Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt

Narkos och LCHF?

2010-01-07 16:42 #0 av: [tick]

Hej!

Jag kommer eventuellt genomgå en operation i år och undrar om det finns några kända problem med det när man äter LCHF. Jag tänker delvis på att man brukar få glukosdropp under narkosen... om man ska försöka vänja sig vid högre blodsocker nån vecka innan eller så?

Anmäl
2010-01-07 17:16 #1 av: MimLan

Säg till i förväg om att glukosdropp inte fungerar för dig så att du får utan.

Höga blodsockernivåer hjälper inte någon läkning så att gå den vägen verkar suboptimalt.

Anmäl
2010-01-07 17:29 #2 av: kitabu

http://diabetes.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4eab8fa7-a2ae-4a3a-904b-535c82c0ec6f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=3

Detta är en länk från diabetes.ifokus med mall till brev inför sjukhusvistelse.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Anmäl
2010-01-07 17:54 #3 av: [tick]

Åh, tack både MimLan och kitabu, en sak mindre att oroa sig för :)

Anmäl
2010-01-09 13:04 #4 av: chrand

Jag ska också in för en mindre operation. Men inte är det väl så att jag kommer att få glukosdropp då? Vad är det som avgör det?

Anmäl
2010-01-09 13:07 #5 av: MimLan

#4 Det beror på vad det är för en operation, vilka behov du har? Fråga din läkare/kirurg. Det är iaf inte vettigt att komma i sista sekund och säga att du skall ha vanligt dropp.

Anmäl
2010-01-09 13:24 #6 av: chrand

#5 Jag ska fixa till en körtel i underlivet. Är väl en ganska enkel operation. Åker hem samma dag. Men det står inte ett ord om dropp i papperna jag fick hem. Varför ger man glukosdropp överhuvudtaget? Är det näring under längre operationer?

Anmäl
2010-01-09 13:44 #7 av: systerj

Hej,

Under själva operationen får man vätska för att hålla blodtrycket stabilt då narkosmedlen gör att man tappar mycket tryck. Glukoslösningar är väldigt dåliga att använda i detta syfte, då de inte stannar i blodbanan utan sprids jämnt i hela kroppen. Därför ger man i regel saltlösningar utan socker under själva operationen. Däremot får man som regel glukosdropp före operationen då man ska vara fastande innan narkosen och det är inte bra för kroppens läkning att vara svältande.

Hade jag blivit inlagd själv så hade jag sagt att jag inte ville ha något glukos, för det är absolut inte nödvändigt om du inte är 85 och undernärd. Det viktiga är att man är tillräckligt uppvätskad och har ett gott nutritionsstatus.

Tänk på att all vård är frivillig, kan man vägra ta emot blod av religiösa skäl så kan man även vägra ta emot socker av hälsoskäl!

/mvh blivande narkossköterska

Anmäl
2010-01-09 14:02 #8 av: [tick]

Ah, jag hade visst missförstått lite om när man fick glukosen. Tack för förtydligandet.

Anmäl
2010-01-09 18:54 #9 av: citrina

Om det skulle vara så att de hänger ett dropp innehållande glucos så blir det med största sannolikhet ett som innehåller 2,5 eller 5 %, så 25-50 g glucos, tappar du tryck under operation så hängs det saltlösningar istället. Skulle jag in för en operation och beräknas få gå hem samma dag hade jag inte ens orkat bry mig om att ta upp droppfrågan. Det är helt upp till var och en men 50 g kolisar är inte hela världen.

Anmäl
2010-01-09 18:59 #10 av: kaisakavat

Bra information i denna tråd - Tack alla!

Anmäl
2010-01-09 19:36 #11 av: kitabu

50 g kolhydrater är mycket för en diabetiker

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Anmäl
2010-01-09 20:08 #12 av: citrina

Ja men har man en patient som är diabetiker så håller man koll på patientens blodsocker och ger insulin efter behov...

Detta är inget diabetesforum och frågan var inte ställd av en diabetiker.

Anmäl
2010-01-09 20:12 #13 av: MimLan

#12 Jag är inte diabetiker, men jag reagerar inte särskilt bra på så mycket kolhydrater. Och det i en situation där man bör sträva efter att låta kroppen få använda all kraft den kan till att sköta läkningen. Inget jag dör av, men synsättet att försämra situationen är aningens märklig i mina ögon, speciellt när det öht inte behövs.

Anmäl
2010-01-09 20:18 #14 av: citrina

Nej var och en får ju känna efter. Som sagt JAG hade inte orkat lägga tankeenergi på om jag skulle råka få i mig 25-50 g kolhydrater under 8 timmars tid vid ett tillfälle. Men så går jag inte heller på nån Fakir-LCHF-diet.

Men om DU känner att du kommer att må piss av att få i dig lite kolhydrater så ska du naturligtvis ta upp detta med din läkare inför operationen. Dessutom ska du väl på narkosbedömning och då kan du säga det till narkosläkaren också.

Anmäl
2010-01-09 20:32 #15 av: [tick]

#9 Nu klarnar bilden ytterligare! :) Rör det sig om så små mängder så behöver jag ju som icke-diabetiker inte bry mig, kan istället kännas skönt att inte "krångla". Tack alla igen för svaren.

Anmäl
2010-01-09 23:04 #16 av: chrand

Hmm, jag tycker inte alls att det känns bra att låta dem skicka in socker i mina blodbanor bara för vara snäll...Ska jag äta mackan och dricka juicen på uppvaket också bara för att inte göra någon ledsen?

Det finns ju en anledning till att jag äter LCHF...

Anmäl
2010-01-10 00:09 #17 av: JigokuShoujo

Så vitt jag vet så får man glukosdropp innan operationen om det drar ut på tiden innan op. blir av. T.ex. om man fastar från midnatt och operationen inte blir av förrns tre-fyra på eftermiddagen, och är det en sådan operation som är poliklinisk (in och ut från sjukan samma dag) så är nog risken att du ska få glukosdropp väldigt liten. I alla fall är det så det går till på vår avdelning. Har inget minne av att någon av de polikliniska patienter vi har har fått några glukosdropp i alla fall. Men det kanske beror på vilket landsting man tillhör också. Obestämd

Anmäl
2010-01-10 00:50 #18 av: citrina

# 16

Du behöver inte vara snäll mot vårdpersonalen. Mitt perspektiv är att vara snäll mot mig själv. Ska jag opereras så har jag viktigare saker att tänka på än om jag råkar få i mig lite kolhydrater (25-50g kolisar /dag äter jag hur som helst). Är det ett större ingrepp med längre konvalecens som kräver sjukhusvård hade jag nog tagit upp matfrågan dock. Om man tittar på VLC-diets så ligger de ju lågt i kalorier men rel högt i kolhydrater, iallfall 60 g/dag minst och då håller man sig ändå i ketos.

Och vi brukar börja med att ge våra patienter vatten att dricka tills vi ser att de inte spyr upp sina inälvor pga narkosen. Sen brukar folk vara tillräckligt pratbara för att kunna uttrycka sina önskemål. Ostrullar med smör kan man ju be att få tex, eller ost och smör iallafall så kan man ju rulla dem själv. Är det en poliklinisk op så är det ju sen dags att gå hem om inga komplikationer tillstött.

Anmäl
2010-01-10 08:56 #19 av: kricko1

#9 + #15

Mycket kloka och pragmatiska synpunkter Glad Kör på det, i lugn och trygg förvissning om att det kommer att bli bra utifrån det scenario som du (TS) har beskrivit. Det är iaf. mitt definitiva råd!

Men var och en blir salig på sin tro förstås och, om inte alla, så väldigt många "vägar bär (fortfarande) till Rom".

Många gånger är det väldigt bra/funktionellt att inte, som patient, på ett stridigt och förnumstigt sätt lägga sig i sådant som man faktiskt inte själv riktigt begriper vidden av och inte har (professionella) kunskaper angående. I sådana fall är det nog oftare både bättre och mer effektfullt (för en själv) att nöja sig med att informera/fråga osv. berörd vårdpersonal om sina personliga synpunkter/farhågor osv.

Min erfarenhet är att även "vårdpersonal" som klump betraktat (iaf. de som jobbat ett tag) både inser det där om "antalet vägar till Rom", samt sällan (därmed inte sagt aldrig) har en önskan att "köra över patienten" i frågor som inte spelar avgörande betydelse.

Men det är ju förstås även en fördel om man som vårdsökande inte utgår från att de som jobbar i vården måste vara några maktfullkomliga fackidioter som av både födsel och ohejdad vana är nonchalanta och av rena principskäl inte "vill" tillmötesgå patientens önskemål. Så är det inte, inte vanligtvis iaf.

MVH!/Kricko (både diabetiker och på ett eller annat sätt verksam "i branschen")

Anmäl
2010-01-10 10:45 #20 av: MimLan

#19 "Men det är ju förstås även en fördel om man som vårdsökande inte utgår från att de som jobbar i vården måste vara några maktfullkomliga fackidioter som av både födsel och ohejdad vana är nonchalanta och av rena principskäl inte "vill" tillmötesgå patientens önskemål. Så är det inte, inte vanligtvis iaf."

Inte vill, men det blir så ändå av ohejdad vana och okunskap. Det räcker med att peka på det här forat för att se att det inte är ovanligt med det bemötandet i vården. Den ende som vi egentligen kan lita på skyddar oss är vi själva.

Jag är också verksam i branschen och har flera olika synvinklar, inte bara som patient och inte bara som LCHF:are.

Anmäl
2010-01-10 11:02 #21 av: kricko1

"Inte vill, men det blir så ändå av ohejdad vana och okunskap."

Jaså, du fungerar så i din professionella roll alltså?

Om inte, så varför tror du att alla andra skulle fungera annorlunda än du själv?

Varför skulle andra göra/låta det bli så, och det i så hög grad att det ger legitimitet att påstå att det "ändå blir så av ohejdad vana och okunskap".. det förstår jag inte, om du inte utgår från dig själv och hur du fungerar då förstås.

Nääh, men det som du har rätt i är att om man utgår från det här forumet så finns det förmodligen fog för att misstänka att många, precis som du, i princip bara ser inkompetenta och smått primitiva och illvilliga människor överallt i det offentliga och officiella "samhället" (där vården är en del).

Men vi är ju alla (även vi som deltar på det här forumet) på ett eller annat sätt ingående delar av samma "samhälle", så hur man får ihop all denna enorma misstänksamhet gentemot "allt och alla andra" är en gåta för mig.

Anmäl
2010-01-10 11:28 #22 av: MimLan

#21 Jag syftar inte på mig själv, jag syftar på vården. Läkare, sjuksköterskor, etc. Jag svarar ditt citat.

Du verkar även missa totalt att jag har alla olika synvinklar. Det gäller även att jag får se hur patienter bemöts av vårdpersonal. Jag behöver inte sitta som aggressiv patient som misstänkliggör allt och alla för att se att se hur det kan funka.

Så ditt inlägg... är inte till någon hjälp, din attityd i inlägget verkar avfärda att det finns dålig personal/beteende/kunskaper i vården. Och att vi som har upplevt det, på olika sätt, inte räknas för felet är förmodligen hos oss. På ett absurt sätt blev ditt inlägg ett Vilket Skulle Bevisas.

Anmäl
2010-01-10 12:58 #23 av: kitabu

"Detta är inget diabetesforum och frågan var inte ställd av en diabetiker."

Framgår inte av frågeställningen i #0 om det gäller en diabetiker.

På detta forum diskuterar man ofta diabetesfrågor.

Helena Hesselmark

Anmäl
2010-01-10 13:00 #24 av: kricko1

#22 Ja, så långt förstod jag ju som att du inte syftade på dig själv, utan på alla "de andra".

Även då inom vården specifikt kan man anta, iom. att du skriver "jag har '/alla/' olika synvinklar".

Det är helt okej att du anser att mitt inlägg inte är till någon hjälp. Jag anser fö. att din "attityd" och inställning inte heller är till någon direkt hjälp för den som utan kunskaper är hänvisad till sjukvården. Den sprider mest bara en, i en allt överskuggande majoritet av fallen, obefogad oro, misstänksamhet och misstro.

Tack! /K.

Anmäl
2010-01-10 20:49 #25 av: citrina

Så du menar att en diabetiker skulle skriva och fråga om  h*n innan operation skulle "vänja sig vid högre blodsocker nån vecka innan"....

Inte troligt....

Anmäl
2010-01-11 13:17 #26 av: kitabu

Är man inte diabetiker torde glukosdropp inte höja blodsockret.

Helena Hesselmark

Anmäl
2010-01-11 14:00 #27 av: citrina

# 25

Naturligtvis gör det det, men det berr ju på hur snabbt det droppar in och hur många % glucos droppet innehåller.

Dessutom kan man ju ha viss försämring i insulinkänslighet och insulinproduktion utan att räknas som diabetiker. Men om vi talar om en person med fullt normal insulinkänslighet och normal funktion av de små langerhanska öarna så torde denne någon inte uppvisa nån större höjning av blodsockret med ett 5% dropp som går in m en dropptakt på 40 droppar/ min = ca 8h. Jag kan dock inte svära på detta eftersom vi inte brukar mäta pgl på helt friska patienter.

Hur som helst vet jag inte riktigt vad du syftar på i ditt inlägg. Har man inte diabetes så vet man sannolikt inte hur ens blodsocker påverkas av det ena eller andra och då är det kanske inte så långsökt om man tror att ett glucosdropp kommer att få ens blodsocker att skena - det går ju trots allt direkt ut i blodet så det är ju på sätt och vis logiskt.

Anmäl
2010-01-11 14:18 #28 av: kitabu

Om du läser "tick"s  fråga och alla kommentarer kan du se att "tick" inte har diabetes men uppenbart ändå är medveten om sina blodsockervärden.

Det finns naturligtvis många här på KiF som varken är diabetiker eller pre-diabetiker men som skaffat blodsockermätare.

Huvudsaken är att frågan har ansetts besvarad. Det är det KiF är till för.

"tick" - du kan väl skriva och berätta om hur detgår.

Helena Hesselmark

Anmäl
2010-01-11 18:45 #29 av: [tick]

#27 och #28 Ja, jag tog bara för givet att blodsockret skulle höjas när man droppar det rakt in i blodet... det verkade logiskt på något sätt.

Jag är fullt frisk när det gäller metabolismen (ingen diabetes eller prediabetes alltså) men mår så otroligt mycket bättre på många vis när jag håller blodsockret nere, därav min ursprungliga undran och oro. Men nu är jag lugn och lite mindre ovetande :)

Jag ska absolut följa upp framöver.

Anmäl
2010-01-11 20:30 #30 av: systerj

Ok, känner att jag måste flika in lite här.. Tycker det är idiotsnack att man inte ska vara trevlig mot vårdpersonal, ni har ingen aning om vad mycket skit vi får ständigt och jämt, trots att vi nästan jobbar ihjäl oss. Och inte fan betalar de oss för att ta skiten heller..

Och som någon skrev så rör det sig alltså för en icke-diabetiker att få en liter 2,5% dropp, vilket blir 25 g kolhydrater på 8-12 timmar. Inte särskilt mycket om man inte vågar säga att man inte vill ha det.

Anmäl
2010-01-11 21:12 #31 av: mumsan

Har själv gått igenom 2 operationer i mina knän år 2006 och 2007. Jag fick dropp och starka mediciner pga. smärtorna. Första gången var det svårt att få min LCHF-kost, då klarade jag av det ganska bra (fick utesluta en del av maten på tallriken) för jag hade inte hållit på så länge med LCHF, men andra gången fick jag tala med en nutritonsköterska som var väldigt trevlig och vänligt inställd till mina kostönskningar. Jag fick bara väldigt mycket mat, de förstod inte att fettet är en del av matmängden. De minskade mängden då jag sa till.

Det var visst en patient före mig som hade ungefär samma önskemål.

Efter operationen var jag så hungrig och blodtrycket föll fort, jag klarar ju inga kolhydrater, mackor och soppor, till slut hittade de köttfärslimpa från lunchen plus smör, detta var senare på kvällen då köket hade stängt. Jag var helt darrig men efter att jag åt börjde jag må bättre igen. Smör hade jag tagit med mig hemifrån ifall jag skulle behöva och även lite ost. Men det låg i kylen i köket och jag var ju väldigt groggy efter operationen.

Det jag måste säga är att tillfrisknandet och läkningen av såret (havprotes i knäna) gick dubbelt så fort andra gången då jag hade ätit LCHF i några år.

Vad gäller glykos i droppet hade jag oxå betänkligheter, men fick inget gensvar. Det fick bli det vanliga droppet.

Anmäl
2010-01-15 00:14 #32 av: JigokuShoujo

Man kan väl vara trevlig mot vårdpersonal och ändå få lägga fram sina önskemål. Det värsta som finns är när patienter förväntar sig att man ska ha allt serverat när de läggs in på en avdelning. Nej, vi är inga tankeläsare så vet vi inte om att du äter enligt någon speciell diet innan så är det faktiskt inte alltid det lättaste att fixa i ordning det på fem röda som vissa mindre förstående patienter tror.

En sak som aldrig är fel att göra är att höra av sig till den avdelningen man ska ligga på och förbereda dem att "jag äter en speciell kost". Speciellt om man är inbokad att ligga inne i några dagar. Har du en inbokad tid så finns du ju uppskriven någonstans på avdelningen (vi har ju allt på datorn nu så får man pers.nr. så är det inte så svårt att leta rätt och göra en liten anteckning)

Ska du in bara över dagen så är det ju inget fel att ta med sig lite mat som man äter heller. Sen är det bara att be vårdpersonalen skriva en liten lapp att skicka med där det står att det finns färdig mat till dig på avdelningen som du vill ha när du får äta. Då undviker du att det glöms bort i grogg-effekten.

Tråkigt att det är en del som fått uppleva negativa saker inom vården pga kosten, men jag kan iofs tänka mig att det var likadant när det började dyka upp folk som var vegetarianer och de som inte äter fläsk att det var svårt att förstå också.

Men snälla, dra inte alla över en kam. Vi vårdpersonal är i grunden inga elaka människor även om vi ibland kan upplevas som det. Kan också påstå att om man börjar med att visa taggarna utåt redan innan man ens slagit sig till ro på en avdelning så kommer nog inte stämningen vara så bra under resten av vårdtiden. Det är ju ändå människor som på sätt och vis kommer vara dig ganska nära under en intensiv tid och det är ju upp till var och en hur de vill att den tiden ska vara...

Lycka till med op-en!!

Anmäl
2010-01-25 15:51 #33 av: chrand

Vill bara berätta att jag opererades i morse och allt fungerade utmärkt. När narkosassistenten (?) satte droppet frågade jag om det var glukosdropp men det var det inte. På uppvaket var det lite värre när de erbjöd juice och en ostmacka men när jag frågade om jag kunde få vatten och pålägget så kom sköterskan tillbaka med en hel hög ostskivor på en tallrik! Hon rörde inte en min!

Anmäl
2010-01-25 16:21 #34 av: kaisakavat

Låter ju finfint, tänk så enkelt det kan vara ibland!

Sköt om dig!  Glad

Anmäl
2010-05-28 23:58 #35 av: [tick]

Tänkte bara göra som utlovat och rapportera om hur det gick. Det var inga problem överhuvudtaget, jag blev så bra omhändertagen. Och saltlösning var det i droppet, som väntat.

Jag blev erbjuden mackor efteråt och tackade ja eftersom jag kände att jag behövde lite snabb energi efter den långa fastan. Däremot stod jag över den sötade yoghurten, där gick gränsen ;)

Anmäl
2014-06-06 15:11 #36 av: Godsagare

Väcker liv i en gammal tråd.
Gäller också kommande operation.

Har blivit tillsagd att jag kan få dricka något varmt typ kaffe/te två timmar innan op. Men utan mjölk i.
Ska vara fastande 6 timmar innan ankomst kl 9:45.
Op sker efter lunch.

Är det någon här som vet om kokosolja kan funka i kaffet istället för mjölk?

Är tveksam själv men sträcker mig efter halmstrån.

Kommer ta med mig smör och ost till post-op.

Det blir en lång väntan innan op och migrän slår till om jag går hungrig länge. Även risk för att jag blir ilsk...

Vet att jag normalt tål narkos och ingen har påtalat att jag skulle ha kräkts vid tidigare op. (Om det har betydelse)

Anmäl
2014-06-06 21:12 #37 av: Kabo

Att dom skriver mjölk beror nog på att dom inte ens kommer på tanken att nån skulle blanda coccosolja i kaffet- annars skulle det nog också finnas med i listan över förbud :)

Anmäl
2014-06-07 10:48 #38 av: sussie

Klara drycker är OK alltså måste kokosolja vara OK!

Jag opererades här om dagen visserligen tidigare på dagen så jag var helt fastande. De tänkte hänga glukosdropp men jag frågade bara så lite varför och fick ett Ringer- Acetat i stället. Efter tog jag glatt emot mackan jag erbjöds drack fyra koppar kaffe ett par glas vatten kissade och for hem. Vilade hemma hela dagen, allt gick jättebra.............

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.