Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

Gröna blad

2010-03-28 09:09 #0 av: Internettan

Jag har precis läst boken "Grönt för livet" av Victoria Boutenko.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20100303&tem=0&art=1151

Hon har upptäckt stora hälsovinster med att äta gröna blad. Förutom vinster såsom mer energi, minskat sötsug, bättre sömn, bättre hy, mer livsglädje, bättre matsmältning, viktnedgång finns också flera rapporter om gråhåriga människor som fått tillbaka sin hårfärg.

Hon menar att människor av idag fått svagare käkar och förlorat förmågan att tugga tillräckligt ordentligt för att tillgodogöra sig näringen i de gröna bladen. Därför kör hon med mixade gröna smoothies.

En annan intressant sak hon tar upp i boken handlar om magsyraproduktionen. Hon menar att många idag har för lite magsyra vilket är en orsak till många sjukdomar. Inte minst candida, allergier och halsbränna (!). Även näringsupptaget minskar om man inte har tillräckligt med magsyra - en av anledningarna till att vi blir gråhåriga, enligt henne. Efter en månads dagligt intag av gröna blad fick alla test-personer (hon gjorde ett litet försök där hon i efterhand lät deltagarna svara på frågor samt testa magsyraproduktionen) en bättre magsyraproduktion.

Hon har läst många studier inför boken och har en diger referenslista i boken. Samtidigt är hon inne på att kött är dåligt och verkar kanske lite fettskrämd osv. Med andra ord läser jag boken med ett något kritiskt sinnelag.

MEN - det jag tycker är intressant är detta med gröna blad. Kan det vara så att vi åt gröna blad under nordiska somrar på stenåldern? Vi tjatar ju alltid om att det inte växte några vidare grönsaker här att äta. Endast lite bär fanns att tillgå. Men gröna blad (även s.k. ogräs) då? Med tanke på hur nyttigt det verkar vara så kanske man åt det?

De flesta personerna i Victoria Boutenkos bok vande sig vid det gröna så att de nästan längtade efter det efter ett tag. I början kände de inte så. (Så att tanken på bladgrönt känns onaturlig kan ju bero på att vi inte är vana...)

Det är också intressant att hennes familj genom raw food (helt vegetarisk) blev av med många sjukdomar. Mycket möjligt att det beror på att de tog bort det som gjorde dem sjuka och inte så mycket på att vegan-kost är bra. (Ni som "känner" mig: ni ser att jag ändrat mig en del och försöker "äta upp" det jag tidigare sagt... :)

Det intressanta är att de efter ett antal år inte kände sig riktigt bra på raw food. Som om det fattades något. Men att tillskott av gröna blad förändrade detta så att kroppen blev nöjd igen. Häftigt tycker jag.

(Behöver jag säga att jag inhandlat en hel skog av grönt och proppat in i kylskåpet. Här ska testas!)

Vad tror ni?

Anmäl
2010-03-28 13:44 #1 av: dufva

Jag tror inte att människan är ett betande djur Tungan ute

Däremot behöver vi helt klart c-vitamin så lite grönt är positivt.

Motstsen är definitivt ingen hit.

Äter man bara grönt (vegan el frukterian) blir det brister efter ett tag

B12 och fettsyrebrist kan utradera ens hälsa

Anmäl
2010-03-28 13:56 #2 av: Magica1970

#0 Hon menar att människor av idag fått svagare käkar och förlorat förmågan att tugga tillräckligt ordentligt för att tillgodogöra sig näringen i de gröna bladen. Därför kör hon med mixade gröna smoothies.

Kvalificerat skitsnack! Det är väl inte käkarna som avgör hur kroppen tar upp näring?

Anmäl
2010-03-28 13:59 #3 av: Banon

Längtan efter vilda eller hemmaodlade gröna blad kan nästan göra mig tokig så här års. Det jag kan hitta i grönsaksdisken är smaklöst och näringsfattigt substitut som jag kan undvara.

Nässlor, kirskål, ramslök, maskrosblad är den första boosten, ger en härlig kick. Sen kommer mangold, spenat, alla sorters sallads och kålblad.Underbart!

