Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 9650 ggr
Anna82
2010-03-28 16:15

Hur är det egentligen med atkins advantage bar?

Jo, jag undrar… någon gång ibland så äter jag en atkins advantage bar. Jag undrar bara om det egentligen är så få kolhydrater i dem. Det står ju att "netcarbs" bara är på ca 3-4 gr har jag för mig. Stämmer det? Är det dessa jag skall räkna? Jag fattar inte riktigt…

Annons:
Fiana
2010-03-28 16:46
#1

De angivna netcarbsen är en sanning med modifikation - t ex räknas en del sockeralkoholer som visst har en på verkan inte in utan bör räknas in till viss del osv. Sen är de ju tyvärr fulla av skräp (kika på en långa innehållsförteckningen). Och tror även atikns "organisationen" medger att de kan ge stopp i viktnedgång och man kan prova att ta bort dem.

Med det sagt så äter jag en någon gång ibland också, generellt så funkar viktminskningen sämre om jag gör.

Sen kan du nog inte räkna så mycket "bättre" på dem än det angivna värdet - eventuellt kan du ta innehållet av sockeralkoholer (tror de står angivna) och lägga till ca hälften av det ovanpå det angivna netto carbsen för ett kolhydradsvärde lite närmare verkligheten.

Anna82
2010-03-28 17:09
#2

Tack! Jo, jag har läst innehållsförteckningen - den är hemsk..och hemskt lång:)

Jag köper den ibland om jag vet att jag måste ha med mig någonting i väskan eller om jag är sugen på godis. Men vad jag har för mig så stoppar den min viktminskning också (vet inte riktigt just nu då jag går upp på grund av graviditet)

Skall kolla mer noga på förpckningen nästa gång jag handlar den.

Fiana
2010-03-28 18:40
#3

Var i affären så jag kikade på en - det är 15 gram sockeralkoholer som inte är glycerin - av alla dessa verkar det vara bara maltitol (andra sötningsmedlet är sukralos som jag inte tror är en sockeralkohol) - maltitol är en av de "värre" när det gäller upptag och blodsocker påverkan och man ska tydligen räkna hälften av den - så lägg till 7 gram kolhydrater till totalt ca 10 för den med hasselnötter i iaf.

Anna82
2010-03-28 19:04
#4

Tack Fiana, vad snäll du är! Då har jag lite koll. Bra!

Zepp
2010-03-28 19:41
#5

Sukralos är ett klorerat kolväte.. låter mumma för kroppen!?

Har oxå testat baren.. kan inte vara så svårt att avstå ifrån.. smakar fruktansvärt sött med en lätt bismak av.. metall!?

Varför är en lowcarbprodukt så himla söt??

Tror mer på att äta någon liten bit mörk choklad med vanligt socker.. gärna Lindts 85%.. den tillfredställer rätt mycket både vad gäller sött o godissmaken.. på en enstaka ruta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anna82
2010-03-30 13:16
#6

Min favorit är lindths 85% och den äter jag en ruta av då och då.

Ibland (1 gång /1-2 månad) tycker jag dock det är gott men någonting annat. Därför ville jag veta lite om atkins. Men det är inga fina grejer man stoppar i kroppen tyvärr;)

Annons:
cocobahia
2014-02-07 08:47
#7

Hej!

Ja jag brukar i ta en bar i bland t ex atkins, nutri nick m fl. 

Det är väl inte tänkt att man ska leva på dessa bars, utan de ska väl vara ett alternativ till dem som vill ha en godis bit i bland men få i sig mindre socker t ex. så man slipper fullt insulinpåslag.

Finns kanske en del ämnen i dessa bars som inte skulle hamna i magen på t ex en stenåldersmänniska :-D men å andra sidan är det svårt att hitta mammutar att äta i dagsläget. :-D Den moderna människan får nog leva med att maten är lite manipulerad, i dag. Man får försöka ta det så ekologiskt och naturligt som det bara går att göra. Vad det gäller bars så finns det en del "ganska okej" sådana att tillgå, men 100% ekologiskt osv är ganska svårt att hitta. Ett sjukt exempel var för något/några år sedan då ett mejeri i Gävle fick slut på sin ekologiska mjölk, ja då så pumpade man i vanlig mjölk i ekoförpackningar i stället. Detta uppdagades i pressen, ja då köpte man ekologisk mjölk av ett Skånemejerier och fraktade det upp till Gävle för packning hm…………ekologiskt ja det vette fan med dieselfrakt osv. Ja det verkar som om vi får ta lite skit med det goda, så att säga.

Upp till toppen
Annons: