Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Hård mage

2010-04-17 22:03 #0 av: smilja

Hej!

Har hållt på med lchf i över tre månader. Senaste tiden har jag dock drabbats av hård mage så ofta som varje vecka. Jag äter ägg, kött o grönsaker o försöker även äta soppa emellanåt för att mjuka upp magen, men det funkar inte. Vad kan man äta? Det gör så himla ont när jag drabbas av detta o tips emottages tacksamt!

Anmäl
2010-04-17 22:06 #1 av: JigokuShoujo

Lite linfrön som fått ligga i vatten ett tag. Det blir lite geleigt och smaker i stort sett som kall havregrynsgröt. Brukar funka på magen för min del i alla fall :)

Anmäl
2010-04-17 22:07 #2 av: MimLan

Äter du tillräckligt med fett? Bortsett från en bra nivå av fett i kosten, kan kokosfett fungera bra för att få fart på tarmarna. Ost gör gärna magen hård.

Anmäl
2010-04-17 22:10 #3 av: smilja

Hur mycket kolhydrater innehåller linfrön?

Anmäl
2010-04-17 22:13 #4 av: JigokuShoujo

1g kolh/100g linfrön

Anmäl
2010-04-17 22:33 #5 av: Zepp

Hela frön passerar rätt igenom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2010-04-17 23:59 #6 av: cnidaria

Får du i dej tillräckligt med fett och/eller vätska? kokosfett eller magnesium brukar hjälpa till.

Anmäl
2010-04-18 00:15 #7 av: Endtyme

Jag får lätt det problemet jag också. Men så länge jag äter ett par msk linfrön i min yoghurt varje dag och inte drar ner för mycket på grönsakerna så funkar allt som det ska. :-)

Jag försökte mig på fakir några veckor i höstas, men det blev fakir i en helt annan bemärkelse än den tänkta... Skrikandes Enbart kött och fett funkar inte för mig, men så fort jag lagt till grönsaker som broccoli, blomkål, vitkål, squash, aubergine, tomat, stjälkselleri osv. så har det löst sig. Bokstavligen.

Anmäl
2010-04-18 00:17 #8 av: vimsig

jag har samma problem som du (började i jan.)Ibörjan var magen perfekt och jag var så lycklig men efter ett tag så var det stopp i rören. Fick tips som var kanon för mig:

Varje kväll tar jag 1 msk HELA linfrön med ett stort glas vatten, 1 tablett magnesium och kokosfett i kvällstéet. Efter ca 1 vecka fungerade magen och har gjort sen dess.

Anmäl
2010-04-18 00:24 #9 av: JigokuShoujo

#5 Alla sorters fröer passerer väl alltid hela? Om man inte skalat eller krossat dem dvs Obestämd

Anmäl
2010-04-18 00:41 #10 av: smilja

Vad heter magnesiumtabletterna ni tar och var kan man köpa dem?

Anmäl
2010-04-18 01:49 #11 av: cnidaria

Jag har oxyplus (Holistic´s), som finns i hälsokoster, billigast på nätet dock. Sen finns det ju andra sorter överallt, både som vanliga brus, kapslar och piller. Vet inte vilka man kan "lita" på. Det finns ju olika sorts magnesium har jag förstått, men Holistic har jag förtroende för.

Anmäl
2010-04-18 16:19 #12 av: bejbe

Jag har kämpat med förstoppning nästan hela livet. De sista åren har jag ätit så mycket fiber som det bara går, det var någorlunda bättre, men uppblåst och svullen har jag varit i magen jämt.

Nu äter jag inga fiber utöver det lilla i gröna grönsaker och första gång i livet har jag en normal tarmtömning, magen är platt, uppblåsthet och svullnader är borta, gaser likaså.

Svaret heter KOKOSOLJA, men minst tre matskedar per dag för att det ska vara verksam. Och inga fiber, inga frön, inget mer än gröna grönsaker. Kokosolja hjälper dessutom viktnedgång, ger energi och läker olika tarmproblem.

Anmäl
2010-04-18 16:55 #13 av: MimLan

Nog för att kokosolja är bra mot trög mage, men det bör nämnas att man inte börjar, som ny på kokosolja/fett, med flera matskedar. Det är vettigt att börja med en tesked, och därefter öka på efter några dagar.

Tar man för mycket kan det bli diarré och illamående. Och som nybörjare verkar det vara lite känsligt i introduktionen.

Anmäl
2010-04-18 17:51 #14 av: starhawk

Du bör nog först kolla upp om du har drabbats av IBS, det där låter precis som när jag fick min IBS.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2010-04-19 17:31 #15 av: bejbe

Du har rätt MimLan, man ska börja med en tesked kokosfett och öka successivt.

Starhawk, det är precis IBS vad jag har haft i 20 år, men inte nu längre, tack vare LCHF och kokosfett Glad (och försiktigt med mjölkprodukter: lagrad ost ger föstoppning, mjölk ger uppblåst mage och ont i mage, fetaost är okej samt yogurt/kefir, minimalt med grädde)

Anmäl
2015-05-09 18:22 #16 av: asta56

Jag använder kokosolja dvs ren kokosolja, den heter MCT olja och den är helt smaklös och därför lätt att svälja. Tar en matsked till frukost och  ibland en på kvällen. Magen fungerar utmärkt efter detta. Denna MCT olja köper jag från 

MMSPORT.se

Body Science Pure MCT Oil 500 ml kostar 129 kr.  Dessutom förbränner den fett vilket ju inte är fel. Köpte tidigare Cocosa som också är bra i matlagning men att dricka eller ta en matsked av smakar.....bäver! Hujedamig!

Anmäl
2015-07-24 13:20 #17 av: asta56

Lactulose kan du köpa på Apoteket o du har hård mage. Ta detta på morgonen med ett glas ljummet vatten och gärna ett glas till. Din mage svarar bra på detta. Har haft samma problem som du sen jag började med LCHF för 4 år sen. Nu sköter sig magen och jag är aldrig hård. Jag tog 30 ml de första fem dagarna och tömde magen ordentlig, fick lite gaser men det gick över sen. Sen minskade jag succesivt dosen och nu tar jag Lactulose ungefär var 3:e dag och det funkar perfekt. Det är inte heller vanebildande har jag fått reda på av läkare och det står även i bruksanvisningen.

Anmäl
2015-07-24 13:59 #18 av: OlgaMaria

Kokosolja och magnesium är bra, men c-vitamin är också effektivt och billigt. Jag tar 0,5-1g c-vitamin dagligen på tom mage och det gör att jag slipper bli förstoppad. Köper från topformula.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-07-25 13:33 #19 av: starhawk

#17: Till att börja med så heter det Lactulos inget e på slutet, problemet är att den smakar apa och ger tillvänjning. Jag åt den under en följd av år eftersom jag har IBS1 och vet därför vad jag talar om. När jag slutade med den var jag uppe i dubbel maxdos om dagen eftersom man var tvungen att öka på bit för bit för att få effekt. Doktorn gillade dock inte att jag tog så mycket av den och satte mig på Movicol istället som han sa var mycket effektivare, och att jag kanske skulle klara mig på en dos i veckan. Denna förhoppning kom dock på skam men Movicol och dess många kloner har den fördelen att det är ett pulver som man blandar ut i vatten och det smakar inte oävet, har kört en påse om dan nu ett antal år och den ger inte tillvänjning och funkar bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2015-07-25 20:09 #20 av: Halvdansken

Mer fett/olja.
Tänk också på att man faktiskt inte går på toa lika ofta med LCHF. Det kan gå 2-3 dagar mellan mina "nummer 2".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-07-27 08:41 #21 av: [Túrwen]

Går 1-3 gånger om dagen med LCHF jämfört med tidigare 1-2 gånger i veckan och även nu när jag kör VLCD. Äter mer protein än vad som kanske rekommenderas med LCHF och även  lite fiber som är helt spannmålsfri (frön oftast)  Kaffe är dessutom ett bra sätt att kicka igång magen särskilt på morgonen. Innan man hunnit äta något. Hoppas det löser sig för dig! Inte kul med krånglande mage!

Anmäl
2015-07-27 12:26 #22 av: _Fisken

Jag tar ett halvt nubbeglas med kall linfröolja varje dag. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.