Men det är ju absolut ingen basföda.

Anmäl
2010-03-28 15:20 #4 av: Wildrat

Tugga kan vi nog göra minst lika bra eller bättre, nu finns ju tandläkare om vi får problem, men det stora problemet är väl att folk inte gör det nu. Många äter lättuggad mat, ibland nästan färdigtuggad och slänger i sig den. Det gör att de få gröna blad man får i sig inte blir särskilt tuggade.

Saltsyran var en intressant idé och något som är lätt att göra nåt åt. På Apoteket finns piller som heter Hypochylin (finns liknande på hälsokosten också) som man kan ta till maten och som blir till saltsyra i magen. Receptfritt och tämligen billigt.

Anmäl
2010-03-28 15:53 #6 av: dufva

Som jag ser det är det knappast nyttigare att köra grönsaker i en mixer och sen dricka det istället för att äta grönsakerna direkt.

Vad som händer när man mixar dom är ju att man bryter ner cellväggarna och släpper in syre in i cellkärnan.

Detta startar obönhörligen oxidation vilket snabbt tar kål på en stor del av antioxidanterna.

Skulle tro att 80-90% snabbt förbrukas i processen

För att kunna ta upp näring ur grönsaker är enzymerna i vår saliv av största vikt.

Upp till 85% av upptaget styrs av de viktiga enzymerna som helst ska tillsättas varje tugga

Dricker man smooties med frukt i ofta så utsätter man dessutom tänderna för starka syraangrepp vilket bryter ner emaljen.

Många juicedrickare lider som bekant av ilande tänder och svag emalj

När sedan den här ganska näringsfattiga utspädda grönsaksmixen landar i magen utan tillräckligt med matsmältningsenzymer kommer nedbrytningen där främst att ske genom jäsning vilket är ett sekundärt och mindre effektivt sätt för kroppen att ta upp näring

Anmäl
2010-03-28 16:01 #7 av: hellah

Alltid intressanta diskussioner här!

#3 Jag sätter lök, vit och gul, i krukor i fönstret från jan/feb. Då får man gröna blad som är goda att strö över maten (eller mixa, om man är inne på den linjen;-).

Anmäl
2010-03-28 19:45 #8 av: cnidaria

Internettan: man behöver inte vara sämre än att man kan ändra sig (något) Cool och även låta andras tankar rumla runt lite i skallen

Anmäl
2010-03-28 20:34 #9 av: Internettan

#1:

Å andra sidan är inte schimpanser betande djur heller och de äter mycket gröna blad.

#2:

Jag har faktiskt för länge sedan läst om en person som började tugga maten extremt noga ("vanlig mat") - och blev frisk från sina sjukdomar på köpet. (Minns inte vilka sjukdomar det rörde sig om och har inga bevis, förstås.) Men man vet aldrig...

#4:

Tugga kan vi nog göra minst lika bra eller bättre, nu finns ju tandläkare om vi får problem

Vi kanske har otränade käkar då? Det finns i alla fall de som menar att vi skulle uppnå större tandhälsa genom att tugg-träna.

Brist på tuggmotion från barnsben ger underutvecklade käkar, bettfel och tänder som hamnar lite här och var i munnen på alltfler barn. Och 70% av alla Sveriges barn drabbas av bettfel. I vuxen ålder leder brist på motion för tänderna till tandfickor, tandinflammationer och tandlossning.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/php/viewtopic.php?t=208

#6:

Som jag ser det är det knappast nyttigare att köra grönsaker i en mixer och sen dricka det istället för att äta grönsakerna direkt.

Inte ens om sönderdelningen blir mer effektiv? Jag undrar, jag... Tror att du kan ha fel där.

Vad som händer när man mixar dom är ju att man bryter ner cellväggarna och släpper in syre in i cellkärnan.Detta startar obönhörligen oxidation vilket snabbt tar kål på en stor del av antioxidanterna.

Skulle tro att 80-90% snabbt förbrukas i processen

80-90 %??? Om man dricker det direkt? Var kommer alla hälsoförbättringar ifrån då? Inbillning? (Vissa kan nog komma från själva tron på det (placeboeffekt), i alla fall kortsiktigt. Men i längden?)

Jag håller med om att det är viktigt att tugga och blanda med saliv. Själv dricker jag alltid grönsaksjuicer/smoothies med sked och tuggar noga. Även om det är rinnande.

#8:

Nej, det är skönt att kunna ändra sig och hitta nya vägar. Glad

 

Anmäl
2010-03-28 20:37 #10 av: [Sias]

Tack för tipset om boken! Verkar läsvärd!

Gröna bladgrönsaker, råa grönsaker har hjälpt mig att bättre klara av LCHF-KOSTEN.  Det verkar som att jag behöver enzymerna i råa grönsaker/bladgrönt. 

Jag började äta råa grönsaker till varje måltid (har inte påverkat vikten negativt) sommaren 2009, efter drygt 1 år med LCHF, p g a att jag fick allt värrre matsmältningproblem av LCHF-kost.

Började efter att jag läst om enzymernas betydelse i boken "Lev utan smärta - Förstå orsaken till: led & muskelvärk, magbesvär, huvudvärk, trötthet, och mycket mer.... och hur du besegrar dem på ett naturligt sätt" av Harvey Diamond  (enzymernas betydelse förklaras på ett enkelt sätt). I boken finns många exempel om människor som blivit hjälpta.

 

Anmäl
2010-03-28 20:40 #11 av: Internettan

#10:

Jag mår också bra av råa grönsaker. Något är det som är välgörande i alla fall. (För min del.) Kokta är inte alls samma sak.

"Lev utan smärta" verkar intressant. Ska kolla in den boken.

 

Anmäl
2010-03-28 22:19 #12 av: Lisabet

Apropå bettfel och underutveckalde käkar, så ansåg Weston Price, som var tandläkere och reste jorden runt och kollade hälsa och tänder, att de som åt traditionell mat med bättre näring slapp sådana problem.

Så det är inte bristande tuggmotion som ger tandproblem, utan tvärtom, bristande näring som ger tandproblem.

Anmäl
2010-03-28 23:50 #13 av: Internettan

#12:

Okej, intressant!

Vi västerlänningar äter väl ofta näringsfattig mat så det kanske är därför.

Kan väl också hända att många människor är dåliga på att tugga, antingen det nu beror på näringsfattig mat eller att vi är otränade. För vissa kanske det då är en fördel att mixa det gröna.

Förresten, jag ser att Victoria Boutenko hänvisar till Weston Price när hon säger att den moderna människan, efter årtionden av intag av behandlad mat, mist sin förmåga att tugga normalt.

Anmäl
2013-05-02 06:56 #14 av: Mozzarellan

Väcker tråden till liv och frågar Internettan om du körde den gröna smoothievågen och hur du mådde med den ihop med lchf? Isåfall gick du ner i vikt?
Känner mig lite låg och funderar på om lite smoothie kan vederkvicka mig invärtes.

Anmäl
2013-05-02 07:06 #15 av: Mooniq

appropå käkar.. innan människan började odla spannmål så hade vi inte karies , i alla fall enligt en artikel som ligger på kostdoktorn. kan det oxå vara så att våra käkar har krympt eftersom vi inte använder våra käkar/tänder som vi gjorde innan människan bosatte sig. tittar jag på tv om historieprogram eller gamla egypten så slås jag över att gamla skelett ofta har bra tänder och fina tänder, där de sitter sida vid sida och inte är sneda eller ligger omlott med andra tänder. Dagens människor får ofta gå med tandställning och/eller dra ut tänder för att de ska få plats i käken..

Så vi har nog tuggat mer förr än vad vi gör idag, tror jag.

Funderar

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2013-05-02 07:57 #16 av: patriknn1

Att många mår bra av att regelbundet äta lite bladgrönt är det knappast någon tvekan om.
Att våra käkar har sämre funktion i dag är nog oxå ganska troligt, då vi äter så mycket processad föda, framför tv:n, på språng, osv.
Många ggr så stoppar vi bara i munnen o sväljer så fort som möjligt. En eller två varm korvar med bröd sköljs ner med en läsk på nolltid medan vi springer från den ena affären till den andra..
Nappar från födseln och nappflaskor från tre- fyra månaders ålder, som sedan vid 1-2 års ålder byts mot Oboy o limpmackor, som oxå kan mosa in i munnen o sväljas halvt otuggat, gör knappast saken bättre.

Anmäl
2013-05-03 04:32 #17 av: Internettan

#14:

Hmmm... det rann typ ut i sanden. Höll väl på ett kort tag (fast kommer inte riktigt ihåg.) Inte tillräckligt för att se någon skillnad när det gäller hälsan i alla fall. (Jag behöver inte gå ner i vikt så när det gäller den biten har jag ingenting att komma med.)

Jag hade tyvärr ingen tillräckligt bra mixer när jag läst boken så det blev inte riktigt bra. Köpte en bra mixer enligt Boutenkos anvisningar, men den stod oanvänd i 2,5 år. (När den väl kom på posten hade jag redan tappat sugen.) Varje gång jag tittade på den tänkte jag att jag snart skulle sätta igång på allvar med gröna smoothies.

I augusti 2012 packade jag upp mixern och satte igång att äta smoothies. Höll väl på i ett par veckor - sen rann det ut i sanden igen. Problemet är att det är omständligt att hålla på, både att köpa hem allt grönt men också att behöva väsnas på morgonen och sen diska mixern.   Jag har nog heller inga hälsoproblem av den typen som märker någon skillnad av att äta gröna blad några veckor.

Trots det tror jag fortfarande på att det är nyttigt. Har bara inte hittat bra rutiner. Ska göra ett försök igen så småningom.

#15, 16:

Håller med.

Anmäl
2013-05-03 14:47 #18 av: crikarlshamn

http://www.fitforlifetime.com/  Leva utan smärta - intressant, äter mycket göna blad för det hjälper min fibro i sallader med en god vinägrett med senap och äppelcidervinäger.

Färsk spenat och mâche (uttalas masch - city gross stavar/de fel pà deras förpackining men den smakar delikat i alla fall ;o) är favoriter.

Mâche

Mâche (vintersallat, vårsallat, fältsallat, vårklynne) 

Anmäl
2013-05-03 17:51 #19 av: Trule

Ibland roar jag mig med att läsa i min gamla bondepraktika, den berikar mig med en hel del bortglömd kunskap. Som hur man tar till vara gröna blad som mat. Nässlor (ut och plocka nu!, de innehåller en hel del protein och massor av c-vitamin + andra nyttigheter), maskrosblad, kirs m.fl. 

Jag har en kul historia om kirs. Vid ett franskt kloster finns en odling av kirs, och den är inhägnad med ett staket så att ingen ska gå in och norpa! Och här hade jag legat på mina bara knän och försökt utrota den vilt växande kirsen i trädgården...För att inte tala om maskrosorna!

 Jag tror inte alls att stenåldersmänniskan (och här handlar allas teorier om gissningar) bara levde på kött och fett. Klart att man tog till vara på naturens alla resurser, nötter, blad, ätbara blommor, tallskott och annat som fanns att tillgå.

Beträffande tillagning med mera så läste jag en artikel i Vetenskapens Värld (någorlunda vederhäftig) där en forskare hävdade att den där jordgubben, spenatbladet etc förlorade hälften av dess näringsvärde redan när timma efter plockningen gått. Helst ska man alltså äta bär, frukter, blad och annat grönt direkt. Som jag gjorde med blåbären när jag var liten. Hur tråkigt var inte det att samla dem i muggen till den kollektiva efterrätten?


Anmäl
2013-05-03 18:10 #20 av: kaisakavat

Jag tror jag 'tror på' gröna blad. Glad

I någon mån d v s inte några jättemängder, men. Vet inte alltför mycket i frågan, men de verkar vara bland de få vegetabilier som faktiskt tillför något väsentligt i näringsväg. Inte alla 'blad' - men vissa.

Går ju att odla själv om sommaren t om på balkong i lådor. Ofta snabbväxande. Fast i somras perforerades min odling av nåt sorts flygfä samt små små sniglar (odlar i pallkragar). Då var jag sur. Ska prova flytta odlingen lite i år.. och köra dubbla våningar pallkrage, så får vi se om det går bättre.

Gröna blad är rätt goda, de smakar nånting - iaf oftast. Till skillnad från så mkt annat 'hårddrivet' smakfritt i affärernas grönsakshyllor.

Anmäl
2013-05-03 21:44 #21 av: Mozzarellan

#17,

Jo så kan det ju gå ibland med ett projekt att det bara rinner ut i sanden.
Var lite nyfiken på smoothies som komplement till övrigt ätande.

Oftast tänker man ju på bär,yogurt o nåt sånt, men det måste ju finnas hur mycket varianter som helst med grönt o annat.

Gillar oxå lite gröna blad, just nu rucolablad då den smakar lite mera.
Eller som ikväll till mina köttfärsbiffar med fetaost var det väldigt gott med bladpersilja till och majonäs.

Anmäl
2013-05-04 08:45 #22 av: evion

#19 Jag har många gånger svurit över den  som förde in Kirskål till Sverige. ;) Farmor säger alltid med glimten i ögat att jag ska äta upp den istället för att försöka rensa bort den. Kanske man skulle börja med det. Vet dock inte hur jag ska kunna äta något som jag hatar så innerligt... ;)

Anmäl
2013-05-04 09:12 #23 av: kaisakavat

#22 - Give peace a chance! Skämtar

Min syster hatar också kirskål, hon och hennes man har slitit galet hårt med att få bort kirskål som tagit över hela tomten där de har sin (släktens) sommarstuga. Växten har visst det mest vansinnigt starka rotsystem!

Så jag brukar retas lite med henne. Gratis sallad och så..

Det finns de som säger att kirskål är gott. Jag har aldrig smakat. Det vanliga tipset är att bladen kan ätas på våren, som spenat, samt de späda bladen även senare under säsongen. Tänker att jag ska prova vid tillfälle. Glad


Anmäl
2013-05-04 09:32 #24 av: evion

#23 nog har de starka rotsystem alltid. Varenda liten del av roten måste upp annars är det kört.

Kanske ska prova nu då iaf. De har precis kommit upp igen. Såg nått recept på paj förut. Ska överväga det noga. :)

Anmäl
2013-05-04 10:17 #25 av: Zepp

Jag har ätit Kirskål och jag har fri tillgång till det om man säger som så!

Det är inte speciellt gott.. för den förvildade variant som de flesta har i sina trädgårdar smakar inte lika som den som munkar en gång införde.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-05-04 10:28 #26 av: kaisakavat

#25 Ahaa.. Där lade du band på min nyfikenhet.. Skrattar

Men jag kommer ändå prova.. om än med lätt skeptisk hållning.

Anmäl
2013-05-04 12:21 #27 av: Effie

En gång för många år sedan var jag på ett sommarläger, och där var en man som kunde det där med vad som går att äta i naturen. Vi gick väl ett varv runt huset, i princip, och åt lite här och där, och pratade om te på älggräs, och rävrumpor (skulle funka bra mot vissa manliga problem, men  det gällde att ta rätt sort, den där bladen står uppåt). Undrar om jag har kvar häftet jag köpte av honom? Jo minsann, tur jag har ordning i mina bokhyllor Glad Jag får läsa om häftet och se om där står något intressant.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2013-05-04 12:25 #28 av: CasaRamon

#20 Kaisakavat

Prova med att sticka ner vitlöksklyftor i odlingen. Det håller både sniglar och flygfän (löss) borta.

Vi lyckades t.o.m. få bort sorkar från gräsmattan med vitlök. I varje hål lades några vitlöksklyftor. Det är 3 år sedan och dom har inte kommit tillbaka.

Anmäl
2013-05-04 13:26 #29 av: OlgaMaria

Det kanske blir godare om man tillagar kirskålen. Finns många recept på paj med kirskål.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-05-04 14:01 #30 av: kaisakavat

#28 CasaRamon - Tack för tips. Det ska verkligen testas. Jag längtar efter mina hemmaodlade gröna blad.

Tänk att det bet på sorken t o m. Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.