Annons:
Etiketthälsa
Läst 26373 ggr
ynnek
2010-03-25 11:10

Matförgiftning - vad äter jag?

Jag har tyvärr fått en rejäl matförgiftning igår alt maginfluensa - vet inte vilket. Idag ligger jag helt utslagen på soffan och föröker ta igen mig.

Jag har fått lära mig att man ska dricka nyponsoppa, blåbärsoppa och äta kokt potoatis - som allt är snällt mot magen när man varit magsjuk. Men detta känns ju lite fel nu med tanke på LCHF! Vad har ni andra för tips på mat - dricka efter en magsjuka att börja vänja magen med igen - som inte slår ut den direkt?

Annons:
majala
2010-03-25 11:14
#1

När jag blev dålig och spydde för några veckor sen drack jag äggmjölk. Det funkade jättebra och kom inte upp igen, så det kan du ju mjukstarta med.

Wildrat
2010-03-25 11:54
#2

För min egen del brukar jag inte bry mig så mycket om vad jag stoppar i mig tills magen är bra igen. Proviva blåbär är en favorit när magen är i olag.

Sen när det är dags att börja äta igen undviker jag stekt mat. Potatis och vetemjöl går dock helt bort då min mage (eller snarare tarmarna) inte gillar detta.

Sugiyama
2010-03-25 12:11
#3

Kokt ägg med smör har funkat bra för mig när jag varit magsjuk. The med massa äggmjölk var också bra.

ebet
2010-03-25 12:58
#4

Själv är jag också magsjuk nu. Urk. Jag äter som vanligt, (mycket mindre mängd förstås:)) fast jag är inte sugen på stekt mat. Äter idag kokt kött och buljong, samt äggmjölk.

Har inte upplevt att kött skulle vara svårsmält, den tas ju upp redan i tunntarmen, blir just inte mycket slaggprodukter. Mår inte heller illa av det.

Viktigast är väl att dricka, annars klarar man sig ganska bra helt utan mat också ett par dagar. Jag äter bara när magen har lust.

Krya på oss!

SergeantHanna
2010-03-25 13:03
#5

Avslagen Coca Cola, rivet äpple och yoghurt var klassiker som jag alltid fick efter magsjuka när jag var liten.

Den avslagna colan var det första man fick testa av mamma, och se om det stannade kvar eller inte. Rivet äpple är en av de få sakerna jag kan tänka mig att börja äta efter att varit dålig i flera dagar. Nu kanske inte cola och äpple riktigt hör till önskad kost Glad

Yoghurt och filmjölk brukar slinka ner för min del, och den skulle man kanske kunna lägga en skvätt grädde i?

Sen får man gå och provlukta lite i kylen om det är något som talar till den stackars magen.

Krya på dig!

seasson
2010-03-25 13:59
#6

kanske lite pannkakor? ur tråden pannkaksdieten här på Kif….de skulle jag tro på :)

Krya på dig!

Annons:
Fiana
2010-03-25 16:19
#7

generellt kan man behöva vara försiktig med mjölkprodukter, de tenderar att vara hårdsmälta och ibland får man en övergående laktosintolerans ett litet tag efter.

Mjuk äggröra (alltså inte tillagad så länge den är hård) gjord av bara ägg och vatten utan fett alltså - när man mår lite bättre och tål lite mer fett - kokt äggula/ägg mosad med lite smör en ide

Upp till toppen
Annons: