Annons:
Etiketthälsa
Läst 22160 ggr
Sindri
2009-12-23 19:01

Candidan lever - död åt candidan!

Efter nästan 10 månader på LCHF trodde jag att candidan var stendöd, men i julstressen måste jag ha fått i mig någonting som fått den att leva upp igen. Behövs det verkligen så lite?! Kan knappt förstå vad det är ens. 2 cl glögg? En kaffesked pepparkakssmulor?

Den ger mig rysningar i hela kroppen och det känns inte som om jag kommer att kunna njuat ordentligt av julen som jag älskar så mycket. Gråter

Annons:
linneaennil
2009-12-23 19:07
#1

Candidan går inte att ta "död" på. Den finns alltid i kroppen, bara mer eller mindre.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Sindri
2009-12-23 19:10
#2

Nej, visst det har du rätt i. Jag menar de där otrevliga symptomen som visar sig när den finns "mer"! Hur kan den blomma upp för så lite! Äter ju knappt frukt ens!

linneaennil
2009-12-23 19:16
#3

Du har inte råkat äta mycket "jästa" saker, eller något med mögel? Exempel är ju alla typer av nötter, rökta matvaror, lagrad ost/mögelost?

Kallrökt lax nu till julen?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Zepp
2009-12-23 19:37
#4

Använd mer kokosfett i matlagningen.. i kaffet, teet eller i äggmjölken!!

Kokosfett gynnar de andra bakterierna på candidans bekostnad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2009-12-23 20:21
#5

#3 Oj, mögelost - jovisst, men det var så pyttelite!!!!

#4 Men vi kom ju fram till att jag inte tål kokosfett. Blir direkt candida i munnen!

Hur känslig kan man vara???

linneaennil
2009-12-23 20:42
#6

#5 personligen tycker jag att mögelost i alla former är värre än rent socker för candida.

Jag tål inte heller kokos.. rätt vanligt att man är känslig mot det verkar det som.

Men du, få inte panik över att candidan är lite "elak" ibland. Det är bara att undvika de sakerna som utlöser den i fortsättningen! :)

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Annons:
Sindri
2009-12-24 00:35
#7

Snyft, snyft, det kommer ju lite olägligt nu, hade tänkt smutta på lite portvin efter julmiddan imorgon, men får väl hoppa det…..

Menar du att du varken tål kokos eller kokosfett? Kokosflingor har jag aldrig märkt nåt av. Kan det vara skillnad på om man äter kokosfettet uppvärmt eller kallt?

JAUS
2009-12-24 01:48
#8

Ät kokosflingor om du kan de består till största delen av fett.

berndt
2009-12-26 13:02
#9

jag har en bra mätare på om jag ätit för mycket kolhydrater - en sträv känsla på innerläppen, som jag antar är candida som blommar upp.

ibland kan jag äta llte mera, ibland krävs det bara lite lite kolhydrater… men det finns alltid där och lurar :-(

och nu under julen har jag medvetet tagit både pepparkakor och aladdinchoklad; vips har oxo magen ökat i omfång… men det vet jag försvinner efter några veckors strikt igen. men attan så snabbt kroppen suger åt sig vätska och kolhydrater!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Wildrat
2009-12-26 13:39
#10

#7 Jag kan äta kokos men inte om den dominerar som tex kokosplättar mår jag dåligt av om det är mer än hälften kokos (jag blandar kokos och mandel). Kokosfett går bra i mindre mängd, kokosmjölk och -grädde kan jag inte använda alls. Så konstig kan kroppen vara.

Voltaire
2009-12-26 17:18
#11

Har ätit strikt candidadiet i fem månader nu, och för ett par veckor sedan var den faktiskt borta (alltså inga candidagaser mm symtom) men jag blir abnomt sömnig nästan genast om den börjar "arbeta", har hänt med mandlar, mjuk getost, oliver, så jag tror det är möglet i vissa födoämnen.

jag har varierat olika kosttillskott (Candidagift) hela hösten , samt använt kokosolja i alla möjliga sammanhang. Nu äter jag kaprylsyra i tablett igen, och kommer att fortsätta med det hela våren, för jag tror man behöver hjälpa magen länge.

Men den är fantastiskt att kuna äta rå rödlök igen! Och tom en bit ananas!

linneaennil
2009-12-26 17:27
#12

Det börjar klia i min hals vilken typ av kokos jag än äter och jag känner mig allmänt kass. Har inte heller märkt av några "hälsoeffekter" av kokos, men det kan ju bero på att det negativa märks tydligare. Hur nyttiga fetter kokos  än innehåller är det trots allt inget folk har ätit i alla tider. Särskilt inte i norra Europa. Kanske därför många reagerar.

Någon annan som känner sig "förgiftad" på morgonen efter en dag med mycket candidamat (som nötter, ost, carbs)?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Voltaire
2009-12-26 17:39
#13

En konstig sak med kokos - jag har  haft svåra illamåenden av den, så som många andra skriver om här, men det har  också slutat nu, i samband med andra friskhetstecken de senaste veckorna, jag ryser inte ens av att svälja ner den.

Jag hade svåra illamåenden som började ca 2006, ett år efter att jag började med LCHF. Jag förstår det som att man blir illamående när candidan dör, (enligt en studie mår många geriatriker illa pga candidaöverväxt) vilket den ju gör när man äter LCHF- men jag gödde den samtidigt med vin och mjölkprodukter.

I somras hittade jag hit, till KiF och fick många tips, bla om kokosolja och kaprylsyra. Jag blev vansinnigt magsjuk efter fem dagars intag av kaprylsyra.

Min slutsats är att man mår illa av kokos för att den tar livet av candidan, dvs  man mår illa av död candida, inget annat kan förklara att jag nu inte mår illa längre. Och jag rekommenderar verkligen kaprylsyra i tablettform. Under lång tid.

Annons:
linneaennil
2009-12-26 17:42
#14

Finns det i hälsokosten?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Voltaire
2009-12-26 17:57
#15

Jag använder Helhetshälsans kaprylsyra, och har köpt på nätet och i Sthlms hälsokostaffärer.

Mina barn fick torsk på tungan när dom var nyfödda, och dom har ju tyvärr under hela sin uppväxt lidit av candidaöverväxt.(som vi inte ens visste fanns) Dom får nu kaprylsyra , funkar jättebra. Min erfarenhet är att man kan inte svälta ut candida, har försökt i fem år. Man måste också ta svampdödande medel.

linneaennil
2009-12-26 18:05
#16

Har du testat nollkolhydrat och nollrökt/jäst? Funkade inte det heller?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Voltaire
2009-12-26 18:16
#17

Jag har inte ätit något annat än vildfångad fisk, räkor, musslor etc samt ekokött gräsbetat men inte så mycket gris. Till detta en grön grönsak ca 4-5 ggr i veckan, sparris, broccoli, paprika, spenat, allt fräst i kokosolja och gärna gurkmeja. Mycket strikt. Inga konserver, nötter, absolut inte något jäst, vinäger  , e-ämnen. Asolut inga kolhydrater. Fakir helt enkelt.

Sindri
2009-12-26 23:13
#18

Oj, vad jag lärt mig mycket nu! Tack alla!
Jag får, precis som Berndt i #9 säger den sträva känslan på insidan av läpparna och på tungan ibland och jag har direkt kopplat den till candida. Den kommer dock även när jag inte ätit kokosfett. Verkar som om candida kan leva på olika saker hos olika personer. Jag måste lära mig vad min candida lever av.

Det är konstigt att jag kan äta kokos, men inte kokosfett? Så mycket kolhydrater har jag inte alls ätit, har ibland trott att det varit för lite. Och kokosfett inte på flera veckor. Kan det vara osten som triggar min candida? Vinet? Vet att jag hittade en lista på en sajt med mat för och mot candida, skall leta rätt på den.

Vad skönt att höra andra som har samma symptom, det känns faktiskt bättre att veta vad det är. Har inte heller hört andra som inte tålt kokosfett förut. Men om man lyckas få candidan att lugna ner sig, kan man då äta kokosfett efter ett tag, eller är det aldrig?

Skall genats inhanda kapryltabletter. Märke?

Voltaire
2009-12-27 10:39
#19

#16

Du menade förstås vad jag åt innan candidakuren som jag började med i somras?

Då åt jag LCHF med mjölkprotein (mycket) vin (ofta) nötter ofta, samt enstaka socker. Alltså candidamat alltför ofta.

#18 Som sagt, jag blev mycket magsjuk med svåra illamåenden av kaprylsyran den första veckan, och avföringen var gråvit ( död candida) Kolla #15

dufva
2009-12-27 13:14
#20

Candidan är nog omöjlig att döda utan väldigt starka mediciner.

Även om man slår ut den helt så finns den överallt så man skulle säkert få den tillbaka i allafall.

Den är nog att beteckna som en del av vår naturliga flora och vad vi får rikta in oss på är att hålla den i balans och hindra överväxt.

Jag tror inte på att kokosfett på något sätt ökar candida.

Det finns inget i den som candidan kan äta och den är dessutom svampdödande.

Jag tror snarare att det är tvärtom.

Kom ihåg att det också är så att när Candidan dör brukar den blossa upp under någon dag då den frigör gifter när den skrumpnar ihop.

Det är lätt att tolka dessa symptom fel och tro att man har gött svampen istället.Glad

Annons:
Zepp
2009-12-27 14:17
#21

Som sagt jag tror att det är candidans dödskamp man känner av när ni äter cocosfett.. ni skulle kanske ändå försöka äta lite.. så mycket ni klarar??

Det är Laurinsyran o Kaprylsyran som vekar mot candidan!

"Dessutom har monolaurin kraft att inaktivera mikrober genom att upplösa deras fettmembran. Kaprylsyra tillför syra till tarmen. Den syra miljön gynnar tillväxten av goda tarmbakterier, speciellt mjölksyrabakterier. Forskning visar att kaprylsyra effektivt motverkar svamp såsom candida och dödar parasiter i magtarmkanalen."

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=36

Gråvit avföring tyder på Steatorre, vilket handlar att man inte tar upp allt fett i födan, antingen genom malopsortion eller att man ökat fettintaget så att kroppen inte har hunnit öka produktionen av Lipaser!

"Steatorré kan misstänkas om faeces är gråaktig i färgen, glansig och lämnar en fet hinna på handskarna vid undersökning. Det går utifrån fyndet steatorré inte säga vilken defekt som orsakar symptomet, men det är givetvis en ledtråd om vart det är värt att leta vidare."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Steatorr%C3%A9

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2009-12-27 15:14
#22

Jag åt kokosfett i flrea månader i form av äggmjölk och mådde hur dåligt som helst med den där otäcka sträva känslan i munnen, ständigt törstig, beläggningar på tungan och vidrig andedräkt.

Någon gång borde det upphöra om det är så att jag tål kokosfett?
När jag lade av med äggmjölken försvann det efter ett tag, provade med den att par dar igen och vips kom symptomen tillbaka.

Får symptom av en del andra saker också, och försöker lära mig vad det är och undvika.
Tror det är olika för olika personer, jag verkar inte ha problem att dricka vin, tar iofs väldigt lite.

Några verkar inte kunna äta nötter, men enligt min lista skall nötter vara bra MOT candida.

Märklig organism!

Voltaire
2009-12-27 15:28
#23

#21

Min gråvita avföring kom sig av dödad candida, den höll bara på i ca 4 dagar, sen dess bajsar jag normal fin brun avföring. När jag spottade i glaset vid samma tidpunkt lade sig ett nästan 2 mm tjockt vitt material på bottnen efter en stund. Candidan är ju vit. Mina stackars barn hade samma reaktion, gråvit avföring etc. Vi har varit mycket drabbade i vår familj, men är tack vare KiF och kaprylsyra på banan!

Aniara4
2009-12-28 11:40
#24

#17 Ett försynt påpekande apropå "absolut inga kolhydrater" bara: du skriver samtidigt att du äter "en grön grönsak ca 4-5 ggr i veckan, sparris, broccoli, paprika, spenat…". Dessa innehåller kolhydrater.  Det är inte heller "fakir" du äter. Fakir är BARA kött och fett. Därmed inte sagt att inte din kost är bra och ganska strikt!

Voltaire
2009-12-28 14:46
#25

#17 Ja, UFO egentligen, kanske?

webmick
2014-01-10 10:41
#26

Jag har också haft problem med för mycket candida under en längre tid. Uppsvälld mage, trött, beläggning på tungan, dålig andedräkt osv.

Nu äter jag mindre kött o mer grönsaker. Slutat med socker i kaffet, börjat ta kaprylsyra tillsammans med goda bakterier. MEN kaprylsyran tar bättre efter jag upptäckte att jag hade saltsyrabrist i magen/kroppen.

Efter jag tar saltsyratabletter ihop med vitamineral + ovanstående, så ser jag resultatet snabbare. samt värken i mina knän försvann nästan helt när jag började med saltsyra tabletter. kanske inte funkar för andra, men iaf ett tips.

P.s Fänkåls Te är också bra (o gott). Hjälper till att döda candidan.

M
2021-11-08 10:24
#27

Candida dödas av att äta yoghurt som innehåller lactobacillus Acidophilus och Bifidobacterium.

Om ni inte tror det så läs om Lactobacillus Acidophilus

Laktosintolerans beror oftast på en Candidaöverväxt

Annons:
M
2021-11-08 10:27
#28

Och sen är jag blodgrupp 0 och även min dotter är 0 så å vi äter blodgruppsdieten av Peter D'Adamo som är naturläkare och finns på www.dadamo.com

Upp till toppen
Annons: