Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 14569 ggr
Miyu
2010-05-05 01:08

Spirulina & superfruits?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det nån som använder sig att Spirulina och/eller de andra "superfruitsen?"

Minns att Brämhults sålde Spirulinadryck förr men tog bort den men osäker på orsaken. Vet någon?

Vet att många av oss LCHF:are är skeptiska till vetenskap och studier (av förståeliga skäl), men det har ju även forskats på superfruits som spirulina, blåbär, acai m.m och att de ska göra mycket gott för oss.

Nu behöver man ju inte proppa i sig för det, men om man håller sig inom rätt antal kolisar fortfarande; gör dessa oss något gott?

Åsikter och tankar/mer vetenskap på detta?

Annons:
Zepp
2010-05-05 01:38
#1

Spirulina är cyanobakterier.. dvs blågröna alger.. det som vi brukar beklaga oss över på sommaren för att det ligger o stinker i havsvikarna!

"Spirulina är också det kommersiella namnet på arten Arthrospira platensis (tidigare känd som Spirulina platensis) vilken tack vare det höga näringsvärdet använts som föda runt om i världen, bland annat av aztekerna i Mexiko. Det är ett mycket vanligt kosttillskott i form av tabletter eller pulver."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spirulina

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cnidaria
2010-05-05 01:40
#2

Jag har ätit torkade alger, spirulina och chlorella, i många år. När jag började med dessa tyckte jag mej märka en ökad "måbrakänsla", mitt immunförsvar blev oxå bättre. Om det är en placeboeffekt, vet jag inte. Hur som helst, det är otroligt mycket nyttigt i dessa alger, de är väl den viktigaste producenten i näringskedjan i haven!

bullmagen
2010-05-05 09:10
#3

Har inte testat alger, däremot blåbär. Jag tycker det är gott och därför äter jag de små blå ibland. De är säkert nyttiga, men framförallt goda och bra för min mage!

Parsifal
2010-05-05 09:29
#4

Brämhults Spirulina förbjöds tidigare för att den var "för" nyttig och bra… men nu finns den att köpa igen, fast i en annan tappning Skrattande. Gott & Nyttigt!

Brämhults

Titania
2010-05-05 13:42
#5

Jag hade en kollega som drack en flaska Brämhults spriulinadryck varje dag - ända tills han på en hälsokontroll  fick reda på att hans levervärden var onormala. Efter en grundlig genomgång av vad han åt och drack så blev han av läkare tillsagd på skarpen att sluta med spirulinadrycken.

[ngupa]
2010-05-05 14:09
#6

kasnke beror på att just spirulinan innehåller 14 sockerbitar…

Hälsodryck Spirulina

NYHETER-10s15-brammhult1_fri-65_368

Märke: Brämhults 50 cl.

Sockerbitar: 14.

Susanne: Spirulina är väldigt nyttigt men innehåller också många kalorier.

Annons:
Miyu
2010-05-05 19:47
#7

Kanske man bara ska få tag i själva extraktet el äta tabletter.

Spirulinajuice som brämhults är ju mest fruktjuicer, därav sockerbitarna.

JAUS
2010-05-05 20:39
#8

Jag tar vitaepro. Den innehåller bl.a. Astaxanthin som är den överlägset starkaste antioxidanten som vi känner till.

Miyu
2010-05-05 20:45
#9

Det är dyrt dock. Vart köper du det?

JAUS
2010-05-05 20:49
#10

#9 Det är billigare än spirulinajos är det iallafall.Flört

Astaxanthin finns även naturligt i bland annat skaldjur och lax och det är det som ger dem den röda färgen.

Joula
2010-05-05 21:39
#11

Jag har köpt spirulina i pulverform och blandar ett halv kryddmått i min yoghurt varje dag. Svårt att säga något om effekterna av just spirulinan men bra mår jag i alla fall :)

cnidaria
2010-05-05 23:28
#12

#11 Nja, ett halvt kryddmått kan jag med säkerhet påstå inte tillför något! Sorry! Du bör nog få i dej minst 2,5 gram om dagen, gärna mer, om kroppen ska kunna tillgodogöra sej nåt av nyttigheterna.

Flört

dufva
2010-05-06 00:34
#13

De allra flesta vitaminer och mineraler vi behöver för att må bra finns redan i överflöd i en varierad lchf-kost.

Det är möjligen c-vitaminet man bör tänka på att få i sig lite av varje dag för att vara på den säkra sidan.

Det jag använder mig av för att "boosta" nyttigheterna är inte piller utan vanlig mat, helst med ett lågt kolhydratinnehåll

Blåbär är faktiskt ett superbär som är billigt att få tag på och ofta inom räckhåll att skaffa sig själv för de flesta av oss.

Nån gång ibland åker en näve i lite grädde som en god efterrätt

En växt som är oerhört rik på mineraler och c-vitamin är nässlan.

Den plockar jag och torkar till ett pulver som jag strör över en youghurttallrik några gånger varje vecka hela vintern.

Jag har också en stor burk nyponpulver på hyllan som har sanslöst högt c-vitamin och antioxidantinnehålll i förhållande till kolhydrathalten.

Det blir massor med nyttigheter till nästan ingen kostnad alls bara nyponpulvret kostar lite grann nässlor och blåbär finns ju ofta att hitta på promenadavstånd i vårt land.Glad

Annons:
Pasi
2010-05-06 00:57
#14

Man har aldrig kunnat säkerställa att antioxidanter inmundigade orala vägen faktiskt är nyttiga.

Ett publicerat maskexperiment för kanske 3 år sedan visade att maskarna levde friskare och längre om de inte fick antioxidanter (och av fett istället för socker) - något som det senare påstods verifierats funka likadant på människoceller (har inte läst den senare studien i fråga eller ens sett den).

