Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 117801 ggr
JigokuShoujo
4/18/10, 2:00 AM

Lite om sojabönan...

Tänkte att eftersom det är en hel del diskussioner angående ämnet soja så skriver jag härmed lite fakta om denna baljfrukt och dess förmågor.

Soja användes från början först och främst som täckgröda. Alltså den användes i odlingar för att skydda och värma de ätbara växterna som man ville odla fram. Senare så odlades de för sin olja, sojabönan innehåller nämligen ca 30% fett. Denna olja användes sedan som beståndsdel i lim och färg.

Soja innehåller trypsininhibatorer. Trypsin är ett matsmältningsenzym som bildas i bukspottkörteln och spjälkar proteiner. Soja hämmar detta enzym och pga detta ger sojaintag gaser, diarré uppblåshet och värk.

För att inaktivera detta ämne måste man jäsa sojan som man gjort i t.ex. tempeh och miso. Tofu som också är en sojaprodukt är inte jäst och brukades av munkar för att hålla deras avhållsamhetslöfte; fytoöstrogenerna i sojan sänker testosteronnivåerna i kroppen.

Dessa fytoöstrogener  binder sig till östrogenreceptorerna i våra kroppar för att kroppen inte ska kunna ta upp sitt egna östrogen och andra hormoner, samt att det även hämmar produktionen av vårt kroppsegna östrogen. Fytoöstrogener orsakar även skada på reproduktionssystemet och kan i slutändan orsaka infertilitet vid långvarig konsumtion.

En studie gjordes i Honolulu där man studerade över 4000 män och 500 av deras fruar. Det gjordes kognitiva tester, man undersökte med MR samt även obduktioner för att studera hjärnan på dessa männsikor. Testet visade att de som åt tofu minst 2ggr i veckan hade en nedsatt kognitiv förmåga, accelererat åldrande av hjärnan samt löpte dubbel så hög risk att utveckla alzheimer. Ju mer tofu - ju sämre kognitiv förmåga och /eller hjärnatrofi (näringsbrist). Isoflavonerna i sojan hämmade tyrosinkinas vilket är ett ämne som den del av hjärnan som ansvarar för minne och inlärning behöver.  

Vad händer då med ett barn som får sojamjölkersättning? I och med att fytoöstrogenerna hämmar hormonerna i kroppen som den behöver (testosteron, östrogen, progesteron) så hämmas även den uppgift de är till för att göra. Det är allt från strukturella förändringar i hjärnan till det reproduktiva systemet. I USA har 1%! av flickorna har spår av för tidig pubertet såsom utveckling av bröst samt pubeshår innan 3 års ålder!

Soja innehåller fytater; fytater binder sig till mineraler i matsmältningskanalen och gör så att kroppen inte kan ta upp dem.

Sedan är soja en känd goitrogen. Ni som fått diagnosen struma har säkert hör tatt man ska undvika det ämnet då sänker kroppens förmåga att ta upp jod. Japan, som är det land i världen där man konsumerar mest soja, är det vanligt med sköldkörtelsjukdomar. En studie i japan 1991 visade att det räcker med ett intag av 30g soja i 30 dagar för att det ska leda till sköldkörtelskador.

Tillverkning av sojamjölk sker på följande sätt: Sojabönorna läggs i en alkalisk lösning och kokas sedan under tryck. Detta förstör viktiga näringsämnen i sojabönan. I denna process kan även ett gift som heter lysinoalanin skapas. Även ett enzym i sojan, lipoxygenas, måste även has i åtanke då det oxiderar de fleromättade fetterna och ger sojan dess otrevliga lukt och smak. För att komma ifrån smaken och lukten används samma teknik som vid tillverkning av vegetabilisk olja; högt tryck, kraftigt vakuum. Detta hjälper till viss del, sedan tillsätts även sötningsmedel och smakämnen. På detta måst man lägga till lite näringsämnen såsom kalcium och vitamin D2. Vitamin D2 är det konstgjorda vitamin D vilket kan orsaka hyperaktivitet, kärlsjukdom och allergiska reaktioner. Sista touchen på mjölken är att man emulgerar och stabiliserar med titanoxid (används i vit färg) så glöm inte skaka på flaskan/kartongen ;)

Någon som har något att tillägga, eller har jag glömt nåt? Har tagit det mesta av informationen ifrån Lierre Keiths Vegomyten, och hon i sin tur har en massa referenser till olika böcker som tyvärr inte finns på svenska.  Bland annat "Good Calories, Bad Calories" av Taubes. Vart en del negativt, men, men, kan ju inte allid vara positiv.

Annons:
lizaohman
4/18/10, 8:06 AM
#1

Tack för den uttömmande (och skrämmande) beskrivningen!

Million
4/18/10, 10:41 AM
#2

Inte konstigt att jag mådde dåligt när jag försökte vara vegan…

JAUS
4/18/10, 11:11 AM
#3

En mycket bra sammanfattning. Den här texten borde nog vara med i "vanliga frågor och svar".

dufva
4/18/10, 12:05 PM
#4

Tack för den uttömmande infon!

Det finns en del veganer i min omgivning som ska få höra lite om det här.Glad

Pasi
4/18/10, 4:15 PM
#5

Jättebra och avskräckande.

Bara Lektinernas ohälsoeffekt du missat Flört, skriver hon nåt i Vegomyten om dessa?

JigokuShoujo
4/18/10, 4:45 PM
#6

Inte vad jag kunde hitta. Fast det jag skrivit om tidigare kanske räcker som avskräckande exempel Flört

Annons:
berittis
4/18/10, 9:08 PM
#7

Jodå, Lierre Keith skriver om Lektiner. På sid 142-144.

Lektin kan skada tarmarna. Kan också vara en av orsakerna till autoimmuna sjukdomar som t.ex Crohns sjukdom, Ulcerös colit, rematoid artrit, psoriasis, typ 1 diabetes mellitus, Multipel Skleros m.fl.

starhawk
4/18/10, 9:27 PM
#8

Har tidigare hört att soja är giftigt men inte så här giftigt, hur kommer det sig att det är godkänt som födoämne? Soja odlarna tjänar storkovan?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JigokuShoujo
4/18/10, 9:54 PM
#9

#7 var det att hon inte skrev om lektiner ihop om sektionen med soja. Orkade för tillfället inte leta reda på den infon nu.

#8 Du anar inte hur mycket pengar de tjänar på folk ;) Finns det pengar att betala, finns det information att undanhålla. Fast om du tänker efter så är det ju inte så svårt att göra. Se bara på Livsmedelsverket vad de tutat i folk ;)

MonicaHansen
11/13/10, 10:04 AM
#10

30 % fett är ju toppenbra:)

Och så har jag hört att det är bra för kvinnor i klimakteriet då det innehåller isoflaviner, östrogen..

evion
11/13/10, 12:45 PM
#11

är inte odlandet av soja dåligt för miljön också? Eller var det tvärt om?….

Wildrat
11/13/10, 1:21 PM
#12

#10 Jättebra om man vill ha bröstcancer.

#11 Jo, odlandet är dåligt för miljön. Dels för att soja i hög grad är genmanipulerat och dels för att man hugger ner regnskog i sydamerika för att odla soja.

Shakti
11/13/10, 6:11 PM
#13

Isoflavonhalterna i soja är så låga att det inte är något problem för friska vuxna människor och dessa är naturligt förbundna med andra ämnen. I låga mängder kan de enligt andra studier ha positiva effekter på det kvinliga hormonsystemet. Men man bör undvika isolerade isoflavoner.

Jag har känslan av att den här artikeln inte är författad på ett objektivt sätt. T.ex. borde författaren veta att det inte är sojabönor som är orsaken till det höga antalet sköldkörtelsjukdomar i Japan utan den höga halten jod i livsmedel. Det har t.om det europeiska parlamentet skrivit ut på deras hemsida. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2007-1084+0+DOC+XML+V0//SV

Enligt en DNA studie som gjordes på den medicinska universitetskliniken i Wien sänker soja bröstcancer risken hos kvinnor. Kvinnor som åt soja uppvisade dessutom ett bättre hormonprofil än de som inte åt soja.

Trypsininhibitorer i soja förstörs av höga temperaturer, t.ex kokning, så man måste inte jäsa den. Tofu görs av sojabönor som mals ner och kokas i vatten.

Jag orkar inte kommentera allt som står i den här artikeln nu. Jag tar bara ett par saker som exempel på att man inte kan lita på vad författaren skriver.

Annons:
Upp till toppen
Annons: