Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Eksem orsakad av LCHF?

2010-01-07 11:20 #0 av: gluffgluff1

Jag har efter att ha ätit LCHF i ett par månader fått hemska eksem i nacken som är svåra att få bort trots stark salva utskriven av läkare. Jag har sökt på nätet och såg då att flera här på Kolhydrater i fokus har samma problem. De som svarar är inte läkare och säger att det går över på ett par dagar, men det gör det inte för mig i alla fall. En medlem undrade om hon skulle sluta med kosten för hon orkade inte med klådan. Jag har mått bättre med denna kost och även gått ner ca 10 kg i vikt.

Nu undrar jag om någon med läkarutbildning eller liknande kan svara på detta? Är det så att eksemen är någon "utrensningsfas" som går över eller är dessa kostrelaterade och visar att vissa personer inte kan äta enligt LCHF utan att få/ha eksem? För i så fall slutar jag trots andra fördelar, för denna klåda är olidlig! Varför skulle kroppen rensa ut gifter just genom nacken, det verkar lite konstigt tycker jag? Jag är mycket tacksam för svar, gärna även från dig som kanske fått eksem i samband med kostomställning som sedan gått över. 

Anmäl
2010-01-07 11:59 #1 av: Rynna

Jag hade för sedan problem med utslag i nacken som inte ville gå över. De kliade enormt och blev naturligtvis värre när jag kliade.. Märkte att det blev värre när jag åt många ägg. Min gräns verkar gå vid ca 4 ägg/dag.För mig spelar det ingen roll om det är eko eller vanliga. Åt jag ett par dagar i rad för många ägg kom det tillbaka (har inte testat på länge nu.. kanske dags :) )

Det kanske är något du inte tål? Ägg eller något annat.

Anmäl
2010-01-07 12:19 #2 av: gluffgluff1

Tack Rynna för svaret, jag ska testa mindre mängd ägg. Fast jag äter inte så många, ett på morgonen och två i en ägg-wraps till lunch, men jag kanske ska testa ett par dagar utan ägg helt och se om det blir bättre. Synd bara för ägg är ju så enkel lunch-mat.  Annars äter jag inget annat som jag inte ätit tidigare i livet, förutom mindre kolhydrater och mer fett förstås. Hur lång tid tog det innan dina eksem försvann sedan du slutade med att äta många ägg?

Anmäl
2010-01-07 12:48 #3 av: WilliamJ

Kolla om det kan vara något annat som är onaturligt som du ökat på sen du började med LCHF. Satsa på helt rena råvaror. Jag äter själv aldrig kokosfett i silverförpackning av den anledningen och inte annars heller eftersom magen inte verkar gilla det. Äter du smör eller oljor i huvudsak?

Förhoppningsvis så är det övergående och det är jättebra om du fortsätter. Lyckas du hitta vad som orsakar detta kan du förmodligen hjälpa andra i samma situation.

Mvh

Wille

Anmäl
2010-01-07 13:21 #4 av: Lisabet

Jag fick svåra utslag för ett år sedan. Då hade jag reducerat kolhydraterna i drygt ett år. Utslagen började mellan ögonbrynen, sen spred de sig när jag kliade på dem till näsan, och sen hela halsen.
Det var stundtals förskräckligt. När det kom utslag även på armarna och en aning på benen så gick jag tillslut till VC och fick en remiss till hud.

Jag gjorde även en hårmineralanalys och kollade vårt vatten. Enligt hårmineralannalysen hade jag hög halt av koppar, och det visade även vattenprovet.

Vi installerade vattenrening, och jag slutade äta kopparrik mat, som avokado och choklad. Jag slutade också använda olivolja på huden, för utslagen blev mycket värre av det.

På hud hade de ingen aning om varför, och skrattade åt kopparteorin, och jag fick stark kortisonsalva. Det tog bort problemet, och tillsammans med mina andra åtgärder har jag inte fått tillbaka det igen, tack och lov. Någon gång har jag känt lite knottror på halsen, och då har jag en mycket mild kortisonkräm, eller bara lite mer hudkräm.

Hoppas att det löser sig för dig också.

Anmäl
2010-01-07 13:25 #5 av: MatsL

D-vitamin och omega3 verkar hjälpa en del...

Anmäl
2010-01-07 14:08 #6 av: Rynna

#2 på en vecka var det nog borta, men jag minns inte riktigt. Jag använde hydrokortison också och det tog bort den värsta klådan, men jag antar att det inte hjälper dig som fått receptbelagd kräm...

Jag började med LCHF i okt och detta dök upp i feb. Jag tror inte att det var någon utrensning för min del, snarare överkänslighet.

Anmäl
2010-01-26 12:51 #7 av: mawla

Jag får också eksem i nacken med klåda om jag äter väldigt strikt LCHF. Fuskar jag med lite fika och så emellanåt försvinner de och återkommer inte förrän jag ätit mer strikt igen i ca. 1v. Har ätit LCHF i ca två år och dessa besvär dök upp första ggn efter någon mån. Vet tyvärr inte vad det beror på, har letat i detta forum men inte hittat ngn förklaring. För mig innebär det att jag måste äta lite mer kolhydrater.

Anmäl
2010-01-26 14:05 #8 av: Ofelia

För min del fick jag också starka eksem när jag började med LCHF men för mig berodde det helt och hållet på ökat mjölkintag(blev ju mycket smör, grädde, cremefraiche osv).

Med tiden blev jag riktigt risig innan vi hittade mjölkproteinallergin. Är idag totalt allergisk mot alla mjölkprodukter och får kliande eksem vid minsta lilla(som att något är stekt i smör, eller kryddor med mjölkinnehåll ). Förutom kliandet så försvinner sömnen, det goda humöret, samt att magen blir i olag direkt.

Anmäl
2010-01-27 13:21 #9 av: nillisen

Förra året började jag ta bort kolhydraterna ordentligt i februari. I april började jag få eksem i hårbotten, sårskorpor, det kliade och sved. Fick nåt shampo o kortisonvätska, men det lindrade bara tillfälligt. Sen slarvade jag en del med kosten under sommaren, eksemet var väl lite bättre, men inte helt bra. I höstas har jag slarvat hela tiden, eksemet var nästan borta.

För tre-fyra veckor sedan började jag vara ordentlig med maten igen. För en vecka sedan blossade eksemet upp igen.

På vårdcentralen så frågade en sköterska ifall jag börjat med nåt nytt shampo eller det var nåt annat i livet som inträffat (då i april) Jag sa att jag slopar kolhydrater så mycket det går, men hon kunde inte tänka sig att det berodde på det.  Efter att ha läst den här tråden, så börjar jag faktiskt undra. Jag ska till läkaren på fredag och tänkte be om remiss till hud. För jag kliar sönder mig snartGråter

Anmäl
2010-01-27 20:36 #10 av: mawla

Det är verkligen konstigt men jag ser sambandet mellan eksemen och lite kolhydrater så tydligt. Jag har växlat mellan strikt kost och inte flera ggr och det slår aldrig fel. Vid strikt kost dyker de upp efter ca. en vecka. För mig är det egentligen inget problem att "fuska" lite eftersom jag inte går upp i vikt speciellt mycket av det. Jag behöver alltså inte egentligen hålla så strikt diet. Men jag tycker ändå att det är oroande att eksemen kommer. Det är som att kroppen protesterar mot kosten på det här sättet.

nillisen, skriv gärna och berätta om du fick ngn hjälp hos hud.

Anmäl
2010-01-28 10:16 #11 av: nillisen

Skönt att läsa dessa inläggen på ett sätt, tror att jag fått svar kanske på vad eksemet beror på. Frågan är bara hur jag ska göra om hudmottagningen inte kan hjälpa mig. Öka kolhydraterna? Känns inte så kul.

gluffgluff1 - hur är det med dina eksem nu?

Anmäl
2010-01-31 20:45 #12 av: birja

Jag har ätit LCHF mer än ett år, men drabbades av eksem i nacken för några veckor sedan. Lustigt att så många råkat ut för samma sak. Trode först att det var seborré, så jag har tvättat med mjällschampo utan verkan. I morgon köper jag kortisonsalva på apoteket.

Anmäl
2010-02-01 10:32 #13 av: Knasan

Nej, ni är inte ensamma, för mig är det exact samma som för dig nillisen. I hårbotten och då mesta dels från tinningarna och bakåt. Har ätit strikt LCHF sedan November och mestadels baserat på ägg. Efter att läst i denna tråden tänkte jag göra ett försök att dra ner på äggen, för att se om det ger något resultat. Bara lite fundersam vad man ska till istället, ägg är ju så komplett och enkelt.....

Anmäl
2010-02-01 11:24 #14 av: nillisen

# 13 , jag har eksem på exakt samma ställe som du beskriver

. Jag äter mycket ägg, jag har svårt för kött o då är ägg perfekt. Fy vad trist.

Anmäl
2010-02-01 11:48 #15 av: [ngupa]

exem handlar om candidasvamp (överväxt) och när man äter superstrikt lchf svälter den och i början blir då symtomen värre. Cortison tar inte bort orsaken.... svampen lever däremot på cortison och socker, vetemjöl, mjölksocker mm mm.....

läs här så får ni se

Anmäl
2010-02-01 14:11 #16 av: Knasan

#15, Har aldrig någonsin haft någon känning av Candida tidigare, men jag säger inte emot... Visst kan det vara det. Ska läsa igenom informationen (när jag inte arbetar..) och se om det finns något som kan hjälpa till att bli av med skiten! Tack för länken.

Anmäl
2010-02-01 14:41 #17 av: UBCL

Jag har ätit lchf i två år och för ca två månader sedan fick jag utslag i armbågsvecket som sprider sig ner längs insidan av underarmarna. Dessutom på varierande ställen på benen, särskilt där kläderna trycker emot (exvis stövelskaften). Jag trodde först att det var pga tvättmedel så vi bytte till Skona utan någon förbättring.

Nu har jag slutat äta NÖTTER och besvären börjar gå bort.Glad

Kan det vara så att när ni här på tråden äter strikt kanske ökar mängden nötter?

From idag har vi även bytt till flytande tvättmedel som ju lämnar mindre rester i tvätten, hoppas därmed att besvären försvinner

Bertil

Anmäl
2010-02-01 14:43 #18 av: smeo

Det här var intressant

min man har exem i hårbottnen   kanske candida alltså

Anmäl
2010-02-01 15:33 #19 av: eljope

Det kanske är candida jag har alltså... hmm hur gör man för att få bort den? Jag har eksem på hela magen och lite på ryggen, har behandlat med kortisonkräm (nivå 3) i över 2 veckor nu men det fortsätter att komma utslag iallafall.

Har tagit en biopsi på hud men det lär dröja innan jag får svar på den.

Anmäl
2010-02-02 07:44 #20 av: [ngupa]

klart det gör  Flört du göder svampen med kortisonen, sluta med den och smörj dig med ekologiskt kokosfett eller olivolja (ren sådan)

ät candida diet och "bit ihop" Tyst inte lätt jag vet av egen erfarenhet... skit jobbigt men det lönar sig.

nötter utgår i en candida diet, även allt av jäst och mögel, dvs ost, beasås, majonnäs... ja även de typiska lchf tillbehören....

det är jobbigt att svälta ut överväxten.

jag kan äta lite kakau i min äggmjölk, ha lite pressad citron i vattnet det är det enda som kommer extra utom kryddor då på kött o fisk.

Mina besvär är just exem ala mjällexem i hårbotten i synnerhet nacken och inne i öronen... sedan har jag lite till av diverse..... nu vid 2 gången fakir diet och endast dessa två livsmedel förutom så verkar symtomen borta med 90% men jag får hålla på någon månad eller 2 till helt enkelt. Man starvar inte svampen i ett naffs tyvärr... och den kommer ytterligt lätt tillbaka.

Anmäl
2010-02-02 08:28 #21 av: Sindri

Sök på candida här på sajten och ni får upp hur mycket som helst om detta elände.
Men även sätt att bli av med den. Det är många, många som lider av detta, men som inte vet vad det är (eller inte vill veta).
Var beredda på långt och tålmodigt lidande!

Beträffande hårbotten så är det bättre att sluta med schampo och använda balsammetoden. Eller hitta ett schampo som inte innehåller "sodium laureathe". Finns trådar om det också.

Anmäl
2010-02-02 21:31 #22 av: eljope

Neej va jobbigt! Det som går så bra med maten för en gångs skull. Candida eksem är det något som läkarna är införstådda med?

Anmäl
2010-02-03 00:14 #23 av: Ulf-S

#22: Läkare brukar anse att candida bara drabbar den som har cancer, AIDS, diabetes, är undernärd/felnärd osv. Hos andra som är relativt sett friska övervägs inte ens candida som ett problem.

Anmäl
2010-02-03 01:26 #24 av: eljope

#23 Hmm det va det jag misstänkte...

Anmäl
2010-02-03 06:18 #25 av: Hannadxb

Intressant tråd och undrar generellt om det inte kan ha och göra med att vi nu gärna 'äter lite mer' än vad kroppen kan hantera, av vissa produkter? 'Lagom' är ju ett trist svenskt ord men mår nu bättre sedan jag har implementarat det lite in min LCHF kost.

Fick inte Eksem men väl enorm mag kramp av alla ägg - klarar av dem nu men bara några i veckan. Fick extremt torr hud och svullen mage- slutade med kokkos fett och det blev mycket bättre. Osv osv.

Min lilla teori är att även om vi mår bättre så kanske kroppen inte är gjord för dessa mega intag av vissa födo ämmnen? Min kropp reagerar dessutom mycket snabbare och är känsligare nu, på gott och ont kanske?

Som någon även påpekade  tidigare; Kortison tar generellt inte bort anledningen till eksem bara lindrar symptomen tillfälligtvis. 

Prova eliminering diet och för protokoll kanske, lite alternativ medecin (inte hokus pokus trams varianten) så som korrekt tillsatta enzymer och ren Aloe Vera Juice.

(Vet ej om det finns i Sverige?) Min väninna hade fruktansvärda eksem sedan hon var liten och kladdat med kortison sedan dess (och inte roliga konsekvenser av det) tills hon för några månader sedan började med Aloe Vera Juice och resultatet är fantastiskt..

Anmäl
2010-02-03 12:26 #26 av: eljope

Vad får man egentligen för effekter av att "kladda" med kortison på huden? Har undrat över det...

Jag tror också att det kan vara något med maten som jag kanske blivit mer känslig för eller candida teorin, Dock äter jag mindre enerigi nu än jag gjorde förut iallafall iform av kcal. Äter inte nämnvärt mycket mer fett heller då jag alltid föredragit naturella produkter med hög fetthalt.

Nu har jag haft mina eksem i ca 5-6 veckor, och smörjt med kortison i 3,5 vecka.

änkte börja med att prova MSM som jag redan har hemma både invärtes och utvärtes, silvervatten invärtes och utvärtes. Hjälper inte det tar jag alorvera.

Och till sist om inget funkar...jadå får jag ta bort alla mejeriprodukter och nötter. 

Anmäl
2010-02-03 13:06 #27 av: [Pennylane1]

OT men jag har varit härifrån flera månader och undrar: svarar inte doc här längre? Nära en månad men inget svar av honom!

Anmäl
2010-02-03 22:09 #28 av: gluffgluff1

Hej, jag har varit borta från sajten ett tag men såg nu att det är många som svarat. Någon frågade hur det är med mina eksem nu. Jag gick till läkaren igen och tydligen hade det blivit svamp i eksemet i nacken, så jag fick en salva mot både eksem och svamp. Läkaren frågade om jag brukar låta håret självtorka (har långt hår) och det gör jag och då är det tydligen lätt att det blir svamp i eksemet! Så nu torkar jag direkt med hårtork. Eksemet håller på att försvinna. Jag är heller inte mycket för starka salvor och sökte på nätet. Det som hjälpte mig mest tror jag ändå var en produkt som heter Dermasilk (www.medeca.se). Jag köpte en svindyr undertröja med hög hals som är i något slags silke som gör att huden självläker. Efter att jag började med denna så försvann eksemet snabbare. Det är inte helt borta men snart så. Jag skulle gärna vilja att någon som är lite sjukvårdskunnig kunde svara på denna fråga för vi verkar ju vara många som har upplevt samma problem och kopplingen till kosten. Jag trivs med kosten men kanske ska jag öka kolhydratintaget lite för jag vill inte ha tillbaka eksemet. Hur vet man vad som är lagom och att man ändå går ner i vikt och framförallt för mig stoppar sötsuget? Jag ökade lite här i helgen med resultat att jag tokhandlade choklad och tryckte i mig. Något jag inte haft ett sug efter sedan jag började med denna kost. Om det nu är Candidasvamp som någon sa så borde den väl inte komma upp när man slutar med socker utan mer när man äter mycket socker?  Hur ska man kunna "svälta ut" Candidan om man får eksem som kliar så att man blir tokig? Som sagt finns det någon sjukvårdskunnig som kan svara så vore vi nog fler som skulle uppskatta det. 

Anmäl
2010-11-15 20:19 #29 av: LisanH

Hej!
Väcker liv i denna tråden igen.
Sökte efter eksem och hittade denna tråd som exakt beskriver mitt problem. Jag har ätit LCHF i drygt 1 1/2 år (försöker att vara strikt för det mesta) och har plötsligt fått eksem i nacken och i hårbotten. Det kliar så jag blir tokig!
Jag har haft problem med seborreiskt eksem tidigare men aldrig så här illa. Stora torra ytor i nacken som fjällar.
Har försökt att växla mellan olika schampoo och hårprodukter för att se om det är något mönster i det, men icke... Det som känns bättre ena dagen kan gå sämre nästa, så jag tror inte att det beror på hårprodukter.
Kan inte se några mönster i det jag äter heller - har provat med och utan ägg, nötter äter jag inte regelbundet och inte alls kokosfett så det kan det inte vara.
Snarare någon brist?

Candida i eksem i hårbotten som nämns i tråden - är det av annan sort än den candida man får i underlivet? Eftersom det blir värre UTAN kolhydrater?
Tidigare när jag åt kolhydrater fick jag ofta svamp i underlivet om jag åt för mycket godis - det har jag inte haft en enda antydan till sedan jag började med LCHF.
Är det någon som har några andra teorier om orsaken till eksemen?
Vad kan man lida brist på? Mineraler? Vitaminer?

Anmäl
2010-11-15 21:35 #30 av: JohanKarl

Tänkte först inte skriva något, men inser att jag inte kan låta bli.

Jag har ätit LCHF i drygt ett år nu, till en början inte så strikt, sedan allt striktare, och nu senaste veckorna lite mer liberalt.

Någon gång i våras märkte jag av ett konstigt exem i pannan, som tycktes bli värre av mjölmat, och bättre med strikt LCHF. Mycket märkligt. Senare har jag lyckats konstatera att det blir värre av glutamat och citronsyra. Har nu ätit i princip helt glutenfritt i några månader (avsteg förra veckan när jag blev bjuden på pannbiff med ströbröd i - ingen reaktion på det).

Tänker att det mycket väl skulle kunna vara svamprelaterat, (eftersom jag reagerar på citronsyra - googla citronsyra och aspergillus niger).

Anmäl
2010-11-16 00:16 #31 av: Gittanglad

Jag har aldrig haft eksem förut, och nu har jag ätit LCHF i tre år ganska strikt. På senare tid har jag slarvat med kosten, ätit frukter, köpglass och godis någon gång, och nu har jag eksem vid tinningarna. Jag har fått cortison av hudläkaren. Vad ska jag tro? Är det  kostrelaterat?

Anmäl
2010-11-16 10:04 #32 av: [Pennylane1]

# 30 glutamat och gluten har väl inget mmed varandra att göra? Obestämd

Anmäl
2010-11-16 19:50 #33 av: LisanH

#32 Nej det tror jag inte.
Glutamat är ett salt, smakförstärkare E621 och gluten är ett protein som finns vete, korn och råg.

Jag för min del tror inte att varken det ena eller det andra orsakar mina eksem - har inte ätit gluten på 1 1/2 år och glutamat väldigt sparsamt (lagar mest mat från rena råvaror och tillsätter aldrig glutamat-kryddor) får i såfall bara i mig det glutamat som förekommer naturligt i kött.
Tror inte så mycket på citronsyra heller - borde inte få i mig några mängder konstgjord sådan heller.
Någon som har några andra teorier.

Anmäl
2010-11-16 21:16 #34 av: [Pennylane1]

jag vet... försökte att inte verka ALLTFÖR bessewisseraktig bara Flört

Anmäl
2010-11-16 21:28 #35 av: Lisabet

Mina eksem håller på att blomma upp igen, och jag äter aldrig gluten, glutamat eller citronsyra.

När klådan höll på att driva mig till vansinne, och jag var färdig att ta fram kortisonsalvan, så kom jag på att jag läst någonstans att bikarbonat är bra. Så jag smetade fullt med bikabonat i ändan. Det bör man nog göra innan man kliat sönder skinnet - det sved kan jag lugnt säga. Men sen lade sig klådan - underbart.

Det blir mera bikarbonat framöver. För övrigt håller jag på med en kur av silvervatten och msm.

Anmäl
2010-11-16 21:38 #36 av: JohanKarl

#32 - nej, alldeles riktigt, jag var lite otydlig bara - det är två olika spår som jag utvärderat. Intressant att bägge börjar på 'glut'. (har L-Glutamin hemma - det ska vara bra för tarmen - och det verkar jag tåla.)

Just nu verkar glutamat och citronsyra ha 'ledningen' framför gluten, i min utvärdering. Jag tror dock inte att något av det är särskilt nyttigt.

(kan nämna att jag reagerade på Willys' rostade cashewnötter - kollade innehållsförteckningen och där var det mycket riktigt citronsyra. Jag reagerar alltså inte alls på några nötter annars.)

Anmäl
2013-06-19 10:30 #37 av: Piatra

Nu drar jag upp en flera år gammal tråd, ursäkta för det, men jag har precis samma problem. Jag är inne på min 6:e vecka med LCHF nu, och har gått ner närmare 12 kg. Enda problemet är dessa utslag. Det började på ländryggen, spred sig upp till skuldrorna, upp längs nacken, fram på halsen (precis där mitt halsband går, men det är ett äkta halsband), fram mellan brösten, vidare upp i hårbotten och slutligen till tinningarna och pannan/ögonbrynen. Med andra ord har det spridit sig rejält. Tror minsann jag har utslagen i "hårbotten" mellan benen också, för där har det också kliat.

Utslagen på själva kroppen har jag inga problem med, där kan man ju smörja för att lindra klådan, men hårbotten? Jag håller på och river sönder den varje morgon när jag vaknar och inte har kliat på hela natten. Efter ca 3 dagar utan dusch bildas någon slags mjäll-kristaller som sitter fast i hårbotten, dessa kan man knapra loss. De är gula till färgen och ganska hårda. Har funderat på om jag ska gå till läkare med detta, för speciellt hårbotten gör mig galen. Innan jag gör det ska jag bara prova antihistaminer, som jag fått tips om ska hjälpa. Jag har bara haft mina utslag i tre veckor, och hårbotten-utslagen i max två veckor, men det känns som månader när klådan bara blir värre och värre.

Jag har aldrig varit allergisk mot något och aldrig haft svamp/utslag tidigare. Jag äter färdigmarinerat/kryddat kött (min egen twist på LCHF) p.g.a tids- och motivationsbrist rätt ofta, så det är möjligtvis det som skulle kunna påverka i så fall. Men å andra sidan har ju så många andra exakt samma problem utan att äta sånt.. Äter heller inga nötter och sparsamt med ost och grädde. Smör, däremot, använder jag mycket av när jag steker. Glutamat undviker jag, som någon nämnde här, men citronsyra har jag inte tänkt på. Skulle varit så himla tråkigt om jag inte kan slippa mina utslag på något sätt, för jag orkar inte ha en sån här hårbotten hur länge som helst..

Anmäl
2013-06-23 22:13 #38 av: tankgirl

Hej Piatra!

Jag åt LCHF i 3 år med vissa "återfall" visserligen men var ändå strikt 90% av tiden. Jag utvecklade eksem efter några månader på armvecken, som spred sig till armar, axlar, nyckelben, benveck... Det var ett helvete. Jag utvecklade också allergi mot i princip all mat. Jag trodde detta berodde på utrensningssymptom och på mitt tidigare onyttiga leverna ("husmanskost" och ganska mycket mjölkprodukter, godis mm). Jag är själv förvånad att jag stod ut så här länge. Men för c:a ett halvår sen så började jag söka andra vägar. Jag var väldigt övertygad om LCHFs hälsofördelar och trodde verkligen på denna kost/livsstil. Men för mig så uteblev hälsofördelarna, utom viktminskningen som jag fick (20 kg). Men jag orkade knappt träna, fick svimningskänslor ibland och var fortfarande deppig och sugen på sött oavsett hur länge eller hur strikt jag var. En period var jag strikt i 1 år (under 30 g kh/dag) och mot slutet av den perioden drömde jag att jag åt ett äpple. Där förstod jag nånstans känslomässigt att denna dieten var fel, men intellektuellt hade inte poletten trillat ned. Jag började släppa helt på reglerna runt augusti förra året för jag orkade inte längre stå emot suget och vara fröken duktig. Jag gick sakta upp i vikt men jag började må bra och känna mig fri för första gången på länge. Nu börjar det här bli en novell men jag ska säga vad jag funnit som lösning på alla ovan nämnda problem: råkost, även kallad rawfood. Det finns många läror inom rawfood, men den som jag funnit att jag mår bäst av är inte gourmetvarianten, utan verkligen den naturliga. All sorters frukt, till 80% och 20% sallad, potatis, ris och andra kolhydrater. 

Jag har varit "sockerberoende" i hela mitt vuxna liv (jag är 27) men nu kan jag äta socker äntligen! Men viktigt att sockret är från helkost, såsom ovan nämnda. Jag är nu äntligen fri från alla mina allergier (utom mjölkprodukter som ju ändå inte finns någon anledning att äta, och som jag varit allergisk mot från födseln, går i min familj), eksem, sug, trötthet (som kan återkomma i perioder av avgiftning) och deppiga tankar och känslan av att vara berövad på roliga saker och rolig mat.

Jag gick upp under den här tiden jag sökte rätta svar på min kost (och liv) men går nu sakta men säkert ner igen. Och jag trivs ändå med mig själv, även om jag vill gå ner till 55 igen.

För mer läsning, gå tex in på rawtill4.com. Det är det protokollet jag följer någorlunda. En typisk dag ser ut så här för mig: Frukost: c:a 1 kg frukt, lunch: 3-4 frukter, en stor tallrik sallad. Mellanmål: 2-4 frukter. Middag: 2 frukter, 1 kg potatis. Nån gång i veckan äter jag c:a 1 dl fisk. Ibland har jag lite olja på min sallad.

Hoppas du finner den rätta vägen för dig! Lyssna på ditt hjärta, din kropp och undervisa dig själv om allt som du är intresserad av så går det bra.

: D

Bok om detta: 80/10/10 (Finns hur många som helst)

Rekommenderar på youtube: freelea, durianriders, liferegenerator, rawfully organic, daradubinet mm

Anmäl
2013-06-23 23:36 #39 av: konichiwa

Här kanske kan finnas en förklaring?

http://lchfklubben.se/bethechange/2013/06/08/kliande-utslag-av-lchf-prurigo-pigmentosa/

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2013-06-24 00:43 #40 av: LaRose

Efter c:a 3 månader med LCHF, fick jag en fruktansvärd sveda i nacken. När jag tittade efter, fanns det ett knallrött band tvärsöver, ungefär 1 cm brett. Inte klåda alltså, utan sveda och smärta som ett öppet sår. Mycket märkligt.

Jag var tvungen att ge mig iväg till Akuten. Det jag misstänkte var bältros. Det visade sig att det inte var det, men på Infektion kunde de inte ställa någon annan diagnos heller. Så småningom satte jag det i samband med kostförändringen och la till lite frukt och bär, vilket så sakteliga påverkade det hela. Det kommer tillbaka direkt när jag är lite striktare. Men ingen annanstans än i nacken. Undrar varför det händer just där?

Anmäl
2013-06-24 06:03 #41 av: OlgaMaria

Intressant fenomen detta!

Jag tror inte på Candida-teorin, däremot tänkte jag att det kan vara antingen en allergisk reaktion mot t ex ägg, mjölk, nötter, fläskkött eller en inflammatorisk process (vilket stämmer med Prurigo Pigmentosa som det stod om här ovan i länken).

Har ingen av er testat omega 3-tillskott för att lindra besvären? Jag märker att omega 3 gör stor skillnad i hur huden mår och det blir då tydligt att hela kroppen behöver av-inflammeras. Aloe Vera juice/destillat kan nog hjälpa bra också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-06-24 13:42 #42 av: LaRose

Jag tror inte heller på candida (som varit tröttsamt "inne" som förklaring till allt i många år nu). För min del skulle det möjligen kunna vara en reaktion på för mycket ägg (äter 2 - 3 om dagen). Jag äter varken nötter, mjölkprodukter eller fläskkött. Har heller aldrig varit "allergisk"" mot något av detta tidigare. Och, som sagt, det blir bättre i nacken om jag lägger till lite mer kolhydrater.

Anmäl
2013-06-24 13:52 #43 av: [Petronella Pip]

det låter ju inte som så mycket ägg... det är nog minimum för de flesta LCHF:are? Det finns en massa gamla trådar där folk skriver hur många ägg man äter per dag och de flesta åt massor... uppåt tio var inte ovanligt, så klart om man är överkänslig mot ägg men då ska man väl inte äta några alls? 

Anmäl
2013-06-24 15:06 #44 av: Lilla71

Jag hade klåda i hårbotten innan jag började med LCHF. Det blev inte bättre eller sämre under tiden med strikt LCHF och har nu blivit värre de senaste två åren.

Sen tittade jag i en bok, som handlade om mjölk. Jag hittade precis beskrivningen av mitt exem, som jag haft länge nu och som inte går bort av medicinering.

Eftersom jag lider av östrogendominans tog jag åt mig av det som stod. Mjölk innehåller tidvis stora mängder östrogen, och då jag ökat mängden mjölkprodukter, speciellt när jag inte är strikt LCHF, då trillade poletten ner. Östrogendominans har jag haft länge... och det innebär också att man kan få väldigt många fler symptom än bara lite klåda. Så, nu kapade jag mjölkprodukter, fast jag har kvar smör som jag gör ghee av, för att med värmebehandling bli av med östrogenet.

Om några månader så får vi se om jag mår bättre och om exemet ger med sig.

Anmäl
2013-06-24 15:31 #45 av: OlgaMaria

Om man är känslig mot ägg kanske det inte märks alls så länge man äter normalkost, men så blir man känsligare och känsligare när man börjar med LCHF. Till slut kanske man inte tål ägg alls, men det kan vara en process där man blir känsligare och känsligare.

Men i och med att folk blir bättre av kolhydrater verkar det ju inte helt enkelt att förklara det med allergi. Men såna här saker kan bero på sammansatta orsaker. Det verkar ju vara något kopplat till hormonerna som är igång när vi är i ketos. Men själva symptomet är inflammatoriskt, så jag hade stoppat i mig Omega 3.

Jag tror nog att det kan ha att göra med utrensning. Det förklarar varför det dyker upp när vi är i ketos och varför det försvinner när vi äter mer kolhydrater. När vi är i ketos förbränner kroppen de egna fettcellerna och då måste också de lagrade giftena där i tas om hand av lymfsystemet. Vi har lymfkörtlar i hela kroppen, men också i nacken. När lymfvätskan passerat kroppen ombildas den till plasma och går in i blodbanan i nackvenerna. Kanske dumpas det en del gifter där nånstans då också.

Så ja - omega 3 och D-vitamin för att avinflammera kroppen, och kanske något annat preparat som hjälper till att avgifta kroppen. Aloe Vera-destillat är bra. Smörj in huden med kokosolja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.