Det finns exempel på antioxidanter som faktiskt minskar överlevnadschansen och uppenbarligen ökar oxidativ stress(?) - t ex E-vitamin samt Karotener och nikotinrökning i kombination.

När man först hittade fria radikaler - peroxider - så antog man att de bara var av ondo, man tänkte aldrig att de faktiskt var essentiella på något sätt i kroppen. Idag vet man att kroppen använder dem i sitt försvar mot mikrober, men kunskapsnivån utöver det är nog inte så hög.

Kanske behövs peroxiderna för att de kroppsegna (bäst anpassade) antioxidanterna ska produceras!? Inte heller omöjligt att antioxidanter kan öka kroppsliga inflammationer pga att de neutraliserar immunförsvarets radikaler, och på sikt ger sjukdomar.

Tillbaka till ämnet - Jag tror Spirulina är ett bra tillskott med en mängd essentiella mineraler - däribland jod, något vi kanske får för lite av i modern kost.
Blåbär däremot har ingen bevisad "nyttig" effekt (inte ens nån vidare C-vitaminkälla - bättre med tallbarr), men de smakar ju gott.Tungan ute

Miyu
2010-05-06 01:32
#15

Är det inte bevisat att blåbär är bra för synen?

Pasi
2010-05-06 03:28
#16

Inte vad jag vet… fast det kanske den är!?Glad
Tänkte främst på alla påståenden runt blåbärets antioxidativa förmåga - den kanske inte är så fantastisk som giriga säljare vill påskina.Flört Lite som med nyttigheten med frukt över huvudtaget - det har blivit en sanning helt utan att man kunnat bevisa det, påivrat av veganer och fruktbolag.

Miyu
2010-05-06 07:50
#17

Blåbär finns med på Atkins 7 superfoods lista så jag tror nog på det :)

Pasi
2010-05-06 08:18
#18

#17 Även avocado - medans lever (helt otroligt) saknas.
Tror inte den listan är riktigt genomtänkt. Dessutom saluför Atkins godisbitar/-bar med en hel del skit i - hur är tillförlitligheten.

"Tror" och "nog" ihop blir väldigt vagtFlört - men bra begrepp som borde användas oftare av dem som annars gör sanningar av myter eller obevisade teorier (mättade fettet, kolesterol, frukt och grönt… osv).

Sen är det nog så att man blir friskare av trons makt - äter du en massa oliver och tror du äter världens nyttigaste livsmedel så mår du troligen bättre rent psykiskt, vilket givetvis återspeglas i den fysiska hälsan.

Cimmie
2010-05-06 09:20
#19

En vän till mej drack en morgondryck av spirulinapulver och Cvitamin varje morgon i samband med cellgiftsbehandling. Blodvärdena återhämtade sig betydligt bättre än normalt mellan behandlingarna. Läkarna var förvånade. Har även hört att det används i England för att hjälpa cancerpatienter att återhämta sig.

Joula
2010-05-06 12:09
#20

#12 Det kanske inte är mycket men det ar alltid något och det lär ju inte skada :) att ha i mer skulle smaka alldeles för mycket! och jag har tyvärr inte kommit på fler sätt att få i mig pulvret än att blanda det i yoghurt.

Annons:
Miyu
2010-05-06 16:51
#21

# 18 klart att de vill sälja. hade man gått upp i vikt av barsen/det andra så hade jag kallat de luriga, men det gör man inte :)

starhawk
2010-05-06 17:10
#22

Jag kommer ihåg ett par som försökte få barn men lyckades inte, dom var båda mycket nogranna med att äta nyttigt och bl.a. formligen vräkte i sig antioxodanter, ända tills en läkare talade om för dom att fria radikaler är nödvändiga för bl.a. fortplantningen. Har även hört att dom fria radikalerna spelar en viktig roll i immunförsvaret så det är nog bäst att låta kroppen själv sköta tillverkningen av antioxidanter, den vet hur mycket som behövs

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

cnidaria
2010-05-07 00:45
#23

#20 Nä, inte skadar det dej! För att få i sej mer kan man ju äta pillerna istället. I de allra flesta sorter används inget bindemede. Jag köper Lindroos spirulina, brukar ha rätt bra pris på nätet (naturprodukter.se), blir ju dock inte lika billigt som pulver Flört.

andreaswatz
2013-11-01 14:31
#24

Hej

Äter 1 msk spirulina varje dag i mina smoothies och mår bara bra:)

Läste att spirulina är mycket livskraftiga så testar nu att odla själv i e bringare med vatten för att se vad som händer.

http://www.biglife.se/se/superh%C3%A4lsa/spirulina-19019620

Ha det bra

Andreas

Mozzarellan
2013-11-01 14:44
#25

#24 Lite nyfiken på vad för smoothies du gör? Kul om du vill dela med dig med dina varianter. Tar även jag en tesked spirulina i mina gröna smothisar. Köpte en burk för att prova på, nyfiken som man är.

Mooniq
2013-11-01 15:12
#26

jag kör MSM - organsiskt svavel 3 tsk/dag utrört i vatten. Det har hjälpt mig enormt under de månader jag har ätit det. Bättre hud, piggare, gladare, sväller inte i kroppen när det är varmt ute, nyser inte längre åt gräset, väntar på att hårsäckarna ska börja växa så det knakar.. 

Äter Maca-pulver som hjälper mot mina enorma natt-svettningar, nu svettas jag inget alls på nätterna längre - kör 2 tsk/dag i lite vatten. 

Kör lite blåbär, sv vinbär, hallon tillsammans med jordnötssmör, vatten (klarar inte mjölk) och gör en smoothies ibland.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: