Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 29774 ggr
[Pennylane1]
2/23/10, 12:27 PM

Brödbullar

Jag har funderat på det man lärt sig angående bak, att fett tynger degen. Jag tycker att det mesta bröd blir lite för  kompakt och testade att göra pofiberbullar med enbart vatten. Tyckte de blev mycket bra! Lägger hellre fettet brödet!

Så här gjorde jag det första försöket, har inga exakta mått:

Knäckte ett ägg i en bunke, hade i kanske en dl pofiber och en skvätt vatten samt nån matsked husk. Lite salt och en gnutta bakpulver också. Detta fick stå och svälla ett bra tag. Sen blandade jag i lite riven ost och formade tre bullar, strödde lite vallmofrö på toppen. Sen fick det gräddas tills bullarna var gyllenbruna.

Dessa blev väldigt bra faktiskt! Testa vettja!

Annons:
Tisdag
2/23/10, 12:44 PM
#1

Jag tycker också att "bröd" blir bättre med fettet som pålägg istället för i degen.

Ska prova.

[Pennylane1]
2/23/10, 12:46 PM
#2

bortredigerat

[Pennylane1]
2/23/10, 12:48 PM
#3

jag tycker inte att man behöver citattecken om bröd, detta ÄR bröd, i begreppet bröd ligger ju inte att det promt måste vara spannmål i, eller?

Tisdag
2/23/10, 12:58 PM
#4

Just bröd tycker jag är symbolen för något spannmålsbaserat. Så "bröd" eller lchf-bröd heter det för mig. Och det är ju tur att vi alla får tycka olika. Glad

matsmurfen
2/23/10, 6:31 PM
#5

Ungsvärme?

Lena123
2/23/10, 7:26 PM
#6

Intressant med expremiterande här på sidan.Det här verkar vara ett recept värt att testa då man ska ha besök av icke LCHF-frälsta…undrar om de märker skillnad.

http://www.winthers-skafferi.se/

Annons:
camsve09
2/23/10, 7:37 PM
#7

Premiär! Bakade oopsies i morse till frukost. Wow - vad gott! Åt 3 st och höll mig mätt till klockan 2, näår jag kommit hem från skolan. Fantastiskt!

Jag blandade i lite kanel i mina och åte med bregott och lite ost.

4-åringen åt 1,5 och gillade dom också.

6-åringen åt en halv. (hade hon ALDRIG gjort om hon vetat att det var ägg i)

Det här gör jag snart om!!

birma
2/23/10, 7:42 PM
#8

Tackar! Är så glad för brödrecept här på forumet. Inte lyckats tycka om att sitta och pimpla kaffe eller te utan tilltugg. Tråkigt värre i min värld. Inte för att jag helt undviker spannmålsbröd, men har gått ner på mininivåer jämfört med tidigare, sedan jag hittade lchf för drygt 2 år sedan. Växlar dock allt som oftast med olika sorts lchf-bröd, baserade på framför allt ägg och nötter. Haft svårt att hitta pofiber och fiberhusk i handeln, men nu vet jag var man letar efter träget sökande. Kanske är inte husk och fiberhusk samma sak. Det är husk ditt recept Pennylane1, är det samma sak som fiberhusk? 

Tack för receptet. Kommer alldeles säkert att prova det.

/\ /\
(>';'<)
('')('')

Mvh birma

[Pennylane1]
2/23/10, 7:44 PM
#9

det är samma sak, jag föredrar eg. husk tycker det är lite bättre men nu hade jag faktiskt fiberhusk i. Skriver husk av gammal vana!

Ungsvärme… hade ca 160 med fläkt, hjärnsläpp vad heter det!!??

Varmluftsugn heter det ju Tyst

[Pennylane1]
2/23/10, 7:46 PM
#10

undrar bara vad oopsiesarna gör härinne Flört

[Pennylane1]
2/23/10, 7:57 PM
#11

gjorde lite fler nu och kommer på att jag kanske inte hade så mycket som en dl pofiber, tog två ägg nu och kanske en dryg dl pofiber, jag bara höftar som sagt. Man får reglera lite hit och dit med vatten och pofiber så det blir en deg som går att forma till runda bullar, men den rivna osten tjockar till det rätt bra på slutet så helt fast behöver den inte vara.

[Pennylane1]
2/24/10, 9:25 AM
#12

puttar upp dessa så ni inte missar dem! Har avnjutit ett par till frukost och jag och guben enades om att dettta var ett otroligt bra bröd!! Tom hunden sitter här och dreglar värre än nånsin Flört

[Pennylane1]
2/24/10, 9:35 AM
#13

tror det skulle bli jättebra tekakor/scones också eller focaccia om man bara penslar med olivolja och strör över rosmarin och flingsalt,eller  blanda i oliver och soltorkade tomater och /eller lite skinka,  tror det går att variera mycket!

Annons:
ingrids
2/25/10, 6:08 PM
#14

Har nu gjort dessa brödbullar och jag blev glatt överraskad, för en brödälskare är dessa helt perfekta!

Stort tack för ditt recept!

"Detta ska hädanefter bliva min melodi"

savonit
2/25/10, 7:49 PM
#15

Kanske skall testa då

BbBh
2/25/10, 8:18 PM
#16

Jag är ganska ny på det här med lchf och har aldrig hört talas om pofiber. Var hittar man det?

[Pennylane1]
2/25/10, 11:00 PM
#17

det brukar finnas bland glutenfria produkter, det är Semper som tillverkar dom, potatisfiber, där stärkelsen tagits bort (förmodligen har den gått till potatismjölstillverkning)

[Pennylane1]
2/25/10, 11:01 PM
#18

# 15 Roligt att du gillade dem

linn47
2/25/10, 11:41 PM
#19

Tack för jättebra recept! Gjorde dem igår och i morse micrade jag dem några sec. - som nybakat och jättegott!!!!! Tungan ute

Andina
2/26/10, 1:44 PM
#20

Tack Pennylane! Gjorde 'kakor' istället för bullar. En del av dem gjorde jag med sesamfrön, de övriga utan frön alls. Jättegott! Det blev ägg-och-majonnäs-smörgås för första gången på länge. 
Mättar inte lika mycket som Pones med smör i - vilket kan vara bra när jag vill ha "många mackor" :) eller med mycket pålägg. Pones med smör i = bra när jag vill ha något som mättar snabbt. 
Personligen tycker jag att de är lika goda - med eller utan smör i.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
Andina
2/27/10, 11:48 AM
#21

Idag gjorde jag tunna 'kakor' som jag gräddade långsamt i stekpannan - först med lock (för att inte all vätska ska ånga bort på en gång) och senare utan (för att ånga bort "överbliven vätska"…).

Det gick alldeles utmärkt! I o m att jag gjorde de så tunna så blev de aningens "krispigare" (inte krispiga…), precis som jag ville ha dem.
(Använde f ö inget bakpulver eller frön - annars helt enligt receptet i #0)

En med ost och salladsblad, och en med kassler, salladsblad och majonnäs. GOTT!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
2/27/10, 12:18 PM
#22

nej ska man ha dem kripiga behövs förstås inget bakpulver! Bra med lite variation!

Andina
3/1/10, 12:19 PM
#23

Jag har nu gjort detta bröd flera gånger. Av någon slags "bekvämlighets-anledning" (fast det egentligen inte alls är så bekvämt…) så gillar jag att grädda dem i stekpannan. Använde bakpulver (men inte frön) igår - och det blev bättre (jämfört med dem i #21).

Jag är säker på att detta bröd är perfekt som pizzabotten också! Det är ett projekt som jag måste testa!

Tack igen Pennylane! Nu lassar jag på mängder med gottigt på mitt bröd.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
3/1/10, 8:08 PM
#24

jag har inte gjort på ett par dagar, måste GENASt röra ihop några! Bra du påminde mig! Jag är sån, periodare! Flört

[Pennylane1]
4/1/10, 10:39 AM
#25

puttar upp mina GODA bröd!

Miss-Saffran
4/19/10, 1:09 AM
#26

härligt! har ett annat recept på "sjyssta brön" som jag är nöjd med men detta tåls verkligen att testas, speciellt om dom går att använda med .

en fråga bara: hur många kolisar innehåller pofiber per 100 g. ?

[Pennylane1]
4/19/10, 10:32 AM
#27

de innehåller 12 men det är väldigt lätt så en dl väger inte så mycket kanske 30 gram? Minns inte nu, var länge sen jag kollade upp det där. Återkommer när jag vägt.

Annons:
[Pennylane1]
4/19/10, 10:36 AM
#28

Vilket jag gjort nu… (av någon anledning gick det inte att redigera, markören "fastnade" inte..)  och det vägde ännu mindre: 18 gram för en dl. Vilket då ger ca två gram kolisar på satsen vad jag förstår.

Miss-Saffran
4/25/10, 2:53 PM
#29

Oj, det låter väldigt bra!

tackar och bockar:)

Katti
4/25/10, 3:08 PM
#30

Har både letat och frågat efter pofiber i alla affärer här omkring utan resultat. Har använt det långt före min LCHF-tid, men nu är det som förgjort att få tag på… Ska in still storstan (Linköping) på tisdag och länsa MAXI på pofiber! Och sen ska här bakas Skrattande. Min man hoppar också han på LCHF-tåget bara jag kan förse honom med gott bröd!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

marieliden
4/25/10, 11:45 PM
#31

Tack för ett underbart recept Pennylane1 Skrattande! Har precis avnjutit ett bröd här, och det var kanon. Blev jättebra =)

bubblor
4/26/10, 12:12 AM
#32

Hej Pennylane, jag fick pofiber av min bonusdotter eftersom hon har ett barn med glutenallergi och hon får köpa glutenfria produkter två gånger om år, och hon hade för mycket.

Det är, helt enkelt, en underbar produkt, pannkakorna blir supergoda och nu detta ljuvliga recept. Tack, tack, tack

[Pennylane1]
4/26/10, 1:05 AM
#33

vad roligt! Glad

skogs-tolva
4/29/10, 5:18 PM
#34

Gjorde dessa enligt originalreceptet, det första du skrev Pennylane1, döm om min förvåning när dottern bad mig baka fler!

Hon avskydde både lembasbrödet o oopsiesarna….

*bokmärker* Skrattande

Annons:
[Pennylane1]
4/29/10, 7:00 PM
#35

Vad roligt!!

(och vad jag upprepar mig Flört )

skogs-tolva
4/29/10, 8:15 PM
#36

Heeeelt ok Flört

Fjallraven
5/15/10, 11:25 PM
#37

På't ungefär hur länge gräddar ni dom? Har en sats som väntar på att rullas ihop :)

Fjallraven
5/15/10, 11:32 PM
#38

Min deg blev rätt så grå i färgen, blev era så också?

Magica1970
9/13/10, 11:29 PM
#39

Mina blir gyllenbruna. Jag gör dubbel sats (4 bullar) och gräddar 17-18 min i 160 gr varmluftsugn.

marieliden
9/24/10, 1:10 AM
#40

Ska pröva att göra  smörgåstårta på detta receptet i helgen, tror det kommer bli kanongott

[Pennylane1]
9/24/10, 10:21 AM
#41

lycka tilll, hoppas det funkar bra!

Annons:
wannabe
9/25/10, 4:16 PM
#42

Håller med om att det var riktigt goda bullar! De blev riktigt goda som ostbullar då jag la lite riven ost på toppen innan gräddning.

Tror även att det kan bli en väldigt bra pizzadeg … får nog ta och testa det någon dag. 

Tack Pennylane för ett toppenrecept!

[Pennylane1]
9/25/10, 5:59 PM
#43

varsågod! Glad

vitsippan
9/26/10, 8:07 PM
#44

Verkligen jättegoda! Men mina svällde absolut ingenting i ugnen. Använde ca 0,5 tsk bakpulver. Men det kanske inte var meningen heller? Glad

[Pennylane1]
9/26/10, 9:06 PM
#45

nej sväller gör de nog inte så värst tyvärr! Bakpulvret gör nog mer att det inte blir så kompakt tror jag.

vitsippan
9/26/10, 10:02 PM
#46

Ok, då vet jag att de blev som de skulle. Supergoda var de i alla fall och perfekta i konsistensen. Tack för receptet!

Ta-Co
9/27/10, 9:24 PM
#47

Dessa blev riktigt goda! Jag gräddade dem i stekpannan, delade dem mitt itu och fyllde med hemlagad makrill-pizzafyllning, lite ost och åt sallad till.

Det blev tre bröd och jag blev mätt på ett och ett halvt bröd. Fast jag glömde lägga ost i degen.

Tack för det goda, användbara receptet Glad

fampezo
12/7/10, 7:04 PM
#48

Jag gjorde dessa bröd för en liten stund sedan och gud så gottGlad," jag stekte dom i stekpannan ". Ska prova i ugnen sedan men just nu är ugnen upptagen av en stekTungan ute.

