62 till 37. Jag käkade raskt upp mig till 84-85 och fyllde ut rynkorna. Och ungefär så tänker jag väga livet ut.

/SSS

Anmäl
2009-12-21 13:37 #61 av: Andina

#58 - Conquest - Nå't så'nt här? Ja, jag tycker inte det är en dum idé alls.

Anmäl
2009-12-21 13:52 #62 av: bustas

Men mannen på bilden HAR ju gått ned i vikt! Flört

Anmäl
2009-12-21 15:10 #63 av: Skaldeman

Bustas, det är riktig tänkt. Jag kommer inte på framsidan denna gång, just med tanke på detta. (Men kanske på baksidan...)

Vilken bild det blir meddelas före jul. Sen tar det ca tre veckor innan den tryckta boken finns i Sverige. Vi trycker förmodligen i Baltikum, eftersom man inte tar lika långa helgledigheter där.

/SSS

Anmäl
2009-12-21 15:25 #64 av: kreativika

#59, ååh tack matsmurfen ^^

Sitter och försöker knopa fram en ny ide.. men är lite tom på inspiration för tillfället :)

Anmäl
2009-12-21 15:32 #65 av: lizaohman

Jag tycker att Andinas förslag med Modergudinnan/fertilitetsgudinnan är helt SUVERÄN. Klart bäst.

Kreativika kommer på hedrande andra plats - vilken rolig bild!

Många fler fina förslag har regnat in, medan jag inte hunnit fundera ut ett enda. Bugningar och applåder!!

Anmäl
2009-12-21 17:19 #66 av: bustas

SSS. Helt riktigt, Julhelgen består i år av tre dagar. Jag har varit i kontakt med tryckerier ett antal gånger (i samband med en bok skriven av min broder) men det slutade faktiskt med att vi tryckte den i Sverige på grund av priset. Nu dock, är det bistra tider och därmed bör det vara billigare här i Litauen.

Anmäl
2009-12-21 17:39 #67 av: Skaldeman

Vi har inte bara blivit utlovade den snabbaste leveransen utan även det hittills lägsta priset från just Litauen. (Förra utgåvan av Frågor och svar tryckte vi där. 2000 ex för ungefär samma pris som tusen ex i Sverige.)

/SSS

Anmäl
2009-12-21 17:52 #68 av: bustas

SSS> Bra, skall själv trycka ett liten bok om mitt leverna just innan jag flyttar hem för gott om 4 år. Skall försöka banta ned sidantalet då jag vet att det blir billigareFlört

Anmäl
2009-12-21 17:58 #69 av: Skaldeman

Kul. Den blir säkert intressant. Se till att sidantalet är jämnt delbart med 16 så får du bra ekonomi på projektet.

/SSS

Anmäl
2009-12-21 18:05 #70 av: bustas

Hade jag ingen aning om, tusen tack för tippset!

Anmäl
2009-12-21 19:25 #71 av: Conquest

Andina #58

Jag har varit riktig duktig på att ta bort div reklam mm. Tyvärr även bilder. Enda bilden jag kan se här, är den med 3 kulor längst uppe i mitten. Men du får gärna maila mig bilden. Så ska du få lite musik istället.

Anmäl
2009-12-21 20:09 #72 av: kreativika

Kändes som att min kreativitet tog ett spinn. Rubiken blev lite sisådär.. men mja, hoppas bilden är roande ändå ^^

Min mage som putar på bilden för övrigt ^^

Anmäl
2009-12-21 21:25 #73 av: Andina

Superkul, Kreativika! Härligt att du 'fått spinn'! Härligt spinn!

Anmäl
2009-12-21 21:38 #74 av: kreativika

haha tack Andina ^^ Du har också talang för kreativt skapande, minsann ^^

Anmäl
2009-12-21 21:42 #75 av: Andina

:) Men jag skulle aldrig ha mage att lägga ut min putande (milt uttryckt!) mage på bild! Jo, när den nått ditt omfång kanske jag gör det. :)

Jättebra bilder!

Anmäl
2009-12-22 20:57 #76 av: Skaldeman

Tack för visat intresse! I morgon tillkännages resultatet. Debatten mellan förläggaren och mig var hård, men till slut segrade han. Det är ju ändå han som ger ut boken...

/SSS

Anmäl
2009-12-22 21:19 #77 av: bustas

Känner igen det där. Hustrun och jag var nämnligen ute och handlade idag.

Anmäl
2009-12-23 12:38 #78 av: Skaldeman

Tävlingen är nu avgjord. Hur tror ni att det gick?

Kampen var hård mellan Andina och jasinskas kille, och målfotot fick avgöra. Min förläggare hade utslagsrösten och Jasinskas kille vann! Andina kommer att få ett hederspris för sina fina insatser

Det återstår lite pyssel med omslaget för att få det att passa till bokens format, men om ett par dagar är det förhoppningsvis klart. Formgivning av inlagan pågår.

Om ungefär en vecka går boken till tryck och i mitten på januari skickar vi ut de förhandsbeställda, signerade exemplaren. Ni som beställt får alltså boken i förväg. Några veckor senare kommer boken att finnas i handeln.

Det finns fortfarande möjlighet att förhandsbeställa signerade ex på www.bokverket.com/varfor

GOD JUL på er alla! Satsa på revbensspjället och ta det lugnt med gröten!

Sten Sture

PS

Själv satsar jag som vanligt på att inte gå upp i vikt under julen. Jag brukar misslyckas med den satsningen, så inte i år...

Anmäl
2009-12-23 15:37 #79 av: Andina

Grattis Jasinska/Jasinskas kille! Omslaget äthelt klart värt 1:a priset! Snabbt och lätt ser man vad boken handlar om. Mycket bra!

Anmäl
2010-02-05 20:37 #80 av: Andina

Jasinska - det blev jättebra!!! Jag har precis sett den färdiga boken - och jag är säker på att du (/ni) är jättenöjda också!

Grattis!

Anmäl
2011-01-18 22:12 #81 av: Newland

Min tanke är följande: Tänk en fluffig limpa som man trycker in fingret i

Nu har du ju ett namn på boken. Annars hade en bra titel varit: Du "blir" vad du äter!

Anna Skipper skulle bli bra förbannad; men det är hon ju redan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.