Annons:
Etiketthälsa
Läst 8892 ggr
Tisdag
1/14/10, 1:52 PM

Levervärden?

Hej alla LCHF:are

Jag besökte ett annat forum, (japp, det finns gånger då jag lämnar kif och ger mig ut på nätet som en vanlig människa). I en tråd diskuteras vilken den bästa dieten är, det blir ett blandat svar av VV, pulver, lchf, träning osv. samt det vanliga -Nej, min metod är bättre än din. 

Detta svar förbryllar mig dock…

_intressanta tankar LCHF are har..

I varje forskningsrapport som kommer på ämnet så ser man ett klart och tydligt språk.. Gör av med MER energi än vad du stoppar in..

Jag jobbar med forskning inom just viktminskning och driver just nu ett projekt om LCHFs baksidor.. såsom förhöjda levervärden osv…_

Efter att tagit en titt på personens personliga sida vet jag inte hur seriöst det är, personen är 23år och tydligen Viktväktar fan.

Hur ser det ut med levervärdena?

Annons:
mikaelj
1/14/10, 1:57 PM
#1

Försämrade levervärlden (ALAT) får du av att överäta. Du får ta i ordentligt (och främst fruktos, om jag förstått det rätt) för att få sämre levervärden på en lågkolhydratkost.

Framförallt används lågkolhydratkost för att motverka NAFLD (non-alcoholic fatty liver disease). Du får gärna be personen ge lite belägg för sina vilda påståenden.

andreas0
1/14/10, 2:45 PM
#2

Detta var det första jag hittade efter en snabb sökning:

"Varför snabbmatsdieten och den snabba viktuppgången fick levervärdena att skjuta i höjden är oklart. - Vi kan dock se att ökningarna framför allt var kopplade till det ökade socker- och kolhydratintaget under viktuppgången, inte till ökningen av fettkonsumtionen, säger Fredrik Nyström."

- UNT om ny svensk studie

Jag hittar tyvärr inte någon länk till själva studien, någon som vet om den är publicerad någonstans på nätet?

andreas0
1/14/10, 2:50 PM
#3

Eller jag hittade, kostdoktorn har tydligen kommenterat studien, och han hade en länk.

camsve09
1/14/10, 3:02 PM
#4

23-årig forskare? I'm impressed!

eller vad betyder egentligen "jobbar med forskning"?

Tisdag
1/14/10, 3:25 PM
#5

#4 Jo, jag undrar också lite över det… Jag bad henne länka till nåra studier som hennes univesitet/forskningsinstitut använder sig av. Kan det vara det där vitamininstitutet i Schweiz..? Flört

Tisdag
1/14/10, 3:27 PM
#6

#4 Jo, jag undrar också lite över det… Jag bad henne länka till nåra studier som hennes univesitet/forskningsinstitut använder sig av. Kan det vara det där vitamininstitutet i Schweiz..? Flört

Annons:
Ove-D
4/8/13, 7:40 AM
#7

Så om man äter mycket socker och andra kolhydrater kan levervärdena bli förhöjda?

Wildrat
4/8/13, 7:45 AM
#8

#7 Japp, framförallt fruktos förstör levern så man får dåliga värden.

Mooniq
4/8/13, 7:54 AM
#9

Jag är inte hemma i forskarvärlden alls, men vill ändå tipsa om Spurlock's film Oversize Me - han blir jättesjuk då han gör ett test att enbart leva på mcdonaldsmat i en månad. Efter 3 veckor ber läkarna honom att sluta, de oroliga över hans hälsa blir de. hans lever mådde inte bra alls.

Det var längesen jag såg filmen men jag tror att han gick upp 11 kg, fick i sig 13-14 kg socker, tror jag det var..

klart sevärd film - en klar tankeställare

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
4/8/13, 12:01 PM
#10

#9: Nja det var inte enbart McDonaldsmat han levde på, mellan McDonaldsbesöken ägnade han sig åt att trycka i sig bakelser och dyligt

Beträffande levervärdena så har jag haft förhöjda, troligen hela livet, och att övergå till LCHF gjorde ingen skillnad. Men det ligger i släkten, morsan hade också förhöjda värden liksom brorsan har

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mooniq
4/8/13, 12:09 PM
#11

#10 - starhawk - jaha, och hur vet du det för det framgår inte av dokumentären som han gör - skit samma egentligen; för resultatet är hemskt - vad han än har ätit

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
4/8/13, 12:14 PM
#12

.. och tryckfelsnisse spelar mig ett spratt - Supersize Me  - heter ju dokumentären med Spurlock..

😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

starhawk
4/8/13, 12:26 PM
#13

#11: Du missade en viktigt detalj där "dokumentären han gör" att redigera händelseförloppet i efterhand är ju inget nytt. För övrigt var det en kvinna som bestämde sig för att gå ner i vikt med McDonaldskäk och det gick alldeles utmärkt, så nåt skumt hade han för sig förutom att alltid välja Supersize-alternativ på McDonalds

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Mooniq
4/8/13, 12:31 PM
#14

han sa i början på filmen att varje gång de erbjuder supersize så ska han tacka ja, eftersom många tenderar att göra det. Han säger oxå att det ÄR överdrivet att äta 30 dagar på McDonalds i sträck - men fler o fler amerikaner äter mer än 5 dagar i veckan på McDonalds. Jag tycker att filmen är en ögonöppnare oavsett. hans värden rasar och han ökar snabbt i vikt.

Att någon kan gå ner i vikt av McDonalds - tja att undvika pommes och cola är nog en bra start - sen har vi alla olika ämnesomsättning och förbränning i kroppen, och vissa av oss har oerhört svårt att gå upp i vikt och tenderar att vara magra hela livet. så självklart finns det avarter.

Men att han skulle ha överätit mellan måltiderna är nytt för mig så jag ser gärna en hänvisning till källa där.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Suzanne56
4/9/13, 10:41 AM
#15

I samband med nyanställning för 9 år sedan upptäckte jag att jag hade förhöjda levervärden. Sköterskan frågade mig om jag konsumerade mycket alkohol? Jag svarade som sanningen var att jag i princip var nykterist (mycket eftersom jag inte tycker man ska dricka ensam). Idag förstår jag ju att det var all frukt jag åt samt förstås allt annat socker.

Undrar hur lång tid det kan ta på hyfsat strikt LCHF (runt 25 gr kh om dagen) innan de normaliseras om de nu överhuvudtaget gör det?

Ove-D
4/9/13, 5:23 PM
#16

#15 finns det bättre och sämre frukt för levern?

Upp till toppen
Annons: