Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Hashimotos

2010-04-19 17:37 #0 av: Catnap

Jag skulle vilja veta mer om Hashimotos sjukdom. Finns det någon på forumet som har det?

Vad jag undrar är hur ni mådde innan ni fick diagnosen och hur sjukdomen sjukdomen upptäcktes. Var det en lång process innan läkarna hittade sjukdomen?

Vilka symptom levde nu med och hur lever ni nu med behandling?

Massa frågor Glad

Anmäl
2010-04-19 18:53 #1 av: rapu

Hej Catnab

Jo, vi är många här på forumet med sköldkörtesjukdomar, tyvärr.

Sök i gruppen "Vi som har autoimmuna sjukdomar" här till höger. Finns rätt många inlägg om Hypotyreos.

Här i länkarna nedan  är min egen berättelse.

Påbörjat hypotyreosundersökning

Myxödem vid hypotyreos

Jag rekommenderar Mark Starrs bok "Hypothyroidism Type 2 The Epidemic". Han tror att man går länge (årtionden kanske) med Hypo typ 2 symptom innan den autoimmuna fasen sätter in och kroppen  börjar förstöra egen vävnad.

Se också Hypo 2 hemsidan (hypo2.info) samt sköldkörtelforumet Turtles.

Om man nu skall ha någon sjukdom, så är denhär rätt bra. De flesta får märkbara lättnader med enkel hormonersättande medicinering.

Anmäl
2010-04-19 18:54 #2 av: Anne-

jag fick hashimotos 1987 i samband med graviditet. Var mycket trött, nästäppa, svullen under fotsulorna som kuddar, var det som fick mig till doktorn. De upptäckte det ganska snabbt. Blev bättre med medicin men aldrig riktigt bra. Opererade bort sködkörteln 2000 efter det har jag heller aldrig riktigt mått på topp. Äter nu både levaxin och liothronin men känner ingen skillnad. Ska ta nya prover i mar/juni.

det är ju svårt att veta hur man skulle ha mått om man inte haft problem med sköldkörteln?

Anmäl
2010-04-19 19:17 #3 av: Catnap

Jag har senaste året, men säkert längre än så haft hypo symptom. Sedaste året har allt förvärrats och jag har testat mitt TSH som verierat en del upp och ner. Därför misstänker jag hashimotos då jag någonstanns läste att det var ett symptom. Jag saknar TPO antikroppar men har ännu inte testats för TgAb. Har en remiss till enodkrinologi enheten, men fram tills dessa verkar det som att min husläkare har friskförklarat mig och tycker att jag ska vänta till jag kommer till enodkrin, jag däremot har ingen lust att vänta tills hösten :(

Jag misstänker att något är fel på sköldkörteln, får väl se om jag lyckad få någon läkare att spinna vidare på samma teori. jag tycker iaf inte att man ska gå omrking med Hyposymptom och TSH som pendlar. Jag är medlem på Turtles :)

Har hittat infor om hypo och hypo2 men begränsat om Hashimotos tycker jag, iaf på svenska

Anmäl
2010-04-20 09:20 #4 av: rapu

Catnap:

Ja, det är ett öde med läkarna och de låååånga väntetiderna.

Anmäl
2010-04-20 15:58 #5 av: Wildrat

Jag har också Hashimoto. På mig upptäcktes det genom att jag var till läkaren för att jag var svullen i halsen. Tog blodprov och jag hade jättehöga värden. Fick behandling för hypertyreos men blev jättedålig av medicinerna. Då togs prover som visade att det var Hashimoto och inte hypertyreos.

Hashimoto betyder att kroppen tillverkar antikroppar som bryter ner sköldkörteln. Det är en autoimmun sjukdom (precis som bla reumatism) och det kommer ofta i skov om man inte blir behandlad. Jag har haft två skov när jag fått jättehöga värden då kroppen attackerat sköldkörteln så hormoner läckt ut i blodet. Efter detta fungerar sköldköterln allt sämre.

Jag har läst att om man har behandling med hormoner (Levaxin el likn) så SKA man ha så lågt TSH som möjligt, då slipper man återfall. Detta gillar inte läkarna då de fortfarande tror att man får osteoporos av nedpressat TSH, vilket ny forskning visat är fel.

Selentillskott ska enligt tysk forskning också förhindra nya skov.

#2 Försök få naturliga hormoner istället (Thyroid, Nature-Throid eller Armour). De innehåller allt som sköldkörteln normalt tillverkar (T4,T3,T2, T1 och calcitonin) och inte bara T4 och T3. Jag tror du kommer må mycket bättre av det. Visserligen är det ett litet helvete att hitta en läkare som vill skriva ut dessa mediciner men prova iaf.

Anmäl
2010-04-20 17:09 #6 av: Catnap

Jag är också svullen runt sköldkörteln, men det besvärar mig inte så mycket, jag kan känna ett lätt tryck ibland när jag ligger men inte mer än så. Jag har inte ont runt sköldkörteln.

Jag undrara om mitt TSH svänger tillräkligt mycket för att någon läkare ska vilja gå vidarea med undersökning redan nu, läkarna verkar ju stirra sig blind på TSH. Dessutom vill de ju inte testa för alla antikroppar, suck.

Får man fråga hur mcyket era TSH har höjt/respektive sänkts?

Anmäl
2010-04-20 17:19 #7 av: Wildrat

#6 Vet inte vad jag hade för värden i början men jag har varit uppe på 4,8 (referens var då 0,4-5,0). Sedan jag börjat med behandling har det varit så lågt att det i princip inte går att mäta.

Det här med svängande TSH har jag aldrig hört talas om men jag har å andra sidan aldrig behövt tveka på min diagnos då jag har haft antikroppar och två skov...

Anmäl
2010-04-20 18:37 #8 av: Catnap

#7 Hittade det här:

"As the attack increases, you will tend to swing between hypo and hyper, making dosing by labs, and especially the TSH, impossible. Your labs will be high one time, and low the next...back and forth"

Källa: Stop the thyroid madness

Annars har jag inte hittat så mycket info.

Mina värden här pendlar mellan 1,5-4,7, men då har jag bara mätt fyra gånger och det har varit olika varje gång så jag vet inte mina toppar och dalar.

Det här med skov känner jag igen, jag har både gångerna mitt TSH reagerat på att jag mått väldigt dåligt, men jag har aldrig kännt mig helt bra mellan de gångerna, så symptomen är mer eller mindre bestående.

Anmäl
2010-04-20 18:56 #9 av: Wildrat

#8 Det läkarna inte verkar fatta är att TSH är ett väldigt dåligt mätvärde. Det som är intressant är ju vad man har för fritt T4 och fritt T3. Det är ju det kroppen använder. Har de tagit såna värden på dig?

Anmäl
2010-04-20 20:16 #10 av: Catnap

Ja de har kollat de värderna genom blodprov, de låg inom referensen för vad de anser vara normalt. Men jag ska ta ett urinprov också. Sedan så skulle jag gärna vilja att de åtminstone kände på min struma och undersökte sköldkörteln som är mycket störra än vanligt. Inte så att det stör, men i vissa positioner kan det  kännas lite tätt runt halsen som om man har en polotröja ungefär.

Anmäl
2010-04-20 20:34 #11 av: matsmurfen

#0 Catnap,

Vet du dina värden på TSH, fritt-T4, fritt-T3, TPO-ak?  (TG-ak hade du ju inte tagit).

Om du inte har provresultaten skrifligt så ska du begära ut detta på papper på ALLA provtagningar som är gjorda, och noggrant granska detta. Ett "bra" värde kan ibland vara helt fel...  Hur vet du t.ex att du inte har TPO-ak?  För att läkaren säger det eller har du verkligen sett en siffra på papper?

Vad har du för symptom?

Vanliga diagnoser när man söker läkarhjälp brukar just vara att man är "frisk som en nötkärna", eller att man är depprimerad och får antideppresiv medicin utskriven. I båda fallen ska man vägra godta "diagnosen", och om man i det sista fallet verkligen inte känner sig depprimerad så ska man se till att "diagnosen" inte blir införd i journalen...

Anmäl
2010-04-20 20:51 #12 av: Catnap

Hej matsmurfen, jag har nog fått en del tips av dig redan på Turtles Glad

Jag har vissa labbpapper ej senaste. har beställt hem det och journalen, som fortfarande lyser med sin frånvaro, men ska ringa igen imorgon då det ensligt dem bara skulle ta tre dagar och imorgon är 5 vardagen.

Jag frågade flera gånger vad TPO var och fick svaret att det ska ligga under 100 (hundra vad vet jag inte) då jag frågade vad mitt var fick jag svaret att det var under hundra men att man inte kunde se vad. Antar att det innebär att jag hade 0 antikroppar?

Mina värden sist var;

TSH 1,87, referens 0,27-4,20
Fritt T4 17, referesn 12-22
Fritt T3 5,3, referens <6,8

4 veckor innan var värderna;

TSH 4,47, referens 0,27-4,20
Fritt T4 15, referens 12-22
(Fritt T3, testades aldrig)

Jag har tidigare haft B12 brist och har bett att få kolla järnbrist, men då har man endast kollat S-B12 och S-järn. Efter att jag började med Behepan slutade jag falla in i väggar när jag gick genom dörröppningar så det hjälpte ju balansen lite. Jag slutade tappa balansen när jag försökta ta på mig skorna osv. Men jag misstänker att kroppen inte tar upp B12 ultimat eftersom jag redan sedan flera år dagligen ätit 750% procent av RDI av B12.

Mina symptom skulle lika gärna kunna vara järnbrist eller fel på binjurarana, många av symptomen passar in på många sjukdommar. De tydligaste symtomen är
-svaghetskänsla,
-yrsel,
-köldkänsla
-ljuskänslighet
-stora delar av mina yttre ögonbrynet har försvunnit.
-Domning och myrkrypning är också vanligt numera.
-dåligt minne har jag och är allmänt förvirrad.

Anmäl
2010-04-20 23:07 #13 av: matsmurfen

Be att få ta prov på TG-ak (tjata ordentligt). Man kan ha alla värden inom referensen men ändå ha antingen TPO-ak eller TG-ak, eller båda. Jag själv med flera är lysande exempel på detta.

Dessutom kan man ha alla värden inom referensen, inkl antikroppar, och ändå ha antikroppar i sköldkörteln. Enda sättet att konstatera antikroppar och/eller inflammation är att göra en biopsi/finnålspunktion/cellprov på sköldkörteln, gärna ett ultraljud också för bedömning av eventuell atrofi (förminskning). "Check" här också, för min del.

Svaghetskänsla, yrsel, köldkänsla (fryser verkligen), ljuskänslighet (solen är en pina), dåligt minne och stundtals förvirrad kan jag också skriva under på, förutom det mest förlamande att jag (innan behandling) inte tålde fysisk anstränning som knappt ens kunde anses vara "fysisk", och de långa totalt apatiska helgerna i sängen utan att kunna sova...

Lågt TSH tycks ha en lugnande effekt på autoimmuniteten

Anmäl
2010-04-20 23:28 #14 av: Catnap

#13 Jo tjata ska jag verkligen göra! Jag förstår inte varför läkaren inte kolade efter båda typer av antikroppar när hon ändå var igång.

Jag är också så lätt utmattad och orkar lite fysisk aktivitet. jag har ju två hundar så det är jättejobbigt just nu att vara begränsad, tur jag har en sambo med lika stort hundintresse.

Tack för länken, den var ny för mig, den hamnar bland alla de papper jag ska lämna över till läkaren :)

Anmäl
2010-04-20 23:36 #15 av: matsmurfen

Vill du ha mer "papper" så Googlar du Bo Wikland och PO Sandberg, det finns massor av smaskig läsning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.