Annons:
Etiketthälsa
Läst 8680 ggr
mumsan
2010-02-02 21:54

Gallstenar

Kan man börja med LCHF om man har gallstenar, magkatarr, kväljningar, stressproblem?

En kompis som frågar. Gallblåsan är stark men det finns många gallstenar och hon blev rekomenderad att äta fetfattig mat.

Jag tror att LCHF är bättre.

Någon här som vet

Annons:
hallbjens
2010-02-02 22:12
#1

För egen del har den ökade gallproduktionen (pga LCHF -fet mat) ökat och jag hade lite ont under en vecka. Troligtvis har gallan löst upp småstenarna, det är ju precis vad gallan ska göra men har man för stora stenar kanske man måste ta bort dem först ?

för övrigt är jag av med alla besvär vad gäller min mage, den går som en klocka. Man kan bli lite hård i magen först men använd då Phyllisfrön som legat i vatten i tex filen. Läs Doktor Dahlqvists böcker !

lycka till

Zepp
2010-02-02 22:15
#2

Om man har gallstenar som stör måste man operera bort dessa oavsett kost.. annars kan det leda till allmänt inflamatoriskt tillstånd som sprider sig vidare!

Att äta fettfattigt lär göra att stenarna växer!

Kanske din vän just har problem neråt magtrakten beroende på stenarna??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mumsan
2010-02-02 22:33
#3

Tack för svaren. Hon är medveten om att hon kanske behöver operera sig framöver.

Vi umgås och hon ser ju hur vi äter här hemma. Hoppas att hon framöver förstår hur bra det är. Hon träffar läkarelever/invandrare som säger att det är bra med mager mat. Inte lätt för  mig att säga tvärtom då. Jo jag säger ju tvärtom men det är nog lite konstigt för henne ännu.

Finns det skrivet någonstans om att gallstenarna växer av kolhydrater?

Zepp
2010-02-02 22:39
#4

Näe.. de växer inte av kolhydrater.. det är som så att gallblåsan är en förvaringsplats för gallvätskan och om den får ligga där länge koncentreras den och faller ut i kristaller.. som sen byggs på till grus.. som sen byggs på till stenar!!

Om man ständigt äter fet mat så blir inte gallvätskan liggande i blåsan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mumsan
2010-02-03 11:50
#5

Jättetack för svaret #4.

Undrar om man dricker för lite vatten, påverkar detta negativt?

Zepp
2010-02-03 21:07
#6

Vatten påverkar inte gallan,, det är väl njurarna du tänker på??

Som regel regleras vattenkonsumtionen via en mekanism som kallas törst,, får vi för lite vatten så blir vi törstiga! Skrattande

Tex om vi äter för mycket salt.. så ökas törsten, för att spola ut överskottet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kewell
2010-02-03 22:44
#7

#4

Har du några bevis för att om man inte äter fett så kan man få gallsten?

Zepp
2010-02-03 23:07
#8

Självklart kan man få gallsten fasten man äter fet mat.. det är som med det mesta att även genetisk predisposition är en viktig faktor!

Men om gallvätskan omsätts så är risken för koncentration och därpåföljande kristalisering minimal!

Och självklart så får inte alla som äter fettsnålt gallsten!!

Antar att det krävs flera faktorer som samverkar??

De flesta gallstenar har bilirubin i mitten som substrat och det finns folk som på grund av arv eller sjukdom har förhöjda bilirubinhalter.. antar att de har lättare att få gallsten!

"Bilirubin (av lat. bilis "galla" och ruber "röd", "rödfärgad") är en avfallsprodukt som bildas när den hemgrupp som finns i röda blodkroppars hemoglobin bryts ner. Bilirubin är gult till färgen, vilket kan ses i blåmärken som är på väg att försvinna och i ögonvitorna hos ikteriska patienter.

Bilirubin löses dåligt i vatten och därmed blod. Transporteras därför bundet till plasmaproteinet albumin till levern. Levern i sin tur konjugerar bilirubinet till glukuronsyra och skickar ut detta komplex till gallan."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bilirubin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kewell
2010-02-04 01:13
#9

8/

ok men det säger väl inte så mycket om risken för gallsten på fettsnål mat. Tänkte mest om det fanns nån studie eller liknande. Kanske att man sett att lägre omsättning ger större risk osv…

Skulle även va kul om någon hade en studie på kolesterol och gallsten. Jag får väl börja dammsuga pubmed,..

citrina
2010-02-04 11:53
#10

Man kan få gallstenar även om man inte har någon gallblåsa.

citrina
2010-02-04 11:53
#11

Man kan få gallstenar även om man inte har någon gallblåsa.

axelina
2010-02-04 12:33
#12

Att få gallstenar utan att ha en gallblåsa är nog nästan en omöjlighet eftersom den galla som produceras i levern rinner hela tiden ut i tarmen och står inte "stilla" någonstans.

citrina
2010-02-04 13:28
#13

Nu har jag arbetat på kirurgiska avdelningar för patienter med problem i övre delen av mag-tarmkanalen i 5 år så jag anser att jag har erfarenhet nog för att uttala mig i frågan.

Man kan bilda gallstenar även om man inte har någon gallblåsa, det hör inte till vanligheterna men jag har träffat på många fall.

Ett tydligt exempel på att kroppen inte alltid fungerar på det sätt vi tycker är logiskt.

Annons:
kewell
2010-02-04 13:48
#14

#13/

vad anser du orsakar gallsten?

citrina
2010-02-04 14:05
#15

Det har jag egentligen inte funderat speciellt över eftersom vi inte riktigt har nån rådgörande funktion utan mer tar hand om patienterna i det akuta skedet, men rent logiskt borde det hjälpa att se till att blåsan hålls aktiv. Så har man inte besvär av gallstensanfall så kanske det lönar sig att "motionera" blåsan så att ev smått grus kan vandra ut innan det hinner växa till. Har man redan stenar vill man kanske försöka hålla dem lugna men då kanske stötvågor kan vara ett alternativ så man får bort dem innan de blir så stora att man måste ta bort hela blåsan.

Gallmärtor behöver ju inte heller bero på stenar utan kan vara rena kramper.

Den senaste gallpatienten jag träffade hade fått bortopererat en gallsten stor som ett litet hönsägg, denna hade dock vad jag förstod vandrat ut och satt sig i tunntarmen (vandrandet måste ha skett när den var mindre) och det var där den täppte till.

Nåt som är väldigt intressant är att gallstenar (om patienten har fler) ofta har samma utseende hos samma patient. En patient kom efter operation upp med en hel burk med små tärningsformade stenar, vissa är nästan svarta, andra med ljusbruna. En patient hade två identiskt lika stenar som såg t som spikklubbor m täta, trubbiga utskott.

mumsan
2010-02-05 16:33
#16

#15 Intressant med flera inlägg om min fråga LCHF och gallstenar.

Hur fungerar stötvågorna? Behandlingen?

Ove-D
2013-04-23 14:11
#17

#15 Åh vad intressant att läsa om formen..  Det visste jag inte…

Upp till toppen
Annons: