Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 7056 ggr
golftokig
2009-12-08 16:02

Micro - rätt farligt väl?

Hej alla.

I många frukosttips (och andra recept) står att man micrar lite brie, micrar äggen osv.

Jag blir lite fundersam eftersom jag förstått att micrad mat egentligen inte alls är bra för kroppen. Vi försöker ju äta hälsosamt och rätt, har micromatens påverkan nämnts i någon tråd?

undrar golftokig

Annons:
JAUS
2009-12-08 16:10
#1

Det råder delade meningar om det. Jag tror nog att det förstörs fler näringsämnen när man värmer i mikron än i ugnen. Det smakar hursomhelst bättre med mat som värmts upp med värmestrålning istället för mikrovågor.

Wtn3
2009-12-08 16:11
#2

Nej, det är inte farligt att värma i micron. Det är den åsikt jag kommit fram till efter att ha läst olika synvinklar om ämnet. Andra kan ha andra uppfattningar.

golftokig
2009-12-08 16:16
#3

Jag kan inte i minuten hitta länkar till artiklar eller vetenskapliga kunskaper, men har fått "veta" att kroppen reagerar på micrad mat precis som om den fått en inflammation. Kroppen går liksom i "försvar" och känner av att den fått i sig nåt onyttigt via micrandet…

Jag är inte ute efter näringsvärden eller så - utan micrandet i sig.

Jag micrar inte hemma (har ingen) men kör gärna lunchen på jobbet i micron. Försöker dra ned på det eftersom jag nog litar rätt mycket på min källa.

Det som intresserar just nu är dock att man inte "pratar" om det här någonstans vad jag kunnat se. Vi pratar en hel del om olika effekter på hälsan - de allra flesta mycket positiva - och några som är mindra bra. Men kan det myckna micrandet också påverka?

undrar golftokig

golftokig
2009-12-08 16:33
#4

http://www.relfe.com/microwave.html

Jag är rädd att jag kanske kastar in en brandfackla i ett lättantändligt forum… Foten i munnen och inte är jag vare sig speciellt kunnig i frågan eller advokat för det ena eller det andra. Men jag tycker kanske att detta med microvärmd/lagad mat och dess eventuella negativa aspekter kan vara värt att fundera på? Kanske kan nån biverkning, smärta, klåda eller så - lindras genom att man låter bli?

För mig är det lite som med LCHF - det är inte farligt att testa att låta bli/radikalt dra ned kolisar ett tag o se om man mår bättre (det gör jag!). På samma sätt kan man ju avstå från att micra och se om det ger någon effekt? Ungefär där befinner jag mig i tanken…

Ebbas
2009-12-08 17:07
#5

Jag har läst i många böcker att micron inte är bra och att strålningen förändrar cellstrukturen i maten. Detta gör att maten blir främmande för kroppen och näringen inte kan tas upp.

Men som med det mesta. Vad säger din magkänsla? Känns det naturligt att det ska gå på 3 sekunder att få maten kokhet? Nja.. något fuffens måste det vara med det.

golftokig
2009-12-08 17:15
#6

Ebbas - nej, jag tycker inte det känns bra och låter bli så gott det går. Skaffar nya kastruller till pentryt så att man kan värma sin lunch på spisen istället, och satsar mer på salladsluncher.. (rostbiffsskiva med ädelost o grönsallad är ju helt ok lchf!)

Det som intresserar mig som lekman är om de som lider av värk (tex fibromyalgi) skulle känna skillnad om man tog bort eventuellt micrande? Det är ju relativt "enkelt" att må bättre med lchf, flera vittnar om lindring. Kan detta vara ytterligare en väg?

funderar jag

Annons:
Ebbas
2009-12-08 17:24
#7

Bra där! Riktiga gjutgärns- eller rostfria stål kastruller ska det va :)

Jag är inte så insatt i fibromyalgi, men det tror jag säkert. Om man har värk beror ju det på att kroppen inte fungerar som den ska och måste få all den näring kroppen behöver. Om man då äter micrad mat, av vilken näringen inte kan tas upp är det nog svårt för kroppen att bli bättre.

Minett
2009-12-08 22:17
#8

Har nyligen läst på Konsumentverkets hemsida att det inte finns någon seriös forskning som visar att microvågslagad mat skulle vara skadlig på NÅGOT sätt. Just nu hittar jag tyvärr inte igen det, så jag kan inte länka dock…

cream
2009-12-08 22:43
#9

Mikrovågsugn = maten värms upp då elektromagnetiska vågor med en resonansfrekvens till fett/vatten skickas genom maten. Molekylerna börjar röra sig kraftigt och friktion värmer upp maten.

Vill man påstå att detta är farligt tycker jag man får komma med väldigt bra argument.. :).

Cowboy
2009-12-08 23:10
#10

Micron är utmärkt för att värma upp mat i en matdosa. Maten ska givetvis vara lagad på normalt sätt. Det är ett utmärkt sätt att ta till vara rester.

Lynxx
2009-12-08 23:28
#11

Ja skulle aldrig i livet anv. micron till mat - annat än i yttersta nödfall & ngn enstaka gång.

----------

Ja vet att S-S Skaldeman skrev en tråd här på KiF, att han testade att vattna frön av rädisa (som tydligen är väldigt livskraftiga enl SSS) & låtit dessa gro i tre olika krukor - med nedslående resultat för micrat vatten.

Se resultatet (inkl bild) på Fettskrämds sida

samt

http://www.rense.com/general70/microwaved.htm

Ngt man enkelt kan göra själv & testa om man vill & sedan avgöra hur man skall ställa sig till detta.

Den som vill forts. anv. micron efter detta - räcker upp en hand Flört

/L

JAUS
2009-12-09 00:27
#12

Själva strålningen är givetvis inte farlig, men frågan är ju hur näringsvärdet påverkas av uppvärmningen från mikrovågor jämfört med värmestrålning.

Zepp
2009-12-09 00:43
#13

All tillagning med hjälp av värme förändrar födan.. både negativt o positivt!

En del näring förstörs.. antagligen mest vattenlösliga ämnen.. andra frigörs så att vi kan ta upp dessa fasten vi inte har enzymer för att spjälka dessa!

Annars så tror jag att det är den intensiva värmen i kombination med den kraftiga rörelsen av molekylerna som skulle potensiellt vara det som skulle kunna förändra maten till något mindre bra!

Antagligen lite tvärt emot tradionell matlagning där det mesta som anses inte bra sitter på utsidan i stekytor o sånt.. så är väl den intensiva värmen mest inuti!!

Om det är något dåligt med microlagad mat så är det antagligen överlagad mat.. för varmt för länge helt enkelt.. vilket blir att den mesta näringen går förlorad och potentiellt omvandlas till några föreningar som inte är så bra!

Det är iallfall väldigt svårt att få till en rosa insida på en biff i micron!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Ebbas
2009-12-09 09:45
#14

Cowboy, givetvis är det ett utmärkt sätt att ta tillvara på rester - om man tänker på den bekväma biten. Men frågan är om det är bra eller inte.

Jag tror absolut inte att det är bra! Läs gärna detta:

Microwave cooking vibrates the molecules in your food to levels they were never designed to experience. This tends to damage the highly perishable nutrients so they are unable to nourish you the way they were designed to.

A study published in the November 2003 issue of The Journal of the Science of Food and Agriculture found that broccoli "zapped" in the microwave with a little water lost up to 97 percent of the beneficial antioxidant chemicals it contains. By comparison, steamed broccoli lost 11 percent or fewer of its antioxidants.

Besides the loss of nutrients, microwaving forms new compounds (radiolytic compounds) that are unknown to humans and nature. It‘s not yet known exactly what these compounds do in the human body. It will likely be a difficult thing to sort out, especially when there are previously unknown compounds being introduced to humans from a variety of sources such as new food products (i.e., olestra) andgenetically modified foods.

Källa: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2003/11/05/microwave-food.aspx

Pasi
2009-12-09 10:16
#15

#9 Mikrovågorna får dipoler att vridas fram och tillbaks mycket hastigt vilket skapar värme.
Samma vridning sliter lätt sönder molekyler och nya kan bildas. Detta är orsaken till att läkemedelsindustrin för närvarande har en massa patent och ansökningar om att just använda mikrovågor i de kemiska processerna (såg en där de beskrev att processen gick 1000ggr snabbare än med bara värme).
Jag tycker detta är ett bra argumen, eller?Glad

[Anega]
2009-12-09 10:38
#16

Här är ett annat experiment med microvattnade plantor.

http://microwavetest.blogspot.com/

golftokig
2009-12-09 12:00
#17

Jag citerar Ebbas inlägg:

Besides the loss of nutrients, microwaving forms new compounds (radiolytic compounds) that are unknown to humans and nature. It‘s not yet known exactly what these compounds do in the human body.

Det som får mig att fundera är att cellförändringarna i micrad mat tydligen får kroppens immunförsvar att gå igång. Nu kan jag inte mycket om detta, men jag har blivit påverkad av dem som talar om  inflammationer i kroppen och hur dessa ska tas på allvar. Ett reellt folkhälsoproblem framöver tydligen. (Så jag mumsar det ekologisk gurkmeja o andra inflammationshämmande nyttigheter i förhoppning att hjälpa kroppen att må bättre.)

Det hela blir inte enklare av att micro är generellt omtalat som ofarligt, smidigt och bra. Och det ÄR attans praktiskt för värmning av matresterna till lunch… Näringsvärdesförlusten är nog inte så farlig om man inte alltid äter micrat - men tänk om man varje gång utsätter kroppen för en "mikrochock" (sorry!) och stressar den med inflammations/immunförsvarsreaktioner?

Det är svårt att veta vad som är rätt. Jag uppskattar att så många vill ge sin synpunkt så att vi iallafall diskuterar frågan. Alltid lär man sig något!

dufva
2009-12-09 12:17
#18

Det är väl den aspekten att vår kropp inte är van att handskas med molekyler som det vridits på på helt nya sätt  som det skulle kunna finnas nån substans i Obestämd

Jag tror nog ändå att det är liten risk för att nåt väldigt negativt har skett med den värmda maten.

Det är nog värre att tugga i sig en för hårt stekt korvbit, för vid höga temperaturer händer som bekant en hel del konstigheter med maten.

Vad jag lägger stor vikt vid är hur jag själv upplever det hela och jag kan inte påstå att jag känner mig må sämre på något vis om jag äter mer micrad mat Skrattande

Andina
2009-12-09 12:29
#19

Jag micrar aldrig sedan många år tillbaks - efter att jag fått 'veta' att microvågorna "skjuter sönder molekyler", som sedan kroppen inte "känner igen".

Jag har papegojor. De äter "vanlig människomat" (för att få i sig näring vilket de inte får av bara frön och frukter). Och de älskar varm mat! Det var ju jättebekvämt att micra deras mat också. Men deras fjäderdräkter blev läskigt dåliga! Efter att jag slutat ge dem micrad mat så har fjäderdräkterna blivit fina igen! 
Jag vet, vi är inte papegojor (även om somliga av oss kan låta som så'na…) - men om det märks så klar skillnad på dem när de får micrad resp vanligt uppvärmd mat på spis, så utgår åtminstone jag ifrån, att det är möjligt att microvågorna gör något med maten som våra kroppar inte mår bra av…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Lynxx
2009-12-09 13:10
#20

Släng den där förbaskade micron åt ******* - om du e rädd om hälsan d.v.s!

-------

Samma sak med micro i dag - som med asbest m.fl saker i historien.

F.t är det kvicksilverförgiftningen fr amalgamfyllningarna som man gör allt för att hindra att alla ska inse farligheten med. Kvicksilver e förbjudet i dag - utom i mediciner som sprutas direkt in i blodet!

I munnen är det åxå ofarligt! Duh!

Kvicksilverångorna som bildas när amalgamet utsätts för nötning när man tuggar, dricker/äter sura saker etc. - går upp via näsan - följer de fina kanaler som smaknerverna går genom fr. nästaket & rakt upp i hjärnan. Därigenom kommer kvicksilvret att in i hjärnan genom en bakdörr - utan att hindras av blod-hjärnbarriären.

Amalgamsanering - ett falskt hopp för MS-sjuka? Amalgamet når hjärnan!

Kul! Kul!

Allt döljs för gemene man/kvinna - så länge de går. De ''kostar'' samhället alldeles för mycket att hantera konsekvenserna av detta.

Tack för kaffet!

/L

Annons:
cream
2009-12-09 14:48
#21

Ni får det att låta som dessa "molekylvridningar" får uran eller kvicksilver att bildas i maten. Sådant är knappast fallet.

Någon kanske har en studie som visar på exakt vilka hälsovådliga ämnen som bildas från harmlös mat? :)

JAUS
2009-12-09 15:04
#22

Det går ju att skapa konstgjorda transfetter av vegetabiliska oljor så varför skulle det inte kunna ske skadliga reaktioner i mikron också?

Jag försöker undvika mikron, tills jag får se studier som visar att det är helt ofarligt med att värma med mikrovågor.

Roarkish
2009-12-09 15:05
#23

Jag läser denna tråd i hopp om att lära mig något om huruvida det är hälsosamt eller ohälsosamt att använda microvågsugn till att värma mat. Finns det någon som har information om studier som redovisats eller liknande?

cream
2009-12-09 15:08
#24

#22 Transfetter skapas väl av kemisk tillsättning av molekyler och inte mikrovågor?

Att "allting är livsfarligt" tills motsatsen bevisas verkar som en ganska negativ inställning till livet..

JAUS
2009-12-09 15:15
#25

#24 Jag sa aldrig att transfetterna skapades av mikrovågor. Transfetterna var bara ett exempel på att man kan skapa något farligt av något relativt harmlöst.

Ja, jag är en pessimist. Att "allting är säkert" innan motsatsen bevisas är en ganska naiv inställning.

cream
2009-12-09 15:19
#26

Nu när mikrovågsugnar funnits ett antal decennier och inga studier som bevisat dess farligheter finns, tycker jag inte det känns alltför naivt.

JAUS
2009-12-09 15:24
#27

Det kanske helt enkelt  knappt finns några studier om mikrouppvärmd mat överhuvudtaget helt enkelt?

Annons:
golftokig
2009-12-09 15:40
#28

Det finns ju en del länkar tidigt i denna tråd som hänvisar till studier..

Och att det inte talas om det, tystas ned - känns det möjligen igen från den anti-LCHF-hysteriska debatten?

Min inställning är att det känns rätt onaturligt att micra. Och jag är tveksam till onaturliga saker…  Att vi inte mår "illa" rent uppenbart - behöver ju inte per automatik betyda att kroppen mår bra? Eller?

cream
2009-12-09 15:48
#29

Enda studien jag ser visar att broccoli förlorar antioxidanter, inte direkt samma sak som att micrad mat är "farlig" eller hälsovådlig.

I övrigt ser jag bara väldigt vinklade sidor, utan vetenskapliga studier.. :)

Givetvis är det upp till var och en hur man värmer sin mat. All upphettning förstör näringsämnen, om mikrovågsupphettning gör det i större grad än traditionell kan ju diskuteras. Vissa saker pekar onekligen på det.

Roarkish
2009-12-09 16:03
#30

Jag hittade ett par sidor med folk som påstår att det är livsfarligt och påvisar detta genom att jämföra det med något som inte har någonting med microvågsupphettning att göra. Känns det igen?

dufva
2009-12-09 17:25
#31

Vad tror ni om induktionshällar då?

Där har vi ju ett magnetfält inblandat.

Är det nästa pryl som bryter ner vår hälsaObestämd

Kanske bäst att hacka ett hål i taket och rulla in grillen Flört

Pasi
2009-12-09 20:49
#32

#31 Den överför ju sin energi till "stakpannan" och inte till utvalda molekyler.

#21 Givetvis bildas inte kvicksilver (inte trolleri vi pratar om)! - Mer så att en kväveförening och en aminosyra kan bilda nitrosoaminer t ex, eller nån annan av alla miljoner föreningar som finns, varav de flesta är giftiga eller skadliga.
Eftersom mat består av så många tusen olika molekyler, som i sin tur kan bilda några miljoner nya, så vet man aldrig vad som kan bildas.

ATT nya ämne kan bildas av mikrovågor vet man - inte för intet som läkemedelsindustrin talar om "1000 gånger effektivare än värme".

Upp till toppen
Annons: