Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman

Mina tankar om SSS nya bok

2010-02-12 09:49 #0 av: Ta-Co

Titeln: "Varför går jag inte ner i vikt?" av Sten Sture Skaldeman.

Nu har jag läst ut boken (började i onsdags på kvällen och blev klar nu (fredag) för tio minuter sen). 

Först trodde jag att det skulle bli en uppdatering på det jag redan kunde och att jag mest skulle sitta och nicka instämmande med det jag läste. Ja, visst var det så att jag kände igen mig men oj vad många tankeställare jag fick om och om igen och även flera "Ja, just det ja", alltså aha-stunder. Jag hade väldigt svårt att släppa den och ta paus för alla de vardagliga göromålen. 

Det märks att han har observerat och lärt av allt vad som skrivs av hans elever, då menar jag att han på enkla sätt visar att hans metod/diet/kost/lära är formbar. "Gör som det känns bäst för dig bara du använder dig av dessa riktlinjer så är det inga problem." Boken var väldigt avslappnad och han förmedlar det till läsaren också så jag fick känslan av att jag kan luta mig tillbaka. "Jag kan lita på mig själv, jag är inte rädd"-känsla. Det var en mycket bra bok att dra lärdom av! En hel del upprepningar såklart om man läst andra böcker av honom men i ny tappning så det inte blir tjatigt ett dugg. (Det här är tredje boken jag läser som är skriven av SSS, så har jag en av Annika också.)

Under tiden jag läste så streckade jag under viktiga delar, ringade in, ritade i utropstecken osv. Har redan ögnat igenom det jag markerat som extra viktigt, för upprepning och "in-nötning" är nog det bästa sättet.

Tusen tack för att du skrev (även) denna bok, Skaldeman!

/Carola

Anmäl
2010-02-12 10:00 #1 av: lizaohman

Hmm, vad bra att du skrev en recension, Carola. Man skulle kanske ta och masa sig ner till bokhandeln eller biblioteket. Tack!

Anmäl
2010-02-12 10:27 #2 av: Margareta

Tack för recensionen - jag kan bara hålla med.

Det är "många bäckar små"-principen som gäller för många av oss. Inga stora nyheter - men har man svårt att gå ned så är det en lång kedja av incidenter som kan påverka.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-02-12 10:36 #3 av: ullisbullis

Ja,det där med "Varför går jag inte ner i vikt?" skulle jag gärna vilja ha svar på så jag får nog också läsa nya boken.

Anmäl
2010-02-12 10:40 #4 av: Isa56

Eftersom jag gick upp istället för ner under det här åretFörvånad så har jag beställt den och väntar otåligt på att den ska dimpa ner i brvlådan.Tungan ute 

Tack för att du berättar.Skrattande

Isa

"Om du inte gillar något, ändra det. Om du inte kan ändra det, ändra din attityd. Beklaga dig inte. " Maya Angelou"                                                                 

Anmäl
2010-02-12 10:42 #5 av: vinteralvan

Åh, va bra. Jag ska nog också ta och beställa den.

Anmäl
2010-02-12 10:48 #6 av: Mervi

Dags för en ny bok, måste bara ha den.

Anmäl
2010-02-12 11:06 #7 av: Helios

Låter väldigt bra att det är nya infallsvinklar. Jag undrar om man kan köpa den signerad direkt via SSS-hemsida efter en tid...

Anmäl
2010-02-12 12:12 #8 av: ebet

Kan man bara köpa det på ett ställe? Eller googlar jag heltokigt?

Anmäl
2010-02-12 13:23 #9 av: Mervi

Den finns inte på Adlibris ännu, så du googlar inte tokigt.

Anmäl
2010-02-12 16:09 #10 av: ebet

Tack. Jag får vänta. vänta... vänta... men den som väntar på något gott..

Anmäl
2010-02-12 18:37 #11 av: Skaldeman

Tack för vänliga ord. Boken säljs tills vidare enbart från förlaget. När jag är klar med tidningen ska jag ta upp en diskussion med Bokus och AdLibris. Jag räknar med att boken kommer att finnas där om någon månad.

Jag har hållit min sista föreläsning för denna gång på Finnskogtoppens helsesenter. Det känns på att hålla dagliga föredrag och coacha 30-40 människor från morgon till kväll.

Ikväll blir det avkoppling.

/SSS

Anmäl
2010-02-12 21:33 #12 av: [ErikSvensson]

Fick mina ex. av "Varför går jag inte ner i vikt" samt "Frågor och svar", det ska bli intressant helgsläsning!

En liten fråga till SSS, kommer du föreläsa i Stockholm framöver? Det vore intressant att gå på en av dina föreläsningar.

Erik

Anmäl
2010-02-12 21:34 #13 av: [Marja-Liisa]

Du kan berätta till Bokus och AdLibris att det finns många av deras kunder som bara väntar att kunna beställa boken! Jag brukar använda mest Bokus men också AdLibris.

Anmäl
2010-02-14 02:07 #14 av: Skaldeman

ErikSvensson,

Jag föreläser i Stockholm på torsdag. Två pass, 17-30-19.30. Publik är i huvudsak folk som läser till Lic. Kostrådgivare, halvproffs alltså. Det ska bli kul. MF HÄlsoutbildningar arrangerar och jag tror att det är öppet för allmänheten också. Kollla!

/SSS

PS

Vad det kostar att lyssna vet jag inte.

Kontakt
mf Hälsoutbildningar
Sankt Eriksgatan 50 Nedre Gården
112 34 STOCKHOLM
Växel: 08 – 411 32 00
E-post: info@mfhalsoutbildningar.se

Utbildningsansvarig
Kursansvarig Lic. Kostrådgivare - Stockholm
Kursansvarig Lic. Personlig Tränare

Jonas Bergqvist
Telefon: 08 - 411 32 72
Mobil: 0730 - 93 32 11
E-post: jonas@mfhalsoutbildningar.se

Anmäl
2010-02-14 02:17 #15 av: Wtn3

Bra bok. Kapitel 9 (var det nog) om att jag dricker alkohol för ofta för att bibehålla en stadig viktminskning var ett nyttigt uppvaknande, problemet är lite att jag blir bjuden på fest varannan vecka och gärna konsumerar ett par flaskor vin eller en kvarting whiskey. Får nog allt lära mig att säga nej till den ena av festerna eller bara sitta där och inte dricka.

Anmäl
2010-02-14 02:27 #16 av: Skaldeman

Ja, det blev en väckarklocka för mig själv också. Nu har jag testat färdigt på den kanten. Jag tänker inte bli absolutist, men jag vill inte väga tio kg över målvikt bara för att få dricka mer alkohol än vad kroppen vill ha.

/SSS

Anmäl
2010-02-14 10:02 #17 av: LenaK63

Bokus är viktigare  för oss som bor utanför Sverige. De skickar utomlands. Det gör inte Adlibris vad jag vet.

Hur gör man för att köpa från förlaget?

Anmäl
2010-02-14 12:26 #18 av: marialan

Hade inte tänkt köpa fler böcker (är så dålig på att ge mig tid att läsa) men nu känns det motiverat. Är så nedslagen av att vikten ökar istället för minskar....

Anmäl
2010-02-14 12:47 #19 av: kaisakavat

Vill ha boken!! Tungan ute

Vill ha andra böcker också.. t ex Veggomyten.. Brukar oftast handla på bokus.com så jag avvaktar lite..

Anmäl
2010-02-14 16:57 #20 av: ebet

Lycknis är billigare, ingen frakt heller

http://bokshopen.lycknis.se/

Anmäl
2010-02-14 17:24 #21 av: Skaldeman

Det tar på sin höjd två månader innan boken finns i näthandeln. Där kommer den sannolikt att bli billigare, näthandlarna är bra på att pressa priset.

Den som vill betala några tior extra kan få den nu från:

http://www.bokverket.com/varfor/

/SSS

Anmäl
2010-02-14 17:35 #22 av: kaisakavat

#21 Tack Sten Sture - för alla dina böcker. Glad

Idag gick mina extra tior åt till fett fläsk och en nyslaktad pippifågel, men nya tior sägs ska komma..

Anmäl
2010-02-14 17:41 #23 av: Skaldeman

kaisakavat,

du gjorde ett bra val. När man vill äta sig till hälsa är fläsk långt viktigare än alla böcker i världen!

/SSS

Anmäl
2010-02-15 09:07 #24 av: LenaK63

Tack SSS för adressen till bokförlaget.

Har just beställt och inom samma porto rymdes

"Frågor och svar om Skaldemans
diet"

Så nu väntar jag med spänning.

Anmäl
2010-02-18 18:39 #25 av: marialan

Nu kom den idag - tog inte många dagar och kom igenom brevlådan. Snabbt jobbat Glad

Anmäl
2010-02-18 19:33 #26 av: Mervi

Nu har jag läst ung. halva boken och jag måste säga att jag får många aha-upplevelser. Jag tycker att jag äter rätt men jag äter nog för mycket. Jag håller vikten och går inte ner. Har inte så mycket att gå ner heller så jag stressar inte med et.

Men det kanske är läge för lite mindre portioner.

Tack för boken SSS.

Anmäl
2010-02-18 19:48 #27 av: Ron-Jag

Den ska jag också införskaffa. Jag tar nu ett nytt tag och lite inspiration skadar aldrig. Dessutom har jag tyckt om alla de andra böckerna han skrivit.

Anmäl
2010-03-01 09:17 #28 av: sylfida

SSS, håller på att läsa "Ät dig ner i vikt" och vill bara säga TACK för allt du delar med dig av. Har inte så många kilo att gå ner, ca10 och har redan tappat drygt 4 av dessa på de 5 veckor jag följt LCHF.

Är supernöjd och supermätt. En ooootrolig upplevelse att inte vara hungrig mellan måltiderna så som jag varit när jag provat andra viktminskningsmetoder tidigare!

?Kramen?

Anmäl
2010-03-01 12:12 #29 av: Skaldeman

Tack för vänliga ord. Jag har varit fullt upptagen med LCHF-magasinet de senaste veckorna, men nu är det jobbet klart. Bosse Zackrisson har gjort ett strålande jobb och tidningen ser jättebra ut.

Första numret av LCHF-magasinet distribueras om ett par veckor. Vi är redan igång med att skriva på nummer 2. Den som har en egen hälsohistoria att berätta är välkommen att skriva till mig under adress:

sss@skaldeman.se

/SSS

Anmäl
2010-04-27 23:39 #30 av: seas

Tack för en enkel och pedagogisk bok, tar med den till jobbet i morgon. -Skall rädda en arbetskamrat från viktväktarna!!

Anmäl
2010-04-28 00:09 #31 av: Margareta

Nu är Sten Sture i Norge och undert tiden arbetas det för fullt med nr 2 av LCHF-magasinet.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2010-08-28 14:24 #32 av: coton

Angående inköp av LCHF-böcker. Billigast av alla tror jag nog att lycknis.se är. Det är en bokklubb för studenter på högskolan (eller om man känner någon...) Där finns även Skaldemans böcker. Väl värt alltså att gå in på:

lycknis.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.