Annons:
[Pennylane1]
12/7/10, 7:11 PM
#49

va bra! Glad

Lena69
12/7/10, 9:01 PM
#50

De här bröden har absolut räddat mitt liv som LCHF.are! Hade nog lagt av annars, men med de här bröden kan jag göra varma mackor, räkmackor, kantarellmackor och en gång har jag gjort degen tunn och använt som pizzadeg. Visst kan man äta räkor utan macka, men det är gott att ha något att lägga dem på. Jag plattar för det mesta ut degen så att det blir ganska tunna bullar, som hönökaka ungefär.

[Pennylane1]
12/7/10, 9:22 PM
#51

Det var väldigt roligt att höra!! Kyss

Ta-Co
12/8/10, 12:56 AM
#52

Jag lagade pizza igen på detta brödrecept igår men denna gång gjorde jag mer deg så pizzan blev lite tjockare. Klämde ut degen i en form, bredde på tomatsås, pizzafyllning (hade köttfärssås och champinjoner på) och ost.

175 C i ca 15 min.

Botten smakade väldigt likt "äkta vara". Det blev jättegott! Tack för ett riktigt roligt recept att experimentera med Skrattande

Maggan71
12/18/10, 4:08 PM
#53

Jag har bakat brödbullar idag och jisses, så gott! Tungan ute

Tackar för receptet!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

[Pennylane1]
12/18/10, 5:03 PM
#54

varsågod!! Kyss

Gullvi
12/19/10, 9:11 PM
#55

Hej Pennylane1! Nu har jag bakat dina brödbullar och de smakade precis som nybakade ostfrallor - supergott! Jag läste fel först på receptet och hann hälla i bakepro i st f pofiber men eftersom jag gjorde dubbel sats så tog jag 1 dl av varje, strödde sesamfrö över. Jag tror inte de blev annorlunda för det!!? Sååå gott med smör och ost, mmm. Tack!

Annons:
[Pennylane1]
12/19/10, 9:28 PM
#56

Svårt att säga om de blir annorlunda, vet ju inte hur dina blev Flört

Har aldrig testat Bake Pro själv.

[Pennylane1]
12/19/10, 9:29 PM
#57

kul att de blev till belåtenhet!

[Pennylane1]
12/23/10, 11:03 AM
#58

nu har jag en dubbel sats av detta bröd, med vörtkrydda. Gjorde tekakeliknande bröd, sju stycken. Ska ha till doppebröd, bland annat.

Fast jag tog tre ägg, två och en halv dl pofiber en slatt husk och en näve riven ost. Lite bikarbonat och lite filmjölk (bikarbonat behöver något surt för att jäsa)  och en skvätt vatten.

Skotta
1/7/11, 7:03 PM
#59

Tänkte prova det här receptet nu men min man hittade inte fiberhusk så frågan är om jag kan baka utan?  Tänkte göra pizza!

[Pennylane1]
1/7/11, 7:23 PM
#60

mjaaa, jag veet inte faktiskt, husken gör att det klibbar samman, men du kan ju testa!

Skotta
1/7/11, 7:30 PM
#61

Ja jag testar, kan ju testa en enkel recept, tror jag ska ta mer pofiber istället

Skotta
1/7/11, 9:55 PM
#62

Det blev riktigt bra även om jag hade inte husk hemma, till och med min svärfar som älskar allt mjöl, särskilt vit bröd och fikabröd tyckte lchf pizzan blev bäst i kväll. Ska gå ner till grannen med en bit, deras dotter är glutenintolerant så receptet passar även dem perfekt.

Annons:
[Pennylane1]
1/7/11, 10:03 PM
#63

wohooo! Vad bra!

ACE-
1/21/11, 9:32 AM
#64

Det här blir spännande… Har just nu en plåt med detta bröd i ugnen. Glad

ACE-
1/21/11, 10:07 AM
#65

Ett helt ok bröd om än aningen kompakt. Jag tycker att potatissmaken slår igenom från po-fibern, det blir nog en vana men nästa gång blandar jag i lite linfrön och sånt. Åt 2 st med rejält med smör, 2 skivor skinka, majonäs, ett salladsblad och en tomatskiva. Gott, gott!

min blogg

ACE-
1/21/11, 3:39 PM
#66

Är det nån som gjort smörgåstårta med det här brödet förresten??

min blogg

annah81
1/26/11, 11:10 PM
#67

Åh, vad gott det blev! Tack för receptet Pennylane!

Jag hade parmesanost och sesamfrön på. Kommer att bakas många gånger.

minlchf.wordpress.com

[Pennylane1]
1/26/11, 11:47 PM
#68

varsågod! Kul att så många gillar ens små ansträngningar Glad

[linnzy]
1/27/11, 12:11 AM
#69

det här ska testas imorgon!

Annons:
[linnzy]
1/27/11, 9:47 AM
#70

Så nu har jag testat dem.

Gjorde smeten igår och lät stå över natta. Klickade i dem i muffinformar, stora blev dem inte (hade hällt i lite extra bakpulver så en aning höjde dem sig ändå)

In i ugnen, jag slukade två stycken med smör och ost. Sedan var jag mätt. Ska göra en laddning till och ha med på resan i helgen.

Dock smakade dem inte särskilt mycket, i med lite brödkryddor kanske. Och jag tror faktisk att man kan göra dem till riktiga muffins , konsistensen var ju densamma iaf.

Men..det här med pofiber, det är det ju kolhydrater i, hur bra är det då?

Cessy
1/27/11, 10:08 AM
#71

Jag som har levt mitt liv mycket på bröd, men i princip aldrig har bakatSkäms blir ju helt ställd av ingediensenser som pofiber, fiberhusk (är det samma som husk eller är de 2 olika?) Var i en affär hittar man det här? Försökte hitta något i vår lilla servusbutik igår, men hittade inget av det. Brukar det säljas bland mjöl eller finns sådant här i regel under någon speciell avdelning i en affär.

En gnutta bakpulver har jag förstått är ca ½tesked, men hur mycket ungefär är en skvätt vatten?

[linnzy]
1/27/11, 1:23 PM
#72

Husk eller fiberhusk (sak samma) kan vara knepigt att få tag på beroende på vart man bor. Min far bor i Malmö och hittade det i en liten Ica butik…samma ingrediens på valt naturapotek eller hälsokost kostade mer än det dubbla än det gjorde på ica….

[Pennylane1]
1/27/11, 9:39 PM
#73

# 70 pofiber har 12 gram per 100 (om jag minns rätt) men en dl väger bara 17 gram! Så det blir inte speciellt mycket kolisar totalt i receptet!

Pofiber och husk brukar finnas på någorlunda stora affärer, ica coop…

misty09
1/27/11, 10:28 PM
#74

Willys har ett sorts mjöl eller vad jag ska säga som heter bara "Psyllium" i gula påsar. Läser man på baksidan så står det att det innehåller bara malda psylliumfrön.0 kolhydrater 85%fibrer. Är detta samma sak som fiberhusk?

