Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Adhd-Kost

2010-03-24 18:17 #0 av: Pnilla77

Jag är diagnostiserad som vuxen med Adhd. Vid ett tillfälle tog jag upp mina kostvanor med min läkare och hon föreslog GI kost. Själv tror jag ju ännu mer på Lchf kost. Blodsockernivåerna behöver ju verkligen vara i balans för att vi ska kunna fungera!

Som sagt, jag tror starkt på Lchf-kosten för oss med Add och Adhd!

Anmäl
2010-03-24 18:29 #1 av: [godisboll]

Jag har ätit LCHF i ungefär 15 månader, pga min ADHD, bipoläritet och kroniska ledvärk. Tack vare LCHF har jag slutat helt med Ritalin, vilket jag tog i hög dos, slutat så gott som helt med värktabletter samt kraftigt minskat användningen av benzo och sömntabletter.

Lycka till!

Anmäl
2010-03-24 18:31 #2 av: marieliden

Hej Pnilla=)

Jag har också adhd, en ganska jobbig sådan och har ätit kosten ett halvår nu. Och jag kan tala om att det funkar hur bra som helst.

Här får vi inte i oss något socker, som triggar hyperaktiviteten. Man blir piggare när man är vaken, som också är ett plus vid adhd, för att kunna sova ordentligt och koppla av bättre. Jag sover som en stock nu, och har ingen insomningsproblematik, som jag hade innan. Är lugnare i mej själv också.

Jag har fortfarande adhd, men min hjärna får en chans att vila sej när jag väl sover, och funkar bättre på dagen som bonus. Så jag rekomenderar den verkligen som adhd kost Skrattande

Anmäl
2010-03-24 18:38 #3 av: Pnilla77

Tack för era svar! Jag blir verkligen peppad av att läsa hur det går för er!

Anmäl
2010-03-24 18:41 #4 av: marieliden

Ja, och jag som åt när jag inte hade nåt för händerna, har slutat med dej helt och hållet. Skafferiet är numera som en öken för mej =)

Anmäl
2010-03-24 18:52 #5 av: [godisboll]

... och mitt behov av att ständigt avsluta dagen med en sockerbom har helt försvunnit! Jag var så fäst vid min choklad tidigare att jag blev riktigt arg om jag inte fick äta 100 gram mjölkchoklad varje kväll. Åt "nyttigt" i övrigt. Mycket fiber, grönt och magert kött. Var smal och vältränad. Många trodde jag var galen när jag valde att byta matvanor, men jag har inte ångrat mig en sekund. Har inte ätit godis på över ett år, ingen pasta, ris eller potatis och jag njuter för fullt av att slippa ha ont och att äntligen kunna hantera mitt humör och mina känslor utan hjälp av en hel arsenal av psykofarmaka.

Anmäl
2010-03-24 21:49 #6 av: JigokuShoujo

Av ren nyfikenhet - hur diagnostiseras ADHD/ADD hos vuxna egentligen? Har dessutom hört kvinnor och män inte har samma typ av beteende även fast de båda har diagnosen ADHD

Förlåt lite off-topic från vad trådskaparen började med Skäms Hoppas det inte gör nåt... Har ADHD i släkten så man är ju lite nyfiken...

Anmäl
2010-03-24 23:08 #7 av: marieliden

weiss test och personliga tester. Jag blev testad 2 dagar, + att vi ritade upp mitt liv från början till nu, barndom, skola, arbeten, sociala situationer, sjukbild, osv. Mamma fick komma in och ha ett samtal med psykologen med.

Min adhd har jag haft hela mitt liv, fast jag inte vetat om det, och vuxenadhd, är egentligen fel ord, man föds med det.

Män och kvinnor är lika i sitt beteende, det finns män som är inåtvända, likaväl som det finns kvinnor som är utagerande. Skillnaden är väl att som kvinna har man fått höra att man är  dum, hysterisk eller nervig, om man gjort väsen av sej. Man blir ledsen istället för arg, och depressionerna är ett faktum.

Men det är en himla skjuts att få sin diagnos, man förstår sej själv, varför saker och ting är som dom är, och varit som dom varit. Och man kan lära sej att hantera sina svårigheter.

Anmäl
2010-03-25 00:05 #8 av: [godisboll]

Jag fick min diagnos under senare delen av tonåren och utredningen gjordes på en slutenpsykiatrisk vårdavdelning, där jag var tvångsintagen efter en intox. Jag hade då redan ett flertal diagnoser, men det togs en ny anamnes och jag fick genomföra ett antal tester (dock inte WAIS i mitt fall, då jag redan genomgått ett sådant test under diagnostiseringen av min bipolära sjukdom).

Vuxna har ofta utvecklat en "överlevnadsstrategi" som kan dölja de problem som hos ett barn blir mer framträdande. Anamnes är därför en viktig del av en ADHD-utredning, då diagnoskriterierna för ADHD måste ha varit uppfyllda redan under barndomen för att diagnosen ska kunna ställas.

Som marieliden skriver är det inte säkert att skillnaden mellan pojkar/män och flickor/kvinnor är så stor, men att det kan tyckas så eftersom kvinnor fått en annorlunda social fostran. Studier visar dock att flickor med ADHD visar färre tecken på just hyperaktivitet och att deras problem oftare tar sig uttryck i form av ångest, tvångshandlingar och dylikt. Många flickor får aldrig diagnos under barndomen, utan symptomen blir övermäktiga först när flickan når tonåren och kraven ökar vad gäller studier, ekonomiskt ansvar, organisationsförmåga etc. Vissa flickor har inte upplevt som problematiska under sin uppväxt, utan har dolt sina problem med hjälp av hög intelligens och god social kompetens.

Det har visat sig att många kvinnor som söker hjälp på psykiatriska kliniker inte får korrekt diagnos trots flera års behandling för symptom som egentligen är sekundära till ADHD:n. Depression, ångest och/eller ätstörningar ses ofta som primärdiagnos, trots att de i många fall utvecklats som konsekvens av obehandlad ADHD.

Anmäl
2010-03-25 00:34 #9 av: marieliden

Vill bara tillägga att jag är/var själv väldigt hyper, duracellkanin kommer jag alltid vara. Testerna visade också på en enorm intelligens, och många har just hög intelligens.

Anmäl
2010-03-25 08:06 #10 av: marimu

Är det inte så att personer med olika bokstavsdiagnoser även ska undvika tillsataer i mat, såsom färgämnen, glutamat etc?

Anmäl
2010-03-25 08:32 #11 av: [godisboll]

Jag uppvisade i stället få tecken på hyperaktivitet som barn, men var mycket orolig och rastlös. Som tonåring blev jag sedan mer utåtagerande och självdestruktiv. Precis som marieliden har jag (mycket) hög IQ och det är förmodligen en av huvudorsakerna till att jag inte uppfattats som speciellt "störd" under barndomen. Däremot är det inte så att ADHD-drabbade generellt har högre intelligens, utan det kan vara mer typiskt för just den grupp vars ADHD upptäcks först i vuxen ålder.

marimu: Jag vet att det påstås vara på det viset från vissa håll, men vilket vetenskapligt stöd det har kan jag inte svara på.

Anmäl
2010-03-25 10:58 #12 av: Wildrat

#11 Som vanligt finns det väl inget vetenskapligt stöd utan det är helt anekdotiskt. Som tur är så är det mycket lättare att undvika dåliga saker med LCHF, man får främst se upp med kryddblandningar och korvar...

Som ett tips så har Santa Maria citronpeppar och grillkrydda utan glutamat i påsar på hyllan under kryddburkarna bland de ekologiska kryddorna.

Anmäl
2010-03-25 12:41 #13 av: MimLan

Ni med ADHD som gått över till LCHF, hur pass "normaliserade" känner ni er när ni håller er till kosten? Är ADHD under kontroll helt, eller är det mer en fråga om att det hjälper att inte äta kost som förvärrar symtomen/problemen?

Anmäl
2010-03-25 12:51 #14 av: [godisboll]

Jag är definitivt inte symptomfri, men jag fungerar ungefär lika bra med LCHF som jag gör när jag tar Ritalin. Jag är lugnare, mer fokuserad och har bättre impulskontroll. Nu är inte ADHD min "svåraste" diagnos, utan det är bipoläriteten, vilken jag med stor säkerhet får medicinerna mot livet ut. Dock har LCHF haft effekt på det mesta i mitt liv. Jag är en mer stabil förälder, en trevligare partner och jag klarar bättre av stress än tidigare.

Anmäl
2010-03-25 15:21 #15 av: marieliden

Som Godisboll säger så försvinner inte själva adhd'n. Men jag har blivit lugnare med lchf, mer stabil än innan. Stresströskeln har sjunkit rejält för mej också. Fortfarande hyper men har lättare att plocka ner mej själv än innan. Har till och med läst min första bok, på säkert 10 år i dagarna, jag har inte fixat det innan. Visst har jag sprungit ifrån och gjort annat, men ändå gått tillbaka och fortsatt, och det är en stor seger för mej.

Anmäl
2010-03-25 20:58 #16 av: Endtyme

Jag har inte ADHD men Aspergers, och jag har också märkt en stor förbättring sen jag började med LCHF. Ångesten, humörsvängningarna och den enorma känsligheten som gjorde var och varannan dag till "hela världen rasar samman"-dagar har blivit så mycket mildare. Lugnare, stabilare och mer närvarande. Förr hade jag långa perioder då jag inte kunde se världen objektivt och rationellt för att jag liksom inte kom ut ur mitt eget katastrofhuvud, men nu har jag långa perioder av det omvända - jag tänker klart, är medveten om omgivningen och använder mitt konstruktiva tänkande. Glad

Anmäl
2010-03-25 22:31 #17 av: kreativika

Fan känner igen mig mkt i det ni beskriver. Har funderingar på att be om en utredning för bipolär/adhd så jag fått kommentarer både av föräldrar och nära vänner som påpekat mitt hetsiga hurmör och snabba vändningar i livet samt ätstörningen och hög intelligens som jag gömt mig bakom. Hmmm..

Anmäl
2010-03-25 23:33 #18 av: marieliden

Gör det, om du känner så. Jag fick känna på självkänsla första gången, när min utredningspsykolog, talade om för mej att jag inte alls är dum, utan tvärtom en mycket intelligent kvinna =) Jag cyklade omkull på vägen hem , för det gjorde mej så glad, hihi!

Skämt åsido, så har diagnosen gett mej en grund att stå på, jag vet varför livet blivit som det blivit och varför jag reagerar som jag gör. Det gör att jag kan jobba med de bitar jag är sämre på. Alla pusselbitar faller på plats en efter en, och jag förstår mej själv bättre. Så utredning är ingen dum idé om du misstänker att det kan handla om en NP problematik.

Anmäl
2010-03-29 23:23 #19 av: JigokuShoujo

Ska man börja med att ta kontakt med vårdcentralen först för att där bli remitterad vidare för ytterligare tester?

Känner igen mig lite i vissa delar av beteendena (rastlöshet, lätt uttråkad, gått dåligt för i skolan, koncentrationssvårigheter, svårt att få kompisar, nedstämd flera gånger om året m.m.) som man har vid ADHD, men man är väl också lite feg för att kolla upp det för att man känner sig dum om man inte har det. Skäms 

Men det skulle nog förklara en hel del också...

Anmäl
2010-03-30 03:26 #20 av: marieliden

Kontakta din vårdcentral och tala om dina problem, så remiterar dom dej vidare =) Så gör dom här i alla fall. Och inte ska du känna dej dum. För oavsett utgången av testerna så får du veta hur det är, och kan gå vidare därifrån.

Anmäl
2010-06-07 12:22 #21 av: anettezetterman

Har precis fått min diagnos: AD/HD å herregud vilken förlösande känsla. Nu vet jag varför jag är och gör som jag gör och det är alldeles underbart.

Jag tycker du ska ta kontakt med vårdcentralen och be dom remittera dig så du får veta.
Lycka till

Anmäl
2011-06-29 22:55 #22 av: snella

Jag är diagnostiserad ADHD och är MYCKET lugnare med LCHF. Dock tror jag att jag saknar biten med högt IQ som ni andra har, blir lite avundsjuk :D Har brottats med mina koncentrationssvårigheter och humörsvängningar under hela universitetstiden och höjt upp energin och koncentration till att plugga med socker! Nu i efterhand kan jag se att det gjorde hela grejen med koncentrationssvårigheterna värre. Mitt huvud var överallt förutom i boken. Godis och annat socker är en BOV för oss med just konc.svårigheter.

Anmäl
2011-06-30 00:36 #23 av: Henkez

Är det inte just dålig kost som är huvudorsaken till koncentrationssvårighheter och humörsvängningar och som experterna nuförtiden kallar för ADHD eller nån annan bokstavskombination som de hittat på så de kan skriva ut piller så läkemedelsföretagen kan tjäna så mycket pengar som möjligt. Det som förr var t.ex vanlig blyghet är idag nån bokstavskombination som ska botas med piller, snart är även helt normala människor diagnostiserade med nån konstig bokstavskombination och ska knapra piller.

Anmäl
2011-06-30 08:41 #24 av: Internettan

#23:

Det ligger nåt i det...

Anmäl
2011-06-30 08:54 #25 av: Anne-

23# och 24#

Håller inte med alls, det finns NF diagnoser som det inte finns några "piller" för. Ert sätt att tänka neglegerar NP problem.

Anmäl
2011-06-30 09:41 #26 av: Internettan

#25:

Nej, man kanske inte kan dra allt över en kam. Jag har själv problem som till viss del tyder på Asperger och till viss del på mild social fobi, men är utan diagnos. Har tänkt att försöka testa med kostrestriktion för att se om jag kan må bättre. Har i hela mitt liv haft problem som jag försökt dölja och har klarat mig hyfsat, kan man säga. Har inte förrän nyligen ens tänkt på att jag kan ha ett funktionshinder (eller vad det kallas) utan mer sett på det som att det är min personlighet plus att jag är typ blyg/osäker. Och tyckt själv att "jag är så dum" som är som jag är och att jag "borde" si och jag "borde" så. 

Faktum är att vi idag har ett samhälle där det är svårt för människor med vissa problem att passa in. Förr fanns det enklare jobb som inte ställde så höga krav på social kompetens, initiativförmåga osv. Man kunde komma undan med att t ex kallas blyg. Var och en fick vara som hon var, på något vis. Idag behöver man gå och få en diagnos för att få hjälp eftersom många inte klarar av att försörja sig. Bara att söka ett jobb är en prestation i sig. Man ska sälja sig och man ska vara på ett visst vis för att en arbetsgivare ska bli intresserad. Förr fick man en adress på arbetsförmedlingen och så gick man dit. 

Sen tillkommer förstås våra livsmedel (och andra miljögifter mm) som i många fall verkar skapa sjukdomar som inte annars hade funnits. Då hade kanske "personlighetsdragen" varit mildare och inte krävt särskild hjälp.

Jag står i valet och kvalet om jag ska söka hjälp eller inte. Om jag bara hittar ett jobb där kraven inte känns övermäktiga eller alternativt om kosten hjälper så bra att jag fixar det jobb jag är utbildad för så behöver jag inte söka hjälp. Men som det ser ut nu känner jag mig som en person med ett funktionshinder. Men har jag det egentligen?

Visst finns de säkert många människor som har så stora problem att de måste få hjälp oavsett hur samhället ser ut eller oavsett hur kosten är. Kanske pga miljögifter t ex. Men jag tror också att det finns många som är "fel" helt enkelt pga av sin omgivning (och sin kost). Så jag tycker fortfarande att det ligger nåt i det som Henkez skrev även om det inte är hela förklaringen.

Anmäl
2011-06-30 10:03 #27 av: parsley

Även om jag inte har något att tillföra så vill jag bara säga att det kändes väldigt positivt att läsa den här tråden. Glad

Anmäl
2011-06-30 11:21 #28 av: konichiwa

jag håller med dig parsley, jag har läst tråden med stort intresse, bl.a. för att jag har en vuxen dotter med drag som jag ser som Aspergertypiska. Och så positivt det låter med er som blivit bättre av LCHF. Verkligen glädjande att läsa!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2011-07-13 10:08 #29 av: nilu

Jah är en man på 50+ och jag har ätit LCHF i drygt 5 år. Började med det i första hand för min oroliga mage, men har märkt att jag på köpet har blivit lugnare och har ett jämnare humör med den kosten.

När jag tittar tillbaka på mitt liv och mina beteenden genom åren, så misstänker jag att jag nånting typ Asperger, men jag har inte kommit så långt att jag har sökt hjälp eller bett att få bli undersökt för det. Har funderat på det här av och till i säkert halva mitt liv eller mer, men det kanske ligger i syndromets natur att vara lite passiv, det är jag med många saker.

För ett par veckor sedan så började mitt intresse för Asperger/autism röra på sig igen, vet inte varför. Har läst in mig på många websidor och även då om kostens betydelse. Det står ganska mycket om kost, men då mest om gluten och mjölkprotein, som många har mått bra av att utesluta. Har nu bestämt mig för att prova, även om jag inte riktigt vet hur det ska gå till. Har ju vant mig vid att äta ostskivor med en smörklick i till kaffet och feta creme fraichesåser till maten. Så jag har inte riktigt kommit igång än, men märker redan ett litet resultat av att jag skurit ner på youghurtkonsumtionen.

Men fortsätt för allan del att diskutera kosten i samband med ADHD, Asperger, autism etc. Väldigt intressant hur andra upplever det.

Anmäl
2011-07-13 15:02 #30 av: Henkez

ADHD och andra bokstavskombinationer har de bara hittat på så att de kan skriva ut piller till fler människor och nya kunder. Titta gärna på de här videorna http://paleofriend.org/2011/07/12/en-lakemedelssaljares-bekannelser/

Anmäl
2011-08-19 19:50 #31 av: Fjrebqll

Hejsan!

Jag har tyvärr ej läst så väldigt mycket av svaren utan svarar bara rakt av.

Själv "lider" jag av Adhd och Tourettes Syndrom..

Jag har blivit av med VÄLDIGT mycket av mina problem (ink grov ångest/stress osv) genom att "medicinera" med hjälp av följande preparat:

Magnesium Taurate (http://www.iherb.com/Cardiovascular-Research-Ltd-Magnesium-Taurate-180-Capsules/23527?at=0)

Kokosnötolja (http://www.iherb.com/Nutiva-Organic-Extra-Virgin-Coconut-Oil-54-fl-oz-1-6-L/7311?at=0)

När jag är väldigt stressad och uppåt, vilket har blivit mycket mer sällan nu, så äter jag:

Suntheanine (http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Suntheanine-L-Theanine-150-mg-90-Veggie-Caps/12959?at=0)

Detta kanske känns som reklam för denna sida kallad Iherb, men jag länkar enbart dit då detta är den billigaste sidan man kan få tag i som även levererar inom 2-5 dagar till sverige rakt till dörren :D Skulle ni få för er att köpa så ange gärna refferal code: UFU177, då får ni även 5$ rabatt!

Tillbaka till mina problem... Nyligen la jag även till LCHF kost till detta, och kan säga så här.... Min ADHD, Tourettes existerar knappt. Jag har gått på väldigt många mediciner för mina "problem" inkluderat ritalin, remeron osv och har nog aldrig mått bättre (ta i trä).

För mig så har detta diagnosierande gått till total överdrift och jag är fruktansvärt övertygad (och bevisad) om att diagnoser skapas enbart för att kunna få sälja medicin.

En väldigt intressant artikel att läsa ang ADHD och Magnesium har ni här:
http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html

Anmäl
2012-08-07 17:58 #32 av: meamea

Jag har också ADHD samt Asperger. Jag har Ritalin 10mg+10mg. Inga höga doser alltså. Har LCHF:at i drygt 6 veckor. Tror faktiskt att jag någon gång kan sluta med Ritalinen helt, bara kroppen får läka ut alla kolhydrater och ställa om sig som den ska.

Mina största problem har varit att hålla mig vaken, kunde sova dagarna igenom innan jag fick medicin. Nu känner jag mig mycket jämnare i huvudet på något sätt.

Min trötthet och depression ledde till sockermissbruk och så blev det en sockerknaprande cirkel... Åt socker för att bli pigg, gärna ihop med kaffe, blev trött och somnade, när jag vaknade åt jag socker. Gick upp ca 30 kg, bodde långt från min hemstad och kände ingen, på det var jag sjukskriven och blev ganska isolerad med mitt missbruk.

Fick Diabetes typ 2 med tablettbehandling. (har slutat med den medicinen sedan några år)

Fick mina diagnoser ADHD och Asperger.

Flyttade tillbaka till min hemstad och tog tag i livet lite. Fick medicin för ADHD och fick därmed kontroll över vardagen och kunde hålla mig vaken! Fantastiskt!

Jag har gått ner 20 kg. Nu ska jag ner 10kg till, men känner ingen brådska, bara glädje över att få må bra! :)

Anmäl
2012-08-09 06:41 #33 av: denkal

Jag har själv ADHD diagnos och tycker det funkat bra förrutom minnet. Minnet har blivit otroligt sämre ju längre in i kosten jag kommer. Börja bli lite orolig för jag kan glömma saker lätt om vad som sades igår vid ett besök osv. Lite skrämmande faktisk... Funderar på att öka kolhydraterna lite till ifrån strikt hållning för att få ordning på det. Fungerar inte så bra i skolan trots jag har alla andra fördelar som vakenhet, piggare rent allmänt osv :)

Anmäl
2012-08-09 07:30 #34 av: SpurtAnne

Jag blir så glad när jag läser alla solskenshistorier samtidigt som jag blir så ledsen över alla som inte vet det här! Som proppar i sig eller sina barn en massa piller i onödan...

Anmäl
2012-08-09 11:30 #35 av: Kabo

Tyrosin, magnesium, Eye-Q och begränsning av kolhydrater har varit väldigt positivt för min "dampson" Framför allt tyrosinet tycker han själv att han märker stor skillnad av; sover bättre och orkar mer när han är vaken.

För många år sedan läste jag en bok om "hjärngympa" av Carla Hannaford. Den beskrev hur man med speciella kroppsrörelser kunde förbättra koncentration och inlärningsförmåga. Den innehöll dessutom ett kapitel om kemin i bokstavsbarnens hjärnor. Hon påstod att socker i stort sett har samma effekt på hjärnan som alkohol för personer med ex. ADHD.

Övningarna gav så stort resultat att lärare på sonens skola trodde han börjat med medicin. Att dra ner på sockret var svårare då; nu är han vuxen och mer motiverad.

Anmäl
2012-08-22 13:02 #36 av: Wildrat

#33 Testa att lägga till Omega3 om du inte redan tar det. Det hjälper min kompis med dyslexi att koncentrera sig bättre och hon tycker hon får bättre minne också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.