Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hjärtklappning

2010-04-02 18:17 #0 av: evis1950

Hej!

Är jag den enda som, varje gång jag börjar öka på fettet, får hjärtklappning och känner att pulsen slår obehagligt hårt?

Anmäl
2010-04-02 18:43 #1 av: Andina

Nej, du är långt ifrån den enda som får de symptomen. De är mycket vanliga vid övergången till LCHF-kosthållningen - och brukar efter en kortare tid gå över.

Vad du kan göra är att kanske öka lite på kolhydratintaget och trappa ner lite mer försiktigt, i en lugnare takt, så att kroppen hinner med att vänja sig vid omställningen. Ibland räcker det bara att lägga till lite fräscha grönsaker (sallad, gurka e dyl), ibland behöver man dra ner på mängden fett. 
Besvären kan dyka upp även efter en längre tids lchf'ande, men de är alltså oftast lätta att "parera". Jag får fortfarande (efter drygt ett år på lchf), någon enstaka gång, dessa symptom om jag ätit mycket fett och i princip inga kolhydrater (grönsaker) alls.

Ett annat sätt att avhjälpa symptomen är att ta lite extra Magnesium-tillskott. Det kan vara värt att prova.
(Jag äter själv magnesiumtillskott i huvudsak för att slippa besvär med benkramper.)

Har du inte haft dessa symptom före lchf så beror det alltså på kroppens omställning och du behöver inte oroa dig!

Här en hel mängd trådar på KiF där Hjärklappning nämns.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Anmäl
2010-04-04 00:51 #2 av: evis1950

Tack Andina för att du tog dig tid att svara mig så utförligt och uppmuntrande!:)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.