[Pennylane1]
1/27/11, 10:55 PM
#75

tja… det borde stå SKAL av psyllium om det skulle vara samma sak…men om det ändå är noll kolisar så måste det nästan vara skalen bara för fröna har säkert kolisar.

Susanna88
1/28/11, 9:16 AM
#76

Jag är hemskt sugen på att testa på dessa, men är lite inkompetent (eller kanske bara ovillig) att baka utan mått, så om det är någon som har ett recept med mått vore jag väldigt glad! Även ugnstid om man inte bar hen varmluftsugn (för det tror jag inte min är)

Annons:
[Pennylane1]
1/28/11, 9:22 AM
#77

det går bra med lite olika varianter men testa så här då för en något större sats:

2 ägg

1,5 dl pofiber

0.5 tsk bakpulver

2 msk husk

1dl riven ost

1 dl vatten

brödkryddor efter smak (ett par teskedar kanske av det du gillar, anis, fänkål, kummin )

blanda ihop och låt stå tills degen svällt

forma bullar

vallmofrön på toppen.

grädda tills de får färg och verkar klara (kanske 10 minuter det beror ju lite på hur stora bullarna är också, liksom ugnar varierar så det måste du nog testa själv)

gun92884
1/28/11, 1:50 PM
#78

#77

Av vilken anledning ar det ost i bullarna nar du har bade pofiber och husk?

Om det ar for volym, gar det kanske att anvanda Chiafron istallet? Jag vill hemst garna prova dessa men vill inte ha ost i dem

[Pennylane1]
1/28/11, 6:37 PM
#79

tja… anledning och anledning… måste man ha en? Flört Testa utan vettja! Jag gillar ost.

gun92884
1/28/11, 6:57 PM
#80

… OK … jag ska stoppa i litet Chiafron eftersom det blir mindre volym annars … Chiafron blir ju som ett gel och osten skulle val ha smalt …

[Pennylane1]
1/28/11, 7:06 PM
#81

chiafrön känner jag itne alls till, men det verkar likt husk då, det bildar ju också gel så då kan man ju lika gärna undrar varför man ska använda båda dem?

gun92884
1/28/11, 7:13 PM
#82

Chiafron blir som en gel med sma, sma fron i det, sa det skulle bli litet som fullkornskansla. Chia blandas ibland i proteindrinkar (och asiatiska dessertdrinkar for att fa volym) for att fa mer volym, som i en 'shake'. Kanske paminner mest om tapioca, men mindre korn.

gejsa
1/29/11, 1:51 AM
#83

Gjorde detta bröd för första gången i kväll åt gubben och mig. Och dom blev klart godkända. Det är ju just brödsmaken och känslan att tugga bröd som jag har svårt att avstå ifrån. Kan man äta 2 st till frukost och ändå inte få i sig några kolhydrater knappt om jag förstått det rätt?

Annons:
[Pennylane1]
1/29/11, 11:05 AM
#84

japp det kan du! Det är försumbart med kolisar, om man ser upp lite med osten, färdigriven ost kan ha mycket kolisar, river man själv är det noll där med i de allra, allra flesta fall.

[Pennylane1]
1/29/11, 11:07 AM
#85

gunxxx tapioca känner jag inte heller till! Eller jag har så klart hört ordet men tänker mig tapetklister när jag hör det! Är det frön?

misty09
1/29/11, 11:26 AM
#86

Tapioka och Kasava rot är samma sak. Giftig vid fel anrättning. Används ofta vid tillverkning av nudlar.

[Pennylane1]
1/29/11, 12:09 PM
#87

använd den lilla länken ovanför där du skriver inlägget och klistra in adressen där så blir det klickbart!

[Pennylane1]
1/29/11, 12:10 PM
#88

hur kan då tapioka ha korn om det är en rot!?

[Pennylane1]
1/29/11, 12:13 PM
#89

Från kassavasidan : "kassava är den tredje största källan till kolhydrater (min kursivering) för måltider i världen" Verkar inte vara nåt att lägga på minnet! Flört

misty09
1/29/11, 12:15 PM
#90

Vet inte men vet att det är samma sak men kallas för kassava i afrika och tapioka i syostasien. Se wikipedia.

Vi har pratat om det på jobbet ( jobbar med livsmedelsfrågor) Då vi fått frågan om nudlar var glutenfritt. Läser man innehållsförteckningen står "tapioka" och när vi kollade upp var det samma sak som kassava.

Annons:
Skotta
1/29/11, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Gjorde knäckebröd av receptet i går, blev jättegott :-) Tillsatte lite frö i receptet

gun92884
1/29/11, 5:00 PM
#92

#89

… kanske det var jag som 'muddied the waters' genom att saga att Chia paminner om tapioca … jag menade ENDAST i kanslan i munnen … kommer inte ihag svenska ordet (det ar 'texture' som jag letar efter)

Annars har Chia ingenting att gora med tapioca och kassava.

Har finns litet information … men, det finns massor pa internet om man gor en search:

http://www.chiaseedguide.com/

nobban7
1/29/11, 7:39 PM
#93

Sådär, nu har jag också testat. Hade inte i något bakpulver eftersom nån överambitiös person tydligen städat bort det men bullarna blev helt acceptabla ändå. Nu är det bara att experimentera sig vidare med olika former och smaksättningar. Tack så mycket för receptet!

gun92884
1/29/11, 8:10 PM
#94

Jag har ocksa provat att gora brodbullar(na) men med de andringar som jag pratat om …

Bytte ut pofiber mot oat fiber (som antagligen ar samma sak men ar en biproduct fran havre istallet).

Se'n la jag till 2 msk Chiafron som jag blotlagt i 1/2 dl vatten sa jag fick ersattning for den rivna osten.

Jag okade ocksa vatskemangden med ungefar 1 dl eftersom det sags i receptet att det ska svalla och det fanns inte rum for det med den ursprungliga mangden.

Jag plattade ut 3 stycken brod som sag ut som sma tekakor … istallet for ugnen anvande jag micro, en bulle at gangen, 3,5 mn. De ar bleka forstas, men verkar brodaktiga :0)

Cessy
1/31/11, 4:54 PM
#95

Har också prövat. Tog mer vatten än vad TS angav för att få en smidigare deg, men jag tog i lite för mycket så smaken blev väldigt intetsägande, men väl brödliknande konsistens. Måste skaffa lite o smaksätta med nästa gång o likaså ska jag def. ha mindre vatten, för att få bullar att lägga ost o skinkan på var ju bara helt suveränt.

JazzBass
2/5/11, 5:52 PM
#96

Skriver ett inlägg för att jag lättare ska hitta den här tråden senare. :-) Som ganska erfaren hembagare känns det konstigt att baka bröd som nästan inte har nånting gemensamt med bröd man gjort förut, men nu har jag en sats på prov. Inget recept är heligt för mig så jag tar mig friheten att endast ha tidigare recept som inspiration och vägledning. ;-)

En fråga: Hur länge ska man låta pofibrer svälla? Har haft dem och stå nu i ca 15 minuter och tycker mig knappt se nån skillnad alls (använder sempers pofibrer).

Jag råkade av bara farten börja med 3 ägg men satsen ser jätteliten ut för det. Blev ca 2 dl pofibrer. Rev sedan ner ca 1,5 dl lagrad Allerum grevé (måste detta blandas i senare?), och lade också till ett par msk pumpakärnor, ett par msk rostade sesamfrön som jag krossade i mortel, kanske 1 tsk bakpulver och ca en msk boveteflingor. "Fusk", jag vet, men jag vill inte bli för strikt. Rörde också ner ca tre msk olivolja då jag har goda erfarenheter av det från "traditionell" bakning.

Få se hur de blir… :-)

Edit: Rörde förstås ner lite vatten i början också (1/2dl?), glömde säga det, men nu rörde jag ner ytterligare ca en dl. Få se om de börjar svälla lite bättre….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Pennylane1]
2/5/11, 7:16 PM
#97

Det brukar svälla rätt bra på en kvart så jag anar inte varför det inte gör det för dig!

Annons:
gejsa
2/5/11, 8:30 PM
#98

"96" Jag sätter på ungnen och börjar röra ihop allt. När det är klart så får det jäsa tills ungnen blir varm. Högst några minuter till. Så mina jäser inte alls en kvart utan kanske 5 minuter. Mina blir jättefina.

Men å ena sidan tar jag bara av det som står i receptet högst upp. Kanske det är något av det som gör att det inte jäser.

JazzBass
2/5/11, 9:31 PM
#99

Ja, nåt blev nog fel i början. Det misslyckades kapitalt så jag får prova en gång till och hoppas på bättre resultat. Jag rörde ner pofibrerna i äggen och tillsatte en skvätt vatten direkt efter (troligen alltför lite, borde nog satt ett par deciliter för den satsen antar jag) och resten av ingredienserna. Lite senare fyllde jag på med mer vatten om det skulle ha varit så att fibrerna sög upp allt vatten.

Nästa gång tror jag att jag ska blanda pofibrer och vatten (och bakpulver, salt mm) först, och sen kläcka i ägget. Kanske funkar bättre den vägen..?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Pennylane1]
2/5/11, 9:33 PM
#100

jag märker ingen skillnad i vilken ordning jag tar det, jag bara häver ihop det i den ordning det faller sig…

[Pennylane1]
2/5/11, 9:34 PM
#101

förresten du tog inget husk alls? Det sväller ju rätt mycket, mer än pofibrerna.

JazzBass
2/5/11, 9:53 PM
#102

Just det ja, nej ingen husk. Har försökt hitta det i butiken men har inte lyckats. Dessutom har jag lite aversioner mot såna lustigheter, räknar pofiber också som en sån men det hittade jag i alla fall i butiken så köpte en förpackning för att testa det. Dessa produkter känns på nåt sätt mycket mer onaturliga och konstlade än t.ex. grovt vetemjöl (om man får man säga så här på kif?), men det troligtvis är en vanesak. Jag undviker ju allt bröd nuförtiden och man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar, så att säga… Har nån förresten nån info om hur dessa produkter tillverkas?

Ska försöka leta upp lite fiberhusk till nästa försök. Det finns fyra enorma mataffärer i min stad (vasa, finland) så det skulle vara konstigt om ingen skulle ha det. Får prova nån specialhälsokostaffär annars…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MissMullig
2/5/11, 10:02 PM
#103

Husk finns sällan nu man får ta Psyllium Finax är det mårket jag hittat

gejsa
2/5/11, 10:21 PM
#104

"102" Ja, Psyllium Finax har både Willys och Ica. Det är en påse brukar ligga vid laktosfria saker.

Det glömde jag att jag tog en matsked eller så också. Det är ju det sm gör att det sväller och blir som bröd antar jag.

Annons:
[Pennylane1]
2/5/11, 10:26 PM
#105

Psyllium från Finax ÄR husk

MissMullig
2/6/11, 1:31 AM
#106

Ja precise

[Pennylane1]
2/6/11, 11:17 AM
#107

det kunde missförstås eftersom du skrev att man sällan hittar husk nu så man får ta psyllium istället så jag ville förtydliga för alla som inte vet! Flört

[Tjiwi]
2/6/11, 11:55 AM
#108

Vad är husk, profibrer??Skäms

[Pennylane1]
2/6/11, 4:31 PM
#109

läs # 17 och # 75  POfiber

MissMullig
2/7/11, 10:40 PM
#110

#107  tur du ät observant. Skriver som jag tänker och tror att alla skall förså Förvånad

MissMullig
2/7/11, 10:40 PM
#111

#107  tur du ät observant. Skriver som jag tänker och tror att alla skall förså Förvånad

Annons:
[Sias]
2/25/11, 11:04 PM
#112

Blir brödet bra utan ost i degen? (ska undvika att äta ost).

#91 Hur gjorde du knäckebrödet?

MissMullig
2/25/11, 11:15 PM
#113

Troligen görs hårdbrödet kavlas el plattas ut tunnt bakas av och torkas på eftervärmen med lite öppen lucka så det ångas av

Skotta
2/26/11, 11:53 AM
#114

#112

Jag gjorde som receptet och sen strök jag ut smeten tunt och bakade, torkade sedan i ugnen till jag tyckte brödet var tillräckligt hårt.

[Pennylane1]
2/28/11, 7:53 PM
#115

Jag gör också typ kex av den här degen, är barnsligt förtjust i de där Wasa delikatesstunnbröden med rosmarin och salt, gör en blötare deg (=mer vatten), tar bort osten men  har i rätt rejält med salt gärna fling, och rosmarin och brer ut på en plåt med slickepott, sen strör jag över sesamfrö och gräddar tills det är väl genomgräddat men inte hårt. Då klipper jag i bitar och lägger på galler och kör med varmluft och 50 grader, det torkar ganska snabbt.

MariaTherese
3/1/11, 12:52 PM
#116

Vad tror ni om att prova göra "bullar" till semlor av detta recept??Tungan ute

Nån som provat??

malgorzata
3/1/11, 2:11 PM
#117

Jag bakar mitt eget bröd i över ett år nu. Tycker om att slippa massa insatser som stora producenterna brukar slänga i brödet. Ja köpte också bakmaskin, men använder den mest för att knåda och jäsa deg- sparar mycket tid. Tycker det är svårt att knåda deg i 20min. Mina favoriter är mina hälsosamma bröd . Jag gillar blanda olika frön eller torkade frukt.

JazzBass
3/1/11, 3:07 PM
#118

#117 - Det ser gott ut! Tyvärr tror jag det är många här som inte skulle äta det brödet p.g.a. mjölet, sirapen och den torkade frukten; det blir väldigt mycket kolhydrater. Vanligt mjölbaserat bröd undviker nog så gott som alla som äter enligt LCHF, eller så äter man bara lite nån gång emellanåt. Personligen saknar jag mitt hembakta grova bröd och skulle gott kunna tänka mig att äta nån skiva nu och då av ditt bröd också. Är man annars frisk och inte överviktig, och inte reagerar negativt på lite kolhydrater (gaser i magen, sötsug som triggas mm), så tror jag fördelarna med brödet väger upp nackdelarna.

Jag blandade alltid i ganska mycket kallpressad rypsolja eller olivolja (sällan smör) när jag bakade som flitigast. Det blev mjukare och godare så tyckte jag, och det höll längre i rumstemperatur utan att bli torrt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Jojjemin
3/1/11, 4:51 PM
#119

Åh, MÅSTE testa ikväll :)

[Sias]
3/1/11, 6:03 PM
#120

Det går bra att skippa osten!

Jag har bakat brödbullarna utan ost, men med en skvätt rapsolja istället. Av misstag blev det lite Fibrex i smeten. Blev jättebra.

Men till nästa omgång frukostfrallor skippar jag de torra Fibrex-flingorna - fast till grovknäcke, som jag tänker testa att baka - med brödbulle-receptet som grund - kan det nog bli bra med såna!

Hällde 2 dl vatten i en bunke, blandade i 1-1/2 dl pofiber, 1 msk Finax psyllium, 1/2 dl Fibrex och 1 tsk bakpulver. Rörde i 2 ägg och en skvätt rapsolja.  Rörde försiktigt ihop till en deg, lät den svälla 15-20 minuter. Tog sen med en slev klickar, la på plåt med bakpapper. Gräddade i 200 graders ugn. (Brödkryddorna slut, annars hade det blivit ett par tsk).

TACK för receptet! SÅ BRA - ett gott, saftigt  bröd utan frön, mandlar, nötter, kokos (ost).

[Pennylane1]
3/1/11, 7:41 PM
#121

min idé med detta bröd, som jag skrev i början, var just att utesluta fett i degen eftersom fettet tynger, gjorde en del försök,  innan jag kom fram till detta recept, med olja i och tyckte inte det blev så bra… men smaken är som baken Flört

[Pennylane1]
3/1/11, 7:49 PM
#122

# 117.  men oj…. vet du att du är på ett lowcarbforum!!??

Mumrikshumla
3/2/11, 9:51 AM
#123

Pennylane1 - jag tänkte göra detta recept idag om jag får tag i pofiber någonstans, men jag undrar om du tror att det går att göra oopsievarianten av äggen innan man rör i dem? Dvs. att separera vitorna och skumma dem för att få fluffiga bröd? Eller blir de fluffiga ändå? Har inte hittat några bilder på originalet…

[Pennylane1]
3/2/11, 6:26 PM
#124

ingen aning. Jag vill inte ha dem sådana själv. De här blir som vanligt matbröd i konsistensen. Jag själv gillar inte konsistensen på oopsies, är det det du vill ha föreslår jag att du gör sådana!

Mumrikshumla
3/2/11, 7:33 PM
#125

Ok

Annons:
[Sias]
3/3/11, 9:16 AM
#126

#121 Helt utan fett är ju inte grundreceptet - blir en del fett från osten, som jag tror bidrar till att brödet blir saftigt. Men det går lika bra med fett från olja - göra "Ostfria brödbullar". Min erfarenhet, som jag ville dela med mig av - speciellt till de som inte tål ost, ska undvika att äta ost.

Att det går att göra saftiga brödbullar utan fettet från osten, genom att använda olja eller smält smör istället. Ersätta ca 100 gram 28-34% fet ost med 2 msk olja eller smält smör (30 gram) - och det blir ungefär lika mycket fett i smeten.

Jag tror att det kan vara värdefull info för den som inte tål, ska undvika att äta ost - jagar recept på ostfritt LCHF-bröd. Recept som är rätt sällsynta.

[Pennylane1]
3/3/11, 9:19 AM
#127

mmm men det är just olja och "rent" fett som jag tycker gör degen liksom kompakt. Eller jag och jag, det är ju en välkänd devis. Men de funkar nog utan ost med. I kexen ovan uteslöt jag osten, jag slängde mest i den från början för smakens skull och inte för konsistensen. Det är mycket möjligt att bullarna funkar utan också.

[Pennylane1]
3/3/11, 9:22 AM
#128

sen hade jag inte så mycket som 100 gram ost i grundrexeptet, bara ett par matskedar!

Sammet1
3/3/11, 9:31 AM
#129

#126 Bra tänkt, Sias! Jag är också intresserad av ostfria/fröfria "bröd". Hittills har jag provat att göra missaz' "pones",men jag gillar idén att blanda i lite husk och någon typ av fett i smeten, och då blir det mer en blandning av ponesen och dessa brödbullar.

Undrar om det fungerar att öka mängden smet och grädda i bakform? Jag saknar ett "bröd" som går att skiva i ordentliga skivor och rosta i brödrost.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[Pennylane1]
3/3/11, 9:48 AM
#130

jag tror det går utmärkt att grädda i form då detta bröd blir precis som vanligt matbröd som sagt. Kanske femdubbla eller så.

[Sias]
3/5/11, 10:14 AM
#131

#127 Nu har jag bakat en andra omgång, ingredienser som vid första försöket (#120), förutom oljan som jag nu mätte = tog 2 msk. Men, enligt mig och "smakpanelen", inte alls lika lyckat. Smaken OK, men inte lika saftigt & gott, färgen inte lika gyllenbrun utan mer gråaktig. "Potatissmaken" mer framträdande. Kan bara bero på fettet - enda som ändrats! Bara att göra nya försök för att hitta min favorit-variant!

Av en sats skulle det bli  knäckebröd - men det blev kex. Torra, trots att de var 2 msk olja i smeten, men med smör & färskost på - helt OK! 

#129  Jag bakade förut - nu rätt länge sen - en LCHF-limpa av Pofiber och Fibrex, som jag experimenterat fram recept till. Men fick lov att sluta äta det - p g a vissa ingredienser - efter det gav jag upp tankarna på bröd. Nu ska jag göra ett försök med limpa efter det här receptet - med vissa ändringar.  Fast inte öka äggmängden till flerdubbelt - kan bli för blött, min erfarenhet.

#58 Hur blev vörtbrödet?

[Pennylane1]
3/5/11, 4:51 PM
#132

vörtbrödet blev helt ok, dock blev det inte doppat.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Looseit]
3/13/11, 6:11 PM
#134

Tack Pennylane, bullarna såg inte mycket ut för världen, mest som träbitar. Men ljuvligt att få uppleva "brödkänslan" igen. Tack snälla rara!

Jenny40
3/24/11, 9:57 PM
#135

bokmärker denna sida på mitt sätt för jag vill inte tappa bort detta inlägg på bröd… vill ha många recept att välja mellan…. ska testa att baka dina brödbullar Pennylane vid tillfälle :)

Jenny

[Pennylane1]
3/25/11, 7:45 AM
#136

ja jag har fortfarande inte hittat nåt recept som slår dessa mina egna små skötebarn Cool

Jenny40
3/25/11, 6:44 PM
#137

Pennylane: Jag satte till en deg när jag kom hem idag och nu är de snart slut. 
De var verkligen goda må jag säga!! Underbara! De vart populära även bland de övriga familjemedlemmarna. Glad Så nästa gång jag bakar dem, får jag gömma dem i frysen, så jag får ha dem för mig själv Flört. De andra i familjen äter ju annars vanligt bröd..

Kan också tillägga att detta recept hamnar bland mina favorit recept.

Ha en trevlig helg!

Jenny

[Pennylane1]
3/25/11, 6:48 PM
#138

Kul att de föll på läppen!

Trevlig helg själv!

McMorrigan
5/2/11, 1:47 PM
#139

Bokmärker lite för att inta tappa bort. Det låter gott!

Annons:
McMorrigan
5/4/11, 11:26 AM
#140

Jag måste fråga er bakgurus en sak. Nu harjag provat flera olika varianter men hur jag än gör så blir det lite "svampigt" i mitten….

Lite blött liksom. Jag får fin yta på dem och färg men mitten känns läbbig.

Vad gör jag för fel!?

Tips tack! Glad

JazzBass
5/4/11, 11:57 AM
#141

Gräddar för kort tid eller i för hög temperatur? Eller gör för tjocka bröd så värmen inte hinner hela vägen till mitten förrän ytan är klar?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Pennylane1]
5/4/11, 1:12 PM
#142

ja ugnar varierar så man kan ju ta en och skära igenom och kolla att de verkar klara första gången.Swn vet man hur ens ugn funkar på receptet

JazzBass
5/4/11, 2:20 PM
#143

Ett tips som funkar på vanligt bröd och troligtvis på det här också, är att man tar en sticka, trycker in den i ett bröd i ugnen och drar ut den sen. Blir den kladdig är inte brödet klart, fastnar inget är det genomgräddat och klart. Men man ska inte låta dem vara för länge heller, då blir det torrt. Det är viktigt att ha rätt temperatur, blir ytan klar för tidigt har man för hög temperatur.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

McMorrigan
5/4/11, 3:41 PM
#144

Jodå, sticka brukar jag allt använda vid "vanliga" bak.

Dock har jag inte använt varken pofiber eller husk tidigare och de uppför sig inte riktigt som jag är van vid.

Jag hade dem inne i kanske 20 minuter på 200 grader nu sist men de blev lite kladdiga ändå. Dock var ytan fin.

Men jag kanske ska prova att sänka tempen och ha dem inne lite längre? Jag gör dem som tekakor i tjocklek ungefär.

Jag gjorde så här:

1,5 dl pofiber

1 msk finax psyllium

1/2 dl fibrex

1 tsk bakpulver

2 ägg

1 tsk brödkrydda

2 dl vatten

2 msk cream fraiche (istället för ost eller olja)

De blev helt klart godkända i smaken!

Jenny40
5/5/11, 12:19 AM
#145

#77 Tusen tack, än en gång Pennylane, för detta bröd recept! 

Jag älskar det här brödet, man kan göra så mycket med det om man utgår från bas receptet. 
idag hade de jätte billiga ägg här hemma på lill Ica i Hovslätt, pga kort utgångs datum. I alla fall.. jag rörde ihop en dubbel sats, tillsatte lite oregano och 1 msk linfrön i degen, plattade ut degen på en plåt, ca 2 cm tjock, tryckte ner 10 st svarta oliver jämnt fördelat över hela brödet, strödde på lite extra pizza krydda och lite havssalt och voila!! - blev det ett foccaia bröd! Super gott!  :)

testa vet ja!

Jenny

[Pennylane1]
5/5/11, 7:36 AM
#146

ja det är jättegott med oliver i, Tungan ute soltorkade tomater är en annan favvis!!

(hoppas smileyn kan tolkas som "slurp" och inte bara attt man räcker ut tunganFlört )

Annons:
Jenny40
5/7/11, 11:22 PM
#147

#144 

jag brukar göra efter pennylanes basrecept, men bakar alltid en större sats (receptet här nedan) och trycker ut degen på en bakplåt, då blir brödet lite tunnare och inte "svampig" inuti. Jag brukar skära ut 3x3 bitar= 9 bitar. Brödet ger 1,3 gr kh/bit

4 ägg
3 dl pofiber
1 tsk linfrön
1,5 tsk bakpulver
4 msk fiberhusk eller finax psyllium
1,5 dl riven ost
2 dl vatten
1 msk kokosolja (smaklös)
lite havssalt ovanpå brödet

jag brukar smaksätta mitt bröd med finmald rosmarin, oregano eller timjan. strör lite havssalt uppe på brödet innan jag skjutsar in det i ugnen.

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 - 30 min tills de fått fin färg.

P.s.. det kan vara fibrex grynen som gör frallorna svampiga. Så testa att uteslut dem, gjorde själv det misstaget en gång, och de frallorna blev inte alls lika bra som när man bakar efter basreceptet.

#146 ha ha ha… nej då din 'slurp' smileys passade fint in i sammanhanget!

Jenny

[Sias]
8/7/11, 1:30 PM
#148

Det är ett tag sen jag bakade matbröd, då bev det bl a en variant av brödbullarna. Utan ost - p g a att jag då testade att helt undvika att äta ost (getost OK för mig, inte ko).  Men nu när min man valt att också satsa på LCHF,  saknar bröd, något att lägga pålägget på så har jag  börjat baka LCHF-bröd igen.  Bl a min variant av Brödbullarna. 

Blev godkända, inte mer. Konsistensen helt OK - men inte den speciella smaken av pofiber, som jag också har lite svårt för.

Har tänkt prova att baka efter originalreceptet, ha ost i smeten. Men funderat på  om det är värt ett försök - om  det blir någon påtaglig skillnad smakmässigt =, om pofiibersmaken dämpas av osten?  Kanske någon speciell sorts ost rekommenderas?

[Pennylane1]
8/7/11, 2:08 PM
#149

jag tycker personligen att pofibersmaken inte känns så mycket när jag har osten i, den behöver maskeras det håller jag verkligen med om!

lelli
8/7/11, 6:50 PM
#150

har bakat dessa idag o helt ok.

[Pennylane1]
8/7/11, 6:54 PM
#151

ang. sorts ost är det förmodligen bäst med en lite mer smakrik ost, fast jag har kört med vanlig färdigriven från coop. Som har lite kolisar, det är ofta massor i färdigriven ost har sett uppemot 14 %!! På grund av klumpförebyggande medel, vanligtvis potatismjöl.

[Sias]
8/8/11, 11:26 AM
#152

#149 Pennylane Osten BEHÖVS! för att "maskera" Pofibern - slippa bismaken.

Jag bakade en ny variant i dag, med ditt recept på Brödbullar som grund. med köpt riven goudaost + cream cheese. Ingen bismak alls av Pofibern. Får hägsta betyg av Både mig och min man!

Har jag tackat för receptet - om inte; STORT TACK!Glad

[Pennylane1]
8/8/11, 1:44 PM
#153

VARSÅGOD !

Då kan detta tjäna som svar till # 78 (gunxxxxx) också , jag hade inget specifikt svar då till varför jag tog ost, det var bara en lyckträff, poch nu har vi svar på varför den behövs!

Annons:
Lolivia
8/8/11, 3:44 PM
#154

Hej allihopa! Tråden är så lång och jag blir lite förvirrad av de olika varianterna. Vilket är "basreceptet" som är så gott? Vill gärna prova! Lät så gott med både ost och oliver!

Mkt tacksam för svar!! (Ni behöver bara hänsvisa till numret på inlägget och inte skriva hela receptet igen) =)

Sindri
8/8/11, 4:35 PM
#155

Basreceptet är det allra första inlägget, sedan kommer olika varianter.

[Pennylane1]
8/8/11, 5:38 PM
#156

ja läs första inlägget och så # 11 så har du det bästa receptet.

[Sias]
8/8/11, 6:50 PM
#157

Uppgifter om ingredienserna finns visserligen i första inlägget och #11, men de är bara höftade - och i #11 finns inte Husk med.

Noterar därför här det jag kommit fram till gäller som BASINGREDIENSER för den större satsen BRÖDBULLAR (se #11 - där det även står hur man gör).

2 ägg

 1-2 dl vatten

 ca 1 1/2 dl pofiber

 2 msk husk

1/2-1 tsk bakpulver

 ca 100-150  gram riven ost.

Pennylane! Hoppas du har förståelse för detta "intrång"

[Pennylane1]
8/8/11, 8:03 PM
#158

jo men i 11 sa jag bara att jag i förhållande till  receptet i 1 ökade lite på pofibern och tog två ägg. <i övrigt detsamma givetvis! Däremot tog jag betydligt mindre ost än dig. Kankske 50 gram.

Var och en gör förstås precis som den behagar!

[Sias]
8/9/11, 9:32 PM
#159

#158 AHA! Det behövs alltså inte mer än 50 gram riven ost  för att slippa bismaken från Pofibern?

Jättebra att veta! TACK!

[Pennylane1]
8/9/11, 9:34 PM
#160

kan ju bero på tycke och smak också och jag mätte inte direkt men tror knappast jag tog mycket mer än så!

Annons:
[Sias]
8/10/11, 11:13 AM
#161

#160 "Kan ju bero på tycke och smak" - instämmer"!  Vilken ost man använder -  för att slippa bismaken av Pofibern - kan kanske också ha betydelse.  Får prova mig fram.

Sedan receptet kom ut i februari förra året, har jag  i omgångar provbakat - provat mig fram - men jag måste erkänna att jag har saknat ett komplett recept att gå efter, Ett BAS-recept med uppgifter - så där som i en bakbok -  om vilka ingredienser som ingår och exakta vikt/mått för varje,  plus hur man gör, steg för steg.  

Pennylane - kan du kanske lägga upp det i en ny tråd här ? ? ?BRÖDBULLAR - BASRECEPT (med hänvisning till den här tråden), Så det blir lätt att hitta BAS-receptet på detta goda LCHF-bröd.

Jag tror det skulle uppskattas - inte minst nu när tråden börjar bli väldigt lååååååång!

[Pennylane1]
8/10/11, 11:24 AM
#162

okej då rå! Fast det får dröja lite, får provbaka själv en gång och räkna noga på ingredienserna!

[Sias]
8/10/11, 11:32 AM
#163

Glad

Lolivia
9/2/11, 10:56 PM
#164

Hur gör ni som ej har varmluftsugn? Har plattat ut brödet och haft det inne på 150 grader i en timme snart. Brunt utanpå men degigt i mitten. Är så less på bak som verkar fungera för alla andra men inte för mig! Tips?

JMW
9/2/11, 11:03 PM
#165

#164

Om du har en vanlig ugn får du lägga på ca 25 grader på den värme som anges för varmluft.

Adeon
11/12/11, 5:13 PM
#166

Funkar det att utesluta ägg? (Eller har någon tips på gott bröd utan ägg?)

Egentligen vill jag bara ha något att bre smör på, fast det gör inget om det är lite mjukt i alla fall!

[Pennylane1]
11/12/11, 6:28 PM
#167

du får väl testa!

Annons:
Vicks
11/12/11, 9:36 PM
#168

Såg denna tråd av en slump ikväll, och var bara tvungen att prova på en gång så här på en lördagkväll! Skrattande Hur har jag kunnat missa denna??

Tog 1 dl. pofiber, 1 msk fiberhusk, ett par msk vatten, salt,1/2 tsk bakpulver, ca 1/2 dl riven ost och två ägg. Geggade ihop detta, plattade ut till 3 platta tekakor, på med sesamfrön och så in i ugnen  i ca. 7-8 minuter.

Blev ju jättebra! Ljummen med smör och ost på smakade det ju som "riktigt" bröd! Kanon tycker då jag!Glad

[Pennylane1]
11/12/11, 9:52 PM
#169

Bättre sent än aldrig! Flört Det finns en nyare tråd med det ultimata receptet (enligt mig då) Heter Pennylanes brödbullar.

Vicks
11/14/11, 8:17 AM
#170

Aha! Skrattande Tack, då ska jag genast hoppa dit också! Flört

Upp till toppen
Annons: